top of page

סודות הפילטרים 12- JPEG Artifacts Removal

לא אחת מציגה פוטושופ מאפיין שמצליח להרים גבות ולתהות ״איך לא חשבו על זה קודם״. גירסה 2021 של פוטושופ הציגה לראשונה גלריית פילטרים הנעזרים בבינה מלאכותית. אחד מהם מתייחס לאחת הבעיות הנפוצות ביותר בעבודה עם קבצים דחוסים. פורמט JPEG נחשב לפורמט הנפוץ ביותר בשלושת העשורים הקודמים ועדיין קשה לחזות את היעלמותו. מדובר בפורמט שפותח עוד בשנות ה-80 ועל אף יעילותו כולל מנגנון הגורם לאיבוד נתונים ולעיתים להרס התמונה. תמונות שנשמרו בדחיסה גבוהה עשויים להציג תופעות של צמצום טווח הצבעים אזורים מפוקסלים ועוד. הפילטר JPEG Artifacts Removal הממוקם בגלריית הפילטרים Neural Filters מאפשר לתקן את הנזק שנגרם לתמונה, לשחזר פרטים אבודים ובשורה התחתונה להחיות פיקסלים שנדחסו למוות ולפרקים לגרום לכם לשמיטת לסתות... במאמר זה נסביר איך פילטר זה עובד.

 

01 למה צריך את הפילטר?

לפני שנציג את יכולות הפילטר כדאי להבין כיצד דחיסת פורמט JPEG עובדת. אלגוריתם הדחיסה מוותר על פרטים בתמונה כדי להפחית את נפח הקובץ. אמנם מדובר במנגנון דחיסה יעיל אך כזה המציג לא מעט חסרונות. לדוגמא, שמירת הקובץ מספר פעמים תביא להפחתה באיכות הקובץ, בייחוד אם בכל שמירה נבחרה דחיסה שונה. כדי להבין מה הפילטר עושה, לפני הכל, יש לפתוח תמונה שנדחסה. בדוגמא שלפניכם בחרנו בתמונה שנדחסה בחלון השמירה לאיכות נמוכה (Low). התוצאה- מעבר הצבע בשמיים הפך למדורג, קצוות האובייקטים הפכו למדורגים (׳מפוקסלים׳) ומבט בוחן בתצוגה מוגדלת מציג תמונה שאיבדה משמעותית מאיכותה.

 

02 למה צריך את הפילטר?

באופן כללי לא ניתן לשחזר מידע שאבד. מסיבה זו פורמט JPEG נחשב מאז ומעולם לפורמט של פשרות. מוותרים על מידע בתמורה להפחתה בנפח הקובץ- בעיקר לצורך טעינה מהירה יותר של אתר אינטרנט. אבל כאן נכנסת לתמונה טכנולוגיית הבינה המלאכותית של Adobe. ביכולתה של טכנולוגיה זו לנתח את התמונה ולהחליף את הפיקסלים שנפגעו כתוצאה מהדחיסה. אם קיבלתם קובץ שנפגע אנושות מתופעות הלוואי של השמירה בפורמט JPEG- פילטר זה יהווה גלגל הצלה.

 

03 איך עובדים עם הפילטר?

ראוי לציין שלהפעלה ראשונית של הפילטר נדרש חיבור לאינטרנט להורדת הפילטר. נפח הפילטר הוא כ-5 מגהבייט ולאחר הורדתו ניתן להשתמש בו ללא חיבור לאינטרנט.

  1. כאמור, יש לפתוח תמונה שנפגעה מדחיסת יתר.

  2. יש להפעיל את הפקודה Neural Filters מתפריט Filter. עם פתיחת החלון בפעם הראשונה יוצג חלון הסבר- ניתן ללחוץ בתחתית החלון על כפתור Skip Tour לויתור על ההסבר.

  3. כעת יש ללחוץ על כפתור הענן שלצד שם הפילטר להורדתו (A) או על כפתור Download שבצידו הימני של חלון הפילטר (B).

שימו לב! במידה והפילטר אינו זמין (אפור) יתכן וכרטיס המסך שברשותכם מיושן או זקוק לשדרוג מנהל ההתקן שלו.

הפילטרים שחלון Neural Filters מציע נתמכים בחלונות בכל גירסאות של מערכת הפעלה 10 ובמק כל הפילטרים יהיו זמינים במערכת ההפעלה MacOS 10.15 ומעלה וחלקם לא יהיו זמינים ב-MacOS 10.14.


  1. כעבור מספר שניות הפילטר יהיה זמין להפעלה- יש ללחוץ על המתג להפעלתו (C). כעת, בצידו הימני של החלון יופיע תפריט המאפשר לבחור בעוצמת פעולת הפילטר (D). במידה ומדובר בתמונה שנדחסה ואיבדה הרבה פרטים - מומלץ לבחור באפשרות High. במידה והדחיסה כמעט ובלתי מורגשת מומלץ לבחור ב-Medium. בחירה באפשרות Low תבצע תיקון מזערי בקובץ. ראוי לציין שפוטושופ נעזרת במספר שיטות לתיקון אזורים שנפגעו. החל בטשטוש קל של מעברי צבע, עבור בהוספת רעש מזערי להחלקת המעבר וכלה בשחזור פרטים שלא ברור מאיפה הגיעו...

  2. בתחתית החלון בקטגוריה Output ניתן לבחור כיצד הפילטר ייצר את התוצאה (E)- על השכבה הנוכחית (Current Layer), שכפול של השכבה (Duplicate Layer), שכפול של השכבה עם מסיכה על האזור המתוקן (Duplicate Layer Masked), שכבה חדשה עם השינויים בלבד (New Layer) ו-שכבת אובייקט חכם (Smart Filter). האפשרות האחרונה היא הסבירה מבין כולן מאחר והיא מאפשרת לשוב ולערוך את ההאפקט.

  3. במידה ונבחרה האפשרות האחרונה המומלצת (E), אישור החלון (F) ימיר את השכבה לשכבת פילטרים חכמה. כעת, אם בהמשך תרצו לערוך את הפילטר, לחיצה כפולה על שם הפילטר (Neural Filters) שמתחת למסיכת הפילטר תפתח את חלון הפילטר ותאפשר בחירה בעומת תיקון אחרת. אם ביצעתם שינויים בחלון והתחרטתם- לחיצה על כפתור האיפוס (G) ישיב את התפריט למצב הראשוני לפני השינויים.

  4. חלקכם ודאי שואלים ״האם די בהפעלה יחידה של הפילטר בעוצמה גבוהה (High) כדי לתקן את כל נזקי הדחיסה בתמונה?". התשובה כמובן היא- תלוי במצבה הראשוני של התמונה. במידה והתמונה נפגעה באופן אנוש מהדחיסה לעיתים יהיה צורך בהפעלת הפילטר מספר פעמים. זהירות- הפילטר לא מתמודד היטב עם אזורים בהם קיים מידע בעל פירוט עדין. מסיבה זו, אם בכוונתכם להפעיל את הפילטר מספר פעמים- מומלץ לשכפל קודם את השכבה (Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות), להפעיל את הפילטר באמצעות הפקודה Neural Filters מתפריט Filter (הפילטר יופיע בראש הרשימה) ולאשר את החלון.

  5. בשלב זה, סביר שחלק ניכר מהאזורים שנפגעו יתוקן וחלק ינזק. להסתרת האזורים שניזוקו מהפעלה שניה של הפילטר יש לסמן את השכבה המשוכפלת וללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור המסיכה.

  6. יש לבחור בכלי המכחול, במברשת רכה ובצבע חזית שחור ולצבוע בעדינות את האזורים העדינים שניזוקו לשחזורם.

מימין תמונת המקור ומשמאל לאחר הפעלת הפילטר מספר פעמים. שימו לב שבשמיים עדיין נותרו מעברי צבע שבורים- הפתרון בסעיף הבא

 

04 תיקון מעברים שבורים- שלב ראשון

לעיתים גם הפעלה כפולה, משולשת או מרובעת של הפילטר לא תסייע בתיקון מעברי צבע שבורים, או מדורגים. הבינה המלאכותית לא תמיד מזהה את הבעיה שכל כך בולטת לעין האנושית. כדי לפתור את הבעיה יש לנקוט בשיטה הנעזרת בשני שלבים. השלב הראשון הוא לבחור את האזור הבעייתי.

  1. לשם כך יש להפעיל את הפקודה Color Range מתפריט Select.

  2. בחלון שנפתח יש להזיז את הסמן לעבר התמונה ולדגום את השמיים. כעת יש לבחור בכלי ההוספה לדגימה (A) ולדגום אזורים נוספים בשמיים לדגימתם.

  3. על מנת לוודא שבחרתם היטב את השמיים כדאי לבחור בתחתית החלון מתפריט התצוגה המקדמת של הבחירה את האפשרות White Matte (B)- אפשרות זו תציג את השמיים על גבי רקע לבן (C).

  4. כעת ניתן להגדיל את טווח הצבעים שייבחרו על ידי גרירת מכוון Fuzziness ימינה. ניתן להגביל את הבחירה רק לאזורים שנדגמו על ידי סימון האפשרות D) Localized Color Clusters) וגרירת מכוון Range שמאלה (E). שימו לב שבשלב זה יהיה עליכם ללחוץ על אזורים נוספים בשמיים לבחירתם.

  5. אם אתם מרוצים מהבחירה כל שנותר הוא לאשר את החלון (OK).

  6. כעת יש ליצור מאזור הבחירה שכבה על ידי שימוש בקיצור המקלדת Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות.

05 תיקון מעברים שבורים- שלב שני

כעת כשאזור השמיים הופרד לשכבה נפרדת ניתן להחליק אותו. שימו לב שאין טעם לטשטש את האזור מאחר ופעולה זו עשוייה ליצור הילות בלתי רצויות.

  1. כדי לפתור את הבעיה יש להפעיל את הפקודה Camera Raw Filter מתפריט Filter. שימו לב שאם הפילטר לא זמין סביר שמודל הצבע שלכם לא RGB. כדי לבדוק אם זה המקרה יש ללחוץ על תפריט Image>Mode ולבדוק שמסומנת האפשרות RGB Color.

  2. בחלון שנפתח בקטגוריה Basic יש לגרור שמאלה את מכוון Texture ולאחר לגרור במתינות שמאלה את מכוון Clarity (A).

  3. כעת, כדי להחליק את מעברי הצבע יש לגלול מטה לקטגוריה Detail ולגרור את מכוון Color Noise ואת מכוון Smoothnes ימינה בהתאם לתמונה. כל שנותר הוא לאשר את החלון (OK) (B).

  4. במידה והעננים ניזוקו יש להוסיף לשכבה מסיכה ולצבע באמצעות כלי המכחול את האזורים שניזוקו.

מימין התמונה לאחר הפעלת הפילטר ומשמאל לאחר טיפול באזור השמיים באמצעות חלון הפילטר Camera Raw Filter

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page