top of page

בשנים‭ ‬האחרונות‭ ‬אני‭ ‬יוצא‭ ‬למסעות‭ ‬צילום‭ ‬בארץ‭ ‬ובעולם‭ ‬ולא‭ ‬אחת‭ ‬אני‭ ‬שומע‭ ‬צלמים‭ ‬מתבטאים‭ ‬באופן‭ ‬המעורר‭ ‬השתאות‭.‬ חלקם‭ ‬פורשים‭ ‬משנתם‭ ‬ומשוכנעים‭,‬ מנסיונם‭ ‬האישי‭ ‬כמובן‭,‬ שקביעותיהם‭ ‬‮'‬דברי‭ ‬אלוהים‭ ‬חיים‮'‬‭.‬ אך‭ ‬גם‭ ‬אם‭ ‬דברים‭ ‬נאמרים‭ ‬באופן‭ ‬נחרץ‭,‬ לא‭ ‬תמיד‭ ‬יש‭ ‬מאחוריהם‭ ‬אמת‭.‬ למעשה‭,‬ חלק‭ ‬מהמיתוסים‭ ‬בצילום הם‭ ‬חצאי‭ ‬אמיתות‭,‬ חלקם‭ ‬מבוססים‭ ‬על‭ ‬צילום‭ ‬אנלוגי‭ ‬ולא‭ ‬מעט‭ ‬נשענים‭ ‬על‭ ‬בטחונו‭ ‬העצמי‭ ‬של‭ ‬הצלם‭ .‬במאמר‭ ‬הקודם‭ ‬סימנו‭ ‬חמש‭ ‬תפיסות‭ ‬מוטעות‭ ‬וניסינו‭ ‬להעמידן‭ ‬על‭ ‬דיוקן‭.‬ מאמר‭ ‬זה‭ ‬ממשיך‭ ‬מאותה‭ ‬נקודה ומסמן חמש תפיסות נוספות.

צילום

‬עיבוד התמונה‭ ‬שברשותכם‭ ‬לא‭ ‬מעודכנת‭,‬ יש‭ ‬סיכוי‭ ‬סביר‭ ‬שלא‭ ‬תוכלו‭ ‬לפתוח‭ ‬את‭ ‬הקובץ‭ ,‬אלא‭ ‬אם‭ ‬כן‭ ‬אתם‭ ‬בוחרים‭ ‬בתוכנה‭ ‬מטעם‭ ‬יצרן‭ ‬המצלמה.‭ ‬מאידך‭ ‬לפורמט‭ ‬JPEG‭ ‬חסרונות‭ ‬לא‭ ‬מעטים‭ ,‬ביניהם‭,‬ כאמור‭,‬ טווח‭ ‬דינאמי‭ ‬מוגבל‭ ‬שאינו‭ ‬מאפשר‭ ‬לחלץ‭ ‬פרטים‭ ‬שאבדו‭ ‬בזמן‭ ‬הצילום,‭ ‬כמו‭ ‬בפורמט‭ ‬.Raw‭ ‬אז‭ ‬רגע‭ ,‬לצלם‭ ‬ב‭ ‬,Raw‭-‬או‭ ‬ב‭ ?‬JPEG‭-‬אם‭ ‬אתם‭ ‬צלמים‭ ‬מקצועיים‭ ‬ובמצלמה‭ ‬שלכם‭ ‬חריצים‭ ‬לשני‭ ‬כרטיסי‭ ‬זיכרון‭ ,‬תוכלו‭ ‬לצלם‭ ‬לכרטיס‭ ‬אחד‭ ‬בפורמט‭ ‬Raw‭ ‬ולכרטיס‭ ‬השני‭ ‬בפורמט ‭ .‬JPEG‭ ‬במידה‭ ‬ויש‭ ‬תמונה‭ ‬הזקוקה‭ ‬לעיבוד‭ ‬נרחב‭- ‬השתמשו‭ ‬בקובץ‭ ‬ה‭‬ .Raw‭-‬אחרת‭ ‬הסתפקו‭ ‬בקובץ‭ ‬ה‭‬ .JPEG‭-‬המלצה‭ ‬זו‭ ‬יכולה‭ ‬לפתור‭ ‬לא‭ ‬מעט‭ ‬בעיות‭ ‬אחסון‭ ‬לצלמי‭ ‬חתונות‭ ‬המצלמים‭ ‬על‭ ‬בסיס‭ ‬יומי‭ ‬ונתקעים‭ ‬עם‭ ‬עשרות‭ ‬אלפי‭ ‬תמונות‭ ‬על‭ ‬בסיס‭ ‬חודשי‭ ‬המכלות‭ ‬את‭ ‬האחסון‭ ‬במהירות.‭ ‬‭‬אם‭ ‬אתם‭ ‬חובבים‭ ‬ואין‭ ‬לכם‭ ‬ידע‭ ‬בעיבוד‭ ‬תמונה‭,‬ אין‭ ‬טעם‭ ‬לצלם‭ ‬בפורמט‭ ‬שייאלץ‭ ‬אתכם‭ ‬להמיר‭ ‬את‭ ‬התמונות‭ ‬לפורמט‭ ‬אחר‭ ,‬בייחוד‭ ‬אם‭ ‬מטרת‭ ‬הצילום‭ ‬היא‭ ‬העלאת‭ ‬התמונה‭ ‬לרשתות‭ ‬חברתיות.‭‬‭ ‬אם‭ ‬אתם‭ ‬מקצוענים‭ ‬ועיבוד‭ ‬התמונה‭ ‬מהווה‭ ‬חלק‭ ‬חשוב‭ ‬בתזרים‭ ‬העבודה‭ ‬שלכם‭ ,‬פורמט ‭ ‬ Raw‭ ‬יישרת‭ ‬אתכם‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭.‬‭‬

‭ ‬01 חייב‭ ‬לצלם‭ ‬בפורמט ‭ ‬Raw

הדבר‭ ‬הראשון‭ ‬שכל‭ ‬צלם‭ ‬מקצועי‭,‬ או‭ ‬חובב‭ ‬שומע‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬צלם‭ ‬ב-‭‬Raw‮‬״‭. ‬יש‭ ‬לכך‭ ‬כמובן‭ ‬סיבות‭ ‬לא‭ ‬מעטות‭ .‬פורמט‭ ‬Raw‭ ‬בעל‭ ‬טווח‭ ‬צבעים‭ ‬רחב‭ ‬יותר‭ ‬מפורמט‭ ‬,JPEG‭ ‬הוא‭ ‬מאפשר‭ ‬עריכה‭ ‬נרחבת‭ ‬יותר‭,‬ ניתן‭ ‬להפיק‭ ‬ממנו‭ ‬תועלת‭ ‬במיוחד‭ ‬בתנאי‭ ‬תאורה‭ ‬קשים‭ ‬והוא‭ ‬אינו‭ ‬כולל‭ ‬דחיסה‭ ‬המפחיתה‭ ‬מאיכות‭ ‬הקובץ‭ .‬יחד‭ ‬עם‭ ‬זאת‭,‬ פורמט‭ ‬ברירת‭ ‬המחדל‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬המצלמות‭ ‬הוא‭ ‬דווקא ‭ ‬JPEG‭ ‬וזאת‭ ‬מאחר‭ ‬ויצרני‭ ‬המצלמות‭ ‬משקיעים‭ ‬לא‭ ‬מעט‭ ‬במעבדים‭ ‬של‭ ‬מוצריהם‭ ‬ואלו‭ ‬כוללים‭ ‬מנגנונים‭ ‬המבצעים‭ ‬הפחתת‭ ‬רעשים‭,‬ חידוד‭ ‬והצמדת‭ ‬סגנון‭ ‬צילום‭ ‬לתמונות‭ ‬וכל‭ ‬אלו‭ ‬משפרים‭ ‬את‭ ‬התוצאה‭.‬ מנגנונים‭ ‬אלו‭ ‬לא‭ ‬מופעלים‭ ‬על‭ ‬תמונות‭ ‬בפורמט‭ ‬ Raw‭ ‬והקובץ‭ ‬המתקבל‭ ‬‮'‬ערום‮'‬‭ ‬מכל‭ ‬עיבוד‭ .‬כמה‭ ‬פעמים‭ ‬צילמתם‭ ‬תמונה‭ ‬שנראתה‭ ‬על‭ ‬הצג‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭ ‬מקובץ‭ ‬ה-‬Raw‭‬? יש‭ ‬לכך‭ ‬סיבה‭, ‬התצוגה‭ ‬המקדמת‭ ‬על‭ ‬גבי‭ ‬צג‭ ‬המצלמה‭ ‬היא‭ ‬דמות‭ ‬מוקטנת‭ ‬בפורמט‭ ‬JPEG‭ ‬ שעברה‭ ‬עיבוד‭ ‬במצלמה‭.‬ יתרה‭ ‬מזאת‭,‬ קובץ‭‬ JPEG‭ ‬בעל‭ ‬נפח‭ ‬קטן‭ ‬יותר‭ ‬משמעותית‭ ‬מקובץ‭ ‬בפורמט‭ ‬Raw‭ ‬ולכן‭ ‬מאפשר ‬לאחסן‭ ‬בכרטיס‭ ‬הזיכרון‭ ‬ובדיסק‭ ‬הקשיח‭ ‬יותר‭ ‬תמונות‭ ‬והוא‭ ‬מאפשר‭ ‬צילום‭ ‬רצף‭ ‬ממושך‭ ‬יותר‭.‬ אם‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬מספיק‭,‬ אם‭ ‬רכשתם‭ ‬מצלמה‭ ‬חדשה‭ ‬ותוכנת‭

‭ ‬02 חייב‭ ‬לקנות‭ ‬לעדשה‭ ‬מסנן‭ ‬קרני‭ ‬אולטרה‭ ‬סגול ‭ (‬UV‭)‬

אחד‭ ‬מהתוספים‭ ‬שמוכרנים‭ ‬בחנויות‭ ‬צילום‭ ‬אוהבים‭ ‬למכור‭ ‬הוא‭ ‬מסנן‭ ‬אור‭ ‬אולטרה‭-‬סגול(‬UV‭) ‬המורכב‭ ‬על‭ ‬העדשה‭.‬ לידע‭ ‬כללי‭,‬ אור‭ ‬השמש‭ ‬מכיל‭ ‬מגוון‭ ‬רחב‭ ‬של‭ ‬גלים‭ ‬אלקטרו‭-‬מגנטיים‭ ‬באורכי‭ ‬גל‭ ‬שונים‭.‬ מסננים‭ ‬אלו‭ ‬מפחיתים‭ ‬כניסה‭ ‬של‭ ‬גלים‭ ‬בעלי‭ ‬אורך‭ ‬גל‭ ‬קצר‭ ‬כגון‭ ‬אולטרה‭-‬סגול‭ ‬ובפועל‭ ‬מפחיתים‭ ‬את‭ ‬תופעת‭ ‬האובך‭ ‬בתמונות‭ ‬הנגרם‭,‬ למשל‭,‬ מצילום‭ ‬מול‭ ‬השמש‭.‬ אך‭ ‬תפקידם‭ ‬העיקרי‭ ‬של‭ ‬מסננים‭ ‬אלו‭ ‬הוא‭ ‬הגנה‭ ‬בפני‭ ‬לכלוך‭,‬ שריטות‭ ‬ובלאי‭ .‬נכון‭ ,‬במידה‭ ‬והמסנן‭ ‬נשרט‭,‬ עלותו‭ ‬פחותה‭ ‬משמעותית‭ ‬מעלות‭ ‬העדשה‭ ,‬אך‭ ‬פילטר‭ ‬באיכות‭ ‬נמוכה‭ ‬עשוי‭ ‬דווקא‭ ‬לפגוע‭ ‬בצילום‭ ‬(בלי‭ ‬קשר‭ ‬לאיכות‭ ‬העדשה)‭ ‬וביכולת‭ ‬ההתמקדות‭ ‬של‭ ‬המצלמה‭.‬ אם‭ ‬החלטתם‭ ‬בכל‭ ‬זאת‭ ‬להרכיב‭ ‬מסנן‭ ‬כזה‭ ‬על‭ ‬העדשה‭, ‬הקפידו‭ ‬שיהיה‭ ‬מאיכות‭ ‬גבוהה‭ ‬ואל‭ ‬תרכיבו‭ ‬יחד‭ ‬איתו‭ ‬מסננים‭ ‬נוספים‭. ‬מרבית‭ ‬הצלמים‭ ‬איתם‭ ‬דיברתי‭ ‬מסתפקים‭ ‬במגן‭ ‬העדשה‭ ‬והרכבתו‭ ‬בצורה‭ ‬הנכונה‭.‬ מאט‭ ‬גריינג'ר‭ ‬צלם‭ ‬אוסטרלי‭ ‬בעל‭ ‬שם‭ ,‬מציג‭ ‬בסרטון‭הבא‭ ‬את‭ ‬טיעוניו‭ ‬כנגד‭ ‬מסנני‭ ‬אולטרה‭-‬סגול‭ ‬וקובע‭ ‬שב‭‬99‭%-‬‭ ‬מהמקרים‭ ‬בצילום‭ ‬הדיגיטלי‭ ‬מדובר‭ ‬בבזבוז‭ ‬של‭ ‬זמן‭ ‬וכסף‭.‬

‬מקצועיים‭ ‬מצליחים‭ ‬להשיג‭ ‬תמונות‭ ‬איכותיות‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬בגלל‭ ‬העדשות‭ ‬בהן‭ ‬הם‭ ‬משתמשים‭,‬ או‭ ‬המבזקים‭ ‬האיכותיים‭ ‬בהם‭ ‬הם‭ ‬מצויידים‭,‬ אלא‭ ‬גם‭ ‬בגלל‭ ‬שהם‭ ‬לא‭ ‬מפחדים‭ ‬להגדיל‭ ‬את‭ ‬רגישות‭ ‬החיישן‭.‬ מה‭ ‬שכן‭,‬ צילום‭ ‬ברגישות‭ ‬גבוהה‭ ‬מצריך‭ ‬יותר‭ ‬דיוק‭ ‬בחשיפה‭ ,‬מאחר‭ ‬ובעיבוד‭ ‬התמונה‭,‬ הגדלת‭ ‬החשיפה‭ ‬עלולה‭ ‬להדגיש‭ ‬גרעיניות‭ ‬ולקלקל‭ ‬את‭ ‬מראה‭ ‬התמונה.‭

‬רגע‭,‬ איך‭ ‬אני‭ ‬יודע‭ ‬מה‭ ‬ה-‭ ‬ISOהמירבי‭ ‬של‭ ‬המצלמה‭ ‬שלי‭?‬ לפני‭ ‬רכישת‭ ‬מצלמה‭,‬ כדאי‭ ‬לקרוא‭ ‬ביקורות‭ ‬על‭ ‬הדגם‭ ‬בו‭ ‬מעוניינים‭.‬ אם‭ ‬כבר‭ ‬רכשתם‭ ‬את‭ ‬המצלמה‭,‬ נסו‭ ‬לצלם‭ ‬תמונות‭ ‬בתנאי‭ ‬תאורה‭ ‬ירודים‭ ‬במפתח‭ ‬צמצם‭ ‬הנע‭ ‬בין‭ ‬F8‭ ‬ל-‭ ‬F16‬במהירויות‭ ‬תריס‭ ‬שונות‭ .‬לאחר‭ ‬מכן‭ ‬פתחו‭ ‬את‭ ‬התמונות‭ ‬בתוכנה‭ ‬בה‭ ‬אתם‭ ‬משתמשים ‭)‬לייטרום,‭ ‬פוטושופ‭ ‬וכד‮'‬)‭ ‬ובחנו‭ ‬את‭ ‬הגרעיניות‭ ‬ב‭ ‬100%‭-‬תצוגה‭.‬

צילמתם‭ ‬תמונה‭ ‬והיא‭ ‬יצאה‭ ‬מגורענת‭ ,‬יש‭ ‬סיכוי‭ ‬לא‭ ‬קטן‭ ‬שהיא‭ ‬תיראה‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭ ‬בגווני‭ ‬אפור‭ ‬(כפי‭ ‬שטיפ‭ ‬מס‮'‬‭107‭ ‬מסביר)‭.‬

‭ ‬03‬לתוצאה‭ ‬מיטבית‭ ‬כדאי‭ ‬לצלם‭ ‬ב-‭ ‬ISO‬הכי‭ ‬נמוך

אחד‭ ‬החששות‭ ‬הגדולים‭ ‬ביותר‭ ‬המקוננים‭ ‬בצלמים‭ ‬הוא‭ ‬צילום‭ ‬ברגישות‭ ‬חיישן‭ ‬גבוהה‭.‬ בעבר‭ ‬הרחוק‭,‬ כדי‭ ‬לצלם‭ ‬ב-‬ISO ‬(או‭ ‬אם‭ ‬תרצו‭ ‬(ASA‭‬ גבוה,‭ ‬היה‭ ‬צורך‭ ‬בסרט‭ ‬צילום‭ ‬מיוחד‭ ‬שאפשר‭ ‬זאת‭.‬ בעידן‭‬ הדיגיטלי‭ ‬ניתן‭ ‬לקבוע‭ ‬צילום‭ ‬ברגישויות‭ ‬חיישן‭ ‬גבוהות‭ ‬ללא‭ ‬צורך‭ ‬בהכנה‭ ‬מוקדמת‭.‬ נכון‭,‬ צילום‭ ‬ברגישות‭ ‬גבוהה‭ ‬עלול‭ ‬להוסיף‭ ‬לתמונה‭ ‬רעש‭ ‬המתבטא‭ ‬בגרעיניות‭ ‬ו‭/‬או‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬צבעוניים‭ ‬המכסים‭ ‬את‭ ‬התמונה‭ ,‬אבל‭ ‬בל‭ ‬נשכח‭ ‬שניתן‭ ‬להתגבר‭ ‬על‭ ‬תופעות‭ ‬אלו‭ ‬באמצעות‭ ‬תוכנות‭ ‬כמו‭ ‬פוטושופ,‭ ‬Camera Raw‭ ‬ולייטרום‭.‬ מעבר‭ ‬לכך‭,‬ מרבית‭ ‬המצלמות‭ ‬בנות‭ ‬ימינו‭ ‬מאפשרות‭ ‬צילום‭ ‬ברגישות‭ ‬גבוהה ‭ (‬800-3200‭) ‬ללא‭ ‬גרעיניות‭ ‬משמעותית‭ .‬מצלמות‭ ‬Full-Frame‭ ‬אף‭ ‬מאפשרות‭ ‬צילום‭ ‬ברגישות‭ ‬גבוהה‭ ‬יותר‭.‬ צילום‭ ‬בISO‭-‬ גבוה‭ ‬מאפשר‭,‬‭‬ במצבים‭ ‬מסויימים‭,‬‭‬ להתגבר‭ ‬על‭ ‬המחסור‭ ‬באור‭ ‬בצילום‭ ‬במהירות‭ ‬תריס‭ ‬גבוהה‭ ‬ו‭/‬או‭ ‬צמצם‭ ‬סגור‭ ‬יותר‭) ‬ערך‭ ‬F‭ ‬גבוה)‭‬‭ ‬ולהשיג‭ ‬תמונה‭ ‬באיכות‭ ‬גבוהה‭. ‬הגדלת‭ ‬הרגישות‭ ‬עשוייה‭ ‬לייצר‭ ‬במקרים‭ ‬אלו‭ ‬תמונה‭ ‬חדה‭ ‬יותר‭.‬ צלמים‭

‭ ‬04‬מצלמה‭ ‬מקצועית‭ ‬תעשה‭ ‬אותי‭ ‬צלם‭ ‬טוב‭ ‬יותר

לא‭ ‬מעט‭ ‬צלמים‭ ‬משוכנעים‭ ‬שאילו‭ ‬הייתה‭ ‬בידם‭ ‬מצלמה‭ ‬איכותית‭ ‬יותר‭, ‬הם‭ ‬היו‭ ‬לבטח‭ ‬גם‭ ‬צלמים‭ ‬טובים‭ ‬יותר‭.‬ אך‭ ‬מחשבות‭ ‬ומציאות‭ ‬לחוד‭,‬ כדי‭ ‬להתפתח‭ ‬כצלם‭ ‬צריך‭ ‬בראש‭ ‬ובראשונה‭ ‬לפתח‭ ‬מיומנויות‭ ‬ולעשות‭ ‬זאת‭ ‬על‭ ‬בסיס‭ ‬קבוע‭ .‬ראייה‭ ‬צילומית‭ ‬וקומפוזיציה‭,‬ למשל‭,‬ לא‭ ‬קשורים‭ ‬באיכות‭ ‬המצלמה‭ ‬ובכל‭ ‬זאת‭ ‬הם‭ ‬לרוב‭ ‬הבסיס‭ ‬לתמונה‭ ‬מוצלחת‭. ‬המפתח‭ ‬להצלחה‭ ‬טמון‭ ‬במיומנויות‭ ‬הנרכשות‭ ‬עם‭ ‬הזמן‭.‬ צלמים‭ ‬בתחילת‭ ‬דרכם‭ ‬צריכים‭ ‬מצלמה‭ ‬שניתן‭ ‬להתמודד‭ ‬עם‭ ‬מאפייניה‭ ‬בקלות‭. ‬מצלמות‭ ‬מקצועיות‭ ‬מורכבות‭ ‬וקשות‭ ‬יותר‭ ‬לתפעול‭ ‬ועלולות‭ ‬ליצור‭ ‬תסכול‭ ‬ולהפיג‭ ‬את‭ ‬החשק‭ ‬לצלם‭.‬ צלמים‭ ‬מקצועיים‭ ‬משקיעים‭ ‬הון‭ ‬בציוד‭ ‬הצילום‭ ‬שברשותם‭,‬ אך‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬בא‭ ‬במקום‭ ‬שיפור‭ ‬המיומנות‭, ‬למידה‭ ‬והתפתחות‭ ‬כצלם‭.‬‭

‭ ‬05‬צלמים‭ ‬מקצועיים‭ ‬מצלמים‭ ‬רק‭ ‬במצב‭ ‬ידני

לאחרונה‭ ‬נקלעתי‭ ‬לויכוח‭ ‬בין‭ ‬שני‭ ‬צלמים‭ ‬מקצועיים‭.‬ האחד‭ ‬טען‭ ‬בלהט‭ ‬שצילום‭ ‬מקצועי‭ ‬צריך‭ ‬להיעשות‭ ‬אך‭ ‬ורק‭ ‬במצב‭ ‬ידני‭ (‬Manual‭) ‬והשני‭ ‬דבק‭ ‬דווקא‭ ‬במצב‭ ‬קדימות‭ ‬מפתח‭ ‬צמצם‭ .‬‭(‬A‭ / ‬AV‭) ‬ראשית‭ ‬נסביר‭ ‬שמצב‭ ‬ידני‭ ‬(מסומן‭ ‬במצלמה‭ ‬באות‭ (‬M‭ ‬מאפשר‭ ‬לקבוע‭ ‬הן‭ ‬את‭ ‬זמן‭ ‬החשיפה‭ ‬והן‭ ‬את‭ ‬מפתח‭ ‬הצמצם‭.‬ לעומת‭ ‬זאת‭ ‬בצילום‭ ‬במצב‭ ‬קדימות‭ ‬מפתח‭ ‬צמצם‭ ‬(מסומן‭ ‬במצלמה‭ ‬כאמור, באות‭ ‬A‭ ‬או‭ ‬(AV‭ ‬הצלם‭ ‬קובע‭ ‬את‭ ‬מפתח‭ ‬הצמצם‭ ‬והמצלמה‭ ‬קובעת‭ ‬בהתאם‭ ‬את‭ ‬זמן‭ ‬החשיפה‭ ‬המתאים‭ ‬להשגת‭ ‬חשיפה‭ ‬טובה‭ .‬זהו‭ ‬ויכוח‭ ‬בעייתי‭ ‬להכרעה‭ ‬מאחר‭ ‬ולכל‭ ‬מצב‭ ‬יתרון‭ ‬משלו‭.‬ מצבי‭ ‬תאורה‭ ‬מסויימים‭,‬ כמו‭ ‬תאורה‭ ‬אחורית‭, ‬עשויים‭ ‬להקשות‭ ‬על‭ ‬השגת‭ ‬חשיפה‭ ‬נכונה‭.‬‭‬ צילום‭ ‬במצב‭ ‬ידני‭ ‬מאפשר‭ ‬להתעלם‭ ‬ממדידות‭ ‬האור‭ ‬של‭ ‬המצלמה‭ ‬ולקבוע‭ ‬חשיפה‭ ‬המתאימה‭ ‬לפרטים‭ ‬בתמונה‭ .‬לדוגמא‭,‬‭‬ אם‭ ‬אתם‭ ‬מצלמים‭ ‬בתוך‭ ‬מבנה‭ ‬גדול‭ ‬וחשוך‭ ‬בעל‭ ‬חלונות‭ ‬זכוכית‭.‬ סביר‭ ‬שבמצבים‭ ‬אוטומטיים ‭ (‬Auto‭/‬Program‭) ‬וחצי‭ ‬אוטומטיים‭) ‬קדימות‭ ‬מהירות‭ ‬תריס/‬מפתח‭ ‬צמצם)‭ ‬נשיג‭ ‬חשיפה‭ ‬טובה‭ ‬של‭ ‬המבנה‭ ‬אך‭ ‬נאבד‭ ‬פרטים‭ ‬בחלונות‭.‬ קביעה‭ ‬ידנית‭ ‬תאפשר‭ ‬לחשוף‭ ‬עבור‭ ‬האזורים‭ ‬הבהירים‭ ‬בתמונה‭ .‬לעומת‭ ‬זאת‭ ‬צילום‭ ‬במצב‭ ‬קדימות‭ ‬מפתח‭ ‬צמצם‭ ‬מאפשר‭ ‬להתגבר‭ ‬על‭ ‬שינויים‭ ‬תכופים‭ ‬בתאורה‭ ‬ולא‭ ‬פחות‭ ‬חשוב‭,‬ מאפשר‭ ‬צילום‭ ‬מהיר‭ ‬ללא‭ ‬בחינה‭ ‬מדוקדקת‭ ‬של‭ ‬ההגדרות‭.‬ לסיכום‭,‬‭‬ צלם‭ ‬טוב‭ ‬מתאים‭ ‬עצמו‭ ‬למצב‭ ‬בשטח‭,‬ יודע‭ ‬להשתמש‭ ‬בשני‭ ‬המצבים‭ ‬לתועלת‭ ‬התמונה‭ ‬ולא‭ ‬מתקבע‭ ‬על‭ ‬מצב‭ ‬אחד‭.‬‭‬ טיפ‭ ‬קטן‭,‬ לעיתים‭ ‬ניתן‭ ‬לשלב‭ ‬בין‭ ‬שני‭ ‬המצבים‭,‬ משמע‭,‬ ניתן‭ ‬לעבור‭ ‬למצב‭ ‬קדימות‭ ‬מפתח‭ ‬צמצם‭ ‬‭,(‬A‭ / ‬AV‭) ‬לבדוק‭ ‬את‭ ‬ההגדרות‭ ‬שהמצלמה‭ ‬קבעה‭ ‬ולאחר‭ ‬לעבור‭ ‬למצב‭ ‬ידני‭ ‬ולקבוע‭ ‬הגדרות‭ ‬דומות‭ ‬עם‭ ‬שינויים‭ ‬קלים‭ ‬המתאימים‭ ‬לתמונה‭ .‬זוהי‭ ‬דרך‭ ‬המאפשרת‭ ‬גם‭ ‬ללמוד‭ ‬בדרך‭ ‬לשליטה‭ ‬ידנית מלאה‭.‬

תגיות: פוטושופ, עדשה, גוף, מצלמה, קדימות, מפתח צמצם, אוטומט, קנון, ניקון, ידני, אולטרה סגול, מהירות תריס, מסנן, פילטר, חשיפת יתר, רגישות חיישן, יגאל לוי, פוטושופמאסטר UV, Photoshop, ISO Manual, Camera Raw, Raw, JPEG, Auto, Lens, Camera, Program, Aperture Value, Exposure Time, Shutter, Priority, Yigal Levi, Photoshopmaster

bottom of page