top of page

מאסטר בלייטרום - דף הטיפים השבועי 10

תמונת הסופר/ת: יגאל לוייגאל לוי

עודכן: לפני 13 דקות

לייטרום היא תוכנה לעיבוד תמונה ולניהול מאגרי תמונות, שתוכננה בייחוד עבור צלמים מקצועיים וחובבי צילום.

במדור זה אנו מפרסמים מדי שבוע טיפים למשתמשי התוכנה - כדאי לעקוב!

עוד לא חברים בדף הפייסבוק של האתר? כדאי להצטרף עוד היום ולקרוא מאמרים טיפים וסרטוני הדרכה המתפרסמים באופן קבוע ובנוסף להיות זכאים להנחות על הרצאות, קורסים וספרים. לדף הטיפים הקודם

 

טיפ 499: ‭ ‬ 5‭ ‬דרכים‭ ‬להפחתת‭ ‬ניגודיות

לניגודיות טונאלית בתמונה יתרונות רבים - היא מדגישה את ההבדל בין אזורים בהירים לכהים ובעיקר יוצרת דרמה שלעיתים תומכת בסיפור שהתמונה מציגה. העניין הוא שלעיתים ניגודיות יתר גורמת לאיבוד פרטים באזורים הבהירים והכהים ביותר בתמונה ובפועל מזיקה לנושא המצולם. חלק מהצלמים נעזרים בתאורה מלאכותית כדי להתגבר על בעיה זו באור יום. העניין הוא שלא תמיד זה אפשרי ולעיתים מגלים את הבעיה בשלב העיבוד. הנה מס׳ טיפים להפחתת הניגודיות.

  1. פרופיל צבע - הטיפ הבסיסי ביותר נעזר בפרופיל צבע. יש ללחוץ על כפתור 4 המלבנים (A) שבראש הקטגוריה Basic ובחלון דפדפן הפרופילים שנפתח יש ללחוץ על קבוצת Adobe Raw ובקבוצה זו ישנם 3 פרופילים שתפקידם להפחית ניגודיות - Natural ,Standard ו-Portrait. פרופילים אלו אינם מוסיפים ניגודיות ויוצרים נגודת פתיחה ׳שטוחה׳ יותר שמסייעת בהפחתת צללים. במידה ואתם מעוניינים בהפחתת ניגודיות משמעותית יותר - מומלץ לפתוח את קבוצת Camera Matching המציגה את פרופילי הצבע של המצלמה שלכם. לרוב תמצאו שם לפחות פרופיל אחד שטוח יותר, לדוגמא Flat.

  2. מכוון הניגודיות (Contrast) - מכוון זה (B) הוא הפתרון המובן מאליו מאחר והוא מאפשר להוסיף או להפחית ניגודיות - גרירת המכוון שמאלה אמנפ תפחית ניגודיות, אך כדאי לשים לב שפתרון זה מבהיר את הצללים ומכהה את האזורים הבהירים באופן שווה ולעיתים זה לא מה שאתם רוצים.

  3. מכווני הצללים והאזורים הבהירים - הבהרת הצללים (גרירת מכוון Shadows ימינה) והכהיית האזורים הבהירים (גרירת מכוון Highlights שמאלה) (C) יעילה מאחר והיא חושפת פרטים באזורים הניזוקים מניגודיות. יתרונם על פני מכוון הניגודיות הוא בכך שהם מאפשרים הבהרה והכהייה ברירנית. אם הבעיה העיקרית היא איבוד פרטים באזורים הבהירים גררו את מכוון Highlights שמאלה באופן קיצוני יותר מגרירת מכוון הצללים.

  4. מכווני הלבנים והשחורים - מכוון הלבנים (Whites) ומכוון השחורים (Blacks) מייצגים את אזורים הבהירות הקיצוניים בתמונה וגרירתם בכיוון הפוך מפחית את הניגודיות באופן משמעותי, אם כי לא כדאי להגזים בגרירתם כדי למנוע מתוצאה דהוייה (D).

  5. עקומת הגוונים (Tone Curve) - קטגוריה זו מאפשרת שליטה מירבית באזורי בהירות וגם כאן ניתן להפחית ניגודיות באמצעות הנחת נקודה בשליש העליון של העקומה וגרירתה כלפי מטה (E) ולאחר הנחת נקודה בשליש התחתון של העקומה וגרירתה כלפי מעלה (F) - בפועל הכהנו את האזורים הבהירים והבהרנו את הצללים.

  6. טיפ בונוס - הפחתת הניגודיות בתמונה עלולה להעניק לה מראה מעט שטוח. כדי לפצות על אובדן הניגודיות מומלץ לנסות לגרור את מכוון Clarity מעט ימינה (G).

 

טיפ 498: ‭ ‬ניצול‭ ‬מקור‭ ‬אור‭ ‬ליצירת‭ ‬דרמה

אחת הדרכים היעילות למיקוד עיניי הצופה בנושא היא הכהיית קצוות התמונה. הבעיה היא שלא תמיד הנושא ממוקם באמצע ולעיתים הכהיית הקצוות עלולה להכהות גם את קצוות הנושא. הדוגמא הבאה צולמה במקום חשוך למדי שהואר בחלקו על ידי חלונות. על מנת להאיר את הנושא נעשה שימוש ברגישות חיישן גבוהה (ISO) ובמבזק שהאירו לא רק את הנושא, אלא את גם את הסביבה. כתוצאה מכך איבדנו חלק מהדרמה בסצינה וכדי להשיבה נשתמש בטכניקה המכהה במדויק את האזור שסביב הנושא, ומבליטה את האזור המואר ובפועל יוצרת ניגודיות בין האור לחושך.

  1. כדי לעשות זאת בחרנו בכלי המסכות (A) ולאחר בחרנו ב-Objects וצבענו את הדמות בתמונה כולל השמלה.

  2. המטרה היא להחשיך את הרקע ולכן שכפלנו את המסכה והפכנו אותה באמצעות לחיצה על כפתור 3 הנקודות שלצד שם המסכה (B) ובחירה בפקודה Duplicate and Invert Mask.

  3. בפועל בחרנו את הרקע סביב הדמות. המטרה כעת היא להחסיר את האזור המואר על ידי החלון ולכן יש ללחוץ על המסכה (C) ולאחר על כפתור (D) Subtract הממוקם מתחת למסכה ומהתפריט הנשלף יש לבחור ב-Radial Gradient. יש לגרור את הכלי ולסובב אותו כך שמרכז המעגל ימוקם באזור החלון ואלומת האור תכוון לדמות בהתאם לכיוון האור. ניתן לראות בדוגמא שהדמות מוארת בעיקר מימין למעלה ולכן המעגל מוקם אלכסונית מהפינה הימנית העליונה כלפי מטה.

  4. כל שנותר לעשות הוא לגרור את מכוון החשיפה (Exposure) שמאלה להכהיית הרקע ואת מכוון הניגודיות מעט ימינה (E).

    מימין‭ ‬תמונת‭ ‬המקור‭ ‬שאמנם‭ ‬מוארת‭ ‬היטב‭,‬ אך‭ ‬חסרת‭ ‬דרמה‭.‬ משמאל‭ ‬לאחר‭ ‬השלבים‭ ‬המתוארים‭.‬יצירת‭ ‬אלומת‭ ‬אור‭ ‬והחשכת‭ ‬האזור‭ ‬סביב‭ ‬הדמות‭ ‬מבליטים‭ ‬אותה‭ ‬ומוסיפים‭ ‬עניין‭.‬
 

טיפ 497: ‭ ‬פיצול‭ ‬גוונים‭ ‬אזורי

לייטרום מציעה קטגוריה נפרדת לצביעת אזורי בהירות בשם Color Grading. הקטגוריה לא נועדה לתיקון צבעוניות, אלא כדי להוסיף אפקט לתמונה שיתמוך באוירה אותה אנו מנסים לשדר. הבעיה היא שקטגוריה זו משפיעה על כל צבעי התמונה ולא ניתן ליישם אותה על אזור באמצעות מסכה. מה אם למשל אנו מעוניינים להעניק אפקט של פיצול גוונים לרקע בלבד? הטריק הבא שימושי למקרים בהם אנו מעוניינים לתבל את התמונה באפקט המחמם את האזורים הבהירים ומכהה את הצללים.

  1. ראשית יש ללחוץ על כלי המסכות (A) ובחלון שנפתח יש ללחוץ על כפתור Background לבחירת הרקע בתמונה. בפועל לייטרום תבחר הכל מלבד הנושא בתמונה - בדיוק מה שאנחנו צריכים.

  2. כעת יש לגלול לתת־הקטגוריה Curve וללחוץ על כפתור החץ שלצידה כדי להציגה (B).

  3. בשלב זה, לבחירת ערוץ הצבע הכחול, יש ללחוץ על העיגול הכחול הממוקם מעל לעקומה (C).

  4. יש ללחוץ על השליש העליון בעקומה ולגרור את הנקודה מעט כלפי מטה (D) להוספת צהוב לאזורים הבהירים בתמונה ולאחר ללחוץ על השליש התחתון בעקומה ולגרור את הנקודה כלפי מעלה (E) להוספת כחול לאזורים הכהים בתמונה. אופן גרירת הנקודות בהתאם לתמונה. משמע, גרירת הנקודה העליונה כלפי מעלה תוסיפו יותר צהוב לאזורים הבהירים וגרירת הנקודה התחתונה כלפי מעלה תוסיפו כחול לצללים.

    אפקט זה מתאים לתמונות בהן יש מקור אור -הוספת צהוב לאזור מואר וכחול לאזור מוצלל מגדיל את אפקט התאורה ומקצין את האווירה.
 

טיפ 496: ‭ ‬תזכורת‭ ‬שנתית‭ - ‬מה‭ ‬עושים‭ ‬בתחילת‭ ‬השנה

הימים הראשונים של השנה כבר מאחורינו והגיע העת לעדכן את תבנית המידע אודות זכויות היוצרים שלכם בתמונות.

טיפ זה מסביר כיצד עושים זאת גם אם אין לכם בכלל אחת כזאת והשלבים די פשוטים:

  1. ראשית יש לעבור למודול הספרייה (Library) ולהפעיל את הפקודה Edit Metadata Presets מתפריט Library.

  2. בחלון שנפתח, במידה ולא הייתה לכם תבנית בעבר - מלאו את הפרטים אודותיכם, באגף Copyright ההמלצה היא לכתוב שהתמונות מוגנות ואין להשתמש בהן ללא הסכמה מראש ובכתב (A). עם סיום הזנת הפרטים יש ללחוץ על תפריט Preset (B) ולבחור בפקודה Save Current Settings as new Preset. בחלון שנפתח כדאי להעניק לערכה שם הכולל את השנה הנוכחית ולאשר את החלון (C) ולאחר‭ ‬ללחוץ‭ ‬על‭ ‬כפתור‭ ‬Done‭ ‬שבתחתית‭ ‬החלון ‭ ‬.(‬D‭)

  3. שימו לב שאם כבר הגדרתם בעבר תבנית ואתם זקוקים רק לעדכון שלה, ניתן לבחור מתפריט Preset בתבנית הקודמת, לערוך אותה ולאחר לשמור את התבנית בשם חדש באמצעות הפקודהSave Current Settings as new Preset מתפריט Preset. בחלון שנפתח העניקו שם לערכה (C) תבנית זו תשמש לכל התמונות שמעתה תייבאו לתוכנה.

  4. בחלון הייבוא בקטגוריה Apply During Import בתפריט Preset יש לבחור בשם התבנית שזה עתה יצרתם (E) והמידע יוטמע לכל תמונה שתייבאו. ניתן, כמובן, ליצור מספר תבניות לשימושים שונים ולבחור בתבנית הרצוייה בחלון הייבוא. את המידע ניתן כאמור לראות במודול הספרייה בקטגוריה (F) Metadata.

 

טיפ 495: ‭ ‬שיטה‭ ‬נוספת‭ ‬לשליטה‭ ‬בגווני‭ ‬האפור

לייטרום מספקת מספר דרכים לשלוט באופן המרת צבעי התמונה לגווני אפור. הדרך הראשונה היא בחירה בפרופיל צבע, השניה היא באמצעות הקטגוריה B & W והשלישית באמצעות טיפול ברירני באמצעות כלי המסכות. אלו כמובן לא כל השיטות ובמדור זה הצענו טכניקות נוספות לשליטה באופן המרת הצבעים. השיטה הבאה נעזרת בקטגוריה שנועדה במקור לכיול צבעי התמונה, אך יכולה לשמש כשלב בתהליך המרת הצבעים לגווני אפור.

  1. להמרת צבעי התמונה לגווני אפור יש בשלב ראשון ללחוץ על כפתור B&W שבראש הקטגוריה Basic שבמודול הפיתוח, או ללחוץ על מקש V במקלדת.

  2. כעת יש לעבור לקטגוריה Calibration שבתחתית רשימת המודולים (A). על קטגוריה זו פרסמנו שני מאמרים נרחבים, אך הפעם נשתמש בה אחרת. אמנם קטגוריה זו מטפלת בצבע וצבעי התמונה שלנו הומרו לגווני אפור, אך אין זה אומר שהיא איננה משפיעה על בהירותם של צבעי המקור. כל שיש לעשות הוא לגרור כל אחד מהמכוונים (B) ימינה או שמאלה ולבדוק אם השפעת המכוון חיובית על התמונה או שלילית. בפועל המכוונים מתעלמים מהעובדה שלא קיים צבע בתמונה וגרירת המכוונים גוון (Hue) ורוויית צבע (Saturation) תשפיע על בהירות הצבעים. המטרה, כמו תמיד, היא להבליט את הנושא וליצור תוצאה המסייעת לספר את הסיפור בתמונה. שימו לב שגרירת המכוונים בדוגמא זו מתאימה לתמונה זו ובתמונה אחרת יהיה עליכם לגרור את המכוונים אחרת. נסו ותיהנו!

    צילום מסך המציג את תהליך המרת הצבעים לגווני אפור באמצעות הקטגוריה Calibration
    העובדה שקיימות שיטות שונות לשליטה באופן המרת צבעי התמונה לגווני אפור לא מונעת מכם לשלב בין השיטות להשגת התוצאה הרצוייה...


96 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page