סודות הפילטרים- 9 - Crystallize

משתמשי פוטושופ המפעילים פילטרים באופן אקראי על תמונות ודאי מוצאים עצמם מכווצים את הפרצוף בחמיצות ותוהים לפשר התועלת והשימוש בהם. בסדרת מאמרים זו נוכחנו שחלק מהפילטרים עובדים היטב בתרחישים מסויימים, לעיתים בשילוב עם פילטרים אחרים ולא אחת בשימוש בשיטת שילוב. הפילטר Crystallize לא נמנה על פילטרים אלה. למעשה פילטר זה נמנה על פילטרים המבצעים פעולה שתוצאתה מציגה אקראיות הנדרשת כל כך ביצירת מרכיבים אורגניים בתמונה. במאמר זה נציג דרכים לשימוש בפילטר ליצירת מסגרות, אפקטים על תמונות ואפילו נציג שיטה לתיקון קצוות של צריבה קשה - כדאי לקרוא!

לאחר הפעלת הפילטר Crystallize

01 מה הפילטר עושה?

הפילטרים ממשפחת Pixelate מחלקים את התמונה לתאים בצורות שונות בהתאם לערכי הצבע שלהם. הפילטר Crystallize מתפריט Filter>Pixelate מקבץ מספר פיקסלים לתאים מצולעים בעלי צבע אחיד. כל תא מהווה את ממוצע הצבעים של האזור ממנו הוא הורכב. עובדה זו מאפשרת ליצור אפקטים מעניינים אותם ניתן להחיל על שכבות ומסיכות. חלון הפילטר מציג מכוון אחד ויחיד. גרירתו ימינה תגדיל את מימדי התא ותצמצם את הפרטים בתמונה. הערכים בחלון זה נעים בין 3 ל-300 פיקסלים. בדוגמא, קביעת הערך 200 צמצמה את פרטי התמונה למספר אריחים. ניתן לנצל פילטר זה ליצירת תמונה המורכבת ממצולעים בדרך הבאה:

  • ראשית ראוי לציין שהערכים שיוצגו במאמר תלויים במימדי התמונה- מימדיי הדוגמא שלפניך הם 1200x950 פיקסלים. בשלב ראשון, כדי שנוכל לערוך את הפילטר בכל עת, מומלץ להמיר את השכבה לשכבת פילטרים חכמה באמצעות הפקודה Convert for Smart Filters מתפריט Filter ואישור חלון ההודעה. כעת יש להפעיל את הפילטר Crystallize מתפריט Filter>Pixelate. בחלון שנפתח יש לגרור את המכוון ימינה עד למצב בו האובייקט שלנו עדיין מובן לצופה אך בנוי באופן גס יותר. בדוגמא שלפניך, בשל מימדי התמונה והנושא המצולם, קבענו את הערך 20 פיקסלים (A) ואישרנו את החלון (OK).

תמונת המקור

קווי מתאר שחורים

  • בשלב זה מומלץ להבליט את החלוקה לתאים בדרך הבאה- יש לשכפל את השכבה (Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות). כעת יש להפעיל את הפילטר Find Edges מתפריט Filter>Stylize. פילטר זה ממיר את התמונה לקווי מתאר. הבעיה היא שקווי המתאר צבעוניים וחלקם כמעט בלתי נראים.

  • לפתרון הבעיה יש להפעיל את הפקודה Hue/Saturation מתפריט Image>Adjustments ובחלון שנפתח יש לגרור את מכוון Saturation שמאלה עד הסוף.

  • כעת, על מנת להכהות את כל קווי המתאר יש להפעיל את הפקודה Levels מתפריט Image>Adjustments ובחלון שנפתח יש לשנות את הערך בשדה השמאלי העליון ל-200 (B) ולאשר את החלון.

  • כעת יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Multiply.

  • אפשרות אחרת היא לקבוע שקווי המתאר יהיו לבנים - כדי לעשות זאת יש להפעיל את הפקודה Invert מתפריט Image>Adjustments. כעת יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Screen.

קווי מתאר לבנים

  • כעת יש לוודא שהמסיכה מסומנת בחלון השכבות ולהפעיל את הפילטר Crystallize מתפריט Filter>Pixelate. בחלון שנפתח יש לגרור את המכוון ימינה בהתאם לשינון הרצוי. בדוגמא זו קבענו את הערך 30 פיקסלים. כעת כדי לשבש את המראה הממוחשב יש להפעיל את הפילטר שוב, רק שהפעם יש לקבוע ערך נמוך יותר, למשל 20 פיקסלים ולאשר את החלון. אם אתם מעוניינים להשיג תוצאה יותר אקראית ניתן לשוב ולהפעיל את הפילטר והפעם לקבוע ערך נמוך יותר (למשל 5 פיקסלים).

02 יצירת‭ ‬מסגרת‭ ‬משוננת

חלק‭ ‬מהפילטרים‭ ‬שפוטושופ‭ ‬מציעה‭ ‬עובדים‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭ ‬על‭ ‬מסיכות‭. ‬הפילטר‭ ‬Crystallize‭ ‬משבש‭ ‬קווים‭ ‬ישרים‭ ‬באופן‭ ‬אקראי‭- ‬מה‭ ‬שמאפשר‭ ‬ליצור‭ ‬מסגרת‭ ‬משוננת‭ ‬מעניינת‭‬:

  • ליצירת המסגרת יש לבחור בכלי הבחירה המלבני וליצור אזור בחירה מלבני הרחוק מעט מקצוות המסמך. כעת יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי (      ) ולבחור ב-Solid Color.

  • בחלון בורר הצבע שנפתח יש לבחור בצבע לבן ולאשר את החלון.

  • בשלב זה המילוי מכסה את התמונה. כדי שהמילוי יכסה את מסגרת התמונה יש לסמן את מסיכת השכבה ולהפוך את צבעיה על ידי קיצור המקלדת Cmd+i במק, או Ctrl+i בחלונות.

לאחר‭ ‬הפעלה‭ ‬נוספת‭ ‬ברדיוס‭ ‬של‭ ‬5 ‬פיקסלים

לאחר‭ ‬הפעלה‭ ‬נוספת‭ ‬ברדיוס‭ ‬של‭ ‬20‭ ‬פיקסלים

לאחר‭ ‬הפעלת‭ ‬הפילטר‭ ‬ברדיוס‭ ‬של ‭ ‬30‭ ‬פיקסלים

שימוש בפילטרים Crystallize ו-Motion Blur יצר קצה בעל מראה טבעי יותר. 

03 טיפול‭ ‬בבעיית‭ ‬קצוות‭ ‬בצריבות

פוטושופ מציעה לא מעט כלים להפרדת עצמים מהרקע. הבעיה היא שמרבית הכלים מבוססים על איתור הקצה של האובייקט. כך קורה שלעיתים הקצה מתמזג עם הרקע, או קשה להבחנה ופקודות הבחירה והמיסוך, כמו Select and Mask מתקשות ליצור סביב אזורים אלה בחירה. בדוגמא הקודמת הצגנו דרך ליצירת מסגרת משוננת סביב התמונה. ניתן להיעזר בטכניקה זו כדי לשבש את המראה החלק במסיכה באזורים קשים להפרדה וכך ליצור מראה טבעי יותר לקצה האובייקט.

  • לצורך הדגמה זו אנו נעזרים בתמונה של גוזל שהופרד מהרקע באמצעות כלי הבחירה המהירה ולאחר באמצעות הפקודה Select and Mask. בשלב זה נתקלנו בבעיה באזור הימני של קצוות הגוזל. פוטושופ לא הצליחה להגדיר את הקצוות באופן משביע רצון ולכן פנינו לשיטה הבאה:

  • יש לבחור בכלי הלאסו ולסמן את האזור הבעייתי.

  • מומלץ בשלב זה לרכך את אזור הבחירה ב-5-2 פיקסלים באמצעות הפקודה Feather מתפריט Select>Modify.

  • כעת יש לוודא שהמסיכה של שכבת הגוזל מסומנת ולהפעיל את הפילטר Crystallize מתפריט Filter>Pixelate. בחלון שנפתח יש לקבוע ערך בהתאם לפרטים באותו אזור. אם הפרטים בקצוות האובייקט עדינים יש לקבוע ערך נמוך יחסית (8-4 פיקסלים) (A).

  • מומלץ בשלב זה להפעיל את הפילטר שוב בערך נמוך יותר כדי לשבש את המראה ה׳גבישי׳ שפילטר זה מעניק לקצוות. בדוגמא זו בחרנו בערך הנמוך ביותר (3 פיקסלים).

  • כעת, על מנת לטשטש מעט את הגבישיות ניתן להיעזר באחד משני הפילטרים הבאים: Gaussian Blur מתפריט Filter>Blur, או Motion Blur מאותו תפריט. במידה ובחרתם בפילטר Gaussian Blur, בחלון הפילטר יש לקבוע ערך נמוך מאוד- (2-3 פיקסלים).
    במידה ובחרתם ב-Motion Blur מומלץ לבחור בערך מעט גבוה יותר (15-5 פיקסלים) ולסובב את חוגת הזוית בהתאם לכיוון הטשטוש הרצוי- בדוגמא זו בהתאם לכיוון צמחית הפרווה ולאשר את החלון (OK).

  • במידה ובחרתם להשתמש ב-Motion Blur, תוכלו להוסיף ולטשטש את אזור הבחירה גם באמצעות הפילטר Gaussian Blur- אך הקפידו על ערך מינימלי (2-1) בחלון הפילטר.

שימו לב לצידו הימני של הגוזל. במקור הקצוות חדים מדי

תגיות: סודות, פילטרים, פילטר, פוטושופ,  פסיפס, פיקסל, פיקסול, טיפ, יגאל לוי, פוטושופמאסטר, Tip, Advanced, Filter ,Crystallize ,Photoshopmaster ,Yigal Levi ,Effect

  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Instagram