שלושת מרכיבי הצבע- רווייה- חלק ב׳

פוטושופ למיטיבי לכת- פרק שני

בואו נשים את הקלפים על השולחן, צבעים רוויים עושים את זה לרובנו. צבעים רוויים מושכים תשומת לב, לוכדים את עיניי הצופה וכנראה עושים לו טוב, אחרת קשה להסביר את האהדה לתמונות של שקיעות ושדות פרחים... צלמים רבים אוהבים להגדיל את רוויית הצבעים של תמונותיהם כדי להעצים את האווירה וכבר ידוע לכל שהאלגותריתם של אינסטגרם מתעדף תמונות רוויות. בהגדרה היבשה רוויה של צבע נקבעת על ידי שילוב של עוצמת אור וכמה הוא מופץ על פני הספקטרום של אורכי גל שונים. אבל הגדרה זו לא רק שלא אומרת דבר למרבית האנשים, היא עלולה להכביד גם על עפעפי גדולי ה׳חנונים׳ בתחום... במאמר זה נסביר כיצד להוסיף רווייה בדרך הנכונה, נציג שיטה להוספת מסיכת רווייה ועוד. זהו חלקו השני של המאמר. לחלק א׳

  • Hue/Saturation- התאמה זו מאפשרת הוספת רווייה כללית לתמונה (Saturation) ובנוסף מאפשרת להוסיף רווייה נקודתית לששת צבעי היסוד.

  • Channel Mixer- התאמה זו מאפשרת להעצים את צבעי התמונה באמצעות ערבול ערוצים. אמנם להתאמה זו אין מכוון להוספה או הפחתת רווייה, אך ניתן להשיג רווייה באמצעות קביעת ערכים בכל אחד מערוצי הצבע בתמונה.

  • Selective Color- התאמה זו מאפשרת להוסיף או להפחית רווייה באמצעות הפחתת צבעים משלימים בגלגל הצבעים מצבעי היסוד וההיפך (פירוט אודות השיטות בהמשך).

  • בפועל ניתן להוסיף או להפחית רווייה גם באמצעות שכבות התאמה אחרות, אך המשותף לכל ההתאמות הוא סוד אחד שעושה את ההבדל בתוצאה הסופית והוא שיטת השילוב- החלפת שיטת השילוב של כל התאמה שמטרתה להוסיף רווייה ל-Saturation מפחיתה משמעותית פגיעה בפרטים בתמונה ומוודאת ששכבת ההתאמה תשפיע אך ורק על רוויית הצבעים ולא תזיק לשאר מרכיבי הצבע.

06 הסוד להוספת רוויה בדרך הנכונה

הוספת רווייה לצבעי התמונה עשוייה במקרים מסויימים להחיות את התמונה, להבליט את הנושא ולמשוך את עיני הצופה. אז אם כך פני הדברים, מדוע בעצם לא להוסיף רווייה לכל תמונה? להוספת רווייה מספר השלכות שכדאי לקחת בחשבון, ראשית הוספת רווייה מוגזמת עלולה לפגוע בפרטים בתמונה, לספק מראה זרחני, מלאכותי ובלתי נעים לעין ובנוסף לפגוע בסיכוי להשגת תוצאה זהה בשלב ההדפסה. שנית, לעיתים צבעים רוויים אינם מתאימים לתמונה, לנושא המצולם ולמסר שהצלם מבקש להעביר. מעבר לכך, לשליטה נכונה ברוויית הצבעים כדאי להכיר מספר טכניקות שעושות את ההבדל בין תמונה בה הצבעים רוויים- אך במידה, לבין תמונה שצבעיה הועשרו באופן מלאכותי ושגוי. פוטושופ מציעה מספר שכבות התאמה שביכולתן להוסיף רווייה לתמונה.

  • Vibrance- התאמה זו מספקת שני מכוונים להפחתה או העצמת הצבעים. Vibrance- מכוון זה מאפשר הוספת רווייה ברירנית, משמע לצבעים משניים בגלגל הצבעים, או צבעים בהם חסרה רווייה. מכוון זה יוסיף רוויה למרבית הצבעים בתמונה להם חסרה רווייה ויימנע הוספת רווייה לגוונים כתומים וזאת כדי למנוע פגיעה בגווני עור בעת הוספת רווייה לתמונה. Saturation- מכוון זה יוסיף רווייה לכלל הצבעים בתמונה ללא התחשבות במידת הרווייה של הצבעים.

הירוק והקטנת ערך המג׳נטה- הוא הצבע המשלים לירוק. בחירה בכחולים (Blues) תאפשר להגדיל את רוויית הכחולים בתמונה באמצעות הגדלת ערכי הציאן והמג׳נטה- מהם מורכב הצבע הכחול והקטנת ערך הצהוב- הוא הצבע המשלים לכחול.

  • באופן זה ניתן ׳לטהר׳ צבעי יסוד ולהגדיל את רווייתם. רגע, ואם אני לא זוכר מה אני צריך להוסיף או להפחית? השיטה כאן די פשוטה הציבו את האותיות RGB (המציינות Red, Green ו-Blue) מול CMY (המציינות Cyan, Magenta ו-Yellow)- כעת תוכלו לדעת מה צריך להפחית מהצבעים כדי שאלו יהיו רויים יותר.

  • אפשרות נוספת היא להקטין את ערך הצבע המשלים ולאחר והגדיל את ערך השחור (Black). במרבית המקרים גרירת מכוון השחור בששת צבעי היסוד תשפיע על רוויית הצבע. גרירת המכוון ימינה תעצים את הרווייה ואילו גרירת המכוון שמאלה תפחית ממנה (B).

  • ראוי לציין ששימוש בשיטה זו עלול לשנות את הצבעים בתמונה ולכן, אם בכוונתכם להגדיל את רוויית הצבעים בלבד- החליפו את שיטת השילוב של שכבת ההתאמה Selective Color ל-Saturation.

07 טיפול ברירני ברווייה

לעיתים הוספה או הפחתת רווייה כללית בתמונה עשוייה להזיק לחלק מהצבעים ולהועיל רק לחלקם. ראוי לציין שהוספת רווייה עלולה לפגוע בפרטים בתמונה, בייחוד במקרים בהם הרווייה עודפת. המשמעות היא שלא כדאי אף פעם להגזים בהוספת רווייה. שכבות ההתאמה Hue/Saturation ו-Selective Color מאפשרות להוסיף או להפחית רווייה מצבעים מסויימים ובכך לבצע תיקונים אזוריים, או ברירניים ללא שימוש באזורי בחירה. בעוד שכבת ההתאמה Hue/Saturation מאפשרת הפחתתה או הוספת רווייה לכל צבע באמצעות מכוון הרווייה, שכבת ההתאמה Selective Color עובדת אחרת. כדי להוסיף או להפחית רווייה על המשתמש להכיר גלגל הצבעים.

  • תפריט הצבעים (Colors) מאפשר לבחור מבין 6 צבעי יסוד בתוספת לבנים, אפורים ושחורים). בחירה בתפריט באדומים (Reds), למשל, תאפשר להגדיל את רוויית האדומים בתמונה באמצעות הגדלת ערכי המג׳נטה והצהוב- מהם מורכב הצבע האדום והקטנת ערך הציאן- הוא הצבע המשלים לאדום (A). בחירה בירוקים (Greens) תאפשר להגדיל את רוויית הירוקים בתמונה באמצעות הגדלת ערכי הציאן והצהוב- מהם מורכב הצבע

הדוגמא העליונה- תמונת המקור. בדוגמא התחתונה לאחר הוספה של רווייה באמצעות שכבת ההתאמה Selective Color. ראוי לציין שהרווייה בדוגמא מוגזמת מעט וזאת רק כדי להמחיש את הרעיון. ניתן בשלב זה להפחית את אטימות השכבה כדי להשיג רווייה פחות מלאכותית.

  • התוצאה בשלב זה עשוייה להיות פסיכאדלית מאחר והתוכנה מנסה לדמות את מודל הצבע HSL. כעת, הצגת חלון הערוצים (Window>Channels) תציג אמנם את ערוצי הצבע RGB, אך בפועל לכל ערוץ תפקיד שונה. ערוץ Red משמש כערוץ הגוון (Hue), ערוץ Green משמש כערוץ הרווייה (Saturation) וערוץ Blue משמש כערוץ הבהירות (Lightness). כעת מומלץ לשכפל את שלושת הערוצים (לחיצה עם לחצן ימני על כל ערוץ בנפרד ובחירה בפקודה Duplicate). יש להעניק לערוצים את השמות המתאימים (ערוץ Red המשוכפל יקבל את השם Hue, ערוץ Green את השם Saturation וערוץ Blue את השם Luminosity). כאמור חלון הערוצים מציג כעת שלושה ערוצים נוספים מהם ניתן ליצור אזורי בחירה בהתאם למרכיבי הצבע (ב׳).

  • ניתן בשלב זה למחוק את השכבה המשוכפלת. כעת תוכל לערוך את הצבעים בתמונה באמצעות ערוצים אלה.

  • לטעינת ערוץ הרווייה יש להחזיק את מקש Cmd במק, או Ctrl בחלונות וללחוץ על דמות ערוץ Saturation בחלון הערוצים. באופן עקרוני אזורים בהירים בערוץ הם אזורים רוויים יותר בתמונה. כעת תוכל להוסיף את שכבת ההתאמה Vibrance ולהפחית או להעצים את הצבעים הרוויים יותר. במידה וברצונך לשלוט על הצבעים הפחות רוויים, לפני הוספת שכבת ההתאמה- הפוך את אזור הבחירה באמצעות הפקודה Inverse מתפריט Select.
    לפילטר זה פוטנציאל עצום מאחר והוא מספק אפשרויות להפרדות נוספות כמו בהירות וגוון- עליהן נדון במאמרים הבאים.

08 יצירת מסיכת רווייה

מקצועני עריכת צבע נעזרים בערוצי הצבע ליצירת מסיכות תאורה לשליטה במרכיב הבהירות בתמונה. הבעיה היא שפוטושופ לא מאפשרת ליצור אזור בחירה בהתאם לרוויית הצבעים. על אף שמתבקש פוטושופ לא מספקת מודל צבע המפריד בין שלושת מרכיבי הצבע (גוון, רווייה ובהירות). רגע, למה שנרצה דבר כזה? אם יש לנו בתמונה צבעים פחות רוויים והיינו רוצים להגביר את רוויית הצבעים שלהם בלי לפגוע בצבעים רוויים למשל. לחילופין, אם יש לנו צבעים רויים והיינו רוצים להפחית את הרווייה שלהם ללא פגיעה ברווייה של צבעים אחרים.  אז נכון שההתאמה Vibrance אמורה לספק פתרון- אך התאמה זו לא מאפשרת שליטה על טווח הצבעים עליהם היא משפיעה, אין ביכולתה להשפיע באופן מבוקר על הבהירות והגוון.
פוטושופ מספקת פילטר המדמה את המרת צבעי התמונה לשלושה ערוצים המתפקדים באופן שונה מהמקובל. פילטר זה מאפשר לבחור את הצבעים הרוויים, או הפחות רויים ולשלוט בעוצמתם, בהירותם ואפילו הגוון שלהם. כעיקרון, לפני הפעלת הפילטר מומלץ לשכפל את המסמך (
Image >Duplicate), אך אין חובה לעשות זאת.

  • בשלב ראשון, יש לשכפל את השכבה (Cmd+J במק, או Ctrl+J  בחלונות). במידה והמסמך שלנו כולל מספר שכבות, יש לסמן את השכבה העליונה ביותר בחלון השכבות וליצור עותק משוטח של כל השכבות באמצעות החזקת מקש option במק, או alt בחלונות והפעלת הפקודה Merge Visible מתפריט Layer.

  • כעת יש להפעיל את הפקודה HSB/HSL מתפריט Filter>Other ובצידו השמאלי של החלון שנפתח תוכלו לבחור במודל הצבע של התמונה שברשותכם (כברירת מחדל נבחר מודל הצבע RGB) ובטור הימני ניתן לבחור ביעד- יש לסמן את האפשרות HSB ולאשר את החלון (א׳).

הערה: הפילטר עובד רק במודל צבע RGB. הפילטר לא יעבוד במודלי הצבע CMYK ו-Lab.
במידה וברשותכם פוטושופ בגירסאות ישנות יותר (החל ב-CS5), ו/או הפילטר לא נמצא בתפריט הפילטרים יש ניתן להוריד את התוסף מהקישורים הבאים. (לחיצה על הקישור תוריד את הקובץ)

A- תמונת מקור
B- לאחר הפעלת פילטר HSB/HSL
C- לאחר טעינת ערוץ הרווייה והוספת רווייה

09 הוספת רווייה במקרים קשים

אמנם הפקודות Vibrance או Hue/Saturation הן פקודות לגיטימיות, אך כשהתמונה חסרת רווייה באופן חריג יש צורך בשיטה שמחלצת צבע גם מאזורים שעל פניו נראים נייטרליים. לשם כך ניתן להיעזר במערבל הערוצים.

  1. ראשית יש לפתוח תמונה במודל צבע RGB ולהוסיף שכבת התאמה מסוג Channel Mixer בעזרת לחיצה על הכפתור המתאים בתחתית חלון השכבות (A) ובחירה בפקודה זו בתפריט הנשלף.

  2. כעת יש להציג את חלון Properties מתפריט Window. חלון הפקודה מציג מספר אפשרויות עליהן נדון בהמשך.

  3. בשלב זה עלייך לבחור מתפריט Output Channel בערוץ האדום (Red) (B) ולגרור את מכוון האדום ימינה עד הסוף (200%+). רגע, התמונה שינתה את גווניה והפכה לאדומה. זה כמובן לא מה שרצינו. על מנת שלא נגרום לסטיית צבע בלתי רצוייה, עליך לוודא שהסכום בתחתית החלון בסעיף Total יישאר (C) 100%. בשלב זה הוא עומד על 100%+. כדי לאזן אותו הפחת 50% משאר הערוצים בהתאם לדוגמא.

  4. חזור על השלבים בערוץ הירוק (Green) (D), רק שהפעם קבע את אחוז הירוק על 200% והפחת בהתאמה את שאר הערוצים (E).

  5. פעל באותו אופן גם בערוץ הכחול (Blue) (F) בהתאם לדוגמא.

  6. מבט בתוצאה עשוי לגלות תמונה רווייה מדי בצבע. על מנת לפתור את הבעייה ולהעניק לתמונה מראה אמיתי יותר שנה את שיטת השילוב של השכבה ל-(G) Saturation. במידה והרווייה עדיין מוגזמת הפחת את אחוז האטימות של השכבה. במידה והרווייה לא מספקת תוכל לשכפל את שכבת ההתאמה ולהפחית את אחוז אטימותה.

אחרי הוספת ההתאמה Channel Mixer

תמונת המקור

רגע, זה הכל?

להוספת רווייה שיטות נוספות הנעזרות, למשל, בחלון ה-Camera Raw ובמודלי צבע אחרים. רווייה היא מרכיב חשוב בכל תמונה. כשהיא מוחסרת ניתנת לתמונה פרשנות אחרת ועיניי הצופה מתמקדים בפרטים בתמונה- זו אולי הסיבה לחיבתם של צלמים רבים לתמונות בגווני אפור. רוויית צבעים מוגזמת עלולה להציג תוצאה לא אמינה ולעלות במחיר של איבוד פרטים בתמונה, עד להופעת פוסטריזציה המצמצמת את טווח הצבעים. מסיבה זו הוספת רווייה צריכה להיעשות באופן מדוד ולעיתים באופן ברירני.
בפרקים הבאים נציג את שאר מרכיבי הצבע והשפעתם על מראה התמונה- כדאי לעקוב.