עם כל כך הרבה מאפיינים ,תפריטים ופקודות, לעיתים די בטיפ אחד קטן שמשנה את האופן בו אנחנו עובדים עם התוכנה. פוטושופ היא לבטח אחת התוכנות המורכבות והעמוסות ביותר בשוק. משתמשים בה מגוון רחב של אנשים, החל בבעלי מקצוע מיומנים וכלה בחובבים. דבר אחד משותף לכולם- האהבה לתוכנה. במדור שבועי זה נספק טיפ שימושי על פוטושופ. כדאי לעקוב! עוד לא חברים בדף הפייסבוק של האתר? כדאי להצטרף עוד היום ולקרוא מאמרים טיפים וסרטוני הדרכה המתפרסמים על בסיס קבוע.
טיפ מס׳ 500 - שימוש חכם בפקודה Equalize
הפקודה Equalize הזמינה מתפריט Image>Adjustments ממפה מחדש את ערכי הבהירות של פיקסלים בתמונה וממירה את האזור הבהיר ביותר בתמונה ללבן ואת האזור הכהה ביותר לשחור מוחלט. ערכי הביניים לעומת זאת מפוזרים באופן אחיד בטווח גווני האפור. המטרה של פקודה זו לפזר מחדש את ערכי הבהירות כך שייצגו באופן אחיד יותר את הטווח המלא של ערכי הבהירות. במילים אחרות להגדיל ניגודיות בקצוות ההיסטוגרמה ולשטח בגווני הביניים. הפקודה מצליחה לחלץ יותר פרטים בתמונות עם בעיות בהירות. בדוגמא הבאה נציל תמונה חשוכה מאוד בסיוע פקודה זו.
מאחר ופקודה זו מופעלת ישירות על השכבה, ללא שכבת התאמה, יש לשכפל את השכבה טרם הפעלת הפקודה.
לפני שנפעיל את הפקודה כדאי לנסות להפעיל את הפקודה Auto Tone מתפריט Image. פקודה זו דומה במידה מסויימת לפקודה Equalize באופן שהיא קובעת את האזור הבהיר ביותר בתמונה כלבן ואת האזור הכהה ביותר כשחור, אך עושה זאת בכל ערוץ בנפרד. פקודה זו מטפלת בין היתר בסטיות צבע.ֿ
בשלב זה יש לשכפל את השכבה (Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות).
כעת יש להפעיל את הפקודה Equalize מתפריט Image>Adjustments.
תוצאת הפקודה תמיד קיצונית מדי ולכן יש להפחית את אטימות השכבה (Opacity) ל-75%-50%.
מומלץ להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Luminosity כדי שהשכבה תשפיע רק על הבהירות בתמונה.
ניתן להשתמש בפקודה Equalize על אזורים מסויימים בתמונה, או להחיל אותה על כל התמונה בהתבסס על אזור בחירה מסויים.
כדי לעשות זאת יש לסמן אזור בתמונה ולהפעיל פקודה Equalize מתפריט Image>Adjustments. בשלב זה ייפתח חלון ובו שתי אפשרויות: Equalize Selected area only- תחיל את הפקודה רק על האזור הנבחר.
לעומתה Equalize entire image based on selected area- תחיל את הפקודה על כל התמונה בהתבסס על ערכי הבהירות באזור הבחירה. אפשרות זו יעילה לתמונות בהן יש אזור בהיר או כהה ויש צורך להפעיל את הפקודה תוך התעלמות מאזור זה בחישוב ערכי הבהירות. משמע, סימון אזור כהה והפעלת הפקודה כשאפשרות זו מסומנת יבהיר את התמונה וסימון אזור בהיר יכהה את התמונה.
מימין תמונת המקור ומשמאל לאחר השלבים המתוארים בסעיפים 6-1
טיפ מס׳ 499 - יצירת צללים ארוכים למלל ועצמים
צללים ארוכים למלל ולאייקונים הוא טרנד ששהתחיל טרם עידן המחשוב ומצא את דרכו חזרה בשנים האחרונות. פוטושופ אמנם מצויידת בסגנון שכבה בשם Drop Shadow, אך למרות שסגנון זה מאפשר שליטה במספר מאפיינים של הצל, לא ניתן לקבוע את אורכו. בעבר סיפקנו טיפים המציעים דרכים ליצירת צללים ארוכים, אך אחד מהם מהם נעזר בתוסף שיש להתקין והשני היה בלתי עריך. טיפ זה מספק דרך ליצירת צל ארוך ובר עריכה בכל שלב. את הצל ניתן להחיל על מלל או אלמנטים גראפיים.
ראשית יש לבחור בכלי המלל ולהקליד את המילה או המילים הרצויות. ניתן להחיל אפקט זה גם על צורות.
כעת יש לקבץ את שכבת המלל באמצעות לחיצה על כפתור התיקייה שבתחתית חלון השכבות (A).
על מנת להוסיף צל לקבוצה יש ללחוץ על כפתור האפקטים (fx) שבתחתית חלון השכבות (B) ומהתפריט הנשלף יש לבחור ב-(C) Drop Shadow. בחלון שנפתח יש לקבוע את אטימות הצל ל-100% ואת המרחק (Distance) על פיקסל בודד ואת שאר הערכים על 0 (D). לא לאשר את החלון עדיין!
כעת יש ללחוץ על כפתור ההוספה (+) שלצד שם האפקט (E) ולשנות את ערך המרחק (Distance) ל-2.
יש לחזור על התהליך 8 פעמים נוספות - פוטושופ מאפשרת ליצור 10 עותקי צללים ולאחר לאשר את החלון (OK).
בשלב זה יש לנו צל רציף וארוך, אך לא מספיק ארוך... כדי להאריך את הצל נשתמש בטריק הבא. בשלב ראשון נסמן את הקבוצה ונקבץ אותה שוב באמצעות קיצור המקלדת Cmd+G במק, או Ctrl+G בחלונות.
כעת יש ללחוץ על כפתור האפקטים (fx) שבתחתית חלון השכבות (B) ומהתפריט הנשלף יש לבחור ב-Drop Shadow.
פוטושופ תציג את רשימת הצללים מהפעם הקודמת, רק שהפעם עלינו לקבוע בכל אחד מהם ערכים שונים: בראשון שבתחתית הרשימה נקבע את הערך 10, לשני נקבע את הערך 20, לשלישי את הערך 30 וכן הלאה...
מה שיפה בשיטה זו שניתן לשלוט על זוית הצל בכל שלב - כל שיש לעשות הוא לבצע לחיצה כפולה על דמות האפקטים שלצד אחת מהקבוצות ובחלון שנפתח לשנות את ערך הזוית (Angle) או לסובב את החוגה שלצד השדה (F).
בדוגמא הוספנו לקבוצה הראשונה צורות.
טיפ מס׳ 498 - שיפורים בהפרדת עצמים מהרקע
בחירת עצמים מורכבים הוא אחד הנושאים המעסיקים את מפתחי adobe כבר למעלה מעשור. הגירסאות האחרונות של פוטושופ הציגו את הפקודה Subject מתפריט Select שנעזרה בבינה מלאכותית כדי לבחור את הנושא בתמונה. העניין הוא שבינה מלאכותית משתפרת על בסיס יומי ולכן יתכן שבידי adobe בכל זמן נתון שיטה משופרת לבחירת הנושא. העדכון האחרון לפוטושופ (23.5) מספק תכונה חדשה המאפשרת לפוטושופ להתחבר לשירותי הענן, לנתח את התמונה ברשת ולאחר לספק תוצאה מדוייקת יותר מהשיטה הקודמת שביצעה את התהליך רק על המחשב. שימו לב שכדי להשתמש במאפיין חדש זה יהיה עליכם להיות מחוברים לאינטרנט.
כדי להשתמש במאפיין זה יהיה עליכם לפתוח קודם את העדפות התוכנה (Cmd+K במק, או Ctrl+K בחלונות).
כעת יש לבחור בצידו השמאלי של חלון ההעדפות בקטגוריה Image Processing. כל שנותר הוא לבחור בין האפשרות Device שתנתח את הנושא במחשב בלבד ותשיג תוצאות מהירות יותר, או Cloud שתנתח את התמונה בענן ועשוייה להשיג תוצאות מפורטות ומדוייקות יותר. שימו לב שהדגש הוא על עשוייה, משמע אין פה הבטחה מפורשת, אבל סביר שהתוצאה עשוייה להיות טובה יותר. במידה ובחרתם באפשרות החדשה (Cloud) אשרו את החלון (OK).
כעת הפעלת הפקודה Subject מתפריט Select תפעיל את שירותי הענן ופוטושופ תציג חלון המציג את התקדמות הניתוח המבוצע בענן (A). משך התהליך בהתאם לחיבור שלכם לאינטרנט. כעבור מספר שניות יוצג אזור הבחירה.
אפשרות אחרת היא לוותר על ההעדפה האוטומטית לבחירה בשירותי הענן ובמקום לבחור בה באופן ידני. כדי לעשות זאת יש להפעיל את הפקודה Select and Mask מתפריט Select.
כעת, על מנת לבחור בשיטה הרצוייה, יש ללחוץ על כפתור החץ הפונה מטה שלצד הכפתור Select Subject ומהתפריט הנשלף לבחור באפשרות Device שתנתח את הנושא במחשב ותשיג תוצאות מהירות יותר, או לבחור דווקא ב-Cloud שתנתח את הנושא בענן ותשיג אולי תוצאות טובות יותר אך איטיות יותר (B). אישור החלון יציג אזור בחירה או מסכה בהתאם למה שבחרתם בתפריט Output to הממוקם בפינה הימנית התחתונה בחלון Select and Mask.
שימו לב שתזרים עבודה זה עדיף מאחר וכמעט תמיד עליכם לשפר את הבחירה הראשונית וחלון זה מהווה את הפתרון המיטבי למטרה זו.
טיפ מס׳ 497 - שימוש חכם בשיטת שילוב זניחה
מרבית שיטות השילוב שחלון השכבות מציע נותרות ללא שימוש עבור חלק ניכר מהמשתמשים. הסיבה לכך היא שפעולתן לא תמיד ברורה והשימוש בהן נראה זניח. שיטת השילוב Difference נמנית על רשימה של שיטות שילוב שאינן מציגות תוצאות מועילות ולכן משתמשים נמנעים ממנה. אך עוצמתן של שיטות שילוב מסויימות מתגלה לעיתים במקרים מיוחדים כמו זה שנציג בטיפ זה.
לפני הכל שיטת השילוב Difference חברה במשפחה של שיטות שילוב החולקות תכונה דומה והיא השוואת המידע בשכבה הנוכחית עם השכבות תחתיה. בפועל פוטושופ בודקת את נתוני הצבע בכל אחד מהערוצים, ומפחיתה את צבע המיזוג מצבע הבסיס או צבע הבסיס מצבע המיזוג, בהתאם לצבע שערך הבהירות שלו גבוה יותר. מיזוג עם לבן גורם להיפוך של ערכי צבע המיזוג. מיזוג עם שחור אינו גורם לשינוי כלשהו. למה זה חשוב? כי זוהי שיטת שילוב טובה להוספת טקסטורות לתמונה - במיוחד כששתי השכבות בגווני אפור. התמונה בדוגמא הבאה חופשית לשימוש וניתנת להורדה מקישור זה. בנוסף יש להוריד את תמונת הסדקים שבקישור זה (התמונה חופשית להורדה אך מצריכה רישום חד פעמי באתר).
בשלב ראשון יש לפתוח את תמונת הדיוקן של החייל ולבטל את רוויית הצבעים בתמונה באמצעות הפקודה Desaturate מתפריט Image>Adjustments.
כעת יש לגרור את שכבת הטקסטורה לתמונה זו ולהגדיל אותה למימדיי שכבת התמונה באמצעות הפקודה Free Transform מתפריט Edit. יש לגרור את הנקודות שבתיבת העיוות לקצוות התמונה ולאשר (Enter/Return).
גם בשכבת הטקסטורה יש לבטל את רוויית הצבעים באמצעות הפקודה Desaturate מתפריט Image>Adjustments.
כעת יש להפוך את צבעי השכבה באמצעות הפקודה Invert מתפריט Image>Adjustments.
כעת יש להחליף את שיטת השילוב של שכבת הטקסטורה ל-Difference (A). ניתן לראות ששיטת שילוב זו גורמת לסדקים באזור הבהירים להפוך לשחורים ובאזורים הכהים להישאר לבנים. הסיבה לכך היא ששיטת שילוב זו מבצעת השוואה בין השכבות - מאחר ואין הבדל בין שחור לשחור פוטושופ מפחיתה 0 ערכי בהירות מ-0 ערכי בהירות והתוצאה היא 0 - משמע אין שינוי. מאחר והסדקים לבנים פוטושופ מפחיתה 0 ערכי בהירות (שחור) מ-255 (לבן) והתוצאה היא לבן מאחר ואין שינוי (255=255-0).
לדוגמא הוספנו קבוצה הכוללת שכבות מלל (B) וניתן לראות שהסדקים מופיעים על כל שטח המלל, פעם בשחור ופעם בלבן וכל זאת בגלל אופייה של שיטת השילוב Difference.
טיפ בונוס - שיטת השילוב Difference חברה במשפחה של 8 שיטות שילוב מיוחדות המגיבות אחרת כשמשנים את אחוז אטימות השכבה (Opacity) מול שינוי אחוז אטימות המילוי (Fill). שיטות שילוב אלו יגיבו טוב יותר כשמפחיתים את אטימות המילוי. אם הטקסטורה (בדוגמא זו הסדקים) חזקה מדי לטעמכם, הפחיתו את אטימות המילוי (Fill) של השכבה (C).
בפינה הימנית התחתונה בדוגמא הטקסטורה ובצד שמאל התוצאה לאחר שילוב הטקסטורה עם התמונה ב-Difference.
טיפ מס׳ 496 -6 טיפים אודות שכבות אובייקט חכם שלא הכרתם
שכבות אובייקט חכם שונות משכבות רגילות. שכבות מסוג זה מאפשרות להגן על תכולת השכבה וניתן לבצע עליהן עריכות צבע, להפעיל עליהן פילטרים וטרנספורמציות ולערוך או לבטל אותן במידת הצורך בכל עת. הנה 5 טיפים שאולי לא הכרתם על שכבות אלו:
לפני הכל, להמרת שכבה אחת או יותר לשכבת אובייקט חכם יש להפעיל את הפקודה Convert to Smart Object מהתפריט הצדדי בחלון השכבות, או להפעיל את הפקודה Convert for Smart Filters מתפריט Filter. אבל זה לא הטיפ... במידה והחלטתם לבטל את ההמרה לשכבת אוביקט חכם, בכל שלב בעבודה תוכלו לעשות זאת באמצעות הפקודה Convert to Layers מהתפריט הצדדי בחלון השכבות (A). בשלב זה אם הפעלתם על שכבת האובייקט החכם פילטר כלשהו פוטושופ תציג חלון ובו פוטושופ תציע לכם לשמר את פעולת הפילטר על השכבות - לרוב זהו רעיון גרוע מאחר ובשלב זה פעולת הפילטר תהיה קבועה ולא ניתן יהיה לבטל או לערוך אותה בהמשך. מומלץ בשלב זה ללחוץ על כפתור No או פשוט ללחוץ על מקש esc. בנוסף כל פעולת טרסנפורמציה או התאמה שהפעלתם על שכבה זו תבוטל. ראוי לציין שאם המרתם מספר שכבות לשכבת אובייקט חכם - המרת האובייקט החכם לשכבות תיצור תיקייה ובה כל שכבות המקור.
אחד היתרונות המשמעותיים של שכבות אובייקט חכם הוא שניתן לשנות את גודל השכבה ללא איבוד איכות בכל שלב. לדוגמא, הקטנתם את השכבה באופן משמעותי? אל דאגה תמיד תוכלו להגדיל אותה חזרה למימדיה המקוריים ללא איבוד איכות. אבל זה בסיסי למדי. לא הרבה יודעים, ניתן לאפס את כל פעולות הטרנספורמציה, כולל עיוותי מעטפת (Warp) באמצעות הפקודה Reset Transform מהתפריט הצדדי בחלון (B). השכבה תשוב למימדיה המקוריים וכל עיוות, הטייה או סיבוב יבוטלו.
פוטושופ מאפשרת להחיל גם התאמות צבע על שכבות אובייקט חחכם. כדי לעשות זאת השתמשו בפקודות ההתאמה שבתפריט Image>Adjustments. רגע, לא עדיף להשתמש בשכבות התאמה? לרוב התשובה חיובית, רק שכדאי לדעת שלפקודה Shadows/Highlights אין התאמה ומומלץ להפעיל אותה על שכבת אובייקט חכם. בנוסף זוהי דרך לא רעה לצמצם את רשימת השכבות שלכם. אבל יש עוד יתרון אחד שכדאי להכיר.
הפעלתם מספר פילטרים והתאמות על שכבת האובייקט החכם וכעת אתם מעונינים לחזור על אותם תהליכים עם שכבה אחרת. כל שעליכם לעשות הוא להמיר את השכבה האחרת לשכבת אובייקט חכם ואז להחזיק את מקש option במק או alt בחלונות ולגרור את דמות הפילטרים משכבת המקור לשכבה האחרת (C). באופן זה, אגב ניתן לוותר על כל ההתאמות והפילטרים שהופעלו על השכבה - פשוט גוררים את דמות הפילטרים לפח הממוקם בתחתית חלון השכבות.
הפעלתם פילטרים, התאמות וטרנספורמציות על שכבת האובייקט החכם והלקוח אישר אבל ביקש תיקון קטנטן והוא להחליף את התמונה? אל תתרגשו - בצעו לחיצה עם לחצן ימני על שם השכבה ומהתפריט הנשלף בחרו ב-Replace Contents פוטושותפתח בשלב זה חלון ובו עליכם לבחור בתמונה להחלפה - אישור החלון יחליף את תכולת השכבה בתמונה בה בחרתם. שימו לב שעל מנת שההחלפה תצליח כדאי ששכבת המקור ותמונת ההחלפה יהיו זהות בגודלן.
טיפ בונוס- לחיצה עם לחצן ימני בעכבר על שם השכבה תציג רשימה של פקודות אותן ניתן להחיל על השכבה - חלק מהפקודות אינן מופיעות אפילו בתפריט הצדדי של חלון השכבות.
טיפ מס׳ 495 - ערכת מברשות חינמיות חדשות
ציירים, אומני פוטושופ וכל חובבי יצירה המשתמשים בתוכנהודאי מעריכים את המברשות היצירתיות שיש לפוטושופ להציע. אמנם חלון המברשות מציע מגוון מוגבל, אך ב-Adobe מציעים מנעד רחב ומעורר השראה של אלפי מברשות מצויינת מבית היוצר של קייל וובסטר - מאייר מעצב וחבר צוות העיצוב ב-adobe. מדי עונה יוצר וובסטר ערכת מברשות חדשה שכדאי להציץ בה ולו כדי לקבל השראה וגם קצת חשק לצייר ולהשתמש במברשות הנהדרות שהוא מציע. המברשות ניתנות להורדה ללא כל תמורה למנויי הענן של adobe
אז איך נהנים ממברשות אלו?
ראשית יש להציג את חלון המברשות באמצעות הפקוה Brushes מתפריט Window.
כעת, מהתפריט הצדדי בחלון זה, יש להפעיל את הפקודה (A) Get more Brushes.
פוטושופ תזניק את דפדפן האינטרנט ותציג את אתר adobe. בשלב זה יתכן ויהיה עליכם להיכנס עם שם המשתמש והסיסמה שלכם ב-adobe. במידה ואינכם רואים את האתר כפי שהוא מוצג בדוגמא ליחצו על כפתור Sign in שבראש העמוד והקלידו את שם המשתמש והסיסמה. לאחר הכניסה יוצג החלון ובו כל הערכות שהוצגו עד כה.
על מנת להוריד את הערכות החדשות יש ללחוץ על כפתור Download הכחול שבראש החלון (B).
כעת, לאחר שהקובץ ירד למחשב, על מנת לטעון את המברשות לפוטושופ ניתן לבצע לחיצה כפולה על הקובץ (ששמו, דרך אגב, Summer-2022.abr), או להפעיל את הפקודה Import Brushes מהתפריט הצדדי בחלון המברשות (C).
על מנת להשתמש במברשות יש לבחור בכלי המכחול ולבחור במברשת הרצוייה. ראוי לציין שחלק מהמברשות בערכה זו נועדו לכלי המריחה בלבד. הערכה הקיצית כוללת מברשות למגוון שימושים החל במברשות שמן, צבעי מים, מברשות מריחה לערבוב צבעים, מברשות רשת ועוד. כדאי להוריד וגם להתנסות!
טיפ מס׳ 494 - שימוש בחלון נסתר להסרת אובייקטים
פוטושופ מציעה מבחר כלים להסרת אובייקטים מהרקע ובראשם פקודת המילוי מודעות התכולה. הבעיה היא שלא תמיד הבינה המלאכותית של פוטושופ יודעת להשלים את המידע הרצוי, בעיקר באזורים בהם הפרטים מצריכים ידע בגיאומטריה ופרספקטיבה. במקרים אלו יש צורך לפנות לכלים המסורתיים של פוטושופ. חלון מקור הדגימה הוא אחד החלונות הנסתרים מעיני מרבית המשתמשים. חלון זה משרת את כלי חותמת הגומי וכלי מברשת הריפוי ומטרתו לאפשר צביעה באופן בו הדגימה והצביעה שונים. לדוגמא, נניח ואתם רוצים לדגום אזור מסויים בתמונה ולצבוע את המידע בהיפוך מראה.
בדוגמא שלפניכם תמונת כלב היושב על סף הדלת. הרעיון הוא להסיר את הכלב מהתמונה. ניסינו לסמן את הכלב ולהסיר אותו באמצעות הפקודה Content-Aware Fill והתוצאה הייתה רחוקה מלהשביע רצון. כדי לפתור את הבעיה נעזרנו בחלון מקור הדגימה ובשלבים הבאים:
התמונה שבדוגמא חופשית להורדה ושימוש וניתן להורידה לצורך התרגול מקישור זה
על מנת לשמר את שכבת המקור יש ליצור שכבה חדשה.
כעת יש לבחור בכלי חותמת הגומי באמצעות לחיצה על מקש S במקלדת.
יש להציג את חלון Clone Source מתפריט Window.
בחלון זה יש ללחוץ על כפתור ההיפוך על הציר האופקי (A).
כעת יש לדגום אזור בתמונה החסר על הציר האופקי בצידה שני של התמונה. אנחנו דגמנו, למשל, את קצה הדלת (B). הרעיון הכללי הוא להשתמש במברשת יחסית רכה וגדולה מספיק כדי שנוכל להשלים את האזור החסר (ניתן להיעזר בקווי עזר לסימון הקצה התחתון של הדלת). רגע לפני הצביעה יש להקטין מעט את גודל המברשת ולהתחיל לצבוע להשלמת הצד הנגדי של הדלת (C). שימו לב שלרוב יש צורך בדגימה שנייה מאזור אחר וצביעה. לדוגמא, בתמונה זו דגמנו את קצה דוגמת המלבן בדלת (D) וצבענו באזור הנגדי לה.
עם סיום הצביעה בסגנון ״מראה״ יש ללחוץ שוב על כפתור השיקוף (A) בחלון מקור הדגימה, כדי להשיב את התנהגות הכלי לברירת המחדל. כמו תמיד יתכנו תיקונים קטנים שניתן לבצע בעזרת דגימה וצביעה באמצעות כלי חותמת הגומי או באמצעות כלי מברשת הריפוי.
מימין תמונת המקור ומשמאל לאחר הסרת הכלב באמצעות השלבים המתוארים
טיפ מס׳ 493 - יצירת ערימת שטרות כסף
הטיפ הבא מוגש בעקבות שאלת אחד מחברי דף הפייסבוק: ״האם אני יכול ליצור באופן אוטומטי ערימת שטרות המפוזרים באופן אקראי?״ התשובה למרבה הפלא היא חיובית. פוטושופ מצויידת במנוע לפיזור תבנית אקראית. מנוע זה נסתר ממרבית המשתמשים ובעבר פרסמנו אודותיו מאמר נרחב. כדי לפזר אובייקט כלשהו באופן אקראי יש לפעול בהתאם לשלבים הבאים:
את השטר שבדוגמא הורדנו מהאתר ויקיפדיה וניתן להורידו לצורך התרגול מקישור זה
ראשית יש להגדיר את תמונת השטר כתבנית באמצעות הפקודה Define Pattern מתפריט Edit. בחלון שנפתח יש להעניק לתבנית שם ולאשר את החלון.
כעת יש ליצור מסמך חדש בגודל הרצוי באמצעות הפקודה New מתפריט File.
בשלב זה יש ליצור שכבה חדשה ולהפעיל את הפקודה Fill מתפריט File.
בחלון הפקודה מתפריט Contents יש לבחור ב-Pattern (A).
בחלון התבנית יש לבחור בתבנית שהגדרנו (B).
יש לסמן את האפשרות Script (C) ובתפריט שלצידו יש לבחור ב-Random Fill (D) ולאשר את החלון.
בחלון שנפתח יש לקבוע את הערכים בהתאם לצרכים: מכוון Density מאפשר לקבוע את צפיפות המילוי - אם הכוונה למלא את השכבה בהרבה מאוד שטרות צפופים יש לקבוע את הערך המירבי (E). שני המכוונים הבאים קובעים את מימדי השטר - קביעת הערך 0.5 למשל, תקטין את מימדיי השטר למחצית מגודלו המקורי. יש לסמן את האפשרות Rotate Pattern כדי לאפשר לתסריט לסובב את התבנית באופן אקראי (G). שני השדות הבאים מאפשרים לשנות באופן אקראי את צבעי התבנית ובהירותה. מומלץ לכל היותר לשנות את הבהירות במעט (H). כל שנותר הוא לאשר את החלון (OK).
בשלב זה יתכן והתסריט לא יימלא לגמרי את כל המסמך בשטרות וסביר שיהיה עליכם למלא את החורים. כדי לעשות זאת אפשר ליצור שכבה חדשה ולהפעיל את הפקודה שוב עם ערך Density שונה, או לשכפל את השכבה ולסובב אותה באמצעות הפקודה Rotate 180 מתפריט Edit>Transform. אם נותרו עדיין חורים שכפלו את שכבת השטרות התחתונה והזיזו אותה מעט ימינה או שמאלה.
טיפ בונוס: מומלץ להוסיף לשטר לפני הגדרתו כתבנית צל דקיק באמצעות הסגנון Drop Shadow.
טיפ מס׳ 492 - יצירת תאורת זרקור מאחורי דמות
צילום דיוקן איכותי עושה חסד עם המצולם ומציג אותו באופן מחמיא. לעיתים תוספת קטנה לצילום עשוייה לשפר את התוצאה ולהבליט את המצולם. לרוב שלב זה נעשה עוד בזמן הצילום - תאורת זרקור ממוקמת מאחורי המצולם ומאירה את הקיר שמאחוריו. תאורה זו יוצרת הפרדה בין המצולם לרקע ולעיתים משפרת את התוצאה. במידה ולא הייתה אפשרות למקם תאורה נוספת בעת הצילום ניתן לדמות אותה בפוטושופ באמצעות השלבים הבאים. שימו לב שאפקט זה מתאים לתמונות שצולמו בסטודיו או כאלו שצולמו כשרקע אחיד מאחורי הדמות המצולמת.
ניתן להוריד את התמונה שבדוגמא לתרגול מקישור זה. התמונה חופשית להורדה ושימוש למנויי הענן של adobe. באתר יש להיכנס עם שם המשתמש והסיסמה שלכם ב-adobe.
ראשית יש לבחור את הנושא במצולם באמצעות הפקודה Subject מתפריט Select.
כעת יש ליצור קבוצה חדשה על ידי לחיצה על הכפתור המתאים בתחתית חלון השכבות (A).
יש ליצור מסכה מסתירה באמצעות החזקת מקש option במק או alt בחלונות ולחיצה על כפתור המסכה בתחתית חלון השכבות (B).
כעת יש לבחור בכלי הבחירה האליפטי, להחזיק את מקש shift וליצור עיגול ברוחב פני המצולם.
יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי (C) ולבחור ב-Levels. בחלון ההתאמה יש לגרור את המכוון האמצעי (מכון גווני הביניים) שמאלה (D) ואת המכוון השמאלי התחתון (מכוון הצללים) מעט ימינה (E). בשלב זה סביר שלא תראו שום שינוי וזה בסדר גמור - מיד הוא מגיע.
יש להציג את חלון Properties מתפריט Window ולגרור את מכוון Feather ימינה (F). שימו לב שיש לגרור את המכוון בהתאם לתמונה ולא בהתאם לדוגמא (התמונה שבדוגמא באבחנה גבוהה...).
מומלץ בשלב זה להחליף את שיטת השילוב של שכבת ההתאמה ל-G) Luminosity).
מימין תמונת המקור ומשמאל לאחר הוספת תאורת זרקור
ניתן להשתמש בטכניקה זו גם בתמונת מוצרים
טיפ מס׳ 491 - שתי שיטות לייבוא תמונות מ-iPhone
הטלפון הנייד שלנו הוא כלי חשוב בתזרים העבודה. הוא מאפשר לצלם סצינות בחיים שיכולים לשמש להשראה ואפילו לשימוש בעבודת העיצוב שלנו. חלק מהמשתמשים נוהגים לשלוח לעצמם את התמונות כדי שיוכלו להשתמש בהן בעבודות העיצוב. אך לפוטושופ פקודה המאפשרת לייבא תמונות מהמכשיר הנייד שלכם די בקלות ובמספר אופנים.
ראשית יש לחבר את ה-iPhone שלכם למחשב באמצעות כבל ההטענה שלו.
יש לפתוח את נעילת הטלפון - אם באמצעות סיסמה או זיהוי פנים.
כעת הפעילו את הפקודה Images from device מתפריט File>Import.
בחלון שנפתח סמנו בצידו השמאלי העליון של החלון את המכשיר שלכם (A).
כעת סמנו את התמונות לייבוא (B) ומתפריט Import to בחרו בתיקייה אליה תרצו לייבא את התמונות (C). שימו לב שלא חייבים לבחור דווקא את אחת מהתיקיות שברשימה. אפשר לבחור בתחתית הרשימה ב-Other ולאחר לבחור בתיקייה הרצוייה.
בשלב זה עליכם לבחור בין שתי אפשרויות הממוקמות בפינה השמאלית התחתונה של חלון הייבוא (D): Create new Photoshop document - בחירה באפשרות זו תפתח כל תמונה שנבחרה כקובץ נפרד בלשונית נפרדת. Create new layer in frontmost Document - בחירה באפשרות זו תוסיף את התמונה כשכבת אובייקט חכם לתמונה הפעילה. במידה ואף תמונה לא הייתה פתוחה התמונה תיפתח כקובץ נפרד. שימו לב שבמידה ובחרתם במספר תמונות, פוטושופ תמקם את התמונות - אחת-אחת ויהיה עליכם לאשר את תיבת ההצבה של כל אחת בנפרד. התמונות, אגב, יישמרו גם לתיקייה בה בחרתם בסעיף 5. כדי שכל זה יקרה עליכם ללחוץ על כפתור Download להורדת התמונות המסומנות (E).
לסיום יש ללחוץ על כפתור סגירת החלון הממוקם בפינה השמאלית העליונה (F).
פוטושופ מציעה שיטה נוספת והיא באמצעות פקודה ייעודית למשתמשי iPhone ו-iPad והיא גם עובדת באופן אלחוטי.
ראשית יש לחבר את ה-iPhone שלכם לרשת ה-WiFi המקומית, אם בבית או בעבודה.
הפעלת הפקודה Import from iPhone מתפריט File תציג מספר פקודות: Take a Photo - בחירה בפקודה זו תפעיל את המצלמה ב-iPhone וכעת תוכלו לצלם תמונה. לאחר הצילום, במידה ואתם מרוצים מהתמונה ליחצו על המילים Use Photo הממוקמות בפינה הימנית התחתונה של הצג במכשיר ה-iPhone שלכם. אם אתם רוצים לנסות לצלם תמונה טובה יותר ליחצו על Retake הממוקמת בפינה השמאלית של התחתונה. בחירה ב-Use Photo תפתח את התמונה בפוטושופ. Scan a Document - בחירה בפקודה זו תפעיל את המצלמה ב-iPhone וכעת תוכלו לצלם מסמך - מכשיר ה-iPhone יזהה את גבולות המסמך ולחיצה על כפתור הצילום תסרוק אותו. אם אתם מרוצים מהצילום ליחצו על כפתור Save ופוטושופ תפתח את המסמך הסרוק ללא רקע מיותר סביבו! Add Sketch - בחירה בפקודה זו תפעיל ב-iPhone אפליקציה המאפשרת לצייר באופן חופשי. עם סיום הציור ניתן ללחוץ על כפתור Done שבקצה העליון של האפליקציה והאיור יופיע על רקע שקוף בפוטושופ - כמה נוח!
שימו לב שלפני כל פקודה יש לוודא שה-iPhone שלכם לא נעול.
הערה: הימנעו מלחיצה על כפתור Download All ולו בשל העובדה שהוא יוריד את כל התמונות למחשב. אם זו לא הייתה הכוונה - התהליך עשוי לגזול זמן יקר ונפח אחסון...
טיפ מס׳ 490 - הבהרת תמונת דיוקן כהה
לא תמיד אנו זוכים לתנאי תאורה מיטביים בעת הצילום. בנוסף, לא תמיד נכון להשתמש במבזק להארת הנושא. אז נכון שניתן להבהיר את התמונה גם לאחר הצילום, אך לעיתים, גם אחרי ההבהרה, מראה העור של המצולם לא נראה טוב. השיטה הבאה מיטיבה עם עור המצולם על ידי הפחתת ניגודיות עדינה בגווני העור. שימו לב שהתוצאה בדוגמא מעט קיצונית - אך נועדה כדי להמחיש את השינוי. בהמשך נסביר כיצד למתן אותה.
ניתן להוריד את התמונה שבדוגמא לתרגול מקישור זה
ראשית יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי ומהתפריט הנשלף יש לבחור ב-Curves.
כעת יש ללחוץ באמצע העקומה ולגרור מעט כלפי מעלה (A). הבהרה כללית זו נועדה בעיקר לחלץ פרטים.
בשלב זה נבצע הבהרה של עור הפנים ולשם כך יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי ומהתפריט הנשלף יש לבחור ב-Selective Color.
מתפריט Colors יש לבחור ב-Yellows (B) ולאחר לגרור את מכוון Black שמאלה עד הסוף (C). שימו לב שבתחתית חלון ההתאמה נבחרה האפשרות (D) Absolute.
כעת יש לבחור בתפריט Colors ב-Reds ולגרור את מכוון Blacks מעט שמאלה (-40-10-).
במידה והתוצאה מוגזמת ניתן להפחית את אטימות השכבה. שימו לב שהבחירה בצהובים ובאדומים בשכבת ההתאמה Selective Color נועדה להשפיע על גווני העור. במידה ואזורים נוספים בתמונה ניזוקו, יש לסמן את המסכה המוצמדת לשכבת ההתאמה ובאמצעות כלי המכחול ומברשת רכה לצבוע אזורים אלה.
הערה: במידה ואיבדתם רווייה מגווני העור, ניתן להשיבה בהתאמה Selective Color על ידי גרירה מתונה מאוד (10-15) של מכוון Cyan שמאלה באדומים (Reds).
מימין תמונת במקור ומשמאל לאחר השלבים המתוארים
טיפ מס׳ 489 - הדרך הנכונה לשימוש בעיוות הגלילי החדש
גירסה 23.4 של פוטושופ הציגה לראשונה עיוות מעטפת חדש ושימושי. פקודת המעטפת Warp הזמינה מתפריט Edit>Transform מציעה מספר ערכות עיוות מוכנות מראש. ערכות אלו מאפשרות לעוות את מעטפת השכבה לפי צורה מסויימת. אחת הצורות שנדרשה בעיקר מיצרני הדמיות ומוקאפים היא גליל. אם למשל רציתם ׳להלביש׳ תוית על בקבוק או פחית הרי שערכות העיוות שהוצעו לא באמת סייעו להשגת התוצאה הרצוייה. כעת תפריט העיוותים מציג עיוות בשם Cylinder המאפשר לעקל עיצוב שטוח כמו תוית למשטח גלילי מעוגל. עיוות זה מציע בקרות המאפשרות לדייק באופן ידני ולהשיג את התוצאה הרצוייה ללא כל מאמץ. יחד עם זאת - כדי להשיג תוצאות ראויות כדאי לעקוב אחר השלבים הבאים. בדוגמא זו אנחנו מעוניינים לעוות את התוית כך שתמוקם באופן טבעי על גבי הפחית.
ראשית למקם במסמך את התוית. שימו לב שהעיוות הגלילי מבצע הרחבה של התוית וכדי למנוע עיוות בולט לעין עלינו להוסיף שטח לצידי התוית. רוחב השטח מכל צד של התוית הוא כמחצית מהתוית.
מומלץ בשלב זה להמיר את השכבה לשכבת אובייקט חכם כדי שניתן יהיה בהמשך לערוך את התוית בכל עת.
כעת להפחית את אטימות השכבה ל-80% כדי שניתן יהיה לדייק בעת העיוות (A).
יש לסמן את שכבת התוית ולהפעיל את הפקודה Free Transform מתפריט Edit. יש להחזיק את מקש Shift ולגרור את נקודות האמצע הצדדיות לכיוון מרכז התוית כדי שאלו ייצמדו לקצה הפחית (B). לא לאשר עדיין את התיבה...
כעת יש ללחוץ עם לחצן ימני בעכבר על תיבת העיוות ומהתפריט הנשלף יש לבחור ב-Warp.
מתפריט Warp יש לבחור ב-Cylinder הממוקם בתחתית הרשימה (C).
כל שנותר הוא לגרור את הנקודות שעל המעטפת (D) לדיוק בעיוות המעטפת ולאשר את העיוות באמצעות לחיצה על מקש Enter/Return.
יש להשיב את אטימות השכבה ל-100%.
הערה: בגירסה זו נוספו בקרות נוספות - אחת בפינה הימנית העליונה ואחת בפינה השמאלית התחתונה - המסייעות לדייק בהנחת התוית על גבי האובייקט (E).
כעת יש להכניס את התוית לגבולות הפחית באמצעות הפקודה Create Clipping Mask מתפריט Layer. במידה והפחית לא הופרדה מהרקע יש לסמן את שכבת הפחית, לבחור אותה באמצעות הפקודה Subject מתפריט Select. כעת יש לסמן את שכבת התוית וללחוץ על כפתור המסכה בתחתית חלון השכבות (F).
מומלץ בשלב זה להחליף את שיטת השילוב של שכבת התוית ל-Overlay (או שיטת שילוב אחרת) לשימור התאורה והמרקם של הפחית (G).
תודה לכם על המאמרים המועילים.אני לומד מכל שלב ומכל משפט.