top of page

הכל אודות כלי המריחה

מרוב כלים שתכליתם בינה מלאכותית שכחנו מאיפה הכל התחיל. כלים מבוססי מברשת מנסים לדמות כלים מעולם הציור המסורתי. בילדותנו נהגנו לצייר עם עיפרון, או גירי שעווה ולמרוח את הגרפיט או הצבע על הנייר באמצעות אצבעותינו או פיסת בד. האפקט שהתקבל היה חלק ואחיד והעניק לציור מראה מקצועי ומלוטש. כלי המריחה מאפשר למרוח צבעים בתמונה, ליצור מעבר חלק ביניהם, לטשטש אזורים מסויימים ועוד. במאמר זה נסביר כיצד לנצל את הכלי ליצירת אפקטים, לתיקון מסכות, לשימוש בציור, להוספת שיער ועוד.

01 כלי המריחה - הבסיס

כלי המריחה ממוקם בצוותא עם כלי הטשטוש וכלי החידוד (A). לשלושת כלים אלו אין קיצור מקלדת...

כלי זה מבוסס מברשת וכדי להשתמש בו יש ללחוץ ולגרור את הכלי בדומה לכלי המכחול או כל כלי צביעה אחר.

כברירת מחדל הכלי מדמה את האפקט שנוצר בעת גרירת אצבע בתוך צבע רטוב. הכלי דוגם צבע במקום שבו מתחיל הקו ודוחף את הצבע לכיוון הגרירה.

בחירה בכלי תציג בסרגל האפשרויות מספר העדפות המשפיעות על התנהגות הכלי. Mode - תפריט זה יציג את שיטת השילוב בה פועל הכלי (B). ניתן לבחור ב-6 שיטות שילוב בלבד. Strength - עוצמת השפעת הכלי. קביעת ערך גבוה תערבב יותר את הצבעים. ערך נמוך יפחית את השפעת הכלי בעת הצביעה (C). Angle - בשדה זה ניתן לקבוע את זוית המברשת - שימושי בעיקר כשהמברשת בעלת צורה מסויימת שאיננה עגולה (D). Sample All Layers - סימון אפשרות זו ידגום נתוני צבע מכל השכבות הגלויות. אם מבטלים את הסימון באפשרות זו, הכלי ישתמש בצבעים מהשכבה הפעילה בלבד (E). Finger Painting - סימון אפשרות זו יגרום לכלי להשתמש בצבע החזית (F) בתחילת הצביעה. כשאפשרות זו איננה מסומנת הכלי ישתמש בצבע שמתחת לסמן בתחילת הצביעה.

1 תמונת המקור  |  2 לאחר מריחה אופקית של הצבעים  |  3 לאחר קביעת צבע חזית צהוב (F), סימון האפשרות Finger Painting וצביעה אופקית | 4 לאחר מריחת הצבעים עם מברשת ייעודית בשם Kyle's Paintbox - Wet Blender 50
1 תמונת המקור | 2 לאחר מריחה אופקית של הצבעים | 3 לאחר קביעת צבע חזית צהוב (F), סימון האפשרות Finger Painting וצביעה אופקית | 4 לאחר מריחת הצבעים עם מברשת ייעודית בשם Kyle's Paintbox - Wet Blender 50

02 מתמונה לציור באמצעות מריחה

חלק מהאומנים המציירים באמצעות עיפרון נוהגים למרוח את הגרפיט על הנייר באמצעות אחת האצבעות. המריחה טשטשה את קוויי הצביעה והעניקה מראה חלק ואחיד. תפקידו של כלי המריחה דומה. באמצעות הכלי ניתן למרוח את הצבע, לטשטש גבולות בין צבעים סמוכים ולערבב ביניהם. ניתן להשתמש בכלי זה כדי למרוח פיקסלים של תמונה ליצירת מראה של ציור. הנה שלבי העבודה עם הכלי. את תמונת השועל שלפניכם ניתן להווריד ללא כל עלות למנויי הענן של Adobe מקישור זה.

  1. ראשית יש לבחור בכלי המריחה (A) ולאחר לבחור במברשת עגולה רכה.

  2. כעת, על מנת להגן על שכבת המקור, יש ליצור שכבה חדשה (B).

  3. בסרגל אפשרויות הכלי יש לסמן את האפשרות Sample All Layers ולקבוע עוצמת כלי של 50% (C) שימו לב שהאפשרות Finger Painting לא מסומנת בדוגמא זו.

  4. הרעיון באופן כללי הוא לצבוע עם כיוון הפיקסלים הקיימים בתמונה. למשל, אם השיער של השועל אלכסוני, יש לצבוע אלכסונית באזור זה, אם הוא אופקי יש לצבוע אופקית וכן הלאה. מומלץ לצבוע את התמונה בחלקים ובשכבות נפרדות בהתאם למרכיבים בתמונה. בדוגמא זו למשל, מומלץ לצבוע את השועל בשכבה נפרדת מהרקע. ניתן אף לחלק אזורים בשועל לשכבות נפרדות. הרעיון הוא לאפשר לכם לצבוע אזורים באמצעות מברשות שונות ולבדוק מה מתאים יותר לתמונה שלכם. צביעה המופרדת באמצעות שכבות מאפשרת למחוק שכבות בהן התוצאה לא יצאה כפי שציפיתם ולהתחיל מחדש.

  5. מדי פעם מומלץ לכבות את תצוגת השכבה המקורית התחתונה כדי לבדוק אילו אזורים פספסתם.

  6. טיפ מנצח: אם אתם מעוניינים להעניק לציור נפח של משיכות מכחול תוכלו לעשות זאת בקלות באמצעות השלבים הבאים:

  7. יש לסמן את השכבה העליונה ביותר בחלון השכבות ולאחר ללחוץ ולהחזיק את מקש option במק או alt בחלונות ולהפעיל את הפקודה Merge Visible מתפריט Layer.

  8. בשלב זה מומלץ להמיר את השכבה לשכבת פילטרים חכמה באמצעות הפקודה Convert for Smart Filters מתפריט Filter.

  9. כעת יש להפעיל את הפקודה Emboss מתפריט Filter‪>‬Stylize. בחלון שנפתח יש לקבוע את הערכים הבאים: Angle‪:‬ 135‪,‬ Height‪:‬ 2‪,‬ Amount‪:‬ 150‪%‬ ולאשר את החלון (OK) - ניתן כמובן לקבוע ערכים שונים בהתאם לתמונה.

  10. כל שנותר הוא להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Overlay או ל-(D) Linear Light ולהפחית את אטימות מילוי השכבה בהתאם לטעמכם האישי (E).

03 אפקט אותיות צבעוניות מרוחות

כלי המריחה נועד למרוח פיקסלים, למזג אותם עם פיקסלים סמוכים ובשימוש נכון הוא יכול לסייע למספר משימות. אנחנו נשתמש בו כדי ליצור אותיות צבעוניות מרוחות. על מנת ליצור את התרגיל הבא יש לפתוח תמונה צבעונית, למשל שדה פרחים, אסופת בלונים צבעוניים, או את תמונת הפנים הצבועות שניתן להוריד לשימוש חופשי מהקישור הבא.

  1. בשלב ראשון יש לפתוח את התמונה ולהקטין את גודלה ל-2500 פיקסלים באמצעות הפקודה Image Size מתפריט Image.

  2. כעת יש להגדיל את הקנבס באמצעות הפקודה Canvas Size מתפריט Image. בחלון שנפתח יש ללחוץ על אחת המשבצות השמאליות ביותר ובשדה הרוחב (Width) יש לקבוע את הערך 5000 ולאשר את החלון. פוטושופ תציג שטח לבן נוסף שמיד נעזר בו.

  3. יש להציג את חלון המברשות (Window>Brushes) ומהתפריט הצדדי יש להפעיל את הפקודה Legacy Brushes. פקודה זו תטען חבילת מברשות שהייתה קיימת בגירסאות קודמות של התוכנה.

  4. בשדה החיפוש שבראש חלון המברשות יש להקליד את המלל Spatter 24 (A) וללחוץ על מקש Enter/Return. פוטושופ תציג את מברשת זו- יש ללחוץ עליה לסימונה (B).

  5. בחלון הכלים יש לבחור בכלי המריחה (C) - במידה ואינכם רואים את כלי המריחה יש ללחוץ על כלי החידוד או כלי הטשטוש ומהתפריט הנשלף לבחור בו.

  6. באפשרויות הכלי יש לקבוע את הערך 95% בשדה העוצמה (D) ולסמן את האפשרות (E) Sample All Layers .

  7. בשלב זה יש ליצור שכבה חדשה ריקה.

  8. רגע לפני הצביעה יש ללחוץ עם לחצן ימני בעכבר בכל מקום בגבולות המסמך ובחלון שנפתח יש לקבוע בשדה ה-Size את הערך 150 וללחוץ על מקש Enter.

  9. כל שנותר הוא לשרטט באמצעות כלי המריחה את האות הלטינית P (או כל אות אחרת- אנחנו כותבים את המילה Paint).

  10. כעת יש להחזיק את מקש Cmd במק או Ctrl בחלונות ולגרור את האות P שציירתם ימינה לשטח הלבן (F).

  11. יש להמשיך ולצייר את שאר האותיות באותו אופן - משמע ליצור שכבה חדשה, לבחור בכלי המריחה, לצייר את האות הבאה ולגרור אותה לצידו הימני של המסמך. מומלץ להימנע מציור באזור העיניים או באזורים בהירים.‭ ‬של‭ ‬המסמך‭.

    הערה: השתדלנו לצייר כל אות באזור אחר בפנים כדי להשיג מילה מגוונת
    הערה‭: ‬השתדלנו‭ ‬לצייר‭ ‬כל‭ ‬אות‭ ‬באזור‭ ‬אחר‭ ‬בפנים‭ ‬כדי‭ ‬להשיג‭ ‬מילה‭ ‬מגוונת

04 תיקון מסכות

הבינה מלאכותית הקלה מאוד על משימת הפרדת עצמים מהרקע. הבחירה כעת מדוייקת יותר ויחד עם זאת לא תמיד מושלמת. לעיתים נותרת נימה בצבע הרקע המקורי סביב אזור מסוים בדמות ויש צורך להסיר אותה. כלי המריחה מאפשר להזיז אזורים במסכה ובפועל להעלים נימה זו די בקלות.

  1. כדי לעשות זאת, לפני הכל, יש לוודא שהמסכה מסומנת (A). יש לבחור בכלי המריחה ובאפשרויות הכלי לבחור עוצמה שבין 50% ל-100%. בנוסף יש לוודא שהאפשרות Finger Painting לא מסומנת.

  2. מומלץ להגדיל את התצוגה של האזור הבעייתי, לבחור במברשת גדולה וחדה וללחוץ על הנימה ולגרור כלפי פנים האובייקט. מומלץ ללחוץ באמצע המברשת בעת הגרירה. לחזור על פעולות אלו על כל אזור הנימה עד להסרתה.

  3. לתזוזה עדינה מומלץ ללחוץ עם קצה המברשת על הנימה.

    בדוגמא העליונה לחיצה באמצעות כלי המריחה על הנימה וגרירה לפי פנים הדמות. בדוגמא התחתונה לאחר תיקון הנימה.
    בדוגמא העליונה לחיצה באמצעות כלי המריחה על הנימה וגרירה לפי פנים הדמות. בדוגמא התחתונה לאחר תיקון הנימה.

05 יצירת שיער

בתמונות דיוקן שיער מהווה את אחת הבעיות העיקריות. מרבית הצלמים מתעלמים בעת הצילום משיער סורר או ׳מחושמל׳ וכתוצאה מכך יוצרים בעיה למעצבים. גם אם אינכם צריכים להפריד את הדמות מהרקע, עדיין עליכם לסדר את השיער ולהעניק לו מראה זורם ומקצועי. כאן נכנס לתמונה כלי המריחה.

בדוגמא שלפניכם הפרדנו את הדמות מהרקע באמצעות הפעלת הפקודה Subject מתפריט Select ולאחר לחיצה על כפתור המסכה. הבעיה היא שמסביב לשיער לא מעט שיער סורר. המטרה להוסיף שיער כדי לתרום למראה זורם יותר.

  1. לפני הכל יש ליצור מסמך חדש בגודל 100x100 פיקסלים. כעת יש לבחור בכלי המכחול, במברשת חדה ובצבע חזית שחור וליצור מספר נקודות על המסמך בצורה אקראית (A).

  2. יש להגדיר את המסמך כמברשת באמצעות הפקודה Define Brush מתפריט Edit. בחלון שנפתח יש להעניק למברשת שם ולאשר.

  3. כעת יש להציג את חלון הגדרות המברשת באמצעות הפקודה Brush Settings מתפריט Edit.

  4. בקטגוריה (B) Brush Tip Shape יש לקבוע ריווח (Spacing) מינימלי (1%).

  5. יש להפעיל את האפשרות (C) Shape Dynamics ולבחור מתפריט Control ב-Fade ולקבוע אחוז גבוה בשדה זה (800-500) (D). אפשרות זו קובעת את משך התפוגגות השיער.

  6. יש לבחור בכלי המריחה ובסרגל אפשרויות הכלי יש לבחור בעוצמה (Strength) גבוהה (100-50).

  7. יש להקטין את המברשת באופן משמעותי באמצעות מקשי הסוגריים המרובעים השמאליים ולהתחיל את הצביעה מתוך השיער כלפי חוץ. היתרון שבשימוש בכלי המריחה הוא שהצביעה מורחת פיקסלים קיימים ולכן קשת גווני השיער נשמרת.

    לוח רגיש ללחץ יכול לסייע בצביעת שיער - בדוגמא זו אתגרנו עצמו בצביעה עם עכבר בלבד...
    לוח רגיש ללחץ יכול לסייע בצביעת שיער - בדוגמא זו אתגרנו עצמו בצביעה עם עכבר בלבד...

06 טיפים לשימוש בכלי

כלי המריחה יכול לשמש למגוון מטלות, החל בתיקון אזורים וכלה בציור. הנה מספר טיפים לשימוש בכלי.

  1. עשו אותי באצבע – אפשרות הצביעה (A) Finger Painting משתמשת בפועל בצבע החזית לערבוב הצבעים. כדי להפעיל אותה זמנית ניתן להחזיק את מקש option במק, או alt בחלונות בעת הצביעה. השתמשו באפשרות זו למיזוג בין צבע החזית לצבעים בתמונה.

  2. ערבוב צבעים – ניתן לטפל באזורים בהם קיים מעבר חד מדי בין צבעים באמצעות קביעת עוצמה (Strength) נמוכה (40%-20%) (B) וצביעה החוצה את האזור במשיכות אנכיות או אופקיות או בצורת זיגזג.

  3. יצירת תנועה באובייקטים – ניתן להשתמש בכלי ליצירת תנועה על ידי מריחה של קווי המתאר בצד אחד של הגוף, מריחת שיער המתבדר ברוח וגלים במים.

  4. ליטוש - במידה וקיימים כתמים כהים בתמונה, ניתן להחליף את שיטת השילוב (Mode) של הכלי ל-(C) Lighten ולצבוע מאזור נקי לכיוון הכתם לכיסויו.

  5. שימוש בלוח רגיש ללחץ - אם אתם משתמשי Wacom ודומיו, השתמשו בעוצמת הלחיצה כדי להשפיע על עוצמת המריחה. במידה ואתם מעוניינים לעקוף אפשרות זו - ליחצו על כפתור המעקף שבקצה סרגל הכלים (D).

  6. חלקו לשכבות - אל תצבעו את כל היצירה על שכבה אחת - חלקו את העבודה לאזורים ולשכבות נפרדות והעניקו לכל שכבה שם מתאים.

  7. האומן במסכה - אם צבעתם יותר מדי - הימנעו מכלי המחק - הוסיפו מסכה לשכבה וציבעו בשחור את האזורים להסתרה.

  8. הגודל כן קובע – השתמשו במברשות גדולות למריחת אזורים גדולים בעלי צבע אחיד יחסית ומברשת קטנה לפרטים עדינים.

  9. הצורה גם קובעת - הנטייה הראשונית שלנו היא למרוח את הצבעים באמצעות מברשת עגולה רכה, אבל אם אתם רוצים להיות יצירתיים נסו מברשות צורניות אחרות כמו Kyle's Paintbox - Wet Blender 50 המובנית בחלון המברשות - התוצאות יהיו שונות ומעניינות יותר.

  10. צורה לכם - במברשות צורניות לזוית המברשת השפעה על אופי הצביעה (E).




Comments


bottom of page