top of page

סודות שיטות השילוב: Divide

עודכן: 13 בינו׳ 2022

המשפחה החמישית ברשימת שיטות השילוב מבצעת השוואה בין שכבות ומציגות את ההבדלים ביניהן. שיטת השילוב Divide מחלקת את ערכי הצבע של שכבה אחת בשכבה תחתיה. לכאורה, מדובר בשיטת שילוב שהשימוש שלה הוא לצורכי מחקר בלבד; בפועל מדובר בכלי פשוט ויעיל לפתרון בעיות וליצירת אפקטים מהירים. במאמר זה נציג דרך פשוטה להסרת סטיית צבע, להבהרה וחימום תמונה ולהשגת אפקטים מעניינים ללא מאמץ.

 

נעים להכיר Divide

שיטת השילוב Divide חברה במשפחה של שיטות שילוב החולקות תכונה דומה והיא השוואת המידע בשכבה הנוכחית עם השכבות תחתיה. רגע לפני שנציג את נפלאות שיטת השילוב, לא נוכל להתעלם מהנתונים היבשים. בפועל פוטושופ בודקת את נתוני הצבע בכל אחד מהערוצים, ומחלקת את הערך 256 בתוצאה של חילוק צבע שכבת המיזוג (לה הענקנו את שיטת השילוב (a) (Divide) בצבע שכבת הבסיס (b). בניגוד ל-Difference, החברה במשפחה זו, לבן לא משפיע על התמונה וערכי בהירות נמוכים יותר דווקא מבהירים את התמונה. משמע, שחור, בפועל יבהיר את התמונה באופן מירבי. מבולבלים? לא נורא - מיד נראה כמה זה שימושי.

באופן חריג לשיטת השילוב Divide ולשיטת השילוב Subtract אין קיצורי מקלדת.




בדוגמא: a‭‬ = צבע‭ ‬השכבה‭ ‬לה‭ ‬הענקנו‭ ‬את‭ ‬שיטת‭ ‬השילוב ‭ ‬Divide b ‬ = צבע‭ ‬השכבה‭ ‬תחתיה‭ ‬(שכבת‭ ‬הבסיס‭(‬

 

למה Divide?

את הנוסחה שמאחורי שיטת השילוב נשאיר בצד ונסביר שבפועל Divide מאפשרת לבטל השפעות לא רצויות על התמונה. בדוגמא שלפניכם תמונה של בחורה על רקע של קיר כחול. את התמונה ניתן להוריד לתרגול מהקישור הבא.

ניתן לראות בבירור שבתמונה זו קיימת סטיית צבע כחלחלה. כדי לפתור את הבעיה ניתן לפעול בהתאם לשלבים הבאים:

  1. ראשית יש לבחור בכלי דוגם הצבע (לחיצה על מקש i) ולאחר יש לדגום אזור בתמונה שאמור להיות לבן או אפור בהיר. בדוגמא זו דגמנו את השרוכים הלבנים (A). כדאי להקפיד לא לדגום אזור ללא פרטים- אחרת השפעת התיקון תהיה קטנה מדי.

  2. כעת יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי (B) ומהתפריט הנשלף לבחור ב-Solid Color. פוטושופ תפתח את חלון בורר הצבע והשינוי היחידי שצריך לבצע בו הוא לקבוע את ערך הבהירות על 100 (C) ולאשר את החלון. הסיבה לקביעת הערך 100 היא שאנחנו לא מעוניינים להשפיע על בהירות התמונה אלא לתקן את סטיית הצבע בלבד.

  3. כל שנותר הוא להחליף את שיטת השילוב של שכבת המילוי שהוספנו ל-D) Divide).

מה קרה פה בעצם? שיטת השילוב חילקה את צבעי שכבת המילוי בצבעי השכבה תחתיה- מאחר והערכים זהים- כל ערך הנחלק בעצמו ישיג את התוצאה 1. לפיכך הצבע העודף שדגמנו שגרם לסטיית הצבע הוסר מצבעי התמונה ואיזן את הגוונים הנייטרליים.

מימין‭ ‬תמונת‭ ‬המקור‭ ‬ניתן‭ ‬להבחין‭ ‬בגוון‭ ‬הכחלחל‭ ‬שהשתלט‭ ‬על‭ ‬צבעי‭ ‬התמונה‭.‬ משמאל‭ ‬לאחר‭ ‬השלבים‭ ‬המתוארים‭-‬

שיטה‭ ‬זו‭ ‬מבצעת‭ ‬הפחתה‭ ‬מתמטית‭ ‬של‭ ‬הצבע‭ ‬‮'‬העויין‮'‬‭ ‬בתמונה‭ ‬ובפועל‭ ‬מתקנת‭ ‬את‭ ‬צבעי‭ ‬התמונה‭.‬

 

כוחה של בהירות

בדוגמא שלפניכם רצועות בעלות בהירות שונה המונחות מעל התמונה. המספרים מייצגים את עוצמת הבהירות של כל רצועה כש-0 מייצג שחור ו-100 מייצג לבן. על מנת שתוכלו להבחין בהשפעת הרצועות יצרנו חלון אופקי במרכז התמונה בו מוצגת תמונת המקור. ניתן להבחין שדווקא שחור מבהיר את התמונה. לעומת זאת כשהרצועה בהירה בעוצמה מלאה (100%) אין השפעה על בהירות התמונה. הסיבה לכך נעוצה כמובן בנוסחה המתמטית של שיטת השילוב Divide בה 255 חלקי 255 מספקים את התוצאה 1 המייצגת לבן בו אין כל שינוי. אוקיי, אז איך זה בדיוק משרת אותנו? בדוגמא הבאה נציג את השפעת בהירות הצבע והגוון על התמונה.

 

הבהרה וחימום הצבעים

בדוגמא הבאה נבהיר אזור בתמונה ונחמם את צבעיו באמצעות שכבת מילוי אחת. כדי לעקוב אחר השלבים ניתן להוריד את התמונה מהקישור הבא.

  1. ראשית יש להוסיף שכבת מילוי בדרך הבאה- יש להפעיל את הפקודה Solid Color מתפריט Layer>New Fill Layer.

  2. בשלב זה ייפתח חלון ובו ניתן להעניק לשכבה שם (A) , בעיקר להחליף מראש את שיטת השילוב של השכבה ל-B) Divide).

  3. בחלון בורר הצבע מומלץ לבחור בצבע קר- כזכור שיטת השילוב Divide עובדת על חלוקה ולכן פועלת הפוך מההיגיון- צבעים חמים יקררו את התמונה ולעומת זאת צבעים קרים יחממו אותה ולכן בחרנו בצבע ציאן (C) (#55b0ed); בשלב זה, במידה והתמונה בהירה מדי ניתן להגדיל את ערך הבהירות (D) ובמידה והתמונה רווייה מדי ניתן להפחית את ערך הרווייה (E).

  4. באופן כללי הבהרנו את התמונה וחיממנו את צבעיה. כעת כדי להגדיל את השפעת השכבה בעיקר על מרכז התמונה יש לבחור בכלי הבחירה האליפטי ולשרטט אליפסה במרכז התמונה.

  5. כעת יש לסמן בחלון השכבות את המסכה של שכבת המילוי, לבחור בצבע חזית שחור ולמלא את אזור הבחירה באמצעות קיצור המקלדת option+Delete במק או alt+Backspace בחלונות.

  6. יש לבטל את אזור הבחירה (Select>Deselect).

  7. בשלב זה דווקא הסתרנו את השפעת השכבה על מרכז התמונה וזה בדיוק ההפך ממה שאנחנו צריכים. על מנת לתקן זאת יש להציג את חלון Properties מתפריט Window ובחלון זה יש ללחוץ על כפתור Invert.

  8. כדי לרכך את המעבר בין האזור שמושפע לקצוות התמונה יש לגרור בחלון Properties את מכוון Feather ימינה- אנחנו קבענו את הערך 400 אבל ניתן לקבוע ערך אחר בהתאם לטעמכם האישי.

בדוגמא‭ ‬העליונה‭ ‬תמונת‭ ‬המקור‭ - ‬השקיעה‭ ‬אמנם‭ ‬מעניינת‭ ‬אך‭ ‬בקושי‭ ‬ניתן‭ ‬להבין‭ ‬בבניינים‭ ‬בחזית‭ ‬התמונה‭.‬

הוספת‭ ‬שכבת‭ ‬המילוי‭ ‬בשיטת‭ ‬שילוב‭ ‬Divide‭ ‬האירה‭ ‬את‭ ‬הבניינים‭ ‬וחיממה‭ ‬את‭ ‬צבעיהם‭.‬

 

יצירת איור מתמונה

בדוגמא הבאה נמיר את התמונה לקווי מתאר באמצעות שיטת השילוב Divide.

את התמונה בה השתמשנו בתרגיל ניתן להוריד מהקישור הבא.

שלב ראשון: יצירת האיור

  1. ראשית יש לשכפל את השכבה באמצעות קיצור המקלדת Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות.

  2. כעת יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה המשוכפלת ל-Divide - מאחר ושתי השכבות זהות ובשיטת שילוב זו מתבצע חילוק של ערכי הצבע של שכבת השילוב בשכבת הבסיס (בדוגמא- שכבת הרקע) - קיבלנו משטח לבן.

  3. על מנת להמיר את התמונה לקווי מתאר יש להפעיל את הפילטר Gaussian Blur מתפריט Filter>Blur. בחלון שנפתח יש לקבוע ערך נמוך עד בינוני (8-15 פיקסלים) ולאשר את החלון.

  4. כעת יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי ולבחור ב-Threshold. בשלב זה יש לגרור את המכוון ימינה או שמאלה להשגת רמת הפירוט הנדרשת- אנחנו קבענו את הערך 215, אבל הערך עשוי להשתנות מתמונה לתמונה.

  5. הפקודה Threshold ממירה את צבעי התמונה לשחור ולבן בלבד. כתוצאה מכך המעברים בין קווי המתאר השחורים לרקע חדים מדי. כדי להחליק אותם ולהוסיף להם סגנון יש ליצור גירסה משוטחת של התוצאה הנוכחית באמצעות החזקת מקש option במק, או alt בחלונות ולהפעיל את הפקודה Merge Visible מתפריט Layer.

  6. כעת יש להפעיל את הפילטר Oil Paint הזמין מתפריט Filter>Stylize. בחלון שנפתח קבענו את הערכים הבאים: Bristle Detail: 0, Scale: 0.1, Cleanliness: 5, Stylization: 4. שימו לב: האפשרות Lighting לא מסומנת (C). יש לאשר את החלון (OK).

בדוגמא העליונה תמונת המקור ובתחתונה לאחר השלבים המתוארים.

אני מניח שלאלו מביניכם העוקבים אחר סדרת מאמרים אלה יש תחושת ׳דה ז׳ה וו׳ ולו מהעובדה שכבר קראתם שלבים אלו בעבר. אינכם טועים- שלבים אלו הופיעו גם במאמר העוסק בשיטת השילוב Color Dodge. הסיבה לכך היא ששיטות שילוב אלו מאוד דומות עם הבדל אחד - בשיטת השילוב Color Dodge לבן יבהיר את התמונה ואילו ב-Divide - לבן לא ישפיע עליה.

 

שלב שני: צביעת התמונה

את התמונה ניתן לצבוע במגוון דרכים- אחת מהן היא באמצעות השלבים המתוארים בפרק הקודם אודות שיטת השילוב Multiply.

בדוגמא זו העדפנו לצבוע את התמונה באופן ידני בהתאם לשלבים הבאים:

  1. יש לבחור בכלי הלאסו ולסמן אזור בתמונה אותו אתם מבקשים לצבוע, לדוגמא הבגדים של המצולם.

  2. כעת יש לסמן את שכבת הרקע וללחוץ על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי שבתחתית חלון השכבות (A) ומהתפריט הנשלף יש לבחור ב-(Solid Color (B. בחלון שנפתח יש לבחור בצבע הרצוי; אנחנו בחרנו בכתום f78d1e# ולאשר את החלון (OK).

  3. יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-C) Multiply). מומלץ להעניק לשכבה שם המתאר אותה.

באותו אופן יש לחזור על התהליך עם כל האזורים בתמונה. נכון, מדובר במשימה שתובעת זמן וסבלנות, אך לרוב התוצאה משתלמת. שימוש בשכבות מילוי מסוג Solid Color מאפשר עריכת הצבע בכל שלב.

בדוגמא‭ ‬העליונה ‬תמונת‭ ‬המקור‭ ‬ובתחתונה ‬לאחר‭ ‬השלבים‭ ‬המתוארים‭.‬ כל שכבות הצבע בשיטת שילוב Multiply

 

מה למדנו עד כה

  • שיטת השילוב Divide חברה במשפחה של שיטות שילוב המשוות את המידע בשכבה הנוכחית עם השכבות תחתיה.

  • שיטת השילוב Divide בודקת את נתוני הצבע בכל אחד מהערוצים, ומחלקת את הערך 256 בתוצאה של חילוק צבע שכבת המיזוג (לה הענקנו את שיטת השילוב (Divide) בצבע שכבת הבסיס.

  • בניגוד ל-Difference, החברה במשפחה זו, לבן לא משפיע על התמונה וערכי בהירות נמוכים יותר דווקא מבהירים את התמונה. משמע, שחור, בפועל יבהיר את התמונה באופן מירבי.

  • שיטת שילוב זו שימושית להסרת סטיות צבע, ליצירת איור קווי מהתמונה ולצביעה אומנותית של התמונה.

  • שיטת שילוב זו דומה בפעולתה ל-Color Dodge אך בשונה ממנה לבן לא יבהיר את התמונה ולמעשה כלל לא ישפיע עליה.



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page