מאסטר בלייטרום- חלק חמישי

250 LR Tips-Article.jpg

אחת‭ ‬הבעיות‭ ‬שנוצרו‭ ‬בעידן‭ ‬הצילום‭ ‬הדיגיטלי‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬נוטים‭ ‬לצלם‭ ‬הרבה‭ ‬יותר‭ ‬מבעבר‭.‬ אנחנו‭ ‬לא‭ ‬תלויים‭ ‬יותר‭ ‬בסרטי‭ ‬צילום‭ ‬ולכן‭ ‬אנחנו‭ ‬מצלמים‭ ‬בלי‭ ‬חשבון‭.‬ הבעיה‭ ‬היא‭ ‬שתוך‭ ‬זמן‭ ‬קצר‭ ‬יחסית‭ ‬אנו‭ ‬צוברים‭ ‬עשרות‭,‬ אם‭ ‬לא‭ ‬מאות‭ ‬אלפי‭ ‬תמונות‭ ‬ואנחנו‭ ‬צריכים‭ ‬כלי‭ ‬שיידע‭ ‬גם‭ ‬לעבד‭ ‬את‭ ‬התמונות‭ ‬ולשפר‭ ‬אותן‭ ‬וגם‭ ‬לנהל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬המאגר‭ ‬בצורה‭ ‬חכמה‭.‬ לייטרום‭ ‬מאפשרת‭ ‬לי‭ ‬לעשות‭ ‬שלושה‭ ‬דברים‭ ‬עיקריים‭:‬‭‬ לנהל‭ ‬את‭ ‬מאגר‭ ‬התמונות‭,‬ לשפר‭ ‬את‭ ‬התמונות‭ ‬ולשתף‭ ‬אותן‭ ,‬‭‬אם‭ ‬באמצעות‭ ‬הדפסת‭ ‬עיצובים‭ ‬הכוללים‭ ‬את‭ ‬התמונות‭,‬ יצירת‭ ‬ספר‭ ‬תמונות‭,‬ יצירת‭ ‬מצגות‭ ‬שקפים‭,‬ הפצה‭ ‬כאתר‭ ‬אינטרנט‭,‬ או‭ ‬פרסום‭ ‬ברשתות‭ ‬חברתיות‭ ‬ושליחה‭ ‬ללקוח‭ .‬‭‬ב‭‬250‭-‬ השבועות‭ ‬האחרונים‭ ‬פרסמנו‭ ‬מדי‭ ‬שבוע‭ ‬טיפ‭ ‬‬לחובבי‭ ‬ומקצועני‭ ‬התוכנה‭.‬ שיתפנו‭ ‬אתכם‭ ‬בתובנות‭,‬ קיצורי‭ ‬מקלדת‭ ‬וטיפים‭ ‬המשמשים‭ ‬אותנו‭ ‬בעבודה‭ ‬היומיומית‭ ‬ומסייעים‭ ‬לנו‭ ‬להגיע‭ ‬לתוצאה‭ ‬הרצוייה‭ ‬בזמן‭ ‬קצר‭.‬ זה‭ ‬הזמן‭ ‬לסכם‭ ‬ולהבטיח‭ ‬שרק‭ ‬התחלנו‭.‬ חמישים‭ ‬הטיפים‭ ‬הבאים‭ ‬יהיו‭ ‬לא‭ ‬פחות‭ ‬טובים‭ -‬כדאי‭ ‬לעקוב‭!‬

רוצים לדעת עוד ולהכיר את התוכנה לעומק?

הספר  ׳Lightroom המדריך המלא לעיבוד תמונה׳ נכתב עבור משתמשים חדשים ומשתמשים מנוסים הרוצים להרחיב את ידיעותיהם בתחום עיבוד התמונה בכלל ובתוכנה בפרט. הנחה מיוחדת לגולשי האתר ופרטים על הספר והכותבים בקישור הבא

טיפ 201:  שימוש הפוך במכוון הצלילות
  • מאחר ופעולות אלו פוגעות במידת מה בחדות ניתן להגדיל את ערך החדות בכ-15%-25% (E).

  • לפני תחילת הצביעה כדאי לסמן ברצועת הכלים התחתונה את האפשרות (F) Show Selected Mask Overlay. אפשרות זו תציג את אזור הצביעה בצבע אדום/ירוק ותאפשר לוודא שצבענו את כל האזורים הנדרשים. יש לצבוע רק את אזור העור ולהימנע מצביעת הפה, העיניים, הגבות והשיער.

  • במידה וצבעתם בטעות אדור מסויים, החזיקו את מקש alt בחלונות, או Option במק וצבעו את האזור להחסרתו. לאחר שסיימתם לצבוע את עור הפנים (ניתן לצבוע גם את הצוואר), בטלו את הסימון מאפשרות Show Selected Mask Overlay (F).

  • במידה והשפעת המברשת מוגזמת הפחיתו את ערך הצלילות (C).

טיפ בונוס- במידה והתוצאה מוצאת חן בעיניכם- תוכלו לשמור את המברשת לשימוש חוזר באמצעות לחיצה על תפריט (B) Effect ובחירה בפקודה Save Current Settings as New Preset בתפריט הנשלף. בחלון שנפתח העניקו שם לערכה ואשרו את החלון. בפעם הבאה שתרצו לרכך עור בחרו בערכה זו מתחתית תפריט Effect.

מכוון הצלילות (Clarity) מגביר ניגודיות בגווני הביניים ובמקרים מסויימים מבצע העמקת פרטים בתמונה. אך כפי שהדגמנו בטיפים קודמים (ראה למשל טיפים 176 ו-198) קביעת ערך שלילי יכולה לסייע בפתרון מספר בעיות. בתמונות דיוקן הגדלת ערך הצלילות עלולה להדגיש קמטים, קפלים ונקבוביות בעור. אם מטרתנו להחמיא למצולם ולהפחית נזקים, נימנע מהוספת צלילות, לעיתים אפילו נקטין אותה באופן שיסייע בהחלקת העור. על מנת שהקטנת הצלילות תשפיע רק על אזור העור ניעזר במברשת ההתאמות (A). לפני הכל נציין שבחירה במברשת ההתאמות תאפשר שימוש בערכות הגדרות המובנות בתוכנה (B), אחת מהן נקראת Soften Skin. ערכה זו קובעת ערך Clarity של 100-. צביעה באמצעות מברשת זו אכן תרכך את העור, אך לטעמנו תעשה זאת באופן מופרז ומעט מלאכותי. מיד נמליץ על הערכים הרצויים, אך קודם נציין שהגדלת הצלילות בתמונות דיוקן של אנשים מבוגרים עשוייה לתרום להדגשת המאפיינים בעור ולעיתים לתרום לסיפור בתמונה- כך שהשימוש במכוון בהחלט נתון לשיקול דעתכם.

  • בשלב ראשון יש לבחור במברשת ההתאמות (לחיצה על מקש K) כעת יש לגרור את מכוון Clarity שמאלה עד לאזור ה-(C) 60%-50%. לריכוך נוסף יש להקטין את ערך הניגודיות בכ-10% (D).

Retouch with clarity.jpg
טיפ 202:  שימוש חכם במכוון Texture
  • המטרה היא לעמעם במעט את הפגמים בעור. אם בכוונתנו להדגיש פרטים בתמונה, לדוגמא שפתי המצולמת או אפילו העיניים והריסים, נצבע אזורים אלו בנפרד ולאחר נגרור את מכוון Texture ימינה עד להשגת המראה הרצוי.

  • מכוון Texture פועל על תדרים גבוהים בתמונה ומבצע באזורים אלו ניגודיות אזורית. מסיבה זו ניתן לעבוד עם המכוון בשילוב מכוון הצלילות Clarity שפעולתו רחבה וגסה יותר. ניתן למשל להפחית במעט את ערך הצלילות ולהגדיל את ערך המרקם (Texture) ולהדגיש פרטים ללא תופעות לוואי הנובעות משימוש מופרז במכוון Clarity.

  • ניתן כמובן להגביל את השפעת ההתאמה באמצעות תת־הקטגוריה Range Mask שבתחתית חלון ההתאמה (C). דוגמא לשימוש בתת-קטגוריה זו ניתן לקרוא בטיפ מס׳ 198. נציין מראש שלייטרום לא באמת נועדה לריטושי יופי, אבל אם אתם זקוקים לתיקון קטן ומהיר- מכוון זה בהחלט יכול לסייע. כאמור, כפי שמכוון זה יכול לרכך פרטים, הוא יכול לסייע בהדגשת פרטים, החל בתמונות דיוקן של מבוגרים, תמונות הכוללות מרקמים כמו תמונות נוף וכלה בתמונות בגווני אפור. המכוון בפועל מבצע חידוד אזורי ולכן ניתן להיעזר בו להדגשת פרטים בתמונות רכות. בדומה למכוון הצלילות (Clarity) מומלץ להשתמש בו במתינות.

החידוש המשמעותי ביותר בגירסה 8.3 של לייטרום הוא מכוון המאפשר להדגיש פרטים עדינים, או לעמעם אותם. המכוון Texture (A) ממוקם במודול הפיתוח בתחתית הקטגוריה Basic, בצוותא עם מכווני ה-Clarity ,Dehaze ,Vibrance ו-Saturation ובפועל מדגיש פרטים עדינים עד בינוניים ללא השפעה על הניגודיות בתמונה וכמעט ללא הדגשת רעש. המכוון שונה בפעולתו ממכווני החידוד, או מכוון הצלילות (Clarity) ומספק תוצאה עדינה ונעימה יותר לעין. גרירת המכוון ימינה תדגיש מרקמים ולעומת זאת גרירת המכוון שמאלה תעמעם מרקמים.
המכוון יעיל למגוון רחב של תמונות החל בתמונות נוף וטבע וכלה בתמונות בגווני אפור. על אף שהמכוון משפיע על כל אזורי התמונה ההמלצה היא להשתמש בו בעיקר באופן ברירני ואזורי. מאחר ומכוון זה מופיע גם בכלים לטיפול אזורי כמו כלי מברשת ההתאמות, כלי הפילטר המדורג וכלי הפילטר המעגלי, יעילותו תתבטא למשל, בהדגשת הנושא ולאחר עמעום הרקע סביבו.
בטיפ הקודם (טיפ מס׳ 201) הצגנו דרך לריכוך עור הפנים באמצעות מכוון הצלילות. מכוון זה מספק תוצאות טובות יותר ובשילוב עם מכוון הצלילות עשוי לשפר משמעותית את התוצאה.

  • לשימוש בכלי יש לבחור בכלי מברשת ההתאמות (B) ולצבוע את עור המצולמת (כדאי להימנע מצביעת העיניים, הגבות והפה).

  • כעת, לריכוך המרקם ועמעום הפגמים יש לגרור את מכוון Texture שמאלה. כמו תמיד, לא כדאי לקבוע ערך שלילי מירבי.

Texture Control.png
Texture +100-S.jpg
Texture-Original-S.jpg

1 - המקור, 

2 - לאחר קביעת ערך מירבי (+100)

3 - לאחר הפחתה (-60)

Texture -100-S.jpg
טיפ 203:  שימוש מושכל בעותקים וירטואליים
  1. כל שעליכם לעשות הוא להציג את חלון ההיסטוריה (History) הממוקם בצידו השמאלי של חלון התוכנה במודול הפיתוח (A). כעת יש ללחוץ על השלב האחרון בפיתוח הבסיסי של התמונה (B).

  2. יש להפעיל את הפקודה Create Virtual Copy מתפריט Photo. לייטרום תיצור עותק וירטואלי משלב זה בעריכה.

  3. כעת יש לחזור לתמונת המקור באמצעות לחיצה עליה ברצועת התמונות התחתונה.

  4. בחלון ההיסטוריה יש ללחוץ על השלב האחרון בעריכה הממוקם בראש הרשימה (C).

  5. כל שנותר לכם הוא לשוב לעותק הוירטואלי ולהמשיך בעריכתו עד להשגת התוצאה הרצוייה.

על חשיבותם של עותקים וירטואליים כתבנו עוד בטיפ 153. כזכור לייטרום מאפשרת ליצור גירסאות שונות לתמונה באמצעות יצירת עותק וירטואלי של קובץ. הבעיה היא שיצירת עותק וירטואלי מקובץ שכבר נערך לא באמת מאפשרת יצירת גירסה ערוכה אחרת. ניסיון לחזור אחורה בחלון ההיסטוריה יציג רק את הפעולה האחרונה שהיא יצירת אותו עותק וירטואלי. אז נכון שניתן בשלב זה ללחוץ על כפתור Reset הממוקם בפינה הימנית התחתונה של חלון התוכנה לאיפוס עריכת התמונה- זה אכן יעשה את העבודה ולא ייפגע בקובץ המקור. אבל מה אם ברצונכם ליצור עותק וירטואלי משלב מסויים בעריכה? לדוגמא- תיקנתם עיוותי עדשה וחשיפה והמשכתם בהחלת פרופיל צבע, הוספת אפקט וינייטה לתמונה וכו׳. כעת כל שאתם מבקשים לעשות הוא ליצור עותק וירטואלי המכיל רק את התיקונים הבסיסיים ולא את שאר העריכות שבוצעו להשגת אפקט כלשהו.

Smarter Virtual copy-1.png
Smarter Virtual copy-2.png
טיפ 204:  פיתוח לאחור של ערכות הגדרות
  • כעת עבור על כל הקטגוריות שבמודול הפיתוח, החל ב-Basic, עבור ב-Tone Curve ,HSL/Color ,Split Toning ,Effects וכלה ב-Calibration. במידה ובוצעו שינויים באחת מקטגוריות אלו נסו לכבות את תצוגתם על ידי לחיצה על המתג המתאים (A) ולאחר ללחוץ עליו שוב כדי להשיב את תצוגתם. בחנו כיצד הזזת המכוונים השפיעה על מראה התמונה.

  • כדי לבדוק אם הוחלו על התמונה תיקונים אזוריים באמצעות כלי הפילטר המדורג, או כלי הפילטר המעגלי, בחרו בכלי הפילטר המדורג ובסרגל הכלים התחתון הממוקם מתחת לתמונה בתפריט Show Edit Pins בחרו ב-Always. כעת בדקו אם אתם מבחינים בסיכות עריכה על גבי התמונה. חזרו על התהליך עם כלי הפילטר המעגלי. אם זיהיתם סיכת עריכה, לחצו עליה ובדקו אלו הגדרות היא מכילה ומדוע היא ממוקמת במיקום זה (הכהיית שמיים, הבהרה / הכהיית אזור מסויים וכדומה). באופן זה תוכלו ללמוד כיצד לייצר אפקטים/תיקונים על תמונות שלכם ולייצר ערכות הגדרות משלכם.

ערכת הגדרות (Preset) כוללת את כל מאפייני הפיתוח שהוגדרו ליצירת אפקט, או תיקון מסויים על תמונה. ערכות הגדרות טובות הוגדרו כך שיתאימו למנעד רחב של תמונות. כוחם של ערכות אלו לא מסתיים בעת החלתן, מאחר והן כוללות מידע חיוני שיכול לסייע למשתמש בעתיד. משתמש חכם יכול לרתום אותן ללימוד מעמיק של התוכנה. לא מעט שיטות מחקר נשענות על "פיתוח לאחור", משמע פירוק מוצר לרכיביו כדי ללמוד כיצד הוא פועל וכיצד לייצר כמותו. ניתן ליישם חשיבה מדעית כזו כדי ללמוד איך ערכת הפיתוח יצרה אפקט זה. כך שאם הורדתם והתקנתם ערכת פיתוח מהאינטרנט, או השתמשתם באחת מהערכות המובנות בתוכנה, תוכלו ללמוד באמצעותה לא מעט בכל הנוגע לפיתוח תמונה. אז איך עושים את זה?

  • כדאי להתחיל בתמונה שלא הוחלו עליה שום תיקון, למעט אולי תיקוני עדשה. זאת כדי לוודא שכל שינוי בתמונה בוצע על ידי הערכה עצמה ולא על ידי תיקונים שלכם. יש ללחוץ על שם הערכה בחלון Presets הממוקם בצידו השמאלי של חלון התוכנה.

Reverse Engeeniring-ST.png
Reverse Engeeniring-Tone Curve.png
טיפ 205:  שימוש שונה במכוון Dehaze
  • אם מצאתם כאלה בחרו בכלי הסרת הכתמים באמצעות לחיצה על מקש Q וצבע את אזורי הכתמים להסרתם. ניתן להיעזר גם בסימון האפשרות Visualize Spots הממוקמת ברצועת הכלים שמתחת לתמונה.
    טיפ בונוס: ניתן להפעיל ולהשבית אפשרות זו באמצעות לחיצה על מקש A במקלדת).

  • עם סיום התיקונים אפס את מכוון Dehaze באמצעות לחיצה כפולה על המכוון, או על המילה Dehaze שלצד המכוון.

  • אגב, במידה ואיתרת סטיות כרומטיות בתמונה, וודא קודם שהאפשרות Remove Chromatic Aberration מסומנת בקטגוריה Lens Corrections. אם אפשרות זו מסומנת, יהיה עליך לעבור לתת־קטגוריה Manual ושם לגרור את המכוונים בהתאם לצבע ההילה בה הבחנת מסביב לקצוות אובייקטים.
     

After Dehaze.jpg
After Fixing Spots.jpg

מכוון Dehaze הממוקם בתחתית הקטגוריה Basic מאפשר להתגבר על בעיית אובך בתמונה באמצעות הגדלת הניגודיות בגווני הביניים ורוויית הצבעים. מכוון זה שימושי למספר רב של תרחישים והוא יעיל לא רק לפתרון בעיית האובך. מאחר וביכולתו של מכוון זה להציג תוצאות קיצוניות בשימוש חריג, ניתן להיעזר בו כדי לאתר סטיות כרומטיות המתבטאות בהילות צבעויות בקצוות אובייקטים וגם לאיתור כתמים שלא אותרו באמצעים הרגילים.

  • בשלב ראשון יש לבצע את כל העיבודים הנדרשים בתמונה, החל באיזון לבן, עבור בתיקוני חשיפה, ניגודיות ורווייה וכלה בתיקון עיוותי עדשה וסטיות כרומטיות בקטגוריה Lens Corrections.

  • בשלב הבא כדאי לוודא שלא נותרו בתמונה כתמים מיותרים. כדי לעשות זאת יש לגרור את מכוון Dehaze ימינה עד הסוף. בשלב זה יודגשו פרטים בתמונה באופן מוגזם- בדיוק מה שאנו צריכים כדי לאתר כתמים.

Dehaze-For Spots.png
  • בדוגמא העליונה- לאחר גרירת מכוון Dehaze ימינה- ניתן לראות שהתמונה מלאה בחלקה העליון בכתמים.
    בדוגמא התחתונה- לאחר הסרת הכתמים ואיפוס מכוון Dehaze.

טיפ 206:  פתרון יצירתי לבעיית חשיפה-1
  • כעת יש לגרור את מכוון האזורים הבהירים (Highlights) ימינה עד הסוף, ובמידת הצורך לגרור ימינה את מכוון הלבנים (Whites). כעת יש לגרור את מכוון השחורים (Blacks) ימינה להכהיית האזורים הכהים ביותר בתמונה. ניתן לחזור על הפעולה  גם במכוון הצללים (B) (Shadows).

  • בדוגמא שלפניך גררנו ימינה גם את מכוון Dehaze להדגשת פרטים בגווני הביניים (לחילופין ניתר לנסות את מכוון Clarity) ובנוסף גררנו ימינה את מכוון Texture- אך מטרתם של מכוונים אלו הייתה להדגיש פרטים ולכן השימוש בהם הוא בהתאם לטעמכם האישי ובהתאם לתמונה (C). שימו לב שהערכים בדוגמא מתאימים לתמונה זו ועליכם להתאימם לתמונה שברשותכם. ניתן להגדיל את הניגודיות בתמונה גם באמצעות גרירה ימינה של מכוון הניגודיות (Contrast).

  • בדוגמא העליונה תמונת המקור
    בדוגמא התחתונה לאחר השלבים המתוארים

Base- Overexposed.jpg
After High Contrast B&W.jpg

הטיפ הבא נועד למקרים חריגים בהם התמונה צולמה בחשיפת יתר וחיישן המצלמה לא הקליט כל מידע באזורים בהירים נרחבים בתמונה. לא מעט צלמים יוותרו בשלב זה ולעיתים בלב כבד ייפרדו מהתמונה. אחרים ייחפשו דרך להציל את המצב, בייחוד כשלתמונה יש ערך רגשי. לבעיה זו מגוון פתרונות ובטיפ זה נציע פתרון שלרוב יעבוד היטב. בשלב ראשון נציע להמיר את צבעי התמונה לגווני אפור. הסיבה לכך היא כשהתמונה צבעונית - כתמים לבנים מורגשים יותר. המרת התמונה לגווני אפור גורמת לצופה להתמקד בפרטים והבעיה באזורים הבהירים מתקבלת בטבעיות. בנוסף, הגדלת הניגודיות- לעיתים באופן קיצוני, עשויה להביא לתוצאה בה הרקע בהיר והנושא המרכזי כהה עד למצב של צללית. עיבוד מסוג זה יוצר לרוב יותר דרמה ומעניק פרשנות מעניינת לתמונה. להלן השלבים:

  • כאמור בשלב ראשון יש ללחוץ על מקש V במקלדת להמרת התמונה לגווני אפור או ללחוץ על כפתור Black & White שבראש החלון (A).

High Contrast B&W.png
טיפ 207:  פתרון יצירתי לבעיית חשיפה-2
  • ניתן לקבוע את צבעי האזורים הבהירים והצללים באמצעות לחיצה על מלבני הצבע שלצד המילה Highlights ו-Shadows ובחירת הצבע הרצוי בחלון שנפתח, או לעקוף פעולה זאת באמצעות החזקת מקש Option/alt וגרירת מכוון Hue באזורים הבהירים (Highlights) (A) . גרירת המכוון באופן זה מעניקה זמנית רווייה מירבית ומאפשרת לבחון את הצבע הרצוי. ניתן לגרור את המכוון ימינה ושמאלה עד להשגת הגוון המועדף. הגעתם לצבע הרצוי? שחררו את מקש Option/alt וסמן העכבר ולגרור את מכוון הרווייה (Saturation) למיקום הרצוי. יש לחזור על התהליך גם בצללים (Shadows) (B). רגע, איך יודעים באיזה צבעים לבחור? כעיקרון מומלץ להיעזר בגלגל הצבעים- הסבר מפורט במאמר מלא על פיצול גוונים בקישור זה.

  • בשלב זה יש לגרור את מכוון האיזון (Balance) ימינה ושמאלה כדי לקבוע איזה מהגוונים (זה של האזורים הבהירים או הכהים) ישלוט בתמונה (C).
    כאמור צביעת האזורים הבהירים התאפשרה בעקבות הכהיית האזורים הבהירים והלבנים. התוצאה מחפה במידה מסויימת על בעיית החשיפה ומאפשרת ליצור פרשנות שונה לתמונה. אז רגע לפני שאתם מוחקים את התמונה- כדאי לנסות.

בטיפ הקודם הצגנו פתרון אפשרי לבעיית חשיפת יתר בתמונה. כזכור, בצילום בחשיפת יתר החיישן עלול שלא להקליט מידע באזורים הבהירים בתמונה, מה שבפועל עלול לגרום לכל צלם להיפרד בצער מהתמונה. בטיפ הקודם, כאמור, הצגנו דרך אומנותית להמרת התמונה לגווני אפור. ניתן לשכלל פתרון זה באמצעות הוספת פיצול גוונים לתמונה.

  • בשלב ראשון יש ללחוץ על מקש V במקלדת להמרת התמונה לגווני אפור או ללחוץ על כפתור Black & White שבראש החלון.

  • כעת יש לגרור את מכוון האזורים הבהירים (Highlights) ימינה עד הסוף, ובמידת הצורך לגרור מעט ימינה את מכוון הלבנים (Whites). המטרה בגרירת מכווני האזורים הבהירים היא לנסות לחלץ בכל זאת מידע מהאזורים הבהירים. גרירת מכוון הלבנים נועדה להוסיף מידע באזורים הבהירים ביותר- כדי שניתן יהיה לצבוע אותם בשלבים הבאים.

  • כעת ניתן להמשיך בעיבוד המבוקש בהתאם לטעמכם האישי- יש לגרור את שאר המכוונים בהתאם לתמונה.
    בשלב זה נעבור לקטגוריה
    Split Toning. בקטגוריה זו נעניק לצללים ולאזורים הבהירים גוון ורווייה בנפרד ולאחר נקבע את האיזון ביניהם באמצעות מכוון Balance:

Before Split Toning.jpg
ST For Exposure Fix.png

התמונה לאחר המרת הצבעים לגווני אפור

After Split Toning.jpg

התמונה לאחר פיצול גוונים

טיפ 208:  אוסף חכם של קבצים שנערכו לאחרונה
  • בתפריט שמימין בחר ב-Is True (B).

  • כעת לחץ על כפתור ההוספה שבסוף השורה להוספת קטגוריית סינון (C).

  • בתפריט שנפתח בחר ב-Date>Edit Date ובתפריט שימימינו בחר בפרק הזמן הרצוי- לדוגמא, אם אתה רוצה שהאוסף יכלול רק את התמונות שערכת היום בחר ב-Is Today ואם בכל התמונות שנערכו השבוע בחר באפשרות Is in this Week. תןוכל גם לבחור בפרק זמן אחר כמו בחודש האחרון או בשנה האחרונה (D).

  • בראש החלון הענק לאוסף שם מתאים, למשל Edited Lately או ׳נערכו לאחרונה׳ (E) ואשר את החלון (Create) (F).

  • כעת תוכל לגשת לתמונות שנערכו לאחרונה באוסף זה. 

  • טיפ בונוס- תוכל תמיד לערוך את פרק הזמן המגדיר אילו תמונות ייכללו באוסף באמצעות לחיצה כפולה על שם האוסף בקטגוריה Collections. בחלון האוסף שייפתח תוכל לקבוע פרק זמן אחר (D).

לייטרום מאפשרת לגשת במהירות לקבצים בדרכים שונות. הדרך הפשוטה ביותר היא דרך הקטגוריה Folders הממוקמת בצידו השמאלי של מודול הספרייה. דרך אחרת היא לחפש אותן במדור האוספים, זאת בהנחה שיצרתם אוסף מתמונות נבחרות. דרך אחרת יעילה יותר, עליה המלצנו בטיפ מס׳ 158 היא לגשת לתפריט הממוקם מעל לרצועת התמונות, ללחוץ על המשולש ומהתפריט הנשלף לבחור במקור הרצוי תחת -Recent Sources לייטרום תציג אוספים ותיקיות עליהן עבדתם לאחרונה. שיטות אלו קבילות ולצד סימון תיקיות כמועדפות לגישה מהירה הן לרוב מספקות. אבל מה קורה אם עבדתם על מספר תיקיות ואוספים בד-בבד ואתם מעוניינים בגישה מהירה ומרוכזת לכולם ללא נבירה בתיקיות? הפתרון שאנו מציעים נעזר באוסף חכם בו נגדיר לתוכנה לאסוף את כל התמונות שעבדנו עליהן בפרק זמן מסויים לאוסף. כדי לעשות זאת פעל בהתאם לשלבים הבאים:

  • בקטגוריה Collections שבצידו השמאלי של חלון התוכנה לחץ על כפתור ההוספה (+) ומהתפריט הנשלף בחר בפקודה Create Smart Collection.

  • בחלון שנפתח בחר מהתפריט שבצידו השמאלי של החלון  ב-(A) Develop>Has Adjustments.

Edited Lately.png
טיפ 209:  על אוספים וארגון אוספים

ותציג רק אוספים בהם מופיעה המילה שהקלדתם. לביטול הסינון יש ללחוץ על כפתור האיקס שבקצה שורת החיפוש (C).
כמובן שלכל אחד שיטת תיוק ויצירת אוספים הנוחה וברורה לו וזה בעצם העיקר. יש היוצרים סדרת אוספים לשנה קלנדרית אחת וסדרה זו כוללת סדרות נוספות לפי נושאים. יש היוצרים סדרת אוספים לכל לקוח בנפרד ובסדרה זו פרוייקטים שבוצעו ללקוח, יש היוצרים סדרות בהתאם למדינות בהן ביקרו ויש המעדיפים לחלק את הסדרות לפי נושאים. במידה ושיטת מיון זו עובדת עבורכם- כל עוד אתם עקביים-  זה מה שחשוב.
תוכלו לייצא סדרת אוספים כקטלוג באמצעות לחיצה עם לחצן ימני בעכבר על הסדרה ומהתפריט הנשלף לבחור בפקודה
(D) Export this Collection set as a Catalog. לחילופין, אם אתם מעוניינים בייצוא כל התמונות בסדרה למשל לקובצי JPEG, סמנו את הסדרה, השתמשו בקיצור המקלדת Cmd+A במק, או Ctrl+A בחלונות לבחירת כל התמונות בסדרת האוספים והפעילו את הפקודה Export מתפריט File. בחלון שנפתח יש לקבוע את ההגדרות המתאימות לכם ולאשר את התיבה.
לסיכום, שימוש בסדרות אוספים מקצר את רשימת האוספים שעם הזמן רק מתארכת ומארגן אותה באופן נוח לצפייה ולחיפוש. אז הנה לכם תוכנית מגירה טובה.

אם יש דבר אחד שלייטרום מלמדת אותך הוא שמשתלם להיות מאורגן ומסודר. בטיפ מס׳ 193 הסברנו אודות חשיבות היררכיית התיקיות בלייטרום. אך בעוד תיקיות מציינות מיקום פיזי של התמונות בדיסק הקשיח, כוחה של התוכנה הוא באוספים ובסדרות של אוספים. אוספים לעיתים מהווים מיצוי של תיקיית תמונות ומטרתם להציג את המיטב שבאותה תיקייה, או מתיקיות שונות. צלמים המצלמים בתדירות גבוהה עלולים לצבור מאות ואלפי אוספים וכדי לגשת אליהם במהירות יהיה עליהם לעבוד בצורה שיטתית. אחת השיטות לשמירה על מערך אוספים ׳בריא׳ היא ליצור סדרות אוספים. סדרות אלו מרכזות מספר רב של אוספים ומצמצמות את הרשימה המופיעה בקטגוריה זו. ניתן ליצור סדרות אוספים לפי נושאים, לפי שנת הצילום וכדומה ובתוכן ליצור סדרות אוספים נוספות. לדוגמא, אם ביקרתי בארצות הברית במדינות שונות, אוכל ליצור עבור כל מדינה אוסף ואת כל האוספים לאחסן בסדרת אוספים. כדי ליצור סדרת אוספים יש ללחוץ על כפתור ההוספה (‪+‬) ומהתפריט הנשלף לבחור בפקודה (A) Create Collection Set. בחלון שנפתח ניתן להעניק את השם המתאים ואם ברצונכם למקם סדרה זו בסדרה אחרת- יש לסמן את האפשרות Inside a collection set ולבחור מהתפריט בסדרת האוספים הרצוייה.
כדי לאתר אוסף מסויים אין צורך לנבור בכל סדרות האוספים, די
להקליד חלק משם האוסף בשדה החיפוש (B) ולייטרום תסנן את הרשימה

Export this Collection set as a Catalog.
Search Collection.png
טיפ 210:  מסיכה מהירה (מאוד) בלייטרום
  • כעת יש להגדיל את קוטר המברשת, כך שזו תכסה את שטח האזור שברצונך לתקן. בדוגמא זו אנו מעוניינים להבהיר את השמיים ולהפחית את הניגודיות בהם.

  • כל שנותר הוא ללחוץ באזור בשמיים לסימונם. בשלב זה האזור הנבחר יסומן בצבע ירוק או אדום. כדי לערוך אזור זה יש לבטל את הסימון מאפשרות Show Selected Mask Overlay (C)

  • כעת יש לגרור את המכוונים בהתאם לטעמכם האישי (F).

  • ראוי לציין שעל אף ששיטה זו לרוב עושה את העבודה- יתכן ותיאלצו לבצע תיקונים, כמו החסרת אזורים שנצבעו בטעות ולכן עם כלי מברשת ההתאמות אפשר לבחור באפשרות (G) Erase ולצבוע את האזורים להחסרה מהשפעת הכלי.

  • עם סיום העבודה בכלי יש לאשר את התיקון באמצעות לחיצה על מקש Enter/Return.

לייטרום מאפשרת לסמן אזורים בתמונה להמשך עריכה באופן מדוייק ובמספר אופנים. אחד מהם נעזר במברשת ההתאמות. כלי זה כולל מאפיין המאתר גבולות וקווי מתאר ומונע מהמברשת לצבוע מחוץ לאזור הצביעה. זה אמנם ידוע, אבל טיפ זה מציג שיטה המאפשרת לבחור אזור בתמונה בלחיצת כפתור אחת.

  • בשלב ראשון יש לבחור בכלי מברשת ההתאמות (לחיצה על מקש K) (A).

  • כעת יש לסמן בתחתית החלון את האפשרות Auto Mask (B).

  • כדי לצפות באזור הצביעה, יש לסמן בסרגל האפשרויות מתחת לתמונה את האפשרות Show Selected Mask Overlay.

  • כעת יש להקטין את תצוגת התמונה באופן משמעותי באמצעות לחיצה על כפתור המשולש שבקטגוריה Navigator הממוקמת בפינה השמאלית העליונה של חלון התוכנה (D) ובחירה בתפריט הנשלף באפשרות (E) 1:8.

Quick Mask In LR.jpg
טיפ 211:  הצלת תמונה אבודה
  • ראוי לציין שהבהרת הצללים לרוב איננה מומלצת בצילומי כוכבים מאחר וזו עשוייה להדגיש את הרעש בתמונה- אך הפעולה האחרונה שנציע בעיבוד תפתור את הבעיה.

  • כעת יש לעבור לקטגוריה B&W ולגרור ימינה את מכוון Blue ומכוון Aqua- הסיבה לכך כפולה- הכהיית השמיים תבליט את הכוכבים ומאחר והבזקי האור על ההרים היו כחולים- היא תכהה גם אותם (B).

  • לסיום יש לחזור לקטגירה Basic ולגרור ימינה את מכוון Dehaze- לייטרום תגדיל את הניגודיות האזורית בתמונה ותבליט את הכוכבים ואת המרקמים בהרים (C).

  • בשלב זה ניתן לעבור לקטגוריה Details לטיפול ברעש בתמונה- אם זה אכן קיים מפריע לכם. יש לעבור לתצוגה של 1:1 (על ידי לחיצה על מקש הרווח) ולגרור את מכוון Luminance בתת־קטגוריה Noise Reduction מעט ימינה- יש להימנע מהסרת כל הרעש. לסיכום, אם התמונה חשובה לכם פתרון זה שעשוי להציל אותה ממחיקה. שימו לב שהערכים בצילומי המסך מתאימים לתמונה זו ואת הערכים יש לקבוע בהתאם לתמונה שברשותכם.

  • בדוגמא העליונה תמונת המקור ובתחתונה לאחר כל השלבים.

אחד החסרונות שבצילום בחשיפה ארוכה הוא שלא ניתן לנבא את התוצאה, לפחות לא בתמונות הראשונות. הבעיה מחריפה כשמצלמים באזור חשוף לצלמים נוספים. בדוגמא שלפניכם תמונה שצולמה במסגרת טיול לחווארים שבאזור ים המלח. התמונה צולמה בחשיפה של 20 שניות ברגישות חיישן של 3200 ISO, באורך מוקד של 10.5 מ״מ ובמפתח צמצם של 2.8. במסגרת 20 שניות אלו הובזק האזור על ידי שני צלמים שצילמו בסמוך. התוצאה שלפניכם מציגה חשיפת יתר ותמונה שלרוב הייתה נמחקת ללא מחשבה שנייה. רק שלעיתים האתגר להציל תמונה מאבדון גובר על ההיגיון. בטיפ מס׳ 206 הצענו להתגבר על בעיית חשיפה באמצעות המרת התמונה לגווני אפור והקצנת האזורים הבהירים והאזורים הכהים בתמונה. בטיפ זה נשוב ונמיר תמונה לגווני אפור, רק שהפעם גם ניעזר בטיפ מס׳ 53 ובמכוון שעושה את ההבדל, בייחוד בצילומי כוכבים בחשיפה ארוכה.

  • כאמור, בשלב ראשון יש ללחוץ על כפתור Black & White בראש הקטגוריה Basic שבמודול הפיתוח. כעת מומלץ לבצע עריכה בסיסית. בדוגמא זו הפחתנו את החשיפה, הכהנו את האזורים הבהירים והבהרנו את הצללים. להגדלת הניגודיות והדגשת הכוכבים הבהרנו את הלבנים והכהנו את השחורים (A).

Stars-Before.jpg
Stars-After.jpg
Stars-B&W.png
Stars-Develop-1.png
טיפ 212:  ייצוא מצגת לקובץ PDF או לקובץ וידאו
  • שימו לב שאם כללתם במצגם קובצי קול הם לא יוטמעו בקובץ המצגת ומהירות המעבר בין תמונה לתמונה תהיה קבועה. סימון האפשרות Automatically show full screen (C) יציג את המצגת על מסך מלא באופן אוטומטי עם פתיחת הקובץ. אישור החלון (Export) (D) יציג בפינה השמאלית העליונה של חלון התוכנה פס התקדמות המעיד על תהליך שמירת הקובץ ומעליו הכיתוב- Export Slideshow to PDF. עם סיום התהליך תוכל לפתוח את הקובץ ולבחון את התוצאה. שימו לב שמשך התהליך תלוי במספר התמונות שבחרתם.

  • יש שיעדיפו לייצא את המצגת לקובץ וידאו כדי שזה יכלול גם קובץ שמע, כדי שניתן יהיה להעלותו לרשתות חברתיות ועוד. לשם כך יהיה עליכם ללחוץ על כפתור Export Video הממוקם אף הוא בפינה השמאלית התחתונה של חלון התוכנה. בחלון שנפתח ניתן לקבוע את גודל הסרטון והפרופורציות (4:3 או 16:9) (E), להעניק שם לסרטון ולאשר (Export) (F). גם כאן משך הייצוא בהתאם לכמות התמונות שנבחרה.

  • טיפ בונוס- החזקת מקש option במק, או alt בחלונות תחליף (בפינה השמאלית התחתונה של חלון התוכנה) את האפשרות לייצוא המצגת כקובץ Pdf לייצוא המצגת כקובצי Jpeg. זה אמנם מעקר את כל תכונות ומאפייני המצגת- אבל אם אתם זקוקים לתמונות בפורמט זה- אפשרות זו יכולה להיות יעילה עבורכם.

כידוע, לייטרום מאפשרת ליצור מצגת שקפים מהירה באמצעות סימון התמונות ברצועת התמונות התחתונה, או בתצוגת רשת ושימוש בקיצור המקלדת Cmd+Return במק, או Ctrl+Enter בחלונות. קיצור זה נועד לאלו מביניכם שמתעצלים להכין מצגת שקפים מעוצבת כהלכה, הכוללת מעברונים מעניינים ומלווה במוסיקה. לייטרום מציעה מודול מצגת ייעודי (Slideshow) המאפשר לשלוט על מאפייני המצגת. בעבר פרסמנו שני מאמרים בנושא ועדיין כדאי לעסוק בשלב הסופי- ייצוא המצגת. מה קורה אם בדעתנו לשלוח את המצגת ללקוח, או לחברים לטיול? לייטרום מאפשרת לייצא את המצגת במספר אופנים, אחד מהם נסתר מהמשתמש.

  • בשלב ראשון מומלץ ליצור אוסף תמונות ממנו ניצור את המצגת. אם אתם מתעצלים סמנו את התמונות ברצועת התמונות התחתונה, או בתצוגת רשת.

  • כעת עברו למודול Slideshow באמצעות קיצור המקלדת Cmd+option+5 במק, או Ctrl+alt+5 בחלונות.

  • בשלב ראשון יש להגדיר את מאפייני ניגון המצגת בצידו הימני של חלון התוכנה. כעת בפינה השמאלית התחתונה של חלון התוכנה ניתן למצוא שני כפתורים לייצוא המצגת. הראשון Export as PDF ייצא את הקובץ לפורמט PDF. לחיצה על הכפתור תפתח חלון ובו ניתן להגדיר את גודל המצגת בפיקסלים (A), או לבחור מתפריט הכולל ערכות הגדרות מוכנות (B).

Export Presentation as mp4.png
Export Presentation as Pdf.png
טיפ 213:  החלפת שם הקטלוג

שהסיומת lrcat חיונית כדי שהתוכנה תזהה שקובץ זה הוא קובץ הקטלוג ולכן אל תוותרו עליו.

  • כעת יש לשנות את שם קובץ התצוגות המקדימות שהסיומת שלו הוא כשם הקטלוג הקודם בתוספת Previews.lrdata ל-שם החדש בתוספת הסיומת Previews.lrdata (בדוגמא שלנו PhotoshopMaster Catalog Previews.lrdata) (B).

  • אם יצרתם בשלב מסויים תצוגות מקדימות חכמות, תמצאו לצד הקטלוג קובץ הנושא את שם הקטלוג הקודם בתוספת הסיומת Smart Previews.lrdata. החליפו את שם הקובץ בשם החדש בתוספת סיומת זו. בדוגמא שלנו החלפנו את שם הקובץ ל-PhotoshopMaster Catalog Smart Previews.lrdata (C).

  • באותו אופן יש לשנות את קובץ הסיוע בעל הסיומת Helper.lrdata.

  • השלב האחרון הוא כנראה החשוב מכל והוא לפתוח את התוכנה באמצעות לחיצה כפולה על קובץ הקטלוג (A). באופן זה לייטרום תדע שזהו הקטלוג שבשימוש ומפעם זו ואילך ניתן יהיה להזניק את התוכנה כרגיל ולייטרום תאתר לבד את הקטלוג.

  • זה הכל, אם יש לכם חשש כלשהו שמשהו יקרה לקטלוג ולקבצים שלצידו גבו אותם לתיקייה אחרת לפני התהליך המתואר. הזנקת הקטלוג תציג את השם החדש בכותרת התוכנה והוא יוכל לשמש אתכם לתמיד.

הטיפ הבא מוגש בעקבות שאלת אחד הקוראים. ״לא שזה קריטי, אבל זה מציק לי בעיניים. כותרת הקטלוג שלי היא Lightroom 5 Catalog-2 ומאז שדרגתי מספר פעמים את התוכנה והייתי רוצה לשנות את שם הקטלוג כדי שהוא לא יכלול גירסה- האם זה אפשרי?״. התשובה היא חיובית כמובן- רק שכדי לעשות זאת באופן שלא ייפגע בתוכנה- כדאי לדעת מספר דברים.

  • ראשית יש לאתר את מיקום הקטלוג. כדי לעשות זאת יש להפעיל את הפקודה Catalog Settings מתפריט Lightroom במק, או Edit בחלונות.

  • בחלון שנפתח יש ללחוץ על כפתור Show כדי שלייטרום תציג את התיקייה בה שמור הקטלוג. פתיחת התיקייה תציג את קובץ הקטלוג (בעל סיומת lrcat ולרוב גם עם דמות התוכנה) (A) וקבצים נוספים החשובים לפעולת התוכנה.

  • כעת יש לחזור ללייטרום ולסגור את התוכנה (Cmd+Q במק,  או Ctrl+Q בחלונות). אם לייטרום תשאל אם באמת התכוונתם לצאת ממנה- אשרו את החלון (Yes).

  • בשלב זה יתכן ולייטרום תציע לגבות את הקטלוג- זה תמיד רעיון טוב ועכשיו זה אפילו רעיון טוב מאוד...

  • כעת יש לחזור לתיקייה בה שמור הקטלוג ללחוץ על כותרת שם הקטלוג (הקובץ עם הסיומת lrcat) ולשנות את שמו  לשם הרצוי (בדוגמא זו שיניתי אם שם הקטלוג ל-PhotoshopMaster Catalog.lrcat) (A). שימו לב

Lightroom Catalog Rename.png
טיפ 214:  טיפים לתצוגה יעילה

הבאות גם ללקוח לא? לא הרבה יודעים, אבל ניתן להקטין משמעותית את מימדי התמונות ברצועת התמונות התחתונה על ידי גרירת הצלע העליונה ברצועה כלפי מטה (B). כעת, מאחר ואתם מכירים את התמונות, תוכלו ללחוץ על התמונה הבאה ברצועה שברצונכם להציג ולהימנע מהצגת תמונה שהלקוח לא אמור לראות.

  • אגב, אם אינכם מעוניינים בהצגת רצועת התמונות אבל מעוניינים בסרגל הכלים התחתון המאפשר להעניק דגלונים, תויות ומדרוג כוכבים, לחצו על שילוב המקשים Shift+Tab. תוכלו להציג את רצועת התמונות בכל שלב על ידי לחיצה על כפתור המשולש הממוקם באמצע הרצועה השחורה שבתחתית חלון התוכנה.

  • אם אתם מעוניינים בכל שלב להציג את הפאנל הימני המאפשר לערוך את התמונה במודול הפיתוח, פשוט מקמו את הסמן בחלקו הימני של המסך- הפאנל יופיע זמנית ותוכלו לערוך את התמונה. הזזת העכבר מחוץ לפאנל זה תשוב ותסתיר אותו. לא מעוניינים בתצוגה מסוג זה? אין בעיה ולחצו על המשולש שבמרכז הרצועה השחורה שבקצה הימני של המסך (C) ולייטרום תציג שוב את הפאנל.

  • לסיום, הנה משהו שקורה ללא מעט משתמשים שנכנסו לתצוגת מסך מלא. ניסיון לצאת מצוגה זו לא מצליח בשום אופן וצורה והייאוש ניכר. דרך אחת לעשות זאת היא לקרב את הסמן לקצה עליון של המסך, בשלב זה יופיעו תפריטים וניתן יהיה להפעיל את הפקודה Normal מתפריט Window>Screen Mode. לחילופין ניתן להשתמש בקיצור המקלדת Cmd+option+F במק או Ctrl+alt+F בחלונות.

לייטרום תוכננה כך שניתן יהיה להסיר ממנה בקלות הסחות דעת, לנתח את התמונה ובלחיצת כפתור לקבוע אם היא ראוייה בשלב הסינון במודול הספריה, או אם לא שכחנו דבר בשלב הסיום לאחר עיבוד התמונה. כך נקבע שלתוכנה לא יהיו חלונות צפים וניתן יהיה להסתיר חלק מהחלונות בכל שלב בעבודה. הטיפים הבאים נועדו לסייע בתצוגה נוחה ויעילה בתוכנה:

  • כידוע ניתן להסתיר את כל ממשק התוכנה ולהציג את התמונה המסומנת פרושה על כל המסך כשרקע שחור סביבה על ידי לחיצה על מקש F. תצוגה זו נוחה לבחינת התמונה ולהצגה בפני הלקוח. בשלב זה תוכלו לנווט בתמונות שברצועת התמונות ללא הצגתה באמצעות מקשי החצים במקלדת (חץ ימני לתמונה הבאה, חץ שמאלי לתמונה הקודמת). לחיצה על מקש esc תצא ממצב תצוגה זה. שימוש בקיצור המקלדת Shift+F יפרוש את חלון התוכנה על כל המסך ולחיצה נוספת על קיצור זה תסתיר את שורת התפריטים העליונה. הרי לרוב אינכם זקוקים לה, לא? אל דאגה התפריט לא באמת נעלם. מיקום הסמן באזור התפריט יציג אותו ותוכלו להשתמש בו כרגיל.

  • העניין הוא שתצוגה זו לא מרמזת על התמונות הבאות ולעיתים זה יכול להיות חשוב, במיוחד אם אתם מציגים תמונות ללקוח ואתם מעוניינים , למשל, לדלג על חלק מהן. אילו היה לכם זמן והייתם זוכרים לעשות זאת, הייתם יוצרים מבעוד מועד אוסף, אבל לא תמיד זה קורה. מסיבה זו יתכן והצגת רצועת התמונות התחתונה הייתה עוזרת. כדי לעשות זאת ניתן ללחוץ על כפתור המשולש הממוקם באמצע הרצועה השחורה שבתחתית חלון התוכנה (A).

  • רגע, אבל רצועת התמונות חושפת במידת מה את התמונות

View Tips.jpg
טיפ 215:  על תויות שישנו את תזרים העבודה שלכם
  • ראוי לציין שאנחנו לא חייבים להגדיר את שלושת הלשוניות ובנוסף אנחנו יכולים בהחלט להגדיר בשלושת הקטגוריות את אותן משמעויות לכל תוית ותווית כדי למנוע בלבול. לאחר שהגדרנו את שלושת הלשוניות (או חלק מהן), כדאי לשמור הגדרות אלו כערכה לשימוש חוזר באמצעות לחיצה על תפריט Preset והפעלת הפקודה Save Current Settings New Preset (C). בחלון שנפתח העניקו לערכה שם ואשרו את החלון (Create).

  • שימו לב שתפריט Preset מציעה ערכות מעניינות נוספות. האחת היא (D) Bridge Default שמעתיקה את ההגדרות שהענקתם בתוכנת Adobe Bridge לתויות ללייטרום ו-(E) Review Status המעניקה משמעות לכל תוית לפי Adobe (תוית אדומה- תמונות למחיקה, תוית צהובה- נדרש תיקון צבע, תוית ירוקה- התמונה מוכנה לשימוש, תוית כחולה- התמונה דורשת תיקון וליטוש וסגולה- התמונה מוכנה להדפסה). ניתן להיעזר בכל ערכה שנוחה לכם ובלבד שהשיטה בה נקטתם עקבית ובכוונתכם להשתמש בה לסימון תמונות, תיקיות ואוספים.

  • טיפ בונוס- הספרות שלצד השדות בקטגוריה Images הן למעשה קיצור המקלדת להענקת התוית לתמונה (F).

Edit Color Label Set2.png

בטיפ מס׳ 138 פרסמנו 10 טיפים לשימוש נכון בתויות צבע. כאמור, לייטרום מציעה כלים לסימון תמונות שיסייעו לאחר מכן למיין ולסנן אותן ולהציג רק את התמונות העונות לסימונים אלו. תויות צבע זוכות להתעלמות מלא מעט משתמשים על אף שכלי זה יכול להקל על תזרים העבודה ולספק גישה מהירה לקבצים החבויים באוספים ותיקיות. לאחרונה נשאלתי האם ניתן לשנות את שמן של התויות כך שנדע בכל שלב מה אומר צבע התוית והתשובה היא כמובן חיובית.

  • כדי לעשות זאת יש לעבור למודול הספריה (לחיצה על מקש G במקלדת) ולהפעיל את הפקודה Edit מתפריט Metadata>Color Label Set. בחלון שנפתח ניתן לקבוע שם לכל תוית. אם עדכנתם את לייטרום לגירסה 8.4 יופיעו לכם שלוש לשוניות. אחת לתמונות (Images), אחת לתיקיות (Folders) ואחת לאוספים (Collections) (A).לשוניות אלו מאפשרות לכם לקבוע בנפרד שמות לתויות לתמונות, תיקיות ואוספים. כך למשל תוכלו לקבוע שתווית ירוקה לתמונה מסמנת (עבורכם) תמונה שהלקוח אהב ולהעניק לה את השם Client ולעומת זאת תוית ירוקה לאוסף מסמנת אוסף שהעבודה על כל התמונות הושלמה (ולהעניק לה את השם Done, לדוגמא) (B).

Edit Color Label Set.png
טיפ 216:  על תצוגה שעלולה לבלבל את המשתמש

כאמור לסנן את התצוגה ולא לסמן את התמונות. כדי לבטל את סינון התמונות, אגב, ניתן ללחוץ על כפתור (E) None, או לבחור בתפריט שבפינה הימנית התחתונה של מסך התוכנה ב-(F) Filters Off, או לבחור באותה פקודה, בתצוגת רשת בלבד, בתפריט הממוקם בסרגל הכלים העליון של התוכנה (G). אם כל זה בלבל אתכם- אל דאגה מיד ניתן סימן שיסייע. אם בכוונתכם לסנן תצוגה השתמשו בכפתורי הדגלונים בהם מופיעים שלושה דגלונים (C, B). אם בכוונתכם לסמן תמונה אחת או יותר בדגלון השתמשו בסרגל הכלים בו מופיעים שני כפתורי דגלונים בלבד (A). אם שני כפתורים אלו רק מפריעים או מבלבלים אתכם תוכלו להסתירם על ידי לחיצה על התפריט שבקצה סרגל הכלים ובחירה ב-Flagging (זו גם הצורה להציגם) (F).

ללייטרום מספר פעולות סינון המאפשרות למשתמש שתי פעולות שונות. נניח, לדוגמא, שאנחנו מעוניינים לסמן תמונות בדגלונים לבנים כדי להבדיל אותן מתמונות אחרות בתיקייה וליצור מהן עם סיום העבודה אוסף תמונות. לייטרום מאפשרת להעניק לתמונות אלו דגלונים באמצעות כפתורים הממוקמים בסרגל הכלים התחתון (A), או באמצעות קיצור מקלדת (P לבחירה בדגלון לבן, X לבחירה בדגלון שחור  ו-U לביטול הדגלול). העניין הוא שמתחת לסרגל זה ומעל לרצועת התמונות התוכנה מציעה שלושה כפתורי דגלונים נוספים (B). אלו נועדו לסינון תצוגת התמונות ברצועת התמונות ולא לסימון התמונות. מעבר לתצוגת רשת ולחיצה על כפתור (C) Attribute תציג את סרגל הסינון וגם בו יוצגו שלושת הדגלונים (D)- תפקידם

3 Different Flags.jpg
טיפ 217:  יצירת ערימות תמונות אוטומטיות

לסדר את הסצינה, להחליף את האובייקט המצולם וכדומה, גררו את המכוון ימינה עד לקביעת פרק זמן של חמש דקות. בשלב זה לייטרום תציג בתחתית החלון את כמות הערימות שהיא תייצר כתוצאה מפרק זמן זה ותציין אם יש תמונות שלא ייערמו כתוצאה מהגדרה זו (C). לחיצה על כפתור Stack תיצור את אותן ערימות. במידה ובשלב מסויים תרצו לפצל את כל הערימות לתמונות בודדות- בחרו בתצוגת רשת את כל הערימות והפעילו את הפקודה Unstack מתפריט Photo>Stacking.
אגב, ניתן לזהות ערימת תמונות באמצעות תגית מספר (המעידה על מספר התמונות בערימה) המופיעה בפינה השמאלית העליונה של דמות התמונה בערימה- בתצוגת רשת
(D). אם אינכם רואים מספר זה הפעילו את הפקודה View Options מתפריט View ובחלון שנפתח סמנו את האפשרות Show Grid Extras.
נאם אינכם מרוצים מהתמונה המייצגת את הערימה, ניתן להחליף אותה בהתאם להסבר ב
טיפ מס׳ 19.

עבודה עם עשרות אלפי תמונות מצריכה שיטתיות וסדר. לייטרום מנסה לעודד אתכם לעבודה מסודרת בכל מיני שיטות, אחת מהן היא קיבוץ תמונות לערימות. נניח שהגעתם מיום צילום ארוך בו צילמתם לא מעט סצינות ובכל סצינה לא מעט תמונות. כעת, למען הסדר הטוב אתם רוצים לראות כל סצינה באמצעות תמונה מייצגת. דרך אחת היא ליצור אוסף מכל סצינה, אבל עדיין מדובר בתהליך הדורש מיון וסינון. כדי לפשט את התהליך לייטרום מאפשרת ליצור באופן אוטומטי וחכם ערימות תמונות של כל סצינה בנפרד בהתאם לפרק הזמן שחלף בין צילום לצילום.
כדי לעשות זאת סמנו את התיקייה בה נמצאות התמונות במודול הספרייה והפעילו את הפקודה
Auto-Stack by Capture Time מתפריט Photo>Stacking. בחלון שנפתח ניתן לקבוע מה פרק הזמן שיפריד בין הערימות. גרירת המכוון ימינה
(A) תגדיל את פרק הזמן. פרק הזמן יוצג בחלקו הימני העליון של החלון (B). ניתן לקבוע פרק זמן הנע בין שנייה לשעה. אם למשל עשיתם הפסקה בין הצילומים לפרק זמן של חמש דקות בין סצינה אחת לאחרת, אולי כדי

Auto-Stack.png
Stack Icon-Number.png
טיפ 218:  שימוש בבינה המלאכותית של לייטרום
  • לחיצה על התמונה תציג אותה פרושה על כל המסך ותאפשר להעניק לה דגלון או דירוג כוכבים. בנוסף, לחיצה בפינה השמאלית העליונה של חלון הדפדפן על כפתור Edit this Photo תאפשר לערוך את התמונה. לחיצה על מקש esc תשוב לתצוגת הרשת. חלון זה מאפשר לבצע פעולות נוספות כמו צפייה בנתוני הצילום של התמונה (לחיצה על כפתור i), הורדה של התמונה ושיתופה עם אחרים ועוד.

  • לייטרום ברשת מאפשרת לכם להציץ גם בטכנולוגיות שבפיתוח ולהתרשם מהן עוד לפני שהן מוצגות לציבור. כדי לעשות זאת יש ללחוץ על כפתור עם דמות התוכנה (Lr) שבפינה השמאלית העליונה של החלון (B) ומהתפריט הנשלף יש לבחור באפשרות Technology Previews, להפעיל את האפשרות Best Photos ולאחר ללחוץ על כפתור Apply Changes. כעת בחירה באחד האוספים תאפשר לאתר את התמונות הטובות ביותר שלכם על בסיס ניתוח חכם של התמונה. כעת, להפעלת אפשרות זו יש ללחוץ על כפתור שלוש הנקודות בפינה העליונה של חלון התוכנה (C) ומהתפריט הנשלף יש לבחור ב-Best Photos. לייטרום תציג את התמונות הנבחרות לדעתה ותאפשר באמצעות גרירת מכוון לסנן יותר את התמונות ולהציג פחות תמונות, או לסנן פחות ולהציג יותר תמונות. בנוסף ניתן יהיה לבחור האם התוכנה תתחשב בדגלונים שלכם בבחירה, או להתעלם מהם, להדגיש תמונות בהן מופיעים אנשים או לא, להעניק דירוג כוכבים או דגלון לתמונות ועוד.

  • סביר שטכנולוגיות מעניינות אלו יימצאו את דרכן בעתיד גם ללייטרום קלאסיק וכבר עכשיו ניתן לקבוע שהשימוש בבינה מלאכותית ייפתח צוהר למספר רב של אפשרויות המצפות לנו בגירסאות הבאות של התוכנה.

בשנים האחרונות Adobe משקיעה משאבים רבים בטכנולוגיית בינה מלאכותית בשם Adobe Sensei. טכנולוגייה זו מסייעת בביצוע מטלות, על ידי ניתוח חכם של התמונה. לייטרום בגירסת הענן (Lightroom CC) נעזרת לא מעט בטכנולוגיה זו שעשוייה להשתלב בעתיד גם בגירסה הקלאסית. אם אתם משתמשים בגירסה הקלאסית- אל ייאוש גם אתם יכולים להיעזר בתכונות גירסת הענן ודי בקלות.

  • בשלב ראשון יש לסנכרן לפחות אוסף תמונות אחד לענן. כדי לעשות זאת יש ללחוץ עם לחצן ימני בעכבר על אחד האוספים בקטגוריה Collections שבצידו השמאלי של חלון התוכנה ומהתפריט הנשלף יש לבחור בפקודה Sync With Lightroom. התמונות יסונכרנו לענן תוך מספר דקות (יש לוודא קודם קישוריות אינטרנט תקינה).

  • כעבור מספר דקות ניתן יהיה לצפות בתמונות ברשת. כדי לעשות זאת יש ללחוץ עם לחצן ימני בעכבר על האוסף המסונכרן ומהתפריט הנשלף לבחור בפקודה View On Web שבתת התפריט Lightroom Links. אפשרות אחרת היא לגלוש לקישור lightroom.adobe.com ובחלון דפדפן האינטרנט שנפתח יש ללחוץ על כפתור Sign In ולהקליד את כתובת הדוא״ל והסיסמה שלכם ב-Adobe. יתכן ובשלב זה תתבקשו להקליד קוד שיישלח אליכם לסלולארי.

  • בשלב זה ייפתח חלון  ובו יוצגו התמונות המסונכרנות שלכם. כעת ניתן לבצע חיפוש חכם בתמונות. בשדה העליון (A) תוכלו להקליד מה אתם מחפשים ולייטרום תנתח את מאגר התמונות ותנסה לאתר עבורכם את בקשתכם. לייטרום יודעת לזהות לא מעט מילים. לדוגמא הקלדנו את המילה Cat ולייטרום מצאה מספר תמונות בהן מופיע חתול. טכנולוגיית Adobe Sensei מצאה גם נמר ואפילו תמונת בחורה שעל חולצתה דמות של חתול.

Lightroom with Adobe Sensei-S.jpg
טיפ 219:  שיטה להצמדת מילות מפתח לתמונות
  • כעת יש להפעיל את הפקודה Copy Metadata מתפריט Metadata (או להיעזר בקיצור המקלדת Cmd+option+Shift+C במק, או Ctrl+alt+Shift+C בחלונות). בחלון שנפתח יש ללחוץ בתחתית החלון על כפתור Check None לביטול כל הסימונים בחלון (A), לסמן רק את האפשרות Keywords (B) ובמידת הצורך קטגוריות נוספות בהן אתם משתמשים כגון Basic, IPTC Copyright ו-IPTC Creator ולאשר את החלון (Copy) (C).

  • כעת יש לעבור לתצוגת רשת על ידי לחיצה על מקש G.

  • יש להחזיק את מקש Cmd במק, או Ctrl בחלונות ולסמן את כל התמונות להן אתם מעוניינים להוסיף את מילות המפתח.

  • כל שנותר לעשות הוא לצרף את מילות המפתח באמצעות הפקודה Paste Metadata מתפריט Metadata, או באמצעות קיצור המקלדת Cmd+option+Shift+V במק, או Ctrl+alt+Shift+V בחלונות). יתרונה של שיטה זו באפשרות להצמיד גם תגיות מידע נוספות הנכללות בקטגוריות שבחלון העתקת תגיות המידע שדוגמא.

  • אם התהליך מסובך או ארוך מדי לטעמכם- בטיפ הבא נספק אפשרות נוספת להצמדת מילות מפתח- כדאי לעקוב!

תיוג תמונות במילות מפתח יכול לעייף גם את הסבלנים שבמשתמשי התוכנה. זו הסיבה שלא מעט צלמים מוותרים על שלב זה ומסתפקים, לכל היותר ביצירת אוסף תמונות המאגד את התמונות הטובות ביותר מהטיול או האירוע שצילמו ואולי במילת מפתח אחת המשותפת לכל התמונות, למשל: ׳רומניה׳. אך הצמדת תגיות מידע לתמונות היא עניין חשוב ולא רק כדי לאתר את התמונות בעתיד בקלות ובמהירות. עידן הרשתות החברתיות והאתרים להצגת יצירותיכם הפך את תגיות המידע לנושא שכל צלם צריך לתת עליו את דעתו.  הצמדת מילות מפתח לא חייבת להיות עניין מעייף ולייטרום מאפשרת לקצר תהליכים מסוג זה די בקלות ובאמצעים רבים, למשל יצירת ערכות מילות מפתח כפי שהסברנו בטיפ מס׳ 170. אבל יש אפשרות נוספת שלא מאלצת אתכם להכנות מיוחדות ונעזרת בקיצור מקלדת מיוחד. התרחיש הוא כזה- יש לכם מאות תמונות שצולמו באירוע אחד או יותר ואתם מעוניינים להצמיד לתמונות אלו מספר רב של מילות מפתח. העניין הוא שמאחר וכל תמונה שונה, אינכם מעוניינים להצמיד לכל התמונות את אותן מילות מפתח, אלא רק לחלק מהן.

  • ראשית יש לסמן תמונה אחת ובקטגוריה Keywording במודול Library, להקליד את כל מילות המפתח אותן מעוניינים להצמיד לתמונות. יש להפריד את מילות המפתח בפסיק ועם סיום ההקלדה ללחוץ על מקש Enter/Return.

Copy Metadata.png
טיפ 220:  שתי שיטות מהירות להצמדת מילות מפתח לתמונות
  • אך כאן לא מסתיים הטיפ בכל הנוגע לריסוס מילות מפתח. כשכלי הריסוס פעיל, החזקת מקש Shift תציג חלון ובו 9 תאים המכילים את מילות המפתח האחרונות (E). כעת יש ללחוץ על מילת מפתח אחת או יותר כדי לטעון בהן את הכלי. החזקת מקש option במק, או alt בחלונות, בנוסף על מקש Shift, תציג מספרים בכל תא- הקשת המספר תוסיף את מילת המפתח המייצגת אותו. בדוגמא זו לחיצה על מקש 7, למשל, תטען את מילת המפתח Waves והקשת 8 תטען גם את המילה גלים. כעת ניתן ללחוץ על התמונות הרצויות להוספת מילות המפתח. שיטה זו מאיצה באופן משמעותי את אופן הוספת מילות המפתח לתמונות.

בטיפ הקודם הצענו דרך להוספת מילות מפתח לתמונות באמצעות סנכרון תגיות המידע. על אף שלשיטה זו יתרונות השמורות רק לה, קיימת שיטה מהירה יותר להצמדת מילות מפתח לתמונות והיא נעזרת בכלי הריסוס הממוקם בתחתית חלון הכלים (        ) בתצוגת רשת במודול הספריה. כלי זה מאפשר כזכור לצבוע תמונות בתכונות כגון דגלון, תווית, דירוג כוכבים ועוד. אחת האפשרויות שתפריט הכלי מציע היא לטעון את הכלי במילות מפתח ולצבוע את התמונות בהן מבלי להקליד אותן לכל תמונה בנפרד.

  • ראשית יש לעבור לתצוגת רשת (לחיצה על מקש G).

  • כעת יש לבחור בכלי הריסוס (A) ובתפריט Paint שלצידו יש לבחור ב-Keywords (B).

  • בשדה שלימינו יש להקליד את מילות המפתח- מופרדות בפסיקים (C) וללחוץ על מקש Enter/Return.

  • כעת יש ללחוץ על התמונות הנדרשות כדי להוסיף להן את מילות המפתח (D). כדי לקצר תהליכים ניתן ללחוץ ולגרור את הכלי על מספר תמונות בו זמנית. עם סיום העבודה עם כלי הריסוס יש ללחוץ על העיגול ממנו ׳השאלתם׳ אותו (A).

Painter.png
Spray Keywords.jpg
טיפ 221:  דרך שונה לעבודה עם מכווני Clarity ו-Dehaze
  • כדי שמכוונים אלו ישפיעו על גווני הביניים בלבד, יש לגרור את המכוון השמאלי ימינה עד לערך 30 ואת המכוון הימני שמאלה עד לערך 70 (E).

  • ניתן כעת לגרור את מכוון Clarity ו/או מכוון Dehaze ימינה כדי להגדיל את הניגודיות בגווני הביניים (F). שימו לב שמכוון Smoothness אחראי על מידת המעבר בין האזורים שיושפעו לאלו שלא יושפעו. ערך ברירת המחדל הוא 50. ניתן ליצור מעבר חלק יותר על ידי גרירת המכוון ימינה (ערך החלקה גבוה) או להגביל את השפעת הכלי על אזורי הבהירות על ידי גרירת המכוון שמאלה (ערך החלקה נמוך) (G). לא מומלץ לגרור מכוון זה באופן קיצוני. ראוי לציין שעצם הגבלת השפעת הכלי על אזורי בהירות אלו לאו דווקא ׳משחררת את הרסן׳ ומאפשרת לקבוע ערכי Clarity ו-Dehaze גבוהים- נהפוכו. כל ערך יש לקבוע בהתאם לפרטים בתמונה בלבד ובנימה זו נדגיש שהערכים המופיעים בדוגמא מתאימים לדוגמא זו בלבד.

המכוונים Clarity ו-Dehaze משפרים במידה רבה את הניגודיות בגווני הביניים אך השפעתם חורגת לגבולות האזורים הבהירים והאזורים הכהים. כתוצאה מכך גם בשימוש שאינו חריג התוצאה עלולה להיראות מלאכותית, או גסה מדי. הודות לכלים לטיפול האזורי כמו מברשת ההתאמות, כלי הפילטר המדורג והפילטר המעגלי ניתן להגביל את השפעת מכוונים אלו לגווני הביניים בלבד ולמנוע את תופעות הלוואי של מכוונים אלו.

  • כאמור ניתן להשתמש בכל אחד מהכלים לטיפול אזורי, אך לצורך דוגמא זו נשתמש בכלי הפילטר המדורג (A). כדי להשיג השפעה על כל שטח התמונה יש לגרור את הכלי מחוץ לגבולות התמונה משמאל לימין (B).

  • כעת, כדי לוודא שכל המכוונים מאופסים יש ללחוץ לחיצה כפולה על המילה Effect שבראש החלון (C).

  • בשלב זה, בתחתית החלון, בתפריט Range Mask יש לבחור ב-(D) Luminnance. באמצעות אפשרות זו ניתן להגביל את השפעת הפילטר על אזורי בהירות מסויימים.

Clarity-Dehaze Trick-S.jpg
טיפ 222:  ערכה ליישור אוטומטי של התמונות
  • בחלון שנפתח לוחצים על כפתור Check None לביטול כל הסימונים (C) ולאחר יש לסמן את האפשרות Upright Mode (אין צורך לבטל את הסימונים באזור התחתון של החלון) (D).

  • העניקו לערכה שם ראוי (E) ובחרו באיזו תיקיית ערכות לשמור אותה (במידה ולא תבחרו בתיקייה, היא תישמר בתיקייה האחרונה בה שמרתם את הערכה האחרונה, או בתיקיית User Presets) (F) ולאשר (Create) (G).
    בתמונה הבאה בה אתם מזהים שהאופק עקום בחרו בערכה זו ולייטרום תבצע את התיקון. שימו לב! מומלץ לבצע תיקון זה לפני גזירת התמונה, אחרת לייטרום עלולה שלא ליישר את התמונה כהלכה.

  • טיפ בונוס- ניתן לסמן מספר תמונות במודול הספריה ומהקטגוריה Quick Develop  לבחור בתפריט Saved Preset בערכת היישור ששמרתם- לייטרום תעבור על התמונות ותיישר אותן בהתאם לתכולה שלהן.

  • הערה- שימו לב שמאחר ומדובר בפעולה אוטומטית- יתכן והתוכנה לא תבצע את היישור באופן מושלם. בנוסף, משום מה התוכנה לא שומרת את המאפיין Constrain Crop המוודא שהפעולות בחלון זה לא משאירות קצוות לבנים- ולכן שווה לבדוק את התמונות לאחר החלת הערכה כדי לבדוק שהתוכנה אכן עשתה עבודתה נאמנה.

לרוב אנו ממליצים לכל צלם לא להסתמך על תוכנות עריכה כמו פוטושופ ולייטרום ופשוט (להשתדל) לצלם נכון. המלצה זו עדיין תקפה, אך לעיתים אנו מצלמים סצינה באופן מהיר כדי לא לפספס את הרגע, לעיתים מזוית נמוכה שלא מאפשרת להביט בצג, או בעינית המצלמה והתמונה יוצאת עקומה. אז נכון שאנחנו יכולים להיעזר בכל מיני עזרים, חלקם מובנים במצלמה, כדי לוודא שהתמונה והאופק ישר, אבל מה קורה אם צילמנו לא מעט תמונות וכל מה שאנו רוצים זה ליישר אותן? לייטרום אמנם מספקת כלי ליישור התמונה הזמין לשימוש בעת בחירה בכלי הגזירה- הבעיה היא שלא ניתן לשמור פעולה זו כערכת הגדרות לשימוש חוזר (Preset). מלבד זאת, שימוש בכלי מתאים רק לתמונה זו ולא יסייע בתמונות אחרות. מה עושים? הקטגוריה Transform שבמודול הפיתוח מספקת כפתור המנתח את התמונה ומיישר אותה בהתאם לתכולה ולא בהתאם לכיוון ידני של המשתמש- עובדה המאפשרת להשתמש באפשרות זו לביצוע יישור מרובה של תמונות ואפילו לשמירה כערכת הגדרות (Preset). אז איך עושים את זה?

  • בוחרים בתמונה בה האופק עקום, ועוברים לקטגוריה (A) Transform.

  • כעת לוחצים על כפתור Level (B).
    בשלב זה ניתן לשמור תיקון זה כערכה באמצעות לחיצה על כפתור ההוספה
    (+) בקטגוריה Presets שבצידו השמאלי של חלון התוכנה. מהתפריט הנשלף בוחרים בפקודה Create Preset.

Upright Mode Preset.png
Transform- Level.png
טיפ 223:  תצוגה מותאמת לרשתות חברתיות

את התצוגה המעומעמת. למה כמעט? כי העדפות התוכנה מאפשרות לקבוע את הגוון שמסביב לתמונה בתצוגה מעו