top of page

פיצול גוונים (Split Toning)

ראשיתו של פיצול הגוונים בחדר החשוך והוא תוכנן במקור להאריך את חיי התמונה המודפסת באמצעות טונרים כימיים כגון ספיה, סלניום וזהב. המטרה הייתה להחליף את מרכיב הכסף במרכיב בעל תוחלת חיים ארוכה יותר. התהליך בוצע על תמונות בגווני אפור והצבע שנוסף לתמונה היה למעשה תופעת לוואי. תמונות שנוצרו באמצעות ספיה למשל, קיבלו גוונים שנעו מצהוב בהיר לחום עמוק ואילו תמונות שנוצרו באמצעות סלניום נצבעו בגוונים כחולים או סגולים. אם כן, התהליך לא רק תרם לשימור התמונות אלא גם העניק להן אפקט ייחודי שסיפק פרשנות נוספת לתמונה. החשיפה לכימיקאלים אלה לא תרמה לבריאותם של צלמים בעת ההיא. למזלנו העידן הדיגיטלי מאפשר לדלג על הסכנות הכרוכות בתהליך זה ולפתח את התמונה בשלל צבעים ובזמן קצר.

פיצול לספיה ולכחול

פיצול לספיה

גלגל הצבעים

מה זה?
הקטגוריה Split Toning שבמודול הפיתוח (Develop) מאפשרת לצבוע בנפרד את הגוונים הכהים והבהירים בתמונה ולאחר מכן לקבוע איזה מביניהם יהיה דומיננטי יותר. למה זה טוב? הרי בעידן הדיגיטלי אין עוד צורך בשימור התמונה המודפסת. עם זאת, הוספת צבע לתמונה בגווני אפור עשוייה להוסיף לה מימד אחר, לשנות את האוירה ולעיתים אף להעניק לתמונה ערך רגשי.

איך עושים?

  1. ראשית במודול הפיתוח (Develop) פתח את הקטגוריה Split Toning.

  2. לפני שנזיז מכוונים ונשנה את אופי התמונה, מומלץ ליצור מהתמונה עותק וירטואלי באמצעות לחיצה עם לחצן ימני בעכבר על התמונה ובחירה בתפריט בפקודה Create Virtual Copy.

  3. כעת המר את גווני התמונה לאפורים באמצעות לחיצה על מקש V במקלדת.
    שים לב, במידה והינך משתמש במק, וודא קודם ששפת הקלט במחשב אנגלית.

  4. כעת גרור את מכוון הרווייה (Saturation) לגוונים הבהירים (Highlights) מעט ימינה (A) ולאחר גרור את מכוון הגוון (Hue) שמאלה וימינה להשגת הגוון הרצוי (B).

  5. ניתן לקבוע את הגוון הרצוי ועוצמת רוויית הצבעים גם באמצעות לחיצה על מלבן הצבע (C) ובחירת הצבע הרצוי בחלון שנפתח ולאחר גרירת מכוון הרווייה (D) בתחתית החלון. לאחר בחירת הצבע יש ללחוץ על כפתור הסגירה בפינה השמאלית העליונה של החלון.

  6. חזור על הפעולות גם בצללים (Shadows).

  7. בשלב זה עלייך לקבוע איזה מן הגוונים ישלוט יותר בתמונה, הגוון שהוענק לאזורים הבהירים או זה שנקבע לצללים באמצעות גרירת מכוון האיזון (Balance) ימינה ושמאלה. שים לב, אין פה נוסחה מדוייקת, התוצאה תיקבע על פי טעמך האישי בלבד.
    טיפ! החזקת מקש alt בעת גרירת מכוון הגוון (Hue) תציג את הגוון זמנית ב-100% רווייה, כדי לסייע לבחור בצבע הרצוי.

רגע, איזה צבעים בוחרים?

  1. כאמור, הכל עניין של טעם אישי. ניתן להעניק גוון ורוויה רק לצללים וליצור מראה חד-גוני (מונוכרומטי), כפי שניתן לראות בדוגמת פיצול לספיה.
    בדוגמא זאת נקבעו הערכים הבאים בצללים  Shadows:
    Hue: 31, Saturation: 21. האזורים הבהירים נותרו ללא שינוי.

  2. מאידך, להשגת תוצאות מעניינות כדאי לבחור בשני צבעים, רצוי צבעים משלימים, משמע כאלה הממוקמים בזויות נגדיות בגלגל הצבעים. לדוגמא, לפיצול הצבעים לספיה ולכחול נקבעו הערכים הבאים:
    Highlights- Hue: 40, Saturation: 37
    Shadows- Hue: 219, Saturation: 49

    להשגת אפקט עדין מומלץ לקבוע אחוזי רווייה נמוכים.
    כאמור, לאחר קביעת הערכים מומלץ לגרור את מכון האיזון (Balance) ימינה ושמאלה לקביעת הגוון השולט.

  3. הגעת לתוצאה הרצוייה? מומלץ לשמור את הקביעות כערכה לשימוש חוזר (Preset) באמצעות לחיצה על כפתור הפלוס (+) בחלון Presets בצידו השמאלי של חלון התוכנה והענקת שם בעל משמעות לערכה בחלון שנפתח.
    לאחר אישור החלון לחץ על כפתור Check None בתחתית חלון יצירת ערכת פיתוח (A), סמן רק את האפשרויות:  Treatment (Black & White
    ו- Split Toning ואשר את החלון (Create).
    כעת תוכל להחיל את הערכה על כל תמונה באמצעות לחיצה על הערכה בחלון Presets תחת User Presets.

A  תמונת המקור

B לאחר פיצול הגוונים לכתום וסגול

מה עוד?
כאמור במקור פיצול הגוונים בוצע על תמונות בגווני אפור, אך אין זה אומר שלא ניתן להחיל אותן על תמונות צבעוניות. בדוגמא שלפניך פוצלו הגוונים לירוק (בגוונים הבהירים) ולכחול (בצללים) התוצאה מעניקה פרשנות אחרת לתמונה.

התמונה לאחר פיצול הגוונים לכחול וירוק

תמונת המקור

רוצים לדעת עוד? ניתן לרכוש את הספר Lightrom המדריך המלא לעיבוד תמונה

בהנחה מיוחדת לגולשי האתר בקישור המצורף (פרטים מלאים אודות הספר במדור הספרים):

LightroomCC-Book.png
bottom of page