חלון השכבות מציע 6 משפחות הכוללות 27 שיטות שילוב. אף על פי כן מרבית המשתמשים מסתפקים ב-6-5 שיטות שילוב וזאת מאחר והשימוש בהן ברור להם. אמנם פעולתן של חלק משיטות השילוב לא ברור ולא תמיד ההבדל ביניהן ניכר באופן מיידי, אך תפקידן שונה והנוסחה עליהן הן מבוססות שונה לגמרי. שיטות השילוב Linear Dodge מבהירה את השכבות תחתיה ולעומתה שיטת השילוב Linear Burn הפוכה ומכהה את השכבות תחתיה. במאמר זה נסביר במה הן שונות משאר שיטות השילוב במשפחות להן הן שייכות, נציג אפקטים שניתן להשיג באמצעותן ובנוסף נסביר איך לזכור את פעולתן של שיטות שילוב אלו.
נעים להכיר Linear Burn ו-Linear Dodge (Add)
פוטושופ מציעה מספר שיטות שילוב מנוגדות, לדוגמא, Screen היא שיטת שילוב הפוכה ל-Multiply - הראשונה מבהירה ולעומתה השניה מכהה. שיטות השילוב Linear Dodge ו-Linear Burn מציגות פעולות הפוכות כשגם כאן הראשונה מבהירה ולעומתה השנייה מכהה. אז במה הן שונות משאר שיטות השילוב במשפחות בהן הן חברות? שתי שיטות שילוב אלו הן בעלות העוצמה המירבית במשפחה. שתיהן בודקות את המידע בכל אחד מערוצי הצבע ומכהות או מבהירות את שכבת הבסיס יותר מכל שיטת השילוב האחרות במשפחה. בנוסף, Linear Burn תכהה את האזורים הכהים עד לאיבוד פרטים. בזאת היא שונה מ-Multiply מאותה משפחה. באותה מידה Linear Dodge מבהירה את האזורים הבהירים עד לאיבוד פרטים. שתי שיטות שילוב אלו כמעט ואינן משפיעות על רוויית הצבעים.
שיטות השילוב Linear Dodge ו-Linear Burn חברות במשפחה של 8 שיטות שילוב מיוחדות המגיבות אחרת כשמשנים את אחוז אטימות השכבה (Opacity) מול שינוי אחוז אטימות המילוי (Fill). שיטות שילוב אלו יגיבו טוב יותר כשמפחיתים את אטימות המילוי.
למעבר מהיר לשיטת השילוב Linear Burn יש ללחוץ על מקש V למעבר לכלי ההזזה ואז להשתמש בקיצור המקלדת option+Shift+A במק או alt+Shift+A בחלונות.
למעבר מהיר לשיטת השילוב Linear Dodge יש ללחוץ על מקש V למעבר לכלי ההזזה ואז להשתמש בקיצור המקלדת option+Shift+W במק או alt+Shift+W בחלונות.
למה Linear Dodge?
כאמור, Linear Dodge בודקת את נתוני הצבע בכל אחד מערוצי הצבע ומבהירה את שכבת הבסיס ללא הגדלת ניגודיות. בפועל היא שילוב של Color Dodge ו-Screen. כתוצאה מכך היא מבהירה את שכבת הבסיס בעוצמה רבה יותר משתי שיטות שילוב אלו.
בדוגמא שלפניכם רצועות בהירות המונחות מעל התמונה. המספרים מייצגים את עוצמת הבהירות של כל רצועה כש-0 מייצג שחור ו-100 מייצג לבן. שיטות שילוב ממשפחת המבהירות הופכות 100% שחור (0 בהירות) לשקוף ובפועל הוא אינו משפיע על התמונה. לעומת זאת ניתן לראות שלבן בעוצמה מירבית (100) מבהיר את התמונה באופן המאבד את כל הפרטים. בניגוד לשיטות שילוב אחרות, הפחתת אטימות מילוי (Fill) השכבה עשוייה להציג תוצאות נעימות יותר לעין מהפחתת אטימות השכבה (Opacity).
רגע, למה הוסיפו לשם שיטת השילוב את המילה Add? שיטת השילוב Add הוא שמה המקורי של Linear Dodge והיא קיימת בחלונות הפקודות Apply Image ו-Calculations הזמינות מתפריט Image. בפועל מדובר בשיטות שילוב זהות בפעולתן רק של-Add שליטה רחבה יותר על פעולתה.
למה Linear Burn? Linear Burn חברה במשפחה של שיטות שילוב המכהות את השכבות תחתיהן. שיטת שילוב זו בודקת את נתוני הצבע בכל אחד מערוצי הצבע ומכהה את שכבת הבסיס יותר מכל שיטת שילוב אחרת ממשפחה זו. Linear Burn מהווה שילוב בין Color Burn ל-Multiply ולכן עוצמתה גדולה משתיהן. בפועל Linear Burn מחברת את ערכי הצבע של שכבת הבסיס ושכבת השילוב ומפחיתה 255 - התוצאה תהיה תמיד כהה יותר.
בדוגמא שלפניכם רצועות בהירות המונחות מעל התמונה. המספרים מייצגים את עוצמת הבהירות של כל רצועה כש-0 מייצג שחור ו-100 מייצג לבן. שיטות שילוב ממשפחת המכהות הופכות 100% בהירות (לבן) לשקוף ובפועל הוא אינו משפיע על התמונה. לעומת זאת ניתן להבחין באיבוד פרטים בדרגות בהירות נמוכות. בדוגמא זו הרצועות הכהות גרמו לאיבוד כל הפרטים בתמונה. בניגוד לשיטות שילוב אחרות, הפחתת אטימות מילוי (Fill) השכבה עשוייה להציג תוצאות נעימות יותר לעין מהפחתת אטימות השכבה (Opacity). Linear Burn שייכת לקבוצה של שיטות שילוב הניתנות להחלפה - משמע אם נחליף את הסדר בין שכבת השילוב לשכבת הבסיס ונחליף את שיטת השילוב של שכבת השילוב ל-Linear Burn נקבל את אותה תוצאה.
מה הן עושות בדיוק
נכון שאין כמו מראה עיניים אבל לפעמים כדאי לדעת מה בדיוק עושה כל שיטת שילוב ולאחר לנצל תכונות אלו בפרוייקטים מתאימים. שיטת השילוב Linear Dodge (Add) - כשמה כן היא היא מוסיפה (Add) אור. בפועל שיטת שילוב זו מוסיפה את ערכי הצבע של שכבת השילוב לערכי הצבע של שכבת הבסיס והתוצאה תמיד תהיה בהירה יותר. ניתן לראות שהוספת הערכים בדוגמא גרמה לצבע ריבוע השילוב להפוך לאפור וזאת מאחר והערכים בכל ערוצי הצבע שווים.
לעומת זאת שיטת השילוב Linear Burn מוסיפה לערכי שכבת הבסיס את ערכי שכבת השילוב אבל מפחיתה 255 ערכי צבע וכתוצאה מכך התוצאה תהיה תמיד כהה יותר.
ראוי לציין שערכי צבע במודל הצבע RGB לא יכולים להיות שליליים (המינימום הוא 0) ולא יכולים להיות מעל 255.
הוספת ניגודיות דרמטית
כאמור, שיטות השילוב Linear Dodge ו-Linear Burn מנוגדות. האחת מבהירה והשניה מכהה. שתיהן, אגב, עושות זאת באופן קיצוני ולכן ניתן להיעזר בהן ליצירת ניגודיות המוסיפה לתמונה אוירה רווייה ודרמטית. בדוגמא שלפניכם תמונה חסרת ניגודיות. מיד נוסיף לה ניגודיות מעט שונה מהרגיל. ניתן להוריד את התמונה לתרגול מהקישור הבא. התמונה חופשית להורדה ושימוש למנויי הענן של adobe.
ראשית יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי (A) ומהתפריט הנשלף לבחור ב-Curves.
יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Linear Burn ולהפחית את אטימות מילוי השכבה (Fill) ל-20%.
יש לשכפל את השכבה (Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות).
יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Linear Dodge. בשלב זה יש לנו שתי התאמות באטימות מילוי של 20% - במידה והניגודיות מוגזמת ניתן להפחית את אטימות המילוי ואם היא עדינה מדי ניתן להגדיל במתינות את אחוז אטימות המילוי.
בדוגמא שלפניכם רצינו להבליט את הלהב של הגרזן ולכן סימנו אותו באמצעות כלי הבחירה המהירה ולאחר סימנו את שכבת הרקע ויצרנו מאזור הבחירה שכבה באמצעות קיצור המקלדת (Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות).
בשלב זה מיקמנו את השכבה בראש רשימת השכבות בחלון השכבות והחלפנו את שיטת השילוב של השכבה ל-Linear Dodge.
בדוגמא- מימין תמונת המקור ומשמאל לאחר הוספת שכבות ההתאמה - על מנת להקל עליכם להבין את מבנה הקובץ הענקנו לשכבות שם הכולל את שיטת השילוב ואחוז אטימות מילוי השכבה.
צביעה דרמטית
בדוגמא הקודמת הצגנו שיטה להוספת ניגודיות דרמטית לתמונה. שיטות השילוב Linear Dodge ו-Linear Burn כמעט ואינן משפיעות על הצבעוניות בתמונה ומכאן המילה Linear שבשמן. שיטת שילוב ליניארית (קווית) משפיעה על מרכיב אחד בצבע - בהירות. ניתן לנצל תכונה זו כדי להוסיף דווקא צבע לתמונה תוך הבהרה או הכהייה של אזורים.
בטכניקה הבאה ניעזר בשכבת ההתאמה Color Lookup כדי לצבוע תמונת גווני אפור באופן המשנה את אופייה.
ניתן להוריד את התמונה לתרגול מהקישור הבא.
יש להציג את חלון הערוצים (Window>Channels) ולטעון את הבהירות בתמונה כאזור בחירה באמצעות החזקת מקש Cmd במק או Ctrl בחלונות ולחיצה על דמות הערוץ המשולב (RGB).
כעת יש להפוך את אזור הבחירה באמצעות הפקודה Inverse מתפריט Select.
יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי (A) ומהתפריט הנשלף לבחור ב-Color Lookup.
בחלון Properties, הזמין מתפריט Window, יש לבחור מתפריט 3DLUT File ב-(B) Edgy Amber.3DL.
יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Linear Dodge.
בשלב זה התמונה נצבעה בגווני ספיה. כעת יש לשכפל את שכבת ההתאמה באמצעות קיצור המקלדת Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות.
יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Linear Burn.
במידה והכהיית התמונה מוגזמת יש להפחית את אטימות המילוי (Fill) של השכבה. בדוגמא זו בחרנו ב-50%.
במידה ואזורים חשובים בתמונה הוכהו מדי - יש לסמן את המסכה של ההתאמה הראשונה (Linear Dodge), לבחור בכלי המכחול, בצבע חזית לבן ולצבוע את האזור - בדוגמא זו צבענו מעט סביב הדמות.
טיפ בונוס: השלב הבא לא הכרחי אבל עשוי לתבל מעט את התמונה - על מנת להוסיף גוון נוסף לתמונה ניתן לחזור על שלב מס׳ 1 כדי לטעון את הבהירות בתמונה. כעת יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי ומהתפריט הנשלף לבחור ב-Solid Color. בחלון בורר הצבע יש לבחור בצבע חום 59442d# ולאשר את החלון.
כעת יש להחליף את שיטת השילוב ל-Linear Dodge ולהפחית את אטימות המילוי בהתאם לטעמכם האישי (C).
טכניקה לשיפור מראה תכשיטים
צילום תכשיטים הוא תחום באומנות הדורש ידע ומיומנות. לעיתים אנו נתקלים בתמונה שעל פניו צולמה כהלכה ועדיין נדמה שחסר בה משהו שידגיש את איכויות המוצר. השיטה הבאה משפרת במידה מסוימת תכשיטים, בעיקר יהלומים ובמקרים מסויימים גם תכשיטים העשויים מתכת. בסיס הרעיון הוא להדגיש את האזורים הבהירים במוצר. הענקת מראה זוהר - בין אם מדובר במתכת או יהלומים עשוייה לשפר את מראה המוצר. לשם כך ניעזר בשכבה לבנה ובשיטת שילוב מיוחדת. התמונה שבדוגמא חופשית להורדה ושימוש מקישור זה.
יש ליצור שכבה חדשה מעל שכבת הרקע ולהחליף את שיטת השילוב שלה ל-Linear Dodge (Add).
כעת יש להפחית את אטימות מילוי השכבה (Fill) ל-30%-20% (A). שימו לב שמדובר באטימות המילוי ולא באטימות השכבה (Opacity).
על מנת להגביל את השפעת השכבה על התכשיט בלבד יש לבחור אותו באמצעות הפקודה Subject מתפריט Select.
כעת יש ללחוץ על כפתור המסכה הממוקם בתחתית חלון השכבות (B).
יש לבחור בכלי המכחול, במברשת רכה ובצבע חזית לבן, ללחוץ על דמות השכבה ולצבוע את אזור היהלומים.
במידה וההשפעה של השכבה מוגזמת יש להפחית את אטימות המילוי של השכבה ל-25%-20%. בדוגמא זו הפחתנו את אטימות המילוי ל-25% - גם אטימות זו מופרזת - אך נועדה להמחיש את ההבדל בין התכשיטים.
שימו לב - שיטת השילוב Linear Dodge משפיעה בעיקר על הבהירות - במידה ואתם מעוניינים להעצים את צבעוניות היהלום - החליפו את שיטת השילוב של השכבה ל-(C) Color Dodge.
שיטה זו עשוייה במקרים מסויימים להיטיב גם עם מתכת. בדוגמא זו הוספנו שכבה נפרדת למטרה זו (D).
טיפ בונוס - שיטות השילוב Linear Dodge ו-Color Dodge חברות במשפחה של 8 שיטות שילוב החולקות מספר תכונות ייחודיות - אחת מהן קשורה לשקיפות. חלון סגנון השכבה הזמין באמצעות לחיצה כפולה על דמות השכבה מציג מספר אפשרויות מתקדמות. אחת מהן Transparency Shapes Layer קובעת את מראה השכבה כשזו מכילה שקיפות. ביטול הסימון מאפשרות זו עשוי שלא להשפיע על מראה השכבה, אך בשיטות שילוב מסויימות כמו Color Dodge ו-Linear Dodge ההשפעה לרוב ניכרת. נסו לבטל את הסימון מאפשרות זו ובחנו אם התוצאה השתפרה.
בדוגמא מימין התכשיט ללא התהליך ומשמאל לאחר השלבים המתוארים
אלומת אור
אור וצל אם מרכיבים מרכזיים במרבית התמונות. שיטות השילוב Linear Dodge ו-Linear Burn מאפשרות להוסיף אור וצל לתמונה ו/או לשפר אותם. בדוגמא הבאה אנו מעוניינים להוסיף מקור אור בתמונה ולהחשיך את השאר - משימה מושלמת לשיטות שילוב שזה עיקר תפקידן. את התמונה שבדוגמא ניתן להוריד מקישור זה.
יש לבחור בכלי הבחירה האליפטי ולשרטט אליפסה אנכית בהתאם לדוגמא (A).
כעת יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי ומהתפריט הנשלף לבחור ב-Solid Color.
בחלון בורר הצבע שנפתח יש לבחור בצבע צהוב חיוור (fff4df#) ולאשר את החלון (OK).
כעת יש להציג את חלון Properties מתפריט Window ולגרור את מכוון Feather ימינה (150-200 פיקסלים).
יש להפחית את אטימות המילוי (Fill) של השכבה ל-30%.
עדיין עם כלי הבחירה האליפטי, יש ליצור אליפסה קטנה וצרה יותר ולחזור על סעיפים 5-2.
יש לחזור על התהליך עם אליפסה קטנה יותר ולאחר עם עוד אליפסה קטנה יותר שחציה בגבולות המסמך וחציה מחוצה לו.
על מנת להוסיף לאלומת האור אפקט עדין יש ליצור אזור בחירה מהמסכה של שכבת המילוי הראשונה בעזרת החזקת מקש Cmd במק, או Ctrl בחלונות ולחיצה על דמות המסכה בחלון השכבות.
כעת יש לבחור בצבע חזית צהוב חיור (fff4df#) ולהפעיל את הפקודה Fill מתפריט Edit.
בחלון שנפתח יש לבחור מתפריט Contents ב-Foreground Color ומתפריט Mode יש לבחור ב-Dissolve ב-1% אטימות (כן, זו לא טעות...) ולאשר את החלון (OK).
כל שנותר הוא לטשטש מעט את השכבה באמצעות הפילטר Gaussian Blur מתפריט Filter>Blur ובחלון שנפתח יש לקבוע את הערך 0.5 ולאשר את החלון.
לסיום נחשיך את כל האזור סביב הדמות והאלומה - יש ליצור באמצעות כלי הבחירה האליפטי אליפסה גדולה המקיפה את כל הדמות ואלומת האור.
על מנת לבחור דווקא את הרקע יש להפוך את אזור הבחירה באמצעות הפקודה Inverse מתפריט Select.
יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי ומהתפריט הנשלף לבחור ב-Solid Color.
בחלון שנפתח יש לבחור בצבע שחור ולאשר את החלון.
על מנת לטשטש את השכבה יש לגרור את מכוון Feather שבחלון Properties ימינה (כ-200 פיקסלים).
יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Linear Burn ולהפחית את אטימות מילוי השכבה (Fill) ל-10%.
מה למדנו עד כה
שיטת השילוב Linear Burn שייכת למשפחת המכהות והיא בעלת העוצמה המירבית במשפחה זו.
מסיבה זו שיטת שילוב זו תכהה את התמונה עד לאיבוד פרטים.
שיטת השילוב Linear Dodge שייכת למשפחת המבהירות ואף היא בעלת העוצמה המירבית במשפחה זו.
גם כאן שיטת שילוב זו עלולה להבהיר את התמונה עד לאיבוד פרטים.
שיטות השילוב Linear Dodge ו-Linear Burn חברות במשפחה של 8 שיטות שילוב מיוחדות המגיבות אחרת כשמשנים את אחוז אטימות השכבה (Opacity) מול שינוי אחוז אטימות המילוי (Fill). שיטות שילוב אלו יגיבו טוב יותר כשמפחיתים את אטימות המילוי.
שיטת שילוב Linear Dodge זהה לשיטת השילוב Add הזמינה בחלונות הפקודות Apply Image ו-Calculations מתפריט Image. מסיבה זו המילה Add נוספה לשמה.
ניתן להשתמש בשיטת השילוב Linear Burn להוספת טקסטורות בהירות לתמונה ולהכהיית אזורים בתמונה מסביב לנושא.
ניתן להיעזר בשיטות שילוב מנוגדות אלו כדי להוסיף ניגודיות דרמטית לתמונה ואף לצבוע תמונות בגווני אפור באופן דרמטי.
שיטת השילוב Linear Dodge הופכת שחורים לשקופים ולעומתה שיטת השילוב Linear Burn הופכת לבנים לשקופים.
Comments