חלק משיטות השילוב שפוטושופ מציעה נועדו למשימות שאינן שכיחות והשימוש בהן נדיר. לעומתן מציעה פוטושופ מספר שיטות שילוב שבלעדיהן חלק מהמשימות היו קשות ביותר. לו היינו מדרגים את שיטות השילוב בהתאם לשימושיות שלהן, ל-Overlay היה מקום של כבוד ולו בשל העובדה שהיא נכללת במגוון רחב של טכניקות נפוצות. החל בחידוד והעמקת פרטים, הוספת ניגודיות, הוספת מרקמים לתמונה ועוד. במאמר זה נציג מספר שימושים נפוצים לשיטת שילוב זו.
נעים להכיר Overlay
המשפחה הרביעית ברשימת שיטות השילוב מגבירה את הניגודיות בשכבות תחתיה והופכת שטחים אפורים (50%) לשקופים. אזורי בהירות בשכבה הפעילה הכהים מ-50% יכהו את השכבות תחתיה ולעומת זאת אזורי בהירות בהירים יותר מ-50% יבהירו. בפועל Overlay משלבת שתי שיטות שילוב מנוגדות - Screen המבהירה את התמונה ו-Multiply המכהה אותה. על אף שפעולתן מעט שונה, עוצמתה של Overlay כפולה מ-Soft Light ולצד הניגודיות שהיא מוסיפה היא גם מעצימה את רוויית הצבעים.
למעבר מהיר לשיטת שילוב זו יש ללחוץ על מקש V למעבר לכלי ההזזה ולאחר להשתמש בקיצור המקלדת Shift+Option+O במק, או Shift+alt+O בחלונות
.
למה Overlay?
כאמור, שיטת השילוב Overlay מכפילה את הבהירות והכהות של שכבת הבסיס בהתאם לבהירות בשכבה המשולבת. אזורים בהירים יותר מ-50% בהירות בשכבה המשולבת יבהירו את שכבת הבסיס ואזורי בהירות כהים מ-50% בהירות יכהו את שכבת הבסיס. כתוצאה מכך שיטת שילוב זו מוסיפה ניגודיות לתמונה ולרוב גם מעצימה את רוויית הצבעים.
בדוגמא שלפניכם רצועות בהירות המונחות מעל התמונה. המספרים מייצגים את עוצמת הבהירות של כל רצועה כש-0 מייצג שחור ו-100 מייצג לבן. על מנת שתוכלו להבחין בהשפעת הרצועות יצרנו חלון אופקי במרכז התמונה בו מוצגת תמונת המקור.
שיטות שילוב ממשפחת הניגודיות הופכות 50% אפור לשקוף ובפועל הוא אינו משפיע על התמונה. לצד ההבהרה וההכהייה בצידי התמונה ניתן להבחין בהגדלת רוויית הצבעים באזורים אלו. בניגוד לשיטות שילוב אחרות, הרצועה הלבנה (100%) מבהירה את התמונה אך לא באופן מירבי ובאותו אופן הרצועה השחורה מכהה את שכבת הבסיס אך רק במידה מסויימת. מה שאומר שלא מדובר בשיטת שילוב שכוחה בעוצמתה הרבה. בדומה לשיטות שילוב אחרות - הפחתת אטימות השכבה עשוייה להציג תוצאות נעימות יותר לעין.
הוספת ניגודיות
התכונה העיקרית של שיטת השילוב Overlay היא הוספת ניגודיות. כזכור שיטת שילוב זו משלבת שתי שיטות שילוב - האחת מבהירה (Screen) והשנייה מכהה (Multiply). כתוצאה מכך אזורי בהירות הבהירים מ-50 יובהרו ואזורים כהים יותר יוכהו - בפועל התוצאה היא הגדלת הניגודיות בתמונה.
כדי להוסיף ניגודיות לתמונה יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי ולבחור בכל שכבת התאמה - אין זה משנה מאחר ואין לנו כוונה לערוך את ההתאמה. בדוגמא זו בחרנו ב-Curves.
כעת יש להחליף את שיטת השילוב של שכבת ההתאמה ל-(A) Overlay.
במידה והניגודיות שנוספה לתמונה מוגזמת - יש להפחית את אטימות השכבה (B). במידה והניגודיות איננה מספקת ניתן לשכפל את שכבת ההתאמה (Cmd+J במק או Ctrl+J בחלונות) (C) ולאחר, במידת הצורך, להפחית את אטימות השכבה.
ניתן להוריד תמונה חופשית לשימוש זו לתרגול מקישור זה
טכניקה להעמקת פרטים בתמונה
פוטושופ מספקת מספר פקודות לחידוד התמונה. אך יש מקרים בהם התמונה חדה, אך מעט שטוחה. השיטה הבה מבצעת העמקת פרטים על ידי ניגודיות אזורית. אם זה נשמע לכם מורכב מדי, אל דאגה ההסבר פשוט יחסית.
כשלב ראשון יש לשכפל את שכבת הרקע ולהסיר את רוויית הצבעים באמצעות הפקודה Desaturate מתפריט Image>Adjustments.
כעת מומלץ להמיר את השכבה לשכבת פילטרים חכמה באמצעות הפקודה Convert for Smart Filters מתפריט Filter.
כעת יש להפעיל את הפקודה Shadows/Highlights מתפריט Image>Adjustments. בחלון שנפתח יש לקבוע את הערך בשדות Amount בקטגוריה Shadows ובקטגוריה Highlights על 100% (A). יש לאשר את החלון.
כעת יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Overlay.
במידה והאפקט חזק מדי ניתן להפחית את אחוז אטימות השכבה. אפשרות אחרת היא לבצע לחיצה כפולה על שם הפקודה Shadows/Highlights בחלון השכבות ובחלון שנפתח יש לגרור את מכוון Midtones שמאלה להפחתת הניגודיות בגווני הביניים (B). גרירת המכוון ימינה תגביר את הניגודיות ובמקרים מסויימים תעמיק את הפרטים בתמונה.
סביר שהעמקת הפרטים תשפר אזורים בתמונה ואולי תזיק לשאר. ההמלצה שלנו היא לוודא שההעמקה תופיע רק באזורים הרצויים ולכן מומלץ להסתיר את השפעת השכבה על התמונה באמצעות החזקת מקש option במק או alt בחלונות ולחיצה על כפתור המסכה בתחתית חלון השכבות.
בשלב זה, על מנת לחשוף את העמקת הפרטים יש לבחור בכלי המכחול, במברשת רכה ובצבע חזית לבן ולצבוע את האזורים הרצויים בתמונה. שימו לב שבחלון השכבות מסומנת המסכה ולא השכבה.
אפקט רטרו מהיר
המרת צבעי התמונה לצבעי ׳רטרו׳ היא אחד האפקטים הנפוצים ביותר בעיבוד תמונה. באפקט זה צובעים את הצללים בתמונה בגוונים טורקיזיים ואת האזורים הבהירים בגוונים כתמתמים. למשימה זו ניתן להיעזר בשכבות התאמה שונות, אנחנו נסתפק בשכבת ההתאמה Gradient Map ובשיטת שילוב.
יש לפתוח תמונה שברצונכם להוסיף לה אפקט זה. כעת יש ללחוץ על ריבוע צבע החזית שבחלון הכלים ובחלון בורר הצבע שנפתח להקליד בשדה הערך ההקסדצימלי הממוקם בתחתית החלון את הערך 008082 ולאשר את החלון (OK).
כעת יש ללחוץ על ריבוע צבע הרקע שבחלון הכלים ובחלון בורר הצבע שנפתח להקליד בשדה הערך ההקסדצימלי את הערך ffba00 ולאשר את החלון (OK).
בשלב זה יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי ומהתפריט הנשלף לבחור ב-Gradient Map.
עוד רגע נערוך את ההתאמה, אבל עוד קודם החליפו את שיטת השילוב של השכבה ל-Overlay.
כעת יש ללחוץ על פס מעבר הצבעים שבשכבת ההתאמה ובחלון עורך מעברי הצבע יש ללחוץ על אחת מתחנות הצבע התחתונות שבחלון (A). לחיצה על אחת מהתחנות תציג את המעויין (B) המסמן את נקודת האמצע בין הטורקיז לכתום. כעת ניתן לגרור את המעויין ימינה כדי להוסיף יותר טורקיז לתמונה או שמאלה כדי להוסיף גוונים כתמתמים לתמונה- הכל שאלה של טעם אישי וכמובן בהתאם לתמונה. אם הגעתם לתוצאה הרצוייה אשרו את החלון. אם נדמה לכם שהרסתם את האפקט שהשגתם לפני גרירת המעויין פשוט הקלידו את הערך 50 בשדה ה-Location שבתחתית החלון (C).
אם האפקט חזק מדי לטעמכם הפחיתו את אטימות השכבה בחלון השכבות.
שימו לב שאפקט זה אינו מתאים לכל התמונות ולכן אם האפקט לא מיטיב עם התמונה ליחצו על שכבת ההתאמה בחלון השכבות והעתיקו אותה ללוח באמצעות קיצור המקלדת Cmd+C במק, או Ctrl+C בחלונות. כעת יש לפתוח תמונה אחרת ולצרף את שכבת ההתאמה באמצעות קיצור המקלדת Cmd+V במק, או Ctrl+V בחלונות.
בדוגמא העליונה תמונת המקור ובתחתונה לאחר השלבים המתוארים
הוספת מרקמים לתמונה
כאמור, הוספת ניגודיות היא אחת התכונות הבולטות של שיטות השילוב ממשפחת הקונטרסט. שכבה בשיטת שילוב Overlay הופכת 50% אפור לשקוף מעל שכבה מלאה ובפועל איננה משפיעה על השכבה תחתיה. אפורים בהירים יותר מ-50% יבהירו את התמונה וכהים יותר יכהו אותה. תכונה זו הופכת את משפחה זו כשימושית ביותר להוספת מרקמים לתמונה. בדוגמא הבאה אנחנו מעוניינים להוסיף לפחיות תוית ועדיין לשמר את אגלי המים שעל פניה. במידה ואתם מעוניינים לעקוב אחר השלבים המתוארים ניתן להוריד את תמונת הפחיות מקישור זה - התמונה חופשית להורדה למנויי הענן של Adobe .
ראשית יש לשכפל את שכבת הרקע (Cmd+J במק או Ctrl+J בחלונות) ולהסיר את רוויית הצבעים באמצעות הפקודה Desaturate מתפריט Image>Adjustments. הסרת הצבעים נועדה לאפשר להניח כל תמונה מעל שכבה זו ולשמר את מרקם אגלי המים (A).
כעת יש לפתוח תמונת תוית ולהעתיק את התוית ללוח באמצעות הפקודה Copy מתפריט Edit.
יש לשוב למסמך הפחיות עליו אנו עובדים ולצרף באמצעות הפקודה Paste מתפריט Edit.
כעת כשהתוית ממוקמת במרכז המסמך הפעילו את הפילטר Spherize מתפריט Filter>Distort. פילטר זה מאפשר לעוות את השכבה בצורה כדורית, אך ניתן לקבוע שהעיוות ישפיע בעיקר על הציר האופקי או האנכי. בחלון הפילטר שנפתח יש לקבוע את הערך 80% ומתפריט Mode יש לבחור באפשרות Horizontal Only ולאשר את החלון (B). יש לגרור את שכבת התוית ולמקמה במרכז הפחית.
לרוב פקודת העיוות שהפעלנו תרחיב את התוית ולכן הפעילו את הפקודה Free Tansform מצפריט Edit, החזיקו את המקשים Shift+option במק או Shift+alt בחלונות וגררו מעט את אחת מנקודות האמצע הצדדיות בתיבה כלפי פנים התיבה להצרת התוית.
בשלב זה יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-(C) Overlay. פוטושופ תאפשר לאזורי הבהירות בשכבה התחתונה להשפיע על אזורי הבהירות בתוית ובפועל נראה את אגלי המים מעל התמונה. הבעיה היא שלרוב התוצאה לא תהיה חזקה מספיק.
כדי להעצים את האפקט יש לסמן את שכבת הפחיות המשוכפלת (A) ולשכפל אותה שוב (Cmd+J במק או Ctrl+J בחלונות) ולגרור אותה לראש רשימת השכבות.
יש להמיר אותה לשכבת פילטרים חכמה באמצעות הפקודה Convert for Smart Filters מתפריט Filter.
יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Overlay.
כעת כדי להגביל את השפעת השכבה על אזור התוית בלבד יש להפעיל את הפקודה Create Clipping Mask מתפריט Layer.
התוצאה בשלב זה מעט כהה ולכן יש להפעיל את הפקודה Levels מתפריט Image>Adjustments ולגרור את המכוון הימני שמאלה כדי להבהיר את אזורי הבהירות הבהירים ובנוסף לגרור את המכוון השמאלי ימינה כדי להכהות את הצללים (C) ולאשר את החלון.
* ניתן להוריד תוית חופשית לשימוש לצורך תרגול מקישור זה
מה למדנו עד כה
שיטת שילוב זו היא ממשפחת שיטות השילוב המוסיפות ניגודיות לתמונה. הוספת שכבת התאמה כלשהי והחלפת שיטת השילוב שלה ל-Overlay תגדיל את הניגודיות בשכבות תחתיה.
שיטת שילוב זו מכהה או מבהירה את שכבת הבסיס בהתאם לבהירות בשכבה המשולבת. באופן כללי החלפת שיטת השילוב של השכבה באחת מהשיטות שבמשפחה זו בודקת אם בהירות השכבה המסומנת בהירה או כהה יותר מ-50% אפור. אם היא בהירה מ-50% אפור היא תבהיר את השכבות תחתיה ואם היא כהה מ-50% אפור היא תכהה אותן. עובדה זו הופכת שיטת שילוב זו ליעילה בהנחת מרקמים מעל תמונה.
בשימוש בשיטת שילוב זו פיקסלים הצבועים ב-50% אפור יהפכו לשקופים בשילוב עם שכבות מלאות אחרות.
ניתן להיעזר בשיטת שילוב זו להדגשת הנושא על ידי יצירת שכבה אפורה וצביעת האזור להדגשה באפור בהיר והכהיית האזורים סביבו באמצעות צביעתו באפור כהה עד שחור.
עוצמת שיטת שילוב זו כפולה מעוצמתה של שיטת השילוב Soft Light.
שיטת שילוב זו מצויינת לצביעת אזורים אפורים - הנחת שכבה בצבע מעל שכבה אפורה והחלפת שיטת השילוב שלה ל-Overlay תציג תוצאה טובה יותר משיטת השילוב Color.
למעבר מהיר לשיטת שילוב זו יש לבחור בכלי ההזזה ולאחר להשתמש בקיצור המקלדת Shift+option+F במק או Shift+alt+F בחלונות.
Comments