מאסטר בלייטרום- דף הטיפים השבועי

LightroomCC-Book-New.png

לייטרום היא תוכנה לעיבוד תמונה ולניהול מאגרי תמונות, שתוכננה בייחוד עבור צלמים מקצועיים וחובבי צילום. הספר ׳Lightroom המדריך המלא לעיבוד תמונה׳ נכתב עבור משתמשים חדשים ומשתמשים מנוסים הרוצים להרחיב את ידיעותיהם בתחום עיבוד התמונה בכלל ובתוכנה בפרט. בספר משולבים הסברים מפורטים ומעמיקים על כל המודולים בתוכנה, בתוספת עשרות טיפים מקצועיים וידע שנצבר במשך למעלה מארבעים שנה משותפות. הספר נכתב על ידי יגאל לוי וערן בורוכוב.

במדור זה אציג מספר טיפים המשמשים אותי באופן יומיומי בתוכנה. לטיפים עצמם אין קשר לספר... רוצים לדעת עוד? ניתן לרכוש  את הספר בהנחה מיוחדת לגולשי האתר.

עוד לא חברים בדף הפייסבוק של האתר? כדאי להצטרף עוד היום ולקרוא מאמרים טיפים וסרטוני הדרכה המתפרסמים על בסיס קבוע

טיפ 266:  ‭‬‭ ‬פיתוח סרטון
  • בשלב זה יש לשמור את הערירכה כערכת הגדרות פיתוח- בקטגוריה Presets שבצידו השמאלי של חלון התוכנה יש ללחוץ על כפתור ההוספה (+) ומהתפריט הנשלף יש לבחור בפקודה Create Preset. בחלון שנפתח יש להעניק לערכה שם, בתפריט Group לבחור בקבוצה בה תשמר הערכה, לסמן את הקטגוריות בהן נעשה שימוש, או ללחוץ על כפתור Check All ולאשר את החלון (Create).

  • כל שנותר הוא לבחור ברצועת התמונות התחתונה בסרט, לעבור למודול הספרייה (Library) ובקטגוריה Quick Develop, מתפריט Save Preset לבחור בערכה ששמרתם (D).

  • תוכלו אם תרצו למחוק את תמונת הדגימה עליה ביצעתם את העיבוד- תמונה זו מילאה תפקידה ואין בה עוד צורך.

  • אבל רגע, זה לא הסוף- ניתן לערוך את החשיפה, איזון הלבן, הניגודיות ועוד של הסרטון גם באמצעות כפתורי העריכה  בקטגוריה E) Quick Develop). כך שאם החלתם את הערכה על מספר סרטונים וברצונכם לבצע התאמות נוספות כפתורי עריכה אלו יעשו את העבודה לא פחות טוב ממודול הפיתוח. 

לא הרבה יודעים, אבל לייטרום מאפשרת לערוך סרטוני וידאו בתוכנה. העניין הוא שניסיון לערוך את החשיפה, או הצבעוניות של הסרטון במודול הפיתוח עשוייה להציג הודעה שמודול הפיתוח אינו תומך בוידאו. אך למזלנו יש דרך עקיפה לפתרון הבעיה והיא באמצעות ערכת הגדרות פיתוח (Preset)‬.

  • בשלב ראשון יש לבצע לחיצה כפולה על דמות הסרטון במודול הספרייה (Library) לכניסה למצב עריכה.

  • כעת יוצג ציר זמן בתחתית הסרטון וניתן יהיה ללחוץ על כפתור ההפעלה (A) לניגון הסרטון. בשלב זה כדאי למצוא תמונה אופיינית שעל פיה נבצע את העיבוד הרצוי. כדאי לבחור בתמונה שאיננה כהה או בהירה מדי- אלא ממוצעת. אין צורך לנגן את כל הסרטון בחיפוש אחרי התמונה (פריים) הרצוייה. ניתן לגרור את מכוון הניגון (B) במהירות לעד להשגת פריים אופייני.

  • כעת יש ללחוץ על הכפתור המלבני שבצידו הימני התחתון של ציר הזמן (C) ומהתפריט הנשלף לבחור בפקודה Capture Frame. פקודה זו תיצור תמונה שתמוקם לצד קובץ הוידאו ברצועת התמונות התחתונה.

  • כעת יש לסמן את התמונה, לעבור למודול הפיתוח (Develop) ולבצע את העריכה עד להשגת התוצאה הרצוייה.

טיפ 265:  ‭‬‭ ‬חידוד‭ ‬ברירני
  • כעת יש ללחוץ לחיצה כפולה על המילה אפקט כדי לוודא שכל המכוונים מאופסים (B).

  • בשלב זה יש לגרור את מכווני ה-Texture וה-Clarity ימינה בהתאם לתמונה (C) ולאחר לגרור את מכוון Sharpness ימינה (D).

  • במקרים מסויימים, כמו בדוגמא זו, גרירת מכוון הצלילות (Clarity) עלול להכהות גם חלק מהצללים ולכן, כדי לפצות על כך,  בחרנו לגרור ימינה את מכוון E) Shadows).

  • ראוי לציין שהערכים בדוגמא זו מתאימים לדוגמא זו- בתמונה שלכם גררו את המכוונים תוך בחינת הנושא. שימו לב ששימוש בכלים לטיפול מקומי מונע במידה מסויימת מראה מלאכותי, מאחר ואיננו מחדדים או מעמיקים פרטים באזורים שבמקור עמומים או לא חדים. בכל תרחיש הימנעו מחידוד יתר.

  • טיפ בונוס- במידת הצורך ניתן לסמן את הרקע סביב המצולמת ולגרור את המכוונים באופן מתון בכיוון ההפוך. 

ללייטרום מספר כלים לחידוד והעמקת פרטים. הניסיון מלמד שבמקרים מסויימים, כדי להעניק לצופה את האשלייה שהתמונה שלנו חדה, יש צורך לבצע חידוד באופן מקומי בלבד. משמע, אם למשל הרקע שלנו מטושטש יותר מהנושא, או לחילופין הנושא שלנו חד יותר מהרקע, הצופה מקבל את הרושם שהתמונה חדה. כדי ליצור אשליה זו אנו ממליצים לעבוד עם הכלים לטיפול מקומי, או אזורי. כלי מברשת ההתאמות, כלי הפילטר המדורג וכלי הפילטר המעגלי מציעים מספר מכוונים ששימוש מושכל בהם עשוי לספק את הסחורה. לצורך הדוגמא הבאה השתמשנו בתמונת דיוקן, אך ניתן להשתמש בטכניקה זו בכל תמונה בה רוצים להבליט את הנושא‭.‬

  • בשלב‭ ‬ראשון‭ ‬יש‭ ‬לבחור‭ ‬בכלי‭ ‬הפילטר‭ ‬המעגלי‭ ‬‭(‬A‭)‬‭ ‬ולגרור‭ ‬אותו‭ ‬באזור‭ ‬פני‭ ‬המצולמת‭. ‬שימו‭ ‬לב‭ ‬שניתן‭ ‬בהחלט‭ ‬להשתמש‭ ‬בכלי‭ ‬מברשת‭ ‬ההתאמות‭ ‬כדי‭ ‬לסמן‭ ‬באופן‭ ‬מדוייק‭ ‬יותר‭ ‬את‭ ‬הנושא‭. ‬לצורך‭ ‬דוגמא‭ ‬זו‭ ‬וכדי‭ ‬לפשט‭ ‬את‭ ‬הרעיון‭ ‬השתמשנו‭ ‬בכלי‭ ‬הפילטר‭ ‬המעגלי‭.‬

בדוגמא העליונה תמונת המקור ובתחתונה לאחר השלבים המתוארים

טיפ 264:  ‭‬‭ ‬תוסף‭ ‬לאיתור‭ ‬נקודות‭ ‬הפוקוס‭ ‬בתמונה

איך מפעילים את התוסף

  • ראשית יש לעבור למודול הספרייה (Library). תוסף זה עובד במודול זה בלבד.

  • יש לבחור בכל תמונה (בפורמט RAW, DNG או JPEG) ובלבד שמדובר בתמונה שיובאה ישירות מהמצלמה ולא תמונה שעברה תהליך של ייצוא כלשהו, מאחר ופעולה זו לרוב מוחקת את תגיות המידע הנוגע לנקודות המיקוד. תמונות שעברו עיבוד בלייטרום או Camera Raw שמישות לגמרי.

  • כעת יש להפעיל את הפקודה Show Focus Points מתפריט Library>Plug-In Extras. בחלון שנפתח לא מעט מידע אודות התמונה. בחלקו העליון של החלון מידע אודות נתוני הצילום - החל במצלמה ובעדשה וכלה במפתח הצמצם אורך המוקד, רגישות החיישן והחשיפה (A). בנוסף למידע זה החלון מציג נתונים מעניינים כמו שיטת המיקוד, כיסוי נקודות המיקוד, האם השתמשתם במיקוד אוטומטי או ידני ועוד (B). חלון זה מציג תגיות מידע שלייטרום לא מספקת, למשל המרחק ממנו התבצע המיקוד, אורכו של עומק השדה, המרחק ההיפרפוקאלי, הכמות המירבית של נקודות המיקוד ומספר הנקודות בהן נעשה שימוש בפועל ובכמה מהן הושג מיקוד מלא (C). בחלקו התחתון של המידע מקרא אודות הסימון של הפוקוס בתמונה (D): נקודות המיקוד מסומנות בריבועים. בדוגמא שלפניך נקודה אחת, אך יתכן ובתמונות שלך תמצא מספר נקודות (E)-
    נקודה בעלת מסגרת לבנה ומסגרת פנימית אדומה- מסמנת אזור בו המיקוד ננעל והמיקוד הושג.
    נקודה בעלת מסגרת שחורה ומסגרת פנימית אדומה- מסמנת את נקודת המיקוד המרכזית ובנוסף אזור בו המיקוד ננעל והמיקוד הושג. 
    נקודה בעלת מסגרת לבנה ומסגרת פנימית שחורה- מסמנת נקודת מיקוד לא פעילה
    נקודה בעלת מסגרת אדומה ומסגרת פנימית לבנה- מסמנת נקודת מיקוד ראשית שלא ננעלה. המידע מאפשר להבין אם הושג מיקוד מלא ומדוע התמונה לא חדה באזורים מסויימים, או לא חדה בכלל. בשלב זה ניתן לסמן תמונה אחרת ברצועת התמונות התחתונה, או ללחוץ על כפתור Close Plugin לסגירת החלון.

העידן הדיגיטלי הביא איתו מערכות מיקוד (פוקוס) אוטומטיות המקלות על הצלם ללכוד את הנושא במהירות ובחדות מיטבית. מצלמות חדשות מתהדרות במספר רב של נקודות מיקוד ובמנגנון משוכלל ומשופר. העניין הוא שבעוד מצלמות מסמנות לצלם את אזור המיקוד לפני ואחרי הצילום- לייטרום לא מאפשרת הצגה של אזור זה בתוכנה. רגע, למה זה באמת משנה? בטיפ מס׳ 186 הסברנו כיצד לייטרום יכולה לשפר את הצילום שלכם. צלם טוב בוחן את התוצאה ומשתמש בכלים שברשותו להפיק לקחים לצילום הבא. כל אחד טועה, אבל לא כולם ממנפים את הטעות כדי ללמוד ממנה משהו חדש. התוסף החינמי הבא ללייטרום מאפשר להציג את נקודות המיקוד ששמשו את המצלמה בעת הצילום. תוסף זה לא רק מראה לכם את מיקום נקודות המיקוד, אלא מספק את כל המידע האפשרי כמו מרחק המיקוד, שיטת המיקוד ששימשה בעת הצילום ועוד. התוסף תומך בלייטרום גירסה 5 ומעלה למק ולחלונות ובמרבית המצלמות, למעט חלק מהמצלמות נטולות המראה. 

הורדה והתקנה

  • להורדת התוסף יש לגלוש לקישור זה, לגלול למטה וללחוץ על קישור ההורדה.

  • התוסף יורד מכווץ ואם לא נפרש אוטומטית יש לפרוש אותו.

  • את הקובץ יש למקם בתיקיית תוספים ללייטרום. מומלץ ליצור תיקייה כזאת בסמוך לקטלוג ולגבות אותה. כדי לאתר אותה יש להפעיל פקודה Lightroom Catalog Settings מתפריט Edit בחלונות או מתפריט Lightroom Classic במק ובחלון שנפתח ללחוץ על כפתור Show. יש לפתוח את התיקייה וליצור בה תיקייה בשם Plug-Ins או כל שם אחר שתבחר.

  • כעת, להתקנת התוסף יש לגשת חזרה לתוכנה ולהפעיל את הפקודה Plug-In Manager מתפריט File.

  • בחלון שנפתח יש ללחוץ על כפתור Add ובחלון שנפתח יש לנווט לתיקיית Plug-Ins שיצרת בסעיף קודם לבחור בקובץ ולאשר (Add Plug-In). בחלונות התוסף נמצא בתוך התיקייה שנפרשה. בשלב זה לחץ על כפתור Done. כעת יתווסף השירות Show Focus Points לרשימת התוספים.

טיפ 263:  ‭‬‭ ‬10‭ ‬טיפים‭ ‬לשימוש‭ ‬בכלי‭ ‬הגזירה

עובדה זו היקשתה על מי שניסה לגזור את התמונה באמצעות חוק השלישים המוצג כברירת מחדל. כלי הגזירה כולל כעת סגנון גזירה חדש החוצה את התמונה לאורכה ולרוחבה ומציג ארבעה מלבנים שבפועל מציגים את מרכז התמונה. כדי להשיג סגנון זה יש לבחור בכלי הגזירה, ולהפעיל את הפקודה Center מתפריט Tools>Crop Guide Overlay.

  • לייטרום מציעה מספר ערכות גזירה מוכנות מראש המספקות יחסי גזירה שונים. לחיצה על תפריט הגזירה (A) תאפשר לבחור מהתפריט הנשלף במספר ערכות המייצגות יחס מסויים. לדוגמא, בחירה ב-4x5 / 8x10 תתאים לאינסטגרם ובחירה ב-16x9 תתאים לטלויזיה ומצגות. היחס המקורי של מרבית התמונות הוא 2x3 / 4x6.

  • אבל זה לא הכל, בחירה בתפריט זה באפשרות Enter Custom מאותו תפריט תציג חלון ובו ניתן לקבוע יחס שאינו קיים בערכות, למשל 2.5x1 לתמונה בעלת אופי פנורמי (B). ערכה זו תישמר לשימוש חוזר בתחתית התפריט.

  • הנה משהו בסיסי בו לא תמיד זוכרים להשתמש- גררתם את תיבת הגזירה וכעת את רוצים לבצע התאמות קטנות, כמו מיקום קו האופק בדיוק על הקו המתאים בחוק השלישים- פשוט לחצו על התמונה שבגבולות תיבת הגזירה וגררו אותה למיקום הרצוי (C). סיימתם? לחיצה כפולה בגבולות התיבה, או לחיצה על מקש Enter/Return תאשר את הגזירה. לחיצה על מקש esc תוותר על השינוי ותצא מתיבת הגזירה.

  • מאמר הכולל טיפים נוספים על קומפוזיציה וכלי הגזירה.

כלי הגזירה מאפשר לנו לשפר את הקומפוזיציה בתמונה, לכלול בה מה שחשוב ולהדגיש אותו באופן שיעביר את המסר באופן מהיר וברור. הטיפים הבאים יעזרו לכם לשפר את הקומפוציה בתמונה באמצעות כלי חשוב זה: 

  • לבחירה בכלי הגזירה יש ללחוץ על מקש R במקלדת.

  • כברירת מחדל לייטרום נועלת את יחסי האורך והרוחב (פרופורציות) כדי לשחרר את הנעילה יש ללחוץ על מקש A במקלדת. לאחר קביעת יחס גזירה אחר ניתן ללחוץ על מקש A לנעילתו.

  • הוספת מקש Shift בעת לחיצה על מקש A תנעל את יחס הגזירה המקורי.

  • שימוש בקיצור המקלדת Cmd+option+R במק, או Ctrl+alt+R בחלונות ייאפס את הגזירה, או אם תרצו יוותר עליה. קיצור זה משמעותי עבור משתמשים שהיחלו ערכת פיתוח הכוללת גזירה, או השתמשו בכפתור Previous להחלת הפיתוח בתמונה הקודמת על התמונה הנוכחית ואינם מעוניינים בגזירה שבערכה, או זו של התמונה הקודמת.

  • הוספת מקש Shift למשוואה (משמע Shift+Cmd+option+R במק, או Shift+Ctrl +alt+R בחלונות , תגזור את התמונה ביחס בו צולמה.

  • צילמתם תמונה אופקית והחלטת לגזור אותה באופן אנכי? אין צורך להסתבך בסיבוב תיבת הגזירה, כל שיש לעשות הוא ללחוץ על מקש X ותיבת הגזירה תסתובב ב-90 מעלות.

  • גירסה 9.3 של לייטרום מספקת סגנון גזירה חדש. בעת גזירת תמונה מאוד אופייני למקם חלק מהנושא במרכז התמונה.

טיפ 262:  ‭‬בקרת גבולות
  • הפתרון השני הוא להיעזר בכלי הסרת הכתמים (לחיצה על מקש ) ולהסיר אובייקטים הצמודים לקצה. יש רק בעיה אחת שכדאי לתת עליה את הדעת. כלי הסרת הכתמים מציע שתי אפשרויות הסרה- Clone- אפשרות זו מעתיקה את המידע כפי שהוא מאזור מסויים בתמונה לאזור שצבעתם ו-Heal- אפשרות זו מעתיקה את המידע ומתאימה אותו לתאורה של האזור אותו צבעתם, תוך שימור המרקם. הניסיון מלמד שלרוב שימוש באפשרות Heal בקצוות עלול למרוח את האזור ולהניב תוצאות פחות טובות. מסיבה זו מומלץ לצבוע אזור קצת יותר גדול מהאזור להסרה, לבחור את באפשרות Clone ולקבוע ערך Feather בינוני עד גבוה לשילוב טבעי של האזור המועתק לאזור החדש. רגע, לפני שאתם נוקטים באחת השיטות מומלץ לעבור לקטגוריה Lens Corrections ולסמן את האפשרות Remove Chromatic Aberrations לביטול הילות צבעוניות סביב אובייקטים ובנוסף את האפשרות Enable Profile Corrections לתיקון עיוותי עדשה. לעיתים, בעיקר במקרים בהם התמונה צולמה אמצעות עדשה רחבת זוית, עצם סימון אפשרות זו, האובייקטים שהפריעו בקצוות ייעלמו מעצמם.

  • בדוגמא‭ ‬הימנית‭ ‬(עליונה במובייל) ניתן‭ ‬להבחין‭ ‬בקצה‭ ‬התחתון‭ ‬של‭ ‬התמונה‭ ‬מספר‭ ‬דמויות‭ ‬הפושות‭ ‬לגבולות‭ ‬התמונה‭.‬ בדוגמא‭ ‬השמאלית‭ ‬(תחתונה במובייל) לאחר‭ ‬הסרתן‭ ‬מהתמונה‭ ‬באמצעות‭ ‬כלי‭ ‬הסרת‭ ‬הכתמים‭ ‬התוצאה‭ ‬נקייה‭ ‬מהסחות‭ ‬דעת‭.‬  

בעוד את חלק ניכר מחוקי הקומפוזיציה ניתן ליישם עוד בזמן הצילום, את חלקם ניתן להוציא אל הפועל רק בזמן העריכה. לדוגמא, כיוונתם את המצלמה לסצינה והכל נראה על פניו מושלם. הבעיה היא שלתוך הפריים חדר עובר אורח שמקלקל את הסצינה. אפשרות ראשונה היא להמתין עד שהנ״ל מפנה את המקום, אבל אז אתם עלולים לאבד את הרגע המסויים. אפשרות שנייה היא לבקש ממנו לזוז - אבל מרבית הצלמים נמנעים מכך. אפשרות שלישית היא להסירו בעת פיתוח התמונה בלייטרום. בין לוותר על הצילום ולהסיר את המצולם בלייטרום אנחנו בוחרים באפשרות השנייה. אבל לפני כן נציין שלפני צילום תמונה, אם זה אפשרי, אנחנו מעדיפים לבצע, לצד סידור הקומפוזיציה, ׳בקרת גבולות׳. הכוונה היא לבדוק שמא קיים אובייקט כלשהו הקרוב מדי או צמוד לקצוות התמונה ועלול לגנוב את תשומת הלב מהנושא. כידוע, העין האנושית נמשכת לחריגות ומרכיבים המפרים את האסתטיקה. אובייקטים הקרובים או נחתכים בקצוות עלולים להסיח דעת, להפר שיווי משקל ולקלקל קומפוזיציה טובה. כאמור, לא תמיד ניתן לפתור זאת בזמן הצילום, אבל אנחנו יכולים לרתום את הכלים של לייטרום לפתרון הבעיה. לרוב, לפתרון הבעיה, ניתן להיעזר בשני פתרונות קלים:

  • הפתרון הראשון הוא להיעזר בכלי הגזירה (לחיצה על מקש R) ולגזור את התמונה באופן שאין אובייקטים קרובים, צמודים לקצה התמונה‭ ‬או‭ ‬נחתכים‭ ‬באופן‭ ‬המושך‭ ‬את‭ ‬עיני‭ ‬הצופה‭ ‬אליהם‭.‬

טיפ 261:  ‭‬ערכות‭ ‬הגדרות‭ ‬ורגישות‭ ‬חיישן‭ ‬מותאמת

השתמשתם ליצירת מראה התמונה ולוודא‭ ‬שהאפשרות ‭ ‬Noise Reduction‬ מסומנת ‭ .‬‭(‬C‭)

  • בתחתית החלון יש לסמן את האפשרות Create ISO (D) Adaptive preset, ולאשר את החלון (E) (Create).

  • כעת אם החלתם את הערכה על תמונה שצולמה ברגישות חיישן שונה מהטווח של הערכה שלכם, לייטרום תבצע חישוב ותחיל על התמונה את השינוי היחסי. לדוגמא, אם יצרתם ערכה באמצעות שתי תמונות- אחת צולמה ב-ISO 400, והפחתת הרעש בה השתמשתם בלייטרום (בקטגוריה Detail) הייתה מאופסת ותמונה נוספת שצולמה ברגישות של ISO 1600 והפחתת הרעש נקבעה על 10 והחלתם את הערכה על תמונה שצולמה ברגישות של 800 ISO, הפחתת הרעש תיקבע על 5. ראוי לציין שהאפשרות Create ISO adaptive preset עשוייה להיות מושבתת אם לא נבחרו לפחות שתי תמונות לפני יצירת הערכה, או שהתמונות שנבחרו צולמו באותה רגישות חיישן.

גירסה 9.2 הציגה תזרים עבודה שונה לקביעת ברירות המחדל לעריכת קובצי RAW. הבעיה היא שבגירסה זו גם איבדנו את היכולת לערוך קביעות אלו בהתבסס על רמת הרגישות של החיישן (ISO) ששימשה לצילום התמונה. גירסה 9.3 של לייטרום מציגה מאפיין דומה המאפשר לשנות את הטיפול ברעש וחידוד בהתאם לערך ה-ISO ששימש בעת צילום התמונה. להלן השלבים שייאפשרו שימוש במאפיין זה:

  • כדי לקבוע טווח רגישות יש לבחור מספר תמונות שצולמו ברגישות חיישן שונה.

  • כעת יש לערוך את התמונות בהתאם לטעמכם ובהתאם למראה שברצונכם לכלול בערכת ההגדרות (Preset).

  • כעת יש ליצור ערכת פיתוח חדשה בעזרת לחיצה על כפתור ההוספה (+) שבקצה הקטגוריה Presets ומהתפריט הנשלף יש לבחור בפקודה Create Preset.

  • בחלון שנפתח יש להעניק לערכה שם (A), לבחור את הקבוצה בה היא תישמר (B), לסמן רק את הגדרות הפיתוח הרצויות בהן

טיפ 260:  ‭‬החלפת‭ ‬גוון‭ ‬מקומית‬

לבחור‭ ‬בכלי‭ ‬הדגימה‭ ‬‭(‬C‭)‬‭ ‬ולדגום‭ ‬את‭ ‬צבע‭ ‬הרטייה‭ ‬החום‭ .‬‭(‬D‭) ‬‭ ‬ניתן‭ ‬לדגום‭ ‬במספר‭ ‬אזורים‭ ‬ברטייה‭ ‬כדי‭ ‬לכסות‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬החום‭ ‬באזור‭.‬

  • כעת, להחלפת גווני הרטייה באזור המסומן, יש לגרור את מכוון הגוון על רצועת הצבע (E). סימון האפשרות Use Fine Adjustment תאפשר לגרור את המכוון באופן מתון יותר כדי לדייק בבחירת הגוון הרצוי (F). במידה ורוויית הצבע מוגזמת או קטנה מדי ניתן לגרור את מכוון הרווייה (Saturation) ימינה להעצמת הצבע ושמאלה להפחתת הרווייה (G). בנוסף, ניתן להבהיר את האזור או להכהות אותו באמצעות מכווני החשיפה, הצללים ועוד.

  • מגירסה זו הכלים לטיפול מקומי מאפשרים שליטה מלאה בכל מרכיבי הצבע (בהירות, רווייה וכעת גם גוון) - מה שמאפשר לבצע תיקונים מדוייקים יותר.

גירסה‭ ‬9‭.‬3‭ ‬של‭ ‬לייטרום‭ ‬הציגה‭ ‬מאפיין‭ ‬שנדרש‭ ‬מ‭-‬Adobe‭ ‬ לא‭ ‬מעט‭ ‬שנים‭.‬ לכלים‭ ‬לטיפול‭ ‬מקומי‭ ‬(כלי‭ ‬מברשת‭ ‬ההתאמה‭,‬ כלי‭ ‬הפילטר‭ ‬המדורג‭ ‬וכלי‭ ‬הפילטר‭ ‬המעגלי) ‬נוספה‭ ‬קטגוריה‭ ‬חדשה‭ ‬‭(‬Hue‭)‬‭ ‬לשינוי‭ ‬גווני‭ ‬התמונה‭ .‬‭‬מאפיין‭ ‬זה‭ ‬אמנם‭ ‬מאפשר‭ ‬טיפול‭ ‬כללי‭ ‬לכל‭ ‬האזור‭ ‬המסומן‭,‬ אך‭ ‬הוא‭ ‬יעיל‭ ‬בעיקר‭ ‬בשימוש‭ ‬עם‭ ‬האפשרות ‭ ‬Range Mask‭ ‬להחלפת‭ ‬צבע‭ ‬של‭ ‬אזור‭,‬ או‭ ‬אובייקט‭ ‬בתמונה‭.

  • כאמור ניתן להשתמש במאפיין זה בכל הכלים לטיפול מקומי, לצורך דוגמא זו בחרנו בכלי מברשת ההתאמות (A). ניתן לבחור כלי זה באמצעות לחיצה על מקש K במקלדת. בשלב ראשון יש לצבוע את האזור או האובייקט לו אנו מעוניינים לשנות את הגוון. בדוגמא זו אנו מעוניינים לשנות את גוון הרטייה שסביב ראשון של המצולם. מאחר וצבעה המקורי חום, הדומה לגווני המצולם, עלינו לצבוע רק את הרטייה.

  • כעת יש לבחור בתפריט Range Mask באפשרות Color ‭(‬B‭)‬,

טיפ 259:  ‭‬איזה‭ ‬קבצים‭ ‬אני‭ ‬יכול‭ ‬למחוק‭?‬

לכם כלום זה בסדר- זה בסך הכל נועד לאפשר עדכון מהיר יותר של מסד הנתונים. גם קובץ זה עשוי להימחק עם סגירת התוכנה. אם הוא עדיין לא נמחק- הוא עשוי להיעלם לאחר אתחול המחשב. הקובץ מתעקש להישאר במיוחד לאחר שהתוכנה קרסה ולכן מחקו אותו באופן ידני רק אחרי שסגרתם את התוכנה ואתחלתם את המחשב (C).

  • Previews.lrdata- קובץ זה מאכלס את כל התצוגות המקדימות שלכם. זו גם הסיבה לנפח הגדול שלו. לא מומלץ למחוק אותו- אלא במקרים מאוד מיוחדים בהם הוא נפגם (D).

  • Smart Previews.lrdata- קובץ זה מכיל את כל התצוגות המקדימות החכמות שלכם. אם אף פעם לא יצרת תצוגות מקדימות חכמות סביר שלא תמצא קובץ זה בתיקייה (E).

  • Helper.lrdata- קובץ זה משמש כמטמון עבור שדה החיפוש בקטגוריית התיקיות (Folders) של לייטרום. אם תמחקו אותו לייטרום עשוייה לבנות אותו שוב- אבל אין סיבה לעשות זאת (F).

  • Mobile Downloads.lrdata-  אם סנכרנתם את הקטלוג שלכם עם לייטרום בענן ולא הגדרתם תיקיית יעד אליה יירדו קבצים מהענן אתם עשויים למצוא קובץ בשם זה הכולל תמונות אלו.

  • Temporary Import Data.db-  קבצים אלו לצד קבצים בשם Temporary Import Data.db-journal הם קבצים זמנייים בהם משתמשת לייטרום בזמן ייבוא הקבצים. בדומה לקבצים אחרים- גם קבצים אלו עשויים להימחק לאחר יציאה מהתוכנה. אם הם עדיין שם- יתכן והסיבה לכך היא שתהליך הייבוא הופסק מסיבה כלשהי. ניתן למחוק קבצים אלו רק לאחר יציאה מהתוכנה.

  • Sync.lrdata- קובץ זה אחראי לסנכרון הקבצים לענן- במידה ויש בעיות עם סנכרון לענן- מחיקת הקובץ עשוייה לפתור את הבעיה. עדיין כדאי לגבותו לפני המחיקה (G). לפני מחיקה של כל קובץ יש לצאת מהתוכנה (Cmd+Q במק, או Ctrl+Q בחלונות). יש לגבות את התיקייה ורק אז למחוק מה שלא צריכים.

  • שימו לב שאם התיקייה כוללת מספר קטלוגים- על כל קטלוג תמצאו קבצים אלו- תוכלו להבדיל ביניהם באמצעות שמם כמובן.

  • זהירות- אם אתם מוצאים תיקיית H) Backups) בתיקיית הקטלוג שלכם זהו סימן שגיבוי הקטלוגים שלכם לא במקום הנכון- יש לגבות את הקטלוג תמיד בדיסק אחר מהדיסק בו נמצא המקור.

הטיפ הבא נכתב בעקבות שאלת אחד מחבריי דף הפייסבוק של האתר: מי יכול לעשות לי סדר בתיקיית קובצי התוכנה של לייטרום? הצטברו אצלי יותר מדי קבצים בתיקיית הקטלוג. אשמח לדעת אילו אפשר למחוק ומה המשמעות של כל קובץ. ראוי לציין שמדובר באחת השאלות הנפוצות- כל מי שפתח אי פעם את תיקיית הקטלוג השתומם מכמות הקבצים בעלי השם הבלתי מזוהה. חלק מהקבצים, כפי שמיד נראה עשויים להופיע ולהיעלם בהתאם לשימוש בתוכנה. טיפ זה עושה לכם קצת סדר. לפני הכל, כדי להציג את התיקייה בה שמור הקטלוג הפעילו את הפקודה Catalog Settings מתפריט Edit בחלונות, או מתפריט Lightroom Classic במק. בחלון שנפתח לחצו על כפתור Show ולייטרום תציג לכם את התיקייה בה שמור הקטלוג והקבצים שלצידו. פיתחו את התיקייה ובמצב נורמלי וכשהתוכנה פתוחה, אתם עשויים למצוא מספר קבצים הממוקמים דרך קבע בתיקייה. להלן המשמעות של הקבצים עם הסיומות הבאות:

  • Lrcat- זה קובץ הקטלוג של לייטרום. שימו לב שתיקייה זו עלולה לכלול מספר קבצים עם סיומת זו- המשמעות היא שיש לכם יותר מקטלוג אחד. אם הקטלוג עליו אתם עובדים כרגע הוא הקטלוג האחרון המעודכן (תוכלו לראות זאת בתצוגת רשימה)- הרי שיתכן ושאר הקטלוגים שלכם ישנים ואולי אין בהם כל צורך. ההמלצה בשלב זה היא לגרור אותם לתיקייה בשולחן העבודה- רגע לפני שהיא תיזרק לפח- אחרי שתוודאו שאין בקטלוגים אלו כל צורך (A).

  • Lrcat.lock- קובץ זה נוצר כדי לנעול את הקטלוג של לייטרום מפתיחה על ידי גורם נוסף- מה שעלול להוביל להשחתת הקטלוג. עקרונית עם סגירת התוכנה קובץ זה אמור להיעלם. במידה והקובץ לא נעלם- יתכן והתהליך המפעיל את התוכנה עדיין פעיל ברקע- כדי לסגור אותו השתמשו בקיצור המקלדת Cmd+option+esc במק, או Ctrl+Shift+esc בחלונות כדי לפתוח את מנהל המשימות- לחצו על היישום של לייטרום וסגרו אותו. במידה ואתם מנסים לפתוח את התוכנה ואתם לא מצליחים מסיבה כלשהי- יתכן והיא כבר פתוחה או שקובץ זה קיים בתיקייה על אף שהתוכנה סגורה- במצב זה ורק במצב זה מותר למחוק את הקובץ כדי לאפשר לתוכנה להיפתח (B).

  • Lrcat-wal- לייטרום עברה בגירסאות האחרונות לעבוד עם קובצי מסד נתונים בשם WAL (ראשי תיבות של  "write-ahead logging") הנתמכת ב-SQLite. אם זה לא אומר

טיפ 258:  ‭‬טכניקה‭ ‬מתקדמת‭ ‬להבלטת‭ ‬הנושא
  • ראשית‭ ‬יש‭ ‬לגרור‭ ‬את‭ ‬מכוון‭ ‬Vibrance‭ ‬שמאלה (‭ ‬(Aולקבוע‭ ‬ערך‭ ‬שלילי‭ ‬הנע‭ ‬בין‭ ‬-60‭%‬‭-‬‭ ‬ל‭-‬80‭%‬‭-‬‭‬.

  • כעת יש לגרור את מכוון Saturation בכיוון ההפוך- ימינה ולקבוע ערך חיובי הנע בין 30% ל-60% (B). בשלב זה צבעים דהויים או פסטליים יעומעמו והצבעים השולטים בתמונה יתבלטו.

  • השלב הבא הוא לגרור את מכוון הטמפרטורה ימינה או שמאלה- כדי לבדוק האם אתם מעוניינים לחמם או לקרר את התמונה (C). לרוב כדאי לגרור מכוון זה בכיוון צבעי הנושא- משמע אם צבעי הנושא חמים כדאי לנסות לגרור את מכוון הטמפרטורה ימינה ואם צבעי הנושא קרים יש לגרור את המכוון שמאלה. שימו לב ששלב זה איננו הכרחי ותפקידו להדגיש את צבעי הנושא. באופן כללי לא מומלץ להגזים בגרירת המכוונים.

  • אם מעוניינים להשיג את התוצאה ההפוכה, משמע לעמעם את רוויית הצבעים ולהשיג מראה יותר פסטלי יש לגרור את מכוון Vibrance ימינה ואת מכוון Saturation שמאלה. כדאי לנסות בהתחלה גרירה מתונה של המכוונים ולהגדיל את המרחק בין שני המכוונים בהדרגה עד להשגת התוצאה הרצוייה.

הבלטת הנושא בתמונה היא מהנושאים היותר בולטים בקרב צלמים. בטיפים מס׳ 130 ו-176 סיפקנו שני טיפים בנושא, אחד העוסק ביצירת עומק שדה רדוד מדומה ואחד ביצירת מסגרת כהה סביב התמונה. לצד טכניקות אלו ניתן להיעזר בשיטה הבאה המנצלת את השליטה המלאה של לייטרום ברוויית הצבעים ליצירת אפקט מעניין. ראשית ראוי לציין שאחת השיטות המקובלות להתגבר על מצב של ריבוי צבעים בתמונה, המסיחים את הדעת מהנושא, היא להמיר את צבעי התמונה לגווני אפור. אין לנו שום דבר נגד שיטה זו, רק שלפעמים ניתן לעשות את מחצית הדרך כדי לפתור את הבעיה. ללייטרום שני מכוונים עיקריים העוסקים ברווייה-

הראשון- Saturation המוסיף או מפחית רווייה באופן כללי וגורף- ללא התחשבות בעוצמת הרויייה הקיימת בתמונה. לעומתו מכוון Vibrance מעדיף להוסיף רווייה לצבעים בהם היא חסרה ולהגן על צבעים רוויים. ניתן לרתום עובדה זו כדי להבליט את הרווייה בצבעים השולטים בתמונה ולהרגיע אותם באזורים אחרים. טכניקה זו לא מיטיבה עם כל התמונות, אך יוצרת אפקט מעניין ברובן. כדאי לנסות את השלבים הבאים: 

תמונת‭ ‬המקור‭ ‬לאחר‭ ‬עיבוד‭ ‬ראשוני

התמונה‭ ‬לאחר‭ ‬שני‭ ‬השלבים‭ ‬המתוארים

התמונה‭ ‬לאחר‭ ‬הפעלת‭ ‬השיטה‭ ‬ההפוכה

טיפ 257:  ‭ ‬תצוגת‭ ‬לפני‭ ‬ואחרי‭ ‬למתקדמים
  • Before/After Top/Bottom- בתצוגה זו (E) מפוצלת התצוגה באופן אופקי כך שקובץ המקור מוצג בחציו העליון של המסך והתוצאה לאחר העיבוד עד כה מוצגת בחציו התחתון (מהתצוגה הקודמת לתצוגה זו- Shift+Y).

  • Before/After Top/Bottom Split- בתצוגה זו (F) חציה העליון של התמונה מייצג את תמונת המקור וחציה התחתון את התוצאה לאחר העיבוד עד כה. בצידו הימני של סרגל האפשרויות שלושה כפתורים שתצוגתם משתנה בהתאם לאפשרות פיצול התצוגה שנבחרה (G). (למעבר בין פיצול אנכי לאופקי- option/alt+Y). 

  • בצידו הימני של סרגל האפשרויות שלושה כפתורים שתצוגתם משתנה בהתאם לאפשרות פיצול התצוגה שנבחרה (G)
    הכפתור הימני יחליף את הגדרות הלפני והאחרי זה בזה- משמע, כעת התוצאה תהיה השלב של לפני ותמונת המקור  תהפוך לתוצאה.
    הכפתור האמצעי יעתיק את הגדרות התוצאה לשלב של לפני. בפועל אפשרות זו שמישה למספר מצבים, לדוגמא, אם לאחר העיבוד החלטתם לבצע מספר עיבודים נוספים, כמו המרה לגווני אפור ואתם מעוניינים שלחיצה על מקש לוכסן שמאלי (\)  המייצג את מצב של לפני העיבוד יציג בפועל את שלב זה.
    הכפתור השמאלי יעתיק את הגדרות השלב המקורי לשלב של אחרי- זהירות, בפועל העריכה שביצעתם עד כה תתאפס.

כל תוכנה לעיבוד תמונה מאפשרת להשיג שיפור רב במראה התמונה הסופי. לעיתים השיפור כה גדול עד כי לא ניתן לזהות את תמונת המקור. לייטרום מאפשרת להציג את תמונת המקור במודול הפיתוח בלחיצה על מקש לוכסן שמאלי (\) הממוקם מעל מקש Shift הימני במקלדת. אבל את זה, אני מניח, כולם מכירים.

לעיתים אנו זקוקים להשוואה מסוג אחר, כזו המציגה מחצית מהתמונה המקורית ומחצית מהתמונה שאחרי העיבוד. לייטרום מאפשרת זאת על ידי לחיצה על הכפתור המתאים בסרגל האפשרויות התחתון (A), או באמצעות לחיצה על מקש Y במקלדת. קיצור זה קל לזכירה מאחר והכפתור עצמו מציג אות זו. ליציאה מתצוגה זו יש ללחוץ שוב על מקש Y.
לחיצה ממושכת על כפתור פיצול התצוגה מגלה ארבע אפשרויות. ניתן לעבור בין האפשרויות ללא צורך בהצגת התפריט בשני אופנים- הראשון לחיצה פשוטה על הכפתור (A) והשני על ידי קיצורי מקלדת שיפורטו מיד:

  • Before/After Left/Right- בתצוגה זו קובץ המקור מוצג משמאל (B) והתוצאה לאחר העיבוד עד כה מוצגת מצד ימין (C) (קיצור המקלדת Shift+Y).

  • Before/After Left/Right Split- בתצוגה זו (D) חציה השמאלי של התמונה מציג את תמונת המקור, לפני העיבוד וחציה הימני את התוצאה שלאחר העיבוד (option/alt+Y).

טיפ 256:  ‭ ‬טיפ‭ ‬לשיפור‭ ‬תמונות‭ ‬דיוקן
  • ניתן לשלוט בגודל המברשת באמצעות גלגלת העכבר (B). כעת להגדיל מעט את החשיפה (C) ובנוסף להגדיל את הצלילות והטקסטורה (D). שימו לב שאת הערכים יש לקבוע בהתאם לתמונה- מומלץ להימנע מהבהרת יתר שתיצור מראה מאלכותי.

  • יש לצבוע את אזור הקשתית- יש להימנע מצביעת קצה הקשתית והאזור העליון בה (אזורים אלו תמיד כהים יותר).

  • על מנת שתוכלו לראות את האזור אותו אתם צובעים מומלץ לסמן זמנית את האפשרות Show Selected Mask Overlay שבסרגל האפשרויות התחתון (E). לאחר סיימתם את הצביעה מומלץ לבטל אפשרות זו. בדוגמא שלפניכם ניתן לראות את סימון הצביעה. ניתן לשלוט בצבע הסימון באמצעות קיצור המקלדת Shift+O. פעולות אלו בלבד עשוייות לשפר את מראה העיניים והדיוקן.

  • לעיתים עצם ההבהרה לא מספק ובשלב זה ניתן להגדיל את רוויית הצבע של העיניים באמצעות גרירת מכוון F) Saturation) מעט ימינה. אם העיניים בעלות צבע דומיננטי כמו כחול או ירוק ניתן לגרור את מכווני הטמפרטורה בהתאם- אך חשוב לגרור מכוונים אלו במתינות כדי לא להשיג מראה מלאכותי.

לא מעט צלמים נעזרים בתוכנות נוספות, כמו פוטושופ, לטיפול בתמונות דיוקן. אך האמת היא שלא תמיד צריכים לבזבז אנרגיות ועותקים נוספים של התמונות כדי לבצע תיקונים קטנים. באופן כללי, בתמונות דיוקן, כשהעיניים לא נראות במיטבן התוצאה הכללית לא נראית טוב. זו הסיבה שעוד בזמן הצילום הצלם מתמקד בעיניים במטרה שאלו יוצגו בחדות מירבית. הבעיה היא שלעיתים תנאי התאורה לא מאפשרים השגת תוצאה טובה ועיני המצולם אינן מוארות כהלכה. במקרים אלה כדאי להיעזר בטכניקה הבאה שמטרתה להאיר את קשתית העין. כשקשתית העין כהה עד כי צבעה מתמזג עם האישון- לא ניתן לדעת מה צבע העיניים. כדי לפתור את הבעיה ניעזר בשלבים הבאים:

  • ראשית יש להגדיל את התצוגה באופן שניתן יהיה לצבוע אזורים בעין. בחלון Navigator הממוקם בפינה השמאלית העליונה של חלון התוכנה יש לבחור בתצוגה של 2:1, 4:1 או תצוגה מוגדלת יותר בהתאם לגודל התמונה ולגרור את המלבן שבחלון זה לאזור העיניים.

  • כעת יש לבחור בכלי מברשת ההתאמות (A) ובאפשרויות הכלי יש לבחור במברשת רכה (Feather=100) ובזרימה בינונית (Flow=50%). יש לקבוע את גודל המברשת כרוחב‭ ‬הקשתית‭-‬

לאחר‭ ‬שיפור‭ ‬העיניים

תמונת‭ ‬המקור

טיפ 255:  תיקון‭ ‬עיוות‭ ‬׳מוארה׳
  • כדי‭ ‬לפצות‭ ‬על‭ ‬אובדן‭ ‬הפרטים‭ ‬יש‭ ‬לגרור‭ ‬את‭ ‬מכוון‭ ‬Texture‭ ‬מעט‭ ‬ימינה ‬‭(‬C‭)‬‭‬.

  • במרבית המקרים פעולות אלו ייספקו. במידה וגרירת מכוון Moiré ימינה עד הסוף לא פתרה את הבעיה, ניתן לנסות להגדיל את השפעת ההתאמה באמצעות לחיצה עם לחצן ימני בעכבר על הסיכה המייצגת את ההתאמה ובחירה בפקודה Duplicate בתפריט הנשלף. כעת ניתן למתן את השפעת ההתאמה באמצעות גרירת מכוון Moiré שמאלה.

  • רגע, ומה אם תבנית המוארה משפיעה גם על הבהירות בתמונה? לצערנו הסרת מוארה מסוג זה עלולה להיות קשה ובמקרים מסויימים כמעט בלתי אפשרית בלייטרום. אחד הפתרונות שלעיתים מסייעים בהפחתת התופעה היא לגרור את מכוון Clarity שמאלה (ערך שלילי). 

  • ראוי לציין שבמקרים קשים יתכן ויהיה עליכם לפנות לאחות הגדולה- פוטושופ- כדי  לפתור את הבעיה.

  • אם הסרת תבנית זו עשוייה להיות כל כך מסובכת- האם ניתן למנוע אותה עוד בזמן הצילום? התשובה חיובית- מיד נפרט.

התופעה הבאה מוכרת לכל מי שצילם בעבר אנשים הלבושים בבד בעל תבנית פסים. תבניות שתי וערב אלכסוניות עלולות לגרום לעיוות המתבטא בכתמים צבעוניים שאינם נעימים לעין. בעבר, כדי לפתור את בעיה זו, המכונה מוארה (Moiré), היה צורך בטשטוש הצבע, או בצביעתו בצבע אחיד וגם אז התוצאה לא תמיד הייתה משביעה רצון. הכלים לטיפול אזורי בלייטרום מאפשרים לתקן תופעה זו באמצעות מכוון מיוחד ועזרה של שני מכוונים נוספים.

  • ראשית יש לבחור בכלי מברשת ההתאמות ולצבוע את האזור הבעייתי. רצוי בעת הצביעה לסמן את האפשרות Show Selected Mask Overlay הממוקמת מתחת לתמונה, כדי שקל יהיה לראות את אזור הצביעה (A). ניתן להפעיל אפשרות זו גם באמצעות לחיצה על מקש O.
    הערה: ניתן להשתמש גם בכלי הפילטר המעגלי, או כלי הפילטר המדורג בהתאם לאזור שעליכם לסמן.

  • לאחר סימון האזור יש לבטל את תצוגת הסימון באמצעות ביטול הסימון מאפשרות Show Selected Mask Overlay.

  • כעת יש לגרור את מכוון Moiré ימינה עד שתבנית המוארה נעלמת (B). הבעיה היא שלעיתים מכוון זה גורם לאיבוד חלק מהפרטים בתמונה.

בצילום, מוארה מתרחש כשחיישן המצלמה לא קולט היטב את תדירות הפרטים בתבנית. כתוצאה מחוסר החפיפה בין התבנית במציאות לתבנית שהמצלמה קלטה נוצרת תבנית שלישית המעוותת את המראה המקורי. ניתן למנוע תופעה זו עוד בזמן הצילום באמצעות מספר דרכים- הראשונה שבהם הוא לשנות את המרחק בין הצלם למצולם, בין אם באמצעות התקרבות, או התרחקות מהמצולם ובין אם שינוי אורך המוקד בעדשה. הדרך השנייה היא לשנות את זוית הצילום- תבנית המוארה עלולה לבלוט דווקא בזווית מסויימת. דרך שלישית היא לסגור צמצם- בצמצמים סגורים (f11-f-16) מתרחשת תופעת של שבירת קרני האור הפוגעת גם במוארה- אמנם פתרון זה פחות מומלץ- אך הוא עשוי לעזור. שימו לב שיש חשיבות לבחינת התוצאה על גבי צג המצלמה ב-100% תצוגה. אם המוארה מופיע באחוז תצוגה זה- הוא לבטח עדיין קיים.

טיפ 254:  שימוש‭ ‬במספר‭ ‬ערכות‭ ‬פיתוח‭ ‬במקביל

שבערכה הראשונית- הגדרות אלו ׳יידרסו׳ על ידי הערכה השנייה. לדוגמא, נניח שהגעתם לאפקט פיצול גוונים מעניין המושג על יד הקטגוריה Split Toning.

  1. כדאי בשלב זה לשמור את האפקט כערכה לשימוש חוזר באמצעות לחיצה על כפתור ההוספה (+) שבקצה הקטגוריה Presets שבצידו השמאלי של חלון התוכנה. בתפריט הנשלף יש לבחור בפקודה Create Preset.

  2. בחלון שנפתח לחצו כאמור על הכפתור A) Check None), סמנו (במקרה זה) רק את הקטגוריות B) Split Toning) ו-(Process Version (C.

  3. העניקו לערכה שם, רצוי המתאר את פעולתה (D).

  4. למען הסדר הטוב מומלץ לשמור אותה בקבוצה לה היא שייכת (E) ואשרו את החלון F) Create). כעת, תוכלו לבצע עיבוד לתמונה ואו להשתמש בערכת פיתוח כלשהי שאינה משתמשת בקטגוריה Split Toning וללחוץ על ערכת הפיתוח שיצרת כדי להוסיף אפקט זה על העיבוד הקיים.

בסדרת המאמרים ״חדר הסודות של לייטרום״ (פרקים 20-18) עסקנו בהרחבה בערכות הגדרות (Presets). בעקבות מאמרים אלו קיבלנו לאחרונה שאלה מהותית בנוגע לשימוש בהן:

״האם ניתן להשתמש במקביל בשתי ערכות פיתוח?״

התשובה למרבה ההפתעה היא כן, אבל עם סייג קטן עליו נדון בטיפ זה. ראשית ראוי לציין שערכות פיתוח מזיזות מכוונים ובעצם קובעות את מראה התמונה בהתאם להגדרות שבערכה. בעת יצירת הערכה נפתח חלון ובו על המשתמש לבטל את הסימון מכל הקביעות (לחיצה על כפתור Check None) ולסמן רק את ההגדרות בהן נעשה שימוש ליצירת האפקט, או התיקון הרצוי. זוהי הדרך הנכונה לשמירת ערכה, מאחר וסימון כל ההגדרות לא ייאפשר שימוש ביותר מערכה אחת. כעת, אם סומנו רק ההגדרות בהן נעשה שימוש, לחיצה על ערכת פיתוח תחיל את הגדרות אלו ורק אותן על התמונה.במידה והשתמשתם בערכה מסויימת להשגת אפקט כלשהו וכעת אתם רוצים להוסיף אפקט באמצעות ערכת פיתוח אחרת- עליכם לדעת שאם בערכה הנוספת נעשה שימוש בקטגוריות הזהות לאלו ​

טיפ 253:  נקודות‭ ‬חשובות‭ ‬רגע‭ ‬לפני‭ ‬שליחת‭ ‬הקובץ‭ ‬להדפסה

משמע, את תמונה זו ניתן להדפיס ללא כל חשש באיכות מירבית בגודל של 17.05x25.58 אינץ׳. להמרת ערכים אלה לס״מ יש להכפילם ב-2.54. התוצאה במקרה זה היא 43.3x65 ס״מ. יחד עם זאת כדאי לדעת שלא מעט מכוני הדפסה יסתדרו עם רזולוציה נמוכה מ-300, למשל 250 ואז במקום לחלק ב-300, נוכל לחלק ב-250 ולקבל מימדים גדולים יותר להדפסה (במקרה זה התוצאה היא 20.4x30.7 אינץ׳ או 51.8x78 ס״מ). הפקת לקחים- הדפסתם את היצירה? מצויין, הגיע העת לבחון אותה בעין דקדקנית ולבדוק איפה יכולתם לתקן. לדוגמא, אם התמונה איבדה מהחדות המקורית שלה, יתכן ותרצו לבצע חידוד אגרסיבי יותר בהדפסה הבאה. אם התמונה כהה או בהירה ממה שמוצג על המסך כדאי לקחת זאת בחשבון.

שימו לב שאם אתם מדפיסים במדפסת הביתית- כדאי לכם להשתמש במודול ההדפסה של לייטרום ובתיקוני ההדפסה שהוא מציע- קראו לשם כך את טיפ מס׳ 3. בהצלחה!

מאמר מפורט העוסק בהכנת תמונה להדפסה

לאחר שביצעתם את תהליך הגהת הצבע- הגיע הזמן לשלוח את הקובץ להדפסה, אבל לפני שעושים את זה כדאי לדעת מספר דברים: פורמט הקובץ- באופן עקרוני, מכוני ההדפסה יסתדרו עם קבצים בפורמטים שונים, אבל בפועל אין סיבה לשלוח אליהם קבצים בפורמטים מנופחים כמו PSD או TIFF. הפורמט המקובל ביותר בתחום הוא (עדיין) JPEG. אם אתם שומרים את הקובץ מפוטושופ אפשר להסתפק בדחיסה/איכות ברמה 10. בלייטרום לעומת זאת, הערכים שיש לקבוע נעים באחוזים ולכן רמה 10 של פוטושופ שווה ל-83%. נכון, אפשר לשלוח את הקובץ באיכות מירבית, אבל ההפחתה באיכות ב-83% בלתי מורגשת.

מרחב צבע- אמנם נושא זה שווה הרחבה, אבל כדי לא להלאות נסביר שיש מרחבים טובים לעיבוד- משמע כאלה המספקים טווח צבעים רחב כמו Adobe RGB ו-Prophoto RGB וכאלה הטובים להצגה ושיתוף, משמע מרחב הצבע שלהם מצומצם- אך עקבי יותר בהצגת הצבע בהתקנים שונים והמרחב המקובל בשטח זה הוא sRGB. מרבית המדפסות לא תומכות במרחב גדול יותר מ-sRGB, אבל זה עדיין לא אומר שכולן. מדפסות שתומכות ב-Adobe RGB יציגו יותר צבעים ממדפסות התומכות ב-sRGB וידייקו יותר בהדפסת הצבעים. אם יש לכם אפשרות לברר במה תומכת המדפסת נהדר, אם לא בחרו ב-sRGB.

פורפורציות- אם בכוונתכם להדפיס את התמונה על מדיה מסויימת- כדאי לברר מראש את יחסי האורך והרוחב של המוצר הסופי. אם אתם מדפיסים, למשל, על נייר ביחס של 3:2 (6:4) כדאי לבחור בכלי הגזירה של לייטרום, באפשרויות הגזירה לבחור ביחס זה ולגזור את התמונה כדי לוודא שהקומפוזציה לא נפגעת מיחס זה. כך תוכלו להחליט בעצמכם מה יישאר מחוץ למסגרת. שימו לב שאם אינכם מוצאים את יחסי המידות בתפריט, בחרו בתחתית התפריט בפקודה Enter Custom ובחלון שנפתח הקלידו את היחס ואשרו.
גודל הדפסה- אחד הנושאים החשובים בהדפסה, בעיקר בפורמט גדול, נוגע למימדי הקובץ. איך תדעו למשל שהתמונה שלכם מספיק גדולה להדפסה, למשל, על קנבס גדול? באופן עקרוני אתם עשויים לשמוע מושגים כמו רזולוציה, DPI ו-PPI ומספרים שונים ומשונים. אבל כדי לפשט את העניין, כשלב ראשון בררו את מידות התמונה שלכם בפיקסלים. כדי לעשות זאת עברו למודול הספריה, ובצידו הימני של חלון התוכנה, בקטגוריה Metadata, תבחינו בשני נתונים- הראשון Dimensions מתייחס למידות הקובץ המקוריות והשני- Cropped - מתייחס למידות המעודכנות לאחר גזירת הקובץ (A). דווקא נתון זה הוא החשוב מבין השניים. בדוגמא שלפניכם מימדי התמונה (לאחר גזירה) הם 7675x5117 פיקסלים. הנוסחה למדידת מימדי הקובץ מאוד פשוטה:

מספר הפיקסלים חלקי 300 (רזולוצייה מקובלת לצורכי הדפסה) יספקו את המידה באינצ׳ים. בדוגמא שלפנינו:

675/300=25.58 אינץ׳

5117/300=17.05 אינץ׳

טיפ 252:  מה‭ ‬עושים‭ ‬כשהסנכרון‭ ‬לענן‭ ‬נתקע
  • במידה‭ ‬וזמן‭ ‬רב‭ ‬עבר‭ ‬והתמונות‭ ‬עדיין‭ ‬לא‭ ‬סונכרנו‭ ‬לענן‭ ‬והרשימה‭ ‬המוצגת‭ ‬לא‭ ‬כוללת‭ ‬שגיאות‭ ‬כדאי‭ ‬לנסות‭ ‬להחזיק‭ ‬את‭ ‬מקש‭ ‬option‭‬ במק‭ ‬או‭ ‬alt‭ ‬בחלונות‭- ‬ בשלב‭ ‬זה‭ ‬לייטרום‭ ‬תחליף‭ ‬את‭ ‬חלון‭ ‬הסנכרון‭ ‬בשני‭ ‬כפתורים-‭ ‬
    הראשון ‭ (‬Generate‭ ‬Diagnostic ‭ ‬Report‭)‬ייצר‭ ‬דו"ח‭ ‬עם‭ ‬פירוט‭ ‬של‭ ‬ניתוח‭ ‬המצב‭ - ‬לרוב‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬ממש‭ ‬יעזור‭.‬ לחיצה‭ ‬על‭ ‬הכפתור‭ ‬התחתון‭ ‬Rebuild‭ ‬Sync‭ ‬Data‭ ‬תציג‭ ‬חלון‭ ‬ובו‭ ‬לייטרום‭ ‬תזהיר‭ ‬שפעולה‭ ‬זו‭ ‬עשוייה‭ ‬להימשך‭ ‬זמן‭ ‬רב‭ - ‬ועדיין‭ ‬לא‭ ‬לנצח‭. ‬אישור‭ ‬החלון‭ (‬לרוב‭) ‬יציג‭ ‬חלון‭ ‬ובו‭ ‬לייטרום‭ ‬תציע‭ ‬לגבות‭ ‬את‭ ‬הקטלוג-‭ ‬זהו‭ ‬תמיד‭ ‬רעיון‭ ‬טוב‭- ‬ אשרו‭ ‬את‭ ‬החלון‭ .‬לאחר‭ ‬סיום‭ ‬הגיבוי‭ ‬התוכנה‭ ‬תיסגר‭ ‬כדי‭ ‬לבנות‭ ‬מחדש‭ ‬קובץ‭ ‬מסד‭ ‬נתונים‭ ‬הכולל‭ ‬מידע‭ ‬אודות‭ ‬הסנכרון‭.‬

  • לאחר‭ ‬מספר‭ ‬דקות‭ ‬התוכנה‭ ‬תיפתח‭.‬ בשלב‭ ‬זה‭ ‬יש‭ ‬ללחוץ‭ ‬על‭ ‬לוחית‭ ‬הזהות‭ ‬בפינה‭ ‬השמאלית‭ ‬העליונה‭ ‬של‭ ‬חלון‭ ‬התוכנה‭ ‬ומהתפריט‭ ‬הנשלף‭ ‬יש‭ ‬ללחוץ‭ ‬על‭ ‬כפתור‭ ‬הפעלת‭ ‬הסנכרון‭ ‬‭.(‬E‭)  ‬לייטרום‭ ‬תחל‭ ‬בפעולת‭ ‬הסנכרון‭.‬ כעבור‭ ‬מספר‭ ‬דקות‭,‬ בהתאם‭ ‬לכמות‭ ‬התמונות‭ ‬המסונכרנות‭,‬ מסד‭ ‬הנתונים‭ ‬יעודכן‭ ‬וכעת‭ ‬ניתן‭ ‬לבדוק‭ ‬בהעדפות‭ ‬התוכנה‭ ‬אם‭ ‬חלון‭ ‬הפעילות‭ ‬ריק‭.‬

משתמשים‭ ‬רבים‭ ‬מסנכרנים‭ ‬אוספי‭ ‬תמונות‭ ‬לענן‭ ‬לגישה‭ ‬לתמונות‭ ‬מהרשת‭ ‬ומהיישומון‭ ‬של‭ ‬לייטרום‭.‬ בלא‭ ‬מעט‭ ‬מהמקרים‭ ‬לייטרום‭ ‬עלולה‭ ‬להציג‭ ‬את‭ ‬ההודעה‭ ‬שהיא‭ ‬מסנכרנת‭ ‬תמונות‭,‬ על‭ ‬אף‭ ‬שבפועל‭ ‬הסנכרון‭ ‬היה‭ ‬אמור‭ ‬להסתיים‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬‭.(‬A‭)‬‭‬‭ ‬בטיפ‭ ‬זה‭ ‬ננסה‭ ‬לספק‭ ‬סיבות‭ ‬לתופעה‭ ‬זו‭ ‬ופתרונות‭ ‬שאולי‭ ‬יסייעו‭ ‬להעלים‭ ‬הודעה‭ ‬זו‭.‬

  • ראשית‭ ‬יש‭ ‬לפתוח‭ ‬את‭ ‬חלון‭ ‬העדפות‭ ‬התוכנה‭ ‬באמצעות‭ ‬הפקודה‭ ‬Preferences ‬מתפריט‭ ‬Edit‭ ‬בחלונות‭,‬ או‭ ‬תפריט ‭ ‬Lightroom‭ ‬Classic‬ במק‭.‬

  • כעת‭ ‬בתחתית‭ ‬הקטגוריה‭ ‬Lightroom‭ ‬Sync‭ ‬‭(‬B‭)‬‭ ‬יש‭ ‬ללחוץ‭ ‬על‭ ‬כפתור‭ ‬החץ‭ ‬שבקטגוריה‭ ‬Sync‭ ‬Activity‭ ‬‭(‬C‭)‬‭ ‬להרחבת‭ ‬הקטגוריה‭.‬ חלון‭ ‬זה‭ ‬יציג‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬פעילות‭ ‬הסנכרון‭ ‬המתבצעת‭ ‬כעת‭ ‬ובנוסף‭ ‬יציג‭ ‬שגיאות‭ ‬בהן‭ ‬נתקלה‭ ‬התוכנה‭ ‬בניסיונה‭ ‬לסנכרן‭ ‬תמונות‭ ‬לענן‭.‬ לעיתים‭ ‬הודעת‭ ‬השגיאה‭ ‬יכולה‭ ‬לספק‭ ‬סיבה‭ ‬או‭ ‬רמז‭ ‬לכשלון‭ ‬בסנכרון‭ ‬התמונה.‭ ‬לדוגמא‭,‬ אחת‭ ‬השגיאות‭ ‬בתמונה‭ ‬מדווחת‭ ‬שהתמונה‭ ‬לסנכרון‭ ‬חסרה ‬‭(‬D‭) ‬‭(‬Master‭ ‬Image‭ ‬Missing‭)‬‭ ‬.

  • ראוי‭ ‬לציין‭ ‬שמאחר‭ ‬וחלון‭ ‬זה‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬פעילות‭ ‬הסנכרון‭ ‬שמתבצעת‭ ‬כרגע‭,‬ יתכן‭ ‬וחלק‭ ‬מהשורות‭ ‬המופיעות‭ ‬ייעלמו‭ ‬כעבור‭ ‬מספר‭ ‬דקות‭ ‬כשהסנכרון‭ ‬יושלם‭ ‬בהצלחה.

טיפ 251:  על‭ ‬ערכה‭ ‬אוטומטית‭ ‬שחוסכת‭ ‬לא‭ ‬מעט‭ ‬זמן
  • ‬מומלץ‭ ‬ליצור‭ ‬קבוצה‭ ‬נפרדת‭ ‬לערכות‭ ‬הקשורות‭ ‬לתזרים‭ ‬העבודה‭ ‬הקבוע‭ ‬שלכם‭.‬ משמע‭ ‬ערכות‭ ‬שלא‭ ‬כוללות‭ ‬אפקט‭,‬ אלא‭ ‬תיקון‭ ‬בו‭ ‬אתם‭ ‬משתמשים‭ ‬באופן‭ ‬קבוע‭.‬ כדי‭ ‬ליצור‭ ‬תיקייה‭,‬ אגב‭,‬ ניתן‭ ‬ללחוץ‭ ‬על‭ ‬תפריט‭ ‬Group‭ ‬‭(‬C‭)‬‭ ‬ובתפריט‭ ‬הנשלף‭ ‬לבחור‭ ‬בפקודה ‭ ‬New‭Group‬. בחלון‭ ‬שנפתח‭ ‬העניקו‭ ‬לקבוצה‭ ‬שם‭ ‬ואשרו‭ ‬את‭ ‬החלון‭ ‬‭(‬Create‭)‬‭‬.

  • בראש‭ ‬החלון‭ ‬העניקו‭ ‬לערכה‭ ‬שלכם‭ ‬את‭ ‬השםAuto‭ ‬ כדי‭ ‬שתולו‭ ‬לזהות‭ ‬אותה‭ ‬בהמשך‭ ‬‭(‬D‭)‬‭ ‬ואשרו‭ ‬את‭ ‬החלון‭‬‭(‬Create‭) ‬‭(‬E‭)‬‭ ‬.

  • בפעם‭ ‬הבאה‭ ‬שתייבאו‭ ‬קבצים‭,‬ בחלון‭ ‬הייבוא‭,‬ תוכלו‭ ‬לקבוע‭ ‬שלייטרום‭ ‬תחיל‭ ‬את‭ ‬הערכה‭ ‬על‭ ‬התמונות‭ ‬המיובאות‭.‬ יש‭ ‬לבחור‭ ‬בקטגוריה‭ ‬Apply‭ ‬During‭ ‬Import‭ ‬בתפריט‭ ‬Develop ‭ ‬ Settings‭ ‬ בערכה‭ ‬Auto‭ ‬מתוך‭ ‬הקבוצה‭ ‬שיצרתם‭) ‬בדוגמא‭ ‬זו‭ ‬יצרנו‭ ‬כזכור‭ ‬קבוצה‭ ‬בשם‭F) (‬Workflow‭ ‬) לאחר‭ ‬ייבוא‭ ‬התמונות‭ ‬הן‭ ‬ייקבלו‭ ‬עיבוד‭ ‬ראשוני‭ ‬אוטומטי‭ ‬שלרוב‭ ‬מיטיב‭ ‬עם‭ ‬התמונות‭.‬

  • אם‭ ‬אינכם‭ ‬אוהבים‭ ‬את‭ ‬התוצאה‭ ‬של‭ ‬Auto‭ ‬בתמונה‭ ‬מסויימת‭, ‬תוכלו‭ ‬לאפס‭ ‬את‭ ‬הגדרות‭ ‬הפיתוח‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬לחיצה‭ ‬על‭ ‬כפתור‭ ‬Reset‭‬ בפינה‭ ‬המשאלית‭ ‬התחתונה‭ ‬של‭ ‬חלון‭ ‬התוכנה‭ ‬ולהתחיל‭ ‬את‭ ‬העיבוד‭ ‬מההתחלה‭.‬

בשנים‭ ‬האחרונות‭ ‬Adobe‭ ‬משקיעה‭ ‬לא‭ ‬במעט‭ ‬בפיתוח‭ ‬בינה‭ ‬מלאכותית‭.‬ טכנולוגיית‭ ‬Adobe‭ ‬Sensei‭ ‬מאפשרת‭ ‬לנתח‭ ‬את‭ ‬התמונה‭,‬ להשוות‭ ‬אותה‭ ‬מול‭ ‬מאגר‭ ‬עצום‭ ‬של‭ ‬תמונות‭ ‬ולשפר‭ ‬אותה‭ ‬באמצעות‭ ‬אלגוריתם‭ ‬מתוחכם‭.‬ כתוצאה‭ ‬מכך‭ ‬ההתאמות‭ ‬האוטומטיות‭ ‬של‭ ‬התוכנה‭ ‬השתפרו‭ ‬וניתן‭ ‬להיעזר‭ ‬בהן‭ ‬כנקודת‭ ‬פתיחה‭ ‬מוצלחת‭ ‬למרבית‭ ‬התמונות‭ .‬כפתור‭ ‬Auto‭‬ הממוקם‭ ‬במדורTone‭ ‬‭‬ שבקטגוריה ‭ ‬Basic‬מבצע‭ ‬ניתוח‭ ‬של‭ ‬התמונה‭ ‬ומחיל‭ ‬עליה‭ ‬תיקון‭ ‬שלרוב‭ ‬עושה‭ ‬עבודה‭ ‬לא‭ ‬רעה‭.‬ ניתן‭ ‬לקבוע‭ ‬לתוכנה‭ ‬להחיל‭ ‬את‭ ‬ההתאמה‭ ‬האוטומטית‭ ‬עוד‭ ‬בזמן‭ ‬הייבוא‭ ‬וזאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ערכת‭ ‬הגדות‭ ‬‭(‬Preset‭) ‬מיוחדת‭ ‬שניתן‭ ‬לייצר‭ ‬באופן‭ ‬מהיר‭.‬ כדי‭ ‬לעשות‭ ‬זאת‭ ‬יש‭ ‬לפעול‭ ‬בהתאם‭ ‬לשלבים‭ ‬הבאים‭:‬

  • יש‭ ‬ללחוץ‭ ‬על‭ ‬כפתור‭ ‬ההוספה‭ ‬‭(‬‭+‬‭)‬‭ ‬שבקצה‭ ‬הקטגוריה ‭ ‬Presets‭ ‬שבצידו‭ ‬השמאלי‭ ‬של‭ ‬מודול‭ ‬הפיתוח‭ ‬ומהתפריט‭ ‬הנשלף‭ ‬יש‭ ‬לבחור‭ ‬בפקודה‭.Create‭ ‬Preset‭ ‬

  • ‭ ‬אל‭ ‬דאגה‭,‬ לערכה‭ ‬זו‭ ‬אין‭ ‬שום‭ ‬קשר‭ ‬לעיבוד‭ ‬הנוכחי‭ ‬שלכם‭.‬ בחלון‭ ‬שנפתח‭ ‬יש‭ ‬ללחוץ‭ ‬בתחתית‭ ‬החלון‭ ‬על‭ ‬כפתור ‭ ‬Check‭ ‬None‭ ‬לביטול‭ ‬הסימון‭ ‬מכל‭ ‬התיבות‭ .‬‭(‬A‭)‬‭ 

  • כעת‭ ‬יש‭ ‬לסמן‭ ‬בראש‭ ‬החלון‭ ‬את‭ ‬האפשרות‭ ‬.Auto‭ ‬Settings‭ ‬‭(‬B‭)‬‭ ‬

  • רגע‭ ‬לפני‭ ‬שאתם‭ ‬מאשרים‭ ‬בחרו‭ ‬בקבוצה‭ ‬בה‭ ‬תישמר‭ ‬הערכה‭.‬