סודות הפילטרים 29 - Glowing Edges
- יגאל לוי
- 11 בספט׳
- זמן קריאה 6 דקות
פוטושופ תמיד הייתה מגרש משחקים לאמנים, צלמים ומעצבים. הפילטר Glowing Edges נמנה על משפחה רחבה של פילטרים שהתוצאה של השימוש בהם נראית בלתי שמישה. בבסיס הפילטר מאתר את קצוות העצמים בתמונה ומדגיש אותם באור זוהר ומשחיר את כל השאר. התוצאה היא קווי מתאר מסוגננים בעלי ניגדיות גבוהה שדומה לסקיצה מוארת, או רישום ניאון. על פניו לא משהו מלהיב, רק שבפועל פילטר זה יכול לסייע במספר תרחישים, החל בהמרת תמונה לאיור, עבור בחידוד ברירני של תמונה וכלה בהוספת אפקט של תאורה אחורית. במאמר זה נסביר כיצד להשתמש בפילטר ואיך לנצל אותו במספר תרחישים.
01. מה הפילטר עושה?
חלק מהפילטרים בפוטושופ מנסים לחקות תהליכים בצילום ובפיתוח תמונות בחדר החשוך. הפילטר Glowing Edges לעומת זאת מנסה לספק פרשנות חדשה לתמונות ולכאורה ליצור מראה סוריאליסטי שפחות נוגע למציאות ויותר להרחבת אפשרויות יצירתיות. בפועל הפילטר מאתר את הקצוות בתמונה והופך אותם לקווים מוארים בצבעי יסוד (בתוספת לבן ושחור) ומחשיך את שאר התמונה כדי שהקצוות המוארים יתבלטו. לא מדובר בפילטר שתפקידו לשפר את התמונה, אלא למפות אותה מחדש לקווי מתאר עם אור. לפני שנציג דוגמאות מוחשיות נסביר שהפעלת הפקודה Filter Gallery מתפריט Filter ולאחר בחירה בפילטר Glowing Edges מקבוצת Stylize (A) מציגה מספר מכוונים המאפשרים לשלוט בהשפעת הפילטר על התמונה (B): Edge Width - מכוון זה שולט בעובי קווי המתאר הזוהרים. Edge Brightness - מכוון זה שולט בעוצמת בהירות הקווים. Smoothness - מרכך או מחזק את הזוהר סביב הקצוות.
לאישור הפעלת הפילטר יש ללחוץ על כפתור OK (C) או ללחוץ על מקש Enter/Return.
לרוב, לפני הפעלת הפילטר מומלץ לשכפל את השכבה ולהמירה לשכבת עצם חכם וזאת מאחר ובמרבית השימושים בפילטר, השכבה עליה מוחל הפילטר היא בבחינת שכבת אפקט המשפיעה על שכבת המקור.

02. שימוש בפילטר לחידוד תמונות
חידוד איכותי הוא חידוד בררני המחדד רק את האזורים הנדרשים ומתעלם מהשאר. ניתן להיעזר בפילטר על מנת להגביל את השפעת הפילטרים לחידוד לאזורים מסוימים. הרעיון באופן כללי הוא לחדד קווי מתאר ולהימנע מלחדד אזורים רציפים ללא פרטים. בחידוד דיוקנאות למשל, חשוב לחדד את העיניים, השיער והשפתיים ולהימנע מחידוד העור. כדי לעשות זאת ניעזר בפילטר שזהו מהותו.
בשלב ראשון יש להציג את חלון הערוצים (Window>Channels), ללחוץ על ערוץ Green ומהתפריט הצדדי (A) להפעיל את הפקודה Duplicate Channel ולאשר את החלון שנפתח.
לפני הכל יש לכבות את תצוגת שאר הערוצים ולהפעיל את תצוגת הערוץ המשוכפל (Green Copy) (B).
כעת, כדי להסיר רעש ולהחליק אזורים ללא פרטים חשובים יש להפעיל את הפילטר Surface Blur מתפריט Filter>Blur ובחלון שנפתח יש לקבוע את הערכים: Radius: 3, Threshold: 10 ולאשר את החלון (OK).
בשלב זה נפעיל את הפקודה Filter Gallery מתפריט Filter. בחלון שנפתח יש ללחוץ על תיקיית Stylize ולאחר ללחוץ על הפילטר Glowing Edges. בצידו הימני של החלון יש לקבוע את הערכים הבאים:
Edge Width: 3, Edge Brightness: 15, Smoothness: 10 ולאשר את החלון. בפועל יצרנו ערוץ שישמש עוד מעט כמסכה לחידוד.
יש לבחור את תכולת הערוץ (Select>All) ולהעתיק אותו ללוח (Edit>Copy) - בהמשך נשתמש בו…
כעת יש להמיר את השכבה לשכבת פילטרים חכמה באמצעות הפקודה Convert for Smart Filters מתפריט Filter.
הגענו לשלב החידוד - יש להפעיל את הפקודה Smart Sharpen מתפריט Filter>Sharpen. בחלון שנפתח (C) יש לקבוע את הערכים בהתאם לתמונה, אנחנו קבענו את הערכים Amount: 200, Radius: 3, Reduce Noise: 20 ולאשר (OK).
כדי להגביל את החידוד רק לפרטים יש ללחוץ ולהחזיק את מקש option במק, או alt בחלונות וללחוץ על דמות מסכת הפילטר בחלון השכבות (D).
כל שנותר הוא לצרף את הערוץ שהעתקנו (Edit>Paste) והתוצאה - חידוד שמוגבל רק לקווי המתאר בתמונה.
שימו לב שהגדרת אזור חידוד באופן זה מאפשרת להגדיל את כמות החידוד (Amount) ואת הרדיוס ולהשיג תוצאות משוופרות.
טיפ למקצוענים - על מנת שהחידוד ישפיע רק על הפרטים יש לבצע לחיצה כפולה על דמות עריכת השפעת הפילטר בחלון השכבות (E) ובחלון שנפתח יש להחליף את שיטת השילוב שלש כבת החידוד ל-Luminosity - שיטת שילוב זו תמנע חידוד צבע.

03. מתמונה לאיור קווי ב-5 צעדים
הטכניקה הבאה להמרת תמונה לקווי מתאר פשוטה ואיננה מצריכה בינה מלאכותית.
ראשית יש להמיר את השכבה לשכבת פילטרים חכמה (Filter>Convert for Smart Filters).
כעת יש לצמצם פרטים בתמונה באמצעות הפילטר Surface Blur מתפריט Filter>Blur. בחלון שנפתח יש לקבוע את הערכים Radius: 10, Threshold: 150 ולאשר את החלון.
בשלב זה יש להפעיל את הפקודה Hue/Saturation מתפריט Image>Adjustments ובחלון שנפתח יש לבחור בתפריט הצבעים ב-Reds ולקבוע את הערכים Saturation = -100, Lightness= +100. יש לחזור על ערכים אלה בכל הצבעים ולאשר את החלון (OK).
כעת יש להפעיל את הפקודה Levels מתפריט Image>Adjustments ובחלון שנפתח יש לגרור את המכוון הימני ביותר שמאלה (A) ואת המכוון הימני ימינה (B) - בפועל אנו מוסיפים ניגודיות (אנחנו קבענו את הערכים 69 , 1.00, 24, אך מומלץ לקבוע את הערכים לפי התמונה) ולאחר לאשר את החלון.
כל שנותר הוא להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-(C) Screen ולמקם שכבת מילוי בצבע הרצוי.
רגע, ומה אם אני רוצה שהאיור שלי יהיה שחור? אין בעיה! סמנו את שכבת האיור והפעילו את הפקודה Invert מתפריט Image> Adjustments. כעת החליפו את שיטת השילוב של השכבה ל-Multiply.
את תמונת האוזניות שבדוגמא ניתן להוריד מקישור זה
04. אפקט תאורה אחורית
לפילטר Glowing Edges מספר שימושים אך המטרה הראשית שלו היא לגרום לקצוות עצמים לזהור. ניתן להיעזר בפילטר כדי ליצור אפקט של תאורה אחורית צבעונית - הנה השלבים.
ראשית יש לשכפל את שכבת הרקע (Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות).
יש להמיר את השכבה לשכבת פילטרים חכמה (Filter>Convert for Smart Filters).
כעת יש לצמצם פרטים בתמונה באמצעות הפילטר Surface Blur מתפריט Filter>Blur. בחלון שנפתח יש לקבוע את הערכים Radius: 20, Threshold: 150 ולאשר את החלון.
בשלב זה נפעיל את הפקודה Filter Gallery מתפריט Filter. בחלון שנפתח יש ללחוץ על תיקיית Stylize ולאחר ללחוץ על הפילטר Glowing Edges. בצידו הימני של החלון יש לקבוע את הערכים הבאים:
Edge Width: 5, Edge Brightness: 20, Smoothness: 15 ולאשר את החלון.
יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל- Screen.
כעת יש לבחור בצבע חזית שחור ובצבע רקע צהוב חיוור (fffca1), ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי ולבחור ב-Gradient Map.
בחלון Properties יש ללחוץ על פס המעבר ובחלון עורך המעבר יש ללחוץ ולהחזיק את מקש option במק, או alt בחלונות ולגרור את התחנה הימנית התחתונה מעט שמאלה ולקבוע בשדה ה-Location את הערך 50. יש לבצע לחיצה כפולה על התחנה ובחלון בורר הצבע לקבוע צבע ורוד (f91362) ולאשר את החלון ואת חלון עורך המעבר.
כעת יש לסמן את שתי השכבות וליצור מהן קבוצה על ידי לחיצה על כפתור הקבוצה בתחתית חלון השכבות.
יש להסתיר את תכולת הקבוצה באמצעות הפקודה Hide All מתפריט Layer>Layer Mask.
כל שנותר הוא לבחור בכלי המכחול ובצבע חזית לבן ולצבע את קצוות האובייקט כדי לחשוף את התאורה. בנוסף מומלץ לצבוע גם חלקים פנימיים מהאובייקט, בדוגמא זו הצד השמאלי של האצבעות, הקפלים במעיל וכדומה.
בדוגמא זו הוספנו מעל שכבת הרקע מעבר צבע מורוד לשחור ולאחר סימנו את שכבת הרקע ובחרנו את הנושא (Select>Subject). בשלב זה הפכנו את אזור הבחירה (Select>Inverse), סימנו את מסכת שכבת מעבר הצבע וצבענו בשחור באמצעות קיצור המקלדת option+Delete במק, או alt+Backspace בחלונות.

05. אפקט קצוות מוארים
אם במהות הפילטר יוצר קצוות מוארים, למה לא ליצור אפקט הממחיש את זה... את התמונה הבאה הורדנו ממאגר התמונות של adobe ללא כל עלות מקישור זה.
בשלב ראשון יש ללחוץ על כפתור Remove Background בשורת המשימות ההקשרית (A).
כעת יש להמיר את השכבה לשכבת פילטרים חכמה (Filter>Convert for Smart Filters).
בשלב זה נפעיל את הפקודה Filter Gallery מתפריט Filter. בחלון שנפתח יש ללחוץ על תיקיית Stylize ולאחר ללחוץ על הפילטר Glowing Edges. בצידו הימני של החלון יש לקבוע את הערכים הבאים:
Edge Width: 3, Edge Brightness: 20, Smoothness: 15 ולאשר את החלון.
על מנת להחליק את קווי המתאר יש להפעיל את הפילטר Oil Paint מתפריט Filter>Stylize. בחלון הפילטר יש לקבוע את הערכים הבאים: Stylization: 5, Cleanliness: 10, Scale: 1, Bristle Detail: 0 יש לכבות את האפשרות Lighting ולאשר את החלון.
מומלץ לטשטש את קווי המתאר ב-30 פיקסלים באמצעות הפילטר Gaussian Blur מתפריט Filter>Blur.
יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל- Color Dodge (B) ולהפחית את אטימות המילוי לאזור ה-65%.
לסיום הוספנו שכבת מעבר צבע מצהוב לירוק ומיקמנו את השכבה בתחתית חלון השכבות (C).
ניתן לצבוע את שכבת האיור באמצעות לחיצה על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי בתחתית חלון השכבות (D) ובחירה ב-Gradient Map ולאחר להכניס את השכבה לגבולות שכבת האיור באמצעות הפקודה Create Clipping Mask מתפריט Layer. כל שנותר הוא לבחור במעבר הצבע הרצוי.

תגובות