מאסטר בלייטרום- דף הטיפים השבועי

עודכן ב: לפני 20 שעות

לייטרום היא תוכנה לעיבוד תמונה ולניהול מאגרי תמונות, שתוכננה בייחוד עבור צלמים מקצועיים וחובבי צילום. הספר ׳Lightroom המדריך המלא לעיבוד תמונה׳ נכתב עבור משתמשים חדשים ומשתמשים מנוסים הרוצים להרחיב את ידיעותיהם בתחום עיבוד התמונה בכלל ובתוכנה בפרט. בספר משולבים הסברים מפורטים ומעמיקים על כל המודולים בתוכנה, בתוספת עשרות טיפים מקצועיים וידע שנצבר במשך למעלה מארבעים שנה משותפות.

הספר נכתב על ידי יגאל לוי וערן בורוכוב. במדור זה אציג מספר טיפים המשמשים אותי באופן יומיומי בתוכנה.

לטיפים עצמם אין קשר לספר... רוצים לדעת עוד? ניתן לרכוש את הספר בהנחה מיוחדת לגולשי האתר.

עוד לא חברים בדף הפייסבוק של האתר? כדאי להצטרף עוד היום ולקרוא מאמרים טיפים וסרטוני הדרכה המתפרסמים באופן קבוע ובנוסף להיות זכאים להנחות על הרצאות, קורסים וספרים.


טיפ 328: עבודה על קטלוג אחד בשני מחשבים שונים ‬- 1

לא מעט צלמים עובדים על מספר מחשבים במקביל, למשל מחשב נייד בדרכים ומחשב נייח בעבודה או בבית. אז נכון שניתן להפעיל את לייטרום בשני מחשבים שונים מתוקף הרשיון שלכם ב-Adobe, אבל לעבוד על אותו קטלוג בשני מחשבים שונים - זה כבר סיפור אחר. לייטרום לא תוכננה לעבודה מרובת מחשבים על קטלוג אחד. יחד עם זאת עם מעט תושייה- ניתן לעשות זאת. טיפ זה מספק שיטה אחת לעבודה על התמונות שלכם במספר מחשבים- שיטות נוספות יפורסמו בקרוב. האפשרות הראשונה נעזרת בלייטרום בגירסת ה-Web, או בגירסת האפליקציה.לפני שאתם מחמיצים פנים- מדובר באחד היתרונות הגדולים שיש ללייטרום להציע על פני המתחרים וכזה שיכול לחסוך לכם לא מעט זמן.

  1. לעבודה על התמונות שלכם מכל מכשיר יש ליצור אוסף תמונות עליהן בכוונתכם לעבוד. כדי לעשות זאת יש לסמן את התמונות בתצוגת רשת או מרצועת התמונות ובקטגוריה Collections יש ללחוץ על כפתור הפלוס ומהתפריט הנשלף לבחור בפקודה Create Collection.

  2. בחלון שנפתח יש להעניק לאוסף שם ולסמן בחלקו התחתון של החלון את האפשרויות Include Selected Photos (שתכלול את התמונות שסימנתם באוסף) ובנוסף את האפשרות Sync with Lightroom ולאשר את החלון.

  3. בשלב זה לייטרום תסנכרן עותק של התמונה שלכם לענן ותאפשר בכך לעבוד על התמונות מכל מחשב אחר.

  4. ניתן לעבוד על התמונות שסינכרנתם באפליקציה בשם Lightroom הניתנת להורדה ללא כל עלות מחנות האפליקציות (iPhone ואנדרואיד). לאחר הורדת האפליקציה יש להיכנס אליה עם שם המשתמש והסיסמה שלכם ב-Adobe ולאחר מספר שניות תוכלו לראות את כל האוספים שסינכרנתם לענן ולערוך אותם. לייטרום תסנכרן את העריכות שלכם עם הקטלוג שלכם במחשב. שימו לב שתהליך זה אינו מיידי מאחר ומדובר במידע המועבר לשרתי Adobe ולאחר מכן למחשב שלכם (באם זה מחובר לאינטרנט כמובן).

  5. בנוסף לאפליקציה ניתן לערוך את התמונות שלכם גם ברשת האינטרנט. כדי לעשות זאת יש לגלוש לכתובת הבאה: https://lightroom.adobe.com ובחלון שנפתח יש ללחוץ בפינה הימנית העליונה של המסך על כפתור Sign In. כעת יש להקליד את שם המשתמש והסיסמה שלכם ב-Adobe (יתכן ותידרשו בשלב זה לפעולת אימות משתמש נוספת, כמו מסרון).

  6. בשלב זה דפדפן האינטרנט שלכם יציג בצידו השאמלי של החלון את האוספים שסנכרתם לענן. לחיצה על אחד מהם תציג את התמונות בצידו הימני של החלון. בשלב זה ניתן ללחוץ על אחת התמונות כדי להציגה על כל החלון. כעת ניתן להעניק לה דירוג כוכבים, דגלון, לכתוב הערה לגביה ועוד. אם אתם מעוניינים לערוך את התמונה יש ללחוץ על כפתור העריכה הממוקם בפינה הימנית העליונה של החלון (A). לייטרום תציג את כל קטגוריות העריכה המוכרות לכם, אם כי שמות הקטגויות מעט שונות ביחס לגירסה הקלאסית- אך התפקוד דומה. כאמור עריכת התמונה תסונכרן עם הגירסה השולחנית של לייטרום. מה שיפה כאן הוא שהגישה לתמונות המסונכרנות שלכם היא מכל מחשב ובכל עת.

  7. ליציאה ממצב עריכה יש ללחוץ על כפתור ה-X הממוקם מעל לכפתור העריכה (B).

שמות הקטגוריות בלייטרום בגירסת הענן מעט שונים מהגירסה הקלאסית. כך למשל הקטגוריה Basic פוצלה למספר קטגוריות נפרדות- Light לטיפול בחשיפה, Color לטיפול באיזון לבן ורוויית צבע, Effects לטיפול בטקסטורה, צלילות, הפחתת אובך, מסגרת כהה או בהירה והוספת גרעיניות. Color Mixer מחליפה את הקטגוריה HSL/Color ו-Optics המחליפה את הקטגוריה Lens Correction.

טיפ 327: עמעום‭ ‬שקיות‭ ‬מתחת‭ ‬לעיניים‭ ‬

לא כולם פוטוגנים ובמילים אחרות בעל תווי פנים או פרטים המתקבלים יפה בתצלומים. חלק מהפגמים של המצולמים שלנו בולטים יותר לעין, לעיתים בשל התאורה הלא מחמיאה ולעיתים בשל עייפות זמנית. בתצלומי דיוקן הפרט החשוב ביותר בתמונה וזה שאמור למשוך את תשומת הלב הוא העיניים. אם אזור זה לא נראה טוב המצולם עלול להיראות עייף או מבוגר מכפי גילו. ׳שקיות׳ מתחת לעיניים יש לכולם בכל הגילאים. העניין הוא שלעיתים אותן שקיות בולטות יתר על המידה והרעיון הוא לעמעם אותן באופן שעדיין יהיו שם, אך פחות ימשכו תשומת לב.

  1. כדי לעשות זאת יש לבחור בכלי הסרת הכתמים (לחיצה על מקש (A) Q.

  2. באפשרויות הכלי יש לבחור ב-(B) Heal ובמברשת מעט גדולה יותר מהשקיות שמתחת לעיניים. ניתן לשלוט על גודל המברשת באמצעות גלגלת העכבר.

  3. כעת יש לצבוע את השקיות. מיד עם שחרור סמן העכבר לייטרום תדגום אזור אחר כדי לכסות באמצעותו את האזור הנצבע. לרוב האזור שלייטרום תדגום יהיה (בטעות) דווקא אזור העיניים. אבל אל דאגה, מיד נתקן את זה.

  4. כל שעלינו לעשות הוא ללחוץ על הסיכה של האזור שלייטרום בחרה ולגרור אותו, לרוב, מתחת לשקיות (C).

  5. בשלב זה לייטרום תסתיר לגמרי את השקיות ועל אף שהענקנן למצולם מראה צעיר יותר- זו לא הכוונה. כעת בחלון אפשרויות הכלי שבצידו השמאלי של חלון התוכנה יש לגרור את מכוון האטימות (Opacity) שמאלה עד לשלב בו רואים בקושי את השקיות (D)- באופן זה גרמנו לעמעום האזור ומיקדנו את עיני הצופה בעיניים ולא בשקיות שמתחתיהן. שימו לב שאת אטימות הכלי יש לקבוע בהתאם לתמונה ולאו דווקא בהתאם לדוגמא.

  6. לסיום יש ללחוץ על כפתור Done שבתחתית החלון (E).

בדוגמא: צביעת ה׳שקית׳ מתחת לעיניים באמצעות כלי הסרת הכתמים ולאחר מיקום הדגימה מתחת לשקית והפחתת אטימות הכלי. ניתן לראות בעין השמאלית את מצב השקית לפני התיקון.

זוהי גם הדרך לעמעום פגמים אחרים שאנחנו לא מעוניינים להסירם לגמרי.

טיפ 326: שיטה‭ ‬אחרת‭ ‬להכהיית‭ ‬אזורים‭ ‬

כזכור מטיפים קודמים, אחת המטרות של כל צלם היא למקד את עיני הצופה בנושא המצולם. אחת השיטות הנפוצות ביותר היא להבהיר או להכהות את האזור סביב המצולם. הבעיה היא שהכהייה באמצעות מכוון החשיפה בלבד עלולה לעיתים להשיג מראה מעט אפרורי ומלאכותי. כדי להתגבר על מכשלה זו ניתן להיעזר בשיטה הבאה:

  1. בדוגמא זו אנחנו מעוניינים להכהות את האדמה שלפני הזוג המצולם. כדי לעשות זאת בחרנו בכלי הפילטר המדורג (לחיצה על מקש M) (A) וגרנו את הכלי מהשליש התחתון של התמונה כלפי‭ ‬מעלה‭- ‬ כלפי‭ ‬הדמויות המצולמות (B).

  2. כעת גררנו שמאלה את מכוון Exposure (בדוגמא זו תחנת חשיפה אחת) ובנוסף גררנו את מכוון האזורים הבהירים (Highlights) שמאלה (C).

  3. בשלב זה מאחר וצבע האדמה חום, משמע צבע חם- חיממנו אותו יותר על ידי גרירת מכווני הטמפרטורה והגוון ימינה (D).

  4. כתוצאה מכך רוויית הצבעים גדלה באופן משמעותי וזה לא מה שאנחנו רוצים, מאחר ואזורים רוויי צבע נוטים לגזול את תשומת הלב של עיני הצופה. כדי לתקן את הבעיה ניתן לגרור שמאלה את מכוון Saturation (E).

  5. הכהייה באופן זה מונעת מראה אפרורי ומלאכותי. את גרירת מכווני הטמפרטורה והגוון יש לגרור בהתאם לצבעי האזור שאתם מכהים. לסיום יש ללחוץ על כפתור (F) Done.

  • ניתן, אגב, באותו אופן להבהיר אזורים בתמונה- במקרה זה מומלץ לתקן אזורים שבחשיפת יתר על ידי גרירת מכוון Highlights שמאלה.

הערה: ההכהייה בתמונה מוקצנת במכוון כדי להמחיש את הרעיון- יש להכהות או להבהיר את האזורים בהתאם לטעמכם האישי ולאו דווקא בהתאם לדוגמא. באותה מידה יש לחמם או לקרר את טמפרטורת הצבעים בהתאם לתמונה בלבד ולפחית את עוצמת רוויית הצבעים בהתאם להסבר. באמצעות שיטה זו ניתן להכהות גם את השמיים.

טיפ 325: עבודה‭ ‬עם‭ ‬עקומה‭ ‬פרמטרית

הקטגוריה Tone Curve שבמודול הפיתוח מציעה שני זנים של עקומות המאפשרות שליטה מלאה על אזורי בהירות בתמונה. הראשונה והנפוצה ביותר היא עקומת נקודה (Point Curve) המאפשרת להוסיף נקודות על גבי הציר ולגרור אותן כלפי מעלה להבהרת אזור הבהירות, או כלפי מטה להכהייתו. העקומה השניה שלייטרום מציעה היא עקומה פרמטרית (Parametric Curve) שמאפשרת שליטה באזורי בהירות באמצעות גרירת מכוונים. ראוי לציין מראש ששתי העקומות שימושיות מאוד, אך הפרמטרית מאפשרת שליטה ללא הידע המעמיק, או המיומנות הנדרשת בעבודה עם עקומת הנקודה.

  1. ראשית יש ללחוץ על הקטגוריה Tone Curve שבמודול הפיתוח ולאחר ללחוץ על כפתור עקומה פרמטרית (A).

  2. כעת יוצגו ארבעה מכוונים המייצגים אזורי בהירות (B): Highlights - האזורים הבהירים בתמונה Lights - האזורים הבהירים בגווני הביניים Darks - האזורים הכהים בגווני הביניים Shadows - האזורים הכהים בתמונה גרירת המכוונים ימינה, או קביעת ערך חיובי בשדות תבהיר את אזור הבהירות. לעומת זאת, גרירת המכוונים שמאלה, או קביעת ערך שלילי תכהה את אזור הבהירות. עד כאן הגיוני וברור. אך עוצמתו של חלון זה הוא בהגדרת טווח פעולת המכוונים.

  3. מתחת לעקומה ניתן למצוא פס ועל גביו שלושה מכוונים המאפשרים לקבוע את קצה תחום ההשפעה של כל אחד מאזורי הבהירות. ניתן להרחיב או לצמצם את תחום הבהירות שיושפעו בעת גרירת מכווני המכוונים העליונים. בדוגמא שלפניכם רצינו לצמצם את תחום השפעת המכוונים Highlights ו-Shadows ולהרחיב את תחום השפעת המכוונים Lights ו-Darks ולכן גררנו את המכוון הימני ימינה ואת השמאלי שמאלה (C). כעת הובטח לנו שגרירת המכוונים תוגבל רק לאזורי בהירות מסויימים.

  4. שימו לב שבעת הנחת הסמן מעל אחד המכוונים (D) לייטרום תציג את קצה תחום השפעתו כאזור בהיר יותר בעקומה (E). זהו למעשה היתרון העיקרי של עקומה זו המבקשת למנוע מהמשתמש תזוזות קיצוניות שעלולות להזיק לטווח הגוונים בתמונה וליצור תופעות לא רצויות.

  5. ראוי לציין שלא ניתן לגרור את ההמכוונים עד לקצה מאחר ו-10% מתחום הבהירות שמורים לאזורים הבהירים ביותר בתמונה (Whites) ולאזורים הכהים ביותר בתמונה (Blacks). התוצאה במקרה זה הוספת ניגודיות מתונה - כזו שאיננה משפיעה על האזורים הבהירים והכהים ביותר בתמונה.

  6. אמנם מהות העבודה עם עקומה פרמטרית היא באמצעות גרירת מכוונים, אבל ניתן עדיין להשתמש בכלי המטרה (F) כדי ללחוץ על אזור בהירות בתמונה ולגרור את סמן העכבר כלפי מעלה להבהרת האזור וכלפי מטה להכהייתו.

הערה - שני סוגי העקומות (נקודה ופרמטרית) לא באות זו על חשבון זו. משמע ניתן להשתמש בשתיהן במקביל ועל אותה תמונה.

טיפ 324: עיבוד‭ ‬אפל‭ ‬של‭ ‬התמונה

למרבית מקצועני העריכה תזרים עבודה קבוע בו בבסיס מתבצע תיקון חשיפה ואיזון לבן. העניין הוא שלעיתים דווקא תיקון החשיפה (להשגת הבהירות המתאימה) מונע מאיתנו להעביר את המסר הרצוי. אם אתם מעוניינים, למשל, לשדר דרמה, מיסתורין, או אפילו לסקרן את הצופה- יתכן וכדאי לנסות לאמץ תזרים שונה. טיפ זה מציע לנסות גם את הגישה הבאה שבבסיסה דווקא מכהה מדי את התמונה ומבהירה את האזורים שיש להבליט. תזרים זה מתאים למגוון תמונות - אנחנו ממליצים לנסות אותו בעיקר על תמונות דיוקן- ההסבר בהמשך.

  1. כאמור, כדי למקד את עיניי הצופה בנושא, לעיתים יש צורך בעמעום השאר. אמנם ניתן לעשות זאת כמובן באמצעות הכלים לטיפול אזורי (כמו כלי מברשת ההתאמות, כלי הפילטר המדורג וכלי הפילטר המעגלי), אבל אנחנו נעשה זאת בעיקר באמצעות הקטגוריה Basic שבמודול הפיתוח.

  2. בשלב ראשון יש לגרור את מכוון החשיפה שמאלה בין 2 לשלוש תחנות חשיפה (-2.00-3.00). פעולה זו הכההתה או אם תרצו החשיכה את התמונה (A).

  3. כעת, כדי להבהיר את התמונה יש לגרור ימינה את מכוון האזורים הבהירים (Highlights), באופן מתון יותר את מכוון הצללים (Shadows) ובאופן קיצוני יותר את מכוון השחורים (Blacks) (B). פעולות אלו הבליטו את האזורים הבהירים בתמונה - בדרך כלל גווני העור והכהו את השאר ובאופן זה הבליטו את פני המצולם.

  4. מקצה שיפורים- כעת ניתן למשל להגדיל את הניגודיות בתמונה באמצעות גרירת מכוון הלבנים (Whites) ימינה. שימו לב שהגדלת הניגודיות בתמונה לעיתים כרוכה בהגדלת רוויית הצבעים ולכן מומלץ בשלב זה להפחית אותה מעט באמצעות גרירת מכווני Vibrance ו-Saturation מעט שמאלה (C).

  5. שימו לב- הערכים בדוגמא הם נקודת פתיחה- מומלץ לערוך אותם בהתאם לתמונה.

  6. מומלץ לשמור את ההגדרות כערכה לשימוש חוזר (Perset).

טיפ 323: 7‭‬ טיפים‭ ‬לשימוש‭ ‬יעיל‭ ‬בגלגלת‭ ‬העכבר

כל‭ ‬אחד‭ ‬מכיר‭ ‬קיצורי‭ ‬מקלדת‭ ‬בלייטרום‭,‬ אבל‭ ‬לא‭ ‬כולם‭ ‬מכירים‭ ‬ביכולות‭ ‬של‭ ‬העכבר‭ ‬שלהם‭ ‬לקצר‭ ‬עבורם‭ ‬תהליכים‭.‬ לייטרום‭ ‬מאפשרת‭ ‬להשתמש‭ ‬בגלגלת‭ ‬העכבר‭ ‬לפעולות‭ ‬שונות‭- ‬חלקן‭ ‬יפתיעו‭ ‬אתכם‭.‬

  1. הקטגוריה HSL/Color מאפשרת לערוך את כל אחד ממרכיבי הצבע- גוון, רווייה ובהירות (Hue, Saturation, Luminance). בחירה באחד מהם מאפשרת לבצע התאמות מדוייקות בעזרת גרירת מכווני הצבע. ניתן להיעזר בכלי המטרה הממוקם בפינה השמאלית העליונה של הקטגוריה (A) כדי ללחוץ על צבע מסויים בתמונה ולגרור כלפי מעלה כדי להשיג ערכים חיוביים, או כלפי מטה כדי להשיג ערכים שליליים. לדוגמא, בחירה ב-Luminance, לחיצה על צבע בתמונה וגרירת סמן העכבר כלפי מטה תכהה את הצבע וגרירה כלפי מעלה תבהיר אותו. עד כאן ידוע, העניין הוא שלא כולם מסוגלים לגרור במתינות את סמן העכבר ולעיתים משיגים תוצאות מוגזמות. כדי למנוע מצב זה ניתן להיעזר בגלגלת העכבר- ממקמים את סמן העכבר מעל הצבע הרצוי (אין צורך ללחוץ!) וגוללים עם העכבר קדימה או אחורה- המכוונים יזוזו בהתאם למיקום סמן העכבר וכמובן בהתאם לגלילת העכבר.

  2. הקטגוריה Tone Curve מאפשרת לערוך אזורי בהירות בתמונה- גם כאן, בחירה בכלי המטרה (B), הנחת סמן העכבר מעל אזור בתמונה וגלילה קדימה או אחורה תאפשר להבהיר או להכהות אזור.

  3. שליטה במימדי המברשת- בשימוש בכלי מברשת ההתאמות ניתן לשנות את מימדי המברשת גם באמצעות כפתור הגלילה בעכבר. גלילת הגלגלת קדימה תגדיל את המברשת ואילו גלילת הגלגלת לאחור תקטין את המברשת. החזקת מקש Shift בעת הגלילה תשפיע על מידת רכות המברשת.

  4. שליטה במימדי מברשת הסרת הכתמים- בשימוש בכלי מברשת הסרת הכתמים גלילת הגלגלת קדימה תגדיל את המברשת ואילו גלילת הגלגלת לאחור תקטין את המברשת. החזקת מקש Shift בעת הגלילה תשפיע על מידת רכות המברשת.

  5. רצועת התמונות- הנחת הסמן מעל הרצועה תאפשר להניע אותה מימין לשמאל וההיפך על ידי גלגלת העכבר. גלילה קדימה תניע את הרצועה ימינה וגלילה לאחור תניע את הרצועה שמאלה (C).

  6. במודול מפה- גלילה קדימה תגדיל את תצוגת המפה וגלילה לאחור תקטין אותה.

  7. ניווט בתצוגה- ביסוד גלגלת העכבר נועדה לניווט בתצוגה- כשהתצוגה מוגדלת גלילה לאחור תגרור את התצוגה כלפי מעלה ובפועל תציג אזורים שבתחתית התמונה וגלילה קדימה תגרור את התצוגה תגרור את התצוגה כלפי מטה ותציג אזורים שבמעלה התמונה. בתצוגת רשת גלילה עם העכבר תזיז את תצוגת התמונות בהתאם. הגלגלת משמשת גם לגלילת התצוגה בקטגוריות הממוקמות בצידו השמאלי של חלון התוכנה.

טיפ 322: שימוש‭ ‬במסיכות‭ ‬עומק‭ ‬שדה

הטיפ הבא מיועד עבור אלו המחזיקים בטלפונים ניידים חכמים התומכים בצילום ורישום של מפות עומק. לדוגמא, מכשירי ה-iPhone שנוצרו בשנים אחרונות. מכשירים אלו מאפשרים צילום במצב דיוקן (Portrait) המאפשר ליצור אפקט עומק שדה רדוד ולשמור את מפת הטשטוש כערוץ אלפא נפרד. איך זה בדיוק עוזר לנו? לייטרום תומכת במסיכות עומק שדה בכלים לטיפול אזורי ככלי הפילטר המדורג, כלי הפילטר המעגלי וכלי מברשת ההתאמות. אז איך משתמשים במאפיין זה.

בדוגמא הבאה תמונה שצולמה באמצעות iPhone 12 והמטרה היא לטשטש עוד יותר את הרקע ולהבהיר אותו.

  1. כדי‭ ‬לעשות‭ ‬זאת‭ ‬יש‭ ‬לבחור‭ ‬בכלי‭ ‬הפילטר‭ ‬המדורג ‭ ‬‭(‬A‭)בעזרת‭ ‬לחיצה‭ ‬על‭ ‬מקש‭ ‬M‭ ‬במקלדת‭.‬

  2. כעת‭ ‬יש‭ ‬לגרור‭ ‬את‭ ‬הכלי‭ ‬מחוץ‭ ‬לגבולות‭ ‬התמונה‭ ‬משמאל‭ ‬לימין ‭.(‬B‭)‭ ‬

  3. בתפריט‭ ‬Range Mask‭ ‬יש‭ ‬לבחור‭ ‬ב-‭.(C)Depth

  4. כעת‭,‬ על‭ ‬מנת‭ ‬שלייטרום‭ ‬תציג‭ ‬את‭ ‬האזור‭ ‬שיושפע‭ ‬מהכלי,‭ ‬יש‭ ‬לסמן‭ ‬את‭ ‬האפשרות‭ ‬Show Depth Mask‭ ‬הממוקמת‭ ‬מתחת‭ ‬לתפריט‭ ‬.(‬D‭)‬ ‬לייטרום‭ ‬תציג‭ ‬את‭ ‬האזור‭ ‬שיושפע‭ ‬ככתם‭ ‬אדום‭.‬

  5. בשלב‭ ‬זה‭ ‬ניתן‭ ‬לערוך‭ ‬את‭ ‬האזור‭ ‬שיושפע‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬הכלי‭ ‬בשתי‭ ‬דרכים‭.‬ הראשונה‭ ‬והמורכבת‭ ‬יותר‭ ‬היא‭ ‬לגרור‭ ‬את‭ ‬מכווני‭ ‬הטווח‬(‬E‭)‬‭ (‬Range‭)‬‭ ‬. שימו‭ ‬לב‭ ‬שכאן‭,‬ כדי‭ ‬לבודד‭ ‬את‭ ‬הרקע‭ ‬מהאובייקט‭ ,‬יש‭ ‬לגרור‭ ‬את‭ ‬המכוון‭ ‬השמאלי‭ ‬ימינה‭ ‬ולעומת‭ ‬זאת‭ ‬כדי‭ ‬להשפיע‭ ‬על‭ ‬הנושא‭ ‬המצולם‭ ‬יש‭ ‬לגרור‭ ‬את‭ ‬המכוון‭ ‬הימני‭ ‬שמאלה‭. ‬ האפשרות‭ ‬השניה‭ ‬והקלה‭ ‬יותר‭ ‬לזכירה‭ ‬היא‭ ‬פשוט‭ ‬לבחור‭ ‬בכלי‭ ‬הדגימה‭(‬F‭)‬‬וללחוץ‭ ‬על‭ ‬הרקע‭ ‬כדי‭ ‬שהמסיכה‭ ‬תשפיע‭ ‬עליו‭, ‬או‭ ‬על‭ ‬הנושא‭ ‬עצמו‭ ‬שיושפע‭.‬ בדוגמא‭ ‬זו‭ ‬לחצנו‭ ‬על‭ ‬הרקע‭ ‬כדי‭ ‬להבהיר‭ ‬אותו‭. ‬

  6. כעת‭ ‬ניתן‭ ‬לבחור‭ ‬את‭ ‬אופן‭ ‬המעבר‭ ‬בין‭ ‬האזור‭ ‬הנבחר‭ ‬לאזור‭ ‬שלא‭ ‬נבחר‭ - ‬גרירת‭ ‬מכוון‭ ‬Smoothness‭ ‬ימינה‭ ‬תרכך‭ ‬את‭ ‬המעבר‭ ‬ותגרום‭ ‬להשפעת‭ ‬הכלי‭ ‬לגלוש‭ ‬במידה‭ ‬מסויימת‭ ‬גם‭ ‬לנושא‭ ‬המצולם‭. ‬גרירה‭ ‬שמאלה‭ ‬לעומת‭ ‬זאת‭- ‬ תחדד‭ ‬את‭ ‬המסיכה‭ ‬ותגרור‭ ‬מעבר‭ ‬חד‭ ‬בין‭ ‬האזור‭ ‬שנבחר‭ ‬לאזור‭ ‬שלא‭ ‬נבחר‭(‬G‭)‬‭ ‬. ניתן‭ ‬לערוך‭ ‬מכוונים‭ ‬אלו‭ ‬בכל‭ ‬עת‭. ‬

  7. בשלב‭ ‬זה‭ ‬מומלץ‭ ‬לבטל‭ ‬את‭ ‬הסימון‭ ‬מאפשרות‭ ‬Show Depth Mask‭ ‬ולגרור‭ ‬את‭ ‬מכווני‭ ‬הכלי‭ ‬בהתאם‭ ‬לטעמכם‭ ‬האישי‬(‬D‭). בדוגמא‭ ‬זו‭ ‬גררנו‭ ‬את‭ ‬מכווני‭ ‬Exposure ‭,‬Texture ‭,‬Clarity ‭,‬Dehaze‭ ‬ו‭- ‬Sharpness‭-‬שמאלה‭ ‬כדי‭ ‬לטשטש‭ ‬יותר‭ ‬את‭ ‬הרקע‭ ‬ולהבהירו‭ ‬מעט‭.‬ האפקט‭ ‬מוקצן‭ ‬כדי‭ ‬להמחיש‭ ‬את‭ ‬השפעת‭ ‬הכלי‭ ‬בשימוש‭ ‬במפת‭ ‬העומק‭.‬

  8. טיפים‭ ‬לשימוש‭ ‬בכלי‭ ‬זה‭- ‬ כדי‭ ‬להדגיש‭ ‬את‭ ‬הנושא‭ ‬בתמונה‭ ‬ניתן‭ ‬לגרור‭ ‬שוב‭ ‬את‭ ‬כלי‭ ‬הפילטר‭ ‬המדורג‭- ‬ הפעם‭ ‬בצד‭ ‬שמאל‭ ‬של‭ ‬התמונה‭ ‬מימין‭ ‬לשמאל‭, ‬לבחור‭ ‬בכלי‭ ‬הדגימה‭ ‭(‬F‭)‭ ‬וללחוץ‭ ‬על‭ ‬הנושא‭ ‬המצולם‭ ‬כדי‭ ‬שהמסיכה‭ ‬תשפיע‭ ‬עליו‭. ‬כעת‭ ‬ניתן‭ ‬לגרור‭,‬ למשל‭ ‬את‭ ‬מכוון‭ ‬Texture‭ ‬ימינה‭ ‬כדי‭ ‬להדגיש‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ ‬בנושא‭.‬ אם‭ ‬תצוגת‭ ‬מסיכת‭ ‬העומק‭ ‬האדומה‭ ‬מפריעה‭ ‬לכם‭ ‬להעריך‭ ‬את‭ ‬האזור‭ ‬שיושפע‭ ‬תוכלו,‭ ‬לחילופין, ‬להחזיק‭ ‬את‭ ‬מקש‭ ‬option‭ ‬ במק‭ ‬או‭ ‬alt‭ ‬בחלונות‭ ‬בעת‭ ‬גרירת‭ ‬המכוונים‭.‬

מכשירי‭ ‬ה‭ ‬iPhone‭-‬הנתמכים‭ ‬הם:‭: ‬7+‭, ‬8+‭, ‬X‭ ,‬Xs‭ ,‬Xs Max‭ ,‬Xr‭ ‬וכן‭ ‬גירסאות‭ ‬11‭ ‬ומעלה

טיפ 321: עותקים‭ ‬וירטואליים‭ ‬חכמים

לעיתים אתם עורכים תמונה באופן שונה ויצירתי ואתם לא משוכנעים שהתוצאה שהשגתם היא העיבוד הנכון, או המתאים לתמונה זו. בשלב זה יתכן ותרצו לנסות כיוון אחר. כדי לא לאבד את העריכה שלכם תוכלו ליצור תמונת מצב מהשלב הסופי בעריכה זו על ידי לחיצה על כפתו