סודות שיטות השילוב - Hard Light

המשפחה הרביעית ברשימת שיטות השילוב מוסיפה ניגודיות לתמונה. כל אחת מ-7 שיטות השילוב במשפחה זו בעלת מאפיינים הייחודיים רק לה. שיטת השילוב Hard Light מכפילה את הכהות או הבהירות בהתאם לבהירות בשכבת הבסיס. בניגוד ל-Soft Light ו-Overlay ממשפחה זו, מעברי האור שהיא יוצרת קשים ומכאן שמה. במאמר זה נסביר מה ההבדל בין שיטות השילוב ממשפחה זו, נחשוף תכונות שאולי לא הכרתם וכרגיל נציג דרכים ליצירת אפקטים באמצעותה.

 

נעים להכיר Hard Light

שיטת השילוב Hard Light חברה במשפחה של שיטות שילוב החולקות תכונה דומה והיא הוספת ניגודיות לשכבות תחתיה. תכונה נוספת המשותפת לכל שיטות השילוב ממשפחה זו, למעט Hard Mix, היא ביטול ההשפעה של 50% אפור. שיטת שילוב זו משלבת שתי שיטות שילוב אחרות - Linear Dodge המשפיעה על האזורים הבהירים ו-Linear Burn המשפיעה על האזורים הכהים. בפועל Hard Light משתמשת רק במחצית מעוצמת שיטות שילוב אלו ובפועל דומה בפעולתה ל-Overlay אך בניגוד אליה מעדיפה את השכבה הפעילה לעומת שכבת הבסיס. כתוצאה מכך האור המתקבל נוקשה ובעל מעברים חדים יותר. שיטות השילוב Hard Light ו-Overlay שייכות לקבוצה של שיטות שילוב מתחלפות - משמע אם תחליפו את שיטת השילוב של שכבת הבסיס ל-Overlay ואת שיטת השילוב של שכבת השילוב ל-Hard Light ותחליפו את הסדר ביניהן התוצאה תהיה זהה.

למעבר מהיר לשיטת השילוב Hard Light יש ללחוץ על מקש V לבחירה בכלי ההזזה ולאחר להשתמש בקיצור המקלדת option+Shift+H במק או alt+Shift+H בחלונות.

 

כוחה של בהירות

בדוגמא שלפניכם רצועות בעלות בהירות שונה המונחות מעל התמונה. המספרים מייצגים את עוצמת הבהירות של כל רצועה כש-0 מייצג שחור ו-100 מייצג לבן. על מנת שתוכלו להבחין בהשפעת הרצועות יצרנו חלון אופקי במרכז התמונה בו מוצגת תמונת המקור. שיטת השילוב Hard Light משפיעה על בעיקר על בהירות התמונה- אזורי בהירות בהירים מ-50% יבהירו את התמונה וכהים מ-50% יכהו אותה. בדומה לשאר שיטות השילוב ממשפחה זו (למעט Hard Mix) - אפור 50% לא ישפיע על התמונה. ניתן להבחין שבניגוד לשיטות השילוב Soft Light ו-Overlay מאותה משפחה, הבהירות מתמזגת באופן גס ונוקשה. לבן ושחור משפיעים באופן מירבי על התמונה ודומים בפעולתם לשיטת השילוב Normal.

הדוגמא הבאה ממחישה את השפעת האזורים הבהירים והכהים בשכבת השילוב על שכבת הבסיס. כפי שניתן לראות שכבת קוביית הקרח מוקמה מעל שכבת הבחור בשיט שילוב (A) Hard Light. התוצאה: האזורים הבהירים בקרח הבהירו את שכבת הבחור והאזורים הכהים הכהו אותה. כפועל יוצא נדמה למתבונן שהבחור נמצא בתוך הקובייה.

 

ריכוך תמונה

כאמור, Hard Light מגדילה את הניגודיות בתמונה ומקצינה אזורים בהירים ואזורים כהים. ניתן לנצל תכונות אלו ליצירת אפקט ריכוך הדומה לאפקט החלומי שהוצג בשיטת השילוב Soft Light. ההבדל הוא בתוצאה שנראית מעורפלת או אפופת אובך. בדוגמא זו השתמשנו בתמונה חופשית לשימוש שהורדה מקישור זה.

  1. ראשית יש להציג את חלון הערוצים (Window>Channels) וליצור אזור בחירה מהערוץ האדום באמצעות החזקת מקש Cmd במק או Ctrl בחלונות ולחיצה על ערוץ Red.

  2. כעת יש ליצור מאזור הבחירה שכבה באמצעות קיצור המקלדת Cmd+J במק או Ctrl+J בחלונות. יש לשנות את שם השכבה ל-Soft.

  3. לטשטוש השכבה יש להפעיל את הפילטר Gaussian Blur מתפריט Filter>Blur. בחלון שנפתח יש לטשטש את השכבה בערכים הנעים בין 10 ל-20 פיקסלים ולאשר את החלון (OK).

  4. כעת יש לשכפל את השכבה (Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות). יש לשנות את שם השכבה ל-Softer ולהחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Hard Light. שכבה זו הוסיפה לתמונה ניגודיות והגדילה את הריכוך.

  5. יש לטשטש את השכבה באמצעות הפילטר Gaussian Blur מתפריט Filter>Blur. בחלון שנפתח יש לטשטש את השכבה בערכים הנעים בין 40 ל-80 פיקסלים ולאשר את החלון (OK).

  6. בשלב זה יתכן ופרטים חשובים בתמונה, כמו העיניים והשפתיים ייראו מטושטשים ולכן יש לסמן את שכבת הטשטוש הראשונה (Soft) ולהוסיף לה מסיכה באמצעות לחיצה על הכפתור המתאים בתחתית חלון השכבות.

  7. כעת יש לבחור בכלי המכחול ובמברשת רכה וצבע חזית שחור לצבוע אזורים אלו בעדינות.

  8. במידה ומעוניינים להעצים את האפקט יש לשכפל שכבה זו, לוודא שהשכבה מסומנת ולא המסיכה ולהפעיל את הפילטר Gaussian Blur מתפריט Filter>Blur. בחלון שנפתח יש לטשטש את השכבה בערכים גבוהים (80 ל-100 פיקסלים) ולאשר את החלון (OK). ניתן במידת הצורך להפחית את אטימות שכבה זו ושאר שכבות הטשטוש בתמונה. אפשר לנסות להחליף את שיטת השילוב של שכבה זו ל-Screen להבהרת התמונה.

טיפ‭ ‬למקצוענים‭ -‬‭ ‬שיטת‭ ‬השילוב‭ ‬Hard Light‭ ‬כשמה‭ ‬כן‭ ‬היא‭ ‬יוצרת‭ ‬מעברים‭ ‬גסים‭ ‬בין‭ ‬אזורי‭ ‬בהירות‭.‬ טשטוש‭ ‬שכבה‭ ‬בשיטת‭ ‬שילוב‭ ‬זו‭ ‬עלול‭ ‬לגרום‭ ‬להפחתה‭ ‬באיכות‭ ‬התמונה‭ ‬ולתופעה‭ ‬של‭ ‬עיוותי‭ ‬צבע‭ - ‬

כדי‭ ‬למנוע‭ ‬זאת‭ ‬ניתן‭ ‬להפעיל‭ ‬את‭ ‬הפקודה‭ ‬16 ‭ ‬Bits/Channel‭ ‬מתפריט ‭ .‬Image Mode

 

את מי לבחור מבין כל משפחת הקונטרסט?

שיטות השילוב ממשפחת הקונטרסט מגוונת ומעניינת, אך עשוייה לבלבל גם מקצוענים עתירי ניסיון. מה בעצם מבדיל בין Soft Light ל-Overlay? מתי משתמשים ב-Vivid Light ומתי בוחרים דווקא ב-Linear Light? מי מבין משפחה זו בעלת ההשפעה המירבית על התמונה ומי כמעט מיותרת? מראש נציין שהדירוג לא משקף את השמישות או היעילות של כל אחת משיטות שילוב אלו, אלא בעיקר את עוצמתן.

בתחתית הרשימה שיטת השילוב Soft Light שהשפעתה קטנה ביחס לאחרות. אחריה Pin Light שמשלבת שתי שיטות שילוב פאסיביות (Darken ו-Lighten) ובפועל מוסיפה מעט ניגודיות אם בכלל. מעליה שיטת השילוב Overlay שעוצמתה כפולה מ-Soft Light. באמצע הטבלה ממוקמת Hard Light בעלת הקשיחות. מעליה ממוקמת שיטת השילוב Vivid Light שדומה בפעילותה ל-Overlay מאחר והיא מגדילה ניגודיות ומעצימה צבעים. במקום השני ניצבת Linear Light ומעל כולן Hard Mix שעוצמת הניגודיות שלה מחלקת את צבעי התמונה ל-6 צבעי היסוד. אז איך נזכור מה כל אחת עושה? ניעזר בהיגיון המובנה בשם של כל אחת- Soft Light- מוסיפה ניגודיות רכה. Overlay מוסיפה ניגודיות מעל Soft Light. לעומתן Hard Light מחזקת ניגודיות באופן היוצר מעברים קשיחים. שיטות השילוב המתחילות ב-Linear מרמזות על הוספת ניגודיות קווית - משמע ללא הוספת רווייה. המילה Vivid שבשיטת השילוב Vivid Light מרמזת על העצמת רוויית צבע. שיטת השילוב Pin Light משפיעה על האזורים הבהירים והכהים בלבד- משמעות המילה Pin היא יתד הננעצת כנראה באמצע ואיננה משפיעה על גווני הביניים. לבסוף, הבריון שבחבורה - Hard Mix בעל העוצמה הגדולה מכולם ומסיבה זו המעברים קשים במיוחד (Hard) וערבוב הצבעים (Mix) המתקבל הוא ששת צבעי היסוד.

שימו לב למימדי הדמויות וצבעי הבגדים - השפעת שיטת השילוב גדלה עם מימדי הדמות. גם לצבעי הבגדים משמעות - הדמויות שבגדיהן בצבעים נייטרליים משפיעות בעיקר על הבהירות בתמונה. דמויות שבגדיהן צבעוניות משפיעות גם על רוויית הצבעים. Hard Mix למשל משפיעה על הבהירות והרווייה באופן קיצוני ומחלקת את צבעי התמונה ל-6 צבעי היסוד.

 

אפקט שני צבעים פופ ארטי

האפקט הבא נעזר בשכבת התאמה שנועדה בעיקר ליצירת אפקטים צבעוניים. ניתן להיעזר בכל תמונת דיוקן, או להוריד את התמונה שבדוגמא מקישור זה כדי לעקוב אחר שלבי האפקט. התמונה צולמה על ידי Alex Lbi.

  1. ראשית יש להפריד את האובייקט מהרקע בכל דרך שנוחה לכם, אנחנו נעזרנו בפקודה Subject שמתפריט Select ולחיצה על כפתור המסיכה שבתחתית חלון השכבות.

  2. כעת יש להכניס את השכבה לקבוצה באמצעות לחיצה על כפתור הקבוצה בתחתית חלון השכבות או באמצעות קיצור המקלדת Cmd+G במק, או Ctrl+G בחלונות.

  3. כעת יש להחליף את שיטת השילוב של הקבוצה ל-Normal.

  4. לאיפוס צבע החזית והרקע יש ללחוץ על מקש D. כעת צבע החזית הוא שחור וצבע הרקע לבן.

  5. להמרת צבעי התמונה לשחור ולבן יש ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי ולבחור ב-Gradient Map.

  6. בשלב זה יש לשכפל את שכבת ההתאמה באמצעות קיצור המקלדת Cmd+J במק או Ctrl+J בחלונות.

  7. יש להחליף את שיטת השילוב של השכבה ל-Hard Light.

  8. לעריכת ההתאמה יש לבצע לחיצה כפולה על דמות שכבת ההתאמה ובחלון Properties יש ללחוץ על פס מעבר הצבע לפתיחת חלון עורך מעבר הצבע.

  9. בחלון עורך מעבר הצבע יש לבצע לחיצה כפולה על המכוון הימני התחתון (A) ובחלון בורר הצבע יש לבחור בצבע כתום (f37021#) ולאשר את החלון ואת החלון שאחריו (OK).

  10. כעת יש לסמן את המסיכה של שכבת ההתאמה, לבחור בכלי המכחול ובמברשת רכה וגדולה ולצבוע את חציה השמאלי של הדמות באזורים הבהירים- אין חובה לדייק.

  11. יש לשכפל את השכבה (Cmd+J במק או Ctrl+J בחלונות).

  12. כעת יש לסמן את המסיכה של ההתאמה ולהפוך את צבעיה באמצעות קיצור המקלדת Cmd+i במק או Ctrl+i בחלונות.

  13. יש לסמן את דמות שכבת ההתאמה ובחלון Properties יש ללחוץ על פס מעבר הצבעים. בחלון עורך מעבר הצבע יש לבצע לחיצה כפולה על המכוון הימני התחתון (A) ובחלון בורר הצבע יש לבחור בצבע תכלת (00d8ff#) ולאשר את החלון ואת החלון שאחריו (OK).

  14. כעת יש לבחור בצבע חזית כתום (f37021#) וצבע רקע תכלת (00d8ff#) ולאחר ללחוץ בתחתית חלון השכבות על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי ולבחור ב-Gradient. בחלון שנפתח יש לבחור במעבר מצבע חזית לצבע רקע (המעבר הראשון בקבוצת Basic), יש לקבוע את הזוית 0 ואת הגודל (Scale) בהתאם לתמונה ולאשר את החלון (OK).

  15. כל שנותר הוא לגרור את השכבה לתחתית חלון השכבות מחוץ לקבוצה.

 

מה למדנו עד כה

  1. שיטת השילוב Hard Light חברה במשפחה של שיטות שילוב המוסיפות ניגודיות לשכבות תחתיהן.

  2. כל שיטות השילוב ממשפחה זו, למעט Hard Mix, מבטלות את ההשפעה של 50% אפור.

  3. בניגוד ל-Soft Light ו-Overlay ממשפחה זו, מעברי האור שהיא יוצרת קשים ומכאן שמה.

  4. שיטת שילוב זו משלבת שתי שיטות שילוב אחרות - Linear Dodge המשפיעה על האזורים הבהירים ו-Linear Burn המשפיעה על האזורים הכהים.

  5. שיטת השילוב Hard Light משתמשת רק במחצית מעוצמת שיטות שילוב אלו ובפועל דומה בפעולתה ל-Overlay.

  6. בניגוד ל-Overlay, שיטת השילוב Hard Light מעדיפה את השכבה הפעילה לעומת שכבת הבסיס.

  7. שיטות השילוב Hard Light ו-Overlay שייכות לקבוצה של שיטות שילוב מתחלפות - משמע אם תחליפו את שיטת השילוב של שכבת הבסיס ל-Overlay ואת שיטת השילוב של שכבת השילוב ל-Hard Light ותחליפו את הסדר ביניהן התוצאה תהיה זהה.

  8. שיטת השילוב Hard Light משפיעה בעיקר על הבהירות ולכן ניתן להיעזר בה להקצנת אזורים בהירים ו/או כהים בתמונה.



48 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול