top of page

מה חדש באילוסטרייטור 2022

לא כל עדכון או גירסה חדשה מביא איתו בשורה. מסיבה זו הציפיות שהיו מהגירסה החדשה לתוכנה הותיקה ביותר במשפחה לא היו גדולות. הגירסה ה-26 של אילוסטרייטור לא עמוסה בחידושים מרעישים, אך די בחידוש אחד שעשוי להצית את הדמיון. לגירסה זו נוספה סביבת עבודה חדשה לתלת־מימד. מדובר במנוע חדש ומהיר שמאפשר עבודה בזמן אמת ואליו התווספו חומרים שמשנים את פני המשחק. לצד חידוש זה נוספו מאפיינים חדשים כמו תמיכה בפורמטים HEIF ו-Webp, הצבת קבצים מהענן במסמך, שיתוף קבצים עם הערות מלל, בחירת מלל זהה ועוד.

 

פישוט קווים בעלי עובי משתנה

כלי העובי מאפשר ליצור קווים בעלי עובי משתנה (A). בגירסאות קודמות הכלי יצר בעת עיבוי הקו מספר נקודות רב יותר ממה שצריך (B). בגירסה זו אילוסטרייטור מפשטת את הקו ויוצרת אותו עם מעט נקודות ככל האפשר (C).

בדוגמא שלפניכם הקו המקורי ומשמאלו אופי הקו בגירסאות קודמות ולאחר בגירסה הנוכחית. ראוי לציין שקווים מורכבים מאטים את פעולת התוכנה ומגדילים את נפח הקובץ.

 

תמיכה בפורמטים HEIF ו-WebP

חברות התוכנה מנסות מזה שנים להמציא פורמטים יעילים יותר שייאפשרו הצגת מידע באיכות ובדחיסה גבוהה יותר מפורמטים מיושנים. הפורמט HEIF צבר פופולאריות בשנים האחרונות בעיקר בשל הבחירה בשימוש בו על ידי חברת Apple. מדובר בפורמט הדורש כמחצית משטח האחסון הנדרש מקובץ בפורמט JPEG באיכות שוות ערך. החל בגירסה זו אילוסטרייטור מאפשרת פתיחה או הצבת קבצים בפורמט זה ובפורמט WebP שפותח על ידי Google ומאפשר דחיסה של עד 34% מקבצים בפורמט JPEG ו-PNG. לשימוש בפורמטים אלו במערכות חלונות תיאלצו, לעת עתה, להוריד קודקים מתאימים. מאמר המפרט אודות פורמט HEIF.

 

הצבת קבצים מהענן

גירסה זו מאפשרת להציב במסמך קבצים שנשמרו לענן ואף להטמיע אותם במסמך. היתרון במקרה זה הוא שהקבצים אינם מקושרים לדיסק מסויים וניתנים לגישה מכל מקום. במידה ועדכנתם את הקובץ המקושר - ניתן יהיה לעדכן אותו במסמך כבכל קובץ אחר. כדי להציב קובץ מהענן יש להפעיל את הפקודה Place מתפריט File. בחלון שנפתח יש ללחוץ על כפתור Open Cloud Document. בחלון שנפתח אחריו יש לסמן את הקובץ להצבה ולאשר את החלון (Place).

חלון הקישורים הזמין באמצעות הפקודה Links מתפריט Window יציג את הקובץ וצידו דמות הענן ודמות שרשרת המסמנות שהקובץ מקושר לענן.

במידה ויש צורך להטמיע את הקובץ המקושר במסמך יש להפעיל את הפקודה Embed Image(S) מהתפריט הצדדי בחלון הקישורים.

 

בחירת מלל זהה

גירסה זו מנסה לייעל תהליכים ולתפריט Same שמתפריט Select נוספו מספר פקודות העוסקות במלל. כעת ניתן לסמן מלל או תיבת מלל ולמצוא במסמך מלל מאותו פונט, סגנון, גודל, מילוי ועוד.

בדוגמא שלפניכם אנחנו מעוניינים להחליף את הצבע של ההנחה הנדיבה. כדי לעשות זאת במהירות סימנו תיבה אחת (50%) והפעלנו את הפקודה Font Family, Style & Size מתפריט Select>Same כדי שאילוסטרייטור תבחר מלל בעל פונט זהה ובאותו גודל ומשקל ואכן, כפי שניתן לראות- זו התוצאה.

 

הפעלה חלקה של פונטים חסרים

לא בטוח שהחידוש הבא יירגש אתכם ואולי אף ירגיז חלק מהמשתמשים. כזכור המטרה של adobe היא לגרום לכולם לעבוד בענן. בחברה מנסים לעודד אתכם לעבוד עם מאגר הפונטים העצום שמסופק ללא כל עלות יחד עם חבילת התוכנות. אולי מסיבה זו החל בגירסה זו אם פתחתם מסמך במחשב אחר והפונט בו השתמשתם חסר בו, אילוסטרייטור תפעיל אותו באופן אוטומטי ואם הוא אינו שייך ל-adobe, היא תחפש עבורכם פונט חלופי במאגר שלה ותחליף אותו באופן אוטומטי. ראוי לציין שהתנהגות זו לא מאופשרת כברירת מחדל - אם אתם אוהבים את הרעיון פיתחו את העדפות התוכנה (Cmd+K במק, או Ctrl+K בחלונות) ובקטגוריה File Handling סמנו את האפשרות Auto-Activate Adobe Fonts. במקור נועדה אפשרות זו להפעיל פונטים של adobe במחשבים בהם הפונט לא נטען. אם אפשרות זו לא סומנה ופתחתם מסמך בו הפונט חסר אילוסטרייטור תפתח את חלון Missing Fonts המוכר (A) וכעת יהיה עליכם ללחוץ על כפתור (B) Replace Fonts. בשלב זה ייפתח חלון חיפוש והחלפה ובו יתבצע באופן אוטומטי חיפוש במאגר של adobe אחר פונט חלופי (C) - מדובר בתהליך מעט מייגע וההמלצה שלנו היא פשוט לבחור בפונט אחר ממאגר הפונטים שלכם.

 

מידע‭ ‬אודות‭ ‬תכונות‭ ‬חדשות‭ ‬באמצעות‭ ‬חלונית ‭ ‬Discover

הצעד‭ ‬הראשון‭ ‬בכל‭ ‬גירסה‭ ‬חדשה‭ ‬הוא‭ ‬העדכון‭ ‬ולאחריו‭ ‬למידה‭ ‬של‭ ‬של‭ ‬המאפיינים‭ ‬החדשים‭ ‬שיש‭ ‬לתוכנה‭ ‬להציע‭.‬ אז‭ ‬נכון‭ ‬שאנחנו‭ ‬תמיד‭ ‬מסכמים‭ ‬עבורכם‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬החידושים‭ ‬ונכון‭ ‬שתמיד‭ ‬קל‭ ‬לקרוא‭ ‬את‭ ‬המידע‭ ‬בשפת‭ ‬הקודש‭.‬ יחד‭ ‬עם‭ ‬זאת‭,‬ אם‭ ‬אתם‭ ‬רוצים‭ ‬גישה‭ ‬מהירה‭ ‬לכל‭ ‬החידושים‭ ‬החלונית‭ ‬Discover‭ ‬הזמין‭ ‬באמצעות‭ ‬הפקודה‭ ‬What's New‭ ‬מתפריט‭ ‬Help‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬רשימת‭ ‬החידושים‭ ‬העיקריים‭.‬ לחיצה‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬מהם‭‭(‬A‭)‬‬תציג‭ ‬פירוט‭ ‬אודותיו‭‭(‬B‭)‬ ‬ותספק‭ ‬גם‭ ‬המלצות‭ ‬לשיפור‭ ‬תזרים‭ ‬העבודה‭.

 

שיתוף‭ ‬קבצים‭ ‬עם‭ ‬הערות‭ ‬מלל

אילוסטרייטור מאפשרת כעת לשתף קבצים שנשמרו לענן עם לקוחות ולקבל מהם הערות על גבי הקובץ. ניתן לנעוץ במסמך סיכות המסמנות הקשר למסמך, לצייר עם עיפרון כדי לסמן את האזור לתיקון ועוד. תכונות אלו משמשות הן את הגירסה השולחנית של פוטושופ והן את הגירסאות לרשת ול-iPad.

  1. כדי‭ ‬להשתמש‭ ‬במאפיין‭ ‬זה‭ ‬יש‭ ‬לשמור‭ ‬את‭ ‬הקובץ‭ ‬לענן‭.‬ כזכור‭,‬ כדי‭ ‬לשמור‭ ‬קובץ‭ ‬לענן‭ ‬יש‭ ‬להפעיל‭ ‬את‭ ‬הפקודה ‭ ‬Save as‭ ‬ מתפריט‭ ‬File‭ (‬או‭ ‬Save‭ ‬לקובץ‭ ‬שלא‭ ‬נשמר‭ ‬כלל‭ ‬קודם‭.‬

  2. בחלון‭ ‬שנפתח‭ ‬יש‭ ‬ללחוץ‭ ‬על‭ ‬כפתור‭ ‬Save to Cloud‭ ‬Documents‭, ‬להעניק‭ ‬לקובץ‭ ‬שם‭ ‬ולאשר‭ ‬את‭ ‬החלון‭.‬

  3. במידה‭ ‬והקובץ‭ ‬נשמר‭ ‬למחשב‭ ‬ניתן‭ ‬לשמור‭ ‬אותו‭ ‬לענן‭ ‬גם‭ ‬באמצעות‭ ‬לחיצה‭ ‬על‭ ‬כפתור‭ ‬Continue‭ ‬הממוקם‭ ‬בחלון‭ ‬Comments‭ ‬ שזמין‭ ‬מתפריט ‭Window

  4. בשלב‭ ‬זה‭ ‬פוטושופ‭ ‬תפתח‭ ‬חלון‭ ‬ובו‭ ‬ניתן‭ ‬יהיה‭ ‬לשמור‭ ‬את‭ ‬הקובץ‭ ‬לענן‭.‬ אישור‭ ‬החלון‭ ‬יציג‭ ‬בחלון‭ ‬Comments‭ ‬את‭ ‬הכפתור‭ ‬Share. בחלון‭ ‬השיתוף‭ ‬שנפתח‭ ‬יש‭ ‬ללחוץ‭ ‬בתחתית‭ ‬החלון‭ ‬על‭ ‬כפתור‭ ‬Change‭ ‬ובחלון‭ ‬שנפתח‭ ‬אחריו‭ ‬יש‭ ‬לוודא‭ ‬שהאפשרות‭ ‬Comments‭ ‬מאופשרת‭.‬ כעת‭ ‬ניתן‭ ‬ללחוץ‭ ‬על‭ ‬כפתור‭ ‬Copy Link‭ ‬ולשלוח‭ ‬אותו‭ ‬ללקוח‭,‬ עמית‭ ‬לעבודה‭ ‬וכו‮׳‬.

  5. חלון‭ ‬Comments‭ ‬משמש‭ ‬גם‭ ‬לכתיבת‭ ‬הערות‭.‬ אם‭ ‬אתם‭ ‬הבעלים‭ ‬של‭ ‬המסמך‭ ‬ואתם‭ ‬מעוניינים‭ ‬לצפות‭ ‬בהערות‭ ‬של‭ ‬הלקוח‭,‬ או‭ ‬לכתוב‭ ‬הערה‭ ‬לעצמכם‭ ‬בראש‭ ‬החלון‭‬‭(‬A‭)‬ ‬. לעומת‭ ‬זאת‭,‬ אם‭ ‬המסמך‭ ‬משותף‭ ‬אתכם‭ (‬בין‭ ‬אם‭ ‬אתם‭ ‬הלקוח‭ ‬או‭ ‬עמית‭ ‬לעבודה‭) - ‬תוכלו‭ ‬להקליד‭ ‬הערה‭ ‬בגירסת‭ ‬ה-‬Web‭‬ של‭ ‬המסמך‭(‬B‭)‬‬, או‭ ‬פשוט‭ ‬לקרוא‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬ההערות‭ ‬שנכתבו‭‭(‬C‭)‭ ‬.

  6. גירסה‭ ‬זו‭ ‬מאפשרת‭ ‬לנעוץ‭ ‬סיכה‭ ‬בעזרת‭ ‬הכלי‭ ‬המתאים‭ ‭(‬D‭)‬‬ולהקליד‭ ‬את‭ ‬ההערה‭ ‬בשדה‭ ‬המתאים‭ ‬- (‬B‭)‬ ‬פוטושופ‭ ‬תציג‭ ‬את‭ ‬הסיכה‭ ‬במיקום‭ ‬הנעיצה‭ ‬(‬E‭)‬ ‬- שימושי‭ ‬כדי‭ ‬לסמן‭ ‬איפה‭ ‬נדרש‭ ‬התיקון‭. ‬

  7. לצד‭ ‬כלי‭ ‬הנעץ‭ ‬ניתן‭ ‬למצוא‭ ‬את‭ ‬כלי‭ ‬העיפרון‭ ‬‭(‬F‭)‬ ‬המאפשר‭ ‬ציור‭, ‬או‭ ‬סימון‭ ‬חופשי‭ ‬של‭ ‬אזורים‭ ‬בתמונה‭. ‬לאחר‭ ‬הסימון‭ ‬יופיע‭ ‬לצד‭ ‬הכלי‭ ‬עיגול‭ ‬צבע‭ ‬המאפשר‭ ‬לבחור‭ ‬בצבע‭ ‬הסימון‭ ‬ושדה‭ ‬בו‭ ‬ניתן‭ ‬להקליד‭ ‬את‭ ‬ההערה‭ ‬הרצוייה‭.‬

  8. כעת‭,‬ כדי‭ ‬לשתף‭ ‬את‭ ‬הקובץ‭, ‬יש‭ ‬ללחוץ‭ ‬על‭ ‬כפתור‭ ‬השיתוף‭ ‬הממוקם‭ ‬בקצה‭ ‬הימני‭ ‬העליון‭ ‬של‭ ‬חלון‭ ‬התוכנה‭, ‬או‭ ‬באמצעות‭ ‬הפקדה‭ ‬Share‭ ‬מתפריט ‭, ‬File ‬או‭ ‬כפתור‭ ‬Share‭ ‬בגירסת‭ ‬הרשת‭(‬G‭) .

  9. כעת‭ ‬יש‭ ‬להקליד‭ ‬את‭ ‬כתובתו‭ ‬של‭ ‬הלקוח‭ ‬או‭ ‬העמית‭ ‬לעבודה‭ ‬(‬H‭)‬‭ ‬ולאחר‭ ‬ללחוץ‭ ‬על‭ ‬כפתור‭(‬I‭)‬‭ ‬Invite to edit‭ ‬.

  • אגב‭,‬ ניתן‭ ‬לגשת‭ ‬לכל‭ ‬הקבצים‭ ‬שלכם‭ ‬השמורים‭ ‬בענן‭ ‬בקישור‭ ‬זה. בשלב‭ ‬זה‭ ‬סביר‭ ‬שיהיה‭ ‬עליכם‭ ‬להקליד‭ ‬את‭ ‬שם‭ ‬המשתמש‭ ‬והסיסמה‭ ‬שלכם‭ ‬בענן‭ ‬היצירתי‭.‬

 

חידושים בתלת־מימד

כל גירסה חדשה שיוצאת אני שואל עצמי מה עוד אפשר להוסיף לתוכנה שיש לה הכל. לפעמים אפשר לקחת מאפיין מיושן ולהעניק לו חיים חדשים. לאילוסטרייטור יכולות תלת־מימד המלוות את התוכנה מזה שנים רבות. הגירסה החדשה לוקחת את כל הנושא מספר צעדים קדימה ומספקת כר נרחב להגדלת היצירתיות. אילוסטרייטור מציגה כעת חלונית חדשה המאפשרת ליצור עצמים תלת-מימדיים ולערוך אותם בזמן אמת.

  1. לפני הכל מומלץ לפתוח את העדפות התוכנה (Cmd+K במק, או Ctrl+K בחלונות) ובקטגוריה Performance יש לוודא שהאפשרות Real-Time Drawing and Editing מסומנת. מאפיין זה מאפשר לערוך ועצמים תלת־מימדיים ולצפות בשינויים בזמן אמת. יש לאשר את חלון ההעדפות. אין צורך באתחול התוכנה כדי שמאפיין זה יעבוד.

  2. חלונית התלת־מימד זמינה באמצעות הפקודה 3D and Materials מתפריט Window. ניתן להציג אותה גם באמצעות הפעלת אחת הפקודות שמתפריט Effect>3D and Materials. שימו לב שפקודת התלת־מימד הקודמת עדיין כאן וזמינה מאותו תפריט- אך אין טעם באמת לבחור בה והיא קיבלה גם את התוספת Legacy המרמזת על מעמדה.

  3. אז איך משתמשים? בדוגמא הבאה בחרנו בכלי המלבן ושרטטנו ריבוע (A).

  4. כעת בחלון 3D and Materials לחצנו על כפתור (B) Extrude אילוסטרייטור הפכה את הריבוע שלנו לקובייה באופן מיידי (C). בשלב זה ניתן לשנות את מימדיי הקוביה והשינויים יתבצעו בזמן אמת וללא כל השהייה. אמנם התצוגה בשלב זה איננה באיכות מירבית, אך מספקת.

  5. כעת ניתן לערוך מספר מאפיינים של העצם, למשל להגדיל את העומק של הקובייה באמצעות גרירת מכוון (C) Depth. נפח הקובייה משתנה בעת גרירת המכוון (D).

  6. מה שיפה במנוע זה שהוא מאפשר עריכה חלקה של מאפייני הריבוע המקורי, לדוגמא, ניתן לגרור את אחת מנקודות השליטה, האחריות על עגלוליות הפינה, פנימה כדי לעגל את פינות הקוביה (E).

  7. בנוסף, חלון התלת־מימד מאפשר להוסיף לקצוות הקוביה הבלטה באמצעות הפעלת המתג באפשרות (F) Bevel ולאחר לחיצה על כפתור החץ שלצד האפשרות ועריכת המאפיינים של ההבלטה, לדוגמא צורת ההבלטה, גובהה ורוחבה (G).

  8. במרכזו של העצם התלת־מימדי יישומון בעל מראה של עיגול מוצלב. יישומון זה מאפשר לסובב את העצם במספר אופנים- כדי לסובב את העצם על ציר אחד (ציר Z) יש ללחוץ על קצה העיגול (סמן העכבר ישתנה לחץ מעוקל) ולגרור את סמן העכבר כלפי מעלה או כלפי מטה (H). לעומת זאת כדי לסובב את העצם על הציר האנכי הקו האופקי החוצה את המעגל ולגרור את הסמן. לחילופין לסיבוב העצם על הציר האופקי יש ללחוץ על הציר האנכי ולגרור את הסמן. ניתן לסובב את העצם באופן חופשי על ידי לחיצה על העיגול הקטן שבמרכז המעגל (סמן העכבר ישתנה לסימן גלובוס) וגרירת הסמן לכל כיוון (I).

  9. אמנם היישומון שאילוסטרייטור מציעה נוח וידודותי להפעלה, אך עדיין, אם אתם מעוניינים לשלוט בסיבוב העצם באופן מדוייק, תוכלו לעשות זאת באמצעות הקלדת נתונים בשדות המתאימים (J).

  10. אילוסטרייטור מאפשרת שליטה במאפיינים נוספים, לדוגמא חזרה על ההבלטה מספר פעמים (Repeat) (K), יצירת הבלטה פנימית (שקעים) (L). ויתור על פאות צדדיות (M) ועוד. אך כל זה לא מסתיים כאן...

חומרים - העוצמה האמיתית של חלון זה נמצאת בחומרים המספקים לעצמים את המראה הריאליסטי. הקטגוריה Materials (A) מציעה (לעת עתה) 42 חומרים שאפשר להחיל על כל עצם. בחירה בחומר תציג מספר בקרות המאפשרות לשלוט על מגוון מאפיינים, כמו עוצמת החספוס של התבנית, מספר האריחים שירכיבו אותה, מידת הסיבוב שלה, מידת החימצון, הלכלוך ועוד. כאמור, כל שינוי משיג משוב מיידי ומציג לעיתים מראה שונה לגמרי.

תאורה - הקטגוריה (B) Lighting מאפשרת לשלוט בכיוון התאורה, עוצמתה, צבעה והרכות שלה. ניתן לקבוע שהעצמים יטילו צללים ואת מיקומם (מאחורי או מתחת לעצם). לסיום, להשגת מראה איכותית של התוצאה יש לסמן את העצם וללחוץ על דמות החץ הפונה מטה שבכפתור הרינדור (C) ובחלון שנפתח יש להדליק את מנוע הרנדור (D) ולקבוע את איכות התוצאה (E).

לחיצה בתחתית החלון על כפתור Render תגרום לתוכנה לעבור על העצם התלת־מימדי וליצור תוצאה איכותית של כל המאפיינים שנקבעו עבורו. מומלץ מאוד לבצע תהליך זה רק בגמר העבודה. במידה ויש כוונה לשוב ולערוך את האובייקט מומלץ לכבות את מנוע הרנדור, אחרת כל פעולת עריכה תתארך ותגזול יותר משאבים מהמחשב.

חלון התלת־מימד וחלון החומרים נחשבים בשלב זה לטכנולוגיה בפיתוח, משמע, לא מדובר במוצר הסופי. סביר שבעדכונים הבאים נראה מאפיינים ותכונות נוספות הקשורות לסביבה זאת. לחלון מאפיינים נוספים שקצרה היריעה מלפרט אודותם ולכן ההמלצה שלנו היא להתנסות וליהנות!

 


Comments


bottom of page