top of page

הכל אודות מעברי צבעים (Gradients) - 3

עודכן: 14 באפר׳

גירסה 24.5 של פוטושופ הציגה מהפכה ביצירה ועריכת מעברי צבעים בפוטושופ. החל בגירסה זו ניתן לערוך את מעבר הצבעים על גבי הקנבס בדומה לאילוסטרייטור ולהשיג תוצאה בזמן אמת. לא מעט משתמשים מצאו עצמם מבולבלים בשימוש בכלי ודרשו בתוקף את הכלי המסורתי. במאמר זה נסביר איך עובדים נכון עם הכלי וכיצד להשיג באמצעותו אפקטים מעניינים. בנוסף, עבור השמרניים שבנינינו, נציג כיצד להשיב את ההתנהגות המסורתית של הכלי ונסביר כיצד לעבוד איתו גם במסכות. מומלץ לקרוא את המאמר הראשון בסדרה וגם את השני

 

01 יסודות יצירת מעבר הצבעים

כאמור, עד לגירסה 2023 ניתן היה ליצור מעבר צבעים בשתי דרכים, הראשונה באמצעות הוספת שכבת מילוי מסוג מעבר צבעים מחלון השכבות והשניה באמצעות שימוש בכלי מעבר הצבעים. הבעיה היא ששימוש בכלי זה נעשה ישירות על השכבה ולא ניתן היה לערוך את המעבר לאחר יצירתו. החל בגירסה 24.5, כברירת מחדל, כלי מעבר הצבעים יוצר מעבר שניתן לעריכה בכל שלב על גבי הקנבס.


איך משתמשים

  1. באופן כללי ניתן עדיין להמשיך וליצור מעבר צבעים באמצעות לחיצה על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי בתחתית חלון השכבות ובחירה ב-Gradient בתפריט הנשלף. אבל אם אתם חפצים ביצירה ידידותית יותר, יש לבחור בכלי מעבר הצבעים (A).

  2. בשלב זה יש לבחור במעבר הרצוי - יש ללחוץ בסרגל אפשרויות הכלי על כפתור החץ (B) ולבחור במעבר הרצוי בחלון שנפתח. בדוגמא זו בחרנו במעבר בין שני גווני סגול הממוקם בקבוצת Purples (C).

  3. כעת יש לבחור בסוג המעבר הרצוי - אנחנו במעבר ישר (D).

  4. כל שנותר הוא ללחוץ במיקום התחלת המעבר ולגרור את הכלי עד למיקום סוף המעבר (E). שני עיגולים וקו המחבר אותם יופיעו על גבי התמונה. עיגולים אלה מייצגים את תחנות הצבע במעבר וניתן לערוך אותם בכל עת באמצעות לחיצה כפולה על העיגול ובחירה בצבע הרצוי בחלון בורר הצבע שנפתח. כמו כן ניתן לגרור את העיגולים לכל מיקום במסמך - בגבולות המסמך ואף מחוצה לו.

דוגמא הממחישה את אופי העבודה עם מעברי צבע
שימו לב! כדי להציג את בקרות המעבר על גבי התמונה חובה לבחור בכלי מעבר הצבעים בחלון הכלים
 

02 עריכת המעבר 1

את מעבר הצבע ניתן לערוך באופן חלקי על גבי המסמך ובסרגל אפשרויות הכלי (A) ובאופן מלא בחלון (B) Properties, שאם אינו מוצג זמין מתפריט Window. לפני הכל נציין שכדי לערוך את המעבר על גבי התמונה יש לוודא שכלי מעבר הצבעים נבחר בחלון הכלים (C) וששכבת המעבר מסומנת בחלון השכבות.

  1. לעריכת צבעי המעבר ניתן לבצע לחיצה כפולה על אחד העיגולים על גבי המסמך (D) או בחלון Properties (E) ולאחר לבחור את הצבע הרצוי בחלון בורר הצבע שנפתח.

  2. לעריכת זוית המעבר ניתן לגרור את העיגולים על גבי המסמך (D) או לקבוע ערך מדוייק בשדה הזוית בחלון Properties (F).

  3. ניתן לערוך את אופי המעבר בין הצבעים באמצעות גרירת המעויין שבין תחנות הצבע על גבי המעבר בתמונה (G), או בחלון Properties (H).

  4. ניתן להחליף את סוג המעבר (עגול, ישר, משתקף וכו׳) באמצעות לחיצה הכפתור המתאים הן בסרגל אפשרויות הכלי (A) והן בחלון Properties (I).

דוגמא הממחישה את אופי העבודה עם מעברי צבע
 

עריכת המעבר 2

ניתן לערוך את מעבר הצבעים על גבי התמונה במספר אופנים.

  1. כדי להוסיף תחנת צבע יש לקרב את את סמן העכבר לקו המציין את אורך מעבר הצבע - פוטושופ תציג סמן חץ חלול ולצידו סימן הוספה (+) (A)- לחיצה על הקו תוסיף צבע למעבר, בדרך כלל בצבע החזית המופיע בחלון הכלים ותאפשר לערוך אותו. כדי לפשט את התהליך מומלץ לבחור בצבע הרצוי טרם הוספתו למעבר הן מחלון דוגמיות הצבע (Window>Swatches), מחלון בורר הצבע, או מכל חלון אחר ולאחר להוסיפו למעבר.

  2. לא חייבים לבחור צבע מחלון בורר הצבע או מכל חלון לשימוש בצבע אחר. ניתן פשוט להזיז את הסמן לעבר התמונה ולדגום ממנה את הצבע הרצוי (B).

  3. בשלב זה ניתן לגרור את עיגול או תחנת הצבע לרוחב או לאורך הקו למיקום הרצוי. בין צמד עיגולים יופיע מעויין המציין בשלב ראשון את מרכז המעבר בין העיגולים (C), אותו ניתן לגרור כדי לצוף את המעבר מצד אחד ולהרחיבו מהצד השני.

  4. ניתן למחוק תחנת צבע על ידי גרירת העיגול מחוץ לקו, או ללחוץ עליו בחלון Properties וללחוץ על כפתור הפח שמתחתיו (D).

  5. ניתן להזיז את המעבר לכל מקום במסמך באמצעות לחיצה על קו המעבר (פוטושופ תשנה את סמן העכבר זמנית לכלי ההזזה) וגרירתו למיקום הרצוי. במעבר עגול, למשל, ניתן לגרור את המעבר גם באמצעות לחיצה על המעגל (E) וגרירתו למיקום הרצוי.

  6. מעברי הצבע החדשים מאפשרים מעברים שלא היו אפשריים בעבר, לדוגמא מעבר אליפטי - כדי לעוות מעבר עגול לכדי אליפסה יש ללחוץ על העיגול המלא שעל גבי המעגל, סמן העכבר ישתנה לסמן חץ דו־כיווני (F) וכעת ניתן לגרור את העיגול לעיוות המעגל בהתאם לטעמכם. בדוגמא זו השתמשנו במעבר ליצירת צל ראשוני מתחת לרקדן.

  7. במידה והמעבר גדול ממימדי המסמך, לדוגמא במעבר עגול, יהלום וכו׳ מומלץ להקטין את התצוגה באמצעות החזקת מקש Cmd במק, או Ctrl בחלונות ולחיצה על מקש מינוס/מקף שלצד מקש הספרה 0 במקלדת. באופן זה יהיה קל יותר לשלוט על המעבר.

דוגמא הממחישה את אופי העבודה עם מעברי צבע
 

עריכת שקיפות המעבר

מתחת למעבר הצבעים מציג חלון Properties קטגוריה נוספת בשם Opacity Control המאפשרת לשלוט באטימות של כל צבע במעבר. כדי להציג את הקטגוריה יש לגלול מעט כלפי מטה וללחוץ על כפתור החץ הממוקם משמאל לשם הקטגוריה (A).

  1. כברירת מחדל השקיפות מיוצגת על ידי שתי תחנות. כשהאטימות מלאה התחנה שחורה (B) וכשהיא שקופה התחנה לבנה (C) והיא תציג תבנית משבצות המרמזת על שקיפות. במידה והאטימות חלקית צבעה יהיה אפור (D).

  2. לחיצה על התחנה תאפשר לקבוע את אטימותה בשדה Opacity (E).

  3. ניתן לקבוע את מיקום השקיפות במעבר באמצעות גרירת התחינה ימינה-שמאלה או באמצעות קבחעת ערך מדוייק בשדה Location (F).

  4. ניתן למחוק את תחנת השקיפות באמצעות גרירתה כלפי מטה מחוץ למעבר או באמצעות סימונה ולחיצה על כפתור הפח שבתחתית המעבר (G).

  5. כדי לקבוע אטימות לכל המעבר ניתן לקבוע לכל תחנה אטימות זהה, או להפחית את אטימות השכבה בחלון השכבות. אפשרות אחרת היא למחוק את כל התחנותלמעט אחת ולקבוע את האטימות לתחנה זו.

  6. בדוגמא זו הוספנו מקור אור שתחילתו צהוב באטימות מלאה (B) וסופו בצבע ירקרק באטימות אפסית (C). שימו לב שהקפדנו לערוך את שם המעבר בחלון השכבות באופן המתאר אותו - כך נדע בהמשך למה הוא משמש (H). בנוסף, ניתן להחליף את שיטת השילוב של השכבה להשגת אפקטים מסויימים. את שיטת השילוב של המעבר העגול המשמש ליצירת הצל החלפנו ל-Multiply המכהה את האזור ואת שיטת השילוב של מקור האור החלפנו ל-Screen המבהירה את האזור (I). את המעבר מיקמנו מעל הדמות כדי שמקור האור ישפיע על הרקע וגם עליה.

דוגמא הממחישה את אופי העבודה עם מעברי צבע
 

עבודה עם מעברים על מסכות

כידוע כדי להסתיר חלק מתכולת השכבה ניתן להשתמש במסכה. כדי לעשות זאת ניתן להשתמש בכלי הצביעה השונים וגם בכלי מעבר הצבעים, רק שבמקרה זה צבע המעבר יהיה בגווני אפור.

  1. כדי להסתיר חלק מהשכבה יש ללחוץ על כפתור המסכה בתחתית חלון השכבות (A).

  2. כעת יש לבחור בכלי מעבר הצבעים, יש לוודא שהמסכה מסומנת בחלון השכבות (B) ולגרור את הכלי בגבולות התמונות. בדוגמא זו רצינו להסתיר את חלקה התחתון של התמונה ולכן גררנו את הכלי מלמטה אלכסונית כלפי מעלה (C). ניתן לראות שאזור המעבר הוסתר בתמונה באופן מדורג בהתאם.

  3. בניגוד לגירסאות מוקדמות של פוטושופ, ניתן לערוך את המעבר בכל עת לאחר יצירתו, רק שיש מגבלה אחת משמעותית והיא שעריכת המעבר אפשרית כל עוד המסמך פתוח. במידה וסגרתם את המסמך ולאחר פתחתם אותו - אפשרויות עריכת המעבר לא יהיו זמינות.

 דוגמא הממחישה את אופי העבודה עם מעברי צבע על מסכות
 

חזרה לכלי מעבר הצבעים הקודם

לחלק מהמשתמשים קשה עם חידושים וחלקם לא מעוניינים בהתנהגות החדשה של הכלי. אם אתם מעדיפים את כלי המעברים המסורתי, כל שעליכם לעשות הוא לבחור בכלי מעבר הצבעים ובסרגל אפשרויות הכלי לבחור מהתפריט את האפשרות Classic Gradient (A). שימו לב ששימוש בכלי באופן זה לא מאפשר את עריכת המעבר לאחר יצירתו.

 

על שיטות מעבר

בחירה בכלי מעבר הצבעים תציג בסרגל אפשרויות הכלי את תפריט Method המציג שיטות מעבר הקובעות את הנראות שלו. עד לגירסאות האחרונות הציג תפריט זה 3 שיטת מעבר (Perceptual, Linear ו-Classic). לשיטות אלו נוספו בעדכונים האחרונים 2 שיטות- Smooth ו-Stripes.

איך משתמשים?

  1. ראשית יש לבחור בכלי מעבר הצבעים (A). בסרגל אפשרויות הכלי, בחלון מעברי הצבע, יש לבחור במעבר הרצוי (B) ובסגנון המעבר (C).

  2. כעת בתפריט Method (D) תוכלו בחור בין חמישה סוגי מעבר: Perceptual - מעבר זה איננו שווה והגוונים הבהירים והכהים מקבלים יותר משקל. Linear - מקצה משקל קטן יותר לאזורים הכהים- או אם תרצו לתחילת המעבר. Classic - הוא מעבר ברירת המחדל מגירסאות קודמות. Smooth - מציע מעבר חלק יותר ומצמצם את עיוותי המעבר אליהם התרגלנו (או שלא...). Stripes - מחלק את המעבר לפסים בהתאם לכמות תחנות הצבע שבמעבר (E). ניתן להגדיל או להקטין כל פס במעבר באמצעות גרירת תחנת הצבע ימינה או שמאלה. שימו לב שאפשרות זו יעילה בעיקר כשיש יותר מ-3 תחנות במעבר הצבע. בדוגמא מימין יצרנו צורה וקטורית בעלת מעבר צבעים מצהוב לכתום ושכפלנו את הצורה באופן שיצר תבנית של עיגולים המזכירה את הטאפטים שהיו נהוגים בשנות ה-70 של המאה הקודמת...


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page