סודות הפילטרים-18-Unsharp Mask

עודכן: 26 בינו׳

הרבה לפני העידן הדיגיטלי, בימי פיתוח התמונות בחדר החשוך השתמשו בטכניקה מעניינת של טשטוש עותק של התמונה בחפיפה עם תמונת המקור. התוצאה למרבה הפלא הייתה חידוד התמונה. הפילטר Unsharp Mask פועל על אותו עיקרון ומספק אשלייה של חידוד התמונה. בדומה לשאר הפילטרים לחידוד גם פילטר זה לא יציל אתכם מתמונה שאיננה בפוקוס, אך בשימוש נכון ניתן באמצעותו לחדד ולהעמיק פרטים בתמונה, להימנע מהעמקת רעש דיגיטלי ולספק מראה מקצועי יותר. על אף שמדובר בפילטר ותיק, עדיין מדובר באחד הכלים היעילים ביותר שכל צלם מחזיק.

 

01 מה עושה הפילטר

בדומה לפילטרים אחרים בשדה זה הפילטר Unsharp Mask הזמין מתפריט Filter>Sharpen רק יוצר אשליה של חידוד וזאת באמצעות הוספת ניגודיות בקצוות אובייקטים בתמונה. הפילטר מגדיל את האות בתדרים הגבוהים בתמונה ובפועל מבצע הבהרה והכהייה סביב קווי המתאר. לפילטר שלוש שדות בהן ניתן לקבוע את אופי החידוד: Amount - קובע את העוצמה בה יוגדל האות- משמע - כמה חדות אתם רוצים להוסיף. קביעת ערך גבוה מדי עלולה להציג מראה מלאכותי. טווח הערכים נע בין 1% ל-500%. Radius - קובע את רוחב האזור סביב קווי המתאר בתמונה שיושפע מהחידוד. ככל שערך הרדיוס גדול יותר, השטח סביב הקצוות המושפעים רחב יותר. שימו לב שערך זה תלוי ברזולוציה של התמונה. כשהרזולוציה של התמונה נמוכה כדאי לקבוע ערכים קטנים יותר (בין 0‪.‬5 ל-1‪.‬5). קביעת ערך גבוה עלולה ליצור הילות בהירות וכהות סביב קווי מתאר בתמונה ולהדגיש רעש קיים ואפילו ליצור רעש. טווח הערכים נע בין 0.1 ל-1000 פיקסלים. Threshold - קובע כמה הבהירות בין פיקסלים סמוכים צריכה להיות שונה כדי שהפילטר יפעל- ערכים נמוכים ייאפשרו חידוד בכל אזורי הבהירות בתמונה וערכים גבוהים יותר יגבילו את החידוד לקווי מתאר, או לאזורים בהם השינויים בין הפיקסלים הסמוכים מהותיים. במידה ובתמונה שלכם יש שטחים של צבע רציף - כדי למנוע מהם חידוד ויצירת רעש מלאכותי -יש לקבוע ערך שאינו אפסי. טווח הערכים נע בין 0 ל-255 - בהתאם לטווח דרגות הבהירות בכל צבע. לרוב הערך שנקבע ינוע בין 0 ל-10.

אז איך בעצם משתמשים בפילטר?

מימין לשמאל: תמונת‭ ‬המקור | לאחר חידוד | לאחר חידוד בעוצמה מוגזמת (בדוגמאות מעל: הערכים שנקבעו)

 

02 לפני הכל מה צריך לדעת

לפני שנסביר איך להשתמש בפילטר, ראוי לציין שמרבית התמונות זקוקות במידה מסויימת לחידוד. הפילטרים לחידוד אמנם אינם מסוגלים לבטל טשטוש, אך הם יכולים מעט להסוות אותו באופן שעיני הצופה לא יבחינו בו. עוצמת החידוד שתקבעו תלוייה תמיד בתמונה וביעד בו היא תוצג. אם התמונה מיועדות להדפסה מומלץ לחדד אותה מעט יותר ממה שנדמה לכם וזאת מאחר וחלק מהחדות אובדת כחלק מתהליך ההדפסה. לעומת זאת, אם התמונה מיועדת להצגה באינטרנט, בהתקנים ניידים או במצגות- על המשתמש לנהוג בשיטת WYSIWYG (ראשי תיבות של מה שאתה רואה - זה מה שתקבל). שימו לב שבמידה והתמונה מיועדת לאינטרנט ובייחוד לרשתות חברתיות- מומלץ להימנע מחידוד משתי סיבות עיקריות- הראשונה הגדלת החדות עלולה לגרום לדחיסה גדולה יותר של הקובץ ובנוסף הרשתות החברתיות מבצעות חידוד מסויים לקובץ.

 

03 איך הפילטר עובד

  1. לפני הפעלת הפילטר מומלץ לעבור ל-100% תצוגה באמצעות קיצור המקלדת Cmd+1 במק או Ctrl+1 בחלונות. זוהי התצוגה המתאימה ביותר להצגה אמיתית של הפרטים בתמונה.

  2. כעת מומלץ להמיר את השכבה המיועדת לחידוד לשכבת פילטרים חכמה באמצעות הפקודה Convert for Smart Filters מתפריט Filter. שימוש בשכבת פילטרים חכמה ייאפשר לערוך את הפילטר בכל שלב בעבודה.

  3. בשלב זה יש להפעיל את הפקודה Unsharp Mask מתפריט Filter‪>‬Sharpen. התצוגה המקדמת בפילטר אמנם מוצגת בחלון קטן, אך השפעת הפילטר מוצגת בעת השימוש בחלון גם בתמונה עצמה. שימו לב שחלון התצוגה המקדמת בפילטר מציג את התמונה ב-100% תצוגה- כאמור זוהי התצוגה המתאימה ביותר. במידת הצורך ניתן להגדיל את התצוגה בתמונה עצמה באמצעות החזקת מקש Cmd במק או Ctrl בחלונות ולחיצה על מקש פלוס (+) ולהקטין את התצוגה באמצעות החזקת מקש Cmd במק או Ctrl בחלונות ולחיצה על מקש מינוס/מקף (-). בשימוש בקיצורים אלו התצוגה בחלון הפילטר לא תשתנה. ניתן להזיז את הסמן מחוץ לגבולות חלון הפילטר לתמונה וללחוץ על אזור אותו אתם מעוניינים לבחון בחלון הפילטר. בנוסף, ניתן לגרור את התצוגה באמצעות החזקת מקש הרווח, לחיצה בתמונה וגרירת סמן העכבר.

  4. קביעת הערכים בחלון זה תלוייה קודם בפרטים בתמונה. במידה והפרטים עדינים מומלץ לקבוע ערכים נמוכים, הן בשדה הכמות והן בשדה הרדיוס. בדוגמא שלפניכם תמונה שצולמה באתיופיה ובתמונת המקור קשה להתרשם מהמרקם של הבדים ובעיקר ממרקם העור המחוספס של הדמות המצולמת. נקודת המוצא בחלון זה היא: כמות (Amount) של 100%, רדיוס של פיקסל ו-Threshold אפסי.

  5. בשלב זה צריך לקבוע האם החידוד מספק או אפילו מוגזם. אם השיפור בחדות קטן מדי ניתן להגדיל את ערך הכמות. ערך הרדיוס קשור לרמת הפירוט בתמונה. בתמונה זו מרקמים עדינים ולכן הגדלנו מעט את ערך הרדיוס ל-1.5. שימו לב שליצירת אשליית חידוד איכותית חשוב לדעת מה לחדד ומאיזה אזורים למנוע חידוד וזו מטרת מכוון Threshold. מכוון זה קובע כמה שונים צריכים להיות הפיקסלים כדי שיתבצע חידוד- במידה ויש רציפות של פיקסלים דומים הפילטר יימנע מלשנות אותם ובכך יימנע חידוד מאזורים שאינם זקוקים לחידוד. הערך 0 קובע שהכל יחודד ללא התחשבות בפרטים- שזה לרוב פחות רצוי. כדאי למקם את סמן העכבר בשדה זה ולהקיש על מקש חץ עליון להגדלת הערך או מקש חץ תחתון להקטנתו. הגדלת הערך תגביל את החידוד לאזורים מפורטים בלבד וגם תקטין את עוצמת החידוד. לרוב ערכים הנעים בין 1 ל-10 ייספקו תוצאה טובה.

  6. אם אתם מרוצים מהתוצאה אשרו את חלון הפילטר (OK). אבל חכו, עוד לא סיימנו.

 

04 חידוד ברירני

מהות החידוד היא בהבלטת פרטים. אך חידוד יכול גם לגרום לנזקים לאזורים בתמונה והוא יעיל יותר כשהוא מיושם רק על אזורים שכדאי להבליט. אזורים אחרים, כמו למשל הרקע סביב הדמות - מומלץ לא לחדד.

  1. כזכור בתחילת המאמר המלצנו להמיר את השכבה לשכבת פילטרים חכמה. באופן זה ניתן לערוך את הפילטר בכל עת ובנוסף להסתיר את השפעתו באזורים מסויימים בתמונה. כידוע, הפעלת פילטר על שכבת אובייקט חכם מצמידה לו באופן אוטומטי מסיכה. באמצעות מסיכה זו נוכל לחשוף את החידוד רק באזורים הרצויים. כדי לעשות זאת יש בשלב ראשון לסמן את המסיכה (A) ולהשתמש בקיצור המקלדת Cmd+i במק, או Ctrl+i בחלונות. פעולה זו הסתירה את השפעת הפילטר על התמונה.

  2. כעת יש לבחור בכלי המכחול ובצבע חזית לבן. יש לוודא בסרגל אפשרויות הכלי ששיטת השילוב של הכלי היא Normal (B) ולצבוע את האזורים בתמונה אותם אנו מעוניינים לחדד. בדוגמא זו למשל צבענו את אזור העיניים והבגדים של הדמות. נמנענו מלצבוע את הרקע. על מנת לחדד את העור באופן חלקי בלבד לחצנו על מקש 5 במקלדת כדי לעבור לצביעה ב-50% אטימות וצבענו את הפנים. במידה וקיימים אזורים חשוכים בתמונה - מומלץ להימנע מחידודם מאחר וחידוד עלול להבליט רעש.

  3. במידה ואתם מעוניינים לערוך את הגדרות החידוד - תוכלו לעשות זאת בכל עת ע"י לחיצה כפולה על שם הפילטר בחלון השכבות (C).

  4. באופן כללי מומלץ לחדד רק את הפרטים בתמונה ולא את צבעיו, כדי לא להבליט רעש צבעוני. כדי להבטיח זאת יש לבצע לחיצה כפולה על כפתור השילוב שלצד שם הפילטר (D) ובחלון שנפתח יש להחליף את שיטת השילוב ל-Luminosity (E). במידת הצורך ניתן להפחית את עוצמת החידוד באמצעות הפחתת אטימות הפילטר (F).

  5. לסיום יש לאשר את החלון.

 

04 חידוד ברירני יותר

אחת הבעיות הבולטות עם פילטרים לחידוד היא שהמשתמש לא יודע בדיוק אילו אזורים מחודדים. היה עוזר אם ניתן היה לראות אזורים אלו ולשלוט על עוצמת החידוד בכל אזור בנפרד. מסכת חידוד מאפשרת להגביל את פעולת הפילטר באופן יעיל.

  1. כדי לעשות זאת יש להציג את חלון הערוצים באמצעות הפקודה Channels מתפריט Window.

  2. כעת יש ללחוץ על ערוץ (A) Green ומהתפריט הצדדי (B) לבחור בפקודה Duplicate Channel (יש לאשר את החלון שמופיע).

  3. כעת יש להפעיל על הערוץ המשוכפל (C) את הפילטר Find Edges מתפריט Filter>Stylize. פוטושופ תאתר את הקצוות בתמונה ותציג אותן על רקע לבן (D).

  4. כדי להפוך את צבעי הערוץ יש להפעיל את הפקודה Invert מתפריט Image>Adjustments.

  5. כעת, כדי להרחיב את קווי המתאר יש להפעיל את הפקודה Maximum מתפריט Filter>Other. בחלון שנפתח יש לקבוע ערך נמוך (1-2) (E) ולאשר את החלון (OK).

  6. בשלב זה עלינו לצמצם ולרכך את קווי המתאר בעזרת הפילטר Median מתפריט Filter>Noise. בחלון שנפתח יש לקבוע ערך נמוך (1-2) ולאשר את החלון.

  7. לצמצום אזורים מיותרים יש להפעיל את הפקודה Levels מתפריט Image>Adjustments. בחלון שנפתח יש לבחור בדוגם השחור (F) וללחוץ באזור אפור כהה בתמונה ולאשר את החלון. התוצאה‭- ‬ רק‭ ‬האזורים‭ ‬שזקוקים‭ ‬לחידוד‭ ‬לבנים (G)‭ ‬ .

  8. כעת, כדי לטעון את הערוץ כאזור בחירה יש להחזיק את מקש Cmd במק או Ctrl בחלונות וללחוץ על דמות הערוץ (Green Copy) בחלון הערוצים.

  9. יש ללחוץ על דמות הערוץ המשולב (RGB) (G) וכעת ניתן לחדד את התמונה - אך קודם מומלץ להמיר את השכבה לשכבת פילטרים חכמה.

  10. כעת יש להפעיל את הפילטר Unsharp Mask מתפריט Filter>Sharpen ובחלון שנפתח ניתן לקבוע את הערכים הרצויים. פוטושופ תגביל את החידוד לגבולות אזור הבחירה בלבד. מסיבה זו אפשר לקבוע ערכים גבוהים יותר בשדה הכמות (בדוגמא קבענו את הערך 350) ובשדה הרדיוס (בדוגמא נקבע הערך 5). שדה ה-Threshold יכול להיות אפסי מאחר וכבר הגבלנו את החידוד רק לאזורים בהם יש קווי מתאר. את הערכים מומלץ לקבוע תמיד בהתאם לתמונה.

  11. במידה ואזורים מסויימים חדים מדי, יש לבחור בכלי המכחול ובאטימות בינוני (50%-30%) לצבוע את האזור.

בשורה התחתונה - מימין לאחר הפעלת הפילטר Find Edges, באמצע לאחר הפעלת הפקודה Invert והפילטרים Median ו-Maximum ומשמאל לאחר הכהיית האזורים האפורים באמצעות הדוגם השחור בחלון ההתאמה Levels.

בדוגמא הימנית תמונת המקור ובשמאלית לאחר התהליך המתואר.

שימו לב שכדי לחסוך זמן בפעם הבאה שאתם מבצעים תהליך זה - ניתן להקליט את הפעולות באמצעות חלון רצף הפעולות הזמין באמצעות הפקודה Actions מתפריט Window.

 

05 סיכום והמלצות

באופן מפתיע הפילטר Unsharp Mask מבוסס על האלגוריתם של פילטר הטשטוש Gaussian Blur. רק שבמקרה זה הפילטר מיושם על גירסת תשליל של שכבת החידוד והתוצאה היא חידוד. רבים ודאי תוהים מתי מומלץ להשתמש ב-Unsharp Mask ומתי כדאי לבחור דווקא ב-Smart Sharpen - התשובה די פשוטה- במידה והתמונה סרוקה ממקור מודפס, או שהתמונה זקוקה לחידוד אגרסיבי- מומלץ לבחור ב-Unsharp Mask. לחידוד מעודן המתחשב באזורים הבהירים והכהים בתמונה מומלץ לבחור בפילטר Smart Sharpen עליו תוכלו לקרוא במאמר זה.

באופן כללי מומלץ לדחות את שלב החידוד לסוף העבודה עם הקובץ. הסיבה לכך פשוטה- כל שינוי שיתבצע בשכבה, החל בשינוי מימדיה, סיבובה או הוספת התאמת צבע- עלול להשפיע על החדות. את אשליית החידוד מומלץ ליצור על ידי חידוד הנושא בלבד- באופן זה הוא יבלוט מהרקע. יש המגדילים לעשות ומטשטשים את הרקע סביב הנושא - וזאת כדי להגדיל את אשליית החדות. כמו תמיד נמליץ להימנע מחידוד יתר, שהרי אין תמונה חדה מדי, אבל יש תמונות מחודדות מדי...

56 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול