top of page

תזרים העבודה הנכון בלייטרום וב-Camera Raw

אין דבר גרוע מלהיות שבוי בתפיסה מוטעית המנחה אתכם בעבודתכם לאורך שנים. לא מעט צלמים ומעצבים עובדים באופן שיטתי ועקבי רק בגלל שהם למדו ממקור מסויים ולא מנסים לאתגר עצמם ולהשיג תובנות שונות. כך קורה שמרבית המשתמשים עובדים עם מודול הפיתוח בלייטרום או בחלון ה-Camera Raw בהתאם לסדר המוצג לפניהם, בלי לדעת שבשורה התחתונה הם שוגים. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שעריכה ראשונית בחלק מהפאנלים עשוייה לשנות מהותית את מראה התמונה ואף למנוע מהם לתקן את התוצאה בהמשך. במאמר זה נסביר מדוע כדאי לנסות לעבוד אחרת ולארגן את פאנל העריכה באופן יעיל יותר.

 

תולדות הטעות

כל תוכנה מתפתחת לאורך השנים והגירסאות. לעיתים השינויים מתבטאים בעיצוב ממשק המשתמש ובמקרים מסויימים השינויים הם מבניים. העניין הוא שב-Adobe טענו לא פעם שבפועל סדר הפאנלים פחות משנה ואפילו הוסיפו בגירסאות האחרונות של לייטרום ו-Camera Raw את האפשרות לארגן את סדר הפאנלים בהתאם להעדפותיכם האישיות.

האמת לצערנו מעט שונה. סדר הפאנלים צריך להיות בהתאם לסדר השפעתם על התמונה. אם מביטים בחלון הפיתוח הן בלייטרום והן בחלון ה-Camera Raw מקבלים את הרושם שיש לפעול בהתאם לסדר הפאנלים המוצג, משמע קודם, Basic/Profile, אחר כך Curve/Tone Curve וכו׳. אך מיד נסביר איך הסדר צריך להיות ולאחר מכן נסביר לעומק למה.

 

עריכת הפאנלים בלייטרום

כדי לערוך את סדר הופעת הפאנלים בלייטרום יש ללחוץ עם לחצן ימני בעכבר על אחד הפאנלים ומהתפריט הנשלף לבחור ב-Customize Develop Panel (A). בחלון שנפתח יש ללחוץ על סימן שלוש הפסים שלצד שם הקטגוריה ולגרור אותה כלפי מעלה או מטה (B). באופן כללי סדר הפאנלים צריך להיות בהתאם לדוגמא- ההסבר בהמשך. לסיום יש ללחוץ על כפתור Save (C). לייטרום תציג חלון ובו ההודעה שעל מנת שסדר הפאנלים החדש ייכנס לתוקף יש להזניק את התוכנה מחדש- יש ללחוץ על כפתור Relaunch ולהמתין לעליית התוכנה. (הערה- יתכן ובשלב זה יופיע חלון הגיבוי- ההחלטה אם לגבות או לא - בידכם).

הערה: אם התחרטתם, או שהחלטתם לחזור לתצוגת ברירת המחדל- אין בעיה- כל שעליכם לעשות הוא לחזור לחלון זה וללחוץ בתחתית החלון על כפתור Default Order (D) ולאחר ללחוץ על כפתור Save (C). לייטרום תציג חלון ובו יש ללחוץ על כפתור Relaunch כדי להזניק מחדש את התוכנה. כעת לייטרום תציג את הקטגוריות בהתאם לברירת המחדל.

בדוגמא מימין סדר הפאנלים כפי שהוא מוצג כברירת מחדל ובדוגמא משמאל לאחר הארגון מחדש

 

עריכת הפאנלים בחלון ה-ACR

כדי לערוך את סדר הופעת הפאנלים בחלון ה-Camera Raw יש ללחוץ עם לחצן ימני בעכבר על אחד הפאנלים ומהתפריט הנשלף לבחור ב-Edit Panels to Show (A). בחלון שנפתח יש ללחוץ על הקטגוריה ולגרור אותה כלפי מעלה או מטה באמצעות מקשי החצים במקלדת (B). באופן כללי סדר הפאנלים צריך להיות בהתאם לדוגמא- ההסבר בהמשך. לסיום יש ללחוץ על כפתור OK (C) וכעבור שניות בודדות החלון יציג את הפאנלים בסדר החדש.

הערה: אם התחרטתם, או שהחלטתם לחזור לתצוגת ברירת המחדל- אין בעיה- כל שעליכם לעשות הוא לחזור לחלון זה וללחוץ בצידו הימני של החלון על כפתור Default Order (D) ולאחר ללחוץ על כפתור OK (C). הקטגוריות ישובו לסדרן המקורי וניתן יהיה להמשיך לעבוד.

 

מדוע סדר הפאנלים צריך להיות כך

ב-Adobe ציינו בעבר שאין חשיבות יתרה לסדר הפעולות שאתם מבצעים מאחר והכל מתנקז לכאורה לנוסחה אחת. משמע, אם, למשל, תבהירו אזור מסויים ולאחר תכהו אותו באמצעות הכלים לטיפול אזורי - לייטרום או חלון ה-Camera Raw פשוט יבצעו חישוב מתמטי ומה שישפיע בפועל הוא ההפרש בין שתי ההתאמות. העניין הוא שגם אם זה נכון - שימוש בהתאמות מסויימות עלול למנוע מכם להשתמש באחרות. בואו נדגים איך זה בא לידי ביטוי.

בדוגמא שלפניכם בחרנו בתמונה כלשהי ועברנו לקטגוריה Tone Curve (או Curve ב-ACR) בחרנו בערוץ הירוק (A) לחצנו על העקומה וגררנו כלפי מעלה כדי להוסיף ירוק (B).

בשלב זה עברנו לקטגוריה HSL/Color (למשתמשי ACR- הכוונה היא ל-Color Mixer) ובחרנו בלשונית Hue- וגררנו את מכוון Green שמאלה וימינה רק כדי לגלות שהמכוון לא השפיע כלל על הגוון הירוק בתמונה. גם שאר המכוונים לא ממש הועילו והסיבה לכך היא שהוספנו המון ירוק לתמונה ואילו הקטגוריה HSL/Color באמת הייתה משפיעה לאחר הקטגוריה Tone Curve היינו רואים השפעה שלה על הצבע הירוק. זו אחת הסיבות שיש למקם את ההתאמות בסדר מסויים- אחרת שימוש באחת מהן עלול למנוע תיקון באחרת. אבל רגע, למה בעצם ב-Adobe לא מסדרים את הפאנלים בסדר זה? לא באמת ברור מדוע, אבל מיד נסביר איך זה בדיוק עובד מתחת למכסה המנוע ואיפה אפשר להיות גמישים.

 

איך זה עובד

האם חשבתם פעם איך יתכן שבחלון בו אין שימוש בשכבות, עדיין ניתן לשוב ולערוך כל קטגוריה בכל עת? איך, למשל ניתן להשתמש בכלים אזוריים כמו כלי הסרת הכתמים ולאחר להגדיל את החשיפה מבלי שנזיק לתיקון המקומי.

התשובה פשוטה- מנוע הפיתוח של לייטרום ו-ACR עובד עם שכבות - אבל מסוג אחר.

  • בבסיסה של כל תמונה המידע הגולמי. העריכות הראשונות שישפיעו על התמונה כלולות בקטגוריה Basic וכוללות התאמות ותיקונים כוללניים (B) בתוספת פרופיל הצבע (A). שימו לב שבחלון ACR קטגוריית הפרופילים ראשונה ובצדק. בדומה לסרטי הצילום פרופילי הצבע ישפיעו באופן מהותי על המשך הפיתוח.

  • אחריהן ישפיעו התיקונים שבקטגוריה Calibration- קטגוריה זו כוללת את האפשרות לבחור בגירסת מנוע הפיתוח של לייטרום ו-ACR ובאופן תרגום הצבעים (C).

  • הבאה בתור היא הקטגוריה HSL/Color (למשתמשי Color Mixer- ACR) המאפשרת לבצע תיקונים בכל אחד משלושת מרכיבי הצבע והמרה מבוקרת לגווני אפור (D).

  • מעל קטגוריות אלו הקטגוריה Curve) (E) Tone Curve ב-ACR) .

  • פה כדאי לעצור להסביר שהקטגוריות הבאות לא פועלות כמו השאר וניתן באמת להפעילן בכל שלב- אך ראוי להתעכב ולהסביר שגם כאן הדעות חלוקות. יש המבצעים תיקון עיוותי עדשה (Lens Corrections בלייטרום, Optics ב-ACR) בתחילת התהליך - בייחוד כשהתמונה צולמה בעדשה רחבת זווית וזאת כדי שניתן יהיה לראות מה נותר מחוץ לפריים ומה צריך לגזור החוצה- אין רע בכך וזה אפילו הגיוני - רק כדאי להביא בחשבון שפעולה זו עלולה להאט במעט את פעולת התוכנה. הדברים נכונים גם לגבי שימוש בקטגוריה Transform בלייטרום (Geometry ב-ACR). לא מעט מומחים יספרו לכם שאם בכוונתכם להסיר רעש מהתמונה בתוכנות חיצוניות- עדיף לעשות זאת בתחילת התהליך מאחר וכל תיקון מוקדם עלול לשבש את זיהוי תבנית הרעש. יש שיתעקשו שאת שלב החידוד צריך לעשות בסוף- אבל בשורה התחתונה כל הקטגוריות הנוספות (Effects ,Transform/Geometry ,Lens Corrections ו-Detail) הן בגדר תוספות שניתן לבצע בכל שלב (F).

  • מעל קטגוריות אלו כל ההתאמות המקומיות- כלי הפילטר המעגלי וכלי הפילטר המדורג, מברשת ההתאמות ומברשת הסרת הכתמים - אלו חייבים להשפיע מעל השאר כדי לאפשר את עריכת התמונה בכל שלב.

  • אחרונה להשפיע היא הקטגוריה Color Grading שבפועל צובעת את התמונה בשלושה אזורי בהירות (G).




זו ההזדמנות לציין שאין חובה להשתמש בכל הקטגוריות וגם אין חובה להשתמש בסדר הפעולות שהצענו. לכל אחד תזרים עבודה שונה, אך שימוש בתזרים עבודה שיטתי וקבוע עשוי לחסוך זמן ולהשיג תוצאות מדוייקות ומהירות.

 

לסיכום

כדי לנהוג ברכב אמנם אינכם חייבים להבין במכונאות, אבל זה עשוי להיות שימושי בעת צרה. מתחת למכסה המנוע של לייטרום ו-ACR הדברים עובדים אחרת וזה עשוי להסביר תופעות בהן נתקלתם. העובדה שקטגוריית הפרופילים, למשל, פועלת קודם- מאפשרת למשתמש לצבוע את התמונה לאחר מכן באמצעות הקטגוריה Curves ו/או Color Grading. סידור הפאנלים על פי סדר השפעתם עשוי לסייע בהשגת התוצאות להן אתם מצפים בזמן קצר יותר.


135 צפיות0 תגובות
bottom of page