חלון סגנון השכבה מציע לא מעט סגנונות ואפקטים מעניינים, חלקם נסתרים מעיני המשתמש. הקטגוריהBlending Options מציעה מספר אפשרויות שילוב מתקדמות, אחת מהן קשורה להצגת ערוצי הצבע. פוטושופ מאפשרת להסתיר את תצוגת חלק מערוצי הצבע ובפועל להציג את השכבה בצבע שונה. ניתן לרתום אפשרות מתקדמת זו לביצוע אפקטים פשוטים ומהירים לביצוע.
01 על אפשרויות שילוב מתקדמות
כאמור, לחיצה כפולה על דמות השכבה, או הפעלת הפקודה Blending Options מתפריט Layer>Layer Style תציג את חלון אפשרויות השילוב. חלון זה מציע לא מעט אפשרויות מעניינות - במאמר זה נתמקד בתת־הקטגוריה Channels הממוקמת בקטגוריה Advanced Blending Options. כידוע כל תמונה מורכבת מערוצי צבע. במודל הצבע RGB כל פיקסל מורכב מעוצמה מסויימת של אור בערוץ האדום, הירוק והכחול. השילובים של הערוצים מרכיבים כל צבע אפשרי. ככל שערוץ הצבע בהיר יותר - קיימת נוכחות גדולה יותר של אותו צבע. כך למשל, אם הערוץ האדום (Red) בהיר מאוד - בתמונה יש הרבה אדום. ככל שהערוץ כהה יותר - יש נוכחות של הצבע המשלים של האדום (ציאן) בצבעי התמונה. במידה וכל הערוצים מוארים בעוצמה מירבית (מקסימום אור) יתקבל צבע לבן ומן הסתם, כשכל הערוצים חשוכים/כהים לגמרי (מינימום אור) יתקבל צבע שחור. רגע, אבל איך כל זה קשור לחלון זה? חלון סגנון השכבה מאפשר לכבות את תצוגת ערוץ אחד או יותר ובפועל להשיג אפקט צבעוני מעניין. ביטול הסימון מכל הערוצים יסתיר את תצוגת השכבה על אף שהיא כוללת מידע...
02 שיטה מעניינת לפיצול גוונים
במקור, תהליך פיצול הגוונים נוצר בחדר החשוך והוא נועד להאריך את תוחלת החיים של התמונה המודפסת. התהליך בוצע על תמונות בגווני אפור והצבע שנוסף לתמונה היה למעשה תופעת לוואי. בעבר פרסמנו מאמר מפורט על שיטות לפיצול גוונים בפוטושופ. הפעם אנחנו מבקשים להציג שיטה מעניינת נוספת המספקת מנעד רחב של אפשרויות.
בדומה לתהליך במקור- גם בשיטה זו נמיר קודם את צבעי התמונה לגווני אפור.
יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי ולבחור ב-Black & White. ניתן לגרור את המכוונים בהתאם לטעמכם האישי, אך אין צורך לבצע כל שינוי.
כעת יש ללחוץ עם לחצן ימני על השכבה בחלון השכבות ומהתפריט הנשלף יש לבחור ב-Blending Options.
בחלון שנפתח בקטגוריה (A) Channels יש לבטל את הסימון מהערוץ האדום (R). פעולה זו תציג את התמונה בגוונים אדום וציאן. כזכור ציאן הוא הצבע המשלים של הצבע אדום. ביטול הסימון מהערוץ הירוק (G) לעומת זאת יציג את התמונה בגוונים ירוק ומג׳נטה וביטול הסימון מהערוץ הכחול (B) בלבד יציג את התמונה בגוונים כחול וצהוב. שימו לב שאם תמקמו שכבה לבנה מתחת לשכבה זו התוצאה עשוייה להיות הפוכה.
ניתן כמובן לבטל את תצוגתם של שני ערוצים ולהשיג תוצאה שונה- ביטול הסימון מהערוצים Red ו-Green המסומנים באותיות R ו-G יבטל למעשה את הערוץ הצהוב בתמונה. אמנם במודל הצבע RGB אין כביכול ערוץ צהוב, אבל כזכור שילוב של הערוצים Red ו-Green יוצר צהוב וביטול תצוגתם יבטל צהוב בתמונה. כדאי להתנסות עם ביטול צמדי ערוצים בחלון. אגב, ביטול הסימון משלושת הערוצים יבטל כליל את השפעת שכבת ההתאמה והתמונה תחזור לצבעיה המקוריים.
אפשרות נוספת להשגת תוצאה שונה היא להפחית את אחוז אטימות השכבה באופן שהצבע החסר ׳ידלוף׳ מעט לתמונה- כדאי לנסות.
03 אפקט שני צבעים מהיר וקל
כאמור, פוטושופ מאפשרת להסתיר את תצוגת חלק מערוצי הצבע ובפועל להציג את השכבה בצבע שונה. ניתן לרתום אפשרות מתקדמת זו לביצוע אפקט פשוט ומעניין. את תמונת הדיוקן של הכדורסלן בדוגמא הורדנו ללא כל עלות מאתר Adobe Stock מקישור זה. את תמונת הסל שבדוגמא הורדנו מקישור זה.
יש לפתוח את תמונת הסל ולהמיר את שכבת הרקע לשכבה רגילה בעזרת לחיצה על דמות המנעול שלצד שם השכבה.
כעת יש לבצע לחיצה כפולה על דמות השכבה. בקטגוריה Blending Options שנפתחה יש לבטל את הסימון מערוצים G ו-A) B) ולאשר את החלון (OK).
כעת יש לפתוח את תמונת הכדורסלן, לגרור אותה לתמונת הסל ולמקם את השכבה מימין לסל. במידת הצורך ניתן לשנות את מימדי השכבה באמצעות קיצור המקלדת Cmd+T במק, או Ctrl+T בחלונות וגרירת אחת מנקודות הטרנספורמציה.
כעת יש לבצע לחיצה כפולה על דמות השכבה בחלון השכבות.
בחלון שנפתח יש לבטל את הסימון הפעם מערוץ R ולאשר את החלון.
על מנת שהקצה השמאלי של תמונת הכדורסלן לא יבלוט יש ללחוץ על כפתור המסכה בתחתית חלון השכבות, יש לבחור בכלי מעבר הצבעים, במעבר ישר משחור ללבן ולגרור את הכלי משמאל לימין - מקצה התמונה מעט כלפי היד.
שימו לב שלא חייבים שתי תמונות ליצירת האפקט - ניתן להיעזר באותה תמונה, כשעותק אחד הפוך אופקית ו/או בגודל שונה.
04 אפקט גליץ׳ מסוגנן
בעידן הטלויזיות הישנות הפרעות בשידור היו עניין שבשגרה. לעיתים הן נבעו מתקלה זמנית בטלויזיה, לפעמים מבעיות קליטה ובכל מקרה הן הציגו עיוות צבעוני צורם. אפקט הגליץ׳ מנסה לחקות תקלה זו באופן מסוגנן המעניק לתמונה אווירה דינאמית. את התמונה שבדוגמא הורדנו ללא כל עלות למנויי הענן מקישור זה.
ראשית יש להמיר את שכבת הרקע לשכבת פילטרים חכמה באמצעות הפקודה Convert for Smart Filters מתפריט Filter.
כעת יש לשכפל את השכבה באמצעות קיצור המקלדת Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות.
יש ללחוץ על מקש D לאיפוס צבעי החזית והרקע ולאחר להסתיר את תצוגת השכבה העליונה באמצעות לחיצה על דמות העין שלצד דמותה בחלון השכבות.
יש לסמן את השכבה התחתונה ולהפעיל את הפקודה Filter Gallery מתפריט Filter.
בחלון שנפתח יש ללחוץ על פילטר Halftone Pattern הממוקם בקבוצת Sketch. יש לקבוע את הערכים הבאים: Size: 5, Contrast: 5 ,Pattern Type: Line ולאחר לאשר את החלון (OK). התוצאה - תמונה בגווני אפור המורכבת מפסים.
כעת יש להציג את השכבה העליונה, ללחוץ עליה עם לחצן ימני בעכבר מהתפריט הנשלף לבחור בפקודה Blending options.
בחלון שנפתח יש לבטל את הסימון מהערוץ האדום (A) ולאשר את החלון.
לסיום יש להפעיל את הפילטר Wind מתפריט Filter>Stylize ובחלון שנפתח יש לבחור באפשרות (B) Wind ובכיוון מימין לשמאל (From the Right) (C) ולאשר.
מומלץ להפעיל את הפילטר שוב (Filter>Wind) ולאשר.
להעצמת האפקט ניתן לבחור בכלי ההזזה וללחוץ פעם-פעמיים על מקש חץ ימני במקלדת.
05 אפקט דואטון וטריטון
האפשרות לכיבוי תצוגת ערוץ אחד או יותר מאפשר להשיג אפקטים צבעוניים מהירים. כזכור, חלון סגנון השכבה מאפשר לשלב בין אפשרויות ושיטות שילוב. ניתן להיעזר בשיטות שילוב כדי להחסיר ערוציי צבע מהתמונה ולהשיג אפקט בעל שני צבעים בתוספת שחור או שלושה צבעים בתוספת שחור.
להשגת תוצאה של שני צבעים יש לשכפל את השכבה (Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות).
כעת יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה העליונה ל-Difference. שיטת שילוב זו מציגה את ההבדל בין השכבה הנוכחית לשכבות תחתיה.
יש לבצע לחיצה כפולה על דמות השכבה בחלון השכבות ובחלון שנפתח יש לבטל את הסימון מהערוץ האדום (R). התוצאה: צבעי התמונה הוחלפו באדום ובשחור - האדום הוא בגלל שההבדל בין שכבה זו לשכבה תחתיה הוא הערוץ האדום החסר (1).
כעת יש לשכפל את השכבה העליונה, לבצע לחיצה כפולה על דמות השכבה בחלון השכבות ולבטל את הסימון מהערוץ הירוק (G). בפועל רק הערוץ הכחול (B) מסומן וקיבלנו גוונים של מג׳נטה מאחר וזהו הצבע המשלים של הירוק אותו ביטלנו (2). אילו היינו מבטלים את הסימון דווקא מהערוץ הכחול (B) - היינו משיגים גוונים צהובים מאחר וצהוב הוא הצבע המשלים של כחול (3).
התמונה הימנית העליונה (A)- תמונת המקור,
(1) לאחר החלפת שיטת השילוב של עותק של השכבה ל-Difference וביטול הסימון מערוץ R.
(2) לאחר ביטול הסימון מערוצים R ו-G.
(3) לאחר ביטול הסימון מערוץ B.
Comments