top of page
תמונת הסופר/תיגאל לוי

סודות ההתאמות - 1

התאמות הן חלק מאבני היסוד של כל תוכנה לעיבוד תמונה. פוטושופ מאפשרת לערוך באופן מדוייק את ההתאורה וצבעי התמונה. עבודה עם שכבות התאמה מאפשרת גמישות בתזרים העבודה מאחר וניתן תמיד לשוב ולערוך אותן. לפוטושופ 16 שכבות התאמה, 3 שכבות מילוי ו-6 פקודות התאמה נוספות. לכל התאמה תכונות ויתרונות הייחודיים לה. בסדרת מאמרים זו נספק מספר טיפים שימושיים לעבודה עם התאמות, נחשוף סודות מקצועיים, קיצורי מקלדת ותובנות שצברנו עם השנים. כדאי לעקוב! במאמר הראשון נסביר אודות הוספת התאמות לתמונה ועריכתן, ההבדל בין שכבות התאמה לפקודות התאמה ועוד.

 

01 דרכים שונות להוספת שכבת התאמה

לפני שנעמיק בהכרת התאמות, כדאי לדעת שיש מספר דרכים להוספת שכבות התאמה: הארוכה מאוד, הארוכה והקצרה.

  1. הדרך הראשונה והארוכה ביותר היא באמצעות תפריט Layer>New Adjustment Layer ובחירה בשכבת ההתאמה הרצוייה. הוספת שכבת התאמה באופן זה תפתח חלון המאפשר הענקת שם לשכבת ההתאמה, שיטת שילוב, תוית ועוד. על אפשרות זו נדון בהרחבה בהמשך.

  2. הדרך השניה היא באמצעות לחיצה על הכפתור המתאים (A) בתחתית חלון השכבות ובחירה בפקודה המתאימה.

  3. הדרך המהירה ביותר היא להיעזר בחלון Adjustments הזמין מתפריט Window. חלון זה מאפשר הוספת שכבת התאמה על ידי לחיצה על דמות שכבת ההתאמה הרצוייה. החיסרון היחיד הוא שצריך להכיר את דמויות שכבות ההתאמה. מיקום הסמן מעל אחד הכפתורים יציג תוית ובה מצויין שמה (B). כדי לחסוך לכם זמן הכנו לכם מפתח שניתן להדביק בצידו של המסך, לפחות עד שתשננו את הדמויות.

  4. אגב, אמנם שתי השיטות האחרונות לא מציגות את החלון המקדים (המאפשר להעניק שם לשכבה, שיטת שילוב וכדומה), אך ניתן להזניק אותו בכל זאת באמצעות החזקת מקש option במק או alt בחלונות ולחיצה על כפתור שכבת ההתאמה הרצוייה.

1 Brightness‭/‬Contrast 2 Levels 3 Curves 4 Exposure 5 Vibrance

6 Hue‭/‬Saturation 7 Color‭ ‬Balance 8 Black‭ ‬&‭ ‬White 9 Photo‭ ‬Filter 10 Channel‭ ‬Mixer

11 Color‭ ‬Lookup 12 Invert 13 Posterize 14 Threshold 15 Selective‭ ‬Color

16 Gradient‭ ‬Map

 

02 שתי תצורות להוספת התאמות לתמונה

פוטושופ מאפשרת להוסיף התאמות לתמונה בשתי תצורות. הראשונה והנפוצה יותר היא באמצעות שכבת התאמה. להוספת שכבת התאמה ניתן להיעזר בכפתור המתאים בתחתית חלון השכבות (A), או באמצעות תפריט Layer>New Adjustment Layer. אפשרות שניה להוספת התאמה היא באמצעות תפריט Image>Adjustments. תפריט זה מציע לצד ההתאמות הרגילות פקודות התאמה שאינן קיימות כשכבות התאמה וזמינות רק מתפריט זה. לשמחתנו, ניתן להפעיל את מרביתן על שכבות אובייקט חכם. כך עובדים עם פקודות התאמה.

  1. כאמור, השלב הראשון הוא להמיר את השכבה לשכבת אובייקט חכם באמצעות הפקודה Convert to Smart Object מהתפריט הצדדי בחלון השכבות, או מתפריט המשנה Smart Objects שבתפריט Layer.

  2. כעת, על מנת להוסיף התאמה לשכבה, יש להפעיל את אחת מהפקודות שבתפריט המשנה Adjustments שבתפריט Image. ניתן להוסיף לא מעט התאמות לכל שכבה, כשההתאמות משפיעות רק על השכבה עליהן הן מופעלות (B). רגע, אז מה ההבדל בין שכבות התאמת צבע להתאמות צבע על שכבת אובייקט חכם? עקרונית התוצאה וההתנהגות די דומה, אך פקודות אלו מופעלות רק על שכבת האובייקט החכם המסומנת ולא משפיעות על שכבות אחרות במסמך. זה אמנם חוסך מקום ויזואלי בחלון השכבות ומאפשר להזיז שכבה על כל התאמותיה מבלי לשכוח אף אחת מהן, אך יש גם חסרונות. עליהן נדון בסעיף הבא.

בדוגמא הימנית: עריכת צבע באמצעות שכבות התאמה. בדוגמא האמצעית: עריכת צבע באמצעות פקודות התאמה שהופעלו על שכבת אובייקט חכם (B). בדוגמא השמאלית: הסתרת ההאתעמות באמצעות לחיצה על כפתור המשולש (C)
 

03 שכבות התאמה מול התאמות

לשימוש בהתאמות ישירות על שכבת אובייקט חכם יש יתרונות, אבל גם מספר חסרונות.

יתרונות:

  1. ניתן להוסיף את כל התאמות הצבע לשכבה מבלי ליצור רשימה ארוכה של שכבות התאמת צבע. ניתן להעתיק את כל ההתאמות לשכבה אחרת באמצעות החזקת מקש option במק, או alt בחלונות ולגרור את דמות הפילטרים מהשכבה על שכבה אחרת (A).

  2. ניתן להוסיף התאמות באמצעות קיצורי המקלדת המוכרים כגון Cmd/Ctrl+L להתאמה Levels, Cmd/Ctrl+M להתאמה Curves וכן הלאה.

חסרונות:

בחינה מדוקדקת של המצב מציירת תמונה מעט שונה.

  1. ראשית מסיכת הפילטר מוצמדת לכל התאמות הצבע (B). הגבלת אחת ההתאמות באמצעות כלי צביעה או כלי מעבר הצבעים תשפיע על כל ההתאמות מאחר וקיימת מסכה אחת לכולן. שכבות התאמת צבע לעומת זאת, מציעות מסיכה נפרדת לכל שכבת התאמה והן אינן תלויות בשכבות התאמה אחרות.

  2. שכבות התאמה ישפיעו על כל האזורים הגלויים לעין בשכבות תחתיהן. המשמעות היא שאין צורך לשכפל התאמות משכבה לשכבה.

כדאי לדעת: פילטרים ושכבות התאמת צבע עובדים אחרת. פילטרים עובדים על אזורים ולעומתם שכבות התאמת צבע עובדות על כל פיקסל בנפרד (פחות או יותר). המשמעות היא שעדכון התצוגה המקדימה בפילטרים איטי יותר משמעותית.
 

04 אופן השימוש בהתאמות המוצמדות לשכבת אובייקט חכם

כאמור, לפני הוספת התאמות מתפריט Image>Adjustments מומלץ להמיר את השכבה לשכבת אובייקט חכם. באופן זה ניתן לערוך את ההתאמה בכל עת בדומה לשימוש בשכבות פילטרים חכמים.

  1. לעריכת כל התאמה ניתן לבצע לחיצה כפולה על שמה בחלון השכבות (A).

  2. לחיצה כפולה על דמות המכוונים שלצד שם ההתאמה (B) תפתח חלון ובו ניתן לשנות את שיטת השילוב של שכבת ההתאמה (C) ואחוז אטימות ההתאמה (D). הפחתת אחוז האטימות בחלון זה דומה להפחתת אחוז האטימות של שכבת התאמת צבע רגילה.

  3. הוספת מספר התאמות לשכבה וכעת עלייך להמיר את צבעי התמונה למודל צבע אחר, למשל CMYK Color. הפעלת פקודת ההמרה מתפריט Image>Mode עלולה לבטל את פעולתן של שכבות ההתאמה המוצמדות לשכבה מאחר וחלקן לא עובדות במודל צבע זה וחלקן עובדות אחרת. מה עושים? הפתרון פשוט- יש להמיר את שכבת האובייקט החכם (אליו מוצמדות ההתאמות) שוב לשכבת אובייקט חכם. כעת לאחר הפעלת הפקודהCMYK Color מתפריט Image>Mode יופיע חלון ובו הצעה להמיר את השכבה לשכבת פיקסלים. יש ללחוץ (כמובן) על כפתור Don't Rasterize וזאת כדי לשמר את יכולות העריכה בהמשך העבודה. בשלב זה יופיע חלון אזהרה בנוגע לאופן ההמרה של התמונה למודל הצבע CMYK יש לאשר גם אותו. שימו לב! לפני המרת תמונות למודל צבע זה יש לבחור בחלון העדפות הצבע בפרופיל הצבע הרצוי.

  4. במידה וברצונכם להסתיר את השפעת ההתאמה על השכבה, ביחרו בכלי המכחול, סמנו את מסיכת הפילטרים (E) וציבעו בתמונה את האזור בו הינכם מעוניינים לבטל את השפעת ההתאמה. כאמור, החיסרון בשיטה זו היא שאם לשכבה מוצמדות מספר התאמות, הסתרת ההשפעה תשפיע על כולן.

בדוגמא זו ערכנו את השפעת ההתאמה Channel Mixer - החלפנו את שיטת השילוב של ההתאמה ל-Luminosity כדי להשפיע רק על התאורה והפחתנו את עוצמת ההתאמה ל-30%.
 

לסיכום

תפריט ההתאמות Image>Adjustments מציע 6 התאמות שאינן זמינות כשכבת התאמה ולכן לעיתים אין ברירה אלא להשתמש בו. הבעיה היא שמתוך 6 ההתאמות רק אחת מהן ניתן להפעיל על שכבת אובייקט חכם. ראוי להזכיר שלא ניתן, למשל, להוסיף שכבות התאמה למסכות ולכן השימוש בפקודות התאמה הכרחי. שימוש בפקודות התאמה מקצר את רשימת השכבות אבל לא מהווה תחליף לשכבות התאמה. זאת מאחר והפעלת התאמה על שכבת אובייקט חכם מוסיפה מסכה אחת בלבד. אם אין לכם כוונה להשתמש במסכה זהו פתרון טוב, אם כי מגביל. בשורה‭ ‬התחתונה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬פקודות‭ ‬התאמה‭ ‬או‭ ‬שכבות‭ ‬התאמה‭ - ‬אלא‭ ‬גם‭ ‬וגם‭ ‬בהתאם‭ ‬לצורך‭.‬


פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page