top of page

סודות הקומפוזיציה בפוטושופ

בעידן‭ ‬בו‭ ‬כל‭ ‬אחד‭ ‬מצוייד‭ ‬במצלמה‭ ‬איכותית‭ ,‬מה‭ ‬בעצם‭ ‬מבדיל‭ ‬בין‭ ‬חובב‭ ‬צילום‭ ‬למקצוען?‭ ‬יסודה‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬תמונה‭ ‬טובה‭ ‬מתחיל‭ ‬בקומפוזיציה‭ .‬בכוחה‭ ‬לספר‭ ‬סיפור‭ ‬ולרתק‭ ‬את ‬המתבונן‭ .‬הכלים‭ ‬העומדים‭ ‬לרשותו‭ ‬של‭ ‬הצלם‭ ‬מתחילים‭ ‬עוד‭ ‬בזמן‭ ‬הצילום.‭ ‬בחירת‭ ‬זוית‭ ‬הצילום‭,‬ אורך‭ ‬המוקד‭ ‬ומפתח‭ ‬הצמצם‭ ‬יקבעו‭ ‬את‭ ‬עומק‭ ‬השדה‭ ‬ואופי הקומפוזיציה ‬‭)‬פתוחה‭ ‬או‭ ‬סגורה)‭ ,‬מיקום‭ ‬עצמים‭ ‬שונים‭ ‬בתמונה‭ ‬וקביעת‭ ‬היחסים‭ ‬ביניהם‭ ‬וההחלטה‭ ‬איזה‭ ‬מהעצמים‭ ‬להכליל‭ ‬בתמונה‭ ‬ואיזה‭ ‬לגרוע‭ ‬יקבעו‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬את‭ ‬איכות‭ ‬התוצאה.‭ ‬אמנם‭ ‬לא‭ ‬מדובר‭ ‬במדע‭ ‬מדוייק‭ ,‬אך‭ ‬כזה‭ ‬התורם‭ ‬ליצירת‭ ‬תמונה‭ ‬המזמינה‭ ‬את‭ ‬הצופה‭ ‬להביט‭ ‬בה‭.‬ בדומה‭ ‬לתוכנות‭ ‬עריכת‭ ‬תמונה‭ ‬אחרות‭ ‬כגון‭ ‬לייטרום,‭ ‬פוטושופ ‬מאפשרת‭ ‬לתקן‭ ‬קומפוזיציה‭ ‬באמצעות‭ ‬כלי‭ ‬הגזירה‭ .‬כלי‭ ‬זה‭ ‬מאפשר‭ ‬לגזור‭ ‬אזורים‭ ‬בלתי‭ ‬רצויים‭ ‬בתמונה‭ ‬וליצור‭ ‬קומפוזיציה‭ ‬חדשה‭ ‬המתאימה‭ ‬לתמונה‭ .‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬מספק‭ ‬טיפים‭ ‬לגזירה‭ ‬מהירה‭ ‬ומדוייקת‭ ‬ומבאר‭ ‬כללים‭ ‬בקומפוזיציה‭ ‬כפי‭ ‬שהם‭ ‬משתקפים‭ ‬בפוטושופ.‬

טיפים‭ ‬וקיצורי‭ ‬מקלדת‭ ‬לגזירת‭ ‬תמונות

הכלל‭ ‬הראשון‭ ‬בקביעת‭ ‬קומפוזיציה‭ ‬הוא‭ ‬להחליט‭ ‬מה‭ ‬נכנס‭ ‬לתמונה‭ ‬(לפריים)‭ ‬ומה‭ ‬יישאר‭ ‬בחוץ‭.‬ צלמים‭ ‬מיומנים‭ ‬כבר‭ ‬יודעים‭ ‬שעליהם‭ ‬לבחון‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מרכיבי‭ ‬התמונה‭ ‬ולבחון‭ ‬אלו‭ ‬עצמים‭ ‬תורמים‭ ‬להבלטת‭ ‬הנושא‭ ‬ואלו‭ ‬מפריעים‭ ‬או‭ ‬גוזלים‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ .‬כלי‭ ‬הגזירה‭ ‬מאפשר‭ ‬לגזור‭ ‬את‭ ‬התמונה‭ ‬באופן‭ ‬שיותיר‭ ‬את‭ ‬המיותר‭ ‬מחוץ‭ ‬למסגרת‭ ‬ויבליט‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שחשוב‭.‬ הקיצורים‭ ‬הבאים‭ ‬יסייעו‭ ‬להאיץ‭ ‬את‭ ‬תהליך‭ ‬הגזירה‭ ‬וייקלו‭ ‬על‭ ‬מלאכת‭ ‬סידור‭ ‬התמונה‭.‬
הערה‭ :‬על‭ ‬מנת‭ ‬שהקיצורים‭ ‬יעבדו‭ ‬כדאי‭ ‬ששפת‭ ‬הקלט‭ ‬במחשב‭ ‬תהיה‭ ‬אנגלית‭.‬

  1. לחיצה‭ ‬על‭ ‬מקש‭ ‬C‭ ‬תעבור‭ ‬למצב‭ ‬גזירה ‭ ‬‭.(‬Crop‭)‬‭‬‭ ‬

  2. לחיצה‭ ‬על‭ ‬מקש‭ ‬Enter‭/‬Return‭ ‬תאשר‭ ‬את‭ ‬הגזירה‭ ,‬לחיצה‭ ‬על‭ ‬מקש‭ ‬esc‭ ‬ תצא‭ ‬ממצב‭ ‬הגזירה‭ ‬מבלי‭ ‬להחיל‭ ‬את‭ ‬אותה‭.‬

  3. לביטול‭ ‬גזירה‭ ,‬בכל‭ ‬שלב‭,‬ יש‭ ‬ללחוץ‭ ‬על‭ ‬כלי‭ ‬הגזירה‭ ‬או‭ ‬על‭ ‬מקש‭ ‬C‭ ‬ולגרור‭ ‬את‭ ‬צלעות‭ ‬מסגרת‭ ‬הגזירה‭ ‬למקומם‭ .‬במידה‭ ‬ובתהליך‭ ‬הגזירה‭ ‬לא‭ ‬נעשה‭ ‬שימוש‭ ‬בסיבוב‭ ‬המסגרת‭,‬ ניתן‭ ‬לאפס‭ ‬את‭ ‬הגזירה‭ ‬באמצעות‭ ‬הפקודה‭ ‬Reveal‭ ‬All‭ ‬ מתפריט‭‬Image‭ ‬. פקודה‭ ‬זו‭ ‬תגלה‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬האזורים‭ ‬המוסתרים‭.‬

  4. כברירת‭ ‬מחדל‭,‬ בעת‭ ‬הגזירה‭ ‬פוטושופ‭ ‬תמיר‭ ‬את‭ ‬שכבת‭ ‬הרקע‭ ‬לשכבה‭ ‬רגילה‭ ‬ותסתיר‭ ‬את‭ ‬המידע‭ ‬שנגזר‭ ‬בגבולות‭ ‬המסמך‭.‬ משמע‭ ,‬ניתן‭ ‬לחזור‭ ‬בכל‭ ‬עת‭ ‬ולהציג‭ ‬את‭ ‬המידע‭ ‬המקורי‭ .‬ניתן‭ ‬לקבוע‭ ‬לפוטושופ‭ ‬למחוק‭ ‬את‭ ‬המידע‭ ‬המוסתר‭ ‬באמצעות‭ ‬סימון‭ ‬האפשרות ‭ ‬Delete‭ ‬Cropped‭ ‬Pixels‭ ‬ בסרגל‭ ‬אפשרויות‭ ‬הכלי‭ .‬לאחר‭ ‬גזירת‭ ‬המידע‭ ‬וסגירת‭ ‬הקובץ‭ ‬לא‭ ‬ניתן‭ ‬יהיה‭ ‬להשיב‭ ‬את‭ ‬המידע‭ ‬שאבד‭.‬

  5. החזקת‭ ‬מקש‭ ‬Shift‭ ‬בעת‭ ‬הגזירה‭ ‬תשמר‭ ‬את‭ ‬יחסי‭ ‬האורך‭ ‬והרוחב‭ ‬המקוריים‭. ‬גרירת‭ ‬הגזירה‭ ‬שמאלה‭,‬ או‭ ‬ימינה‭ ‬עשוייה‭ ‬להפוך‭ ‬את‭ ‬יחסי‭ ‬הגזירה‭.‬ בתמונה‭ ‬רוחבית‭ ‬הגזירה‭ ‬תהפוך‭ ‬לאנכית‭ ‬וההיפך‭ .‬אפשרות‭ ‬זו‭ ‬יעילה‭ ‬למקרים‭ ‬בהם‭ ‬צילמתם‭ ‬תמונה‭ ‬אופקית‭ ‬והקומפוזיציה‭ ‬המתאימה‭ ‬לה‭ ‬אנכית‭.‬

  6. החזקת‭ ‬מקש‭ ‬Cmd‭ ‬במק‭,‬ או‭ ‬Ctrl‭ ‬בחלונות‭ ‬כשכלי‭ ‬הגזירה‭ ‬פעיל‭ ‬תפעיל‭ ‬את‭ ‬כלי‭ ‬היישור‭.‬ כלי‭ ‬זה‭ ‬מאפשר‭ ‬ליישר‭ ‬את‭ ‬קו‭ ‬האופק‭.‬ כל‭ ‬שיש‭ ‬לעשות‭ ‬הוא‭ ‬למתוח‭ ‬עם‭ ‬הכלי‭ ‬קו‭ ‬באזור‭ ‬שלדעתך‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬ישר‭ ‬והתמונה‭ ‬תסתובב‭ ‬בהתאם‭.‬ ניתן‭ ‬אגב‭ ‬להשתמש‭ ‬בכלי‭ ‬היישור‭ ‬מבלי‭ ‬להחזיק‭ ‬את‭ ‬מקש‭ ‬-Cmd‭/‬Ctrl‭ ‬בחירה‭ ‬בכלי‭ ‬הגזירה‭ ‬תציג‭ ‬את‭ ‬סרגל‭ ‬אפשרויות‭ ‬הכלי‭ -‬לחיצה‭ ‬על‭ ‬כלי‭ ‬היישור‭ ‬תאפשר‭ ‬למתוח‭ ‬קו‭ ‬וליישר‭ ‬את‭ ‬התמונה‭.‬

  7. הזזת‭ ‬הסמן‭ ‬מחוץ‭ ‬לגבולות‭ ‬הגזירה‭ ‬תשתנה‭ ‬את‭ ‬סמן‭ ‬העכבר‭ ‬לסמן‭ ‬חץ‭ ‬מעוקל‭ ‬ותאפשר‭ ‬סיבוב‭ ‬התמונה‭.‬ כעת‭ ‬יש‭ ‬ללחוץ‭ ‬ולגרור‭ ‬את‭ ‬הסמן‭ ‬עד‭ ‬להשגת‭ ‬הזוית‭ ‬הרצוייה‭ .‬‭‬בעת‭ ‬הסיבוב‭ ‬תופיע‭ ‬רשת‭ ‬משבצות‭ ‬המסייעת‭ ‬ביישור‭ ‬התמונה‭.‬

  8. מי‭ ‬שלא‭ ‬אוהב‭ ‬שמסגרת‭ ‬הגזירה‭ ‬מופיעה‭ ‬מיד‭ ‬עם‭ ‬בחירת‭ ‬הכלי‭ ,‬יכול‭ ‬לחזור‭ ‬להתנהגות‭ ‬הכלי‭ ‬בגירסאות‭ ‬קודמות‭ ‬ע"י‭ ‬לחיצה‭ ‬על‭ ‬כפתור‭ ‬גלגל‭ ‬השיניים‭ ‬בסרגל‭ ‬אפשרויות‭ ‬הכלי‭ ‬וסימון‭ ‬האפשרות ‭ ‬.Use‭ ‬Classic‭ ‬Mode‭ ‬ כעת‭ ‬בחירה‭ ‬בכלי‭ ‬תצריך‭ ‬גרירתו‭ ‬ליצירת‭ ‬מסגרת‭ ‬הגזירה‭.‬

  9. חלון‭ ‬זה‭ ‬מאפשר‭ ‬להגדיר‭ ‬מספר‭ ‬מאפיינים‭ ‬של‭ ‬הכלי‭ -‬ביטול‭ ‬הסימון מאפשרות ‭ ‬Show‭ ‬Cropped‭ ‬Area‭‬לא‭ ‬יציג‭ ‬את‭ ‬החלקים‭ ‬הנגזרים‭ ‬בעת‭ ‬גרירת‭ ‬הכלי‭ ‬וביטול‭ ‬הסימון מאפשרות‭ ‬Auto‭ ‬Center‭ ‬Preview‭ ‬לא‭ ‬יימרכז‭ ‬את‭ ‬התמונה‭ ‬לאמצע‭ ‬בעת‭ ‬הגזירה‭ .‬ביטול‭ ‬הסימון‭ ‬מאפשרות‭ ‬Enable‭ ‬Crop‭ ‬Shield‭ ‬ לא‭ ‬יעמעם‭ ‬את‭ ‬האזורים‭ ‬סביב‭ ‬הגזירה‭.‬ כשאפשרות‭ ‬זו‭ ‬מסומנת‭ ‬ניתן‭ ‬לקבוע‭ ‬את‭ ‬שיעור‭ ‬העמעום‭ ‬באחוזים‭.‬ לעומת‭ ‬זאת‭,‬ סימון‭ ‬האפשרות‭ ‬Auto‭ ‬Adjust‭ ‬Opacity‭ ‬יפחית‭ ‬את‭ ‬מידת‭ ‬העמעום‭ ‬בעת‭ ‬לחיצה‭ ‬עם‭ ‬העכבר‭ -‬כדי‭ ‬לוודא‭ ‬שהמשתמש‭ ‬מבחין‭ ‬באזורים‭ ‬שנגזרו‭.‬

  10. במידה‭ ‬וגבולות‭ ‬הגזירה‭ ‬חרגו‭ ‬ממידות‭ ‬התמונה‭,‬ עלול‭ ‬להיווצר‭ ‬שטח‭ ‬שקוף‭ ‬ללא‭ ‬פרטים‭.‬ ניתן‭ ‬לקבוע‭ ‬לתוכנה‭ ‬למלא‭ ‬אזורים‭ ‬אלו‭ ‬במידע‭ ‬באופן‭ ‬מלאכותי‭ ‬באמצעות‭ ‬סימון‭ ‬האפשרות ‭ ‬.Content‭-‬Awareכדאי‭ ‬לבחון‭ ‬את‭ ‬התוצאה‭ ‬בתום‭ ‬הגזירה‭.‬

  11. סרגל‭ ‬אפשרויות‭ ‬כלי‭ ‬הגזירה‭ ‬מאפשר‭ ‬לקבוע‭ ‬יחסי‭ ‬אורך‭ ‬ורוחב‭ ‬מיוחדים‭ ‬בתפריט‭ ‬הגזירה‭ ‬‭.(‬A‭)‬‭ ‬בחירה‭ ‬באפשרות‭ ‬W‭ ‬x‭ ‬H‭ ‬x‭ ‬Resolution‭ ‬תאפשר‭ ‬להזין‭ ‬ערכים‭ ‬בהתאם‭ ‬לצורכי‭ ‬המשתמש‭.‬ לעומת‭ ‬זאת‭ ‬בחירה‭ ‬ב‭‬ Ratio‭-‬תאפשר‭ ‬לקבוע‭ ‬יחס‭ ‬בין‭ ‬אורך‭ ‬לרוחב‭.‬

  12. לאחר‭ ‬קביעת‭ ‬המימדים‭ ‬ניתן‭ ‬לשמור‭ ‬אותם‭ ‬כערכת‭ ‬הגדרות‭ ‬לשימוש‭ ‬חוזר‭ ‬באמצעות‭ ‬הפקודה:‭‬ New‭ ‬Crop‭ ‬Preset‭‬‭‬. לאחר‭ ‬השמירה‭ ‬הערכה‭ ‬תופיע‭ ‬בתחתית‭ ‬התפריט‭.‬

  13. ניתן‭ ‬לגשת‭ ‬לתפריט‭ ‬ולאפשרויות‭ ‬נוספות‭ ‬באמצעות‭ ‬לחיצה‭ ‬עם‭ ‬לחצן‭ ‬ימני‭ ‬בעכבר‭ ‬על‭ ‬מסגרת‭ ‬הגזירה‭.‬

  14. להיפוך‭ ‬יחסי‭ ‬הרוחב‭ ‬והאורך‭ ‬ניתן‭ ‬ללחוץ‭ ‬על‭ ‬כפתור‭ ‬שינוי‭ ‬הכיוון‭ ‬‭.(‬B‭) ‬‭ ‬לחילופין‭ ‬ניתן‭ ‬להיעזר‭ ‬בלחיצה‭ ‬על‭ ‬מקש‭ ‬X‭ ‬במקלדת‭ .‬כאמור‭ ,‬אפשרות‭ ‬זו‭ ‬יעילה‭ ‬למקרים‭ ‬בהם‭ ‬צילמתם‭ ‬תמונה‭ ‬אופקית‭ ‬והקומפוזיציה‭ ‬המתאימה‭ ‬לה‭ ‬אנכית‭.‬ לחיצה‭ ‬על‭ ‬כפתור‭ ‬Clear‭ ‬תנקה‭ ‬את‭ ‬השדות‭ ‬מהערכים‭ ‬שנקבעו‭ ‬בהם‭.‬

  15. לאישור‭ ‬הגזירה‭ ‬יש‭ ‬ללחוץ‭ ‬על‭ ‬מקש‭ ‬Enter/Return‭ ‬או‭ ‬על‭ ‬כפתור‭ ‬האישור‭ ‬שבסרגל‭ ‬הכלים‭.‬

גזירה בהתאם לכללי הקומפוזיציה

כאמור‭,‬ לחיצה‭ ‬על‭ ‬מקש‭ ‬C‭ ‬במקלדת‭ ‬תציג‭ ‬מסגרת‭ ‬גזירה‭ ‬סביב‭ ‬לתמונה‭.‬ פוטושופ‭ ‬מאפשרת‭ ‬להציג‭ ‬קווים‭ ‬מנחים‭ ‬לגזירת‭ ‬התמונה‭ ‬התואמים‭ ‬לכללי‭ ‬קומפוזיציה‭ ‬מקובלים‭. ‬במידה‭ ‬ואינם‭ ‬מוצגים‭ ‬ניתן‭ ‬להציגם‭ ‬באמצעות‭ ‬הפקודה ‭ ‬Always‭ ‬Show‭ ‬Overlay‭ ‬ הזמינה‭ ‬מתפריט‭ ‬רשת‭ ‬הגזירה‭ .‬‭(‬C‭)‬‭ ‬אפשרות‭ ‬זו‭ ‬תציג‭ ‬קווים‭ ‬מנחים‭ ‬אלו‭ ‬בכל‭ ‬פעם‭ ‬שתבחר‭ ‬בכלי‭ ‬הגזירה‭.‬ לעומת‭ ‬זאת‭ ‬הבחירה‭ ‬באפשרות‭ ‬Auto‭ ‬Show‭ ‬Overlay‭ ‬תציג‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬המסגרת‭ ‬ועם‭ ‬תחילת‭ ‬גרירת‭ ‬אחת‭ ‬הנקודות‭ ‬תציג‭ ‬את‭ ‬הקוים‭ ‬המנחים‭.‬

האפשרות‭ ‬Never‭ ‬Show‭ ‬Overlay‭ ‬תסתיר‭ ‬קווים‭ ‬אלו‭.‬‭‬

כאמור‭,‬ העין‭ ‬האנושית‭ ‬תופסת‭ ‬את‭ ‬המרחב‭ ‬בשונה‭ ‬מההיגיון‭.‬ על‭ ‬מנת‭ ‬ליצור‭ ‬קומפוזיציה‭ ‬שתמשוך‭ ‬את‭ ‬עיניי‭ ‬הצופה‭ ‬ותוליך‭ ‬אותו‭ ‬לנושא‭ ,‬מומלץ‭ ‬לתכנן‭ ‬את‭ ‬התמונה‭ ‬באופן‭ ‬היוצר‭ ‬עניין‭ .‬לא‭ ‬תמיד‭ ‬זה‭ ‬אפשרי‭ ‬בזמן‭ ‬הצילום‭ ‬ולכן‭ ‬פוטושופ‭ ‬מאפשרת‭ ‬לגזור‭ ‬את‭ ‬התמונה‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬כללי‭ ‬קומפוזיציה‭ ‬מקובלים‭:‬

חוק‭ ‬השלישים‭ -(‬Rule‭ ‬of‭ ‬Thirds‭)‬‭ ‬מיקום‭ ‬הנושא‭ ‬במרכז‭ ‬המסגרת‭ ‬עלול‭ ‬להיות‭ ‬משעמם‭ ‬ובנאלי‭.‬ מסתבר‭ ‬שהעין‭ ‬האנושית‭ ‬מעדיפה‭ ‬שלישים‭ ‬על‭ ‬חצאים‭ .‬בחוק‭ ‬זה‭ ‬התמונה‭ ‬מחולקת‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬שני‭ ‬קווים‭ ‬אנכיים‭ ‬ושני‭ ‬קווים‭ ‬אופקיים‭ ‬היוצרים‭ ‬9‭ ‬מלבנים‭.‬ נושא‭ ‬התמונה‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬ממוקם‭ ‬באחת‭ ‬מנקודות‭ ‬המפגש‭,‬ או‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬הקוים‭.‬ נהוג‭ ‬למשל‭ ‬למקם‭ ‬את‭ ‬קו‭ ‬האופק‭ ‬בקו‭ ‬האופקי‭ ‬העליון‭ ‬או‭ ‬התחתון‭.‬ חיתוך‭ ‬זה‭ ‬מופיע‭ ‬כברירת‭ ‬מחדל‭ ‬בעת‭ ‬בחירה‭ ‬בכלי‭ ‬הגזירה ‭ .(‬D‭)‬‭ ‬

למעבר‭ ‬בין‭ ‬סוגי‭ ‬החיתוכים‭ ‬יש‭ ‬ללחוץ‭ ‬על‭ ‬מקש‭ ‬O‭ ‬(האות‭ ‬הלטינית)‭ ‬במקלדת‭.‬ כדי‭ ‬למקם‭ ‬את‭ ‬הנושא‭ ‬באחת‭ ‬מנקודות‭ ‬המפגש‭,‬ או‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬מהאנכים‭ ‬יש‭ ‬ללחוץ‭ ‬בגבולות‭ ‬התמונה‭ ‬ולגרור‭ ‬למיקום‭ ‬הרצוי‭.‬ לחילופין‭ ‬יש‭ ‬לגרור‭ ‬את‭ ‬נקודות‭ ‬הפינה‭ ‬סביב‭ ‬המסגרת ‭ ‬‭.(‬E‭)‬‭ ‬
על‭ ‬מנת‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬יחסי‭ ‬האורך‭ ‬והרוחב‭ ‬המקוריים‭ ‬יש‭ ‬לבחור‭ ‬מתפריט‭ ‬יחסי‭ ‬הגזירה‭ ‬בסרגל‭ ‬אפשרויות‭ ‬הכלי‭ ‬ב‭ .‬Original‭ ‬Ratio‭-‬אגב‭,‬ מיקום‭ ‬הנושא‭,‬ דמות‭ ‬או‭ ‬חפץ‭ ‬בשליש‭ ‬מאפשר‭ ‬למקם‭ ‬ברקע‭ ‬אלמנטים‭ ‬שיישמשו‭ ‬כנשוא‭ ‬ותומכים‭ ‬בנושא‭.‬

חתך‭ ‬הזהב‭ :‬רבות‭ ‬נכתב‭ ‬על‭ ‬חתך‭ ‬הזהב‭,‬ אותו‭ ‬גילה‭ ‬כנראה‭ ‬אחד‭ ‬מתלמידיו‭ ‬של‭ ‬הפילוסוף‭ ‬היווני‭ ‬פיתגורס‭ ,‬אי‭ ‬שם‭ ‬לפני‭ ‬כ‭ ‬2500‭-‬שנה‭.‬ הנ"ל‭ ‬גילה‭ ‬את‭ ‬חיבתם‭ ‬של‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬למלבנים‭ ‬שהיחס‭ ‬בין‭ ‬צלעותיהם‭ ‬הוא‭ ‬1‭ ‬ל‭‬.1.1618‭-‬ חתך ‬הזהב‭,‬ הנקרא‭ ‬גם‭ ‬יחס ‬הזהב‭, ‬מעסיק‭ ‬את‭ ‬המדע‭ ‬והאומנות‭ ‬כבר‭ ‬מאות‭ ‬בשנים‭ ‬ומכונה‭ ‬גם‭ ‬‮"‬הפרופורציה‭ ‬האלוהית‮"‬‭.‬

על‭ ‬פיו‭ ‬נבנו‭ ‬מבנים‭ ‬מפורסמים‭ ‬כגון‭ ‬הפרתנון‭ ‬באתונה‭ ‬והפירמידות‭ ‬במצרים‭ ‬ונוצרו‭ ‬יצירות‭ ‬אומנות‭ ‬חשובות‭ .‬גם‭ ‬כאן‭ ‬מומלץ‭ ‬למקם‭ ‬עצמים‭ ‬באזורי‭ ‬האנכים‭.‬

לחתך‭ ‬הזהב‭ ‬מספר‭ ‬תצורות‭ ,‬המתבטאות‭ ‬באלכסונים‭ ‬וספיראלות‭.‬

לחתך‭ ‬הזהב‭ ‬מספר‭ ‬תצורות‭ ,‬המתבטאות‭ ‬באלכסונים‭ ‬וספיראלות‭:

חיתוך‭ ‬משולשים‭ :(‬Triangle‭)‬‭‬‭ ‬בחיתוך‭ ‬זה‭ ‬אלכסון‭ ‬החוצה‭ ‬את‭ ‬התמונה‭ ‬ומצידיו‭ ‬שני‭ ‬אלכסונים‭ ‬היוצרים‭ ‬ארבעה‭ ‬משולשים‭.‬ הנושא‭ ‬ימוקם‭ ‬בשטח‭ ‬המשולש‭ ‬שמתחת‭ ‬לאלכסון‭ ‬והנשוא‭ ‬ימוקם‭ ‬בשטח‭ ‬המשולש‭ ‬שמעליו‭,‬ או‭ ‬כמובן‭ ‬ההיפך‭ .‬לחילופין‭ ‬העצם‭ ‬ימוקם‭ ‬על‭ ‬האלכסון‭ ‬עצמו‭.‬ ניתן‭ ‬לשנות‭ ‬את‭ ‬כיוון‭ ‬האלכסונים‭ ‬באמצעות‭ ‬קיצור‭ ‬המקלדת ‭ .‬Shift+O‭ ‬

חיתוך‭ ‬אלכסוני‭ -(‬Diagonal‭)‬‭‬‭ ‬חיתוך‭ ‬זה‭,‬ שנתגלה‭ ‬בידי‭ ‬הצלם‭ ‬והמרצה‭ ‬אדווין‭ ‬ווסטהוף‭,‬ מציג‭ ‬ארבעה‭ ‬אלכסונים‭ ‬החוצים‭ ‬זה‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬ויוצרים‭ ‬נקודות‭ ‬מפגש‭ ‬מענייניות‭ .‬ווסטהוף‭ ‬ביקש‭ ‬להוכיח‭ ‬שבניגוד‭ ‬לחוק‭ ‬השלישים‭ ,‬נקודות‭ ‬העניין‭ ‬קרובות‭ ‬יותר‭ ‬לנקודות‭ ‬המפגש‭ ‬של‭ ‬האלכסונים‭.‬ לאחר‭ ‬שחקר‭ ‬תמונות‭ ‬וציורים‭ ‬מפורסמים‭ ‬הוא‭ ‬גילה‭ ‬שנקודות‭ ‬העניין‭ ‬מוקמו‭ ‬על‭ ‬אלכסונים‭ ‬של‭ ‬ריבוע‭ ‬ולאו‭ ‬דווקא‭ ‬בחיתוכים‭ ‬מלבניים‭ ‬ישרים‭ ‬כפי‭ ‬שחתך‭ ‬הזהב‭ ‬וחוק‭ ‬השלישים‭ ‬מציעים‭.‬ חיתוך‭ ‬בהתאם‭ ‬לאלכסונים‭ ‬מרמז‭ ‬על‭ ‬פרספקטיבה‭ ‬ומוליך‭ ‬את‭ ‬עיני‭ ‬הצופה‭ ‬לנושא‭.‬ בדומה‭ ‬לשאר‭ ‬החיתוכים‭ ‬ניתן‭ ‬למקם‭ ‬את‭ ‬הנושא‭ ‬בנקודות‭ ‬המפגש‭ ‬או‭ ‬על‭ ‬האלכסונים‭ ‬עצמם‭.‬

ספיראלת‭ ‬הזהב‭ :(‬Golden‭ ‬Spiral‭)‬‭ ‬מבנה‭ ‬זה‭ ‬מייצג‭ ‬שתי‭ ‬צורות‭ ‬מה"גיאומטריה‭ ‬הקדושה‮"‬‭ -‬ספירלת‭ ‬‮"‬חתך‭ ‬הזהב‮"‬‭ ‬וספיראלת‭ ‬פיבונאצ'י‭ ‬המבוססת‭ ‬על‭ ‬צורת‭ ‬מעגל‭ ‬תבואה‭ .‬לא‭ ‬נלאה‭ ‬בהסבר‭ ‬אודות‭ ‬הסדרה‭ ‬שגילה‭ ‬המתמטיקאי‭ ‬לאונרדו‭ ‬פיבונאצ'י‭,‬ רק‭ ‬נציין‭ ‬שהנושא‭ ‬ימוקם‭ ‬באזור‭ ‬בו‭ ‬מתכנסת‭ ‬הספיראלה‭.‬ 

גם‭ ‬כאן‭ ‬ניתן‭ ‬למקם‭ ‬את‭ ‬הספיראלה‭ ‬באחד‭ ‬משמונה‭ ‬מיקומים‭.‬ ניתן‭ ‬לעבור‭ ‬ביניהם‭ ‬באמצעות‭ ‬קיצור‭ ‬המקלדת‭ ‬,Shift+O‭ ‬ או‭ ‬באמצעות‭ ‬הפקודה ‭ ‬Cycle Overlay‭ ‬שבתפריט‭ ‬רשת‭ ‬הגזירה‭.‬

רשת‭ -(‬Grid‭)‬‭ ‬לצד‭ ‬חיתוכים‭ ‬המתבססים‭ ‬על‭ ‬כללים‭ ‬מעולם‭ ‬האומנות‭,‬ פוטושופ‭ ‬מאפשרת‭ ‬להציג‭ ‬רשת‭ ‬ריבועים‭ ‬המסייעת‭ ‬בעיקר‭ ‬ליישר‭ ‬את‭ ‬התמונה‭.‬

ניתן‭ ‬להסתיר‭ ‬זמנית‭ ‬את‭ ‬הרשת‭ ‬המנחה‭ ‬באמצעות‭ ‬קיצור‭ ‬המקלדת‭ ‬Cmd‭+‬H‭ ‬במק‭, ‬או‭ ‬Ctrl+H‭ ‬בחלונות‭.‬ שים‭ ‬לב‭!‬ בשלב‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬ניתן‭ ‬לראות‭ ‬את‭ ‬מסגרת‭ ‬החיתוך‭ ‬כליל‭,‬ אך‭ ‬עדיין‭ ‬ניתן‭ ‬לגרור‭ ‬אותה‭ ‬להתאמת‭ ‬החיתוך‭ ‬לטעמך‭ ‬האישי‭.‬

ניתן‭ ‬להסתיר‭ ‬זמנית‭ ‬את‭ ‬תצוגת‭ ‬שטחים‭ ‬הנגזרים‭ ‬בעזרת‭ ‬לחיצה‭ ‬על‭ ‬מקש‭ ‬H‭ ‬במקלדת‭ ‬ולשוב‭ ‬ולהציגם‭ ‬באותה‭ ‬דרך‭.‬

כל התמונות במאמר צולמו על ידי יגאל לוי

תגיות: קומפוזיציה, גזירה, חוק השלישים, חתך הזהב, ספיראלת הזהב, ספיראלת פיבונאצ׳י, יגאל לוי, פוטושופמאסטר, Crop, Composition ,Photoshopmaster ,Yigal Levi ,Golden Ratio 

bottom of page