10 טיפים לצלמי מסעות

צילום לא מתחיל ונגמר במצלמה או בציוד שברשותכם, הוא לא קשור לטכניקות בהן אתם משתמשים ואפילו לא תלוי בתוצאות היפות יותר או פחות שאתם מייצרים. היצירות המשובחות שיש לעולם להציע מספרות סיפור, מעבירות מסר, יוצרות חיבור ולא אחת מעוררות רגש. צילום הוא כלי ליצירת מודעות והבנה על פני תרבויות, קהילות ומדינות. בשנים האחרונות טיילתי במספר מדינות ביבשות שונות, חוויתי תרבויות מגוונות ומצאתי עצמי מתעד רגעים שרתקו אותי הן כצלם והן כבן אנוש סקרן. במאמר זה אספק טיפים שאני מוצא חשובים להשגת תמונות המספרות סיפור.

והמדריך המקומי דאג שנגיע בזמן לצפייה בו. המחזות המרתקים שנגלו לנגד עיניינו היו שווים את כל המסע הארוך הזה ואילו היינו מחמיצים אותם הרשמים מהמדינה לא היו דומים.   
אירועים מעניינים זה חשוב, אבל יש גורמים שעלולים לבטל אותם, או סתם לקלקל תכנון טוב. מסיבה זו מומלץ להשתמש ביישומונים לחיזוי מזג אויר‬ ואפילו להציץ ב
גלובוס המפורט ביותר בעולם מבית גוגל. כלי זה יגלה לכם  אזורים, לעיתים בלתי מתויירים, ששווה לבקר בהם. מיטיבי הלכת יצטיידו ברחפנים כדי לצפות באזור מגבוה ולגלות פינות מעניינות ופחות מוכרות. זהירות, יש מדינות האוסרות על הכנסת רחפנים- ולכן בררו מראש אם ניתן להצטייד בהם טרם יציאה לטיול.

01 מחקר ותכנון

ביקור במקומות מרתקים, על פניו, מקל על כל צלם, מאחר והאפשרויות מגוונות ותיעוד החוויות לכשעצמו עשוי לספק תוצאות מרהיבות. יחד עם זאת, לא כדאי לסמוך על הדמיון וגם לא על היכולות שלכם בזמן נתון. שלב התכנון יכול להיות קריטי. ברגע האמת הוא עשוי לחסוך לכם בזמן ולהביא אתכם למיקום הנכון בדיוק בזמן המתאים לצילום. כמה פעמים הגעתם למקום וגיליתם שהוא סגור, או מוצף תיירים? ספרי טיולים מספקים מספר טיפים אודות אתרים ששווה לבקר בהם, אך הם עלולים גם להיות לא מעודכנים. כדאי להיעזר ברשתות חברתיות, לברר מול צלמים שביקרו באזור לאחרונה ולדבר עם מדריכי טיולים.
באתיופיה, למשל, התברר שבמועד מסויים מתקיים טקס מסורתי מעניין

Nikon D750 | Nikon 28-300 (120) | 1/320 sec | f 5.6 | ISO 1600

שישיג לנו ביקור באחד מבתי המקומיים ולאחר מספר ימים אכן התארחנו בבית כזה והחווייה האישית והצילומית הייתה גדולה. אם אין באפשרותכם להשתמש במדריך מקומי, ידיעת השפה המקומית יכולה לסייע. כאחד שגדל בבית מרוקאי, אני עדיין זוכר את השפה ועל אף שאינני דובר באופן שוטף, יכולתי לתקשר עם המקומיים והם העריכו את מאמציי לדבר בשפתם ולכן נפתחו אליי מהר והרגישו יותר נינוחים במחיצתי. בלא מעט מקומות יש חשש מזרים ומצלמה יכולה לתרום לחשדות. היכולת להפיג אותן היא מיומנות נרכשת.

02 שימוש במדריך מקומי

ישראלים ידועים כסתגלנים- אנחנו יודעים להשתלב בכל סביבה וסומכים על היכולות והמיומנויות שצברנו בצבא ובאזרחות. הבעיה היא שלא תמיד אנחנו מסוגלים לקרוא את המפה השלמה ולעיתים עצם העובדה שאיננו מכירים את המקום גורמת לבזבוז זמן יקר ופספוס הזדמנויות פז. שימוש במדריך מקומי הדובר את השפה ומכיר היטב את התרבות באזור יכול לחסוך צרות, למנוע אי נעימויות, לתקשר עם הסביבה, לסייע לכם להגיע למקומות אותנטיים, וכתוצאה מכך להשיג תמונות שאחרים יתקשו לבד. במרוקו ביקשתי בתחילת המסע מהמדריך

Nikon D750 | Sigma 15 mm | 1/60 sec | f 5 | ISO 3200

03 סקרנות

מרבית התמונות הטובות שצילמתי אי פעם נבעו מסקרנות טבעית. סקרנות מניעה לחקר והיא כנראה המקור להמצאות הגדולות ביותר באנושות. בכל נסיעה למקום חדש אני נמנע מהפיתוי לשקוע בשינה בדרכים ובוחן את האזור מחלון הנוסע. לרוב המצלמה נתונה בידיי, מוכנה לפעולה וכוללת נתוני צילום המתאימים לרכב הנוסע במהירות גבוהה. אם מדובר באוטובוס תיירים אני מבקש לעיתים לשבת במושב הקדמי ביותר, אפילו זה הממוקם במקביל לנהג ומיועד לרוב למדריך. מזוית זו אפשר לצלם נופים והתרחשויות מעניינות שאינן זמינות בעת שיטוט רגלי. כדאי לעשות זאת ביום בו הראות טובה ויש מספיק אור- כך יתאפשר לכם להגדיל את מהירות התריס ובמקביל את רגישות החיישן ולהשיג תמונות באיכות גבוהה.

Nikon D750 | Nikon 28-300 (55) | 1/1000 sec | f 9 | ISO 250

סקרנות בריאה צריכה להיות מלווה בשאילת שאלות והראשית שבהם מתחילה בצמד המילים- מה אם? באחד מטיולי הצילום בדרום הארץ התמקמו קבוצת צלמים ואני ביניהם באמצע המדבר מול תנור דמוי תותח לצילום באישון לילה. לאחר מספר דקות הייתה לי תחושה שחרף הנושא המעניין, זוית הצילום משעממת ושאלתי עצמי- מה אם אצלם בקדמת התנור? חבריי למסע ויתרו בנימוס והתוצאה, לשמחתי, הייתה שונה משל אחרים ולא פחות מעניינת. בפועל השאלות שאתם שואלים עצמכם- צריכות להניע לפעולה והן הכוח המניע מאחורי תמונות טובות.

Nikon D5300 | Nikon 10.5 mm | 30 sec | f 3.5 | ISO 1600

Nikon D5300 | Nikon 10.5 mm | 30 sec | f 2.8 | ISO 1600

את הקרח, כדאי לבקש בנימוס את רשות המצולם. קבלו בחיוך גם סירובים. במרוקו, לדוגמא, נתקלתי במקומי בעל חזות מעניינת. האינסטיקט הראשוני שלי היה להרים את המצלמה ולצלם אותו. הבעיה היא שהוא הבחין בי ומאוד כעס. התנצלתי עמוקות, הצעתי למחוק את התמונה וציינתי שהוא מאוד הרשים אותי, לאחר שיחה קלה, בה שיבחתי בפניו את מדינתו והאנשים היפים שלה הוא התרצה והסכים לדגמן תמונה אחת- מקרה זה לימד אותי שיעור חשוב.
במקרה אחר הבחנתי באמא וילד בשדות והתקרבתי לאט לכיוונם ומרחוק הקפדתי לחייך ולהפגין חיבה לפעוט. כשהילד התקרב הצעתי לו מיד סוכריות וציינתי בשפת המקום שהילד מתוק. מכאן ועד הבקשה לצלם אותם הדרך הייתה פשוטה וקלה. שיטה נוספת היא להיעזר בשותף למסע- במקרה זה השותף מביע התפעלות מהנושא הפוטנציאלי לצילום ומבקש להצטלם עימו- בקשת הצילום לעיתים מחמיאה ובמידה ויש הסכמה אני לרוב מצלם תמונה משותפת וממשיך לתמונה בה אני מתמקד אך ורק בדמות. מיותר לציין שאני מציג להם רק את התמונה הזוגית...

Nikon D850 | Tamron 24-70 (60) | 1/640 sec | f 2.8 | ISO 64

04. צילום זרים

אחד האתגרים הגדולים ביותר בצילום רחוב, או צילום במקומות זרים הוא צילום אנשים. מרבית הצלמים שאני מכיר נרתעים מצילום כזה, או מעדיפים לצלם דמויות שמעניינות אותם באמצעות עדשות בעלות אורך מוקד נדיב. הבעיה היא שגישה זו גורמת לנו לפספס תמונות של פעם בחיים. יש מספר גישות לצילום זרים ובקרוב נקדיש להן מאמר נפרד. אך עוד קודם נציין שלעצם העובדה שאתם זרים, או תיירים במדינה זרה, יש יתרון מסויים. בצילום אנשים, לעיתים הבעת עניין וסקרנות יכולה לספק את התמונות המעניינות ביותר. במדינה זרה בה השפה לא מוכרת לכם התפעלות מופגנת (אך לא מוגזמת) מאירוע, או מאנשים, יכולה לספק לכם דריסת רגל במקומות מסויימים. ניתן להשתמש בחיוך, במבט המביע עניין, במחוות ראש ובהשמעת קולות התפעלות כדי לחבר אתכם עם הנושא הפוטנציאלי לצילום. גם כשאנשים מדברים אליכם בשפה זרה נסו לחייך ולהנהן ולאפשר להם להתחבר אליכם ולהיפתח. במהלך ׳טקסי׳ זה לא מומלץ לאחוז במצלמה עד שמרגישים שלמצולם נוח במחיצתנו ואין בו התנגדות מופגנת. הצילום הוא רק השלב הבא ולעיתים, כשיש תחושה ששברנו

Nikon D750 | Nikon 28-300 (82) | 1/250 sec | f 5 | ISO 280

ומטיילת שויתרו על הרכיבה ועוד. לפעמים האירוע המרכזי, מעניין ככל שיהיה מהווה כר מעניין לאירועי משנה. לדוגמא, באירוע משמח כמו חתונה- תיעוד האורחים ברגעי שמחה או התרגשות, יכולים לספר את הסיפור מזוית שונה ומעניינת. תיעוד הקהל ברגע קריטי של משחק כדורגל- יירתקו את הצופה יותר מכל תמונת שחקן נוספת. האירוע המרכזי הוא בעצם התמונות שכולם מצפים להן, לא פעם הן בהחלט מצדיקות את התיעוד, אך לעיתים סיפורי המשנה גונבים את ההצגה מנקודת המבט הצילומית. כדאי בכל אירוע לתרגל חיפוש סיפורים שמסביב לנושא, מי יודע, אולי שם מסתתרת תמונת היום.

05. צילום האירוע המשני

מרבית הצלמים המגיעים לאתרים מוכרים בעולם מחפשים להשיג תמונות שצלמים אחרים צילמו, או מתעקשים לצלם את המובן מאליו. העניין הוא שאם לכולם יש את אותן תמונות זה קצת משעמם- לא? בטיול למרוקו הגענו למדבר הסהרה רכובים על גמלים. הנטייה הראשונית היא לצלם את הגמלים, הצלליות הארוכות שהם מטילים והדיונות המהפנטות- תמונות שכולנו כבר ראינו. אבל לעיתים הסיפורים המעניינים נמצאים דווקא בשוליים. כך מצאתי עצמי מתצפת סביבי בסבלנות ומתעד מרחוק צמד גברים בשיחת נפש עמוקה, רוכל שהתמקם בקצה המחנה ומכין את מרכולתו, מדריך

Nikon D850 | Tamron 24-70 (70) | 1/125 sec | f 4 | ISO 400

Nikon D850 | Tamron 24-70 (55) | 1/125 sec | f 5 | ISO 400

אני יכול לספר על מאות תמונות שאני מתחרט שלא צילמתי ויכלו לפאר את האוסף הפרטי, אבל פשוט לא הייתי מוכן, או התעצלתי, או סתם ויתרתי. לא מעט צלמים מעדיפים לצלם בשעות הזריחה והשקיעה בשל האור המיוחד שבשעות אלו. הבעיה היא שלעיתים, כדי לתפוס את הרגע, או לצלם אתר מאוד מתוייר, עליכם לקום מוקדם מאוד או להישאר ערים עד אחרי חצות ולא כולם מוכנים לכך. היעזרו באפליקציות (כמו Sun Survey) לחיזוי שעות הזריחה והשקיעה במיקום שלכם ואת מסלול השמש בכל שעה ביממה. ודאו שאתם מוכנים לצילום לפחות חצי שעה קודם, כך שלא תפספסו את הצילום.

06. תזמון הוא שם המשחק

תפוס את הרגע- לא תהיה בהכרח הזדמנות נוספת. צילום מוצלח מורכב בין היתר מהזדמנות, תזמון טוב ולא פעם מזל. אל תסתמכו על האחרון- הזדמנויות צצות בכל מקום ובכל זמן- אף פעם אל תדחו אותן כי הן פשוט לא יחזרו. התירוץ הקבוע שלא הייתם במצב הרוח, עייפים, או עם עדשה לא מתאימה לא תופס. נכון, יש מקומות כמו פסלים ובניינים שלא זזים ממקומם, אבל השעה ביום, האור המיוחד ופיזור העננים עלולים להיות חד־פעמיים. בדוגמא המצורפת תמונה של פסל סביבתי בכניסה לקיבוץ בו אני גר. לכאורה יש לי הזדמנות לצלמו בכל יום ובכל שעה. זמן קצר אחרי שתמונה זו צולמה האזור סביב הפסל גודר ולא ניתן לצלמו יותר באופן זה...

Nikon D850 | Sigma 15 mm | 1/60 sec | f 10 | ISO 320

Nikon D750 |  Sigma 15 mm | 1/640 sec | f 13 | ISO 1250

07. סבלנות, התמונה שלכם עוד רגע מתרחשת

אחד מהסודות השמורים של צלמים מקצוענים הוא סבלנות. לא, אני לא מתכוון לסבלנות הנדרשת כדי להפוך לצלם טוב יותר- גם זו חשובה. אני מתכוון למצב בו הצלם מביט בסצינה דרוך ומבין שמתקרב לפתחו בעוד מספר רגעים אירוע שווה צילום. בשלב זה הוא מקרב את המצלמה לעינו מניח את את האצבע על כפתור הצילום, מסדר את הקומפוזיציה ומחכה לרגע האמת. חלק מהצלמים עוברים למצב צילום רציף כדי לצלם בלחיצה אחת מספר פריימים ברציפות. לעיתים ההמתנה ממושכת ותובעת סבלנות ואף תעצומות נפש ולעיתים האירוע מתרחש בין רגע. בשני המקרים התוצאה עשוייה להיות מתגמלת. העניין הוא לפתח את החוש או ה׳אף׳ לסצינות מתקרבות. במרוקו הבחנתי בטיפוס מוזר שהתיישב לו בתוך גיגית ומולל בידיו חלקי דגים, הרמתי את הראש והבחנתי בלהק שחפים החג מעל ראשו. הייתה לי תחושה שבעלי הכנף יודעים משהו שאני לא ולכן התקרבתי לכיוונו, המתנתי מעט ולאחר דקותיים לערך הוא החל זורק סביבו את תכולת הדלי שלידו. מיותר לציין שהשחפים עטו עליו כמוצאי שלל רב. על אף שאלו מילאו כיבתם, לטעמי הזוכה הראשי מהסיפור הזה היה לא אחר מכותב שורות אלו...

Nikon D850 | Tamron 24-70 (50) | 1/125 sec | f 13 | ISO 64

08. הסתכלו על העולם בעין שונה

תשומת לב לפרטים היא תכונה שרכשתי עוד בלימודי העיצוב. תכונה זו הכרחית בצילום מאחר והיא מאפשרת לראות חלקים בתמונה החשובים יותר מהמכלול. היכולת להבחין בהם תסייע לכם להשיג תמונות שונות הייחודיות לכם. ההמלצה שלי היא להטיל על עצמכם תרגיל קבוע של צילום חלקים קטנים מהסביבה שאינם בהכרח מעידים עליה. למשל, צילום תבניות קבועות ברחוב או בטבע, מרקמים מעניינים כמו החריצים שבגזע העץ, השתקפויות מעניינות בשלולית קטנה, טיפות מים ניגרות מחפצים לאחר הגשם. כוחו של תרגיל זה הוא בכך שהוא מתאים לכל סביבה, גם זו הקרובה לאזור מגוריכם. הרעיון הוא ליהנות מהיופי שהעולם מציע גם אם הוא מופיע במקומות לא צפויים ואינו ברור וגלוי לעין. הדוגמא שלפניכם צולמה מחלונו של רכב חולף באתיופיה. כאמור, גם בנסיעות ארוכות, אני נוהג לבחון את הסביבה מחלון הנוסע כשהמצלמה בידי מוכנה לפעולה. נתוני הצילום הותאמו לצילום במהירות גבוהה- מפתח הצמצם ורגישות החיישן בהתאם לאור באותו יום. במקרה זה, הבחנתי בגדר הקקטוסים ובאישה לבושה שמלה שהשתלבה היטב בתבנית הפסים בתמונה.

Nikon D750 | Nikon 28-300 (48) | 1/3200 sec | f 7.1 | ISO 2500

שכל קילומטר שני מצוייה התרחשות שוות תיעוד. לדוגמא, בדרום מדינה זו נהוג ללכת לא מעט ברגל. תושבי האזורים בהם ביקרנו הלכו מדי יום עשרות קילומטרים ועל גופם משא כלשהו. החל בגלון מים צהוב וכלה בערימת עצים כבדת משקל. באחת הדרכים הלא סלולות נתקלנו באם ובנה המתהלכים לאיטם, כשעל גופה של האם משא כבד מנשוא- מכאן ועד צילום המחזה הדרך הייתה קצרה. מיותר לציין שביקשנו את רשות האם ותגמלנו אותה בעבור התמונה. בכפרים מסויימים בעולם כדי לצלם את המקומיים יהיה עליכם להתיידד עימם, לשתות איתם כוסית, לספר להם קצת על עצמכם, להשתמש בהומור ובשורה התחתונה לרכוש את אמונם, לגרום להם לשתף פעולה ולהציג את עולמם. אלו מביניכם שפחות פתוחים או ׳זורמים׳ עם התרבות המקומית, ייגלו שקשה יותר להשיג תמונות אותנטיות שלהם. אל תשכחו שבכל מקום אתם זרים ובמקומות מסויימים עלולים לעורר חשד. היו נחמדים וצרו רושם טוב מההתחלה, באופן זה תצברו נקודות בעיניי המקומיים. הימנעו מאיבוד עשתונות והרמת קול בייחוד באזורים בהם אינכם מכירים את התרבות המקומית.

09. חפשו תרבות מקומית

לכל מדינה יש אזורים מתויירים אליהם נוהרים מטיילים מכל העולם. המקומות המעניינים ביותר הם לרוב בשוליים, בכפרים נידחים ובאזורים שלעיתים אף לא כתובים במפה. לפני כשנתיים ביקרתי ברומניה וחרף ההמלצות הנדושות אודות אתרים מוכרים במדינה יפה זו, החלטנו שותפי למסע ואני לבקר באופן ספונטאני בכפרים, או אזורים שמחלון הרכב נראו לנו מעניינים. כך מצאנו עצמינו בכפרים נידחים שהמחישו באופן אותנטי את יופיה של המדינה, החל באנשים הלבושים בלבוש מסורתי יום־יומי וכלה בנופים עוצרי נשימה הממוקמים דווקא בצידי הדרך. ראוי לציין שלא תמיד ספונטאניות היא מעשה חכם. הכרת התרבות המקומית חשובה מאוד וכדאי לקרוא אודותיה טרם הביקור. להמחשה, באחד הכפרים כשניסינו לצלם מרחוק את הצוענים המקומיים, הם הגיבוי באיתור אבנים לסקילת הרכב...
החיפוש אחר אזורים מיושבים שבשוליים כרוך לא פעם בסטייה מהמסלול ובעיכובים- כדאי לקחת אותם בחשבון בתכנון המקורי. באתיופיה ביקשנו לא אחת מהנהג לעצור בשולי הדרך כשראינו מחזה שלא יכולנו להרשות לעצמנו להפסיד- ובמדינה זו אפשר לציין בבטחה

Nikon D750 | Nikon 28-300 (48) | 1/3200 sec | f 7.1 | ISO 2500

  1. בפוטושופ הפעילו את הפקודה File Info מתפריט File. בחלון שנפתח בקטגוריה Camera Data יוצגו כל נתוני הצילום, כולל דגם המצלמה, העדשה, אורך המוקד, מהירות התריס, מפתח הצמצם, רגישות החיישן ועוד.

  2. בלייטרום, כשלב ראשון לחצו על מקש i במקלדת להצגת מידע אודות התמונה. לחיצה נוספת על מקש זה תציג את נתוני הצילום של התמונה (A). נתונים דומים ניתן לראות בעת הנחת הסמן מתחת להיסטוגרמה בצידו הימני של חלון התוכנה (B).

  3. זו העת לבחון את נתוני הצילום ולבדוק מה השתבש ולמה. מה גרם, למשל, לטשטוש בתמונה, האם מהירות התריס הייתה מספקת, האם מפתח הצמצם אחראי לכך ואולי כל הנתונים מתאימים, אך אחיזת המצלמה לא הייתה יציבה מספיק? בדוגמא שלפניך, למשל, מהירות התריס (ביחס לאורך המוקד ולנושא המצולם) מספקת וכמוה גם רגישות החיישן. אך עדיין הבניינים באופק לא חדים באותה מידה. הסיבה לכך טמונה כנראה במפתח הצמצם ובאזור בו התמקדה העדשה. שימוש נכון במחשבון עומק שדה, קביעת מרחק היפר-פוקאלי מדוייק יותר וכנראה גם סגירת הצמצם הייתה מעניקה יותר עומק שדה ויוצרת תמונה חדה יותר בכל האזורים הנדרשים- לצילום הבא נבוא מוכנים יותר... 

10.  אל תוותרו על שלב העיבוד ולימדו מטעויות

כל צלם שואף להשתפר, לצבור מיומנויות, לשלוט בכל מאפייני המצלמה ובסופו של יום להיות צלם טוב יותר. העניין הוא שאיש מקצוע טוב לומד מטעויות, מפנים אותן ומשתדל לא לחזור עליהן. זוהי המהות של מקצוענות ובין המרכיבים המבדילים אותה מחובבנות. כיום מרבית הצלמים מעבדים את התמונות שלהם בתוכנה גראפית כלשהי. חלק משום מה עדיין נמנעים. אך העובדה שהתמונה המוצגת לא עברה עיבוד כלשהו איננה מעניינת כפי שצלמים חושבים. התוצאה הסופית מעניינת יותר. מרבית התמונות שאתם רואים ברשתות החברתיות עברו עיבוד. השקיעו זמן בלמידת תוכנות עיבוד כמו לייטרום ופוטושופ.
למעשה דווקא תוכנות אלו יכולות לסייע לכם להשתפר בצילום. איך אתם שואלים? ובכן לאחר ייבוא התמונות, למשל ללייטרום, מרבית הצלמים עוברים על התמונות במהירות ומסננים אותן כך שהטובות מדוגללות בלבן והפחות מוצלחות מדוגללות בשחור ולאחר נמחקות, או לא מוצגות בפני הלקוח, או הציבור. ההתמקדות בתמונות הטובות, חשובה ככל שתהיה, מבטלת את אחד השלבים החשובים בכל תהליך עבודה והוא הפקת לקחים. צילמתם תמונה והתוצאה לא טובה כפי שציפיתם? עצרו לרגע, השקיעו מספר שניות ובדקו מה גרם לכך.

כל התמונות במאמר צולמו על ידי יגאל לוי | כל הזכויות שמורות