top of page

מאסטר בלייטרום - דף הטיפים השבועי

עודכן: לפני 7 שעות

לייטרום היא תוכנה לעיבוד תמונה ולניהול מאגרי תמונות, שתוכננה בייחוד עבור צלמים מקצועיים וחובבי צילום.

במדור זה אנו מפרסמים מדי שבוע טיפים למשתמשי התוכנה - כדאי לעקוב!

עוד לא חברים בדף הפייסבוק של האתר? כדאי להצטרף עוד היום ולקרוא מאמרים טיפים וסרטוני הדרכה המתפרסמים באופן קבוע ובנוסף להיות זכאים להנחות על הרצאות, קורסים וספרים. לדף הטיפים הקודם


טיפ 467: איך לכווץ קובצי Raw

קובצי Raw נחשבים לאיכותיים ביותר בעיקר בשל יכולתם ללכוד טווח דינאמי רחב של צבעים ופרטים. הבעיה היא שלפורמט איכותי זה יש מחיר המתבטא בנפח האחסון שהוא גובה. קובצי Raw תובעים שטח אחסון עצום ביחס לקובצי JPEG. לייטרום מאפשרת לדחוס קובצי Raw ולחסוך באופן משמעותי בנפח האחסון. מיד נסביר אודות היתרונות והחסרונות של פעולה זו, אך קודם נציג את התהליך הנעזר בהמרת קובץ ה-Raw לפורמט DNG. באופן כללי המרת קובץ Raw לפורמט DNG מראש חוסכת נפח אחסון מסויים- אך אנחנו מכוונים לחיסכון משמעותי יותר. קיימות שתי שיטות להמרת קובצי Raw - הראשונה מחליפה את הקובץ הקיים בקובץ חדש והשניה ממירה את הקובץ הקיים ומשאירה את קובץ המקור לצד הקובץ המכווץ. מראש נציין שאין לראות בטיפ זה המלצה לדחוס קובצי Raw והפעולה באחריותכם.

  1. כדי ליצור מקובץ ה-Raw שברשותכם קובץ DNG בנפח קטן יותר יש לעבור למודול Library ולהפעיל את הפקודה Convert photo to DNG מתפריט Library.

  2. בחלון שנפתח יש לסמן בתחתית החלון את האפשרות Use Lossy Compression (A). שימו לב שבראש החלון שתי אפשרויות חשובות (B): Only convert Raw files - סימון אפשרות זו ימיר רק קבצים בפורמט Raw. Delete Originals after successful conversion - סימון אפשרות זו יימחק את קובץ המקור לאחר המרה מוצלחת של הקובץ וישאיר את הקובץ המכווץ ובכך יחסוך בנפח אחסון. במידה ואפשרות זו לא תסומן קובץ המקור יישאר לצד הקובץ המכווץ.

  3. נפח - ניתן לראות שנפח קובץ המקור 44.1 מ״ב (C) לעומת 7 מ״ב בלבד לקובץ המכווץ (D).

  4. איכות - במרבית המקרים לא תבחינו בירידה באיכות הקובץ. החל בגירסה 13 של לייטרום (וגירסה 15.3 של ACR) הכיווץ נעזר באלגוריתם של פורמט JPEG-XL המאפשר דחיסה גבוהה. המשמעות היא קובץ בנפח נמוך עם ירידה באיכות שלא תמיד מורגשת.

  5. למה כן להשתמש - אם אתם צלמי אירועים שמעוניינים לשמר את יכולות העריכה של פורמט Raw - זהו פתרון טוב עבורכם. הפתרון טוב גם עבור משתמשים שאינם יכולים להרשות לעצמם להרחיב את נפח האחסון.

  6. למה לא להשתמש - ראשית כל דחיסת מידע ממשפחת JPEG מפחיתה מאיכות הקובץ - לא תמיד תראו הפחתה זו אך היא קיימת. שנית, לאחר דחיסה מסוג זה לא ניתן יהיה להשתמש במנגנון הפחתת הרעש מבוסס הבינה המלאכותית Denoise וזאת מאחר והמידע הגולמי בקובץ כבר לא קיים והתמונה עברה המרה לפיקסלים. כך שאם בכוונתכם להמיר קבצים שזקוקים להסרת רעש איכותית - מומלץ לבצע את תהליך ההפחתה לפני ההמרה ל-DNG הכוללת דחיסה מסוג זה. בכל מקרה לא מומלץ לבצע המרה המונית של קובצי ה-Raw שלכם ל-DNG תוך מחיקת קובצי המקור מאחר ואם קיימת הפחתה משמעותית באיכות הקבצים לא תוכלו לחזור לאחור.

מאמר מפורט אודות דחיסת קבצים בלייטרום יפורסם בקרוב
 

טיפ 466: אפקט‭ ‬קיטוב‭ ‬מהיר

צלמים נעזרים במסננים המורכבים על העדשה כדי להשיג אפקטים מסויימים. אחד מהם, מסנן מקטב (פולרייזר) מסנן באופן חלקי החזרי אור שמגיעים לעדשה. למסנן זה מספר תפקידים, אחד מהם הוא להשיג צבע שמיים כחול עמוק יותר. ניתן להשיג אפקט זה בקלות ובמהירות באמצעות כלי המסכות. למען הסר ספק נציין שלמסנן מקטב מספר יתרונות שלא ניתן להשיג באמצעות לייטרום, או כל תוכנת עיבוד אחרת. משמע, כמו תמיד אנו ממליצים לצלם נכון ובמידת הצורך להשתמש במסננים הנדרשים להשגת התוצאה הרצוייה...

  1. כדי להשיג אפקט זה יש ללחוץ על כלי המסכות (A) ואז ללחוץ על כפתור Range>Color Range.

  2. כעת יש לדגום את השמיים ולאחר לגרור שמאלה את מכוון החשיפה (Exposure) ואת מכוון השחורים (B) (Blacks). שימו לב שבאופן זה אנחנו נמנעים מהכהיית העננים ומשיגים אפקט טוב יותר. שימו לב ששימוש בקטגוריה Color Mixer ישפיע על כל הכחולים בתמונה והכוונה היא למקד את ההשפעה על השמיים בלבד.

 

טיפ 465: 10 טיפים לשימוש בכלי ההסרה החדש

גירסה 13.3 מציגה לראשונה את מחולל המילוי (Generative Fill) המאפשר הסרה של עצמים, פגמים והסחות דעת באמצעות בינה מלאכותית. כלי ההסרה מציג כעת חלון חדש ובו אפשרויות הסרה מסורתיות (כלי הריפוי, כלי חותמת הגומי וכלי ההסרה) ואפשרות חדשה לשימוש בכלי ההסרה באמצעות בינה מלאכותית. לצורך ההמחשה צירפנו שלושה צילומי מסך המציגים שלבים בעבודה עם הכלי. הנה 10 טיפים לשימוש יעיל בכלי:

  1. בחירה בכלי ההסרה (A) ולאחר בחירה באפשרות הסרה (B) וסימון האפשרות (C) Generative Fill תציג חלון ובו יהיה עליכם לאשר את תנאי השימוש (Agree). כעת ניתן לצבוע את האזור להסרה (D). לייטרום תציג בשלב זה בצידו הימני של חלון התוכנה שני כפתורים לתיקון המסכה לפני החלתה- Add להוספה לבחירה ו-Subtract להחסרה ממנה (E). כברירת מחדל לאחר צביעה ראשונית ייבחר כפתור Add כדי לאפשר לכם להמשיך לצבוע להשלמת ההאזור להסרה.

  2. סימון האפשרות Object Aware (F) יאפשר לכם לצבוע את האובייקט להסרה באופן בלתי מדוייק ולייטרום תאתר את האובייקט באזור זה ותסמן אותו. כשאפשרות זו מסומנת די בסימון המקיף את האובייקט והבינה המלאכותית תשלים את הצביעה.

  3. ניתן לשלוט על גודל המברשת לצביעה באמצעות מכוון (G) Size, אך מומלץ להשתמש בגלגלת העכבר או מקשי סוגריים מרובעים.

  4. לחיצה על כפתור Apply (H) תציג חלון המציג את התקדמות התהליך שבסופו תוצג התוצאה.

  5. בשלב זה יוצג חלון ובו כפתורי חצים למעבר בין גירסאות המילוי שהבינה המלאכותית יצרה (I).

  6. אם אינכם מרוצים מאף אחת מהתוצאות תוכלו ללחוץ על כפתור (J) Refresh ולייטרום תיצור גירסאות נוספות.

  7. שימו לב שאם צבעתם באזורים נפרדים שאין חיבור ביניהם לייטרום תיצור עבור כל אחת מהצביעות גירסאות נפרדות. כדי לצפות באזורים אלה יש לבחור מתפריט (K) Tool Overlay באפשרות Auto. כעת ניתן ללחוץ על הסיכה המייצגת את האזור ולעבור בין גירסאות התיקון באמצעות כפתורי החצים (I).

  8. בנוסף ניתן לשלוט על אטימות המילוי באמצעות מכוון Opacity (L).

  9. שימו לב שסימון אזור גדול מדי להסרה עלול להניב תוצאות באיכות ירודה בשל מגבלות הבינה המלאכותית. סביר שבעיה זו תיעלם בגירסאות הבאות. במידה והאזור שנוצר מפוקסל נסו להיעזר בכלי החותמת או מברשת הריפוי לדגימה מאזור אחר בתמונה.

  10. מומלץ לבצע את תהליך ההסרה לפני שימוש בכלי המסכות מאחר ופעולות העריכה של כלי המסכות נעשות מעל תיקוני כלי ההסרה ואינן מתעדכנות באופן אוטומטי. כדי לעדכן מסכה הנעזרת בבינה מלאכותית לאחר שימוש בכלי ההסרה יש ללחוץ על המסכה ולאחר על כפתור 3 הנקודות שלצידה ומהתפריט הנשלף לבחור בפקודה Update Ai Masks.

כלי‭ ‬זה‭ ‬עדיין‭ ‬בשלבי‭ ‬התנסות‭ ‬וסביר‭ ‬שישתפר‭ ‬בגירסאות‭ ‬הבאות‭. ‬לכלי‭ ‬זה‭ ‬אפשרויות‭ ‬נוספות‭ ‬עליהן‭ ‬נרחיב‭ ‬במאמר‭ ‬נפרד‭.‬

 

טיפ 464: ערכות‭ ‬לטשטושי‭ ‬עדשה

עדכון 13.3 ללייטרום מציג את הגירסה המלאה של הקטגוריה לטשטושי עדשה (Lens Blur) (1). גירסה זו מציגה שיפורי ביצועים ובחירה מדוייקת יותר של הנושא בתמונה. אם אינכם מכירים את הקטגוריה - מומלץ לקרוא את המאמר שפרסמנו בנושא. לגירסה זו נוספו בקטגוריה Presets ערכות פיתוח לטשטוש אוטומטי של הרקע.

איך זה עובד?

  1. יש לגלול בקטגוריה Presets למשפחת Adaptive: Blur Background וללחוץ על כפתור החץ שלצידה (A).

  2. כעת יוצגו מספר ערכות. לחיצה על כל אחת מהן תנתח את התמונה ותציג את הטשטוש הרצוי. להלן הערכות: Strong - לחיצה על ערכה זו תטשטש את הרקע באופן משמעותי Circle - לחיצה על ערכה זו תציג טשטוש של עדשה עגולה מודרנית Bubble - לחיצה על ערכה זו תציג טשטוש בעל צורה מעגלית סטנדרטית עם תיקון יתר של סטייה כדורית Geometric - לחיצה על ערכה זו תציג טשטוש בעל אפקט פנטה (מחומש), נפוץ בעדשות וינטג' Ring - לחיצה על ערכה זו תציג טשטוש נפוץ בדרך כלל בעדשות רפלקס או מראה, הידוע גם בשם דונאט (מן סופגניה עם חור….) Swirl - לחיצה על ערכה זו תבחר בטשטוש עין החתול המאופיינת בדרך כלל על ידי וינייטה (הכהייה או הבהרה) אופטית בעדשות מסוימות.

  3. בשלב זה תוכלו לערוך את הטשטוש בצידו הימני של החלון.

  4. לחיצה על הערכה Reset Blur (B) תבטל את השימוש בקטגוריה Lens Blur.

  5. החל בגירסה זו ניתן להעתיק את תכונת הטשטוש בתמונה באמצעות לחיצה על כפתור Copy (C), בחלון שנפתח לסמן את האפשרות Lens Blur ולצרף לתמונה אחרת באמצעות לחיצה על כפתור (D) Paste. אפשרות זו נועדה כדי לשמר עקביות טשטוש בין תמונות דומות.

שימו לב שכל ערכת פיתוח (Preset) היא נקודת פתיחה בלבד. אמנם אינכם חייבים לערוך אותה, אך מומלץ להתאים אותה לתמונה ותכולתה.

 

טיפ 463: הסוד‭ ‬למסכה‭ ‬מדוייקת

לייטרום מציעה ארגז כלים רבי עוצמה לבחירה מדוייקת של כל מרכיב בתמונה. העניין הוא שמרבית המשתמשים פונים לרוב לעבר כלי אחד לבחירת הנושא. כפתור Subject (A) השוכן בכלי המסכות (B) נעזר בבינה מלאכותית לבחירת מה שלייטרום חושבת שהוא הנושא בתמונה. העניין הוא שהכלי לעיתים מפספס אזורים מסויימים. בשלב זה מומלץ למנוע בזבוז זמן יקר ולפנות לשיטות אחרות יעילות לא פחות ולרוב אף יותר.

שימו לב שבדוגמא שלפניכם צירפנו שני צילומי מסך של חלון המסכות לנוחות והמחשה בלבד.

  1. זו אמנם קביעה כוללנית למדי, אך במרבית המקרים הנושא בתמונה הוא בן אדם. ללייטרום כלי מדוייק יותר לבחירת אנשים בתמונה. כדי להשתמש בו יש לבחור בכלי המסכות (B) ולהמתין מספר שניות - לייטרום תאתר אנשים בתמונה ותציג למספר שניות את הכיתוב Detecting People בתחתית החלון. לאחר איתור האנשים יוצגו עיגול אחד או יותר המייצגים את האנשים בתמונה (C). לחיצה על אחד מהם תאפשר לסמן את האפשרות (D) Entire Person בראש החלון לבחירת כל הדמות ולחיצה על כפתור Create תיצור מסכה מהדמות (E).

  2. הפתרון הנ״ל באמת יעיל, אך לעיתים התוכנה לא מצליחה לזהות אנשים בתמונה, או מצליחה לבחור רק את חלקם. כדי לפתור בעיה זו ניתן להיעזר בכלי בחירת האובייקטים - יש ללחוץ על כלי המסכות (A) ולאחר על כפתור Objects (F). כעת יש לצבוע את האובייקט לסימונו - אין צורך לדייק - לייטרום תאתר את קצוות האובייקט ותיצמד אליהם. עם סיום הצביעה לייטרום תיצור מסכה - לרוב מדוייקת של האובייקט. שימו לב ששיטה זו מאפשרת לכם לבחור את האובייקט לעומת שיטות אחרות בהן התוכנה מנסה לאתר אותו...

  3. כאמור לייטרום לא תמיד תצליח לדייק בבחירת האובייקט ולכן יש לבצע מקצה שיפורים. יש ללחוץ על המסכה ולאחר על כפתור Add להוספה למסכה או Subtract להחסרה ממנה ומהתפריט הנשלף לבחור בכלי הרצוי (לרוב כלי המכחול) ולבצע את התיקון.

 

טיפ 462: בחירת‭ ‬שמיים‭ ‬בהשתקפות

כלי המסכות נעזר בבינה מלאכותית כדי לאתר את הנושא, עצמים, אנשים וגם שמיים. העניין הוא שבתמונות בהן קיימת השתקפות, בחירת השמיים מתעלמת מההשתקפות שלהם. כך שאם החלטתם להעניק לשמיים גוון חם יותר העריכה לא משפיעה על ההשתקפות והשוני בינה לבין השמים מסגיר את העובדה שביצעתם עריכה בתמונה...

אמנם לייטרום לא יודעת לבחור את ההשתקפות של השמיים, אבל ניתן להערים עליה ולאלץ אותה לבחור בהם בכל זאת.

  1. כדי לעשות זאת יש ללחוץ עם לחצן ימני בעכבר על התמונה ולבחור בפקודה Flip Vertical מתפריט Transform (A).

  2. כעת, יש ללחוץ על כפתור המסכות (B) וללחוץ על כפתור Sky. במידה והיו כבר מסכות בתמונה יש ללחוץ על כפתור + בתוספת (C) Select Sky ולייטרום תבחר את ההשתקפות בשמיים.

  3. כל שנותר הוא לבצע את ההתאמות הנדרשות ולאחר להפוך חזרה את התמונה באמצעות לחיצה עם לחצן ימני בעכבר על התמונה ולבחור בפקודה Flip Vertical מתפריט Transform (A).

 

טיפ 461: על‭ ‬ניגודיות‭ ‬קיצונית‭ ‬וגווני‭ ‬אפור

לא מעט צלמים מעדיפים לצלם מראש בגווני אפור. כדי לעשות זאת הם בוחרים בתפריטי המצלמה באפשרות Monochrome והתוצאה המתקבלת על צג המצלמה לאחר הצילום היא תמונה בגווני אפור. חלק מהצלמים מגדילים לעשות ומוסיפים בהגדרות הצילום ניגודיות וצלילות להשגת אפקט המקצין את האזורים הכהים והבהירים עד למצב בו כמעט ואין אפורים בתמונה, אלא הרבה שחור והרבה לבן. לפני שנסביר איך להשיג זאת בלייטרום נציין שתמונות הכוללות טקסטורות וצורות גיאומטריות, פסים ונקודות הן מועמדות טובות להמרה לגווני אפור. אמנם ניתן להשיג ניגודיות גבוהה באמצעות מכוון Contrast - אבל בתמונות בגווני אפור מדובר במכוון משלים בלבד. הסיבה לכך היא שהגדלת הניגודיות באמצעות מכוון זה מבהירה את הבהירים ומכהה את האזורים הכהים ללא התחשבות בתמונה. אם למשל אתם מעוניינים להבהיר מעט את האזורים הבהירים מחשש לאיבוד פרטים, אך להכהות באופן משמעותי את הצללים - מכוון זה לא ישרת אתכם. כדי להשיג תמונה בגווני אפור בעלת ניגודיות גבוהה אך עם שליטה מירבית על גווני האפור בתמונה - יהיה עליכם לנקוט בשיטה מעט שונה.

  1. לפני הכל יש ללחוץ על כפתור B&W הממוקם בראש הקטגוריה (A) Basic. פעולה זו בחרה בפרופיל הצבע Adobe Monochrome. ניתן לבחור בפרופיל צבע אחר הממיר את צבעי התמונה לגווני אפור על ידי לחיצה על כפתור ארבעת המלבנים הממוקם בראש הקטגוריה Basic (B) ובחירה באחד הפרופילים שבקבוצת B&W.

  2. כעת, כנקודת בסיס, יש לקבוע בשדות האזורים הבהירים (Highlights ו-Whites) את הערך 50+. ובשדות האזורים הכהים בתמונה (Shadows ו-Blacks) את הערך 50- (C).

  3. שימו לב שאלו ערכי בסיס להגדלת הניגודיות - במידה ואתם מעוניינים להגדיל את הניגודיות יש לקבוע ערכים גבוהים יותר - זו ההזדמנות, למשל, לקבוע שהאזורים הכהים יהיו כהים יותר על ידי קביעת ערך שלילי גבוה יותר (למשל 75-).

  4. על מנת להגדיל את הניגודיות האזורית ניתן לגרור את מכוון הצלילות (Clarity) ימינה (D). שימו לב שהערכים בדוגמא הם בסיס לעריכה שלכם ומתאימים לתמונות בגווני אפור בלבד.

טיפ: מומלץ לצלם בגווני אפור בפורמט Raw כך שתוכלו להשיב במידת הצורך את צבעי התמונה המקוריים באמצעות בחירה באחד מפרופילי הצבע של לייטרום.

 

טיפ 460: הכנת‭ ‬תמונה‭ ‬לאינסטגרם

צלמים אוהבים לקדם את יצירותיהם ברשתות החברתיות. העניין הוא שכדי שהתמונה תיראה במיטבה כדאי להתאים אותה למדיה בה היא מפורסמת. הנה מספר טיפים להכנת תמונה לאינסטגרם.

  1. לפני הכל מומלץ לעבור לתצוגה שמתאימה לאינסטגרם - משמע רקע לבן - יש לבצע לחיצה עם לחצן ימני בעכבר על הרקע מסביב לתמונה ומהתפריט הנשלף יש לבחור ב-(A) White.

  2. כעת יש ללחוץ על מקש R לבחירת כלי הגזירה (B) ומהתפריט שלצד דמות המנעול יש לבחור ביחס גזירה של 4x5 / 8x10 (C). שימו לב שהגודל המיטבי המנצל את המירבי במסך הוא דווקא אנכי ולכן מומלץ ללחוץ על מקש X כדי לקבוע גזירה אנכית. יש לגרור ולהתאים את הגזירה לקומפוזיציה המיטבית לתמונה, או בהתאם לטעמכם האישי. יש ללחוץ על מקש Enter/Return לאישור הגזירה.

  3. כעת יש לייצא את התמונה באמצעות הפקודה Export מתפריט File. בחלון שנפתח בקטגוריה File Settings יש לבחור ב-(D) JPEG , באיכות מירבית (E) ובפרופיל צבע sRGB 1966-2.1 (F).

  4. בקטגוריה Image Sizing יש לבחור מהתפריט באפשרות Long Edge (G) ולהקליד את הערך 1350 ולאשר את החלון (Export).

  5. כל שנותר הוא לפרסם את התמונה באינסטגרם...

  6. לאחר שסיימתם לא לשכוח להחזיר את הרקע סביב התמונה לאפור בינוני או כהה בהתאם להסבר בסעיף 1.


 

טיפ 459: אפקט‭ ‬טווח‭ ‬דינאמי‭ ‬מורחב

הדרך הטובה ביותר להשיג תמונה בעלת טווח גוונים רחב ככל האפשר, בו קיימים פרטים באזורים הבהירים ביותר ובצללים היא באמצעות צילום אותה תמונה בשלוש חשיפות שונות ולאחר מיזוג התמונות בלייטרום. אבל מה אם צילמתם תמונה אחת ואתם עדיין מעוניינים בהגדלת הטווח הדינאמי של הגוונים? הפתרון הבא מתאים בעיקר לתמונות בעלות ניגודיות חזקה, אך עשוי להתאים לתמונות נוספות.

  1. בקטגוריה Basic יש לגרור את מכווני Highlights ו-Whites שמאלה עד הסוף ואת מכווני Shadows ו-Blacks ימינה עד הסוף (A). בפועל הבהרנו את הצללים והכהנו את האזורים הבהירים בתמונה והפחתנו ניגודיו בתמונה.

  2. על מנת להשיב את הניגודיות בתמונה יש לגרור את מכוון Contrast ימינה בהתאם לתמונה (B).

  3. שימו לב שאפקט זה גורר תופעות לוואי בלתי רצויות אך פתירות בקלות. לדוגמא, יתכן שהתוצאה בשלב זה תהיה בהירה או כהה מדי והפתרון הוא לגרור את מכוון החשיפה (Exposure) (C). בנוסף, ניתן לפצות על השטחת הניגודיות באמצעות גרירת המכוונים Texture ו-Clarity (D).

  4. הגדלת ניגודיות באופן זה עלול להגביר את רוויית הצבעים - במידה והיא מוגזמת היעזרו במכוונים Saturation ו-Vibrance כדי למתן אותה (E).

שימו לב שאין לראות בטכניקה זו כפתרון לבעיה, אלא יותר כאפקט שמעניק לתמונה מראה מעניין...

טיפ בונוס - ניתן לשחק עם רביעות מתכון זה באופן המתאים לתמונה. לדוגמא, ניתן בשלב זה לגרור חזרה מעט את המכוונים Whites ו-Blacks להגדלה נוספת של הניגודיות, או לוותר כליל על השימוש בהם.

 

טיפ 458: על מכוון שמפחית ומשפר

אחד הטיפים הטובים ביותר לכל צלם המעבד את תמונותיו הוא לעשות הפסקה ממושכת ולשוב ולהביט בתמונות במבט רענן יותר. לא אחת יתחוור לו שהעיבוד מוגזם או עדין מדי. חלק מהצלמים יעדיפו להתחיל את כל מלאכת העיבוד מההתחלה וחלק יבחרו לבצע מקצה שיפורים. אחת הדרכים הפשוטות ביותר היא להיעזר במכוון שזוכה להתעלמות וחבל. מכוון הכמות (Amount) מופיע במספר תרחישים ובכוחות להפחית את עוצמת השפעת המכוונים או אפילו להגדיל את השפעתם:

  1. ערכות פיתוח (Presets) - לחצתם על אחת מערכות הפיתוח ונדמה לכם שהשפעתם מוגזמת? אל דאגה מעל הקטגוריה Presets תמצאו את מכוון Amount - גרירה שמאלה תפחית את עוצמת השפעת הערכה וגרירה ימינה תעצים את השפעתה (A).

  2. מסכות - השתמשתם באחד מהכלים ליצירת מסכה (שמיים, נושא, עגול, קוי וכו׳) והשפעת המסכה התבררה כמוגזמת? מתחת לחלו המסכות תמצאו את מכוון Amount - גרירה שמאלה תפחית את עוצמת השפעת המסכה וגרירה ימינה תעצים את השפעתה (B). טיפ בונוס: החזקת מקש option במק, או alt בחלונות ולחיצה על הסיכה המייצגת את המסכה בתמונה וגרירה שמאל תפחית את השפעת המסכה וגרירה ימינה תעצים את השפעתה.

  3. פרופילי צבע - לחיצה על כפתור ארבעת המלבנים שבראש הקטגוריה Basic תציג את דפדפן הפרופילים. פרופילים אלה מחולקים לקבוצות, שהראשונות שבהם (Adobe Raw ו-Camera Matching) לא מאפשרות שליטה בעוצמת הפרופיל. הפרופילים היצירתיים לעומת זאת הכוללים את Artistic, Modern ו-Vintage מאפשרים הפחתה והעצמת השפעת הפרפיל באמצעות מכוון (C) Amount הממוקם בראש חלון דפדפן הפרופילים (Profile Browser). שימו לב שבעת יצירת פרופילי צבע תוכלו לקבוע את עוצמת הפחתה והעצמת השפעת הפרופיל ותוכלו לקבוע, למשל) שניתן להעצים את השפעת הפרופיל ב-150% בלבד ולהפחיתו עד ל-50% מעוצמתו הראשונית.

 

טיפ 457: 2‭ ‬ כפתורים‭ ‬להאצת‭ ‬תזרים‭ ‬העבודה

הרעיון מאחורי כל תזרים עבודה בריא הוא לעבוד באופן יעיל. הכוונה היא לעבוד על תמונה אחת ולהעתיק את העיבוד לתמונות אחרות שצולמו באותם תנאי תאורה ובאותו מקום.

  1. כדי לעשות זאת כאמור, יש לעבד תמונה באופן המתאים לה - ניתן להעזר בכל אחד מהכלים ליצירת מסכה (A) למעט מברשת ההתאמות המצריכה צביעה ידנית שעלולה לא להתאים לתמונה אחרת.

  2. כעת יש ללחוץ בפינה השמאלית התחתונה של חלון התוכנה על כפתור Copy (B). לייטרום תפתח חלון ובו יש לבחור אילו עריכות יועתקו. ניתן ללחוץ על כפתור Check All להעתקת כל ההגדרות. במידה והשתמשתם במסכות תוכלו לסמן את האפשרות Masking - הימנעו כאמור מסימון מסכות שנוצרו באמצעות מברשת ההתאמות. יש לאשר את החלון (Copy). כעת יש לסמן את התמונות הדומות ברצועת התמונות (C) ולאחר ללחוץ על כפתור (D) Paste הממוקם לצד כפתור Copy. לייטרום תצרף את העריכות - שימו לב שאם השתמשתם במסכות מבוססות בינה מלאכותית - לייטרום תנתח את התמונה ותצרף את המסכות בהתאמה לתוכן החדש. לדוגמא, אם השתמשתם במסכת שמיים - לייטרום תאתר קודם את השמיים ורק אז תחיל עליהם את המסכה.


 

טיפ 456: על‭ ‬מסכה‭ ‬חכמה‭ ‬מאוד

כלי המסכות כולל מספר כפתורים מהירים לבחירה של השמיים, הנושא והרקע. אבל מתבקש שאם לייטרום מאפשרת לנו לבחור את הרקע, היא תאפשר לבחור את החזית... רגע, בחירת הנושא היא לא בחירה בחזית? ממש לא! מנגנון הבינה מלאכותית לא בוחר את תכולת החזית, אלא רק את מה שהוא מזהה כנושא בתמונה. אוקיי, אז למה צריכים כפתור לבחירת החזית? יש לכך מספר סיבות, אך הראשית היא כדי לאפשר להבהיר או להכהות את החזית על מנת להבליט את הנושא.

אז איך בכל זאת בוחרים את החזית? ההנחה שבחירת הרקע והיפוך המסכה היא הפתרון שגוייה, מאחר והכפתור לבחירת הרקע לרוב בוחר את כל מה שאיננו הנושא וזה לא מה שאנחנו צריכים. הנה הפתרון לבחירת החזית בתמונות נוף:

  1. יש ללחוץ על כפתור המסכה (A) ולאחר ללחוץ על כפתור Sky לבחירת השמים.

  2. כעת יש להפוך את המסכה באמצעות לחיצה על כפתור 3 הנקודות שלצד שם המסכה (B) ובחירה בפקודה Invert Mask מהתפריט הנשלף.

  3. על מנת להחסיר את הנושא מהמסכה יש ללחוץ על כפתור (C) Subtract ומהתפריט הנשלף לבחור בפקודה Select Subject.

  4. כעת ניתן להבהיר או להכהות את האזור להדגיש או לעמעם אותו ועוד. בדוגמא זו רצינו להכהות את האזור סביב הכלי ולכן גררנו את מכווני החשיפה והאזורים הבהירים שמאלה וכדי לא לאבד פרטים בצללים גררנו את מכוון הצללים ימינה.

שימו לב לדמות המסכה בחלון המסכות (D) - מאחר והחסרנו את השמיים והנושא נותרנו עם השאר. אולי בעתיד יוסיפו כפתור Foreground שייבחר הכל מלבד הנושא והשמיים...
 

טיפ 455: על‭ ‬סינונים‭ ‬חכמים‭ ‬ויעילים

הרעיון מאחורי תוכנת מסד נתונים הוא לספק גישה מהירה לתמונות ולאתר אותן במהירות, לאו דווקא לפי השם שהענקנו להן. נניח למשל שאני רוצה לסנן את תצוגת התמונות בתיקייה או אוסף מסויים בהתאם לאלו הכוללות מסכות, או מסכות מבוססות בינה מלאכותית. גירסה 13.2 של לייטרום הוסיפה מספר קטגוריות סינון חדשות שעשויות להקל עלינו בסינון ומיון תמונות ובעיקר איתור תמונות העונות לקריטריונים מסויימים. לדוגמא, רוצים לדעת מי מבין התמונות השתמשנו בערכת פיתוח ואיזו בדיוק? זוהי הדרך היחידה והמהירה ביותר.

  1. כדי לעשות זאת יש לעבור לתצוגת רשת באמצעות לחיצה על מקש G.

  2. כעת יש ללחוץ בראש החלון על כפתור Metadata למעבר לסינון בהתאם לתגיות מידע. בשלב זה יוצגו 4 טורים הכוללים סינונים שונים. יש ללחוץ על המילה Date המופיעה מעל הטור השמאלי (A) ומהתפריט הנשלף, בתחתית הרשימה, יש לבחור ב-Develop. לייטרום תציג תפריט‭ ‬נוסף‭ ‬ובו‭ ‬מספר אפשרויות סינון יעילות: Aspect Ratio - בהתאם ליחסי אורך / רוחב - משמע ניתן להציג רק תמונות אופקיות, או רק אנכיות. HDR Edit Mode - תמונות שמוזגו ממספר תמונות ליצירת טווח דינאמי מוגדל. Has Dvice Depth - תמונות הכוללות מפת עומק שנוצרו על ידי המצלמה (למשל מצלמת iphone). Has Masking - תמונות הכוללות מסכות מכל סוג. Has AI Mask - תמונות הכוללות מסכה מבוססת בינה מלאכותית (למשל Sky, או Subject). Has Lens Blur - תמונות הכוללות שימוש בקטגוריה Lens Blur לטשטוש הרקע. Has Healing - תמונות בהן נעשה שימוש בכלי ההסרה. Has AI Healing - תמונות בהן נעשה שימוש בכלי ההסרה מבוסס בינה מלאכותית. Develop Preset - בחירה באפשרות זו תציג רשימה של ערכות הפיתוח בהן השתמשו בתמונות ותאפשר להציג אלו מבין התמונות השתמשו בערכות אלו. Smart Preview Status - בחירה באפשרות זו תציין את מספר התמונות להן קיימת תצוגה מקדמת חכמה ולכמה אין. Snapshot Status - בחירה באפשרות זו תציג את מספר התמונות להן יש צילומי מצב ומספר התמונות להן אין. Treatment - אפשרות זו תציג את מספר התמונות שהומרו לגווני אפור ומס׳ התמונות הצבעוניות. Metadata Status - בחירה באפשרות זו תאפשר לבדוק אילו מבין התמונות נערכו (Has been Changed) ואילו מביניהן המידע נשמר לקובץ ה-XMP הנלווה או המטמע (Up to Date).

 

טיפ 454: הוספת‭ ‬ניגודיות‭ ‬צבעונית‭ ‬לתמונה

לייטרום מאפשרת להוסיף לתמונה ניגודיות במגוון דרכים, החל בשימוש במכוון Contrast, עבור בשימוש בקטגוריהTone Curve, שימוש במכוונים הבהירים (Highlights, Whites) ובמכוונים הכהים (Shadows, Blacks) ועוד. אך יש דרכים יצירתיות יותר להוספת ניגודיות התומכת בצבעי התמונה, או מעניקה לה פרשנות שונה. הקטגוריה Color Grading מאפשרת לצבוע אזורי בהירות בתמונה, אך גם לשלוט בבהירות שלהם. באופן זה ניתן להעניק לאזורים הבהירים גוון מסויים ולהבהיר אותם ובאופן דומה להכהות את הצללים ובפועל להגדיל ניגודיות בתמונה. שימו לב שבדוגמא צירפנו שני צילומי מסך המייצגים שלבים שונים בתהליך.

  1. כדי לעשות זאת יש לבחור בקטגוריה Color Grading ובראש החלון ללחוץ על העיגול המייצג את האזורים הבהירים בתמונה (A).

  2. כעת ניתן לגרור את העיגול שבמרכז גלגל הצבעים לעבר אחד הצבעים בתמונה (B) - שלב זה אינו הכרחי לצורך הוספת הניגודיות, אך מאפשר להוסיף נגיעה צבעונית לתמונה.

  3. על מנת לשלוט בבהירות אזורים אלה יש ללחוץ על כפתור המשולש הממוקם מתחת לגלגל הצבעים (C) ולאחר לגרור ימינה את מכוון Luminance (D).

  4. כעת יש ללחוץ על כפתור הצללים בתמונה (E), כמו קודם לגרור את העיגול שבמרכז גלגל הצבעים לעבר אחד הצבעים בתמונה (F), ולאחר לגרור את מכוון Luminance - הפעם שמאלה להכהיית הצללים (G). באופן זה הוספנו ניגודיות ועל הדרך הענקנו צבע לאזורים הבהירים ולצללים בתמונה.

טיפ בונוס - במידה והתמונה כעת בהירה מדי נסו לגרור את מכוון (H) Balance שבתחתית החלון מעט שמאלה ואם התמונה כהה מדי לטעמכם יש לגרור את המכוון ימינה.

 

טיפ 453: 3 טיפים‭ ‬אודות‭ ‬רוויית‭ ‬צבע

את האוירה בתמונה ניתן להעביר לצופה במספר אופנים וטכניקות. הדרך הפשוטה ביותר היא להמיר את צבעי התמונה לגווני אפור. אבל מה אם הצבע הוא חלק מהסיפור בתמונה? מרבית הצלמים אוהבים להעצים את צבעי התמונה באמצעות גרירת המכוונים Saturation ו-Vibrance. גרירת מכוון Saturation תגדיל באופן שווה את רוויית כל הצבעים בתמונה. לעומת זאת גרירת מכוון Vibrance ימינה תגדיל רווייה בעיקר לצבעים בהם חסרה רוויית צבע, תוך הגנה (חלקית) על גווני העור. עד כאן הכל ידוע, אבל לעיתים דווקא גרירת מכוונים גלובלית - משמע, כזו המשפיעה על כל צבעי התמונה מחטיאה את המטרה. לעיתים העצמת צבע ברירנית היא הפתרון.

  1. כדי להעצים את אחד הצבעים בתמונה יש לבחור בקטגוריה Color Mixer (A). בתת הקטגוריה Mixer (B) יש לבחור במדור Saturation (C).

  2. כעת יש לבחור בכלי המטרה (D), ללחוץ באזור בתמונה שאת צבעיו אתם מעוניינים להעצים ולגרור את סמן העכבר כלפי מעלה - לייטרום תגדיל את רוויית הצבעים של הצבע עליו לחצתם - בדוגמא זו לחצנו על השמיים ולכן זזו מכווני Blue ו-Aqua (E).

  3. שימו לב שכדאי להימנע מהוספה מוגזמת של רווייה שעלולה להשוות לתמונה מראה סוריאליסטי...במידה ואתם מעוניינים להעצים צבע אחר בתמונה פעלו באותו אופן - ליחצו על הצבע הרצוי וגררו את הסמן כלפי מעלה להוספת רווייה וכלפי מטה להפחתה.

  4. אחת השיטות הטובות להבלטת צבעים מסויימים בתמונה היא דווקא הפחתת רווייה של שאר הצבעים, או של צבעים שמושכים תשומת לב לרקע ולא לנושא.

  5. אבל רגע, קיימת שיטה טובה יותר להוספת רווייה. היא אמנם יותר גלובאלית מאשר מקומית, אך השימוש בה מספק תוצאות נעימות יותר לעין. הקטגוריה (F) Calibration נועדה בעיקר לתיקון סטיות צבע קבועות של המצלמה שלכם. יחד עם זאת היא מאפשרת לבצע תיקוני צבע יעילים. גרירת מכוון Saturation ימינה ב-(G)Blue Primary תעצים את רוויית הצבעים באופן נעים יותר לעין וללא תופעות לוואי המוכרות מהקטגוריה Color Mixer. זהירות, גרירת המכוון תשפיע על צבעים נוספים בתמונה ולכן יש לגרור את המכוון לאט ובמתינות להשגת התוצאה הרצוייה.

 

טיפ 452: תיקון‭ ‬גוון‭ ‬עור‭ ‬באופן‭ ‬מעט‭ ‬שונה

הקטגורייה Calibration נועדה במקור לכיול הצבעים שהמצלמה שלכם מייצרת בהתאם לטעמכם האישי. קטגוריה זו איננה עובדת על צבעים באופן ברירני, אך היא יכולה לפתור בעיות סבוכות הקשורות בטווח צבעים. תאורה מלאכותית עלולה ליצור כתמיות שאיננה רצויה בגוון העור. בדוגמא שלפניכם תמונה שצולמה בהופעה. ניתן לראות שצבעי עור המצולמת סובל מכתמיות צהובה ירקרקה (A). לכאורה, ניתן לפתור את הבעיה בקטגוריה Color Mixer. אך ניסיון לעשות זאת גרר כתמיות אדומה שאיננה מחמיאה למצולמת. לעזרתנו נחלצת הקטגוריה Calibration.

  1. כדי לתקן בעיה זו יש לגרור בקטגוריה Calibration את מכוון הגוון ב-Green Primary מעט ימינה (B) - בפועל החסרנו צהוב, אך זה לא מספיק.

  2. כעת יש לגרור את מכוון הגוון ב-Blue Primary מעט שמאלה (C) - בפועל הוספנו לעור מעט מג׳נטה ואיזנו את גווניו.

  3. שימו לב ששני המכוונים מאזנים זה את זה כשאחד דואג להעניק מראה בריא יותר לעור והשני משיב את הגוון הכחול לשמלה. בנוסף ראוי לציין שגרירת מכוונים אלה השפיעה על כל צבעי התמונה ולכן, למעט מקרים מיוחדים שמייד יוצגו, יש לגרור אותם במתינות ותוך מבט בוחן בצבעי כל התמונה. מאמר מפורט אודות הקטגוריה Calibration בקישור זה

בדוגמא תצוגת השוואה (לחיצה על מקש Y): משמאל תמונת המקור ומימין לאחר התיקון בקטגוריה Calibration.

 

טיפ 451: לאיפה‭ ‬הקבצים‭ ‬נעלמו‭?‬

בתזרים עבודה בריא הסיכוי שתאבדו תמונות, או לא תזכרו לאן ייבאתם אותן קלוש ועדיין זה יכול לקרות. ראשית, השיטה הכי טובה למניעת איבוד תמונות היא ליצור תיקייה במיקום הרצוי, להעניק לה שם ראוי המתאר את תכולתה ולאחר ללחוץ עליה עם לחצן ימני בעכבר ומהתפריט הנשלף להפעיל את הפקודה Import to This Folder. בשלב זה ייפתח חלון הייבוא. סימון התמונות לייבוא ואישור החלון יוודא שהתמונות ייובאו לתיקייה שיצרתם. במידה ולא עשיתם זאת, יש עדיין מספר שיטות לאתר את התמונות.

  1. הראשונה היא לגשת במודול הספרייה לקטגוריה Catalog שבצידו השמאלי של חלון התוכנה וללחוץ על שורת הייבוא האחרון (Previous Import) שתציג את כל התמונות שיובאו בייבוא האחרון (A).

  2. אפשרות שנייה לעבור לתצוגות אחרונות שהיו בשימוש וזאת ניתן לעשות על ידי לחיצה על כפתור החץ השמאלי שמעל רצועת התמונות (B). יש ללחוץ מספר פעמים עד להצגת החלון בו מופיעות התמונות ׳הנעלמות׳.

  3. האפשרות השלישית היא ללחוץ על כפתור החץ הפונה מטה שמעל רצועת התמונות (C) ומהתפריט הנשלף יש לבחור מהקטגוריה Recent Sources בתיקייה ׳הנעלמת׳.

  4. אפשרות רביעית היא ללחוץ בקטגוריה Catalog על שורת All Photographs ולגלול מטה לאיתור התמונות.

  5. אפשרות חמישית רלוונטית רק אם הענקתם שמות לקבצים. במקרה זה יש ללחוץ על מקש G למעבר לתצוגת רשת ולאחר להשתמש בקיצור המקלדת Cmd+F במק, או Ctrl+F בחלונות. בשלב זה יופיע שדה חיפוש - יש להקליד את שם התמונה או חלק ממנה ולאשר- אם התמונות קיימות הן יוצגו.

  6. האפשרות האחרונה היא שייבאתם את התמונות לקטלוג אחר ואם זה הסיפור ליחצו עלתפריטFile>Open Recent - בתפריט זה יוצגו כל הקטלוגים שנפתחו לאחרונה.

בשורה התחתונה - עבודה חכמה ועקבית תמנע צרות מסוג זה.

 

טיפ 450: ‭ ‬‬אפקט‭ ‬מונוכרומטי‭ ‬מדומה

לתמונות ישנות יש השפעה שמעבר לצד הרגשי. הצבעים הדהויים מספקים רמיזה לצבעי המקור ומזמינים מבט בוחן יותר - בדיוק מה שרוצה כל צלם או כל אומן אחר. על מנת להשוות לתמונה מראה מיושן בעל גוון שולט ניתן להיעזר בטכניקה הבאה:

  1. ראשית יש לגרור את מכוון Vibrance שמאלה לאזור ה-70%-80- . ערך שלילי יסיר את מרבית צבעי התמונה ויעניק מראה דהוי.

  2. כעת יש לבחור בקטגוריה Color Grading. יש לגרור את העיגול שבמרכז גלגל הצבעים לכיוון הכתומים (A), שימו לב שהגרירה מתונה מאוד וקרובה לנקודת האמצע (כשליש מהדרך לקצוות המעגל) - גרירה מתונה תצבע את התמונה בגוונים כתומים דהויים יחסית. יש לחזור על הפעולה בכל שלושת גלגלי הצבע (B).

  3. כפי שניתן לראות התמונה נצבעה בגוונים חומים ועדיין התמונה לא חד־גונית וניתן להבחין בגוונים נוספים בתמונה. מומלץ לשמור את העיבוד בשלב זה כערכת פיתוח לשמוש חוזר - יש ללחוץ על כפתור ההוספה (+) בקטגוריה Presets שבצידו השמאלי של חלון התוכנה ומהתפריט הנשלף יש לבחור בפקודה Create Preset. בראש החלון שנפתח יש להעניק שם לערכה. כעת יש ללחוץ בתחתית החלון על כפתור Check None, לסמן את האפשרויות Vibrance ו-Color Grading ולאשר את החלון. בפעם הבאה שתרצו להחיל את האפקט יש לבחור בו בחלון זה מהרשימה שבתפריט User Presets.

  4. שימו לב שבדוגמא זו ׳חיממנו׳ את צבעי התמונה - בתמונות אחרות יתכן וצבע אחר יתאים יותר ולכן כדאי לנסות.

 

טיפ 449: ‭ ‬‬טכניקה‭ ‬להבלטת‭ ‬הנושא

המטרה הראשונית של כל צלם היא למקד את עיני הצופה בנושא המצולם. לא תמיד זה פשוט, בעיקר בתנאי צילום שהשליטה בהם מזערית. לייטרום מאפשרת להבליט את הנושא במספר דרכים, אבל לפני שנסביר אודות אחת השיטות נציין שראוי שמשימת הולכת עיניי הצופה לנושא, או לעוגן המרכזי בתמונה תיעשה עוד בזמן הצילום. אך אם אתם זקוקים לעזרה קטנה מלייטרום, ודאי תמצאו טכניקה זו מעניינת. בדוגמא זו מספר בעיות - המרכזית היא הצמחייה שמצד ימין שבהירותה דומה לנושא המצולם. כדי לפתור את הבעיה נוסיף לכל הרקע אובך שיעמעם את הרקע לעומת הנושא.

שימו לב שבדוגמא צירפנו שני צילומי מסך המייצגים שלבים שונים בתהליך.

  1. כדי להבהיר את האזורים הכהים ביותר נגרור את מכוון Blacks ימינה לאזור ה-30-20 (A).

  2. כעת נגרור את מכוון Dehaze הממוקם בתת־הקטגוריה Presence שמאלה לאזור ה-70-50- (B). בשלב זה כל התמונה עומעמה ואיבדה ניגודיות.

  3. על מנת להשיב את הניגודיות לנושא נלחץ על כפתור המסכה (C) ולאחר נלחת על כפתור Subject. לייטרום תבחר את הנושא וכעת עלינו לבצע גרירה הפוכה, משמע, את מכוון Blacks יש לגרור שמאלה לאזור ה-15- ואת מכוון Dehaze ימינה לאזור ה-30. שימו לב שגרירת המכוונים מתונה יותר מהשלב הראשון וזאת כדי שביטול כליל של אפקט האובך בנושא עשוי להיראות מלאכותי ולהסגיר את העיבוד.

  4. במידה ואתם מעוניינים להעצים את האפקט, מומלץ ללחוץ על כפתור המסכה (C) והפעם ללחוץ על כפתור הוספת מסכה (+) ולבחור ב-Radial Gradient.

  5. כעת יש לגרור את הכלי באזור הרחוק יותר מהמצלמה (בדוגמא זו הפינה השמאלית העליונה) (D)- הקפידו שחלק מהמעגל יעלה מעל הנושא. כעת יש לגרור את מכוון Dehaze שמאלה (E).

 

טיפ 448: ‭ ‬‬שימוש‭ ‬במסכת‭ ‬עקומה‭ ‬לפיצול‭ ‬גוונים

לייטרום לא מאפשרת לבצע פיצול גוונים לאזור נבחר בתמונה ודי בצדק. אך יש מקרים בהם אנחנו מבקשים להשיג אפקט בו, למשל, האזורים הבהירים חמים והאזורים הכהים קרים. לדוגמא, בתמונה זו שצולמה מזוית תחתונה זמן קצר אחרי הזריחה, השמיים היו מוארים באור החמה וזה אינו ניכר בתמונה.

כדי לחמם את האזורים הבהירים בשמיים נעזר במסכה מבוססת עקומה.

  1. ראשית יש ללחוץ על כפתור המסכה (A) ובחלון שנפתח ללחוץ על כפתור Sky לבחירת השמיים.

  2. כעת יש לגלול בחלון שמתחת לחלון המסכות לקטגוריה Curve - שימו לב - לא מדובר בקטגוריה Tone Curve המשפיעה על כל התמונה, אלא על תת־קטגוריה בשם Curve המשפיעה על האזור המסומן.

  3. יש ללחוץ על כפתור המשולש שלצידה כדי להציג אותה (B).

  4. בשלב זה יש ללחוץ על הכפתור הכחול המייצג את ערוץ (C) Blue, ללחוץ באזור העליון של העקומה ולגרור את הנקודה מעט כלפי מטה (C).

  5. על מנת למנוע הצהבה של כל השמיים יש ללחוץ באזור התחתון של העקומה ולגרור את הנקודה כלפי מעלה (D). באופן זה הוספנו מעט כחול לאזורי הביניים וצהוב לאזורים הבהירים והדגשנו את הזריחה.

  6. מסכת עקומה לא נועדה רק להוספת אפקטים, אלא גם לביצוע תיקונים כפי שהצגנו בטיפ 410.


 

טיפ 447: ‭ ‬‬8טיפים‭ ‬על‭ ‬תת‮–‬הקטגוריה ‭ ‬Mixer

עריכת צבע פרטנית היא אחת החוזקות הבולטות של לייטרום. הקטגוריה (A) Color Mixer מציעה שתי תתי־קטגוריות המאפשרות לטפל בכל צבע בתמונה באופן ממוקד ומדוייק. תת־הקטגוריה (B) Mixer מאפשרת לערוך את כל אחד ממרכיבי הצבע- גוון, רווייה ובהירות (Hue, Saturation, Luminance). בחירה באחד מהם מאפשרת לבצע התאמות מדוייקות בעזרת גרירת מכווני הצבע. הנה 8 טיפים שכדאי להכיר אודות תת־קטגוריה זו.

  1. ניתן להיעזר בכלי המטרה הממוקם בפינה השמאלית העליונה של הקטגוריה (C) כדי ללחוץ על צבע מסויים בתמונה ולגרור כלפי מעלה כדי להשיג ערכים חיוביים, או כלפי מטה כדי להשיג ערכים שליליים. לדוגמא, בחירה ב-Luminance, לחיצה על צבע בתמונה וגרירת סמן העכבר כלפי מטה תכהה את הצבע וגרירה כלפי מעלה תבהיר אותו. להשגת שמיים עמוקים, למשל, יש ללחוץ על השמיים בתמונה ולגרור מעט כלפי מטה להכהייתם (D).

  2. להשגת שמיים טורקיזיים, יש לבחור ב-(E) Hue, ללחוץ על השמיים ולגרור את הסמן מעט כלפי מטה (D).

  3. בצילומי נוף הכוללים צמחייה מומלץ לנסות להבהיר אותה באמצעות בחירה ב-Luminance - לחיצה עם כלי המטרה על הצמחייה וגרירה כלפי מעלה.

  4. שימו לב שעל אף שמרכיבי הצבע נפרדים, הבהרת צבע עשוייה להפחית מרוויית הצבע והכהייתו עשוייה להוסיף רווייה. מסיבה זו מומלץ לאחר הבהרה/הכהייה לבצע התאמות נוספות בשאר מרכיבי הצבע.

  5. בעת שימוש בכלי המטרה קשה לגרור במתינות את סמן העכבר ולעיתים משיגים תוצאות מוגזמות. כדי למנוע מצב זה ניתן להיעזר בגלגלת העכבר- ממקמים את סמן העכבר מעל הצבע הרצוי (אין צורך ללחוץ!) וגוללים עם העכבר קדימה או אחורה- המכוונים יזוזו בהתאם למיקום סמן העכבר וכמובן בהתאם לגלילת העכבר.

  6. מאביב לסתיו - אם אתם רוצים להמיר צמחייה ירוקה בצבעים חומים המזכירים שלכת יש לבחור ב-Hue ולגרור את המכוונים Yellow ו-Green שמאלה עד הסוף.

  7. אם השמיים שלכם קיבלו גוון סגלגל שאינכם אוהבים, יש לבחור ב-Hue ולגרור את מכוון Purple שמאלה עד הסוף.

  8. לחיצה על האפשרות (F) All שבראש החלון תציג אאת כל מרכיבי הצבע ותאפשר לערוך את כולם במקביל.

טיפ נוסף על שליטה נוחה בצבעי התמונה בטיפ מס׳ 417

 

1,008 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page