עוד לא חלף שבוע מהשקת גירסה 26 של פוטושופ וב-adobe מיהרו לשחרר גירסת בטא חדשה, אולי כדי להצהיר שהטעימה לה זכינו בגירסה הרגילה החדשה היא רק ההתחלה. גירסת הבטא מציגה סביבת עבודה חדשה ליצירה מרובה של תמונות מבוססות בינה מלאכותית, ניתן ליצור בד־בבד מספר יצירות ולהשתמש במשתנים כדי ליצור יצירות דומות עם שינוי אחד או יותר. גירסה זו מאפשרת לעבוד עם קובצי תלת־מימד באמצעות תוכנה חיצונית מבית adobe. בנוסף העדכון מציג פילטר פרמטרי חדש ומעניין ובסך הכל נראה שהשנה הקרובה תהיה מעניינת לא פחות ועשירה בחידושים מעניינים - מאמר זה מסכם את כל החידושים עד כה.
האם לעדכן?
לפני הכל שימו לב! אין לראות במאמר זה כל המלצה להתקנת גירסה זו או כל גירסת בטא. מטרת המאמר לפרט אודות החידושים בגירסה זו בלבד.
במידה והתקנתם בעבר את גירסת הבטא, לעדכון התוכנה יש לפתוח את לוח הבקרה של הענן היצירתי. ניתן לעשות זאת מכל תוכנת Adobe גם באמצעות הפעלת הפקודה Updates מתפריט Help.
כעת יש ללחוץ על כפתור (A) Update שלצד Photoshop (Beta) 26.1. אם זו הפעם הראשונה שאתם מתקינים את גירסת הבטא יש ללחוץ בצידו השמאלי של לוח הבקרה של הענן היצירתי על הקטגוריה Apps (B) ולאחר ללחוץ על כפתור Beta שמימין לתת־הקטגוריה All Apps ולאחר ללחוץ על כפתור Install שלצד Photoshop (Beta).
שימו לב שגירסה זו מותקנת לצד גירסת הפוטושופ הרגילה, אך הופכת באופן אוטומטי לגירסה הראשית הפותחת את הקבצים בעת לחיצה כפולה. במידה ואינכם מעוניינים בכך - פעלו בהתאם לטיפ מס׳ 508 שבמדור הטיפים השבועי הקודם.
הטיפ אמנם מתייחס לפתיחה באמצעות גירסת הבטא אך העיקרון זהה.
סביבה חדשה ליצירה מרובה
הרעיון בשיפור יעילות הוא להשיג את התוצאות הטובות ביותר תוך ניצול מירבי של האמצעים. ב-Adobe עמלים לספק לנו תכונות הכוללות מהירות ואיכות, חלקן שאובות משירותים דומים ברשת. גירסה זו מאפשרת ליצור בד־בבד מספר יצירות, להשיג תוצאות תוך זמן קצר, לבחור את היצירה המועדפת ולהמשיך משם. כל זאת ניתן לעשות באמצעות סביבת עבודה חדשה ומעניינת.
איך משתמשים?
יש להפעיל את הפקודה Generative Workspace מתפריט Edit. החלון שנפתח הוא בפועל סביבת עבודה לביצוע מספר משימות בו זמנית. ניתן להקליד תיאור מילולי של היצירה המבוקשת ולהמשיך ליצירה הבאה ללא הצורך לחכות. החלון הראשוני שמוצג מציג הסבר קצר אודות החלון ומציע להתרשם מהשראות - בדומה לחלון היצירה הרגיל. לחיצה על כפתור Start with Inspiration תציג גלרייה של תמונות שנוצרו באמצעות בינה מלאכותית. לחיצה על כל אחת מהן תציג את התיאור המילולי שיצר אותן. לחיצה על כפתור Use Settings (A) תזין את התיאור לשדה התחתון ותציג את שאר המאפיינים ששימשו ליצירת התמונה (B).
בשלב זה תוכלו לשנות את יחסי האורך והרוחב (C), להוסיף תמונת ייחוס והפניה לסגנון (פרטים בהמשך) (D), להוסיף אפקטים (E) ואפילו לקבוע משתנים (פרטים בהמשך) (F). אבל רגע, זה די דומה לחלון היצירה הרגיל - לא? אז לא ממש - מיד נציג את החידושים המעניינים, אך עוד קודם - לחיצה על כפתור החץ הממוקם בפינה השמאלית העליונה (G) תחזיר אותנו לסביבה החדשה ושם קורים החידושים המעניינים באמת.
איך משתמשים בחלון הראשי?
כאמור, בתחתית החלון יש להקליד תיאור היצירה המבוקשת ובתחתית החלון לאפיין את היצירה (יחסי אורך-רוחב, אפקטים, תמונת ייחוס ועוד. גירסה זו מתקרבת יותר לגירסה המקוונת של Adobe Firefly - לחיצה על כפתור Reference (A) תציג שתי אפשרויות להעלאת תמונת ייחוס: Style Reference - תמונה זו תשמש לדגימת סגנון התמונה. Composition Reference - תמונה זו תהווה השראה לקומפוזיציה (קווי המתאר והעומק בתמונה). בשתי הקטגוריות ניתן להעלות תמונה משלכם, או ללחוץ על כפתור Browse Gallery ולבחור תמונה מגלריית התמונות להשראה.
שימו לב שכברירת מחדל מסומנת האפשרות (B) Fast Mode לביצוע משימת יצירת התמונות במהירות - הרעיון הוא ללחוץ על כפתור Generate (C) ולהמשיך להקלדת התיאור הבא - אל דאגה, ברקע הבינה המלאכותית יוצרת בינתיים את היצירה הראשונה ולצידה 3 אפשרויות נוספות. תוכלו למשל, להקליד תיאור דומה עם ניסוח מעט שונה, או להקליד משהו אחר לגמרי.
הנחת הסמן מעל אחת התמונות תציג מספר כפתורים: לחיצה על כפתור 3 הנקודות תציג מספר פקודות (D):
Open in Detail - פקודה זו תגדיל את תצוגת התמונה ותאפשר לכם לבחון אותה. ניתן להגדיל את תצוגת התמונה גם באמצעות לחיצה על כפתור הריבוע הממוקם בקצה העליון של החלון (E). שאר התמונות יימוקמו ברצועה מתחת לתמונה ותוכלו ללחוץ על כל אחת מהן כדי להציגה בגודל זה. לחיצה על הכפתור שלצידו (F) תשיב את התצוגה הקודמת.
Use All Settings - פקודה זו תשתמש בכל מאפייני התמונה ותזין את שדה התיאור במלל שלה - משמש בעיקר ליצירת תמונה דומה לתמונה שנבחרה.
Use Prompt - פקודה זו תזין את שדה התיאור במלל שלה, ללא שאר המאפיינים.
Reference Composition - פקודה זו תשתמש בקומפוזיציה של תמונה זו . דמות זעירה של התמונה תופיע בשדה התיאור מתחת למלל.
Reference Style - פקודה זו תשתמש בסגנון של תמונה זו . גם כאן דמות זעירה של התמונה תופיע בשדה התיאור מתחת למלל.
Download 1 Image - פקודה זו תוריד את התמונה הנבחרת - בשלב זה יופיע חלון ובו תוכלו להעניק שם אחר לתמונה ולבחור במיקום שמירת התמונה. מימדי התמונה הן 2048x2048 פיקסלים בקירוב (תמונות אנכיות, למשל יהיו בגודל 1792x2304 פיקסלים).
Delete Image - פקודה זו תמחק את התמונה.
Report Abuse - בחירה בפקודה זו תאפשר לדווח על תמונה זו, במידה ואתם מוצאים בה משהו פוגעני.
שימוש במשתנים
נניח שאתם רוצים ליצור תמונה מסויימת, אבל לא בטוחים למשל בצבע הרקע, או הבגד. משתנים (Variables) מאפשרים ליצור מספר תמונות באמצעות אותו תיאור בשינוי של חלק מהמאפיינים. בדוגמא הבאה אנחנו מעוניינים ליצור תמונה של איש עסקים לבוש בחליפה על רקע המשרד שלו. אנחנו מעוניינים לראות את איש העסקים בחליפה בצבעים שונים.
איך משתמשים?
כדי לעשות זאת הקלדנו את התיאור ואת שמות הצבעים בתוך סוגריים מרובעים מופרדים בפסיקים:
A businessman dressed in a [white, blue, red] suit in his office (A). בשלב זה יופיע בכפתור Generate מספר המציין את מספר התמונות שהבינה המלאכותית תיצור - מאחר והקלדנו 3 צבעים - המנגנון ייצור 4 לכל אחת ובסך הכל 12 תמונות (B). דרך אחרת ליצור משתנים היא להקליד את אחד הצבעים (או מאפיין אחר כמובן), לסמן אותו וללחוץ בתחתית החלון על כפתור (C) Use Variable - מילה זו תוכנס לסוגריים מרובעים וכעת ניתן להקליד בגבולות הסוגריים מאפיינים שונים מופרדים בפסיקים).
ניתן לראות שהתוצאות שונות אחת מהשניה, אם אתם מרוצים מאחת התמונות ולא מצבע החליפה - תוכלו להקליד רק צבע אחד בתיאור ולהשתמש בתמונה הרצוייה כהפניה באמצעות הנחת הסמן מעל התמונה, לחיצה על כפתור 3 הנקודות (D) והפעלת הפקודה Reference Style לסגנון, ו/או Referene Composition לקומפוזיציה.
לא לשכוח שבכל שלב תוכלו להוסיף אפקט (E) ו/או לשנות את יחסי האורך והרוחב של היצירה (F).
ניתן ליצור מספר משתנים בתיאור אחד, למשל למקם את איש העסקים בדוגמא במשרד, באולם הרצאות, בקולנוע - רק לפני שאתם לוחצים על כפתור Generate כדאי שתשימו לב למספר היצירות שייוצר בעקבות מספר המשתנים...
החזרה החלקית של התלת־מימד
ב-adobe החליטו לפני מספר שנים להיפרד מתכונות התלת־מימד בפוטושופ. לא ניכנס לסיבות לכך, רק נציין שבפועל לא ממש הייתה ברירה. adobe מציעה, בנפרד מחבילת הענן המוכרת, מספר תוכנות תלת־מימד שימושיות. העניין הוא שאם אתם מעוניינים להמשיך לעבוד על אובייקט שנוצר בתוכנות אלו בפוטושופ אתם קצת בבעיה. הפתרון הניסיוני החדש הוא תוכנה לצפייה בקובצי תלת־מימד, עריכה בסיסית וייצוא לפוטושופ.
איך משתמשים?
לפני הכל, כדי להשתמש בתכונה זו עליכם לפתוח את לוח הבקרה של הענן היצירתי ובראש החלון ללחוץ על כפתור Beta ולאחר ללחוץ על כפתור Install שלצד Adobe Substance 3D Viewer (Beta).
כעת ניתן לגרור קובץ תלת־מימד (עדיף בפורמט OBJ) לפוטושופ. פוטושופ תציב אותו במסמך כשכבת עצם חכם.
בשלב זה, על מנת לערוך את הקובץ יש ללחוץ על כפתור Edit Contents בחלון Properties, או לבצע לחיצה כפולה על דמות השכבה.
התוכנה Adobe Substance 3D Viewer (Beta) תוזנק ותאפשר לכם לערוך את זוית האובייקט או התצוגה (A), להשתמש בערכות חומרים (B), לאפיין אותם ולערוך את הצבע (C), הקומפוזיציה (D), התאורה (E) ואפילו ליצור אובייקטים תלת־מימדיים באמצעות תיאור מילולי (F). בסיום העבודה תוכלו לרנדר את האובייקט או הסצינה באמצעות לחיצה על הכפתור המתאים (G) ולאחר לייצא את המוצר המוגמר כתמונה באמצעות לחיצה על כפתורExport an Image (H) או לשלוח את האובייקט להמשך עריכה בפוטושופ באמצעות הכפתור To Photoshop (I). שכבת העצם החכם תעודכן בתוצאה.
פילטר פרמטרי חדש - רקמה
באופן מוזר גלריית הפילטרים הפרמטריים שמלווה את גירסת הבטא כבר שנה לא השתלבה עדיין בגירסה המלאה וחבל. לגירסה זו נוסף פילטר חדש בשם Embroidery שממיר את התמונה לרקמה.
איך משתמשים?
לפני הכל, ראוי לציין שבניגוד לפילטרים אחרים שימוש בגלריית הפילטרים הפרמטריים אינו מחייב המרת השכבה לשכבת עצם חכם - פוטושופ משכפלת את השכבה וממירה אותה מראש לשכבת עצם חכם.
יש להפעיל את הפקודה Paramtric Filters מתפריט Filter. פוטושופ תציג חלון ובו גלרייה שלמה של פילטרים. הסבר אודות כל פילטר ניתן לקרוא במאמר שהתפרסם לפני כשנה בקישור זה. יש ללחוץ על דמות הפילטר שבשלב זה מתוייג כפילטר חדש (A). בפועל הפילטר ממיר את התמונה לרקמה ב-8 צבעים.
בשלב זה יוצגו מאפייני הפילטר בחלון בשם Parametric Properties שיופיע באופן אוטומטי (B). החלון יציג רשימה ארוכה של מאפיינים, ביניהם מספר הצבעים ממנה מורכבת הרקמה, עובי ואורך החוט, חלקלקות הקצוות, רמת הפגמים (מוסיפה לאותנטיות של היצירה...), אופי האריגה בכל צבע ועוד.
היכולת לקבוע את המאפיינים באופן כה מדוקדק מייתר את השאלה המתבקשת - ״למה צריך פילטר כזה, אם אפשר לתאר לבינה המלאכותית מה אנחנו רוצים?״. הפילטרים הפרמטריים לא רק מייצרים אפקטים מעניינים הם מהווים מקור להשראה ליצירה הבאה שלנו. העובדה שב-adobe ממשיכים להוסיף לגלרייה פילטרים חדשים מראה שבחברה מאמינים בהם ואנחנו מצפים לפילטרים חדשים נוספים בעדכונים הבאים.
אחרית דבר
לפוטושופ יש לא מעט חידושים מעניינים בשרוול. חלק מהחידושים הופיעו לרגע בגירסת הבטא ונעלמו וחלק עדיין בפיתוח ואפילו לא מופיעים בגירסה זו. בשורה התחתונה מחכה לנו שנה עם חידושים מבטיחים וההמלצה שלנו היא פשוט להמשיך ולעקוב ולהתעדכן בבוא העת.
Comments