מה חדש בלייטרום גירסה 11.4

חודשיים חלפו מהעדכון הקודם וב-adobe החליטו להישמע לתלונות המשתמשים ולבצע מקצה שיפורים לחידושים הלא אפויים של גירסה 11. מרבית העדכונים הקטנים לאורך השנה מציעים שיפורים קוסמטיים לצד הוספת תמיכה במצלמות ועדשות. לעומת זאת עדכון 11.4 מציע מספר תכונות ומאפיינים שמשתמשים חיכו להם זמן רב. החל במכוון לעמעום והעצמת השפעת ערכות פיתוח, העתקה וצירוף פיתוח הכולל מסכות המתאימות עצמן לתכולה, היפוך מסכה מורכבת בלחיצת כפתור ועוד. לגירסה זו נוספו ערכות פיתוח חדשות הנעזרות בבינה מלאכותית כדי לבחור את האזור שיושפע. מדובר בעדכון חשוב ומשמעותי המשפר את חוויית המשתמש ומכין את הקרקע לגירסה המלאה הבאה.

 

האם כדאי לעדכן?

השאלה הראשונה שצריך לשאול עצמו כל משתמש היא ״האם שווה לי לעדכן״. נכון, אם אנחנו מנויים על הענן של adobe והעדכון לא כרוך בתשלום ובשורה התחתונה כל שעלינו לעשות הוא ללחוץ על כפתור Update שלצד גירסה 11.4 של לייטרום בלוח הבקרה של הענן היצירתי. העניין הוא שמאוד מפתה לעדכן כדי ליהנות מהמאפיינים החדשים, אך מרגשים ככל שיהיו לא ברור עדיין מה מסתתר מתחת למכסה המנוע וכמה באגים עלולים להתגלות. עדכון גירסת התוכנה לא כרוך הפעם בשדרוג הקטלוג ועדיין אנחנו ממליצים לחכות שבוע-שבועיים כדי לבדוק אם באגים משמעותיים מדווחים.

 

איך מעדכנים?

על מנת לעדכן את התוכנה יש לצאת ממנה קודם (Cmd+Q במק, או Ctrl+Q בחלונות). בשלב זה יתכן ויופיע חלון המציע לגבות את הקטלוג- באופן כללי ובעיקר לפני עדכון תוכנה כדאי מאוד לעשות זאת.

  1. עם סיום פעולת גיבוי הקטלוג יש לפתוח את חלון הענן היצירתי (Creative Cloud) הזמין בשורת המשימות התחתונה בחלונות, או בשורת התפריטים בפינה הימנית העליונה במק. בחלון זה יש ללחוץ על הקטגוריה Updates (A) כפתור Update שלצד תוכנת Lightroom Classic (B) ולהמתין בסבלנות לעדכון התוכנה.

  2. עם סיום העדכון ניתן לפתוח את התוכנה ישירות מחלון זה על ידי לחיצה על כפתור Open. במידה וגירסת התוכנה שברשותכם נמוכה מגירסה 11 הזנקת התוכנה יופיע חלון ובו יש לשדרג את הקטלוג.

 

שיפורים בפיתוח מרובה של תמונות הכוללות מסכות

החידוש הבא נדרש ממרבית המשתמשים מיד עם צאת גירסה 11 של לייטרום. כידוע העתקת פיתוח הכולל מסכות וצירופו לתמונה אחרת, או סנכרון מספר תמונות הכוללות מסכות לא החיל את המסכות שנעזרו בבינה מלאכותית (בחירת נושא, שמיים וכו׳). על המשתמש היה לעבור תמונה תמונה ולעדכן את את המסכות באופן ידני. מגירסה זו לייטרום תבצע בעת הצירוף חישוב מחדש של המסכות ותחיל אותן בהתאם לתכולה של התמונה.

אז איך זה מתבצע?

  1. כדי להעתיק פיתוח הכולל מסכות מתמונה לתמונה יש לסמן את התמונה הכוללת את הגדרות הפיתוח.

  2. כעת יש להפעיל את הפקודה Copy Settings מתפריט Settings. בחלון שנפתח יש לסמן את ההגדרות בהן השתמשתם בתמונה - לא לשכוח לסמן את המסכות שבקטגוריה Masking (A).

  3. יש לאשר את החלון באמצעות לחיצה על כפתור (B) Copy.

  4. כעת יש לסמן ברצועת התמונות תמונה אחת או יותר, שברצונכם לצרף אליהן את הגדרות הפיתוח ולהפעיל את הפקודה Paste Settings מתפריט Settings. לייטרום תעתיק את המסכות מתמונת המקור ותצרף אותן תוך בחינת התמונה ושימוש בבינה המלאכותית כדי לבחור מחדש את האזורים הנדרשים. שימו לב שבשלב זה צירוף הפיתוח למספר תמונות בבת אחת לא עובד כהלכה.

הערה‭:‬‭ ‬שימו‭ ‬לב‭ ‬ששימוש‭ ‬בכפתור‭ ‬Previous‭ ‬או‭ ‬הפעלת‭ ‬הפקודה‭ ‬Paste Settings from Previous‭ ‬מתפריט‭ ‬Settings‭ ‬גם‭ ‬יבצע‭ ‬צירוף‭ ‬חכם‭ ‬של‭ ‬הגדרות‭ ‬הפיתוח‭ ‬תוך‭ ‬התחשבות‭ ‬במידע‭ ‬בתמונה‭.‬

 

היפוך מסכה מורכבת

בגירסאות קודמות של התוכנה, במידה והמסכה שלכם כללה מספר מסכות משנה, שהוסיפו או גרעו ממנה - כדי להפוך אותה היה עליכם לעבוד קשה. מגירסה זו אין צורך להתאמץ. כדי להפוך את המסכה יש ללחוץ על כפתור 3 הנקודות שמימין לדמות המסכה (A) ומהתפריט הנשלף תוכלו למצוא מספר פקודות רלוונטיות: Rename - בחירה בפקודה זו תאפשר לערוך את שם המסכה. Invert Mask - בחירה בפקודה זו תהפוך את המסכה ומסכות המשנה שלה. Duplicate and Invert Mask - בחירה בפקודה זו תשכפל את המסכה ותהפוך אותה. Intersect Mask with - תפריט זה מציע פקודות לחפיפה עם המסכה הנוכחית. Duplicate Mask - בחירה בפקודה זו תשכפל את המסכה כולל מסכות המשנה. המילה Mask תשתנה בהתאם לשם המסכה. Hide - בחירה בפקודה זו תסתיר זמנית את המסכה בדומה ללחיצה על כפתור העין שלצד כפתור 3 הנקודות. Delete Mask - בחירה בפקודה זו תמחק את המסכה ומסכות המשנה שלה. Delete All Masks - בחירה בפקודה זו תמחק את כל המסכות המוצמדות לתמונה זו.

 

מכוון לשליטה בעוצמת ערכת פיתוח

הנה זה הגיע סוף סוף! אחת הבקשות הותיקות ביותר ממפתחי adobe הייתה להוסיף מכוון שייאפשר לשלוט בעוצמה של ערכת הפיתוח (Preset). מגירסה זו החלת ערכת פיתוח על תמונה תציג מתחת לחלון נווט התצוגה חלונית קטנה ובה מכוון המאפשר לעמעם את השפעת הערכה על התמונה באמצעות גרירת המכוון שמאלה, או להעצים אותה בעזרת גרירת המכוון ימינה (A). המסכות המוצמדות לתמונה זו. ניתן להכפיל את עוצמת הערכה (גרירת המכוון ימינה, או קביעת הערך 200) או ביטול השפעתה (גרירת המכוון שמאלה או קביעת הערך 0).

שימו לב שמספר הגדרות, כגון Auto, תיקון עיוותי עדשה, או תיקון גיאומטריה - לא ניתנות לעמעום או העצמה. המשמעות היא שהן מיושמות לפי הגדרות המקור.

ניתן לשלוט בעוצמת ערכת הפיתוח גם באמצעות גרירת מכוון הכמות (Amount) שבראש הקטגוריה Basic שבמודול הפיתוח (B).

שימו לב שניתן להחליט בעת יצירת ערכת הפיתוח אם זו תתמוך במכוון עמעום. בחלון יצירת הערכה יש לסמן או לבטל את הסימון מאפשרות Support amount slider הממוקמת בתחתית החלון.

 

שימוש בכרטיס הגראפי לייצוא תמונות

ב-adobe מחפשים בכל גירסה דרך להאיץ את פעולת התוכנה. לא תמיד ההאצה הנדרשת קשורה לעיבוד או לתצוגת התמונות. במידה ואתם מייצאים כמות נכבדת של תמונות, פעולה זו עלולה להתארך בהתאם לנפח התמונות. גירסה זו משתמשת בכרטיס הגראפי כדי להאיץ את פעולת הייצוא. שימו לב ששימוש זה תלוי בעוצמת הכרטיס הגראפי המותקן במחשב שברשותכם. במידה והכרטיס מצוייד ב-8 ג׳יגה זיכרון ומעלה הגדרות הזיכרון האוטומטיות ישתמשו בכרטיס הגראפי. במחשבים בעלי זיכרון משותף כמו מחשבי מק בעלי מעבד M1 או מחשבי חלונות שבמחשבם לא מותקן כרטיס גראפי ייעודי, תזדקקו לכל הפחות ל-12 ג׳יגה זיכרון כדי שפעולת הייצוא תיעזר בכרטיס, ההמלצה במקרה זה היא 16 ג׳יגה.

 

שיפורים נוספים

  • ניקוי אוטומטי של תצוגות מקדימות - הקטלוג שלכם עלול לצבור כמות נכבדת של מידע מיותר שגוזל נפח אחסון יקר. כך למשל, עד לגירסה זו, אם מחקתם תמונה מהקטלוג, התצוגה המקדמת שלו לא נמחקה יחד עמו. החל בגירסה 11.4, כדי לחסוך בנפח אחסון, פועל ברקע הליך המנקה קובצי תצוגות שאינם נצרכים, כמו כאלה שנמחקו או הוסרו מהקטלוג, או תצוגות שכבר אינן תואמות את עריכת התמונה.

  • ערכות פיתוח חדשות - לגירסה זו נוספו ערכות פיתוח הנעזרות בבינה מלאכותית כדי לבחור את האזור שיושפע. קבוצת Adaptive Sky מציעה ערכות המשפיעות על השמיים. הערכה כוללת בחירה אוטומטית של השמים. קבוצת Adaptive Subject מציעה ערכות שבוחרות את הנושא ומוסיפות אפקטים המבליטים את הנושא, מרככים, מחממים ועוד. לגירסה זו נוספו קבוצת ערכות פיתוח בשם Video Creative שעוצבו לטיפול בסרטוני וידאו.

  • מסכות - הדמויות המעידות על ביצוע פעולות על המסכה, כגון היפוך, הפחתה והוספה הוזזו משמאל לדמות המסכה בחלון המסכות כך שנוח יותר לדעת מה בוצע על המסכה. מכוון הכמות (Amount) הממוקם בראש חלון ההתאמות ומתחת לחלון המסכות מוצג מגירסה זו בכל עת ומאפשר לשלוט בעוצמת ההתאמות שבוצעו - בדומה למכון השולט בעוצמת השפעת ערכות הפיתוח. בניגוד לפעולת המכוון הישן - מכוון זה אינו מזיז את המכוונים, אלא מספתק בשליטה בעוצמת השפעתם.

  • גזירה - כלי הגזירה מציע ערכה חדשה בשם Rule of Fifths. הגזירה מציגה רשת של מלבנים (חמישה טורים על חמש שורות). כדי להציג אותה יש ללחוץ על מקש R לבחירה בכלי הגזירה ולאחר על מקש האות הלטינית O למעבר לתצוגת גזירה זו. ניתן להציג חיתוך זה גם באמצעות הפקודה Fifths מתפריט Tools>Crop Guide Overlay.

  • תצוגת מידע מעל התמונה - הפעלת הפקודה View options מתפריט View תאפשר לבחור במידע אודות התמונה בתצוגה מוגדלת (Loupe). בתחתית החלון ניתן לקבוע שבעת טעינת תצוגת התמונה תוצג הודעה בעניין, על ידי סימון האפשרות Show message when loading or rendering photos. את המידע אודות התמונה ניתן להציג הן במודול הפיתוח והן במודול הספריה על ידי לחיצה על מקש i במקלדת.

 

תמיכה במצלמות חדשות

לגירסה זו לא נוספו מצלמות חדשות

לרשימה המלאה של מצלמות נתמכות


תמיכה בעדשות חדשות Canon RF

Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STMCanon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM

Canon RF 800mm F5.6 L IS USM

Canon RF 800mm F5.6 L IS USM + EXTENDER RF1.4x

Canon RF 800mm F5.6 L IS USM + EXTENDER RF2x

Canon RF 1200mm F8 L IS USM

Canon RF 1200mm F8 L IS USM + EXTENDER RF1.4x

Canon RF 1200mm F8 L IS USM + EXTENDER RF2x

Sigma L

SIGMA 16-28mm F2.8 DG DN C022


Sony FE

SIGMA 16-28mm F2.8 DG DN C022


לרשימה המלאה של עדשות נתמכות


תמיכה בצילום ישיר מהתוכנה

Canon EOS R3


לרשימה המלאה של מצלמות נתמכות







61 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול