מה חדש באילוסטרייטור גירסה 30
- יגאל לוי

- 2 בנוב׳
- זמן קריאה 10 דקות
הגירסה ה-30 של אילוסטרייטור מציגה לא מעט עדכונים וחידושים שימושיים, רק חלקם הקטן מבוסס בינה מלאכותית. החידושים כוללים דפדפן פונטים משופר, מעברי צבע חלקים יותר, ערכות מעברי צבע יצירתיים, הצמדה חכמה של קו ניצב לנתיב וקו משיק לעקומה, צביעה ונעילת משטחי עבודה, עריכה מהירה וייצוא של משטחי עבודה נבחרים, ארגון, שיתוף ועריכה של קבצים באמצעות Projects וגישה להיסטוריית יצירות ב-Firefly. באגף הבינה המלאכותית ניתן כעת לבחור בין שני מנועי יצירת וקטור שונים ונוסף תפריט המאפשר גישה לכל תכונות הבינה מלאכותית באופן מרוכז. כמו תמיד נוספו שיפורי ביצועים. מי שמתעניין בעתיד של אילוסטרייטור - גירסת הבטא מציגה מאפיין מלהיב שלא כדאי לפספס.
האם לעדכן?
לפני הכל שימו לב! אין לראות במאמר זה כל המלצה להתקנת עדכון זה, או כל עדכון אחר. מטרת המאמר לפרט אודות החידושים בגירסה זו בלבד. ההמלצה הקבועה שלנו היא להמתין לפחות שבועיים, לבדוק אם דווחו באגים משמעותיים ורק אז להחליט אם לעדכן.
לעדכון התוכנה יש קודם לסגור אותה (Cmd+Q במק או Ctrl+Q בחלונות). כעת יש לפתוח את לוח הבקרה של הענן היצירתי. ניתן לעשות זאת מכל תוכנת Adobe גם באמצעות הפעלת הפקודה Updates מתפריט Help. כעת, בצידו הימני של החלון יש ללחוץ על כפתור View Updates ולאחר ללחוץ על כפתור (A) Update שלצד illustrator v 30. במידה ופתחתם את לוח הבקרה של הענן היצירתי ללא הפקודה הנ״ל יהיה עליכם ללחוץ על כפתור Apps (B) ובצידו הימני של החלון ללחוץ על כפתור העדכון של פוטושופ.

דפדפן פונטים משופר
גירסה 30 של אילוסטרייטור מציגה דפדפן פונטים נוח המאפשר לסנן ולארגן את רשימת הפונטים באופן מהיר וקל.
איך זה עובד?
ראשית יש להציג את חלון התו באמצעות הפקודה Character מתפריט Window>Type או באמצעות קיצור המקלדת Cmd+T במק, או Ctrl+T בחלונות. לחיצה על כפתור המשולש שבקצה חלון הפונטים (A) תציג את רשימת הפונטים ומעליה מספר לשוניות (B) וכפתורי סינון.
א. Your Fonts - לשונית זו מציגה את כל הפונטים המותקנים במחשב שלך ואת אלו שנוספו מ-Adobe Fonts, מסודרים בקטעים.
ב. Libraries - לשוניתזו מאפשרת לארגן פונטים באמצעות ספריות Creative Cloud. ניתן להשתמש בספריות קיימות או ליצור ספריות חדשות בתוך כרטיסיית הספריות.
ג. Discover More - לשונית זו מציגה את כל הפונטים של Adobe המאורגנים לפי סגנונות, טרנדים, פונטים חדשים ועוד.
כפתורי הסינון מאפשרים לצמצם את רשימת הפונטים ולהציג בדיוק מה שאתם צריכים.
(1) לחיצה על כפתור המועדפים תציג רק את הפונטים שסימנתם כמועדפים - כדי סמן פונט כמועדף יש ללחוץ על כפתור הכוכב שלצידו.
(2) לחיצה על כפתור השעון תציג את הפונטים אותם אספתם לאחרונה.
(3) לחיצה על כפתור המסך תציג רק את הפונטים המותקנים מקומית.
(4) לחיצה על כפתור המסמך תציג רק את הפונטים בהם השתמשתם במסמך הנוכחי.
(5) לחיצה על כפתור הענן תציג רק את הפונטים המותקנים של Adobe Fonts.
לחיצה על כפתור הסינון (C) תאפשר לסנן את רשימת הפונטים באמצעות מסננים נוספים כמו שפה (D), הטכנולוגיה מאחוריו (פונט משתנה, SVG, צבעוני וכו׳) (E), סיווג המבנה שלו (סריפי, סנסריפי, סלאב סריפי ועוד) (F), ומשקל ורוחב (G).
המטרה היא לקצר את רשימת הפונטים כך שיוצגו רק אלו שמתאימים למה שאתם מחפשים.

מעברי צבע חלקים יותר
אחת המגרעות הבולטות של תוכנות adobe נוגעת דווקא במעברי צבע שאינן מתמזגים בצורה חלקה ויוצרים מדרגות נראות לעין. גירסה זו מוסיפה מאפיין הקיים כבר שנים בפוטושופ ומאפשר להחליק את המעבר בין הצבעים.
איך זה עובד?
יש לבחור עצם בעל מעבר צבעים. בחלון המעבר (Window>Gradient) יש לסמן את האפשרות (A) Dither. במידה ואפשרות זו מעומעמת יש לבחור בתפריט Method ב-(B) Perceptual.
רגע, מה עושה Dither ?Dither ממיר את מעבר הצבע לפיקסלים ומוסיף רעש עדין. אפקט זה מחליק את המעבר בין הצבעים, ממזער פסים ומפיק תוצאות נקיות יותר הן בעבודות דיגיטליות והן בעבודות דפוס.
מה צריך לדעת?
במידה ואתם מייצאים את הקובץ לפורמט PDF סמנו את האפשרות Preserve Illustrator Editing Capabilities וזאת כדי לאפשר עריכה של הקובץ בהמשך.
שימו לב שמעברי צבע עם פיזור מושפעים מהרזולוציה שנקבעה בחלון Document Raster Effect Settings הזמין מתפריט Effect. בנוסף ראוי לציין שמעברי צבע שנוספו לחלון הספריות (CC Libraries) אינם תומכים ב-Dither.

החלת ערכות מעברי צבע יצירתיים
חלון מעברי הצבע Gradient הזמין מתפריט Window קיבל שדרוג בדמות ערכות מעברי צבע.
איך זה עובד?
יש לבחור עצם לו רוצים להעניק מעבר צבע ובחלון Gradient יש ללחוץ על תפריט (A) Presets ומהתפריט הנשלף לבחור באחת מ-21 ערכות מעברי צבע (B). בחירה באחת הערכות תציג מבחר מעברים בהם ניתן להשתמש. כל שיש לעשות הוא ללחוץ על אחד המעברים להחלתו.
ניתן לפתוח כל אחת מספריות ערכות הצבע גם מהתפריט הצדדי בחלון Swatches - כדי לעשות זאת יש לבחור ב-Open Swatch Library>Gradients ובספרייה הרצויה. בשלב זה הספריה, על כל הערכות שבה, תיפתח כחלון נפרד (C) וניתן יהיה להשתמש בכל אחד מהמעברים באמצעות לחיצה עליהם.

הצמדת קו משיק לעקומה
אם יש דבר אחד שיכול להוציא כל מעצב מהכלים זה דיוק. לפעמים אנחנו רוצים ליישר נקודות או קוים לעקומות ולהבטיח חיבורים גיאומטריים נקיים ומדוייקים ומוצאים שזה לא פשוט. גירסה 30 מנסה להקל על מעצבים באמצעות תכונה המבטיחה שהקווים נוגעים בעקומה בנקודה אחת בדיוק, מבטלת את הצורך בניחוש ומשפרת את הדיוק בעבודה עם צורות מעגליות או אורגניות.
איך זה עובד?
לפני הכל יש לפתוח את העדפות התוכנה באמצעות קיצור המקלדת Cmd+K במק, או Ctrl+K בחלונות. בקטגוריה Smart Guides יש לוודא שמסומנת האפשרות Geometric Guides.
יש לבחור בכלי הקו או כלי המסלולים ולצייר קו חדש, או לבחור בקו קיים לעריכה ליד עקומה או נתיב.
יש לגרור את נקודת הקצה של הקו לכיוון העקומה או המעגל. בשלב זה יופיעו התיאור (A) tangent והדגשה כאשר נקודת הקצה תתיישר למשיק.
בשלב זה שחררו את העכבר כדי להצמיד את הקו לעקומה באופן משיק.
כדי לדייק קווים קיימים ולהוסיף נקודות קצה משיקות, יש לגרור את נקודות העוגן עד שמחוון המשיק מופיע (A).
שימו לב שההצמדה מוגבלת לנקודות קצה של קווים בלבד. משיקים באמצע קו אינם נתמכים.

הצמדת קו ניצב לנתיב
אם אתם מבצעים תרשימים אדריכליים, שרטוטים טכניים ואיורים וקטוריים בהם נדרשות זוויות ישרות מדויקות - החידוש הבא יישמח אתכם. החל בגירסה זו ניתן לשרטט קוים באופן מדוייק יותר.
איך זה עובד?
יש לבחור בכלי הקו או כלי המסלולים ולצייר קו חדש, או לבחור בקו קיים לעריכה ליד נתיב ישר אחר.
יש לגרור את נקודת הקצה של הקו לכיוון נתיב ישר. בשלב זה יופיע התיאור perpendicular בצבע ורוד (A) כאשר הקו מתיישר ב-90°.
בשלב זה יש לשחרר את העכבר כדי להצמיד את הקו בזווית ישרה.
כדי לדייק קווים קיימים, יש לגרור את נקודות העוגן עד שמחוון הניצב מופיע.
שימו לב שההצמדה נתמכת רק בין שני מסלולים ישרים. לא ניתן להצמיד קו באופן מאונך למסלול מעוקל. בנוסף, ההצמדה מוגבלת רק לנקודות הקצה של הקווים. הצמדה באמצע הקו או הצמדה למאונך מרובה נקודות איננה נתמכת. למרבה הצער, הצמדה זו לא עובדת תמיד...

נעילת משטחי עבודה
בקבצים הכוללים הרבה משטחי עבודה צפופים, חשוב שתהיה בקרה שתמנע הזזה או עריכה מקרית של משטח עבודה אחר. גירסה זו מאפשרת לנעול משטחי עבודה כדי שתוכלו לערוך רק את משטח העבודה עליו התכוונתם לעבוד.
איך זה עובד?
יש לבחור בכלי משטחי העבודה (Shift+O) ולבחור את משטח העבודה הרצוי.
כעת יש ללחוץ עם לחצן ימני בעכבר על משטח העבודה ומהתפריט הנשלף לבחור בפקודה Lock Artboards ומתפריט המשנה לבחור באחת מהאפשרויות הבאות (A):
א. Lock Selected - לנעילת משטח או משטחי העבודה המסומנים.
ב. Lock All Except Selected - לנעילת כל משטחי העבודה מלבד אלו המסומנים.
ג. Lock All - לנעילת כל משטחי העבודה.
לחילופין ניתן לנעול ולשחרר מנעילה משטח עבודה אחד או יותר באמצעות לחיצה על המשבצת שלצד שם המשטח בחלון (B) Artboards.
ניתן לשחרר מנעילה את כל משטחי העבודה גם באמצעות לחיצה עם לחצן ימני בעכבר על המשטח ובחירה בפקודה Unlock מהתפריט הנשלף בתוספת הפקודה Unlock all artboards, או לבחור מהתפריט הנשלף בשם משטח העבודה המסומן לשחרורו בלבד.

החלת צבעים על משטחי עבודה
האפשרות לצבוע משטח עבודה בצבע קיימת בפוטושופ לא מעט שנים, רק שבאילוסטרייטור המטרה הראשית היא לאפשר לכם להבדיל ביניהם מבחינה חזותית. באופן זה תוכו להקצות צבע אחיד לכל משטחי העבודה של מותג מסויים או למדיה חברתית מסויימת.
איך זה עובד?
יש לבחור בכלי משטחי העבודה (Shift+O) ולבחור את משטח העבודה הרצוי.
בחלון Properties במקטע Artboards יש ללחוץ על ריבוע הצבע (A) ובחלון בורר הצבע לבחור בצבע הרצוי ולאשר.
ניתן להעניק לכל משטח עבודה צבע שונה.

ייצוא משטחי עבודה נבחרים
גירסה זו של אילוסטרייטור מנסה לפשט תהליכים ולאפשר לכם לבחור מספר משטחי עבודה ולייצא רק אותם. אם עד כה הייתם צריכים להזין את מספרי משטחי העבודה כדי לייצא רק אותם, הרי שחידוש זה חוסך לכם את כאב הראש.
איך זה עובד?
יש לבחור בכלי משטחי העבודה (Shift+O) ולבחור את משטחי העבודה הרצויים.
כעת יש ללחוץ עם לחצן ימני על אחד ממשטחי העבודה ומהתפריט הנשלף לבחור ב-Export.
בשלב זה יופיע חלון ייצוא למסכים ואמנם כל משטחי העבודה במסמך יוצגו, או רק אלו שסימנתם יופיעו מסומנים לייצוא - כל שנותר הוא לבחור במיקום השמירה ובפורמט ולאשר את החלון (Export Artboard). רק משטחי העבודה שסימנתם ייוצאו.

עריכה מהירה של משטחי עבודה
אילוסטרייטור היא התוכנה הותיקה ביותר של Adobe וככזאת היא צברה לא מעט כלים ופקודות שחלקן חבויות עמוק באחד התפריטים. גירסה זו מספקת גישה מהירה לפקודות נפוצות הקשורות לעריכת משטח העבודה באמצעות לחיצה עם לחצן ימני בעכבר.
איך זה עובד?
יש לבחור בכלי משטח העבודה (Shift+O) העבודה ולבחור משטח עבודה אחד או יותר.
כעת יש ללחוץ עם לחצן ימני בעכבר (במק ניתן גם ללחוץ ולהחזיק את מקש Control וללחוץ עם לחצן שמאלי בעכבר) - אילוסטרייטור תציג תפריט קופץ ובו הפקודות הבאות:
א. Cut - גזירה (הסרה) של משטח/משטחי העבודה המסומנים.
ב. Copy - העתקת משטחי העבודה המסומנים.
ג. Paste - צירוף משטח או משטחי העבודה שהועתקו ללוח. המשטחים יצורפו במיקום בו לחצתם עם סמן העכבר או בשטח הריק שלצידו.
ד. Undo - ביטול הפעולה האחרונה הקשורה למשטח העבודה.
ה. Redo - חזור על הפעולה האחרונה שבוטלה על משטח העבודה, כמו שינוי גודל או הזזה שלו.
ו. New Artboard - צור משטח עבודה חדש.
ז. Duplicate Artboards - שכפל את משטח/משטחי העבודה המסומנים.
ח. Rename - הפעלת פקודה זו תפתח חלון ובו ניתן לשנות את שם משטח העבודה.
ט. Delete Artboards - מחק את משטח/משטחי העבודה המסומנים.
י. Delete Empty Artboards - פקודה זו תמחק משטחי עבודה ריקים.
יא. Generate Expand - פקודה זו תשלים שטח ריק במשטח העבודה - יש להפעיל פקודה זו רק אחרי שהרחבתם את המשטח.
יב. Select All Artboard - בחר בכל משטחי העבודה במסמך (שימושי להפעלת פקודות כוללניות על כל משטחי העבודה).
יג. Lock Artboards - בחירה בפקודה זו תציג תפריט משנה ובו תוכלו לנעול את משטחי העבודה המסומנים, לנעול את כל משטחי העבודה מלבד המסומנים, או לנעול את כל משטחי העבודה.
יד. Rearrange - הפעלת פקודה זו תפתח את חלון הארגון מחדש של משטחי העבודה ובו תוכלו לקבוע את אופן זרימת משטחי העבודה, לחלק אותם לטורים ומרווחים ועוד.
טו. Fit to Artwork Bounds - הפעלת פקודה זו תגדיל את גבולות משטח העבודה לגודל כל משטחי העבודה בקנבס.
טז. Switch Orientation - פקודה זו תחליף את האוריינטציה של משטח העבודה מאופקי לאנכי וההפך. שימו לב שהעיצוב לא יזוז.
יז. Artboard Options - הפעלת פקודה זו תפתח את חלון הגדרות משטח העבודה ובראשן מימדיי משטח העבודה, המיקום ועוד.
יח. Export - הפעלת פקודה זו תפתח את חלון הייצוא (Export for Screens).

ארגון, שיתוף ועריכה באמצעות Projects
בדומה לפוטושופ, גירסה זו מאפשרת לשתף, לארגן ולערוך נכסים שלכם ושל שאר חברי הצוות בארגון באמצעות מאפיין חדש בשם Projects. מאפיין זה מאפשר לבנות תהליכי עבודה יעילים בסביבת העבודה ולאפשר שיתוף פעולה עם הצוות בצורה קלה יותר על ידי ארגון נכסים מפוטושופ, אילוסטרייטור, Adobe Express ועוד וכל זאת במרחב יחיד ומשותף.
איך זה עובד?
יש ללחוץ על כפתור מסך הבית שממוקם בפינה השמאלית העליונה של חלון התוכנה.
כעת יש ללחוץ בצידו השמאלי של החלון על כפתור (A) Projects. בשלב זה ייפתח חלון ובו פרוייקטים ששיתפתם (אם שיתפתם) עם אחרים בכל תוכנה בעלת תכונה זו.
ליצירת פרוייקט חדש יש ללחוץ על כפתור Create Project (B) הממוקם בפינה הימנית העליונה של החלון.
בחלון שנפתח יש להעניק שם לפרוייקט ולאחר ללחוץ על כפתור Create.
בשלב זה ייפתח חלון ובו תוכלו לזמן עמיתים לעבודה על פרוייקט זה באמצעות הקלדת כתובת הדוא״ל שלהם (C). ניתן להעניק הרשאות עריכה או צפייה (D), להקליד הודעה לחברים בפרוייקט (E) ולאחר לאשר באמצעות לחיצה על כפתור (F) Invite.
בשלב זה ייפתח חלון ובו תוכלו להוסיף קבצים לפרוייקט. לחיצה על כפתור Add תציג שתי פקודות Move Files שתאפשר להזיז קבצים לתיקיית הפרוייקט ו-Create Folder שתאפשר יצירת תיקייה שתכיל קבצים לפרוייקט. בחירה בפקודה Move Files תפתח חלון ובו תוכלו להוסיף קובץ אחד או יותר לפרוייקט - שימו לב שיש לשמור קבצים אלו לענן מבעוד מועד, אחרת הם לא יופיעו בחלון. יצירת תיקייה תציג את דמות התיקייה והנחת הסמן עליה תציג כפתור בעל 3 נקודות - לחיצה עליו תציג מספר פקודות כמו שינוי שם התיקייה, שכפול, הזזה לתיקייה אחרת והעתקת קישור לתיקייה.
בפועל, כל המוזמנים לפרוייקט יקבלו קישור שלחיצה עליו תזניק את Adobe Express ותאפשר לערוך אותו ברשת.
ניתן לגשת לפרוייקטים ששמרתם באמצעות לחיצה על הכפתורים (A) Projects ולפרוייקטים ששותפו עמכם באמצעות לחיצה על כפתור (G) Shared with you.

מנועי יצירת וקטור שונים
בדומה לפוטושופ, גם אילוסטרייטור מאפשרת כעת להשתמש במודלי בינה מלאכותית שונים ליצירת וקטורים. זוהי דרך טובה ליצירת עיצובים שונים עם אותו תיאור מילולי.
איך זה עובד?
יש לבחור בכלי המלבן וליצור מלבן בגודל היצירה הרצויה (A).
כעת, כשהמלבן מסומן, יש ללחוץ בחלון Properties או ברצועת המשימות ההקשרית (שאם איננה מוצגת זמינה באמצעות תפריט Window>Contextual Task Bar) על כפתור Generate Vectors.
בשלב זה תוכלו לבחור מתפריט Firefly במודל הבינה המלאכותית Firefly Vector 3 או (B) Firefly Vector 4.
יש להקליד את התיאור הרצוי (ניתן כמובן להקליד גם בעברית) (C) ולאחר ללחוץ על כפתור Generate (D). שימו לב שרצועת המשימות ההקשרית מאפשרת להגדיר את אופי היצירה באופן מפורט יותר. לחיצה על כפתור סוג התוכן והפירוט (E) תציג חלון ובו ניתן לבחור אם אנו מעוניינים ביצירה של סצינה, נושא או אייקון ומכוון המאפשר לקבוע את רמת הפירוט. לחיצה על כפתור הפניה לסגנון (F) תאפשר למקם תמונה של הסגנון בו אנו מעוניינים ולהוסיף אפקט ואם אנו מעוניינים להגדיר הכל במקום אחד - נוכל ללחוץ על כפתור גלגל השיניים (G) שיציג את כל ההגדרות האפשריות בחלון אחד.
כמו תמיד, חלון Properties יציג שתי אפשרויות נוספות. ניתן לעבור בין התוצאות גם באמצעות לחיצה על כפתורי החצים שיופיעו בשורת המשימות ההקשרית.

גישה לכל תכונות הבינה מלאכותית באופן מרוכז
עם כל התכונות והפקודות מבוססות הבינה המלאכותית שקיבלנו בשנתיים האחרונות, קצת קשה לדעת איפה כל אחד ממוקמת בתפריטי התוכנה. ב-Adobe מנסים לעשות לנו סדר ולשם כך יצרו תפריט המרכז את כל הפקודות הגנרטיביות - משמע היוצרות באמצעות בינה מלאכותית. כל שיש לעשות הוא ללחוץ על תפריט Object>Generative ומתפריט המשנה לבחור בפקודה הרצויה. ראוי לציין שהפקודות קיימות גם בתפריטים המקוריים כך שלא שינו לכם סדרי עולם…

שיפורים בביצועי התוכנה
גירסה זו מציעה שיפורים נרחבים בביצועי התוכנה.
שמירה מהירה יותר - אילוסטרייטור מבצעת כעת שמירה רק של השינויים בקובץ ולכן פעולת השמירה מהירה יותר.
שחזור טוב יותר לאחר קריסה - גירסה זו משחזרת עבודות במהירות ובצורה אמינה לאחר קריסה בלתי צפויה.
עריכה חלקה יותר - אם בעבר התרגלתם לעיכובי תצוגה בזמן שהגדלתם או הקטנתם עצמים, סובבתםב או שכפלתם אותה, הרי שגירסה זו מציגה עריכה חלקה ובזמן אמת ללא עיכובים או הפרעות.

צפייה באובייקטים דו-ממדיים מזוויות חדשות (בטא)
החידוש הבא הוצג בשנה הקודמת בכנס Adobe Max והצליח לעורר התלהבות בקרב כל משתתפי הכנס. מדובר בפקודה המאפשרת ליצור גירסאות של עצם דו־מימדי בזויות שונות, כאילו היו עצם תלת־מימדי.
איך זה עובד?
יש לבחור בכלי החץ השחור ולבחור את העצם. כעת יש להפעיל את הפקודה Turntable מתפריט Object>Generative. אילוסטרייטור תציג פס התקדמות ובפועל תיצור זויות צפיה שונות של אותו עצם.
בשלב זה תופיע רצועה ובה מכוון המאפשר לשלוט על זוית הצפייה בעצם (A) - בדוגמא זו הכלב - גרירת המכוון ימינה תסובב את העצם ימינה וגרירה שמאלה מן הסתם תסובב את העצם שמאלה. אבל זה לא נגמר שם - אם אתם רוצים לראות את העצם מלמטה ליחצו על כפתור החץ העליון (A) ולחיצה על כפתור החץ התחתון (C) תציג את העצם מזוית צפייה עליונה.
לחיצה על כפתור שכפול התצוגה (D) תיצור עותק חדש של העצם - כך תוכלו ליצור זוית נוספת מבלי לערוך את המקור.
לחיצה על כפתור ההצבה (E) - תאפשר למקם על קנבס אחד את כל זויות הצפיה -אילוסטרייטור תציג סמן ולחיצה על הקנבס תציב לא פחות מ-54 זויות שונות של אותו עצם!
שימו לב שבחירת עצם כלשהו תציג כברירת מחדל את כפתור Turntable ברצועת המשימות ההקשרית.
בנוסף, חלון Properties יציג את כל זויות התצוגה של העצם (F) ולחיצה על כל אחת מהן תחליף את העצם המסומן בזוית החדשה.
כדי לערוך את היצירה יש להפעיל את הפקודה Ungroup מתפריט Object או באמצעות לחיצה על כפתור זה בשורת המשימות ההקשרית.





תגובות