סודות ההתאמות-פרק שישי-Hue/Saturation

החלפת צבעים היא אחת המשימות הנפוצות ביותר בפוטושופ. ההתאמה Hue/Saturation מאפשרת לבצע משימה זו באופן מהיר ומדוייק גם כשצבע המקור מאתגר, למשל לבן, או שחור. במאמר זה נציג טיפים לשימוש בהתאמה זו, החל בשימוש בערכות מוכנות מראש וכלה ביצירת ערכות לשימוש חוזר. בנוסף נציג סרטון המסביר כיצד ניתן לפתור בעיית ׳מוארה׳ קשה באמצעות התאמה זו.

 

בדיקת דיוק בבחירת הצבעים לעריכה

במאמר הקודם הוסבר כיצד שכבת ההתאמה Hue/Saturation פועלת. הבעיה היא שלאחר גרירת מכוון הגוון לא תמיד ניתן לדעת בבירור אם ערכנו רק את הצבעים שרצינו לערוך ולא תמיד אנו בטוחים שבחרנו את כל הצבעים לעריכה. אחת השיטות המקובלות היא‭ ‬לבחור‭ ‬את‭ ‬כלי‭ ‬המטרה‭(1) ‬ וללחוץ‭ ‬על‭ ‬הצבע לעריכה ולגרור את מכוון הגוון (Hue) באופן קיצוני לאחד הצדדים כדי לוודא שנבחרו כל הצבעים הרצויים. אך גם בשיטה זו אנו עלולים לפספס ולצבוע אזורים שלא התכוונו, או לצבוע רק חלק מהאובייקט.

  • כדי לפתור את הבעיה מומלץ להחליף זמנית את שיטת השילוב של שכבת ההתאמה ל-Difference או (A) Devide ולאחר לגרור את מכוון Hue ימינה או שמאלה.

  • שיטת השילוב Difference לרוב תציג מסמך שחור והאזור שנערך ככתם צבע (לרוב הצבע הנגדי בגלגל הצבעים לצבע שנדגם). לעומת זאת, שיטת השילוב Devide תציג מסמך לבן והאזור שנערך ככתם צבע (לרוב הצבע עליו מונח מכוון הגוון) (B). במידה ונבחרו צבעים לא רצויים, יש לבחור בחלון ההתאמה בכלי דוגם הצבע המחסיר (C) וללחוץ על אזורים אלו, או לסמן את מסיכת ההתאמה (D) ולצבוע אזורים אלו בצבע שחור.

  • במידה ולא נבחרו כל האזורים, יש לבחור בכלי ההוספה לדגימה בחלון ההתאמה (E) וללחוץ על האזורים הרצויים להוספה, או לגרור את המכוונים בתחתית ההתאמה כלפי חוץ (F). את כל העריכות יש לבצע, כמובן, תוך מבט בוחן בתמונה.

  • הגעתם לבחירה של כל האזור? כל שנותר הוא להחליף את שיטת השילוב של השכבה חזרה ל-Normal ולבצע התאמות נוספות להשגת התוצאה הרצוייה.

הערה: כמו תמיד נעזרנו גם בצביעת מסיכת שכבת ההתאמה כדי למנוע צביעת אזורים שאמורים להישאר אדומים, לדוגמא הסמליל של יצרנית הקטנוע והפנס. מימין לאחר החלפת שיטת השילוב של שכבת ההתאמה ל-Devide (A) ומשמאל לאחר החלפת צבע הקטנוע מאדום לירוק.

 

צביעה מהירה וחצי אוטומטית

החלפת גוון אחד בגוון אחר היא איננה משימה מורכבת. אך מה קורה כשהאובייקט שאנחנו מעוניינים לצבוע נטול גוון ואפילו שחור. השיטה הבאה נעזרת במאפיין שאנחנו לרוב ממליצים להימנע ממנו, אך במקרה זה מסייע. שימו לב ששיטה זו לעיתים מחייבת יצירת אזור בחירה סביב האזור אותו תרצו לצבוע.

  1. בדוגמא שלפניכם תמונת מאוור בצבע שחור. להחלפת צבעו לאדום מומלץ לבחור קודם בצבע חזית אדום.

  2. כעת יש להוסיף שכבת התאמה מסוג Hue/Saturation ובחלון ההתאמה לסמן את האפשרות (A) Colorize. בשלב זה פוטושופ תסיט באופן אוטומטי את מכוון הגוון בדיוק למיקום הרצוי להשגת הצבע אדום. כל שנותר הוא לקבוע ערך רווייה גבוה ולקבוע את ערך הבהירות על 50%. במידה והאובייקט לא בצבע שחור יש להזיז את מכוון הבהירות בהתאם לתמונה.

  3. שימו לב ששיטה זו יעילה לצביעת אובייקטים שחורים. חסרונות שיטה זו הן שהיא לרוב מחייבת בחירת האזורים לצביעה (בדוגמא זאת זה לא היה הכרחי מאחר וכל האובייקט שחור והרקע לבן...). בנוסף, שימוש באפשרות Colorize צובע את כל האובייקט בגוון אחד בלבד ולכן התוצאה עשוייה להיראות מלאכותית. יחד עם זאת לאפשרות זו שימושים נוספים כפי שיוצג בסעיפים הבאים.

‭ ‬ניתן‭ ‬להוריד‭ ‬את‭ ‬תמונת‭ ‬המאוורר‭ ‬לתרגול‭ ‬מהקישור‭ ‬הבא

 

החלפת צבעם של עצמים לבנים בכל צבע

החלפת‭ ‬צבעה‭ ‬הלבן‭ ‬של‭ ‬חולצה‭ ‬בצבע‭ ‬אחר‭ ‬היא‭ ‬משימה‭ ‬מאתגרת‭ ‬מאחר‭ ‬וללבן‭ ‬אין‭ ‬גוון‭. ‬כדי‭ ‬להתגבר‭ ‬על‭ ‬מכשלה‭ ‬זו‭- ‬נסו‭ ‬את‭ ‬השיטה‭ ‬הבאה‭‬. את התמונה שבדוגמא ניתן להוריד לתרגול מקישור זה.

  1. בשלב ראשון, יש לבחור את החולצה - בדוגמא זו השתמשנו בחלון בחלון המסלולים כדי ליצור מסלול מדוייק סביב החולצה.

  2. כדי ליצור אזור בחירה מהמסלול יש להחזיק את מקש Cmd במק או Ctrl בחלונות וללחוץ על דמות המסלול בחלון המסלולים.

  3. כעת יש ליצור קבוצה באמצעות לחיצה על הכפתור המתאים בתחתית חלון השכבות (A) ולאחר ללחוץ על כפתור המסיכה שבאותו אזור (B). המטרה שלנו היא להוסיף שתי שכבות שיוגבלו באמצעות מסיכה זו- השימוש במסיכה אחת יעיל מאחר ואם בהמשך נרצה לתקן את המסיכה נוכל לבצע זאת פעם אחת בלבד.

  4. יש לסמן את הקבוצה שיצרתם, ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי (C) ולבחור ב-Hue/Saturation.

  5. כעת יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל- Linear Burn שיטת שילוב זו תשמר את הצללים המקוריים בחולצה ותצבע אותה בצבע בו בחרתם.

  6. בחלון ההתאמה יש לסמן את האפשרות (D) Colorize ולאחר קבוע בשדה Lightness את הערך -50 (E).

  7. כעת יש לגרור את מכוון Saturation ימינה ואת מכוון Hue בהתאם לצבע שבכוונתכם להשיג.

  8. התוצאה כרגע מעט שטוחה מאחר ואין אזורים בהירים וגווני הביניים כהים מאוד. כדי לפתור את הבעיה יש ליצור אזור בחירה מהמסיכה של הקבוצה בעזרת החזקת מקש Cmd במק, או Ctrl בחלונות ולחיצה על דמות המסיכה בחלון השכבות.

  9. יש לסמן את שכבת התמונה וליצור ממנה שכבה באמצעות קיצור המקלדת Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות.

  10. יש לגרור את השכבה לתוך הקבוצה מעל שכבת ההתאמה Hue/Saturation ולהחליף את שיטת השילוב שלה ל-(F) Soft Light.

  11. מומלץ בשלב זה לבטל את רוויית הצבעים בשכבה באמצעות הפקודה Desaturate מתפריט Image>Adjustments.

  12. כעת יש להכהות את החולצה באמצעות הפעלת הפקודה Levels מתפריט Image>Adjustments. בחלון שנפתח יש לגרור את המכוון הימני, המייצג את האזורים הבהירים, מעט שמאלה עד להבהרת החולצה באזורים אלו ואת מכוון גווני הביניים מעט ימינה- יש לגרור בהתאם לתמונה ולטעמכם האישי.

  • טיפ למקצוענים- אם האובייקט הלבן חסר פרטים - נסו לשכפל את שכבת הרקע, להכניסה לקבוצה לתחתית הרשימה ולהפעיל עליה את הפילטר Camera Raw Filter מתפריט Filter ובחלון שנפתח לגרור שמאלה את מכוון Highlights ובמידת הצורך גם את מכוון Whites.

מימין תמונת המקור ומשמאל לאחר החלפת הצבע לאדום- ניתן לבחור בכל צבע על ידי גרירת מכוון Hue

 

טיפים לשימוש בהתאמה Hue/Saturation

ההתאמה Hue/Saturation מספקת מספר מאפיינים הנעלמים מהעין שכדאי להכיר.

  1. דמות כלי המטרה (A) מרמזת על הפעולה הנדרשת - בעוד בחלון ההתאמה Curves החץ מורה למעלה או למטה, בחלונות ההתאמה Hue/Saturation ו-Black & White החץ הדו־כיווני מורה ימינה ושמאלה- מה שמרמז למשתמש על כיוון גרירת סמן העכבר.

  2. רגע, אם כלי המטרה כל כך נפלא, מדוע הוא לא נבחר באופן אוטומטי- שהרי הוא נוח מאוד לעבודה, לא? אכן כך, אך כדי שכפתור כלי המטרה יופעל באופן אוטומטי יש לבחור מהתפריט הצדדי של חלון ההתאמה (B) בפקודה Auto-Select Targeted Adjustment Tool. שימו לב שהעדפה זו מתייחסת להתאמה Hue/Saturation בלבד ואם אתם מעוניינים שהיא תופעל בהתאמות אחרות יהיה עליכם לחזור על התהליך בהתאמות אלו בנפרד (C).

  3. התפריט הצדדי מציע פקודות שימושיות נוספות כמו: Auto-Select Parameter שתפעיל את שדה ה-Hue באופן אוטומטי בעת הוספת ההתאמה.

  4. התאמה זו מאפשרת להוסיף רווייה לצבעים באמצעות גרירת מכוון Saturation ימינה. במידה וכל כוונתכם היא להוסיף רווייה לצבעי התמונה מומלץ להחליף את שיטת השילוב של ההתאמה ל-Saturation. שיטת שילוב זו מגבילה את השפעת ההתאמה לרווייה בלבד ומשיגה תוצאות מדוייקות וטבעיות יותר.

  5. אגב, ההתאמה Vibrance מצטיינת יותר בהוספת רווייה, אך יתרונה של Hue/Saturation הוא ביכולת להגביל את הוספת הרווייה לצבע אחד מששת צבעי היסוד.

  6. תפריט Preset מציג מספר ערכות מוכנות מראש להשגת אפקטים מסויימים (D): Cyanotype - ייצבע את התמונה בגוון כחלחל Increase Saturation More - יגדיל את רוויית הצבעים Increase Saturation - יגידל במעט את רוויית הצבעים Old Style - יפחית את רוויית הצבעים ויבהיר את התמונה Red Boost - יוסיף מעט אדום לתמונה ויגדיל את הרווייה Sepia - ימיר את צבעי התמונה לגווני ספיה (חום בהיר) Strong Saturation - יגדיל משמעותית את רוויית הצבעים Yellow Boost - יוסיף מעט צהוב לתמונה ויגדיל את הרווייה

  7. ערכות מוכנות מראש שהגיעו עם התוכנה זה נחמד, אבל למה לא לייצר לעצמכם ערכה כזו? אם הגעתם לתוצאה או לאפקט שאתם אוהבים ורוצים לחזור ולהשתמש בו כל שיש לעשות הוא ללחוץ על התפריט הצדדי בפינה הימנית העליונה של חלון ההתאמה (B) ולבחור בפקודה Save Hue/Saturation Preset (E), או כמובן כל התאמה אחרת המאפשרת שמירת ההגדרות. בחלון שנפתח מומלץ להעניק לערכה שם המתאר מה היא עושה למשל ״הגברת רווייה לאדומים״, או ״אפקט צבעים דהויים״. הערכות נשמרות בתיקיית התוכנה בתיקיית Presets, בתת-תיקייה הנושאת את שם ההתאמה (Hue/Sturation וכדומה). בפעם הבאה שתרצו להשתמש בערכה זו ניתן לבחור בה מתפריט Preset שבראש חלון ההתאמה (F).

  8. במידה ויצרתם אזור בחירה לפני הוספת ההתאמה היא תוגבל בהשפעתה לאזור זה. במצב זה תוכלו לשלוט באטימות המסיכה וברכות קצוותיה על ידי לחיצה על כפתור המסיכה שבראש החלון (G) וקביעת הערכים בחלון שיוצג.

 

תיקון בעיית "מוארה"

הסרטון הבא מוגש בעקבות שאלה באחת מקבוצות הפוטושופ בפייסבוק: ״יש לי תמונה שבמקור כנראה צולמה או נסרקה ממדף הזכוכית של מדפסת. כפי שניתן לראות יש עליה גלים צבעוניים שכלל אינם קשורים לתמונה. ניסיתי לא מעט פעולות עיבוד ללא כל הצלחה- זו כנראה השתקפות של הזכוכית. איך ניתן לתקן זאת״? תופעת ׳מוארה׳ מתרחשת כשמצלמים בדים בעלי תבניות פסים הנפוצים בחליפות ומוצרים אחרים. בסרטון מוצגת דרך פשוטה להתמודדות עם בעיה זו באמצעות שכבת התאמה Hue/Saturation - כדאי לצפות!



79 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול