top of page

חדר הסודות של לייטרום - מאסטר במסכות - 1

בעת עריכת תמונה בלייטרום חשוב לאמץ גישה מדורגת: להתחיל בתיקונים הרחבים והכלליים, ורק לאחר מכן לרדת לפרטים הקטנים. עבודה מהמאקרו אל המיקרו יוצרת בסיס מאוזן שעליו ניתן להדגיש את המרכיבים המרכזיים, לעמעם אזורים אחרים ולהעניק לכל חלק בתמונה את תשומת הלב המדויקת לה הוא זקוק. בדרך זו נשמרת אחידות והרמוניה מבלי לוותר על שליטה מלאה בתוצאה הסופית. המסכות בלייטרום הן מהכלים העוצמתיים ביותר שזמינים לצלמים בעידן הדיגיטלי. הן מאפשרות עריכה כוללנית ופרטנית ופותחות דלת לעולם עשיר של יצירתיות. במאמר זה נגלה כיצד להשתמש בהן כדי למצות את מלוא הפוטנציאל הגלום בכל צילום.

01. המכשולים בדרך למסכה מושלמת

כלי המסכות מציג מספר כלים חכמים הנעזרים בבינה מלאכותית כדי לבחור אזורים, עצמים ואנשים. אך מוצלח ככל שיהיה, על מנת שהכלי יימלא את ייעודו באופן מיטבי, עלינו להכיר את מגבלותיו, להבין מדוע אינו עובד כהלכה וכיצד עוקפים מגבלות אלו. טיפים אלו יסייעו לכם לנצל את הנשק הסודי של מקצועני עיבוד תמונה.

  • מסכה מרצדת - סדר הפעולות שאתם מבצעים קריטי להשגת התוצאה המיטבית. תמונות שצולמו ברגישות חיישן (ISO) גבוהה עשויות להציג רעש/גרעיניות בתמונה. כתוצאה מכך המסכות שלייטרום תייצר עלולות לרצד מאחר וקווי המתאר של עצמים בתמונה אינם חלקים. במידה ובכוונתכם ליצור מסכות לשיפור התמונה, מומלץ קודם לטפל בגרעיניות בקטגוריה Detail ולאחר מכן לבצע תיקונים באמצעות כלי המסכות.

  • מסכה מצומצמת - לייטרום מאפשרת להחסיר אזורים מהמסכה כדי לדייק את השפעתה. אחת מפעולות ההחסרה הפחות נפוצות היא הפחתת צבע. בדוגמא שלפניכם אנו מעוניינים להגדיל את הצלילות בכלי החקלאי, למעט הגלגלים. ראשית בחרנו את הכלי באמצעות לחיצה על כלי המסכות (A) ובחירה ב-Subject. על מנת להחסיר את הגלגלים סימנו את המסכה ולחצנו על כפתור Subtract (B) ומהתפריט הנשלף בחרנו ב-Color Range. בשלב זה דגמנו את הצבע הצהוב מהגלגל להחסרתו מהמסכה (C). שימו לב שבמידה והיינו מחסירים את האזור באמצעות כלי המכחול, או כלי בחירת האובייקט - לא ניתן היה להעתיק את העיבוד והמסכות לתמונה דומה אחרת ללא תיקון המסכות הידניות.

  • עריכת סדר המסכות הפנימיות - כאמור, בחירת אזור מסוים בתמונה לא תמיד תספק תוצאה מדוייקת. לעיתים, לדיוק המסכה, יש צורך להחסיר או להוסיף אזור בתמונה. לדוגמא, בחירת הכלי החקלאי בדוגמא בחרה גם את השמיים הנצפים מבעד לזגוגית. על מנת להחסיר את השמיים יש ללחוץ על כפתור Subtract ומהתפריט הנשלף לבחור ב-Select Sky. העניין הוא שם רציתם להוסיף אזור למסכה הנמצא בחפיפה עם אחת המסכות הפנימיות אתם עשויים לגלות עובדה מעניינת - מה שקובע בפועל הוא המסכה העליונה ביותר. במילים אחרות אם ערכתם מסכה על ידי הוספה או החסרה של אזור בתמונה ונדמה שהתוצאה שקיבלתם שונה ממה שציפיתם - שווה לנסות לשנות את סדר המסכות הפנימיות באמצעות גרירתן (D). בדוגמא זו גררנו למשל את מסכה החסרת השמיים מעל מסכת החסרת הרקע והתוצאה הייתה מדוייקת יותר.


מסכה מצמצמת

02. עדכון מסכות וסדר העיבוד

התוספת של מסכות מבוססות בינה מלאכותית ופרופילים סתגלניים ללייטרום יצרה בעיה לא צפויה. אם למשל ערכתם את השמיים ולאחר החלטתם להסיר עמוד חשמל או ציפור, הרי שהמסכה לא התעדכנה באופן אוטומטי ובפועל האזור שהוסר הציג כתם רפאים מוזר. עד לעדכון 14.4, לייטרום הציגה חיווי של נקודה אדומה מתחת לכלי המסכות (A) שהעיד שהתמונה כוללת מסכה אחת או יותר שאינן מעודכנות. הבעיה לא נגמרה במסכות, הפרופילים הסתגלניים שנוספו לאחרונה מנתחים בפועל את התמונה ומבצעים תיקונים טונאליים בהתאם. במידה וערכתם אזורים מסויימים - לייטרום תזהיר שהפרופיל כבר לא מעודכן. עדכון 14.4 מציג בסרגל הכלים כפתור חדש (B) המאפשר לעדכן את התמונה ואת המסכות בהתאם למצב הנוכחי. כברירת מחדל הכפתור מעומעם. במידה ונדרשים עדכונים הוא מואר בצהוב (B) ולחיצה עליו תציג את הסיבה או הסיבות לעדכון (C) וכפתור (Update) (D) שלחיצה עליו תעדכן את המסכות. חלק מהעריכות, למשל מסכות וטשטוש עדשה (קטגוריה Lens Blur) יציגו כפתור מחזורי (E) שלחיצה עליו תעדכן את הטשטוש. כפתור זהה יופיע לצד עדכון פרופילים סתגלניים. שימו לב ששימוש בכלי ההסרה, במנגנון Denoise ובאפשרות Super Resolution גורר יצירה מחדש של פיקסלים ולכן בעת העדכון התוכנה נאלצת ליצור אותם מחדש.

האם חובה לעדכן? ברור שלא - אבל במקרים מסויימים אין ברירה. ההמלצה היא להקפיד על שלבי עבודה קבועים:

  1. קודם בצעו הפחתה של רעש.

  2. תיקונים כלליים (חשיפה, איזון לבן, צבע)

  3. (במידת הצורך) תיקוני עדשה

  4. טשטושי עדשה (במידת הצורך)

  5. פרופילים סתגלניים

  6. הסרה של עצמים מהתמונה

  7. תיקוני צבע נקודתיים

  8. מסכות

  9. אפקטים וחידוד

במידה וכפתור העדכון בכל זאת מואר - נסו לבצע את כל העדכונים כשלב אחרון בעבודה כדי שלא תצטרכו לשוב ולעדכן מסכות ופרופילים.


ree

03. בחירת עצמים מורכבים 1

על אף יכולותיה של הבינה מלאכותית לזהות ולסמן עצמים באופן מדוייק, גם לה יש מגבלות והיא עשוייה ולפספס אזורים. הכלל הוא פשוט - אם הבינה עשתה 90% מהעבודה - אפשר פשוט להשלים אותה. בדוגמא הבאה ניסינו לבחור את כתר הנחשים של ראש הדוגמנית באמצעות לחיצה על כפתור המסכות (A) ובחירה באפשרות Objects - בשלב זה צבענו את הכתר והתוצאה הייתה מעט מאכזבת. לייטרום לא בחרה את החללים הפנימיים בכתר. הפתרון במקרה זה הוא די פשוט - לחצנו על כפתור Subtract (B) ומהתפריט הנשלף בחרנו ב-(C) Select Sky - כעת התוצאה מדוייקת יותר.


מימין התוצאה לאחר תביעת אזור הכתר - לייטרום לא בחרה היטב את החללים הפנימיים. משמאל לאחר החסרת השמיים
מימין התוצאה לאחר תביעת אזור הכתר - לייטרום לא בחרה היטב את החללים הפנימיים. משמאל לאחר החסרת השמיים

04 בחירת עצמים מורכבים 2

כלי המסכות (A) מאפשר לבחור אזורים מורכבים בלחיצת כפתור. במקרים מסויימים, ליצירת מסכה מדוייקת, יש להשתמש בפקודת הוספה, החסרה או חפיפה. במקרים בהם צילמתם רצף תמונות יש חשיבות לאופן יצירת המסכות. כדי ליצור אוטומציה, למשל, מומלץ להימנע מכלים שהשימוש בהם מחייב צביעה חופשית, למשל כלי המכחול (Brush), או כלי בחירת העצם (Object) (B). הנה מספר דוגמאות לבחירת אזורים בתמונה.

  1. בחירת דמות - לבחירת הדמות בתמונה ניתן ללחוץ על כפתור Subject. במידה והפקודה לא עובדת היטב, או במקרה ואתם מעוניינים לבחור בדמות בלבד, משמע ללא השמשייה שהיא מחזיקה, ניתן להיעזר בכפתור Select People שבתחתית החלון. בחלון שנפתח יש ללחוץ על הדמות שמופיעה בעיגול ולאחר לסמן את האפשרות Entire Person ולאשר.

  2. בחירת הרקע - לבחירת הרקע סביב הדמות ניתן להיעזר בכפתור Background. העניין הוא שבפועל כפתור זה בוחר הכל מלבד הנושא וזה לא מספיק טוב. על מנת להחסיר את השמיים מהמשוואה ניתן ללחוץ על מסכת הרקע, ללחוץ על כפתור Subtract ולאחר לבחור ב-Select Sky.

  3. הכהיית האזור העליון של השמיים - קיימות מספר שיטות ליצירת ׳מסגור׳ של התמונה ומשיכת עיניי הצופה לנושא. אחת מהן היא להכהות את האזור העליון בשמיים. הבעיה היא שלעיתים האזור העליון בתמונה כולל מרכיבים נוספים כמו בניינים, או הרים. כדי לבחור רק את האזור העליון בשמיים יש לבחור בכלי המסכות ולאחר לבחור ב-Linear Gradient - כעת יש לגרור את הכלי מהאזור העליון בשמיים כלפי מטה. כעת, כדי להגביל את השפעת המסכה רק לגבולות השמיים יש להחזיק את מקש option במק, או alt בחלונות - הכפתורים Add ו-Subtract יתחלפו ב-(C) Intersect - לחיצה על הכפתור ובחירה בפקודה Select Sky (D) מהתפרט הנשלף תבחר את החפיפה בין המסכה שיצרתם לשמיים - בדיוק מה שאתם צריכים. כל שנותר הוא לגרור מעט שמאלה את מכוון החשיפה (Exposure).

  4. במידה וערכתם את המסכות לשביעות רצונכם כל שנותר הוא לעבור לתמונה הדומה הבאה וללחוץ על כפתור Previous הממוקם בפינה הימנית התחתונה של חלון התוכנה - לייטרום תעתיק את כל העריכות והמסכות ותתאים אותן לתמונה החדשה.


    ree

05. פיצול גוונים אזורי

לייטרום מציעה קטגוריה נפרדת לצביעת אזורי בהירות בשם Color Grading. הקטגוריה לא נועדה לתיקון צבעוניות, אלא כדי להוסיף אפקט לתמונה שיתמוך באוירה אותה אנו מנסים לשדר. הבעיה היא שקטגוריה זו משפיעה על כל צבעי התמונה ולא ניתן ליישם אותה על אזור באמצעות מסכה. מה אם למשל אנו מעוניינים להעניק אפקט של פיצול גוונים לרקע בלבד? הטריק הבא שימושי למקרים בהם אנו מעוניינים לתבל את התמונה באפקט המחמם את האזורים הבהירים ומכהה את הצללים לאזור אחד בתמונה.

  1. ראשית יש ללחוץ על כלי המסכות (A) ובחלון שנפתח יש ללחוץ על כפתור Background לבחירת הרקע בתמונה. בפועל לייטרום תבחר הכל מלבד הנושא בתמונה - בדיוק מה שאנחנו צריכים.

  2. כעת יש לגלול לתת־הקטגוריה Curve וללחוץ על כפתור החץ שלצידה כדי להציגה (B).

  3. בשלב זה, לבחירת ערוץ הצבע הכחול, יש ללחוץ על העיגול הכחול הממוקם מעל לעקומה (C).

  4. יש ללחוץ על השליש העליון בעקומה ולגרור את הנקודה מעט כלפי מטה (D) להוספת צהוב לאזורים הבהירים בתמונה ולאחר ללחוץ על השליש התחתון בעקומה ולגרור את הנקודה כלפי מעלה (E) להוספת כחול לאזורים הכהים בתמונה. אופן גרירת הנקודות בהתאם לתמונה. משמע, גרירת הנקודה העליונה כלפי מעלה תוסיפו יותר צהוב לאזורים הבהירים וגרירת הנקודה התחתונה כלפי מעלה תוסיפו כחול לצללים. אפקט זה מתאים לתמונות בהן יש מקור אור - הוספת צהוב לאזור מואר וכחול לאזור מוצלל מגדיל את אפקט התאורה ומקצין את האוירה.


ree

השורה התחתונה

היופי הוא בפרטים הקטנים - לצד תיקונים אזוריים מאפשר כלי המסכות לבצע תיקונים נקודתים, להוסיף מגע של קסם ובעיקר להבליט את הנושא. כלי זה מאגד מבחר כלים שכל אחד מהם הוא עולם ומלואו. במאמרים הבאים נוסיף טיפים שימושיים לניצול כלים אלה לתיקון ולהוספת אפקטים לתמונה.

כל התמונות במאמר צולמו על ידי יגאל לוי ©

תגובות


bottom of page