שלושת מרכיבי הצבע- רווייה- חלק א׳

פוטושופ למיטיבי לכת- פרק ראשון

לכל צבע שלושה מרכיבים: גוון (Hue), רווייה (Saturation) ובהירות (Luminosity). לכל אחד מהמרכיבים השפעה ישירה ודרמטית על מראה הצבע. בעוד הגוון מגדיר את הצבע הכללי, שני המרכיבים האחרים קובעים עד כמה הצבע יהיה בהיר או כהה, ומה תהיה עוצמתו. במאמר זה נסביר אודות מרכיב הרווייה בצבעים. רגע לפני שאתם נוטשים לעיסוק אחר, נסביר שהמאמר לא מתמקד בצד התיאורטי המשעמם, אלא דווקא בטכניקות מתקדמות להעצמת רוויית צבעים, לאיתור רווייה עודפת, להשוואת רווייה בין תמונות ועוד. שליטה ברוויית הצבע בתמונה חיונית להעמקת הידע בעיבוד תמונה. זהו חלקו הראשון של המאמר.

01 מהי רוויית צבע?

כאמור, רווייה (Saturation) מגדירה את עוצמת הצבע. צבע רווי נראה חי, בולט לעין ולעיתים משמש להדגשת אזור בתמונה. צבע בעל מרכיב רווייה נמוך נראה דהוי, חסר חיים ובמקרים קיצוניים נוטה לאפור. רווייה נמדדת באחוזים כשאחוז נמוך מייצג צבע בלתי רווי ואחוז גבוה מייצג צבע רווי. בדוגמא שלפניכם ניתן לראות בשורה העליונה את הצבע האדום ברמת בהירות מירבית (100%) זהה בכל המלבנים וברמה מדורגת של רווייה. ברמה הנמוכה ביותר (0%) הצבע הופך ללבן. על אף שמרכיב הבהירות בכל המלבנים זהה, עדיין הצבע מתבהר והולך עד שהוא נעלם כליל. זו אחת הסיבות שרווייה מוגדרת כגירוי הצבעוני היחסי של בהירות הצבע. בשורה התחתונה בדוגמא, כל המלבנים ברמת בהירות של 75% הצבע הולך ודוהה וברמתו הנמוכה ביותר הופך לאפור. המשמעות היא שככל שאחוז הרווייה גבוה הצבע ייראה חי ובולט יותר וככל שהאחוז יהיה נמוך הצבע ייראה דהוי.

02 שליטה במרכיב הרווייה בחלונות התוכנה

האם מכל האמור לעיל ניתן להבין שצבעים רוויים טובים יותר מצבעים דהויים? האם עלינו לוודא באופן קבוע שהצבעים שלנו רוויים? התשובה לכל השאלות היא כמובן שלילית ומיד נסביר מדוע, אבל קודם נסביר כיצד לשלוט על מרכיב הרווייה בחלונות שונים בתוכנה. הראשון שבהם הוא חלון בורר הצבע.
סימון מרכיב הרווייה בחלון (A) יציג את חלון הצבעים ולצידו סקאלה וצמד מכוונים הקובעים את רמת רוויית הצבע (B). גרירת המכוונים כלפי מטה תפחית את אחוז הרווייה עד לקביעתו כנייטרלי (לבן/אפור/שחור). דרך אחרת היא לקבוע את ערך הרווייה בשדה שנקבע עבורו (C). לחזרה לתצוגת ברירת המחדל המוכרת של חלון זה יש ללחוץ על כפתור H (D).
בעת בחירה בצבע רווי מדי, פוטושופ תזהיר את המשתמש לגבי ההשלכות של בחירה זו. סימון של תמרור אזהרה (E) מזהיר שצבע זה מחוץ לטווח הצבעים להדפסה (בהתאם לפרופיל הצבע שנבחר בחלון העדפות הצבע) ואילו סימון של קובייה (F) מזהיר שהצבע שנבחר חורג מטווח הצבעים להצגה ברשת האינטרנט. לחיצה על דמות הקובייה תתקן את הצבע באופן שיותאם להצגה ברשת ולחיצה על תמרור האזהרה תתקן את הצבע באופן שיותאם להדפסה. בשני המקרים סטיית הצבע עלולה להיות משמעותית...

חלון Color הזמין מתפריט Window מאפשר לקבוע את ערכי הצבע לפי מרכיביו באמצעות בחירה בפקודה HSB Sliders מהתפריט הצדדי (F). כעת ניתן לקבוע את ערכי הגוון (במעלות) וערכי הבהירות והרווייה (באחוזים).

תמונת המקור- צבע אחד רווי מדי כאן

לאחר שלבים 1 עד 3- האדום בולט

03 שיטה לזיהוי ותיקון צבעים רוויים מדי בתמונה

כאמור, לכל צבע שלושה מרכיבים: גוון (Hue), בהירות (Luminosity) ורוייה (Saturation). לעיתים די בחריגה קלה באחד ממרכיבי הצבע כדי שהעין תבחין בבעיה. אם למשל צבע כהה או בהיר מדי ולחילופין אם אחד הצבעים רוויי מדי. נשאלת השאלה- איך נדע שהצבע לא רווי מדי? הרי יש שיטענו שזה עניין של טעם, או בחירה אומנותית. העניין הוא שהמוח האנושי לרוב קולט שיש בעיה בתמונה ולא תמיד יכול להסביר אותה. במידה והצבע הרווי בתמונה הוא לא חלק מהנושא, הרי שהבעיה עלולה להיות גדולה יותר, מאחר ועיניי הצופה נוטות לרוב להביט קודם באזורים בהירים ו/או רוויי צבע. בנוסף, ראוי לציין שאם התמונה מיועדת לדפוס, הרי שצבעים רוויים מדי לא יודפסו כראוי.

השיטה הבאה מאתרת רויית צבע עודפת והיא נעזרת בשכבת התאמה ושיטת שילוב.

  1. כאמור, כדי לבדוק אם התמונה שברשותכם רוייה מדי יש לסמן את השכבה העליונה בחלון השכבות ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי (      ) ולבחור בשכבת ההתאמה Invert. שכבת התאמה זו הופכת את צבעי התמונה.

  2. כעת יש להחליף את שיטת השילוב של שכבת התאמה זו ל-Color כדי להשפיע רק על הצבעים בתמונה.

  3. בשלב זה יש להפחית את אטימות השכבה (Opacity) ל-50%. התוצאה שתתקבל היא תמונה בווגני אפור. במידה ונותרו אזורים בתמונה שאינם בגווני אפור- זהו סימן שהצבעים אלו רוויים מדי ולרוב מומלץ לתקנם. בדוגמא זו ניתן להבחין בשולי הגלשן האדומים- זהו כאמור סימן לכך שצבעי הגלשן רוויים מדי.

  4. כדי לתקן את הבעיה ניתן להיעזר במספר שיטות- בטיפ זה נציג אחת מהן. יש לסמן את שכבת התמונה ולהוסיף את שכבת ההתאמה Hue/Saturation.

  5. בחלון שנפתח יש לבחור בכלי לבחור בכלי המטרה (        ) (A) בחלון זה, ללחוץ על הצבע ולגרור את הסמן שמאלה. גרירת הסמן תבחר בתפריט הצבעים את הצבע הרצוי- בדוגמא זו (Reds) ותגרור שמאלה את מכוון Saturation. אין חובה לבטל כליל את הצבע. למעשה, בשלב זה מומלץ להסתיר את שכבת ההתאמה Invert כדי לבדוק את התוצאה. במידה ורוויית הצבע בוטלה כליל, מומלץ לגרור ימינה את מכוון Saturation כדי להשיב את רוויית הצבע. ניתן בהזדמנות זו להזיז גם את מכווני הבהירות (Lightness) והגוון (Hue) כדי להשיג את הצבע הרצוי. הרעיון הוא לוודא שהצבע לא רוויי מדי וזאת בעיקר כדי שאזור רווי זה לא יבלוט ויסיח את דעתו של הצופה מהנושא וכמובן שלא ייראה מלאכותי.

טיפ בונוס- במידה ושכבת ההתאמה השפיעה על אזורים נוספים בתמונה, ניתן להגביל את השפעתה באמצעות סימון המסיכה המוצמדת לשכבת ההתאמה וצביעתה בשחור באזורים הרצויים.

לאחר שלבים 4 עד 6- הבעיה תוקנה

  • התוצאה היא מפת רוויית צבעים בה כל מה שכהה- בעל רוויית צבעים נמוכה עד שחור (ללא רווייה) וכל מה שבהיר בעל רוויית צבעים גבוהה, עד לבן (רוויית צבעים מירבית). בדוגמא שלפניך ניתן לראות שהאובייקט בעל רוויית צבעים נמוכה לעומת הרקע סביבו.

  • כדי לתקן את הבעיה נסמן את שכבת האובייקט ונוסיף שכבת התאמה מסוג Selective Color.
    כעת נכניס אותה לגבולות שכבת האובייקט בעזרת הפקודה
    Create Clipping Mask מתפריט Layer.

  • בשלב זה נבחר מתפריט Colors ב-Neutrals ומאחר והרקע בעל צבעים חמים נגרור את המכוונים Yellow ו-Magenta ימינה, יש לגרור את המכוונים עד להשגת בהירות הדומה לרקע. מומלץ בשלב זה להסתיר את שכבת ההתאמה Selective Color העליונה כדי לצפות בתוצאה ולבצע התאמות להשגת התוצאה הנדרשת.

  • טיפ בונוס: על מנת שלא תיאלץ לבצע את השלבים הראשונים הכרוכים בגרירת המכוונים בשכבת ההתאמה Selective Color מומלץ לשמור את הקביעות שביצעת כערכה לשימוש חוזר. כל שעליך לעשות הוא לבחור מהתפריט הצדדי בחלון בפקודה Save Selective Color Preset. בחלון שנפתח הענק שם לערכה (למשל מפת רוויית צבעים) ואשר את החלון. בפעם הבאה תוכל לבחור בערכה זו בתפריט Preset.

04 יצירת מפת רווייה להתאמת צבעים מלאה

שילוב עצמים מתמונה אחת בתמונה אחרת היא אומנות הדורשת ידע ומיומנות רבה בפוטושופ. בייחוד אם המטרה היא ליצור תוצאה אסתטית ואמינה. על אומנות הפוטומונטאז׳ כתבנו בהרחבה, בליווי תרגילים מפורטים, בספר Photoshop Cookbook 3 בהוצאת מנטור. בטיפ מס׳ 313 כתבנו אודות השוואת צבעים בין אובייקט משולב לתמונה. כעת נציג דרך להשוואה בין רוויית הצבעים של העצם המשולב לרוויית הצבעים הכללית בתמונה. למטרה זו ניצור לתמונה מפת רוויית צבעים שתאפשר לנו לבחון את מצב הרווייה בתמונה לעומת העצם ולהשוות ביניהם.

  • ראשית יש להוסיף שכבת התאמה מסוג Selective Color ולמקם אותה בראש חלון השכבות.

  • כעת יש לוודא שבתחתית חלון ההתאמה מסומנת האפשרות (A) Absolute.

  • בתפריט Colors יש לבחור ב-Reds ולגרור את מכוון Blacks שמאלה עד הסוף (100%-) (B).

  • יש לבצע שלב זה בכל שאר הצבעים (Yellows, Greens, Cyans, Blues, Magentas).

  • כעת יש לבחור בלבנים (Whites), בנייטרלים (Neutrals) ובשחורים (Blacks) ובכל אחד בנפרד יש לגרור את המכוון השחור (Black) ימינה עד הסוף (100%+) (C).

התמונה לפני הוספת מפת רווייה- ניתן לראות שגופו של החלילן כהה מהרקע- משמע רוויית צבעיו נמוכה יותר

לאחר הוספת מפת רווייה- ניתן לראות שגופו של החלילן מתאימה יותר בבהירותה לרקע

רוויית הצבעים של החלילן התאמה לרקע וכעת משתלבת היטב

דמות החלילן הופרדה מרקע אחר ומוקמה בשעת השקיעה

  • כעת עלייך לנסות להתאים את צבעוניות הדמות לרקע. בחר בשכבת ההתאמה Selective Color מתפריט Colors  ב-Neutrals וגרור את מכוון Magenta ומכוון Yellow ימינה ל׳חימום׳ הצבעים בדמות (A). ניתן בשלב זה לכבות את תצוגת השכבה האפורה (       ) כדי לבחון את התוצאה.

  • בשלב זה מומלץ לבחור מתפריט Colors ב-Blacks ולחזור על התהליך ובאופן דומה לבחור מאותו תפריט ב-Whites ולבצע התאמות דומות. בתהליך זה מומלץ להציג את השכבה האפורה ולהסתיר אותה לסירוגין כדי לבחון את התוצאה.

  • סביר שבשלב זה הדמות תשתלב טוב יותר ברקע, אך יתכן ורוויית הצבעים שלה תהיה מעט מוגזמת. כדי לפתור את הבעיה יש להוסיף שכבת התאמה מסוג Hue/Saturation.

  • כדי ששכבת התאמה זו תשפיע רק על שכבת הדמות יש להכניס אותה לגבולות השכבה שתחתיה באמצעות הפעלת הפקודה Create Clipping Mask מתפריט Layer.

  • בחלון ההתאמה יש לגרור את מכוון הרווייה (Saturation) מעט שמאלה. רגע, איך אדע איזו רוויית צבעים לקבוע לדמות ביחס לרקע? תוכל להיעזר בשיטה המוסברת בסעיף 03.

  • לסיום להתאמת בהירות הדמות לרקע מומלץ להוסיף שכבת התאמה Levels או Curves, לוודא שאף היא היא משפיעה רק על שכבת הדמות (Create Clipping Mask) ולבצע את ההתאמות הנדשות. בדוגמא זו הכהנו מעט את הדמות, אך בכל תמונה ההתאמה עשוייה להשתנות.

תמונת המקור

05 טכניקה להתאמת צבע אובייקט משולב ברקע

שילוב עצמים ברקע חדש הוא אחת המשימות המאתגרות בפוטושופ. על סודות הפוטומונטאז׳ כתבנו בהרחבה בספר Photoshop Cookbook 3  בהוצאת מנטור. בטיפ זה נספק טכניקה להתאמת צבע של אובייקט משולב ברקע חדש. באופן עקרוני לכל תמונה אוירה כללית המתבטאת בבהירות ובטמפרטורת צבע. תמונות שצולמו, למשל, בזמן השקיעה יכללו צבעים חמים. במידה ושילבתם בתמונת שקיעה אובייקט שצולם בשעה אחרת של היום יהיה עליכם להתאים את טמפרטורת הצבע של האובייקט לזו של הרקע. כדי לעשות זאת ניעזר בשכבה אפורה.

  • בדוגמא שלפניך דמות שהופרדה מהרקע המקורי והונחה ברקע של שקיעה. בשלב ראשון יש ליצור שכבה חדשה ולהפעיל את הפקודה Fill מתפריט Edit. בחלון שנפתח בתפריט Contents יש לבחור ב-50% Gray, בשיטת שילוב Normal ב-100% אטימות. יש לאשר את החלון.

  • כעת יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Luminosity. שיטת שילוב זו תבטל את מרכיב הבהירות ותציג את צבעי התמונה על גבי הרקע האפור. רגע, למה זה טוב? באופן זה ניתן לראות שצבעי הדמות המשולבת אינם חמים כמו הרקע.

  • בשלב זה יש לסמן את שכבת הדמות ולהוסיף מעליה שכבת התאמה מסוג Selective Color.

  • כדי ששכבת התאמה זו תשפיע רק על שכבת הדמות יש להכניס אותה לגבולות השכבה שתחתיה באמצעות הפעלת הפקודה Create Clipping Mask מתפריט Layer.

אחרי הוספת שכבה אפורה ב-Luminosity

התוצאה לאחר השלבים המתוארים

רגע, זה הכל?

עד כה למדנו כיצד לאתר מחסור ברוויית צבע, כיצד להבחין אם קיימת רוויית יתר בתמונה ואיך ליצור מפת רווייה לתמונה. בפועל טרם למדנו כיצד להוסיף רוויית צבע נכונה לצבעי התמונה. במאמר הבא נלמד על שיטות חכמות להוספת רווייה, או להחסרתה ונסביר מדוע לעיתים מרכיב זה יכול לסייע לשפר את מראה ואיכות התמונה- כדאי לעקוב!

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • Wix Twitter page