top of page

סודות הפילטרים 15- Oil Paint

כל מי שצייר אי פעם יודע להעריך יצירה מקורית שהושקעה בה מחשבה ותכנון ומספרת סיפור דרך עיניו של היוצר. לכאורה, פוטושופ מצויידת בכל הכלים הנדרשים ליצירת ציורים מרהיבים. לצד כלים מבוססי מברשת המסוגלים לחקות מכחולים ועפרונות מסורתיים, התוכנה מציעה ערכת מברשות עשירה, פלטת צבעים מכל סוג ואפילו קנבס דיגיטלי בכל גודל אפשרי וללא כל עלות. יחד עם זאת לא כולם התברכו בכישרון לציור. מסיבה זו פוטושופ מציעה לא מעט פילטרים המסוגלים להמיר את התמונה לאיור מסוגנן. הפילטר Oil Paint מאפשר להפוך צילום לתמונה בעלת מראה של ציור שמן קלאסי. במאמר זה נסביר איך הפילטר עובד ומה ניתן להשיג באמצעותו בשימוש יומיומי.

 

01 איך עובד הפילטר

לפני שימוש בכל פילטר ההמלצה היא לעשות שיעורי בית. אם בכוונתכם להשיג מראה של ציור שנוצר באמצעות צבעי שמן כדאי להציץ בציורים שנוצרו כך באופן מסורתי. כדאי לבחון את אופי הצביעה, כיוון משיחות המכחול וכל הדקויות שתורמות שלדעתכם למראה האופייני של צבעי שמן. מיד נסביר כיצד זה ישפיע על אופן השימוש בפילטר, אבל עוד קודם נציין שיש תמונות שהמרתן לציור שמן עשוייה להצליח יותר מאחרות. לדוגמא, תמונות של פרווה או שיער, או תמונה של דמויות הלבושות בסגנון אמצע המאה הקודמת. אנחנו הקלדנו את המילה Vermeer בשדה החיפוש של האתר Unsplash וקיבלנו תוצאות מעניינות בהן השתמשנו במאמר זה. אז איך משתמשים בפילטר?

  1. ראשית יש לשכפל את שכבת הרקע באמצעות קיצור המקלדת Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות.

  2. כעת יש להמיר את השכבה המשוכפלת לשכבת פילטרים חכמה באמצעות הפקודה Convert for Smart Filters מתפריט Filter.

  3. יש להפעיל את הפקודה Oil Paint מתפריט Filter>Stylize. בחלון הפילטר מספר מכוונים. התוצאה שתושג תלוייה בשילוב של המכוונים- משמע גרירת מכוון אחד לא תמיד תציג תוצאה מיידית- אלא רק בשילוב עם מכוונים אחרים. Stylization- מכוון זה מאפשר לקבוע את סגנון משיחות המכחול. ערך קטן יציג מראה מגורען הקרוב למקור ואילו ערך גבוה יציג משיחות מכחול מסוגננות יותר. שימו לב שערך גבוה עשוי לפגוע ברמת הפירוט בתמונה. Cleanliness- מכוון זה קובע את אורך משיחות המכחול. ערך אפסי יציג משיחות קצרות ומקוטעות וערך מירבי יציג משיחות ארוכות וחלקות. שימו לב שבמידה וקבעתם ערך נמוך ב-Stylization- השפעת מכוון זה תהיה מופחתת. Scale- מכוון זה קובע את מידת ההבלטה של הצבע- בפועל מכוון זה שימושי רק אם סומנה האפשרות Lighting שבתחתית החלון. ניתן לדמות את הציור בצבעי שמן למבנה של בניין הכולל יסוד (שכבת צבע ראשונה) וקומות (שכבות צבע המונחות זו על גבי זו). שכבות צבע יוצרות נפח ומראה של עובי למשיחות המכחול. בשילוב עם האפשרות Lighting ניתן לקבוע אם הציור בעל שכבת צבע דקה (ערך נמוך עד אפסי), או בנוי ממספר שכבות צבע (ערך בינוני-גבוה). Bristle Detail- מכוון זה קובע את מידת ההטבעה ששערות המברשת ישאירו על הציור. ערך אפסי ישיג מראה רך ואילו ערך גבוה ישיג חריצים עמוקים- גם כאן מכוון זה ישפיע רק אם סומנה האפשרות Lighting. Lighting- קטגוריה זו מציעה שני מכווני תאורה המאפשרים להעניק למשיכות המכחול נפח: Angle- מכוון זה מאפשר לקבוע את זוית האור המאירה את משיכות המכחול- מאפיין זה חשוב גם במקרים בהם בכוונתכם לשלב את התמונה בתמונה אחרת. Shine- מכוון זה קובע את מידת הבהירות של מקור התאורה ואת מידת החזרת האור ממשטח הצבע. ערך גבוה עלול להבליט את משיכות המכחול.

1. תמונת המקור 2. Stylization= 2, Cleanlines=5 .3 Stylization= 10, Cleanlines=10

שימו לב שבערכים גבוהים חלק מהפרטים החשובים, כמו העיניים, נמרחים ומאבדים צורה. הפתרון בהמשך...

 

02 איך משתמשים בפילטר

לאחר התנסות בפילטר מתברר שבמרבית המקרים גרירת המכוונים מיטיבה עם אזור מסויים בתמונה ומזיקה לאזורים אחרים. לדוגמא, הגדלת הערך במכווני Stylization ו-Cleanlines יוצרת משיכות מכחול חלקות התורמות למראה המצוייר, אך מזיקות לאזורים עם פרטים עדינים כמו העיניים. שימוש בקטגוריה Lighting אמנם מוסיף תחושה של עובי לצבע האופיינית לצבעי שמן, אך לרוב התוצאה גסה מדי. אוקיי, אז מה עושים? הרעיון הוא להפעיל את הפילטר על מספר עותקים של התמונה בערכים שונים ולשלב בין העותקים. אל דאגה זה הרבה יותר קל ממה שנדמה.

  1. כאמור, ראשית יש לשכפל את שכבת הרקע באמצעות קיצור המקלדת Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות.

  2. כעת יש להמיר את השכבה המשוכפלת לשכבת פילטרים חכמה באמצעות הפקודה Convert for Smart Filters מתפריט Filter.

  3. יש להפעיל את הפקודה Oil Paint מתפריט Filter>Stylize. בהפעלה הראשונית של הפילטר אנחנו מספקים את המראה הכללי של התמונה- ללא התחשבות בשלב זה בפרטים העדינים. לכן קבענו את הערכים: Stylization= 2 ,Cleanlines=8 שאר הערכים נותרו מאופסים והאפשרות Lighting לא מסומנת. יש לאשר את חלון הפילטר (OK).

  4. כעת יש לשכפל את השכבה (Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות) ולבצע לחיצה כפולה על צמד המילים Oil Paint המוצמד לשכבה בחלון השכבות ובחלון הפילטר שנפתח יש לעדן את הערכים- אנחנו קבענו את הערכים Stylization= 1, Cleanlines=2- (שאר הערכים עדיין מאופסים). יש לאשר את החלון (OK).

  5. בשלב זה, כדי להסתיר את תכולת השכבה יש להחזיק את מקש option במק, או alt בחלונות וללחוץ על כפתור המסיכה שבתחתית חלון השכבות.

  6. כדי לחשוף את הפרטים בשכבה זו יש לבחור בכלי המכחול, במברשת רכה ובצבע חזית לבן ולצבוע את האזורים בהם קיימים פרטים עדינים שאינכם רוצים שייפגעו מהפילטר, למשל אזור העיניים בדוגמא.

  7. השלב האחרון הוא להדגיש פרטים כמו מרקמים ומשיכות צבע כדי לתרום למראה של משיכות המכחול. כדי לעשות זאת יש לשכפל את שכבת האובייקט החכמה הראשונה (Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות) ולגרור אותה לראש רשימת השכבות.

  8. כעת יש לבצע לחיצה כפולה על צמד המילים Oil Paint המוצמד לשכבה בחלון השכבות ובחלון הפילטר שנפתח יש לקבוע את הערכים הבאים: Stylization = 3 , Cleanlines = 8 , Scale = 7 , Bristle Detail = 10 יש לסמן את האפשרות Lighting ולקבוע את הערכים: Shine = 1.5 , Angle = -45 שימו לב שאת ערך הזוית (Angle) קבענו בהתאם לזוית התאורה בתמונה. הערכים מתאימים לתמונה זו אבל עשויים להתאים גם לתמונות אחרות.

  9. כעת יש לחזור על סעיפים 5 ו-6 - בדוגמא זו צבענו בעיקר את אזור הבגדים- כדי להדגיש את המרקם של הבד.


הדוגמאות בצד ימין הן חלק מתמונת המקור ומשמאל לאחר השלבים המתוארים- שימו לב למריחת הצבע

 

03 טכניקה להחלקת שיער

בבסיס הפילטר Oil Paint מבצע מריחה חכמה של הפרטים בתמונה. ניתן לנצל תכונה זו כדי לתקן פגמים בשיער. בדוגמא שלפניכם השיער כולל נימים דקים וסוררים שמעניקים לו מראה יבש. באמצעות הפילטר Oil Paint ניתן להחליק אזורים אלו ולהעניק לו מראה יותר זורם ובריא.

  1. כאמור, ראשית יש לשכפל את שכבת הרקע באמצעות קיצור המקלדת Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות.

  2. כעת יש להמיר את השכבה המשוכפלת לשכבת פילטרים חכמה באמצעות הפקודה Convert for Smart Filters מתפריט Filter.

  3. יש להפעיל את הפקודה Oil Paint מתפריט Filter>Stylize. בחלון הפילטר יש לקבוע את הערכים הבאים: Stylization= 10, Cleanlines=10 שאר הערכים נותרו מאופסים והאפשרות Lighting לא מסומנת. יש לאשר את חלון הפילטר (OK).

  4. ברור לנו שבשלב זה התוצאה נראית מרוחה ומלאכותית למדי- אבל אל דאגה- השלב הבא ישיב את מראה השיער הבריא. יש להפחית את אטימות השכבה באופן מדורג עד לשלב בו השיער לא נראה מוחלק באופן מלאכותי- בדוגמא זו קבענו את הערך 60%. בתמונות אחרות יתכן ותיאלצו לקבוע ערך אחר.

  5. הפילטר מן הסתם החליק את כל הפרטים בתמונה- אנחנו מעוניינים רק בהחלקת השיער ולכן כדי להסתיר את תכולת השכבה יש להחזיק את מקש option במק, או alt בחלונות וללחוץ על כפתור המסיכה שבתחתית חלון השכבות.

  6. כדי לחשוף רק את השיער יש לבחור בכלי המכחול, במברשת רכה ובצבע חזית לבן ולצבוע את את אזור השיער.

מימין תמונת המקור- שימו לב לנימי השיער הבהירים. ומשמאל לאחר הפעלת הפילטר

 

04 ציור מתמונה

הטכניקה הבאה נעזרת ביכולת של הפילטר להחליק ולמרוח פרטים בתמונה ליצירת איור ססגוני.

  1. ראשית יש להפריד את האובייקט מהרקע- אנחנו נעזרנו בפקודה Subject מתפריט Select ולאחר מכן לחצנו על כפתור המסיכה בתחתית חלון השכבות.

  2. כעת יש להמיר את השכבה לשכבת פילטרים חכמה באמצעות הפקודה Convert for Smart Filters מתפריט Filter.

  3. יש להפעיל את הפקודה Oil Paint מתפריט Filter>Stylize. בחלון הפילטר יש לקבוע את הערכים הבאים: Stylization= 10, Cleanlines=10 שאר הערכים נותרו מאופסים והאפשרות Lighting לא מסומנת. יש לאשר את חלון הפילטר (OK).

  4. כעת יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי (A) ולבחור ב-Posterize. בחלון ההתאמה יש לקבוע את הערך 4.

  5. בשלב זה, לצביעת התמונה, יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי (A) ולבחור ב-Gradient Map. בחלון ההתאמה יש ללחוץ על רצועת המעבר (B) לכניסה לחלון עורך מעבר הצבע ולקבוע מעבר משחור לצהוב חיוור בדומה לדוגמא. אם אתם רוצים להשתמש במעבר הצבעים שיצרנו ליחצו על קישור זה להורדת המעבר ולאחר מכן לטעינת המעבר יש ללחוץ על כפתור Import (C), בחלון שנפתח לבחור בקובץ שהורדתם ולאשר את החלון.

  6. כעת יש לבחור את כל השכבות בחלון השכבות וליצור מהן קבוצה על ידי לחיצה על כפתור הקבוצה בתחתית חלון השכבות (D). יש להחליף את שיטת השילוב של הקבוצה ל-Normal (E).

  7. לסיום יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי (A) ולבחור ב-Gradient. בחלון ההתאמה יש לבחור במעבר הצבע שיצרתם. בשדה הזוית יש לקבוע את הערך 0 ולאשר את החלון.

  8. יש לגרור את השכבה לתחתית חלון השכות מתחת לקבוצה.

 



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page