top of page

הכל אודות חידוד והעמקת פרטים - חלק שלישי

תמונת הסופר/ת: יגאל לוייגאל לוי

בעיני לא מעט צלמים חדות מעידה על איכות. ניתן להגדיר חדות כמידת הבהירות או הדיוק בהם הפרטים מוצגים בתמונה. תמונה חדה נראית ברורה הן במיקוד והן בניגודיות ומאפשרת לצופה לבחון לעומק את הפרטים הקטנים. במאמרים הראשונים בסדרה למדנו טכניקות לחידוד והעמקת פרטים. הבעיה היא שחלק מהטכניקות מצריכות לצד הבנה גם שינון וזו תמיד בעיה. במאמר זה נציג מושגים שחובה להכיר בשדה זה ונלמד את הדרך הפשוטה לחידוד והעמקת פרטים בפוטושופ באמצעות חלון ה-Camera Raw ובלייטרום.

 

חידוד והעמקת פרטים באמצעות חלון ה-ACR

ניתן לתאר תמונה דיגיטלית בצורה של תדרים. לכל תמונה מגוון רחב של תדרים אותם ניתן לחלק לתדרים נמוכים המבוטאים בצבע ותדרים גבוהים המבוטאים בפרטים. למה זה חשוב? במאמרים קודמים הפרדנו בין חידוד תמונה להעמקת פרטים. מטרתו של חידוד הוא להבליט פרטים עדינים ולעומת זאת מטרתה של העמקת פרטים היא לפתור בעיה של תמונה שטוחה או חסרת ניגודיות בגווני הביניים. הפקודה Camera Raw Filter מתפריט Filter פותחת חלון המהווה אבן יסוד עבור כל צלם. חלון זה מציג שני חלונות המאפשרים חידוד והעמקת פרטים. הנה מספר טיפים לשימוש בפילטר זה לחידוד תמונות.

  1. לפני שימוש בפילטר זה, או כל פילטר אחר, מומלץ להמיר את התמונה לשכבת פילטר חכמה באמצעות הפקודה Convert For Smart Filter מתפריט Filter.

  2. כעת יש להפעיל את הפקודה Camera Raw Filter מתפריט Filter.

  3. לפני העמקת פרטים ו/או חידוד מומלץ לבצע תיקוני חשיפה בקטגוריה Light (קטגוריה Basic בלייטרום). באופן כללי ההמלצה לבצע חידוד והעמקת פרטים כשלב אחרון בתזרים העבודה.

  4. בשלב זה יש לעבור לקטגוריה Effects (או תת־קטגוריה Presence בתחתית הקטגוריה Basic בלייטרום) המציעה מספר מכוונים - במאמר זה נדון ב-3 הראשונים. מטרת מכוונים אלה לשפר את נראות הפרטים בתמונה. במכוונים אלה יש להשתמש בהתאם לרמת הפירוט והעומק אותו אנו מבקשים להשיג.

לפני שנסביר אודות כל אחד מהמכוונים כדאי להבחין בין מספר מושגים המשפיעים על אופן התפיסה האנושית את חדות:

  • ניגודיות - מגדירה את ההבדל בין האזור הבהיר ביותר בתמונה לאזור הכהה ביותר בתמונה. בתמונות ייתכנו אזורים בעלי ניגודיות גבוהה - משמע הפרשים גבוהים בין האזורים הבהירים לצללים ולעומתם אזורים בעלי ניגודיות נמוכה, משמע אזורים בהירים שאינם קרובים ללבן ואזורים כהים שאינם קרובים לשחור. העין האנושית מזהה תמונה בעלת ניגודיות גבוהה כשהיא כוללת אזור שהוא שחור מוחלט מול אזור שהוא לבן מוחלט. תמונות חסרות ניגודיות נראות דהויות במידה מסויימת. חלון ההיסטוגרמה עשוי לגלות מתי התמונה חסרת ניגודיות, למשל כששני קצוות ההיסטוגרמה ריקים ממידע. היסטוגרמה הפרושה על כל רוחב הציר האופקי כנראה בעלת ניגודיות גבוהה יותר.

דוגמא המציגה את ההבדל בין תמונה ללא ניגודיות לתמונה עם ניגודיות
תמונה מעומעמת נראית חסרת ניגודיות. הבעיה יכולה לנבוע מאובך, או ערפל, או בחירה בפרופיל צבע ׳שטוח׳ בתפריט המצלמה או בתוכנת העיבוד. ניתן לפתור בעיה זו די בקלות באמצעות הגדלת הניגודיות - פעולה זו תגדיל גם את רוויית הצבעים ותספק מראה צלול ולכאורה חד יותר.

  • תדירות - מונח זה מתאר בפועל רמה של פירוט. התדירות הנמוכה ביותר כוללת רק צבע ותדירות גבוהה כוללת בעיקר פרטים, כולל פרטים עדינים, או כפי שב-Adobe מגדירים זאת - תדירות גבוהה כוללת פרטים, תדירות בינונית כוללת מאפיינים ותדירות נמוכה כוללת אזורים (בעיקר של צבע). חידוד בפועל עובד על התדירות הגבוהה בתמונה ומגדיל את הניגודיות בעיקר בקווי מתאר.

 

מכוון Texture - בשונה ממכווני החידוד בקטגוריה Detail המשפיעים על הפרטים העדינים בתמונה, מכוון זה משפיע על פרטים בגודל בינוני. מטרתו להדגיש או לעמעם פרטים ולכן מספק תחושה של חידוד. ניתן להשתמש במכוון Texture בערכים שליליים כדי לרכך את מראה העור ובערכים חיוביים לחדד ולהעמיק קמטים ומרקם בעור. מכוון זה משפיע על תדרים בינוניים בתמונה. המכוון נמנע מקצוות ומפרטים עדינים אך משפיע עליהם חלקית. המכוון אינו משפיע על רוויית צבעים, אך עלול להגדיל רעש צבעוני.

שימו לב להשפעת מכוון הטקסטורה על תמונת דיוקן. הדוגמא האמצעית היא תמונת המקור מימין לאחר גרירת המכוון ימינה (100+) ומשמאל לאחר גרירת המכוון שמאלה (100-). שימו לב שהמכוון יכול לעמעם פרטים כמו מרקם של עור או להדגיש אותם. בשימוש נכון ניתן לנצל את המכוון להבלטת האזורים הרצויים ועמעום השאר.

 

מכוון Clarity - מכוון זה משפיע על הניגודיות סביב קווי מתאר של עצמים בעיקר בגווני הביניים. הגדלת הערך תעמיק פרטים גסים וניגודיות וערכים שליליים ירככו אותם. ניתן להיעזר במכוון זה להדגשת פרטים גסים, לדוגמא במרקמים של בגדים, סלעים ועצים. בדוגמא זו הגדלת הערך הדגישה את מרקם הבד בכובע ואת הקמטים בעור אך לא השפיעה רבות על שיער הפנים וזאת כי מכוון זה משפיע על תדירות נמוכה יותר מ-Texture. המכוון הדגיש את הזיעה במצחו של המצולם ואת הצלילות במשקפיים.

שימו לב להבדלים בין הגדלת הצלילות (Clarity) לבין הגדלת המרקם (Texture). השפעתו של מכוון Clarity גסה יותר ומגדילה ניגודיות על שטחים גדולים יותר ממכוון Texture שבעיקר מדגיש פרטים. בערכים שליליים אזור הזקן מתחיל להתעמעם על אף שחדותו אינה נפגעת.

 

מכוון Dehaze - תפקידו של מכוון זה הוא להפחית אובך או ערפל או להוסיפו לתמונה. מכוון זה משפיע על טווח גוונים רחב יותר מ-Clarity, החל בגווני הביניים, עם גלישה לצללים ולאזורים הבהירים. גרירת המכוון משפיעה באופן ניכר גם על רוויית הצבעים - ערכים חיוביים יגדילו את ה ניגודיות האזורית והרווייה כדי לפצות על אובדנה בעת האובך. שימו לב שהשפעת מכוון זה עלולה להיות שלילית בערכים גבוהים ולגרום לתופעה של מעברי צבע שאינם חלקים ולגרום לאובדן פרטים באזורים הבהירים והכהים ביותר בתמונה. משמע - השתמשו במכוון במתינות וזהירות.

בדוגמא האמצעית תמונת המקור שאכן צולמה ביום אביך. בדוגמא הימנית לאחר גרירת המכוון ימינה - שימו לב לתוספת הרווייה ולאובדן הפרטים בשמיים. בדוגמא השמאלית לאחר גרירת המכוון שמאלה שהוסיפה עוד אובך... במקרים מסויימים, לאחר גרירת המכוון ימינה, יש להבהיר את הצללים ולהכהות את האזורים הבהירים.

 

השורה התחתונה

תפקידם של מכוונים אלה שונה. כדאי להיעזר במכוון Texture כדי לחדד או להחליק פרטים, במכוון Clarity כדי להעמיק או לעמעם פרטים ובמכוון Dehaze כדי להפחית אובך או להוסיפו לתמונה. אמנם מטרתם של המכוונים לשפר את הנראות, אך בשימוש שגוי הם עלולים להזיק לתמונה או לאזורים מסויימים בה. השפעתם של המכוונים Dehaze, Texture ו-Clarity עלולה להיות שלילית בגרירה לא מתונה ולכן מומלץ לבחון היטב את הפרטים בעת הגרירה. מכוונים אלה יעילים יותר בשימוש אזורי בתמונה. כדי לעשות זאת יש לבחור בכלי המסכות (A) ולאחר ללחוץ על כפתור Subject. בשלב זה כשהנושא נבחר ניתן לגלול לקטגוריה Effects ולגרור את מכווני הצלילות ו/או הטקסטורה ימינה להעמקת הפרטים באזור הנבחר (B). ניתן באותו אופן לבחור בכלי המסכות ובאחד מהכלים, למשל כלי המברשת, לצבוע את האזור הרחוק מהנושא ולעמעם אותו באמצעות גרירה שמאלה של מכוונים אלה. זיכרו - האזור החד ביותר בתמונה ימשוך אליו את העין. לכן תרצו שהאזור החד ביותר בתמונה יהיה האזור החשוב ביותר בה. אם התמונה כולה רכה מעט, אך הנושא פחות רך, תהיה אשליה מסויימת של חדות.

ניתן לדמות את השפעת המכוונים באמצעות שטח המורכב ממשבצות - מכווני החידוד בקטגוריה Detail משפיעים על פירוט עדין, מכוון הטקסטורה משפיע מרקמים (שטח גדול יותר) ומכוון הצלילות (Clarity) משפיע על אזורים גדולים יותר ולכן השפעתו גסה יותר.
 

חידוד פרטים עדינים באמצעות חלון ה-ACR

הקטגוריה (A) Detail מטפלת בתדרים הגבוהים ביותר בתמונה - משמע הפרטים העדינים. כמו תמיד, אין ביכולתה של קטגוריה זו לבטל תמונה מטושטשת. אין תחליף לתמונה חדה שצולמה כהלכה. הרעיון הוא לחדד פרטים ולהפיק מהתמונה את המיטב. כך משתמשים בקטגוריה זו.

  1. לפני הכל מומלץ לעבור לתצוגת 1:1 באמצעות בחירה בתצוגת 100 מהתפריט הממוקם בתחתית החלון (B). באופן עקרוני זהו אחוז התצוגה לבחינת פרטים ולחידוד, אך בשל הגידול במימדיי הקבצים, ניתן לקבוע גם אחוזי תצוגה אחרים ובלבד שיהיו שלמים (50%, 200% וכן הלאה).

  2. בשלב ראשון יש לגרור את מכוון הכמות (Amount) ימינה. מומלץ לעשות זאת תוך החזקת מקש option במק או alt בחלונות לחוץ - במצב זה תוצג התמונה בגווני אפור ותאפשר למשתמש להתרכז בפרטים בלבד ללא הצבע.

  3. כעת יש לגרור באותו אופן את מכוון הרדיוס (Radius) - מכוון זה קובע את רוחב האזור שיחודד סביב קווי מתאר. בעת החזקת מקש option/alt ולחיצה על המכוון תוצג התמונה באפור וקווי המתאר מייצגים את האזור שייחודד יוצגו בלבן ואפור כהה. שימו לב שקביעת ערך גבוה עלולה לגרום להופעת הילה סביב קצוות עצמים.

  4. תפקידו של מכוון Detail הוא להעצים את רמת הפירוט העדין כמו שיער, נקבוביות עור, טקסטורות וכדומה.

  5. באופן עקרוני המטרה היא לחדד את קווי המתאר בלבד. חידוד אזורים אחרים עלול להדגיש רעש ולהזיק לתמונה. מכוון Masking מאפשר להגביל את החידוד לקצוות עצמים. בעת לחיצה על מקש option/alt ולחיצה על המכוון תוצג התמונה ככתם לבן - בשלב זה כל התמונה תחודד באופן שווה. על מנת להגביל את החידוד לקווי מתאר בלבד יש לגרור את מכוון Masking ימינה תוך החזקת מקש option/alt - כעת יוצגו האזורים שייחודדו כקווי מתאר לבנים ואזורים שלא ייחודדו כלל כאזורים שחורים.

  6. רגע, כמה לחדד? לכל תמונה אופי שונה ורמת פירוט שונה ולכן אין נוסחה קבועה. באופן כללי תמונות נוף ניתן לחדד יותר מתמונות דיוקן וזאת כי רמת הפירוט העדין שונה. מומלץ להימנע מקביעת ערך גבוה במכוון Detail מאחר והתוצאה עלולה להיראות מלאכותית ובנוסף תגביר גרעיניות/רעש. ערכים נמוכים 25-4 יספיקו. מומלץ להימנע מגרירת יתר של מכוון Masking - מאחר ועל האזורים שייחודדו להתמזג היטב עם האזורים שלא ייחודדו וקביעת ערך גבוה מ-75% עלולה ליצור תופעות לוואי לא נעימות לעין. הרעיון הכללי הוא לבצע את שלב החידוד בסוף שלב העיבוד ולבחון בעת החידוד פרטים עדינים ולוודא שאנו משפרים את הנראולת שלהם ולא יוצרים בעיות אחרות.

בדוגמא מימין לאחר החזקת מקש option/alt וגרירת מכוון הכמות (Amount) ימינה, באמצע לאחר גירה באופן דומה של מכוון הרדיוס (Radius) ובדוגמא השמאלית לאחר גרירה דומה של מכוון Masking.

 

הערה חשובה

לא תמיד חידוד עושה טוב לתמונה. לדוגמא, בתמונות שצולמו ברגישות חיישן (ISO) גבוהה עלולות להציג גרעיניות ורעש שחידודם עלול להזיק לתמונה. מסיבה זו הקטגוריה Detail כוללת מדור העוסק בהפחתת רעש. במידה והתמונה כוללת רעש צבעוני או גרעיניות מומלץ לטפל בה לפני החידוד. ניתן לשלב בין כל המכוונים שעוסקים בחידוד, בין אם הם בקטגוריה Detail או בקטגוריה Effects. מומלץ רק לזכור שתפקידם שונה. אלו שבקטגוריה Detail מחדדים פרטים עדינים בתדירות הגבוהה ביותר ואלו שב-Effects מחדדים ומעמיקים פרטים בתדירות נמוכה יותר.

מאמר אודות מדור הפחתת רעש בקישור זה (המאמר מתייחס ללייטרום אך פעולתו זהה בחלון ה-Camera Raw).

 

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comentários


bottom of page