המדריך לטיפול בבעיות התוכנה- 3
אין דבר יותר מתסכל מתוכנה המסרבת לשתף פעולה ,נתקעת ,קורסת, או סתם מתעקשת שלא לבצע פעולות ,או פקודות שעבדו אך לפני רגע וכעת מקשות על החיים. פוטושופ מסוגלת לחולל תיבות אזהרה סתומות ,לצפצף בסירוב בעת הפעלת פקודה, או סתם להתעלם מהמשתמש. לעיתים מדובר בבעיה שקשורה לתוכנה, לא אחת בבעיה במחשב, או במערכת ההפעלה ולפעמים האשמה דווקא במשתמש. במדריך זה אספנו בעיות נפוצות בהן אתם עשויים להיתקל. רגע לפני שאתם שוקלים הסרה והתקנה של התוכנה ,או חלילה פרמוט של הדיסק ,כדאי להצטייד בפותר הבעיות האישי .נזכיר שלאתר 'פוטושופמאסטר' מדור שאלות ותשובות. נתקלתם בבעיה שאיננה מופיעה במאמר, או במדור, שלחו לנו אותה דרך האתר או דף הפייסבוק ואנו נשתדל להשיב בהקדם. זהו חלקו השלישי של המאמר.
לאחר הורדה ופרישת הקובץ) יורד מכווץ) ,ניתן לפתוח אותו בפוטושופ. בשלב זה יופיע חלון ובו יצויין מספר הפונטים המותקנים במחשב -לחיצה על Start תבצע ניתוח של הפונטים. בסוף התהליך ניתן ללחוץ על כפתור Show Log ולצפות בניתוח מעמיק של תקינות הפונטים ,תוספים והרחבות בפוטושופ. במידה ונמצא כשל, היומן יציג את המפגע וההמלצה היא כמובן להסיר אותו.
מחיקת מטמון- הפתרון הבא נעזר במחיקת המטמון של הפונטים:
מק: ראשית יש לצאת מפוטושופ (File>Quit) ומאפליקציית הענן היצירתי (אם מותקנת). כעת יש לפתוח את תיקיית Adobe Photoshop CC 2017 (או כל גירסה אחרת) הממוקמת בנתיב הבא:
Users/[user name]/Library/Application Support/Adobe
כש-[-[User name הוא שם המשתמש שלך. שים לב, בחלק ממערכות ההפעלה לגישה לתיקייה הנ"ל יש ללחוץ על מקש alt ולהפעיל את הפקודה Library בשולחן העבודה .
כעת יש לגרור את תיקיית CT Font Cach לפח האשפה ולרוקן את הפח.
חלונות :ראשית יש לצאת מפוטושופ (File>Quit) ומאפליקציית הענן היצירתי (אם מותקנת).
כעת יש לפתוח את תיקיית Adobe Photoshop CC 2017 (או כל גירסה אחרת) הממוקמת בנתיב הבא:
\Users\[user name]\AppData\Roaming\Adobe\Adobe Photoshop CC 2017
כעת יש לגרור את תיקיית CT Font Cach לפח האשפה ולרוקן את הפח.
בשלב זה יש להזניק את פוטושופ ולבדוק אם הבעייה נפתרה.
בעיה 11- בעיית פונטים
כאמור ,כפי שציינו, שימוש בפונטים לא תקינים עלול לערער את יציבות התוכנה ולגרום להתרסקות עוד בשלב בחירה בכלי המלל ,או הצגת חלון התו (Window>Character) . פונט פגום עלול להאט את משך הפעלת התוכנה, מאחר והתוכנה סורקת את כל הפונטים שבשימוש טרם עלייתה .ככלל, לא מומלץ לטעון הרבה פונטים למערכת, מאחר ופעולה זו גורמת להאטת התוכנה ויכולה לגרום לבעיות שונות, כגון התנגשות בין פונטים בעלי מספר זיהוי , או שם זהה.
ההמלצה העיקרית שלנו היא להשתמש בתוכנה לניהול פונטים. לתוכנות לניהול פונטים תפקיד חשוב באיתור פונטים כפולים ו/או בעייתיים ושמירה על יציבות המערכת.
תוכנות כגון FontExplorer או Suitcase Fusion יסייעו בניהול פונטים נכון ויימנעו ככל האפשר בעיות. התוכנות זמינות למשתמשים יחידים ובגירסה ארגונית. מעבר לשימוש בתוכנה לניהול פונטים הפתרונות הבאים עשויים לסייע )יש לבדוק אחרי כל שלב אם הבעיה נפתרה):
-
בטל את התצוגה המקדימה של הפונטים- בחר בתפריט
.Type>Font Preview Size>None -
מק בלבד- במידה ואינך מנהל את ספריית הפונטים באמצעות תוכנה לניהול פונטים ,פתח את היישום Font Book שבתיקיית התוכנות .(Applications) . סמן את הפונט הראשון ברשימה והשתמש בקיצור המקלדת Cmd+A לבחירת כל הפונטים. כעת הפעל את הפקודה .File>Validate Fonts מחק את הפונטים שנמצאו פגומים ו/או כפולים.
-
חלונות ומק: אפשרות אחרת היא להוריד את התסריט לבדיקת פונטים לפוטושופ (Fonttest.jsx) מקישור זה.
-
חלונות- יש להציג קבצים ותיקיות נסתרות לפי ההוראות שבקישור זה.
יש לצאת מפוטושופ (File>Quit) ומאפליקציית הענן היצירתי (אם מותקנת). כעת יש לפתוח את תיקיית Local הממוקמת בנתיב הבא:Windows\ServiceProfiles\LocalService\Appdata
-
יש למחוק את הקובץ *FNTCACHE*.DAT או *FontCache*.dat הכוכביות מציינות סדרת אותיות ומילים. אגב, לרוב כדאי לשלב מחיקת מטמון הפונטים של מערכת ההפעלה לצד מטמון הפונטים של התוכנה.
-
מחיקת מטמון נוסף: אפשרות אחרת היא למחוק את מטמון הפונטים של המערכת. מק: על מנת לעשות זאת יש לצאת מפוטושופ (File>Quit) ומאפליקציית הענן היצירתי (אם מותקנת).
כעת יש לפתוח את הטרמינל) הממוקם בתיקיית (Applications>Utillities
יש להקליד את המשפט הבא (במדוייק!):
sudo atsutil databases-remove בשלב זה יתכן ויהיה עליך להקליד את סיסמת המשתמש שלך וללחוץ על מקש .Enter
-
למנוע הצגת תפריטים ובמקרים קשים למנוע טעינת מערכת ההפעלה ולתפריטים, משמע הם חיוניים ואין להסירם.
הסרת פונטים מסויימים במערכות ההפעלה האחרונות הפונט HelveticaNeueDeskInterface.ttc משמש להצגת תפריטים. במידה ופונט Helvetica חסר במערכת, חלק מתוכנות Adobe בגירסה CS6 ו CC 2015-פשוט לא יעבדו. כנ"ל לגבי פונט .Verdana לרשימת הפונטים הנדרשת לכל מערכות ההפעלה של Apple ניתן לקרוא את המאמר הבא.
-
לעיתים מסד הנתונים של Font Book נפגם ,לרוב כתוצאה מפתיחת יותר מדי פונטים ,שימוש בפונטים פגומים, או הסרת פונטים שלא באמצעות התוכנה. במקרה זה יש צורך באיפוס מסד הנתונים של התוכנה. כדי לעשות זאת מומלץ להפעיל את המחשב במצב בטוח (כפי שמתואר בהמשך המאמר) ולאחר לאתחל את המחשב כרגיל.
-
בידוד הפונט הגורם לבעיה (מק בלבד: כאמור, פונטים פגומים ו/או כפולים עלולים לערער את יציבות המערכת. כעיקרון מומלץ לעבור על תיקיית הפונטים (Fonts) ולוודא שהיא לא כוללת פונטים כפולים. במידה ואיתרתם כאלה מומלץ ליצור על שולחן העבודה תיקייה זמנית אליה תוכלו לגרור את הפונטים הכפולים.
ניתן למנוע הופעת פונטים כפולים בתיקיות המערכת בעזרת הפעלת תוכנת Font Book המובנית במערכת ההפעלה וממוקמת בתיק התוכנות ,הפעלת הפקודה Preferences מתפריט Font Book סימון האפשרות .Resolve duplicates by Mooving files to the trash -
מערכת ההפעלה של Apple מתקינה כברירת מחדל מספר פונטים החיוניים להפעלתה .הפונטים Keyboard.dfont ,LastResort.dfont ו- LucidaGrande.dfont למשל ,משמשים לתצוגת מערכת ההפעלה ולתפריטים, משמע הם חיוניים ואין להסירם. הסרת פונטים מסויימים עלולה
בעיה 12- בעיות מלל
למעט בעיות התקשרות עם שרתי Adobe (עליהן נדון במאמר הבא) הבעיות הנפוצות ביותר ברשת, בייחוד במדינות המזרח התיכון, נוגעות לעבודה עם מלל. השפה העברית דורשת לעיתים הגדרות מיוחדות כדי שניתן יהיה להקליד מלל עברי באופן תקין .הבעיות הבאות עלולות לצוץ ללא התראה ולתסכל גם את המשתמשים הסבלניים ביותר. הפתרונות בדרך:
לא ניתן להקליד בעברית: גירסאות הענן לא נעזרות בעברות התוכנה כפי שהיה בעבר. על מנת לוודא שניתן להקליד בשפה העברית יש לפתוח את לוח הבקרה של תוכנות הענן ,ללחוץ על גלגל השיניים בפינה הימנית העליונה של החלון (A) ומהתפריט הנשלף לבחור ב.Preferences-
בחלון שנפתח בקטגוריה(B) Creative Cloud יש לוודא שבתפריט השפות נבחרה האפשרות תומך עברית .(C) English
המלל העברי מוקלד הפוך -ראשית יש לבדוק שהתוכנה תומכת בעברית כפי שמתואר בבעיה הקודמת. כעת יש לסמן את המלל ומהתפריט הצדדי בחלון התו (Window>Character) לבחור ב.(D) Reset Character-
מתפריט זה יש לבחור גם בתפריט המשנה ב Middle Eastern Features-ב.(E) Default Direction-
עדיין בחלון התו יש לבדוק שהשפה שנקבעה היא עברית .(F)
ניתן לוודא שהמלל נתמך במאפייני המזרח התיכון ושכיווניות המלל איננה משמאל לימין גם באמצעות תפריט .Type>Language Options
עדיין יש בעיות? הצג את חלון הפיסקה (Window>Paragraph) ובחר בתפריט הצדדי ב .(G) Reset Paragraph-כעת יש לסמן כיווניות פיסקה מימין לשמאל .(H)
המלל הלטיני מוקלד באותיות גדולות בלבד -יש להציג את חלון התו (Window>Character) ולוודא שהכפתור לאותיות גדולות (All Caps) לא מופעל .זהירות, ניתן להפעיל כפתורים אלו בטעות) או במכוון) באמצעות קיצורי מקלדת. כך למשל שימוש בקיצור המקלדת Cmd+Shift+K במק, או Ctrl+Shift+K בחלונות יחיל על המלל מאפיין אותיות גדולות. כפתורים אלו עלולים לשנות מראה של מלל. שימוש בקיצור המקלדת Cmd+Shift+B במק , או Ctrl+Shift+B בחלונות יישנה את משקל הפונט לשמן. במידה ולפונט אין משקל שמן, התוכנה תחיל על המלל המסומן השמנה 'מזוייפת'. כדי לבטל אותה יש להפעיל את אותו קיצור מקלדת, או ללחוץ על כפתור B בחלון התו .(I)
המלל העברי מוקלד באנגלית -יש לבדוק ראשית שנבחר פונט עברי ושמקש Capslock לא לחוץ ולאחר שבחלון התו (Character) נבחרה השפה העברית (Hebrew).
המלל מוצג בגליפים מסוגננים בהם אינכם מעוניינים -בחלון התו יש ללחוץ על הכפתור מתאים .( J )
למלל יש בגליף חלופות מסוגננות אך הן אינן מוצגות -יש להציג את חלון התו ,לוודא שכפתור ( J ) Stylistic Alternates לא לחוץ וללחוץ על כפתור .(K) Swash. על מנת לוודא שלפונט יש גליפים חלופיים מסוגננים יש להציג את חלון הגליפים (Window>Glyphs) ולוודא שבפינה הימנית התחתונה בגליף יש נקודה שחורה .(L) לחיצה על הגליף תציג את כל גליפים החלופיים לגליף המסומן.
תגיות: פוטושופ, בעיה, קריסה, מלל, הפוך, עברית, טקסט, שגיאה, לא עובד, נתקעת, גליף, הקלדה, פונט, יגאל לוי, פוטושופמאסטר, Glyph, Font, Error ,Photoshopmaster ,Yigal Levi ,Problem