top of page

המדריך לפתרון בעיות בפוטושופ - 1

אין‭ ‬דבר‭ ‬יותר‭ ‬מתסכל‭ ‬מתוכנה‭ ‬המסרבת‭ ‬לשתף‭ ‬פעולה‭ ,‬נתקעת,‭ ‬קורסת,‭ ‬או‭ ‬סתם‭ ‬מתעקשת‭ ‬שלא לבצע‭ ‬פעולות‭ ,‬או‭ ‬פקודות‭ ‬שעבדו‭ ‬אך‭ ‬לפני‭ ‬רגע‭ ‬וכעת‭ ‬מקשות‭ ‬על‭ ‬החיים‭.‬ פוטושופ‭ ‬מסוגלת‭ ‬לחולל‭ ‬תיבות‭ ‬אזהרה‭ ‬סתומות‭ ,‬לצפצף‭ ‬בסירוב‭ ‬בעת‭ ‬הפעלת‭ ‬פקודה‭,‬ או‭ ‬סתם‭ ‬להתעלם‭ ‬מהמשתמש‭.‬ לעיתים‭ ‬מדובר‭ ‬בבעיה‭ ‬שקשורה‭ ‬לתוכנה‭,‬ לא‭ ‬אחת‭ ‬בבעיה‭ ‬במחשב‭,‬ או‭ ‬במערכת‭ ‬ההפעלה‭ ‬ולפעמים‭ ‬האשמה‭ ‬דווקא‭ ‬במשתמש‭.‬ בסדרת מאמרים ‬זו‭ ‬אספנו‭ ‬בעיות‭ ‬נפוצות‭ ‬בהן‭ ‬אתם‭ ‬עשויים‭ ‬להיתקל‭.‬ רגע‭ ‬לפני‭ ‬שאתם‭ ‬שוקלים‭ ‬הסרה‭ ‬והתקנה‭ ‬של‭ ‬התוכנה‭ ,‬או‭ ‬חלילה פרמוט‭ ‬של‭ ‬הדיסק‭‬‭ ,‬כדאי‭ ‬להצטייד‭ ‬בפותר‭ ‬הבעיות‭ ‬האישי‭ .‬‭‬‬נתקלתם‭ ‬בבעיה‭ ‬שאיננה‭ ‬מופיעה‭ ‬במאמר ואינכם יכולים להתמודד איתה?‬ שלחו‭ ‬לנו אותה‭ ‬דרך‭ ‬האתר‭ ‬או‭ ‬דף‭ ‬הפייסבוק‭ ‬ואנו‭ ‬נשתדל‭ ‬להשיב‭ ‬בהקדם‭.‬

 

לפני הכל

פוטושופ עשוייה להשתבש ממספר סיבות שמיד נפרט, הכי חשוב לא להילחץ ולא להתייאש. בשלבים הבאים נסביר כיצד לבחון כל בעיה הצצה במהלך העבודה. הבעיות והפתרונות יחולקו לקטגוריות כך שבעתיד תוכלו למצוא כל בעיה ללא קושי.

 

01 תאימות (עדכון גירסה)

פוטושופ מתעדכנת לאורך השנה בתדירות גבוהה. כתוצאה מכך חלק מהבאגים שצצו בגירסה הקודמת נעלמים ובמקומם צצים באגים אחרים. במאמר נפרד המלצנו להימנע מלעדכן אוטומטית את התוכנה מסיבות רבות - מומלץ לקרוא את המאמר לפני כל עדכון. רגע לפני שאתם מעדכנים את התוכנה כדאי לוודא שהגירסה החדשה תואמת לדרישות המינימום של פוטושופ. על אף שפוטושופ נחשבת לתוכנה תובענית, דרישות הסף להפעלת התוכנה נמוכות. יחד עם זאת להפעלת פילטרים מסויימים ופקודות עריכה מתקדמות נדרש כרטיס גראפי עדכני. אם האפשרות לעדכון התוכנה לא זמינה, או שלא הצלחתם לעדכן אותה, סביר שהסיבה נעוצה בתאימות המחשב שלכם לדרישות הסף. הסיבה יכולה להיות גירסת מערכת ההפעלה שברשותכם, כמות זיכרון העבודה (RAM) המותקנת במחשב, סוג הכרטיס הגראפי שברשותכם או אפילו חוסר בחיבוריות לאינטרנט... על מנת לברר האם המחשב שברשותכם עומד בדרישות הסף יש לגלוש לקישור זה. לא צירפנו למאמר את דרישות הסף מאחר והן מתעדכנות מדי מספר גירסאות. זה המקום לציין שדרישות המינימום הן לא המומלצות להפעלה תקינה ויציבה של התוכנה.

 

02 התוכנה איטית או לא מתנהגת כרגיל

פוטושופ עשוייה להשתבש מסיבות רבות - חלקן זמניות וקשורות למשאבים החסרים למחשב ובראשם זיכרון עבודה וחלקן קשורת ישירות לתוכנה. במידה והתוכנה מגיבה באיטיות חריגה, הפתרון הראשון שכדאי לנסות הוא לאתחל את המחשב (Restart). אתחול המחשב מפנה משאבים ומאפשר לתוכנה לנצל אותם. שימו לב ששימוש בדפדפן כרום גוזל לא מעט משאבים שעלולים לפגוע בשלב מסויים בפעילות התוכנה. במידה ואתחול התוכנה לא עזר, מומלץ לאפס את העדפות התוכנה. קובץ‭ ‬העדפות‭ ‬התוכנה‭ ‬עלול‭,‬ מסיבה‭ ‬כזו‭ ‬או‭ ‬אחרת‭ ,‬להיפגם‭ ‬ולגרום‭ ‬לבעיות‭ ‬תפעוליות‭ ‬מגוונות‭.‬ על‭ ‬מנת‭ ‬להשיב‭ ‬את‭ ‬הגדרות‭ ‬ברירת‭ ‬המחדל‭ ‬של‭ ‬התוכנה‭ ‬ניתן‭ ‬לפעול‭ ‬בדרכים‭ ‬הבאות: ‬יש‭ ‬לפתוח‭ ‬את‭ ‬העדפות‭ ‬התוכנה (‭ ‬Ctrl+K‭‬בחלונות,‭ ‬Cmd+K‭ ‬ במק)‭‬‭ ‬ובקטגוריה‭ ‬General‭ ‬ללחוץ‭ ‬על‭ ‬כפתור ‭ ‬.Reset‭ ‬Preferences‭ ‬On‭ ‬Quit (A)כעת‭ ‬יש‭ ‬לסגור‭ ‬את‭ ‬התוכנה (Cmd+Q במק, או Ctrl+Q בחלונות)‭ ‬ולהזניק ‬אותה‭ ‬מחדש‭.‬

בגירסאות‭ ‬מוקדמות‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬התוכנה‭ ‬יש‭ ‬לסגור‭ ‬את‭ ‬התוכנה‭ ‬ולהזניקה‭ ‬כשהמקשים‭ ‬Cmd‭+‬option+‬shift‭ ‬במק‭ ,‬או ‭ ‬ Ctrl‭+‬alt‭+‬Shift‭‬ בחלונוות‭ ‬לחוצים‭.‬ בשלב‭ ‬זה‭ ‬התוכנה‭ ‬תוודא‭ ‬שבכוונתך‭ ‬אכן‭ ‬למחוק‭ ‬את‭ ‬העדפות‭ ‬התוכנה‭.‬ אישור‭ ‬החלון‭ ‬יבצע‭ ‬את‭ ‬העבודה‭.‬ אגב‭,‬ פוטושופ‭,‬ כמו‭ ‬כל‭ ‬תוכנה‭ ‬אחרת‭,‬ עלולה‭ ‬להשתבש‭ ‬זמנית‭ ‬ולכן‭ ‬לפני‭ ‬איפוס‭ ‬התוכנה‭ ‬כדאי‭ ‬לבדוק‭ ‬אם‭ ‬אתחול‭ ‬התוכנה‭ ‬פתר‭ ‬את‭ ‬הבעיה‭.‬

 

03 כלי לא עובד כראוי

כשם שפעולות התוכנה יכולות להשתבש, גם כלי יכול להחליט ביום בהיר שאין בדעתו לשתף פעולה עם המשתמש. פעולתם של כלים יכולה להשתבש ממספר סיבות. הראשונה נעוצה באפשרויות הכלי. במידה ומדובר בכלי מבוסס מברשת (למשל כלי המכחול, כלי חותמת הגומי, כלי המחק וכו׳), לפני הכל כדאי לבדוק מה אחוז אטימות הכלי ומה שיטת השילוב בה הוא פועל. בנוסף כדאי לבדוק אם מנסים להשתמש בכלי מחוץ לגבולות אזור בחירה או על שכבה עם נעילה מכל סוג. אם הכל תקין והכלי עדיין פועל באופן מוזר, הגיע העת לאפס את העדפותיו.

כדי לעשות זאת יש ללחוץ עם לחצן ימני בעכבר בפינה השמאלית העליונה על דמות הכלי, מהתפריט הנשלף יש לבחור בפקודה Reset Tool. כעת יש לבדוק אם הכלי חזר לפעילות תקינה. שימו‭ ‬לב‭ ‬שאופן‭ ‬איפוס‭ ‬העדפות‭ ‬הכלי‭ ‬תקף‭ ‬לכל‭ ‬כלי‭ ‬בתוכנה‭. ‬האיפוס‭ ‬מתבצע‭ ‬לכל‭ ‬כלי‭ ‬בנפרד‭.‬

 

04 מה עושים אם התוכנה קרסה?

פוטושופ עלולה לקרוס באמצע העבודה, ללא התראה מוקדמת ולהותיר את המשתמש פעור פה. פוטושופ כוללת מנגנון התאוששות מאסון שכזה ומשתדלת לשחזר את הקבצים שהיו בשימוש בעת הקריסה (A). באופן עקרוני, פוטושופ מנצלת אחוז גבוה ממשאבי המחשב ולכן מומלץ לצייד את התוכנה בזיכרון עבודה (RAM) רחב ככל האפשר. התוכנה עלולה לקרוס כשלא נמצאו די משאבים לביצוע משימה, לרוב בשל תוכנות אחרות הפועלות ברקע. איך מונעים (ככל האפשר) קריסות? ראשית, מומלץ לעדכן את התוכנה באופן קבוע. חלק ניכר מהבאגים הקשורים בתוכנה מטופלים בגירסאות מעודכנות. לעדכון התוכנה ניתן להיעזר בלוח הבקרה של הענן היצירתי, או להפעיל את הפקודה Updates מתפריט Help. באותה מידה מומלץ לעדכן את מערכת ההפעלה. כאמור, לפני כל עדכון מומלץ לקרוא את המדריך לעדכון התוכנה.

במקרים מסויימים קריסת התוכנה קשורה בפעולה שביצעתם לפני הקריסה. זו יכולה להיות, למשל, הפעלת פילטר תובעני, ביצוע שתי פעולות בו זמנית, או הפעלת פקודה בלתי חוקית- לדוגמא ניסיון להגדיל נקודה בודדת במסלול. גם בעיות זיכרון עלולות לגרום לתוכנה לקרוס. קביעת ערך גבוה של שלבים בהיסטוריה בחלון העדפות התוכנה ייאפשר אמנם לחזור לשלבים מוקדמים יותר בעבודה, אך יתבע יותר משאבים מהמחשב. במקרים מסויימים לתוכנה יחסרו משאבים ומכאן הקריסה קרובה. אתחול התוכנה ולעיתים אף אתחול המחשב עשויים לפתור את הבעיה. הרחבת זיכרון העבודה (RAM) עשוייה לסייע. מעבר לכך תוכנות Adobe רגישות מאוד לפונטים פגומים. במידה והתקנתם או הפעלתם פונט החשוד כפגום התוכנה עלולה לקרוס ללא התראה מוקדמת. לעיתים בחירה בכלי המלל עלולה לגרום לתוכנה לקרוס וזאת מאחר והתוכנה בשלב זה ׳קוראת׳ את כל רשימת הפונטים ובמידה ונמצא פונט פגום התוכנה פשוט תקרוס. זוהי סיבה טובה להשתמש בתוכנת ניהול פונטים המזהה פונטים פגומים. למאמר מפורט אודות תוכנות לניהול פונטים.

כברירת מחדל פוטושופ שומרת מדי 10 דקות מידע אודות הקובץ שיסייע לה לשחזר אותו במידה והתוכנה קרסה (A). הזנקת התוכנה לאחר קריבה תפתח את הקבצים שהתוכנה הצליחה לשמור ברקע - קבצים אלו לא שמורים עדיין ולצד שמם המקורי תופיע המילה Recovery. בשלב זה מומלץ לשמור את הקובץ לתיקיית היעד שלו בשם הרצוי.

 

05 בעיות תצוגה, רנדור והאטה בביצועים

במידה וקיימות בעיות תצוגה או רנדור, האטה בביצועים, או קריסות תכופות, יתכן והבעיה נובעת מהכרטיס הגראפי. פוטושופ נעזרת בכרטיס הגראפי ללא מעט פקודות ופילטרים. במידה והכרטיס הגראפי המותקן במחשב איננו עומד בדרישות הסף של התוכנה עלולות לצוץ בעיות מגוונות. החל בגירסה 23 של פוטושופ ניתן לבדוק זאת באמצעות הפעלת הפקודה GPU Compatibility מתפריט Help. פוטושופ תפתח חלון ובו תציין אם הכרטיס עומד בכל הדרישות (A).

במידה והכל תקין, שווה לנסות לעדכן את מנהל ההתקן (דרייבר) של הכרטיס. עדכוני המערכת במערכות חלונות לא תמיד מציגים את כל העדכונים הנדרשים ולכן מומלץ לגלוש לאתר יצרן הכרטיס ולבדוק אם קיימים עדכונים לכרטיס שברשותכם. אחת השיטות לבדיקה אם הבעיה בכרטיס הגראפי היא לבטל את השפעתו בפוטושופ. יש לפתוח את העדפות התוכנה (Ctrl+K בחלונות, Cmd+K במק), לבחור בקטגוריה Performance ולבטל את הסימון מאפשרות Use Graphic Processor (B). במקרים מסויימים התוכנה תודיע שנמצאה בעיה במנהל ההתקן של הכרטיס ואפשרות השימוש בו הושבתה זמנית. זהו סימן טוב לחפש עדכון למנהל ההתקן של הכרטיס באתר היצרן. שימו לב שבמק עדכוני מנהל ההתקן זמינים בעדכוני המערכת. את דגם הכרטיס הגראפי המותקן במחשב ניתן למצוא בהעדפות התוכנה (C), בחלון בדיקת תאימות הכרטיס (D) וגם בחלון מידע אודות המערכת הזמין באמצעות הפקודה System Info מתפריט Help.

במידה והכרטיס הגראפי שברשותכם הוא מתוצרת NVidia יש לגלוש לקישור זה - ראוי לציין שכרטיסי NVidia מספקים בחירה במנהלי התקן לגיימרים (Game-ready) לבין עבודה גראפית (Studio) - לשימוש בפוטושופ עליכם לבחור תמיד ב-Studio. במידה והכרטיס הגראפי שברשותכם מתוצרת AMD יש לגלוש לקישור זה ובמידה והכרטיס הגראפי שברשותכם מתוצרת Intel יש לגלוש לקישור זה.

 

בחלקו‭ ‬השני‭ ‬של‭ ‬המאמר‭ ‬נציג‭ ‬בעיות‭ ‬נפוצות‭ ‬נוספות‭ - ‬כדאי‭ ‬לעקוב‭!‬

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page