5 טעויות קריטיות בלייטרום
- יגאל לוי
- 16 ביולי
- זמן קריאה 8 דקות
עודכן: 19 ביולי
מה אם היינו אומרים לכם שאתם לא עובדים נכון ושמהות העריכה שלכם שגוייה? סביר שהייתם אומרים שזו קביעה מתנשאת שאין מאחוריה דבר. אתם הרי מרוצים מהתוצאה ואולי אפילו גאים בה. אבל עצרו רגע ונסו להיזכר בעבודות הראשונות שלכם - עד כמה אתם גאים בהן היום? החידושים שנוספו בשנתיים האחרונות ללייטרום שינו סדרי עולם ובפועל אמורים היו לשנות את הרגלי העבודה שלכם. אם זה לא קרה, אז סביר שאתם מפספסים את העיקר. במאמר זה נסביר אודות סדר חשיבות העיבוד, מספר נקודות אודות הפחתת רעש, טיפים אודות פרופילים סתגלניים, נציג דרכים להפחתת ניגודיות ונקנח בטעות נפוצה ופתרון קל.
01 סדר העיבוד שלכם שגוי
בעבר נהוג היה לחשוב שלסדר הפעולות שאתם מבצעים בלייטרום אין באמת חשיבות. החידושים שנוספו לתוכנה בשנים האחרונות מבטלים הנחה זו מאחר וחלקם מבוססים על בינה מלאכותית שאיננה מסוגלת עדיין להתאים עצמה לתיקונים שהוספתם. לדוגמא, אם בחרתם את השמיים וערכתם אותם ולאחר השתמשתם בכלי ההסרה כדי להסיר עמוד חשמל, או עץ שחפף לשמיים - לייטרום לא התאימה מחדש את מסכת השמיים באופן אוטומטי. כתוצאה מכך יהיה עליכם לעשות זאת כדי לעדכן את המסכה. אם השתמשתם בכפתור Auto להתאמה אוטומטית ולאחר גזרתם את התמונה, הרי שיהיה עליכם לשוב וללחוץ על הכפתור לחישוב מחדש של התאורה. אז מה בעצם הסדר הנכון לעיבוד תמונה? על כך יש לא מעט ויכוחים הכוללים טיעונים מוצדקים. הנה סדר פעולות אפשרי שיעשה לכם קצת הגיון:
גזירה - לגזירת התמונה משמעות רבה בטיפול בבהירות התמונה ובהסרת עצמים - לעיתים הטיפול בבהירות מתחשב בכל שטח התמונה, על אף שחלקו אמור להיגזר בהמשך. אם בכוונתכם להסיר עצמים הקרובים לקצה הסירו אותם קודם הגזירה.
פרופיל צבע - בחירה בפרופיל חשובה בעיקר אם בכוונתכם לבחור בפרופיל סתגלני או בפרופיל הממיר את צבעי התמונה לגווני אפור. בחירה בפרופיל משנה את נקודת ההתחלה של התמונה ולכן מומלץ לעשות זאת בשלב הראשון לאחר הגזירה.
הסרת רעש - תמונות שצולמו ברגישות חיישן (ISO) גבוהה עשויות להציג רעש/גרעיניות בתמונה. חשוב להסיר או להפחית את הרעש, במיוחד אם בכוונתכם להשתמש במסכות מבוססות בינה מלאכותית המאתרות אזורים בתמונה, למשל הנושא. בחירת הנושא בתמונה מגורענת עלולה ליצור מסכה מרצדת מאחר וקווי המתאר של עצמים בתמונה אינם חלקים. בנוסף, הסרת הרעש עשויה לשנות את אופן הטיפול בבהירות התמונה.
תיקונים כלליים - לכאורה טיפול בחשיפה אמור להיות השלב החשוב ביותר, אך 3 השלבים הראשונים משפיעים עליו ולכן מומלץ לבצע אותם קודם. תיקונים כלליים מתייחסים לקטגוריה Basic ולמכווני החשיפה והאיזון הלבן.
תיקון עיוותי עדשה - במידה והתמונה צולמה בעדשה רחבה (24 מ״מ ומטה) מומלץ להתחיל את כל התהליך בתיקון העיוות בקטגוריה Lens Correction. תיקון עיוותים עשוי להסתיר חלק מהתמונה ולהשפיע על כל השלבים הראשונים. במידה ויש לתקן תיקונים גיאומטריים (קטגוריה Transform) יש לבצע אותם בשלב זה.
הסרה - כלי ההסרה מאפשר להסיר כתמים ועצמים שמסיחים את הדעת ומפרים את האיזון והאסתטיקה. שימו לב שבמידה ובכוונתכם להשתמש בפרופיל סתגלני כמו Adaptive Color מומלץ להשתמש בכלי ההסרה עוד קודם.
תיקונים אזוריים - תיקונים המתבצעים באמצעות כלי המסכות מומלץ לבצע בשלב זה ותמיד לאחר סיום העבודה עם כלי ההסרה, אחרת יהיה עליכם לעדכן את כל המסכות מבוססות הבינה המלאכותית.
תיקוני צבע נקודתיים - את תיקוני הצבע באמצעות הקטגוריה Color Mixer ניתן לעשות בכל עת. זה השלב בו, במידת הצורך יש להעצים או לעמעם צבעים מסויימים, להבהיר או להכהות אותם ולדייק את הגוון שלהם.
אפקטים - אפקטים כמו הכהייה או הבהרת קצוות התמונה, פיצול גוונים (קטגוריה Color Grading) - מומלץ לעשות לקראת סוף העיבוד.
חידוד - שיפור חדות התמונה הוא שלב אחרון ולא תמיד הוא הכרחי. ניתן להסתפק בחידוד אזורי באמצעות כלי המסכות.
אין חובה להשתמש בכל שלבי העריכה - אלו נקבעים בהתאם לתמונה. מפאת גודל צילום המסך לא כל השלבים נכנסו.
02 אתם לא מפחיתים רעש נכון
גירסה 14.4 של לייטרום הציגה חידוש משמעותי בתחום הפחתת רעשים וגרעיניות. החל בגירסה זו ניתן להפעיל את מנגנון (A) Denoise בקטגוריה (B) Detail ישירות על התמונה, ללא הצורך לייצר קובץ DNG נפרד. הקטגוריה מציגה תיבת סימון להפעלת המנגנון ומכוון לשליטה בעוצמת הפחתת הרעש (C). אבל רגע לפני שאתם ממהרים להשתמש במנגנון הנה 10 נקודות חשובות שחובה לדעת:
שימוש במנגנון Denoise לצורך הפחתת רעש אמנם לא מייצר קובץ נפרד ועדיין הוא גוזל יותר שטח אחסון. מניסויים שביצענו ראינו גידול של כ-20% בנפח הקובץ.
בניגוד למנגנון הפחתת הרעש הותיק שעדיין זמין בתחתית הקטגוריה Manual Noise Reduction - שימוש ב-Denoise מצריך לא מעט משאבי מערכת והפעלתו תגרום לכם להמתין מספר שניות ליישום ההפחתה. אם המחשב שלכם מיושן ההמתנה תהיה ממושכת יותר.
הפעלת מנגנון Denoise אוטומטית תסמן את האפשרות (D) Raw Details - מדובר בתכונת עיבוד מתקדמת שמשפרת את הדרך שבה לייטרום מפרקת קבצים גולמיים. היא משתמשת באלגוריתם מבוסס למידת מכונה שיודע להפיק פרטים עדינים יותר, הנחיית צבע טובה יותר והפחתת בעיות, במיוחד בקבצים ברזולוציה גבוהה או בקבצים שנוצרו על ידי חיישן Bayer/X-Trans.
ניתן להשתמש באפשרות Raw Details ללא הפעלת מנגנון Denoise. הפעלת מנגנון Denoise תפעיל אפשרות זו באופן אוטומטי. אפשרות זו זמינה כמובן רק לקבצים בפורמט Raw לסוגיו השונים.
במידה והשתמשתם במנגנון המיושן ולאחר החלטתם להשתמש במנגנון Denoise - לייטרום תבטל את השימוש במנגנון הישן כדי למנוע הפחתת רעש כפולה.
הפעלת האפשרות (E) Super Resolution תכפיל את מימדי הקובץ ומן הסתם תכפיל את נפחו. במידה והשתמשתם במנגנון זה - לייטרום תמיר את המידע הגולמי לפיקסלים ולכן לא תוכלו להשתמש במנגנון Denoise.
באותו אופן - אם השתמשתם במנגנון Denoise - לא תוכלו להשתמש במנגנון Super Resolution. זו אחת הסיבות להשארת מנגנון הפחתת הרעש המיושן - ניתן להפעיל אותו גם על קבצים בהם המידע הומר לפיקסלים - לדוגמא - קבצים בפורמט JPEG.
במידה ומופיע סימן קריאה לצד האפשרות Super Resolution - זהו סימן שלא ניתן להשתמש באפשרות זו מהסיבה שסומנה האפשרות Denoise.
לייטרום קלאסיק מאחסנת את נתוני הפיקסלים החדשים בקובץ בשם lrcat-data לצידו של הקטלוג. אם אתם כותבים את המידע לקובץ XMP - לייטרום תיצור קובץ XMP בעל נפח עצום! מאחר וקובצי ה-XMP מובנים בקובצי DNG - נפח הקובץ ייגדל פי 3 עד פי 4! אז רגע לפני שאתם ממהרים להשתמש במנגנון - הביאו זאת בחשבון.
מסיבה זו מומלץ להימנע מלכלול את מנגנון הפחתת הרעש Denoise בערכות פיתוח (Presets) מאחר והחלת הערכה על מספר תמונות עלולה לנפח משמעותית את הקטלוג שלכם ולגזול שטח אחסון יקר.
בשורה התחתונה - אל תמהרו להשתמש ב-Denoise ואם אתם עושים זאת הימנעו מביטול הרעש כליל.
1 - קובץ המקור, 2 - לאחר שימוש במנגנון Denoise ו-3 - לאחר שימוש במנגנון Super Resolution ושמירה לקובץ DNG באמצעות קיצור המקלדת Cmd+S במק, או Ctrl+S בחלונות.
03 אתם לא משתמשים בפרופילים סתגלניים
עדכון 14.2 ללייטרום הציג לראשונה חידוש שעשוי לשנות את אופן עריכת התמונות. עדכון זה הציג שני פרופילי צבע מבוססי בינה מלאכותית המנתחים את התמונה ומחילים עליה תיקונים אוטומטיים ללא הזזת כל מכוון. הפרופילים Adaptive Color (המתאים לתמונות צבעוניות) (A) ו-Adaptive B&W להמרת צבעי התמונה לגווני אפור, עושים עבודה לא רעה, אבל כדאי לדעת איך לעבוד איתם - הנה 5 נקודות שחובה לדעת.
סוף מעשה במחשבה תחילה - כברירת מחדל ההמלצה הגורפת שלנו היא לבחור פרופיל (כלשהו) כנקודת התחלה לכל תמונה. המלצה זו חשובה יותר בכל הנוגע לפרופילים סתגלניים. במידה ובכוונתכם להשתמש בהם - עשו זאת בהתחלת העבודה. במידה ותבחרו בהם לאחר שביצעתם תיקונים התוצאות עשויות להיות בלתי צפויות ולרוב ירודות.
הימנעו מהתאמה אוטומטית - אם בכוונתכם להשתמש באחד מהפרופילים הסתגלניים כדאי להימנע מלחיצה על כפתור (B) Auto - למעשה בחירה בפרופיל ולחיצה על כפתור Auto או ההיפך תציג חלון ובו יוסבר שלהשגת תוצאות מיטביות מומלץ להימנע משימוש בהתאמות אוטומטיות לצד פרופילים סתגלניים.
הסרות וטשטושים לפני הכל - אם בכוונתכם להסיר עצמים מהתמונה, או לטשטש אזור בתמונה באמצעות הקטגוריה Lens Blur, כדאי לדעת שעריכות אלו עשויות להביא לשינויי בהירות המצריכים מהתוכנה לרנדר מחדש את הצבעים בהתאם לפרופיל הסתגלן שנבחר. במקרה זה תופיע בקטגוריה Basic ובכפתור העריכה נקודה אדומה המסמנת למשתמש שעליו לעדכן את פעולת הפרופיל. כל שעליכם לעשות הוא ללחוץ על כפתור Update שבראש הקטגוריה Basic ולייטרום תבצע חישוב מחדש ותעדכן את פעולת הפרופיל. לחילופין ניתן להיעזר בקיצור המקלדת Cmd+option+Shift+U במק, או Ctrl+alt+Shift+U בחלונות.
טווח דינאמי מורחב - בשנים האחרונות נפוצים צגים התומכים בטווח דינאמי גבוה (HDR). בשימוש בפרופילים סתגלניים לייטרום יוצרת שתי תצוגות לתמונה - אחת המתאימה לצגים התומכים ב-HDR ואחת המתאימה לצגים סטנדרטיים (SDR). סימון האפשרות (C) HDR וייצוא הקובץ ייאפשר לסמן בחלון הייבוא, בקטגוריה File Settings, את הפורמט הרצוי התומך בפלט HDR, למשל JPEG, או AVIF או אפילו TIFF ו-PSD וייצוא הקובץ יצמיד לו תצוגות אלו ויפעיל אותן בהתאם לצג המציג את התמונה.
גווני אפור - לחיצה על כפתור B&W שבראש הקטגוריה Basic תמיר את צבעי התמונה לגווני אפור באמצעות הפרופיל Adobe Monochrome. זוהי אמנם ברירת המחדל של לייטרום, אך היא איננה מחייבת אתכם ותוכלו לבחור בכל פרופיל אחר כולל הפרופיל Adaptive B&W הנעזר כאמור בבינה מלאכותית לשחזור פרטים בצללים ובאזורים הבהירים בתמונה.
אז האם תמיד להשתמש בפרופילים סתגלניים? לא בהכרח, אך אם לטעמכם הם מהווים בסיס טוב יותר - למה לא?

04 אתם מוסיפים ניגודיות כשצריך להפחית
לניגודיות טונאלית בתמונה יתרונות רבים - היא מדגישה את ההבדל בין אזורים בהירים לכהים ובעיקר יוצרת דרמה שלעיתים תומכת בסיפור שהתמונה מציגה. העניין הוא שלעיתים ניגודיות יתר גורמת לאיבוד פרטים באזורים הבהירים והכהים ביותר בתמונה ובפועל מזיקה לנושא המצולם. חלק מהצלמים נעזרים בתאורה מלאכותית כדי להתגבר על בעיה זו באור יום. העניין הוא שלא תמיד זה אפשרי ולעיתים מגלים את הבעיה בשלב העיבוד. הנה מס׳ טיפים להפחתת הניגודיות.
פרופיל צבע - הטיפ הבסיסי ביותר נעזר בפרופיל צבע. יש ללחוץ על כפתור 4 המלבנים (A) שבראש הקטגוריה Basic ובחלון דפדפן הפרופילים שנפתח יש ללחוץ על קבוצת Adobe Raw ובקבוצה זו ישנם 3 פרופילים שתפקידם להפחית ניגודיות - Natural ,Standard ו-Portrait. פרופילים אלו אינם מוסיפים ניגודיות ויוצרים נגודת פתיחה ׳שטוחה׳ יותר שמסייעת בהפחתת צללים. במידה ואתם מעוניינים בהפחתת ניגודיות משמעותית יותר - מומלץ לפתוח את קבוצת Camera Matching המציגה את פרופילי הצבע של המצלמה שלכם. לרוב תמצאו שם לפחות פרופיל אחד שטוח יותר, לדוגמא Flat.
מכוון הניגודיות (Contrast) - מכוון זה (B) הוא הפתרון המובן מאליו מאחר והוא מאפשר להוסיף או להפחית ניגודיות - גרירת המכוון שמאלה אמנפ תפחית ניגודיות, אך כדאי לשים לב שפתרון זה מבהיר את הצללים ומכהה את האזורים הבהירים באופן שווה ולעיתים זה לא מה שאתם רוצים.
מכווני הצללים והאזורים הבהירים - הבהרת הצללים (גרירת מכוון Shadows ימינה) והכהיית האזורים הבהירים (גרירת מכוון Highlights שמאלה) (C) יעילה מאחר והיא חושפת פרטים באזורים הניזוקים מניגודיות. יתרונם על פני מכוון הניגודיות הוא בכך שהם מאפשרים הבהרה והכהייה ברירנית. אם הבעיה העיקרית היא איבוד פרטים באזורים הבהירים גררו את מכוון Highlights שמאלה באופן קיצוני יותר מגרירת מכוון הצללים.
מכווני הלבנים והשחורים - מכוון הלבנים (Whites) ומכוון השחורים (Blacks) מייצגים את אזורים הבהירות הקיצוניים בתמונה וגרירתם בכיוון הפוך מפחית את הניגודיות באופן משמעותי, אם כי לא כדאי להגזים בגרירתם כדי למנוע מתוצאה דהוייה (D).
עקומת הגוונים (Tone Curve) - קטגוריה זו מאפשרת שליטה מירבית באזורי בהירות וגם כאן ניתן להפחית ניגודיות באמצעות הנחת נקודה בשליש העליון של העקומה וגרירתה כלפי מטה (E) ולאחר הנחת נקודה בשליש התחתון של העקומה וגרירתה כלפי מעלה (F) - בפועל הכהנו את האזורים הבהירים והבהרנו את הצללים.
טיפ בונוס - הפחתת הניגודיות בתמונה עלולה להעניק לה מראה מעט שטוח. כדי לפצות על אובדן הניגודיות מומלץ לנסות לגרור את מכוון Clarity מעט ימינה (G).
לצורך הדגמה של כל הטיפים צירפנו שני צילומי מסך לדוגמא זו
05 על טעות נפוצה ופתרון קל
לעיתים עבודה ממושכת על תמונה גורמת להפרזה בתיקונים כוללניים ולתוצאות מלאכותיות שיותר מכל מפחיתות מאיכות התוצאה. לבעיה זו גורמים רבים, אך לרוב ניתן לתלות את האשמה ב-3 מכוונים שעושים את מירב הנזק. תת־הקטגוריה Presence שבקטגוריה Basic מציעה 5 מכוונים המשפיעים על כל התמונה. 3 המכוונים הראשונים (Clarity ,Texture ו-Dehaze) משפיעים על הפרטים ומאפייני התמונה (תדירות בינונית) ושני התחתונים (Saturation ו-Vibrance) על רוויית הצבעים (תדירות נמוכה). למה זה חשוב? אם למשל נגדיל את רוויית כל הצבעים בתמונה - אף אחד מהם לא יבלוט ומראה רווי מדי של כלל הצבעים עשוי להרתיע את הצופה. אם נגדיל את הטקסטורה והצלילות נעמיק את הפרטים בכל אזורי התמונה ונקשה על הצופה להבחין בין העיקר לטפל. הפתרון לכך פשוט, בכל הנוגע לצבע, מומלץ לטפל בו באופן ברירני בקטגוריה Color Mixer. בקטגוריה זו נוכל להגדיל את הרווייה בצבעים מסויימים בלבד. בכל הנוגע לפרטים, ההמלצה היא להיעזר בכלי המסכות (A) לבחור את האזור החשוב בתמונה ורק אז, בתת־הקטגוריה (B) Effects לגרור את המכוונים. באופן זה רק האזורים שאנו רוצים להבליט יימשכו את עיני צופה.
הדוגמא שלפניכם צולמה ביום חורפי והפרחים הצבעוניים בלטו על רקע העננים האפרוריים. אם לדוגמא היינו גוררים את מכוון Dehaze ימינה היינו גורמים להגדלת הניגודיות בגווני הביניים של כל התמונה ובנוסף היינו ׳זוכים׳ לתוספת של רווייה ולגוון כחלחל לעננים שהיה מקלקל את הניגודיות בין הצבע לאפרוריות. הפתרון הוא פשוט, יש כאמור ללחוץ על כלי המסכות (A) וללחוץ על הכפתור Sky לבחירת השמיים. כעת ניתן לגרור את מכוון Dehaze ימינה (B) ולאחר לגרור את מכון Saturation שמאלה להפחתת הרווייה שנוספה (C). בנוסף הגדלנו גם את הניגודיות כדי להעצים את הדרמה...(D).

השורה התחתונה
סדר עבודה נכון יכול לחסוך לכם זמן ומאמץ. בכל הנוגע לשיפור התמונה - לא תמיד כדאי להשתמש בכלי הכי טוב - הפחתת רעש במנגנון Denoise תציג תוצאות טובות אך עלולה לעלות לכם בנפח קובץ מוגזם. פרופילים סתגלניים הם פתרון לא רע למי שמתקשה לדעת מה עושים - אך זהירות - לעיתים התוצאות שהם מציגים מעט מלאכותיות ולבסוף - הכוח האמיתי של עיבוד הוא בטיפול אזורי ונקודתי ואת זה ידעו צלמים עשרות שנים לפני המצאת המחשב. השתמשו בכלים אלו בתבונה.
כל התמונות במאמר צולמו על ידי יגאל לוי ©
תגובות