top of page

העתיד על פי Adobe

בכל שנה מצליח כנס Adobe MAX להפתיע מחדש, אבל נדמה שהפעם הרף הועלה לגובה שלא הכרנו. הכנס הציג שורה של יכולות וכלים שנראים כאילו נשלפו מעתיד רחוק, וטכנולוגיות שמטשטשות עוד יותר את הגבול בין יצירתיות לאוטומציה. חידושים אלו ישפיעו לא רק על מי שעוסק בעיצוב, אלא גם על יוצרי תוכן, עורכי וידאו, טכנאי סאונד, מאיירים ועוד. כל החידושים מיועדים להשתלב כבר בקרוב בתוכנות Adobe המוכרות. אם אתם רוצים לדעת אילו חידושים יוצאי דופן עומדים לשנות את הדרך שבה אנחנו יוצרים ומה גרם לקהל לעצור את הנשימה - זה המקום להתחיל ממנו. במאמר זה נסקור את כל החידושים ונבין כיצד הם ישפרו את העבודה שלנו.

01 סאונד ווידאו - Project Clean Take

יוצרי תוכן יאהבו את הטכנולוגיה הבאה כי היא תאפשר להם לתקן טעויות בהגייה, לבודד קולות, להסיר רעשים ולשפר את הביצוע ובפועל לחסוך את ההקלטה מחדש. הכלי מאפשר להציג את התמלול של ההקלטה, לסמן את המילים שהגיתם באופן שגוי ובפועל להשמיע אותם בקול שלכם בהגייה הרצוייה. אבל זה לא נגמר רק בהגייה - אם אמרתם מילה באופן שגוי תוכלו להקליד את המילה והבינה מלאכותית תתקן ותומר בקולכם את המילה שהקלדתם לה. רגע, היא לא רק תשמיע את המילה החדשה היא גם תתקן את הוידאו ואת השפתיים כך שהצופה לא ירגיש שהתיקון בוצע באמצעות בינה מלאכותית. טכנולוגיה זו יודעת לקחת את קובץ המלל ולפרק אותו לערוצים נפרדים ישירות לציר הזמן. באופן זה ניתן להשתיק או להנמיך רעשי רקע. בנוסף, אם הייתה הפרעה רגעית, לדוגמא חפץ שנפל לקרקע, שריקה או משהו דומה - ניתן לבודד ולהשתיק אותו. במידה וצילמתם סרטון וברקע נשמעת מוזיקה שאין לכם זכויות עליה, תוכלו לסמן רק אותה ולבקש מהמערכת לאתר לכם מוזיקה דומה במאגר של Adobe Stock והמערכת תחליף אותה עם הקובץ החדש. המערכת גם תוכל להתאים את המוזיקה לאקוסטיקה באותו חדר. ואפילו להנמיך אותה לעוצמה הרצוייה. אם הקלטתם קטע שלם ונשמעתם בו מעט משעממים תוכלו לבקש מהמערכת ליצור אותו מחדש בטון שונה, למשל בטוח או מתלהב יותר או לשנות את הקול ללחשני...

02 שליטה בתאורה וצל - Project Light Touch

המטרה של פרוייקט זה היא לספק ליוצרי תמונות ולצלמים שליטה מלאה על התאורה של צילום אחרי שבוצע. בפועל אפשר להזיז, להחליף או “ליצור” מקורות אור וצללים ולשלוט בגוון האור בתוך התמונה. איך זה קורה, בשלב ראשון מסמנים את מקור התאורה בתמונה ומבקשים מהמנגנון להאיר אותו - תוך שניות ספורות לא רק שמקור האור יפיץ אור אלא ישפיע על הסביבה וכל העצמים בה. ניתן לשלוט בעוצמת התאורה ובהתאם הסביבה תשתנה. במידה ובתמונה אין מקור אור המופיע בתמונה, לדוגמא, אור השמש, ניתן להפעיל את תכונת פיזור האור והמנגנון יסיר הצללות לא נעימות כאילו מקור האור לא היה ישיר. גם כאן ניתן לשלוט על אופן פיזור האור. אבל כמו תמיד, זה קצה הקרחון. פרוייקט זה מציג אפשרות להוספת מקור אור לתמונה שמאיר מחדש את הסצינה - פשוט ממקמים את מקור האור במיקום הרצוי, מפעילים את אפשרות ההשפעה התלת־מימדית ומקבלים תאורה חדשה לגמרי המשפיעה כמובן על כל הסביבה. הטכנולוגיה קוראת את התמונה ומאפשרת להאיר אפילו עצמים מבפנים ויוצרת תחושה שאתה עומדים בסצינה עם פנס ומאירים אותה.

03 שליטה באובייקט דו־מימדי במרחב תלת־מימדי - Project Turn Style

פרוייקט זה מציג יכולת לערוך אובייקטים בתמונה דו-ממדית כאילו הם בתלת-ממד. הרעיון הוא מאוד פשוט יש לכם תמונה של אובייקט ואתם מעוניינים לראות כיצד ייראה מזוית אחרת - לחיצה על כפתור 3D Render בשורת המשימות בפוטושופ תנתח את האובייקט וכעבור מספר שניות תאפשר לסובב אותו בדומה לכל אובייקט תלת־מימדי אחר. ניתן גם לשלוט על הפרספקטיבה של האובייקט ולדמות צילום מעדשה רחבת זוית. כברירת מחדל התוצר הוא באיכות תצוגה בלבד ולקבלת התוצר האיכותית לוחצים על כפתור Upscale שמגדיל את האיכות ומציג תוצאה מפורטת. במידה ואתם שואלים אם ניתן להפוך תמונה של אנשים לאובייקטים תלת־מימדיים - התשובה היא כמובן - חיובית!

04 זיהוי והחלפת מרקמים בצורה חכמה - Project Surface Swap

הכלי הבא ישולב בפוטושופ ויאפשר למשתמשים לשנות במהירות וללא מאמץ את המרקם/החומר של משטחים בתמונה, לדוגמה, בד של ספה, רצפה עץ, קיר - ישירות מתוך תמונה קיימת. הטכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית משתמשת בזמן אמת בזיהוי טקסטורות. בפאנל חדש בשם Surface Swap לוחצים על כפתור בחירת המשטח והבינה מזהה את המשטח ובוחרת אותו במדוייק. בשלב זה תוכלו להחליף את צבע האובייקט באמצעות כל התאמה, או ללחוץ על כפתור Load Texture בפאנל, לבחור בתמונה של טקסטורה אחרת ולאשר באמצעות לחיצה על כפתור Swap Surface והבינה תתאים לבד את הפרספקטיבה והתאורה כאילו התמונה צולמה במקור עם טקסטורה זו. הטכנולוגיה יודעת לבחור עצמים מורכבים מאוד כמו צמחיה ומאפשרת בכך להשיג אפקטים ללא כל מאמץ.

05 עריכת עצמים בתמונה במרחב תלת־מימדי - Project New Depths

פרוייקט זה מציג כלים לעריכה ידידותית של עצמים בתמונה כאילו היו חלק ממרחב תלת־מימדי. הטכנולוגיה קוראת את התמונה ויוצרת מתחת למכסה המנוע מפה תלת־מימדית. הצבת עצמים במרחב זה והזזתם מתייחסת אליהם בהתאם - משמע הרחקת העצם בתמונה מקטינה אותו וממקמת מעליו עצמים קרובים יותר. הטכנולוגיה בפועל ממירה את האובייקט עצמו לעצם תלת־מימדי, מה שבפועל מאפשר לסובב אותו לזוית צפיה אחרת. אבל זה לא מסתיים רק בעצם המשולב - ניתן לסובב את כל הסצינה לזוית צפיה אחרת וכל זה בזמן אמת וללא המתנה לזמן רנדור. בנוסף, ניתן לערוך צבעוניות ובהירות של אובייקט והיא מתבצעת במרחב תלת־מימדי. אם זה לא הרשים אתכם עד כה, אתם יכולים למקם עצמים בתמונה והם יישתלבו במרחב התלת־מימדי בהתאם למיקום שלהם בתמונה. ניתן לעוות את האובייקט ולשחק איתו כאילו היה חפץ בידינו.

06 המרת תמונה לאובייקט תלת־מימדי - Project Scene It

בהמשך לחזון התלת־מימדי ש-Adobe הציגה בכנס, זכינו להצצה לפרויקט Scene It המאפשר ליוצרים לשלוט הן במבנה והן בסגנון של סצנות תלת־ממדיות. הפרוייקט מבוסס על טכנולוגיות Image-to-3D ו-3D-to-Image, והוא מאפשר להתייחס לתמונה כאובייקט תלת־מימדי ולהזיז אותו בחופשיות במרחב התלת־ממדי. אבל זה לא נגמר כאן, שדה התיאור מאפשר לתאר מילולית את הסצינה הרצוייה ולאחר יצירתו העצם ישולב בסביבה באופן טבעי, כולל התאמת טמפרטורת צבע והטלת צללים. אם אתם מעוניינים להוסיף עצמים לסצינה פשוט מקמו מחלון הנכסים קוביה באזור הרצוי, שנו את גודלה בהתאם לגודל הנדרש ולאחר תייגו את הקוביה בתמונה של העצם, תארו את הסצינה ואפילו אפיינו את הסביבה והבינה המלאכותית תבין מה אתם רוצים ותשלב את תמונת העצם בסביבה החדשה.

07 הפיכת גרפיקה וקטורית סטטית לאנימציה חיה ואוטומטית - Project Motion Map

לא מעט נרתעים מיצירת הנפשות בעיקר בשל העבודה המסורבלת עם ציר הזמן. פרוייקט Motion Map מאפשר להנפיש עצמים בגרפיקה וקטורית באמצעות הנחיות מלל פשוטות. כל שיש לעשות הוא לסמן את האובייקט ולהקליד את פקודת התנועה וללחוץ על כפתור Animate והבינה המלאכותית תנתח את האיור ותבצע את הפקודה. בנוסף, המנגנון יודע לפרק באופן תפיסתי את האובייקט לשכבות ולהנפיש כל שכבה בנפרד ואפילו להציע אפשרויות הנפשה שונות באופן אוטומטי ללא הצורך בהקלדת הנחיה.

08 הסרה חכמה של אובייקטים מתמונה - Project Trace Erase

כל משתמש פוטושופ מכיר את כלי ההסרה הנעזר בבינה מלאכותית כדי להסיר עצמים מהתמונה באמצעות צביעתם. העניין הוא שאם הסרנו רכב ושכחנו להסיר את ההשתקפות שלו בשלולית - עשינו רק חצי עבודה. הגירסה המעודכנת של כלי ההסרה מציגה לאחר צביעה, אפילו חלקית של הדמות, כפתור בשם Trace Erase שמזהה את כל הדמות, כולל הצל שהיא מטילה וההשתקפות שלה על עצמים אחרים בתמונה ומסירה אותם בלחיצת כפתור. כעיקרון ההסרה מתחשבת בהשפעת העצם שהסרתם על הסביבה כך שאם הסרתם למשל עמוד תאורה - האור שהוא הוסיף לתמונה ייעלם ואם הסרתם עשן - השפעתו על הסביבה תיעלם ללא כל בעיה. הבינה המלאכותית מנתחת את התמונה באופן חכם ויודעת להסיר את כל ההשפעות שהיו לעצם שהסרתם - לדוגמא אם הסרתם מטייל בשמורה מושלגת - הבינה תסיר גם את עקבות הרגליים של המטייל...

09 עריכת וידאו על בסיס עריכת פריים אחד - Project Frame Forward

דמיינו כמה היה קל לערוך וידאו כמו שקל לערוך תמונה. פרוייקט Frame Forward מאפשר לערוך סרטוני וידאו באמצעות עריכת אחד הפריימים. נניח למשל שיש לכם סרטון ובו 3 דמויות ואתם מעוניינים לוותר על אחת מהן. השלב הראשון הוא לחלץ את הפריים הראשון בו מופיעה הדמות (לחיצה על כפתור Extract First Frame). כעת יש להסיר את הדמות הרצוייה בפוטושופ ולאחר המנגנון יינתח את התמונה ואת הפריים שערכתם ויחליט מה לעשות עם שאר הפריימים הכוללים את הדמות.

לאחר מס׳ שניות המנגנון יסיר את הדמות משאר הפריימים בסרטון. המנגנון כל כך יעיל שהוא יודע להסיר גם עצמים בתנועה הכוללים, למשל, עשן, שובלי מים, אבק וכו׳ - פעולה מסובכת גם לעורך מנוסה. לצד הסרות מורכבות המנגנון יודע להוסיף לסרטון עצמים וליצור יחסי גומלין ביניהם לסביבה. לדוגמא, אם סימנתם אזור בתמונה והקלדתם לבינה להוסיף שלולית מים, הרי שעצמים שעוברים ליד השלולית ישתקפו בה. כמו תמיד זה לא מסתיים שם - אם החלטתם שאתם רוצים לבצע תיקוני צבע נרחבים כולל, למשל, החלפת השמיים - המנגנון ינתח את התמונה ויחיל את כל השינויים על שאר הפריימים בסרטון.

השורה התחתונה

הכלים החדשים שהוצגו בכנס Adobe Max מדגישים שבינה מלאכותית הפכה לחלק בלתי נפרד מתהליך היצירה. אין בכוונתה להחליף את היוצר, אלא לשמש כמנוע שמקצר, מאיץ ומעשיר את העבודה. אגב האצה - קצב העבודה הולך להשתנות באופן דרמטי. משימות שבעבר תבעו שעות או ימים של עבודה (קומפוזיטינג, ניקוי רעשים, התאמות מורכבות, שילוב אלמנטים ויזואליים) הפכו למשימות שניתן לבצע בשניות בודדות. בפועל אנחנו נקבל יותר זמן למחשבה ויצירתיות, נשקיע פחות זמן בפעולות טכניות ונשיג עליה חדה בפריון. נוצרה מגמה חדשה ובה הגבול בין מקצועות היצירה מיטשטש - מעצבים יכולים לגעת עכשיו בוידאו, יוצרי וידאו מקבלים גישה לאיור ומאיירים יכולים לערוך סאונד או אנימציה בסיסית וכל זאת ללא ידע מקדים. בפועל המערכת מקדמת יוצר רב־תחומי, שהכלים עושים עבורו את החלקים הטכניים. בעולם החדש היצירה מתחילה במילים ומתרחבת למדיום - משמע, העולם הולך לקראת יצירה שמתחילה במשפט, והופכת לפרויקט מלא תוך שניות. אבל כל זה מציג שאלות פתוחות כמו מה המשמעות על זכויות יוצרים? כיצד מגינים על יצירה מקורית? איך מאזנים בין אוטומציה לעבודה אנושית? Adobe מציגה פתרונות, אבל הדיון רחוק מלהסתיים. מה שכן, צפוי לנו עתיד מרתק מאוד...

תגובות


bottom of page