top of page
תמונת הסופר/תיגאל לוי

סודות שיטות השילוב Lighter Color / Lighten

עודכן: 21 באוק׳ 2021

שיטות שילוב משנות את האופן בו שכבה מתמזגת עם שכבות אחרות. תפריט שיטות השילוב מציע 6 משפחות שונות המשמשות בין היתר לתיקוני פגמים בתמונה, ליצירת אפקטים ולא פחות חשוב למחקר. המשפחה השלישית ברשימה מבהירה את השכבות תחתיה ומציעה מספר תכונות המאפשרות לקצר תהליכים ולהשיג תוצאות מדוייקות בזמן קצר. שיטות השילוב Lighten ו-Lighter Color משפיעות על פיקסלים כהים יותר בשכבת הבסיס- עובדה המאפשרת, למשל, להבהיר רק אזורים הדורשים הבהרה. במאמר זה נציג דרכים לתיקון בעיות בעזרתן ונסביר כיצד ניתן להיעזר בהן ליצירת אפקטים מרשימים.

 

נעים להכיר Lighten ו- Lighter Color Lighten ו-Lighter Color חברות במשפחה של שיטות שילוב החולקות תכונה דומה והיא הבהרת השכבות תחתיה. Lighten בודקת את נתוני הצבע בכל אחד מערוצי הצבע ומציגה את הפיקסלים הבהירים יותר מבין שכבת הבסיס או שכבת השילוב. לעומתה Lighter Color איננה בודקת כל ערוץ בנפרד, אלא משווה את סך בהירות הצבע בשכבה הנוכחית מול השכבות תחתיה ומציגה את הפיקסלים הבהירים יותר.


  • בדוגמא שלפניכם שכבת צורה במילוי אדום מעל שכבת צורה במילוי ירוק- הרקע מסביב שקוף. כשבוחרים בשיטת השילוב Lighten פוטושופ בודקת איזה מערוצי הצבע בהירים יותר - זו של השכבה הפעילה או זו של השכבות תחתיה. התוצאה של החפיפה בין שני הריבועים היא צהוב מאחר ותפקידה של שיטת שילוב זו היא להוסיף אור ולכן- אם נקבע 255 ערכי בהירות באדום ובירוק נקבל צהוב.

  • לעומת זאת Lighter Color בודקת איזה מהצבעים - ירוק או אדום - בהירים יותר. מאחר וערך הבהירות של הירוק גבוה יותר- הוא מוצג מעל האדום, אף על פי שבפועל שכבת הצורה האדומה מעל השכבה הירוקה...

  • למעבר מהיר לשיטת השילוב Lighten יש ללחוץ על מקש V למעבר לכלי ההזזה ולאחר להשתמש בקיצור המקלדת Shift+Option+G במק, או Shift+alt+G בחלונות.

  • שיטת השילוב Lighter Color חברה במשפחה של 4 שיטות שילוב מקופחות שלא הוקצה להן קיצור מקלדת...

 

למה Lighten או Lighter Color?

כאמור, אחד התפקידים של שיטות שילוב הוא לפתור בעיות סבוכות בפעולה אחת. בדוגמא שלפניכם הנחנו שכבה של אולם מואר בגוונים כחולים מעל שכבת תמונה של רקדן שמסביבו רקע שחור. אילו היינו מעוניינים לשלב את שתי השכבות באופן המסורתי הרגיל, היה עלינו להפריד את הרקדן מהרקע ולהניחו מעל שכבת הרקע.

סימון שכבת האולם העליונה והחלפת שיטת השילוב שלה ל-Lighten חסכה את תהליך הפרדת הרקדן מהרקע מסיבה ברורה- אין כהה יותר משחור ולכן המידע הבהיר מהשכבה העליונה החליף את המידע הכהה מהשכבה התחתונה. אזורים בהירים יותר, בדוגמא זו הרקדן, לא הוחלפו וקיבלנו שילוב מהיר ומוצלח יחסית.

בחירה בשיטת השילוב Lighter Color הניבה תוצאה דומה- רק שכאן צבע הרקע כמעט ולא השפיע על הרקדן מאחר ובשיטת שילוב זו בהירות הצבע הכללית של האובייקט הייתה גבוהה מהרקע. אגב, לו היינו מחליפים את שיטת השילוב של הרקדן ב-Lighten או Lighter Color וממקמים אותה מעל שכבת הרקע- התוצאה הייתה זהה מאחר ועדיין הייתה מתבצעת השוואה של הבהירות של כל שכבה.

מימין שכבת התאורה הכחולה שמוקמה בחלון השכבות מעל שכבת הרקדן בשיטות השילוב Lighten ו-Lighter Color.

שכבת האורות בהירה יותר מהרקע השחור סביב הרקדן ולכן החליפה אותו. שכבת הרקדן נותרה כמעט ללא שינוי מאחר והיא בהירה מהרקע הכחול. לשיטות שילוב אלו תכונה עיקרית נוספת עליה נדון בסעיף הבא.

 

קסם שחור

שיטות השילוב ממשפחת המבהירים חולקות תכונה נוספת והיא ביטול שחור. החלפת שיטת השילוב של שכבה הכוללת שחור לאחת משיטות השילוב ממשפחת המבהירים מעל שכבה מלאה תהפוך את האזורים השחורים בשכבה הפעילה לשקופים. בתרגיל הבא נעזרנו בארבע שכבות ליצירת קומפוזיציה.

שכבת הבסיס מכילה תמונה של מגרש כדורסל בעל רקע שחור (A), אולם הכולל יציע אוהדים (B), כרזת התחרות (C) וכדורסל בוער (D). השכבות מוקמו מעל שכבת הבסיס. החלפת שיטת השילוב של כל השכבות מלבד שכבת הבסיס ל-Lighten ביטלה את השחור בשכבות והפכה אותו לשקוף. שימו לב שפעולה זו חסכה בפועל את הצורך בהפרדת אלמנטים מהרקע. לדוגמא, הרקע השחור מסביב לרשת הסל הוחלפו ברקע של האולם באופן מושלם. בנוסף ניתן לראות שהפרטים באש ובעשן של כדורסל הלוהט נשתמרו ורקע האולם לא השפיע על הפנסים מאחר והם בהירים יותר.


 

כוחה של בהירות

כאמור שיטת שילוב ממשפחה זו משפיעות על בהירות התמונה. בדוגמא שלפניכם רצועות בהירות המונחות מעל התמונה. המספרים מייצגים את עוצמת הבהירות של כל רצועה כש-0 מייצג שחור ו-100 מייצג לבן. אזורים בהירים משחור יבהירו את התמונה. שימו לב שהבהרה מסוג זה מפחיתה את הניגודיות בתמונה. כשהרצועה בהירה בעוצמה מלאה (100%) התמונה מובהרת באופן מירבי (לבן) וכשהרצועה שחורה התמונה לא מושפעת. כל שיטות השילוב ממשפחה זו מעלימות שחור כשזה מונח מעל שכבה מלאה ולכן שחור אינו משפיע על תמונת המקור.

 

אפקט תנועה פשוט ומהיר

לפעמים האפקטים המרשימים ביותר הם דווקא הקלים ביותר לביצוע. התרגיל הבא נעזר בשיטת השילוב Lighten ליצירת אפקט של תנועה. ניתן לעקוב אחר השלבים בתרגיל באמצעות הורדת התמונה החופשית לשימוש מהקישור הבא.

  1. ראשית יש לשכפל את שכבת הרקע (Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות).

  2. יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Lighten.

  3. כעת יש להפעיל את הפקודה Free Transform מתפריט Edit.

  4. כעת יש לגרור את נקודת הציר הממוקמת כברירת מחדל במרכז התיבה לעבר הנושא המצולם- בדוגמא זו מיקמנו את נקודת הציר בין שני פני המצולמים (A). רגע, לא לאשר את התיבה!

  5. כעת יש לקבוע בשדה הזוית בסרגל אפשרויות הכלי את הערך 1 לסיבוב התיבה באחוז אחד (B) ולאשר את הסיבוב באמצעות לחיצה על מקש Enter/Return, או בעזרת לחיצה על הכפתור המתאים בסרגל האפשרויות (C).

  6. כעת כדי ליצור עותקים מסובבים של אותה שכבה יש להשתמש בקיצור המקלדת Cmd+Shift+option+T במק, או Ctrl+Shift+alt+T בחלונות. יש לחזור על קיצור זה מספר פעמים בהתאם לטעמכם האישי (אנחנו השתמשנו בקיצור מקלדת זה 7 פעמים נוספות...).

  7. מיקום נקודת הציר מיקד את עיניי הצופה בנושא- אך עדיין חלק מהנושא מטושטש- כדי לפתור בעיה זו יש לפעול בהתאם לשלבים הבאים.

  8. כעת יש לבחור את כל השכבות במסמך למעט שכבת הרקע באמצעות הפקודה All Layers מתפריט Select.

  9. יש לאגד את השכבות בקבוצה באמצעות לחיצה על כפתור התיקייה בתחתית חלון השכבות.

  10. יש להוסיף מסיכה לקבוצה באמצעות לחיצה על כפתור המסיכה בתחתית חלון השכבות.

  11. כל שנותר הוא לבחור בכלי המכחול ובמברשת רכה ובצבע חזית שחור ולצבוע את האזורים המטושטשים בדמות כדי לחשוף את הדמויות החדות שבשכבת הרקע.

 

מה למדנו עד כה

  1. שיטות השילוב Lighten ו-Lighter Color הן חלק ממשפחה המבהירה את השכבות תחתיה.

  2. כל שיטות השילוב ממשפחה זו מעלימות שחור כשזה מונח מעל שכבה מלאה.

  3. אזורים שחורים בשכבה הפעילה לא משפיעים על השכבות תחתיהן.

  4. שיטת השילוב Lighten בודקת את נתוני הצבע בכל אחד מערוצי הצבע ומציגה את הפיקסלים הבהירים יותר מבין שכבת הבסיס או שכבת השילוב.

  5. שיטת השילוב Lighter Color איננה בודקת כל ערוץ בנפרד, אלא משווה את סך בהירות הצבע בשכבה הנוכחית מול השכבות תחתיה ומציגה את הפיקסלים הבהירים יותר. מסיבה זו ובשונה מ-Lighten היא לא תשנה את צבע השכבות תחתיה.

  6. מתי משתמשים ב-Lighten ומתי ב-Lighter Color? לשאלה זו אין תשובה חד־משמעית, אך לרוב Lighten תהיה בחירה טובה יותר. אם יש ספק- בודקים איזו מבין השתיים מניבות תוצאה טובה יותר...

  7. כדאי לדעת ש-Lighten היא שיטת שילוב הפוכה ל-Darken ולעומת זאת Lighter Color הפוכה ל-Darken Color.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page