חדר הסודות של לייטרום 75 - סודות רוויית הצבעים
- יגאל לוי

- 28 בנוב׳
- זמן קריאה 5 דקות
לכל צבע שלושה מרכיבים: גוון (Hue), רווייה (Saturation) ובהירות (Luminosity). לכל אחד מהמרכיבים השפעה ישירה ודרמטית על מראה הצבע. בעוד הגוון מגדיר את הצבע הכללי, שני המרכיבים האחרים קובעים עד כמה הצבע יהיה בהיר או כהה, ומה תהיה עוצמתו. רווייה (Saturation) מגדירה את עוצמת הצבע. צבע רווי נראה חי, בולט לעין ולעיתים משמש להדגשת אזור בתמונה. צבע בעל מרכיב רווייה נמוך נראה דהוי, חסר חיים ובמקרים קיצוניים נוטה לאפור. במאמר זה נסביר כיצד להוסיף או להפחית רווייה באופן חכם ומדוייק, נציג דרכים להוספת רווייה כללית לצד שליטה בררנית ברוויית הצבעים ונספק טיפים לשליטה נכונה ברווייה.
01 מהי רוויית צבע?
רוויית צבע נמדדת באחוזים כשאחוז נמוך מייצג צבע בלתי רווי ואחוז גבוה מייצג צבע רווי. ככל שאחוז הרווייה גבוה הצבע ייראה חי ובולט יותר וככל שהצבע פחות רווי הוא מתקרב לאפור וברמה הנמוכה ביותר (0%) הצבע הופך ללבן, אפור או שחור - בהתאם לרמת בהירותו. שימו לב לדוגמאות - בתמונת המקור (A) רוויית הצבעים מאוזנת. גרירת מכוון הרווייה הכללית (Saturation) ימינה לערך המירבי (100%) יוצרת רווייה מוגזמת שנראית מלאכותית ולא נעימה לעין. הפחתת הרווייה באופן משמעותי (80%-) יוצרת תמונה בגוונים פסטליים (C). צבעים חיים ורוויים מוסיפים לדינמיקה בתמונה ואילו צבעים דהויים או פסטליים משרים אוירה רגועה יותר. ביטול מוחלט של הרווייה (100%-) מסיר את הצבע ומאפשר לצופה להתמקד בפרטים בלבד. משמע, לעיתים הצבע מספר את הסיפור ולפעמים הוא רק מסיח דעת.

02 העצמת רווייה כללית
לייטרום מציעה מספר דרכים להוספת צבע לתמונה - הראשונה והפחות מובנת מאליה היא הוספת ניגודיות - פעולה זו אמנם מקצינה במידה מסויימת את ההבדל בין האזורים הבהירים לכהים, אך עצם כך מוסיפה רווייה לתמונה. זוהי הסיבה העיקרית שהקטגוריה Tone Curve מציעה מכוון בשם Refine Sat שתפקידו למתן את הרווייה שנוספה כתוצאה מהוספת ניגודיות.
שני המכוונים העיקריים להוספת רווייה כללית לתמונה הם Saturation ו-Vibrance. Vibrance - מכוון זה מאפשר הוספת רווייה ברירנית, משמע לצבעים משניים בגלגל הצבעים, או צבעים בהם חסרה רווייה. גרירת המכוון ימינה תוסיף רוויה למרבית הצבעים בתמונה להם חסרה רווייה ותמנע הוספת רווייה לגוונים כתומים וזאת כדי למנוע פגיעה בגווני עור בעת הוספת רווייה לתמונה. Saturation - מכוון זה יוסיף רווייה לכלל הצבעים בתמונה ללא התחשבות במידת הרווייה של הצבעים.
רגע, אז במי להשתמש? ברוב עבודות העריכה המקצועיות מתחילים עם Vibrance כדי להחיות את צבעי התמונה באופן טבעי, ורק אם צריך מוסיפים מעט Saturation לשליטה כללית ברוויה.

03 הוספה והפחתת רווייה ברירנית - 1
הוספת רווייה לצבעי התמונה עשויה במקרים מסויימים להחיות את התמונה, להבליט את הנושא ולמשוך את עיני הצופה. אז אם כך פני הדברים, מדוע בעצם לא להוסיף רווייה לכל תמונה? להוספת רווייה מספר השלכות שכדאי לקחת בחשבון, ראשית הוספת רווייה מוגזמת עלולה לפגוע בפרטים בתמונה, לספק מראה זרחני, מלאכותי ובלתי נעים לעין ובנוסף לפגוע בסיכוי להשגת תוצאה זהה בשלב ההדפסה. שנית, לעיתים צבעים רוויים אינם מתאימים לתמונה, לנושא המצולם ולמסר שהצלם מבקש להעביר. מעבר לכך, לשליטה נכונה ברוויית הצבעים כדאי להכיר מספר טכניקות שעושות את ההבדל בין תמונה בה הצבעים רוויים- אך במידה, לבין תמונה שצבעיה הועשרו באופן מלאכותי ושגוי. אחת הדרכים להבליט את הנושא היא להוסיף רק לו רווייה ולעיתים אף לעמעם או להפחית את הרווייה של הצבעים סביבו. ניתן לעשות זאת באמצעות כלי המסכות. בדוגמא הבאה היום היה סגרירי והבתים צבעוניים. על מנת להגיש את צבעוניותם נעמעם את רוויית הצבעים של הרקע.
כדי לעשות זאת יש לבחור בכלי המסכות (A) וללחוץ על כפתור Sky.
כעת בתת־הקטגוריה Color יש לגרור את מכוון Saturation שמאלה עד הסוף.
על מנת לעמעם את צבע החומה באזור התחתון של התמונה יש לבחור בכלי המסכות, ללחוץ על כפתור הפלוס (+), לבחור ב-Linear Gradient ולגרור אותו באופן אלכסוני וקצר מקצה החומה העליון ועד לתחילת הגדר וכמו קודם יש לגרור את מכוון Saturation שמאלה עד הסוף.
כל שנותר הוא ללחוץ על כפתור העריכה (B) ולגרור את מכווני הרווייה ימינה (C).
במידה והגדלת הרווייה פגעה בדמויות המצולמות ניתן לבחור בכלי המסכות (A), ללחוץ על כפתור הפלוס (+), לבחור ב-Select Objects ולאחר לצבוע את הדמויות ולגרור את מכוון הרווייה מעט שמאלה.

04 הוספה והפחתת רווייה ברירנית - 2
הדרך הטובה ביותר להוסיף ולהפחית רווייה לצבעים מסויימים בתמונה היא באמצעות הקטגוריה Color Mixer (A). קטגוריה זו מאפשרת לשלוט בכל מרכיבי הצבע (בהירות, רווייה וגוון) של 8 צבעים. באופן זה ניתן להבליט צבעים מסויימים ולעמעם את השאר. בדוגמא שלפניכם תמונה שצולמה באתיופיה - הבגדים אמנם מרופטים אך צבעוניותם בולטת למרחוק. במידה ונגדיל את רוויית כל הצבעים בתמונה נאבד מייחודיות הלבוש. בתמונה זו בחרנו כאמור ב-Color Mixer (A) ובתת הקטגוריה Mixer (B) ולאחר לחצנו על לשונית Saturation (C).
בשלב זה הגדלנו את רוויית מרבית הצבעים למעט הכחולים (שמיים) והכתומים המשפיעים על גוון העור וחומת האבנים (D). הקטגוריה Color Mixer מספקת תת־קטגוריה בשם Point Color (E) המאפשרת שליטה יותר מדוייקת על טווח הצבעים. על תת־קטגוריה זו ניתן לקרוא במאמר זה.

05 הוספה והפחתת רווייה כללית משופרת
הסכנה בגרירה לא מתונה של מכווני הרווייה היא בהענקת מראה מלאכותי לצבעים שאינו מיטיב עם התמונה. מכווני הרווייה (Saturation) שבקטגוריה (A) Calibration מאפשרים להגדיל באופן דרמטי את רוויית צבעי היסוד ללא תופעות לוואי מוכרות. למעשה, נדמה שהוספת רווייה בקטגוריה זו מוסיפה סוג של ניגודיות המבליטה יותר פרטים. בדוגמא שלפניכם גררנו באופן משמעותי את מכווני הירוק והכחול הראשי - ועדיין המראה טבעי יחסית - שימו לב שגרירה מוגזמת של המכוונים עלולה להדגיש צבעים שלא נצפו במציאות. בנוסף ראוי לציין שגרירת מכוון הרווייה כאן משפיעה לא רק על צבע היסוד, אלא גם על הצבע המשלים בגלגל הצבעים. לדוגמא, גרירת מכוון Saturation ב-Blue Primary תגדיל את רוויית הכחולים ובנוסף גם את הצהובים המשלימים את הכחול בגלגל הצבעים. הגדלת הרווייה בקטגוריה זו יוצרת צבעים בעלי מראה חי ועדיין בגבולות הטעם הטוב. החיסרון היחידי הוא שהגדלת הרווייה בכל אחד מהמכוונים משפיעה על הרווייה הכללית ואיננה ברירנית.

06 השורה התחתונה
רוויית צבעים נוספת או נגרעת מהתמונה בדרכים שונות ולעיתים עקיפות. לדוגמא, הגדלה או הפחתת ניגודיות משפיעה ישירות על רוויית הצבעים. פרופילי צבע משפיעים ישירות על רוויית הצבעים - בחירה, למשל בפרופיל Adobe Natural תפחית רווייה ואילו בחירה ב-Adobe Vivid תגדיל את רוויית הצבעים. בחירה בפרופיל Adobe Monochrome תבטל לגמרי את רוויית הצבעים ותמיר את צבעי התמונה לגווני אפור. שימוש בקטגוריה Color Grading מחייב הוספת רווייה לתמונה, מאחר וגרירת העיגול באחד מגלגלי הצבע כלפי חוץ מוסיפה רווייה.
בשורה התחתונה - מאחר ורווייה מהווה מרכיב בצבע, היא מושפעת מכל עריכה שתבצעו - אם למשל תכהו את השחורים - תוסיפו רווייה כי הגדלתם את הניגודיות, אם תכהו את האזורים הבהירים או הלבנים תפחיתו בפועל רווייה. הרעיון הוא להיות מודע להשפעת העריכה שלכם על מרכיב זה ולהימנע מהוספה מוגזמת של רווייה כדי למנוע תוצאות מלאכותיות.
אוקיי, אז אחרי כל עומס המידע הזה איך אנחנו ממליצים להוסיף רווייה? לפני הכל מומלץ לבצע איזון לבן כדי להסיר כל סטיית צבע ולאחר להתחיל בפרופיל הצבע - אם התמונה תיהנה מרוויית צבעים - מומלץ לבחור בפרופיל שמוסיף רווייה והראשון שבהם הוא פרופיל ברירת המחדל - Adobe Color. גם פרופילים נוספים כמו Adobe Landscape ו-Adobe Vivid יעשו את העבודה היטב. במידה ואתם זקוקים למנה נדיבה של רווייה - עשו זאת בקטגוריה Calibration. אם אתם מעוניינים להגדיל רווייה של צבעים מסויימים ולהפחית רווייה של צבעים אחרים - הקטגוריה Color Mixer תשרת אתכם היטב. לסיום אזהרה חשובה - במידה והתמונה מיועדת לדפוס, הגדלת הרווייה עלולה להקטין את הסיכוי לנאמנות צבעים. צבעים רוויים או זרחניים הם מחוץ לטווח הצבעים להדפסה - הביאו זאת בחשבון.

כל התמונות במאמר צולמו ע״י יגאל לוי | כל הזכויות שמורות ©




תגובות