top of page

סודות הפילטרים - Flame

עודכן: 11 בספט׳ 2022

חלק מהפילטרים בפוטושופ חבויים תחת תתי־תפריטים עד כי נדמה שב-adobe לא ממש מאמינים בהם. פילטר שיוצר להבות הוא על פניו רעיון נחמד, אבל אולי מיותר בהתחשב במאגרי התמונות החינמיים או בתשלום הקיימים כיום. אך חגורת הכלים של כל בעל מקצוע מאובזרת בכלים שאת חלקם מעטים מכירים ומהווים עבורו נשק סודי. הפילטר Flame חבר במשפחה של פילטרים שכל מהותם היא היצירה האקראית שהתוכנה מצליחה לחולל. האקראיות היא בדיוק המרכיב שכל אומן דיגטלי מחפש מאחר והיא מרחיקה את התוצאה מהדיגיטליות המלאכותית בה מצטיינות תוכנות לעיבוד תמונה. פילטר זה יודע ליצור להבות בצורות שונות בהתאם למסלול שהיוצר מכין מבעוד מועד - עובדה שפותחת מגוון רחב של אפשרויות. מאמר זה מסביר כיצד הפילטר פועל ואיך מנצלים אותו ליצירה של להבות ותוצרים נוספים.

 

01 הפילטר Flame - הגדרות בסיסיות

הפילטר Flame חבר במשפחה של פילטרים אקראיים, אך בניגוד לחלקם מדובר באקראיות הניתנת לשליטה על ידי המשתמש. מדובר באחד מהפילטרים הבודדים שפוטושופ מאפשרת להפעיל על שכבה ריקה. הרעיון באופן כללי הוא ליצור מסלול שעל פיו פוטושופ תיצור את הלהבה.

  1. השלב הראשון איננו הכרחי, אך הוא יסייע לכם לבחון את התוצאה באופן מיטבי. ראשית יש ליצור שכבה חדשה ולמלא אותה בצבע שחור. לחילופין, ניתן ללחוץ על מקש D לאיפוס צבעי החזית והרקע ולאחר ללחוץ על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי בתחתית חלון השכבות ולבחור ב-Solid Color ולאשר את חלון בורר הצבע שנפתח.

  2. כעת יש ליצור שכבה חדשה ריקה, לבחור בכלי המסלולים (לחיצה על מקש P) ולשרטט מסלול כלשהו (A).

  3. בשלב זה יש להפעיל את הפילטר Flame מתפריט Filter>Render. חלון הפילטר מציג מספר אפשרויות: בראש החלון במדור Basic בתפריט Flame Type ניתן לבחור מתוך 6 סוגי הלהבה שייפורטו בהמשך (B). בדוגמא זו בחרנו בלהבה אחת הנמתחת לאורך המסלול.

  4. מתחת לתפריט ניתן למצוא מספר בקרות המאפשרות לאפיין את הלהבות. חלקן יהיו פעילות רק בלהבות מסוג מסויים (C).

  5. בתחתית החלון ניתן לקבוע צבע אחר ללהבות (D) ולקבוע את איכות התוצאה (Quality) (E). בחירה באיכות גבוהה (Fine) תצרוך יותר משאבים ולכן תהיה איטית יותר. בחירה באיכות נמוכה תציג קצוות משוננים אך תעבד את הפילטר מהר יותר. אישור החלון ייצור כעבור מספר שניות את הלהבה. שימו לב שמאחר והלהבה נוצרה על שכבה ריקה ניתן כעת למקמה מעל כל תמונה. מומלץ בשלב זה לכבות את תצוגת המסלול בחלון המסלולים (לחיצה בשטח ריק מתחת למסלול).

הלשונית Basic מציגה מספר מכוונים שחלקם פעילים בלהבות מסויימות בלבד. לא תמיד גרירת המכוון תסביר את פעולתו באופן חד משמעי ולכן אנו מצרפים את המשמעות של כל אחד: Length - אורך הלהבה ביחידות פיקסלים Width - רוחב הלהבה ביחידות פיקסלים Angle - זוית הלהבה (אפשרות זו פעילה רק בלהבות מסויימות) Interval - המרווח בין הלהבות בפיקסלים Adjust Interval for Loops - כאשר אפשרות זו מסומנת, אם המסלול סגור, משמע לולאה, המרווח בין הלהבות יותאם כך שיהיה אחיד או שווה.

 

02 סוגי להבות

תפריט Flame Type מציג 6 סוגי להבות שהפילטר ייצור לאורך המסלול שיצרתם. בחירה בכל אחד מהם תפעיל אפשרויות שליטה שונות שיפורטו בהמשך. ליצירת כל להבה יצרנו מסלול בצורת האות הלטינית S. One Flame Along Path - הפילטר ייצור להבה אחת לאורך מסלול. במידה והמסלול מורכב ממספר מסלולים הפילטר ייצור להבה עבור כל מסלול (A). Multiple Flames Along Path - הפילטר ייצור מספר להבות לאורך כל מסלול. הלהבות ייבערו בכיוון המסלול (B). Multiple Flames One Direction - הפילטר ייצור להבות מרובות בכיוון אחד - להבות מרובות יעובדו בכל מסלול. כל הלהבות ייפנו לאותו כיוון (C). Multiple Flames Path Directed - הפילטר ייצור להבות מרובות על גבי המסלול - כל להבה תבער בהתאם לזוית המסלול (D). Multiple Flames Various Angle - הפילטר ייצור להבות מרובות על גבי המסלול - כל להבה תבער בכיוון אקראי. ניתן לשלוט על זווית הבעירה באמצעות מכוון Angle (E). Candle Light - הפילטר ייצור להבת נר אחת לאורך המסלול (F).

שימו לב! הפילטר מוגבל בתצוגה המקדמת שלו ל-3000 פיקסלים. במידה והמסלול ארוך יותר יוצגו רק 3000 הפיקסלים הראשונים ומשך יצירת הפילטר יתארך. פוטושופ תציג חלון אזהרה בנושא.

 

03 הגדרות מתקדמות

הקטגוריה Basic מנסה לפשט את הגדרות הלהבה כדי שלמשתמש יהיה קל להגיע לתוצאה הראוייה במהירות הגבוהה ביותר. אך להבה או אש מכל סוג יכולה להיראות אחרת בתנאי מזג אויר מסויימים. להעיתים הלהבה יכולה להיות קטנה ורגועה ולעיתים גדולה ומשתוללת. על מנת להשיג תוצאות התפורות יותר לצורכי המשתמש מומלץ לעבור ללשונית (A) Advanced. לשונית זו מציעה מספר בקרות המאפשרות להשיג להבות אש מעניינות יותר. להלן המכוונים ותפקידיהם: Turbulent - מכוון זה מאפשר לשלוט ברוגע ובחספוס של הלהבה. גרירת המכוון שמאלה תרגיע ותחליק את הלהבה וגרירה ימינה תיצור להבה סוערת ומחספסת. Jag - קביעת ערך גבוה מ-0 בשדה זה תגרום לקצוות משוננים. Opacity - שדה זה קובע עד כמה הלהבה תהיה אטומה. לרוב מומלץ לקבוע ערך הנע בין 20 ל-50. קביעת ערך גבוה תגרום להלבנת מרכז הלהבה וקביעת ערך נמוך מדי עשוייה להעלים את הלהבה. Flame Lines (Complexity) - מתחת למכסה המנוע כל להבה מורכבת מקווים. שדה זה מאפשר לקבוע את מורכבות הלהבה. Flame Bottom Alignment - יישור תחתית להבה - כאשר הערך בשדה זה הוא 0, כל שורה שבונה את הלהבה מיושרת באופן שווה. כאשר הערך גדול מ-0, הלהבות יפוזרו באקראי. ערך גבוה יגרום ללהבה להשתולל. Randomize Shapes - כאשר אפשרות זו מסומנת צורת הלהבה תהיה שונה בכל פעם שנוצרת להבה ובכל פעם שמזיזים כל אחד מהמכוונים! Arrangement - מכוון זה מאפשר לקבוע את סידור הלהבות ועד כמה יהיו זהות. על מנת שאפשרות זו תהיה פעילה יש להסיר את הסימון מאפשרות Randomize Shapes. Flame Style - תפריט זה מציג שלוש אפשרויות המגדירות את אופי הלהבה: Normal - תציג להבה שגרתית רגילה, Violent תציג להבה משתוללת ו-Flat שתציג להבה רגועה ואטומה יותר.

הקו הכחול בדוגמא מסמן את המסלול שיצרנו.

הקו הכחול בדוגמא מסמן את המסלול שיצרנו. Flame Style - תפריט זה מציג שלוש אפשרויות המגדירות את אופי הלהבה: Normal - תציג להבה שגרתית רגילה, , Violent תציג להבה משתוללת ו-Flat שתציג להבה רגועה ואטומה יותר.

אפשרויות נוספות: Flame Shape - גם צורת הלהבה יכולה להיות מגוונת ותפריט זה כולל אפשרויותהמגדירות את אופי הלהבה: Parallel - הקווים הבונים את צורת הלהבה מקבילים. To The Center - הקווים הבונים את צורת הלהבה מצביעים לכיוון המרכז. Spread - הקווים הבונים את צורת הלהבה מתפשטים מהמרכז. Oval - הקווים הבונים את צורת הלהבה מעוקלים בקשת בצורה אליפטית. Pointing - הקווים הבונים את נקודת הלהבה מתכנסים בנקודה אחת.

הקו הכחול בדוגמא מסמן את המסלול שיצרנו

 

04 איך עובדים עם הפילטר Flame?

בשלב זה ודאי חלקכם שואל: למה בעצם לא להשתמש בתמונת להבות אמיתית ולוותר על הפילטר. הרעיון הבסיסי של פילטר זה הוא לא רק לקבוע את צורת הלהבה, אלא גם לאפיין אותה ולהתאים אותה לצרכים שלנו. בדוגמא הבאה ניצור טבעת אש מעניינת סביב הרקדן. את התמונה שבדוגמא הורדנו מקישור זה - התמונה חופשית לשימוש.

  1. ראשית יש לבחור את הרקדן באמצעות הפקודה Subject מתפריט Select. שימו לב שכמו תמיד הבחירה לא תמיד מדוייקת ועליכם לשפר אותה באמצעות כלי הבחירה השונים.

  2. כעת יש ליצור מאזור הבחירה שכבה באמצעות קיצור המקלדת Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות.

  3. בשלב זה נרצה להכהות את הרקע ולשם כך יש להציג את חלון Gradients מתפריט Window ומהתפריט הצדדי בחלון זה יש לבחור ב-Legacy Gradients.

  4. כעת יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי (A) ולבחור ב-Gradient Map.

  5. בחלון Properties שנפתח יש ללחוץ על כפתור החץ הפונה מטה (B) ולבחור מתוך תיקיית Legacy Gradients במעבר משחור לאדום לצהוב וללבן (C).

  6. יש להפחית את אטימות שכבת המעבר ל-50% (D) ולמקם את השכבה מתחת לשכבת הרקדן בחלון השכבות.

  7. על מנת ליצור את הלהבה יש ליצור שכבה חדשה.

  8. כעת יש לבחור בכלי הצורות האליפטי (E), באפשרויות הכלי לבחור ב-(F) Path ולשרטט אליפסה בהתאם לדוגמא

  1. בשלב זה יש לוודא שהשכבה הריקה מסומנת ולהפעיל את הפילטר Flame מתפריט Filter>Render.

  2. בחלון הפילטר בתפריט Flame Type יש לבחור ב-Multiple Flames Along Path. יש לקבוע את הערכים בהתאם לדוגמא: Length: 600, Width: 42 ,Interval: 80 ,Quality: Fine (Very Slow). רגע, לא לאשר את החלון עדיין!

  1. כעת יש ללחוץ על לשונית Advanced (A) כדי להגדיר אפשרויות נוספות: Turbulent: 35, Jag: 3, Opacity: 25, Flame Lines (Complexity): 5, Flame Bottom Alignment: 30 בתפריט Flame Style יש לבחור ב-Violent, בתפריט Flame Shape יש לבחור ב-Spread ובשדה Arrangement: 1.

  2. ניתן בשלב זה להמשיך ולערוך את האפקט, תוך צפייה בתצוגה המקדמת הממוקמת בצידו השמאלי של החלון (B), או פשוט לאשר את החלון (OK).

  3. מומלץ לכבות את תצוגת המסלול בעזרת לחיצה על שטח ריק מתחת לשם המסלול בחלון המסלולים.

  1. בשלב זה נעוות את טבעת האש באופן שיתאים לדמות ובהתאם לפרספקטיבה. מומלץ להמיר את השכבה קודם לשכבת פילטרים חכמה (Filter>Convert for Smart Filters).

  2. יש להפעיל את הפקודה Prespective מתפריט Edit>Transform.

  3. יש לגרור את הנקודה הימנית התחתונה בתיבת העיוות ימינה (A).

  4. בשלב‭ ‬זה‭ ‬יש‭ ‬ללחוץ‭ ‬עם‭ ‬לחצן‭ ‬ימני‭ ‬בעכבר‭ ‬על‭ ‬התיבה‭ ‬ומהתפריט‭ ‬הנשלף‭ ‬לבחור‭ ‬ב‭ .‬Distort‭ ‬כעת יש לגרור‭ ‬את הנקודה האמצעית העליונה כלפי מטה (B).

  5. לאישור‭ ‬התיבה‭ ‬יש‭ ‬ללחוץ‭ ‬על‭ ‬מקש ‭‬Enter/Return.

כעת נשלב את הלהבה באופן שתתאים לדמות.

  1. ראשית יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור המסכה.

  2. יש ליצור אזור בחירה משכבת הרקדן באמצעות החזקת מקש Cmd במק או Ctrl בחלונות ולחיצה על דמות השכבה בחלון השכבות.

  3. יש לוודא שהמסכה של שכבת הלהבה מסומנת, לבחור בכלי המכחול, במברשת רכה ובצבע חזית שחור ולצבוע באזור הכובע ובאזור הרגל השמאלית כדי שאלו יעלו מעל הלהבה.

  4. כעת, כשאזור הבחירה עדיין פעיל, יש ליצור שכבה חדשה, להחליף את שיטת השילוב שלה ל-Vivid Light ולהפחית את אטימות המילוי שלה (Fill) ל-60%. יש לבחור בצבע חזית צהוב־כתמתם (#f29924) ולצבוע באמצעות מברשת רכה את קצוות הדמות.

  5. השלב הבא הוא למיטיבי לכת - יש לשכפל את שכבת הלהבה, לגרור אותה כלפי מטה לקרקע, להחליף את שיטת השילוב שלה ל-Overlay ולטשטש אותה באמצעות הפילטר Gaussian Blur מתפריט Filter. בחלון שנפתח יש לקבוע ערך בינוני (כ-40 פיקסלים) ולאשר את החלון.

  6. מומלץ להפחית את אטימות שכבת הרקדן לכ-50%.

 

05 המלצות וטיפים לעבודה עם הפילטר

הבעיה העיקרית עם פילטרים הכוללים הרבה מכוונים ובקרות שהם מרתיעים את כלל המשתמשים. לרוב אין סיבה להיבהל ולא באמת צריכים לדעת מה כל מכוון עושה במדוייק. הרעיון הוא לגרור מכוונים באופן קיצוני כדי להבין את פעולתם ולאחר להחליט אם זה מה שאנחנו אוהבים. יוצרי הפילטר התכוונו שתצרו איתו להבות, אבל אתם ממש לא חייבים להיצמד לחוקים - הנה מספר רעיונות.

  1. כברירת מחדל הפילטר יוצר להבות צהובות אבל אין זה אומר שאי אפשר לקבוע צבע אחר. כל שעליכם לעשות הוא לסמן את האפשרות (A) Use Custom Color for Flames, ללחוץ על מלבן הצבע שבתחתית החלון (B) ולבחור בצבע אחר. בדוגמא זו בחרנו בצבע כחול. לא ל;כוח לסגור את חלון בורר הצבע להחלתו.

  2. להבה מפיצה אור והפילטר בפועל יוצר רק להבה ולכן מומלץ לנסות להוסיף הילה בגוון של הלהבה. כדי לעשות זאת יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור האפקטים (fx) ולבחור מהתפריט הנשלף ב-Outer Glow. את צבע ההילה כאמור יש לדגום מהלהבה בתמונה ובנוסף כדאי להחליף את שיטת השילוב של ההילה ל-Soft Light או Overlay ולקבוע אטימות נמוכה כדי שקצוות ההילה ישתלבו באופן חלק וטבעי עם הרקע.

  3. אם תפעילו את הפילטר על קובץ שמימדיו גדולים מ-3000 פיקסלים, או שאורך המסלול גדול מ-3000 פיקסלים - פוטושופ תציג חלון אזהרה. אל דאגה, פוטושופ פשוט מזהירה שמשך יצירת הלהבה יהיה ארוך יותר. במילים אחרות - פשוט אשרו את החלון...

  4. ראוי לציין שלא תמיד חלון התצוגה המקדמת יציג את כל הלהבה. במידה ויצרתם מסלול עגול ובחרתם במספר להבות - יתכן ולא כולן יוצגו - כנראה מהסיבה שהוצגה בסעיף הקודם. פשוט אשרו את החלון וכמעט תמיד הן יוצגו.

  5. כאמור, אמנם המטרה הראשונית של הפילטר היא ליצור להבות, אבל אפשר להיות יצירתיים וליצור אפקטים אחרים. בדוגמא שלפניך יצרנו הבזק אור - כדי לעשות זאת יצרנו מספר מסלולים היוצאים מתוך הספר ויצרנו להבה שצבעה כחול. כעת החלפנו את שיטת השילוב של השכבה ל-Color Dodge והפחתנו את אטימות המילוי ל-75%.


164 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page