סודות הפילטרים- 7 - Dust & Scratches

לצד פילטרים יצירתיים שנועדו להשגת אפקטים, פוטושופ מציעה מגוון פילטרים שנועדו לתיקון בעיות בתמונה. פילטרים ממשפחת Noise נועדו בעיקר להוספת רעש, או לעמעומו עד הסרתו.

הפילטר Dust & Scratches נועד להסרת שריטות וכתמי אבק זעירים הנפוצים בתמונות ישנות שלא נשתמרו כהלכה. יתרונו של פילטר זה על פילטרים לטשטוש, למשל, בכך שהוא מאפשר השפעה ברירנית על פרטים בתמונה תוך שימור פרטים אחרים. עובדה זו מאפשרת לו להסיר מפגעים תוך שימור מרקמים עדינים. בדומה לפילטרים אחרים שימוש בפילטר בסיוע שיטות שילוב הופך אותו לכלי רב עוצמה לתיקון ושחזור תמונות ואפילו לטיפול בפגעי עור- כדאי לקרוא!

01 מה הפילטר עושה?

סריקת תמונות ישנות בכל דרך עשוייה לגלות נקודות זעירות, שריטות בהירות, או כהות וכתמים אקראיים המכסים את שטח התמונה. הפילטר Dust & Scratches מתפריט Filter>Noise מסיר רעש באמצעות מריחת פיקסלים בעלי פיזור אקראי של צבע ובהירות. בדומה לפילטרים אחרים, גם פילטר זה עשוי להניב תוצאות שאינן מניחות את הדעת גם בערכים נמוכים. אך כמו תמיד, גם כאן, כדאי להכיר את מכווני הפילטר, להבין מה כל אחד עושה, להשיג את האיזון ביניהם ובשילוב עם שיטות נוספות להפיק מהפילטר את המירב. לפילטר זה שני מכוונים
Radius- ערך זה קובע את רוחב האזור שייערך בו חיפוש אחרי פיקסלים השונים זה מזה.הגדלת הרדיוס תטשטש את התמונה ויעילה להסרת כתמים גדולים או שריטות גסות. מומלץ באופן כללי להיעזר בערך הקטן ביותר הגורם להיעלמות הפגמים. בשדה זה ניתן לקבוע ערך הנע בין 1 ל-16 פיקסלים.
Threshold- ערך זה קובע את מידת השוני הנדרש בין הפיקסלים כדי להעלימם. השוני נמדד ברמות בהירות הנעות בין 0 טשטוש מלא ל-255 לביטול הטשטוש. בפועל מכוון זה, בערכים נמוכים מונע טשטוש מרקמים עדינים ומאפשר, יחד עם מכוון Radius, להסיר מפגעים בתמונה תוך שימוש המרקם בתמונה. את הערכים בשדות ניתן לקבוע באמצעות גרירת המכוונים, או באמצעות קביעת ערך מדוייק בשדות המתאימים.

02 מה כדאי לדעת על הפילטר

בעוד פילטרים ממשפחת הטשטוש, כמו Gaussian Blur, מבצעים מיצוע של פיקסלים סמוכים ובפועל האפקט המתקבל הוא מריחה כלפי חוץ, הפילטר Dust & Scratches מבצע מריחה כלפי פנים. כתוצאה מכך קצוות אובייקטים לא מטשטשים כמו בפילטרים אחרים והמריחה ממזגת את הפיקסלים עם סביבתם באופן שונה ותוך התחשבות בשוני בין הפיקסלים הסמוכים- מה שמאפשר למלא שריטות עם מידע מפיקסלים סמוכים ולהעלים אותם תוך שימור מרקמים (פרטים בהמשך).

03 העלמת שריטות תוך שימור המרקם

הפילטר Dust & Scratches מאפשר לחסוך בזמן עבודה יקר ולמלא שריטות בהירות או כהות תוך הגנה על מרקם התמונה. בדוגמא הבאה השתמשנו בתמונה שהורדה לשימוש חופשי מהקישור הבא- אתם מוזמנים להוריד אותה כדי לעקוב אחר השלבים הבאים:

  1. ראשית נשכפל את השכבה (Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות) ונמיר את העותק לשכבת אובייקט חכם באמצעות לחיצה עם לחצן ימני בעכבר על השכבה בחלון השכבות ובחירה בפקודה Convert to Smart Object.

  2. כעת נפעיל על השכבה את הפילטר Dust & Scratches מתפריט Filter>Noise. בחלון שנפתח נגרור בשלב ראשון את שני המכוונים שמאלה לנקודת הפתיחה. באופן כללי המטרה היא להעלים את השריטות ללא טשטוש ניכר לעין של הרקע סביבן. כזכור מכוון Radius קובע את רוחב האזור שייעלם- במקרה זה השריטות, ולכן יש להתחיל ולגרור את המכוון לאט ובמתינות עד להעלמת השריטות. שימו לב שאם מרבית השריטות נעלמו בשלב מסויים ונותרה רק שריטה עבה אחת (הנלחמת על חייה)- מומלץ להתעלם ממנה- אותה ניתן להסיר בנפרד.
    בשלב זה התמונה תיראה מטושטשת, מאחר ומרחנו את המידע בתמונה. אל דאגה- מיד נתקן זאת.

  3. כעת, על מנת להגן על המרקם בתמונה נגרור את מכוון Threshold לאט שמאלה עד למצב בו המרקם בתמונה שב לקדמותו, אך השריטות לא נחשפו. אשר את החלון.

  4. בשלב זה, אם נותרו שריטות עבות או כתמים בודדים שלא הוסרו באמצעות הפילטר - צור שכבה חדשה, בחר בכלי מברשת הריפוי, או כלי מברשת הריפוי הנקודתי, באפשרויות הכלי בחר ב-Sample All Layers וצבע את האזורים הבעייתיים. המטרה היא לא לעבוד קשה. כך שאם השארת לא מעט עבודה- זהו סימן שלא גררת נכון את המכוונים. ראוי לציין שהערכים בצילום המסך מתאימים רק לתמונה זו ובכל תמונה יש לגרור את המכוונים בהתאם לפרטים בתמונה.

נשאלת השאלה, מדוע לא להשתמש במברשת הריפוי כדי לתקן בעיה זו והתשובה היא שבתמונות עם שריטות צפופות שימוש במברשת הריפוי, או כלי חותמת הגומי המשימה קשה, ארוכה ומייגעת יותר. הגישה לרוב היא לנסות להשיג תוצאה טובה בזמן הקצר ביותר ולבצע תיקונים קטנים במקומות שהשיטה לא העלימה בהם את כל הפגמים.

בדוגמא העליונה תמונת המקור
בדוגמא התחתונה לאחר השלבים המתוארים.
הערכים בדוגמא מתאימים לתמונה זו בלבד

04 עמעום נמשים

לעיתים, כשנדמה שכבר שמענו הכל מהלקוחות מגיעה בקשה באמת יוצאת דופן. בסיפור ישן נושן זה נמחיש שלעיתים גם פילטרים ותיקים יכולים להוות חבל הצלה. לפני כעשור וחצי בערך פנה אלי לקוח שביקש שאטפל בתמונה ׳טובה׳ שלו ואעמעם כמעט לגמרי את הנמשים שעל פניו. ״בקיץ הם פתאום מתכהים ואני נראה כמו נמש אחד גדול״ הוא טען. מאחר והתמונה נועדה למטרה חשובה נעתרתי לאתגר ובמקום להילחם בכל נמש באמצעות הכלים המתבקשים נעזרתי בפילטר אחד בלבד. התמונה שבדוגמא ממאגר תמונות כמובן...

שלב ראשון

  • השלבים הראשונים די זהים לדוגמא הקודמת, אך נחזור עליהם שוב: ראשית נשכפל את השכבה (Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות) ונמיר את העותק לשכבת אובייקט חכם באמצעות לחיצה עם לחצן ימני בעכבר על השכבה בחלון השכבות ובחירה בפקודה Convert to Smart Object.

  • כעת נפעיל על השכבה את הפילטר Dust & Scratches מתפריט Filter>Noise. בחלון שנפתח נגרור בשלב ראשון את שני המכוונים שמאלה לנקודת הפתיחה. באופן כללי המטרה היא לטשטש את הנמשים באופן שייטמעו בעור. באופן כללי בעת גרירת המכוונים יש להתעלם משאר הפרטים בתמונה, בהמשך נגביל את השפעת הפילטר רק לעור. יש לגרור את מכוון Radius לאט ובמתינות עד להעלמת הנמשים. גם הפעם אם יש נמש אחד או שניים גדולים המסרבים להיעלם, מומלץ להתעלם מהם- נטפל בהם בנפרד. יש לאשר את החלון (OK). בשלב זה התמונה תיראה מטושטשת, מאחר ומרחנו את המידע בתמונה. אל דאגה- מיד נתקן זאת.

בדוגמא העליונה תמונת המקור

לאחר החלפת שיטת השילוב ל-Lighten

שלב שני

  • הכעת יש ללחוץ לחיצה כפולה על כפתור העריכה (      ) שמימין לשם הפילטר בחלון השכבות ובחלון שנפתח יש להחליף את שיטת השילוב של הפילטר ל-Lighten.
    למה Lighten? כי הנמשים כהים יותר מהעור ושיטת שילוב זו תשפיע רק על האזורים הכהים יותר בשכבה.

  • רגע לפני שנאשר את החלון נפחית את אטימות הפילטר בחלון זה ל-80% ונאשר את החלון (OK).

לאחר החלפת שיטת השילוב ל-Darken

שלב שלישי

  • הבעיה בשלב זה שהבהרת הנמשים יצרה ׳חורים׳ בהירים בעור. כדי לפתור את הבעיה נפעיל את הפילטר שוב (Filter>Dust & Scratches) ונאשר את החלון שנפתח ללא כל שינוי (OK).

  • כעת נשוב ונלחץ לחיצה כפולה על כפתור העריכה (     ) שמימין לשם הפילטר בחלון השכבות ובחלון שנפתח יש להחליף את שיטת השילוב של הפילטר ל-Darken. למה Darken? כי ה׳חורים׳ בהירים יותר מהעור ושיטת שילוב זו תשפיע רק על האזורים הבהירים יותר בשכבה. על מנת שהעור לא ייראה מטושטש נפחית את אטימות הפילטר בחלון זה ל-40% ונאשר את החלון (OK).

החצי השמאלי- תמונת המקור. החצי הימני- לאחר השלבים המתוארים.

שלב רביעי

  • בשלב זה אולי הצלחנו לעמעם את הנמשים, אבל על הדרך גם עמעמנו פרטים חשובים בתמונה. הגיע הזמן להגביל את השפעת הפילטרים על העור בלבד. כדי לעשות זאת יש לסמן את מסיכת הפילטר ולצבוע אותה בשחור באמצעות קיצור המקלדת Cmd+i במק, או Ctrl+i בחלונות. פעולה זו הסתירה לגמרי את השפעת הפילטר על התמונה.

  • כעת יש לבחור בכלי המכחול (לחיצה על מקש B) ובמברשת בעלת קצוות רכים ובצבע חזית לבן ולצבוע את העור של המצולם כדי לחשוף את התיקון. יש להימנע מצביעת העיניים, הגבות, השפם, הפה ונחירי האף.
    שימו לב! המטרה הראשית שלנו הייתה לעמעם את נוכחות הנמשים ולאו דווקא להטעות את הצופים ולהסיר אותם, אך שלבים אלו נועדו להוכיח את עוצמת פעולתו של הפילטר Dust & Scratches. ניתן בכל שלב להפחית את אטימות השכבה כדי להשיב באופן חלקי את מראה הנמשים...

  • הערה: אם נותרו נמשים, או כתמים בודדים שלא הוסרו באמצעות הפילטר - צור שכבה חדשה, בחר בכלי מברשת הריפוי, או כלי מברשת הריפוי הנקודתי, באפשרויות הכלי בחר ב-Sample All Layers וצבע את האזורים הבעייתיים.

05 גילוח

טכניקה זו עשוייה לסייע גם במקרים בהם המצולם הגיע ופניו עוטים זיפים בודדים. גם כאן מומלץ לחזור על התהליך המתואר מהתרגיל הקודם, עם שני הבדלים בודדים:

בעת הפעלת הפילטר Dust & Scratches מומלץ לגרור מעט ימינה את מכוון Threshold כדי להשיב חלק ממרקם העור.
בנוסף, כדי לבטל חלק מהאפרוריות העור באזור הגילוח יהיה עליכם לסמן את האזור ולהשתמש בשכבת ההתאמה Curves לטיפול בגוון העור.

החצי השמאלי- תמונת המקור.

החצי הימני- לאחר השלבים המתוארים.

תגיות: סודות, פילטרים, פילטר, פוטושופ, טיפולי פנים, נמשים, שריטות,אבק, טיפ, יגאל לוי, פוטושופמאסטר, Tip, Advanced, Filter ,Wind ,Photoshopmaster ,Yigal Levi ,Effect

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • Wix Twitter page