top of page

מכונת האפקטים בפוטושופ - 1

תמונת הסופר/ת: יגאל לוייגאל לוי

פוטושופ הפכה ב-30 שנה האחרונות לכלי המועדף על צלמים, מעצבים ואומנים דיגיטליים כאחד. יכולותיה הרב־תכליתיות חורגות הרבה מעבר לעריכה בסיסית. עם קצת ידע ויצירתיות אתם יכולים להפוך כל תמונה ליצירת אומנות יוצאת דופן. בין אם אתם מחפשים להוסיף מגע של קסם על ידי הוספת טקסטורה מעניינת או אפקט צבעוני ובין אם אתם מעוניינים בהוספת תאורה דרמטית, לפוטושופ יש את הכלים כדי לגרום לזה לקרות. אפקטים מיוחדים אלה יכולים להפיח חיים חדשים ביצירה שלכם ולעיתים לגרום לה לבלוט. בסדרת מאמרים זו נציג טכניקות פשוטות ועדין מתקדמות ליצירת אפקטים נפוצים. אם ראיתם אפקט מעניין באחת הכרזות ואתם מעוניינים לדעת איך יוצרים אותו, ספרו לנו בדף הפייסבוק של האתר ואנחנו נשתדל לשלב את ההסבר בדף הטיפים השבועי ו/או בסדרת מאמרים זו. במאמר זה נציג מספר אפקטים שניתן להשיג באמצעות מעברי צבע.

 

01 על מעברים חדשים מפוספסים

גירסה 24.5 של פוטושופ הציגה אפשרויות חדשות לעריכת מעברי צבע עליהן כתבנו במאמר זה. אך עריכת המעבר איננו המאפיין היחידי שחשוב. בחירה בכלי מעבר הצבעים תציג בסרגל אפשרויות הכלי את תפריט Method שעד לגירסאות האחרונות הציג 3 שיטת מעבר (Perceptual, Linear ו-Classic). לשיטות אלו נוספו בעדכונים האחרונים 2 שיטות- Smooth ו-Stripes. באפקט זה נתמקד במעבר Stripes שיוצר מעבר מקוטע בהתאם לתחנות הצבע.

איך משתמשים?

  1. ראשית יש לבחור בכלי הצורות (A) ובאפשרויות הכלי יש לבחור ב-Shape (B).

  2. כעת יש ללחוץ על מלבן הצבע בקטגוריה Fill (C) ולבחור במילוי מסוג מעבר צבעים (D).

  3. בתחתית החלון מתפריט Method יש לבחור ב-Stripes (E). אפשרות זו מחלקת את המעבר לפסים בהתאם לכמות תחנות הצבע שבמעבר. יש לבחור במעבר עגול (F).

  4. בשלב זה יש לבחור במעבר כלשהו, אנחנו בחרנו במעבר מקבוצת (G) Iridescent בעל 4 תחנות צבע (H) ולאחר ביצענו לחיצה כפולה על התחנה הראשונה (1) ובחלון בורר הצבע הענקנו צבע צהוב־כתמתם (ebb440) ולאחר ביצענו לחיצה כפולה על התחנה השניה (2) והענקנו צבע כתום (d98b31) ובתחנה השלישית (3) הענקנו צבע כתום כהה (c85927) ובתחנה הרביעית (4) הענקנו צבע אדום (c32d26) ואישרנו את החלון.

  5. כל שנותר הוא ללחוץ ולהחזיק את מקש Shift ולגרור את הכלי במסמך ליצירת עיגול מפוספס.

  6. בשלב זה שכפלנו את הצורה מספר רב של פעמים כדי ליצור את תבנית העיגולים שבדוגמא.

 

02 מתמונה לאיור בעזרת מעבר מפוספס

מעבר הצבעים המפוספס שהוצג באפקט הקודם אולי נראה לכם זניח, אך ניתן להיעזר בו להמרת כל תמונה לאיור צבעוני שצבעיו נקבעים על ידי המעבר. את התמונה שבדוגמא ניתן להוריד ללא כל עלות למנויי הענן של adobe מקישור זה.

  1. ראשית יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת התאמה או מילוי (A) ולבחור בהתאמה Gradient Map.

  2. בחלון Properties יש לבחור מתפריט Method ב-Stripes (B).

  3. כעת יש ללחוץ על חלון המעבר (C) ובחלון עורך המעבר שנפתח יש לבחור במעבר הרצוי - אנחנו בחרנו במעבר מסגול לאדום לכתום מתוך קבוצת Reds (D), אבל אתם יכולים לבחור בכל מעבר צבע אחר.

  4. ניתן לערוך את המעבר בתחתית החלון ולקבוע, למשל, שהתחנה הראשונה תהיה דווקא צהוב חיוור - שימו לב שגרירת תחנות הצבע תקבע את היחס בין הצבעים.

  5. יש לאשר את חלון המעבר ומאחר ומעבר זה הפוך, משמע התחנה המייצגת את האזורים הבהירים סגולה כהה, יש לסמן בחלון Properties את האפשרות Reverse ההופכת את סדר המעבר (E).

  6. הבעיה עם מעברי פסים שהם מקוטעים ולא כולם אוהבים מראה זה. כדי להחליק את המעברים סמנו את שכבת התמונה והוסיפו שכבה חדשה (F).

  7. כעת הפעילו את הפקודה Fill מתפריט Edit ובחלון שנפתח מתפריט Contents יש לבחור ב-50% Gray ולאשר את החלון (OK).

  8. יש להפעיל את הפילטר Camera Raw Filter מתפריט Filter ובחלון שנפתח, בקטגוריה Effects יש ללחוץ על המשולש שבקצה תת־הקטגוריה Grain ולהקליד את הערכים הבאים בשדות: Roughness=50, Size=50, Grain=100 ולאשר את החלון.

  9. יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Hard Mix ולהפחית את אטימות המילוי (Fill) ל-20%.

  10. טיפ בונוס - על מנת לקבוע צבע רקע אחיד יש לסמן את שכבת התמונה וללחוץ על כפתור Remove Background שבחלון Properties. כעת יש למקם שכבה חדשה בתחתית חלון השכבות ולצבוע אותה בשחור לרקע כהה, או בצבע לבן לרקע בהיר.

טיפ: לתיבול התוצאה המירו את שכבת התמונה לשכבת פילטרים חכמה (Filter>Convert For Smart Filters) וחדדו את השכבה באמצעות הפקודה Smart Sharpen מתפריט Filter>Sharpen. בחלון שנפתח יש לקבוע את הערכים הבאים: Amount=150, Radius=50, Radius Noise=0 ואשרו את החלון.

 

03 שימוש בכלי מעבר הצבעים להוספת תאורה

כלי מעבר הצבעים מאפשר ליצור מעבר בין שני צבעים או יותר, או בין צבע מסויים לשקוף. מאפיין זה מאפשר ׳לעצב׳ את התאורה בתמונה. בדוגמא הבאה נבהיר אזור בתמונה ונכהה אזור אחר כדי למשוך את עיני הצופה לנושא בתמונה.

  1. בשלב ראשון יש לבחור בצבע חזית צהבהב (#ffdfa6) (A).

  2. כעת יש לבחור בכלי מעבר הצבעים (B) ובמעבר עגול (C) ובמעבר מצבע חזית לשקוף (D).

  3. יש לגרור את הכלי ממרכז מקור התאורה בתמונה (אזור השמש בדוגמא) כלפי חוץ. מומלץ שהמעגל יחפוף את אזור הדמות בתמונה בדומה לדוגמא (E).

  4. בשלב זה יש להחליף את שיטת השילב של שכבת המעבר ל-Soft Light או Screen (בהתאם לטעמכם האישי) (F).

  5. כעת יש ליצור שכבה חדשה וללחוץ על מקש D לאיפוס צבעי החזית והרקע. יש לבחור בכלי המעבר (B) ובאפשרויות הכלי יש לבחור במעבר ישר (G) משחור לשקוף ולגרור את הכלי מלמעלה עד למרכז התמונה.

  6. יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Soft Light.

  7. מומלץ לחזור על התהליך שוב, רק שהפעם יש לגרור את הכלי מלמטה למעלה - כלפי אמצע המסמך.

  8. ניתן באופן זה להוסיף נקודות אור לאזורים בתמונה, או להחשיך או להכהות אזורים אחרים ובאופן זה למקד את עיניי הצופה בנושא המצולם.

 

04. צביעה אומנותית מהירה

שכבת ההתאמה Gradient Map ממפה את צבעי התמונה ומחליפה את צבעיה בהתאם לערכי הבהירות בתמונה. ההתאמה מחליפה את הצבעים בהתאם לצבעי מעבר הצבע כשהאזורים הכהים בתמונה מוחלפים בצבע התחנה השמאלית במעבר, האזורים הבהירים מוחלפים בצבע התחנה הימנית וגווני הביניים בהתאם לצבע הממוקם במרכז המעבר. אמנם לרוב משמשת התאמה זו לצביעת כלל התמונה, אך ניתן להשיג באמצעותה צביעה פרטנית של אזורים בתמונה. בדוגמא הבאה נצבע תמונה שהורדה ממאגר התמונות של adobe - התמונה זמינה להורדה חופשי למנוי הענן היצירתי מקישור זה. לצורך האפקט ניעזר בשלוש התאמות ו-3 מעברי צבע שונים.

  1. בשלב ראשון יש לבחור את הנושא בתמונה, כדי לעשות זאת יש להפעיל את הפקודה Subject מתפריט Select.

  2. כעת יש ללחוץ על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי בתחתית חלון השכבות (A) ומהתפריט הנשלף יש לבחור ב-Gradient Map.

  3. בחלון Properties שנפתח יש ללחוץ על כפתור החץ הפונה מטה (B) ומהתפריט הנשלף יש לבחור מקבוצת Reds במעבר האחרון (מסגול דרך ורוד לכתום) (C).

  4. על מנת להפוך את כיוון המעבר יש לסמן בחלון Properties את האפשרות (D) Reverse.

  5. כעת, כדי לצבוע את הרקע, יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי ולבחור מהתפריט הנשלף שוב ב-Gradient Map.

  6. בחלון Properties שנפתח יש ללחוץ על כפתור החץ הפונה מטה (B) ומהתפריט הנשלף יש לבחור מקבוצת Greens במעבר הראשון משמאל בשורה הרביעית (מירוק לירוק בהיר).

  7. הבעיה היא שההתאמה צבעה גם את הנושא. כדי למנוע זאת יש להחזיק את המקשים option+Shift במק, או alt+shift בחלונות ולגרור את המסכה של ההתאמה הקודמת על המסכה של ההתאמה הנוכחית (E). פוטושופ תציג בשלב זה חלון ובו השאלה האם אתם בטוחים שאתם רוצים להחליף את המסכה - יש לאשר את החלון. קיצור מקלדת זה בפועל מעתיק מסכה והופך אותה - בדיוק מה שאנחנו צריכים.

  8. לצביעת השמיים יש ללחוץ על שכבת הרקע ולהפעיל את הפקודה Sky מתפריט Select.

  9. כעת יש ללחוץ על שכבת ההתאמה העליונה בחלון השכבות ולאחר ללחוץ על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי ולבחור מהתפריט הנשלף שוב ב-Gradient Map.

  10. כל שנותר הוא לבחור מקבוצת Greens את המעבר הרצוי - אנחנו בחרנו במעבר האחרון.

  11. בדוגמא זו הוספנו גם מעבר עגול מלבן לשקוף במרכז התמונה כדי להבליט את הנושא.

    בדוגמא‭ ‬זו‭ ‬השתמשנו‭ ‬בצבעים‭ ‬משלימים‭ ‬בגלגל‭ ‬הצבעים‭. ‬ניתן‭ ‬להשתמש‭ ‬בכל‭ ‬שילוב‭ ‬צבעים‭ ‬בהתאם‭ ‬לטעמכם‭ ‬האישי‭.‬
    בדוגמא‭ ‬זו‭ ‬השתמשנו‭ ‬בצבעים‭ ‬משלימים‭ ‬בגלגל‭ ‬הצבעים‭. ‬ניתן‭ ‬להשתמש‭ ‬בכל‭ ‬שילוב‭ ‬צבעים‭ ‬בהתאם‭ ‬לטעמכם‭ ‬האישי‭.‬
 

05. אפקט נקודות מהיר

אחד האפקטים שאהבתי ליצור בעידן הציור המסורתי היה ציור מנוקד. כדי לעשות זאת השתמשתי במסננת ובמברשת עמוסה בצבע ובאמצעות שפשוף המברשת על המסננת התזתי טיפות זעירות של צבע על הנייר. ניתן לדמות את האפקט בקלות בפוטושופ באמצעות השלבים הבאים:

  1. ראשית יש להמיר את שכבת הרקע לשכבת פילטרים חכמה באמצעות הפקודה Convert for Smart Filters מתפריט Filter.

  2. כעת יש להפעיל את הפילטר Camera Raw Filter מתפריט Filter. בחלון שנפתח בקטגוריה Effects הממוקמת בצידו הימני של החלון יש לגרור את מכוון Grain ימינה עד הסוף (100) ולאשר את החלון (OK).

  3. כעת יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי (A) ומהתפריט הנשלף יש לבחור בהתאמה Threshold. בחלון ההתאמה יש לגרור את המכוון ימינה או שמאלה בהתאם לתמונה עד שאתם משיגים את רמת הפירוט הרצוייה (B). למעשה אלו כל שלבי האפקט - אם אתם מעוניינים לשפר את התוצאה המשיכו לסעיף הבא...

  4. לצביעת התמונה יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי (A) ומהתפריט הנשלף יש לבחור ב-Gradient Map.

  5. בחלון Properties (שאם אינו מוצג זמין מתפריט Window) ניתן לבחור במעבר הצבעים הרצוי - אנחנו בחרנו במעבר מסוג Red_07 מקבוצת Reds ובנוסף סימנו את האפשרות Reverse להיפוך כיוון המעבר (C).

  6. טיפ בונוס - אם אתם מעוניינים באפקט הנקודות אבל דווקא בצבעי המקור של התמונה דלגו על סעיף 4 והחליפו את שיטת השילוב של ההתאמה Threshold ל-Hard Mix. כעת הפחיתו את אטימות המילוי של השכבה (Fill) ל-50%.


פוסטים אחרונים

הצג הכול

Yorumlar


bottom of page