5 טעויות שאתם כנראה עושים בפוטושופ

כל משתמש שני נתפס בעיני עצמו כמקצוען, עשוי לבלי חת וחמוש בכל הידע הנדרש למשימות העומדות בפניו. מעטים יודו שעל אף ניסיונם הרב הם מרבים לטעות, לעבוד כפול ממה שצריך ולבזבז זמן יקר, רק כי קשה להם להיפטר מהרגלי העבר. התקדמות מקצועית מהווה מרכיב חשוב במקצוענות וניתן להשיג אותה, בין היתר, על ידי למידה מתמדת, שיפור וייעול תזרימי עבודה ולעיתים גם על ידי ויתור על האגו. במאמר הראשון בסדרה סיפקנו חמש טעויות הנפוצות גם בקרב משתמשים מנוסים. במאמר זה ריכזנו חמש טעויות נוספות. גם הפעם- בחנו‭ ‬את‭ ‬עצמכם, ‬אלו‭ ‬מהן‭ ‬אתם‭ ‬עושים‭ ‬על‭ ‬בסיס‭ ‬קבוע‭ ‬ומה‭ ‬בדעתכם‭ ‬לעשות‭ ‬בנידון בעקבות‭ ‬המאמר‭.‬

1. שמירת מסלול

אתה לא שומר את המסלול עליו עמלת- לפעמים נופלים בדברים הבסיסיים ביותר. יצרת מסלול מורכב ומדוייק ולבסוף יצרת ממנו אזור בחירה. הבעיה היא שהמסלול הבא שתיצור יחליף את המסלול הקודם. שמירת המסלול תוודא שתוכל תמיד להשתמש בו, גם לאחר סגירת הקובץ ופתיחתו. אז איך שומרים מסלול? פשוט מאוד- לוחצים לחיצה כפולה על מסלול בשם (A) Work Path, בחלון שנפתח מעניקים למסלול שם ומאשרים את החלון (B). מסלולים, אגב, נשמרים גם בעת שמירה בפורמטים שאינם תומכים בשכבות, כמו JPEG.

בדוגמא הימנית יצרנו אזור בחירה והוספנו שכבת מילוי שחורה. באופן זה יצרנו שלוש שכבות מילוי ליצירת הצל מתחת לשעון. בדוגמא השמאלית סימנו את המסיכה בכל אחת מהשכבות ובחלון Properties הזמין מתפריט Window גררנו את מכוון הריכוך (Feather) ימינה להשגת מראה הצל הרצוי.

2. ריכוך אזור בחירה

אתה מנחש כמה לרכך את אזור הבחירה-  יצרת אזור בחירה וכעת אתה מעוניין לרכך אותו כדי שהשכבה תשתלב באופן טבעי יותר ברקע. הטעות הנפוצה ביותר היא לפנות לפקודה Feather מתפריט Select>Modify. הבעיה היא שפקודה זו חסרה תצוגה מקדימה ולכן כל שנותר למשתמש הוא לנחש את הערך הרצוי. במקום לנחש אפשר ללחוץ על כפתור המסיכה, בתחתית חלון השכבות ובחלון Properties, הזמין מתפריט Window ניתן לגרור את מכוון Feather לקביעת ריכוך המסיכה הרצוי והיתרון המשמעותי- ניתן בכל עת להתחרט ולשנות את הערך.  ניתן באותו אופן להשתמש בשכבת מילוי- לאחר יצירת אזור בחירה לצורך יצירת צל, למשל, לחץ על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי (        ) ובחר ב-Solid Color. בחלון בורר הצבע שנפתח  בחר בצבע הרצוי ואשר את החלון. כעת תוכל לרכך את קצוות השכבה על ידי סימון המסיכה וגרירת מכוון Feather בחלון Properties.

בצבע חזית לבן את האזור. הזזת המסיכה, כמו גם, הגדלת הקנבס לא תורגש והמסיכה תמשיך לשמור על מאפייניה. בדוגמא הימנית יצרנו אזור בחירה מעגלי ולחצנו על כפתור הוספת מסיכה בתחתית חלון השכבות. כתוצאה מכך, ניתוק הקישור בין השכבה למסיכה וגרירת המסיכה חשפה את התמונה- וזו כמובן לא הייתה הכוונה. לעומת זאת, בדוגמא השמאלית נקטנו בשיטה הפוכה- יצרנו אזור בחירה מעגלי, החזקנו את מקש Option/alt ולחצנו על כפתור המסיכה. בשלב זה דווקא האזור שרצינו לחשוף הוסתר. כעת הפכנו את המסיכה באמצעות קיצור המקלדת Cmd+i במק, או Ctrl+i בחלונות (או באמצעות לחיצה על כפתור Invert בחלון Properties). כעת, ניתוק הקישור בין השכבה למסיכה וגרירת המסיכה לא גרמה לחשיפת הרקע- בדיוק כמו שהתכוונו. המסקנה- לפעמים צריך לעבוד הפוך כדי להשיג את התוצאה המבוקשת...

3. שימוש במסיכה הפוכה

אתה צובע מסיכה ולא הופך אותה- אחת הפעולות הנפוצות ביותר בקרב משתמשי התוכנה היא להוסיף שכבת התאמה, לערוך אותה ולאחר לצבוע את המסיכה בשחור להסתרת השפעתה. כעת, על מנת לחשוף את האזורים שישפיעו על התמונה, נעזרים בכלי המכחול ובצבע חזית לבן לצביעת אזורים אלו. עד כאן, על פניו, לא נראה שמדובר בטעות, אלא אפילו תזרים עבודה חכם ומחושב. הבעיה היא כזאת, במידה ותרצו להזיז את המסיכה, או להגדיל את קנבס התמונה הרקע סביב המסיכה יסתיר את התמונה ובפועל יהיה עליכם לצבוע אזורים אלו במסיכה כדי לחשוף אותם. אז מה עושים? פשוט מאוד, לאחר הוספת מסיכה הופכים אותה באמצעות הפקודה Invert מתפריט Image>Adjustments או באמצעות לחיצה על כפתור Invert בחלון Properties. כעת, לחשיפת האזורים הרצויים, יש לודא שהמסיכה מסומנת בחלון השכבות ולצבוע

בדוגמא הימנית- לאחר יצירת אזור בחירה מעגלי ולחיצה על כפתור המסיכה בתחתית חלון השכבות. בדוגמא האמצעית- ניתקנו את הקשר בין השכבה למסיכה וגררנו ימינה את המסיכה- כתוצאה מכך חשפנו אזורים בתמונה. בדוגמא השמאלית יצרנו אזור בחירה מעגלי החזקנו את מקש Option/alt ולחצנו על כפתור המסיכה. כעת כדי להפוך את המסיכה השתמשנו בקיצור המקלדת Cmd/Ctrl+i. בשלב זה, לאחר ניתוק הקישור בין השכבה למסיכה, ניתן לגרור את המסיכה לאזור הרצוי מבלי לחשוף אזורים בלתי רצויים

הריפוי, כלי מברשת הריפוי הנקודתי וכלי ההזזה מודע התכולה נסמן באפשרויות הכלי את האפשרות Sample All Layers. אגב, בכלי מברשת הריפוי נוכל לבחור באפשרויות הכלי בתפריט Sample אם לדגום מידע מהשכבה הנוכחית (Current Layer), מהשכבה הנוכחית והשכבות שמתחת בלבד (Current & Bellow) או מכל השכבות (All Layers). מאחר והשכבה החדשה שיצרת ריקה- שתי האפשרויות האחרונות הן היחידות שרלוונטיות. בבוא העת תוכלו להציג רק את שכבת הריטוש באמצעות החזקת מקש Option/alt ולחיצה על דמות העין שלצד דמות השכבה בחלון השכבות. בשלב זה תוכלו למחוק תיקונים מיותרים, או להוסיף מסיכה לשכבה ולצבוע את האזורים להסתרה. להשבת תצוגת כל השכבות יש להחזיק שוב את מקש Option/alt וללחוץ על דמות העין שלצד דמות השכבה.

4. שיטת ריטוש שגוייה

אתה משתמש בשכפול שכבה לביצוע ריטוש-  אחד החוקים הבלתי כתובים המוכרים לכל משתמש הוא ״לא עורכים את שכבת הרקע״. שכבת הרקע בפוטושופ, היא קובץ המקור ולביצוע תיקוני צבע אנחנו נעזרים בשכבות התאמה. להפעלת פילטרים אנו ממירים קודם את השכבה לשכבת אובייקט חכם כדי לאפשר עריכה חוזרת ונשנית, או כדי לאפשר לבטל את הפילטר. אבל כשעלינו לרטש אזור בתמונה, למחוק פגם או לעמעם אותו, לא מעט מעדיפים לשכפל את השכבה ולעבוד עליה. מסיבות שונות מדובר לרוב בטעות מאחר ואנו מגדילים משמעותית את נפח הקובץ ובנוסף, במידה ונצטרך לתקן את התיקון או לוותר עליו ניאלץ להוסיף מסיכה ולצבוע את האזור להסתרתו מבלי לדעת מה הם גבולותיו. הפתרון במקרה זה הוא ליצור שכבה חדשה- ריקה מכל תוכן. כעת בשימוש בכלי הריטוש כמו כלי חותמת הגומי, כלי מברשת

מסיכה מהירה. בתצוגה זו אזור הבחירה יוצג בלבן ואילו האזור מסביבו יוצג בצבע אדום.

  • כעת, על מנת לרכך את ׳אזור הבחירה׳ באזורים הנדרשים נעזרנו בכלי הלאסו והקפנו את האזורים לריכוך.

  • לטשטוש אזורים אלו נעזרנו בפילטר Gaussian Blur מתפריט Filter>Blur. בחלון שנפתח גרור את המכוון עד להשגת הריכוך מתאים ואישרנו את החלון.

  • כל שנותר הוא ללחוץ על מקש Q ליציאה ממצב מסיכה מהירה וחזרה לאזור בחירה. לבסוף יש ללחוץ על כפתור המסיכה בתחתית חלון השכבות להכנסת הכבשה לגבולות אזור הבחירה. באותו אופן ניתן ליצור צללים- לצורך טשטוש האזור המרוחק מהאובייקט המטיל את הצל. שים לב! לריכוך אזור הבחירה לא חייבים להשתמש בפילטר. ניתן, למשל, להשתמש במכחול ובמברשת רכה לצביעת האזורים הרצויים.

5. שימוש במסיכה מהירה

אתה מבצע ריכוך בחירה אחיד- במשימות כמו בחירת אובייקט ויצירת צל, למשל, לא תמיד אזור הבחירה יהיה אחיד. חלק מהאזורים עשויים להיות חדים, בעוד השאר עשויים להיות מרוככים. מסיבה זו הפעלת פקודה Feather מתפריט Select>Modify לריכוך קצוות אזור הבחירה, לא תספק את התוצאה הרצוייה מאחר וזו תהיה אחיד סביב אזור הבחירה. עכשיו הוסיפו את העובדה שפקודה זו איננה כוללת תצוגה מקדמת וקיבלתם סיבה נוספת לשימוש בפקודה אחרת. פוטושופ מציעה דרך יעילה נוספת לעריכת אזורי בחירה והיא באמצעות שימוש במסיכה מהירה.  בדוגמא שלפניך בובת כבשה. בעוד באזור הצמר נזדקק לאזור בחירה מרוכך, לאזורי האוזניים והרגליים נזדקק לאזור בחירה חד. מסיכה מהירה תאפשר להשיג מטרה זו.

  • לאחר יצירת אזור הבחירה הראשוני באמצעות אחד מכלי הבחירה, לחצנו על מקש Q במקלדת למעבר לתצוגת

בדוגמא הימנית- לאחר יצירת אזור בחירה של הכבשה וכניסה למצב מסיכה מהירה. בשלב זה סימנו את האזורים לריכוך וטשטשנו את המסיכה באמצעות הפילטר Gaussian Blur. בדוגמא השמאלית לאחר לחיצה על כפתור המסיכה והנחת שכבת הכבשה מעל שכבת צבע.

תגיות: פוטושופ, מסיכה מהירה, קבוצות, Gaussian Blur, יגאל לוי, פוטושופמאסטר, מסיכה ,Invert Mask ,Photoshopmaster ,Yigal Levi ,Quick Mask ,Current & Bellow

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • Wix Twitter page