לפוטושופ 6 משפחות של שיטות שילוב המבצעות פעולות מתמטיות בין שכבת השילוב לשכבת הבסיס. משפחה אחת מחסירה אור ולכן מכהה את השכבות תחתיה, משפחה אחרת מוסיפה אור ולכן מבהירה אותן, המשפחה הבאה מוסיפה ומחסירה אור ולכן מגדילה ניגודיות בתמונה ואילו המשפחה עליה נדון מבצעת השוואה בין השכבות ומחלקת או מחסירה מידע משכבת הבסיס. שיטת השילוב Subtract שייכת למשפחה זו ומטרתה להחסיר מידע משכבת הבסיס באמצעות צבעי שכבת השילוב. לעומתה שיטת השילוב Exclusion יודעת בין היתר להפוך צבעים - למה זה טוב? מסתבר שללא מעט שימושים, החל בהבהרה או הכהייה מדוייקת וכלה ביצירת אפקטים. במאמר זה נציג את יכולותיהן של שתי שיטות שילוב ממשפחת ההשוואתיים.
נעים להכיר Subtract
שיטת השילוב Subtract חברה במשפחה של שיטות שילוב החולקות תכונה דומה והיא השוואת המידע בשכבה הנוכחית עם השכבות תחתיה. בניגוד ל-Divide המבצעת פעולה של חילוק, Subtract מבצעת החסרה או הפחתה של ערכי הצבע של שכבת הבסיס משכבת השילוב. בדוגמא שלפניכם שכבת הבסיס בצבע טורקיז שערכיה הם B=220 ,G=220 ,R=0. מעל שכבת הבסיס מיקמנו שכבה בצבע כתמתם בשיטת שילוב Subtract שערכיה הם B=100 ,G=100 ,R=255. החסרת האדום שבשכבת הבסיס משכבת השילוב אמנם הציגה ערך שלילי (255-), אך ערכים שליליים אינם אפשריים במודל הצבע RGB ולכן הערך נותר 0. לעומת זאת החסרת הערך 100 מ-220 בשני הערוצים הנותרים השיגה את התוצאה 120 והתוצאה שקיבלנו היא טורקיז כהה. כמו תמיד פעולת החסרה עשוייה שלא להרשים את כלל המשתמשים, אך שיטת שילוב זו, כפי שמיד נציג שימושית למגוון פעולות.
באופן חריג לשיטת השילוב Subtract ולשיטת השילוב Divide אין קיצורי מקלדת.
נעים להכיר Exclusion
שיטת השילוב Exclusion דומה בפעולתה לשיטת השילוב Difference, אך בניגוד אליה יוצרת ניגודיות מופחתת. שילוב עם לבן גורם להיפוך ערכי צבעי הבסיס ולעומת זאת שילוב עם שחור אינו משפיע. על פניו אין סיבה שנשתמש בשיטת שילוב שהשימוש בה לא רק שאינו צפוי, אלא מניב לרוב תוצאות בלתי שמישות. אך כדאי לזכור ששיטות השילוב ממשפחה זו משמשות במחקר ומאפשרות לבצע השוואות מתמטיות באופן ויזואלי ברור. אותנו מתמטיקה פחות מעניינת ולכן במאמר זה נציג דרכים להשגת אפקטים מעניינים באמצעות שיטות שילוב אלו.
בדוגמא שלפניכם הנחנו שכבה שחציה הימני לבן וחציה השמאלי שחור (A) והחלפנו את שיטת השילוב שלה ל-(B) Exclusion. התוצאה: חציה הימני הפך את צבעי שכבת הבסיס וחציה השמאלי לא השתנה כלל.
למעבר מהיר לשיטת שילוב Exclusion יש ללחוץ על מקש V לבחירה בכלי ההזזה ולאחר להשתמש בקיצור המקלדת Shift + Option + X במק או Shift + Alt + X בחלונות.
Subtract - כוחה של בהירות
בדוגמא שלפניכם רצועות בעלות בהירות שונה המונחות מעל התמונה. המספרים מייצגים את עוצמת הבהירות של כל רצועה כש-0 מייצג שחור ו-100 מייצג לבן. על מנת שתוכלו להבחין בהשפעת הרצועות יצרנו חלון אופקי במרכז התמונה בו מוצגת תמונת המקור. ניתן להבחין שבניגוד לשיטת השילוב Divide מאותה משפחה, בשיטת השילוב Subtract לבן דווקא מכהה את התמונה. הסיבה לכך פשוטה - החסרת כל צבע ב-255 ייספק את הערך 0 שהוא שחור. לעומת זאת כשהרצועה כהה בעוצמה מלאה (0%) אין השפעה על בהירות התמונה מאחר וכל מספר שמחסירים ממנו 0 נותר ללא שינוי.
אוקיי, נחמד ואולי אף מעניין, אבל האם זה שימוש? בדוגמאות הבאות נציג את השפעת בהירות הצבע והגוון על התמונה.
Exclusion - כוחה של בהירות
שיטת השילוב Exclusion פועלת אחרת משיטת השילוב Subtract ועל אף שהיא שונה מכל שיטות השילוב היא חולקת תכונות דומות עם משפחות אחרות. כפי שניתן לראות הרצועות הלבנות הופכות את צבעי התמונה. לעומת זאת שחור אינו משפיע על התמונה (בדומה לשיטות שילוב ממשפחת המבהירות). אפורים בהירים יותר מ-50% הופכים את צבע התמונה ומפחיתים רווייה ואפורים כהים יותר מ-50% אינם הופכים את צבעי התמונה אך עדיין מפחיתים רווייה. אפור 50% מחליף את כל צבעי התמונה ב-50% אפור (בדיוק כמו שיטת השילוב Normal). בשלב זה ברור ששיטת שילוב זו נראית בלתי שמישה- אבל מעט סבלנות...
למה Subtract?
בשורה התחתונה Subtract מחסירה ערכי צבע ולכן אפשר להשתמש בה להכהייה חכמה של אזורים בתמונה. בדוגמא הבאה תמונת דיוקן בגווני אפור. המטרה שלנו להגדיל את הדרמה בתמונה, להכהות את האזורים הכהים וליצור חשכה בה האזורים הבהירים כמעט ולא מושפעים. כדי לעשות זאת נשתמש בעותק של שכבת הרקע בהיפוך צבעים ובשיטת השילוב Subtract.
על מנת לעקוב אחר השלבים ניתן להשתמש בכל תמונה בגווני אפור- ניתן להוריד תמונה זו החופשיה לשימוש מקישור זה.
על מנת להכהות את התמונה באזורים הכהים בלבד יש לשכפל את השכבה באמצעות קיצור המקלדת Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות.
כעת יש להפוך את צבעי התמונה באמצעות הפקודה Invert מתפריט Image>Adjustments או בעזרת קיצור המקלדת Cmd+i במק, או Ctrl+i בחלונות.
כל שנותר הוא להחליף את שיטת השילוב של השכבה המשוכפלת ל-(A) Subtract ולהפחית את אטימות השכבה ל-50% לערך, או בהתאם לטעמכם האישי (B).
מה קרה פה בעצם? היפוך צבעי שכבת השילוב כמעט ולא פגע באזורים הבהירים מאחר והאזורים הבהירים במקור הפכו לשחורים; והפחתת ערכים נמוכים של אור לא משפיעה כמעט על אזורים אלו. לעומת זאת האזורים הכהים בתמונת המקור הפכו לבהירים (שימו לב לדמות השכבה המשוכפלת) (C); הפחתת ערכי בהירות גבוהים מכהה באופן משמעותי את התמונה. שימוש בשיטה זו מאפשר לבצע הכהייה חכמה ללא שימוש בהתאמות או פקודות המבצעות חישובים מורכבים.
בשורה התחתונה- לבן מכהה את התמונה ושחור לא משפיע עליה ולכן שימוש בעותק של השכבה בהיפוך צבעים הגן על האזורים הבהירים (שהפכו לשחורים בעותק) והכהה את הכהים (שהפכו ללבנים בעתוק)
יצירת אפקט ספיה
שיטת השילוב Subtract אמנם מחסירה ערכי בהירות מערוצי הצבע אך בפועל גם עורכת את צבעי התמונה. בדוגמא הבאה ניעזר בשיטת שילוב זו על מנת לצבוע תמונה בגווני אפור בצבע ספיה.
על מנת לעקוב אחר השלבים ניתן להשתמש בכל תמונה בגווני אפור במודל צבע RGB- ניתן להוריד תמונה זו החופשיה לשימוש מקישור זה.
ראשית יש להוסיף שכבת מילוי בדרך הבאה- יש להחזיק את מקש option במק או alt בחלונות, ללחוץ על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי (A) ומהתפריט הנשלף לבחור ב-Solid Color.
בשלב זה ייפתח חלון ובו ניתן להעניק לשכבה שם ובעיקר להחליף מראש את שיטת השילוב של השכבה ל-Subtract.
בחלון בורר הצבע מומלץ לבחור בצבע קר- כזכור שיטת השילוב Subtract מפחיתה ערכי צבע ולכן, בדומה לשיטת השילוב Divide, צבעים חמים יקררו את התמונה ולעומת זאת צבעים קרים יחממו אותה ולכן בחרנו בצבע כחול (B) (#0f283a); בשלב זה, במידה והתמונה כהה מדי ניתן להקטין את ערך הבהירות (C) - שימו לב שאין להפחית את ערך הבהירות מתחת ל-10 מאחר ואז נבטל גם את הצבע. במידה והתמונה רווייה מדי ניתן להפחית את ערך הרווייה (D). ההמלצה שלנו היא לקבוע את הצבע הכחול (#0f283a), לאשר את חלון בורר הצבע ולהפחית את אטימות השכבה בהתאם לטעמכם האישי (אנחנו הפחתנו ל-50% (E).
בדוגמא הימנית תמונת המקור - ובשמאלית לאחר הוספת שכבת מילוי כחולה בשיטת שילוב Subtract ב-50% אטימות. שיטת השילוב Subtract ההפחיתה כחולים מהתמונה ובפועל הוסיפה את הצבע הנגדי לצבעים אלה בגלגל הצבעים
יצירה צבעונית מתמונה בגווני אפור
בדוגמא הבאה נמיר את התמונה ליצירה צבעונית באמצעות שתי שיטות השילוב Exclusion ו-Subtract.
את התמונה בה השתמשנו בתרגיל ניתן להוריד מהקישור הבא.
ראשית יש להפעיל את הפקודה Gradient מתפריט Layer>New Fill Layer ובחלון שנפתח יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-(A) Exclusion ולאשר את החלון.
בחלון מילוי מעבר הצבע יש לבחור בתפריט Style ב-Reflected, בשדה הזוית יש לקבוע את הערך 0 ובשדה ה-Scale יש לקבוע את הערך 200 (B). כעת יש ללחוץ ברצועת מעבר הצבע על כפתור החץ (C) ומהתפריט הנשלף יש לבחור מתוך ספריית Color Harmonies 1 שבספריית Legacy Gradients* במעבר מצהוב למג׳נטה לטורקיז (D) ולאשר את החלון (OK).
כעת יש לסמן את שכבת הרקע, לשכפל אותה באמצעות קיצור המקלדת Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות ולגרור אותה בחלון השכבות מעל שכבת המעבר.
בשלב זה מומלץ להמיר את השכבה לשכבת פילטרים חכמה (Filter>Convert for Smart Filters).
יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-(E) Subtract - בשלב זה התמונה תציג גוונים כחולים.
כעת כדי להמיר את התמונה לקווי מתאר יש להפעיל את הפקודה Find Edges מתפריט Filter>Styliz.
כדי להפוך את צבעי השכבה יש להפעיל את הפקודה Invert מתפריט Image>Adjustments.
מומלץ להפחית את אטימות השכבה ל-50% (F). בדוגמא השמאלית העליונה תמונת המקור.
* הערה במידה ותיקייה זו איננה זמינה יש לסגור חלון זה ולהציג את חלון Gradients מתפריט Window. כעת יש לבחור מהתפריט הצדדי בפקודה Legacy Gradients. כעת יש לשוב לשלב זה.
השגת סגנון רטרו בשלושה צעדים קלים
לא תמיד צריך לעבוד קשה כדי להשיג אפקט מסויים. לעיתים די בשלושה צעדים כדי להשיג את המטרה. שיטות השילוב ההשוואתיות זוכות להתעלמות כמעט מוחלטת ממרבית המשתמשים, לא מעט בשל העובדה שתפקידן פחות ברור. שיטות השילוב Exclusion ו-Subtract מבצעות פעולות מתמטיות מורכבות ובפועל הן מבצעות היפוך צבעים או ביטול צבעים של השכבה הנוכחית מהשכבות המוצגות תחתיה. אמנם במרבית המקרים התוצאות לכאורה עשויות להיראות בלתי שמישות, אך עם קצת תושיה ניתן להיעזר בהן להשגת אפקטים. בשלבים הבאים ניעזר בשכבת מילוי בצבע כחול ובשיטת שילוב ליצירת סגנון רטרו בו מתקיים פיצול גוונים- כדאי לנסות:
יש ללחוץ על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי ומהתפריט הנשלף יש לבחור ב-Solid Color.
בחלון בורר הצבע שנפתח יש לבחור בצבע כחול כהה. לצורך דוגמא זו בחרנו בצבע 001e80# - אך ניתן לבחור בכל כחול כהה ולהתנסות בגווניו השונים. יש לאשר את חלון בורר הצבע.
כעת יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Exclusion.
לרוב בשלב זה מראה התמונה עלול להיראות דהוי- וזה בסדר גמור. אם אינכם אוהבים מראה זה, תוכלו לשדרג את התוצאה בדרך הבאה: יש יש ללחוץ על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי ומהתפריט הנשלף יש לבחור ב-Levels.
אין צורך לבצע כל שינוי בחלון- כל שיש לעשות הוא להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Soft Light או Overlay.
במידת הצורך ניתן להפחית את אטימות השכבות בהתאם לטעמכם האישי. בדוגמא שלפניכם הפחתנו את אטימות שכבת ההתאמה ושכבת המילוי ל-75%.
אגב, החלפת שיטת השילוב ל-Subtract תציג תוצאה שונה לגמרי.
מה קרה פה בעצם? מאחר ושכבת המילוי שלנו הייתה בצבע כחול, לאזורים הכהים בתמונה נוסף צבע כחול ולאזורים הבהירים בתמונה הופחת כחול ונוסף הצבע המשלים לכחול בגלגל הצבעים- צהוב וכך קיבלנו פיצול גוונים מעניין.
בדוגמא הימנית תמונת המקור, באמצעית לאחר שימוש בשכבת מילוי כחולה בשיטת שילוב Exclusion ושכבת התאמה בשיטת שילוב Soft Light ובדוגמא השמאלית לאחר שימוש בשכבת מילוי כחולה בשיטת שילוב Subtract ושכבת התאמה בשיטת שילוב Soft Light
מה למדנו עד כה
שיטות השילוב Subtract ו-Exclusion חברות במשפחה של שיטות שילוב המשוות את המידע בשכבה הנוכחית עם השכבות תחתיה.
שיטת השילוב Subtract מבצעת החסרה או הפחתה של ערכי הצבע של שכבת הבסיס משכבת השילוב. כתוצאה מכך לבן מכהה את התמונה ושחור לא משפיע עליה.
שיטת השילוב Exclusion דומה בפעולתה לשיטת השילוב Difference, אך בניגוד אליה יוצרת ניגודיות מופחתת.
ב-Exclusion שילוב עם לבן גורם להיפוך ערכי צבעי הבסיס ולעומת זאת שילוב עם שחור אינו משפיע על שאר השכבות.
ניתן להיעזר בשיטות שילוב אלו כדי להפחית אור באופן מדוייק ללא שימוש בשכבות התאמה ואף להעניק אפקטים של פיצול צבעים וצביעה של תמונות בגווני אפור ותמונות צבעוניות.
コメント