top of page

סודות שיטות השילוב: Dissolve (Normal, Threshold)

פוטושופ מציעה לא מעט שיטות שילוב שבחירה בהן מציגה תוצאה מיידית. משפחת שיטות השילוב הראשונה ברשימה- Normal ו-Dissolve חולקות תכונה יחסית משעממת- שתיהן לא יציגו כל שינוי ולא ישפיעו על השכבות תחתיהן ב-100% אטימות. שיטות שילוב אלו יציגו שינוי רק בהפחתה של אטימות השכבה או אטימות המילוי שלה. על פניו ניתן היה לסכם את כל התכונות של שיטות שילוב אלו במשפט אחד ולחסוך לכם דקות יקרות של קריאה. יחד עם זאת שיטת השילוב Dissolve מאפשרת יצירת אפקטים מהירים שתוצאתם יפתיעו גם אתכם.

 

נעים‭ ‬להכיר ‭ ‬Normal‭ / ‬Threshold

כאמור, שיטת השילוב Normal חברה במשפחה של שיטות שילוב שאינן משפיעות על השכבות תחתיהן. בפועל הפיקסלים הפעילים (אלו הכוללים מידע) בשכבה זו יסתירו את הפיקסלים שבשכבות תחתיהם. אולי תכונה זו משעממת, אבל יתרונה בכך שהתוצאות שהיא מניבה צפויות בכל תנאי. הדרך היחידה לשילוב המידע שבשכבה עם המידע של השכבות תחתיה היא באמצעות הפחתת אטימות השכבה (Opacity) או אטימות המילוי (Fill). למרבה ההפתעה שיטת שילוב זו תלוייה במודל הצבע בו אתם עובדים. מעבר למודלי הצבע Indexed-Color או Bitmap תבטל את האפשרות לעבודה עם שכבות ולפיכך עם כל שיטות השילוב. בעבודה עם כלים מבוססי מברשת שיטת השילוב Normal תוחלף ב-Threshold. הסיבה לכך פשוטה- לא ניתן לצבוע באטימות מברשת פחותה מ-50%. פוטושופ תחשיב כל אחוז מעל 50% כ-100% ומתחת לאחוז זה תתעלם מהצביעה. מכאן אגב מקור שם שיטת השילוב- Threshold = סף הצביעה הוא 50%-.

אם כך הדרך היחידה להבחין בהשפעה של שכבה בשיטת שילוב Normal על השכבות תחתיה היא להפחית את אטימות השכבה (Opacity) או אטימות המילוי (Fill).

למעבר מהיר לשיטת שילוב זו יש ללחוץ על מקש V למעבר לכלי ההזזה ולאחר להשתמש בקיצור המקלדת Shift+Option+N במק, או Shift+alt+N בחלונות.

שיטת‭ ‬השילוב‭ ‬Indexed Color‭ ‬תאפשר‭ ‬לצבוע‭ ‬באמצעות‭ ‬שיטות‭ ‬השילוב‭ ‬Threshold‭ ‬ו‭-‬Dissolve‭ ‬בלבד

 

נעים להכיר Dissolve

בחירה בשיטת השילוב Dissolve ב-100% אטימות לא תציג כל שינוי נראה לעין מ-Normal. הסיבה לכך, כפי שצויין, היא ששיטות שילוב אלו אינן משפיעות על השכבות תחתיהן. הפחתת אטימות השכבה או אטימות המילוי תציג אפקט של התפוגגות - פוטושופ תציג חורים זעירים בגודל של פיקסל בודד בשכבה.

כפי שניתן לראות בשורת העיגולים העליונה בדוגמא - ככל שאטימות השכבה נמוכה יותר- גדל המרחק בין הפיקסלים. באטימות נמוכה מאוד המידע בשכבה מצומצם לנקודות בודדות. המרווח בין הפיקסלים הפעילים בשכבה שקוף וניתן לראות את המידע שבשכבות שמתחת לשכבה הנוכחית. החורים בשכבה יתפקדו כשקופים כל עוד השכבות מתחת לא בשיטת שילוב Dissolve. בדוגמא השמאלית העיגול האמצעי בשיטת שילוב Normal ושאר העיגולים בשיטת שילוב Dissolve. שימו לב שניתן לראות דרך הפיקסלים השקופים בעיגול האדום והכחול את הפיקסלים הירוקים. לעומת זאת כששלושת העיגולים בשיטת שילוב Dissolve אין חפיפת מידע בין העיגולים והצבעים לא מתערבבים כפי שניתן לראות בדוגמאות האמצעית והימנית.

למעבר מהיר לשיטת שילוב זו יש ללחוץ על מקש V למעבר לכלי ההזזה ולאחר להשתמש בקיצור המקלדת Shift+Option+I במק, או Shift+alt+I בחלונות.

שיטת השילוב Dissolve היא היחידה הפעילה בכל מודלי הצבע כולל Bitmap!

 

למה Dissolve?

אז Dissolve מאפשרת לחורר את השכבה- נחמד, אבל עד כמה שימושי? מיד נראה שלשיטת שילוב זו מספר שימושים יצירתיים. בדוגמא הראשונה נשתמש בשיטת שילוב זו כדי להוסיף מסגרת מחוררת.

  1. כדי לעשות זאת יצרנו שכבה חדשה וצבענו אותה בצבע כלשהו.

  2. כעת הפחתנו את אטימות מילוי השכבה (Fill) ל-0%.

  3. בשלב זה נוסיף לשכבה סגנון הילה חיצונית על ידי לחיצה על כפתור האפקטים (Fx) שבתחתית חלון השכבות ובחירה ב-Inner Glow.

  4. בחלון סגנון השכבה בתפריט Blend Mode בחרנו בשיטת השילוב Dissolve (A).

  5. כעת יש לגרור את מכוון Size ימינה בהתאם לרוחב המסגרת הרצוי ואת מכוון Choke באותו אופן להרחקת קצוות המסגרת מגבולות הקנבס (B).

  6. שימו לב שצבע המסגרת שנבחר הוא לבן (צבע ברירת המחדל להילות פנימיות), אך ניתן לקבוע כל צבע באמצעות לחיצה על ריבוע הצבע (C) ובחירה בצבע הרצוי בחלון בורר הצבע שנפתח. בנוסף האטימות שנבחרה לאפקט (100%) היא המומלצת ליצירת מסגרת נקייה מחורים.

 

כוחה של אקראיות

לא מעט ציירים דיגיטליים נעזרים במברשות איכותיות כדי ליצור מראה טבעי הקרוב ככל האפשר למציאות. ביצירות מסוג זה קיימת חשיבות רבה לאקראיות התורמת לאמינות היצירה. לדוגמא, פיזור אקראי של עלים בסצינה או כתמי חלודה המפוזרים על שלדת רכב.

בדוגמא הבאה השתמשנו בכלי המכחול ובשיטת השילוב Dissolve ליצירת חול הניתז מגלגלי רכב.

  1. ליצירת החול בחרנו בכלי המידע (לחיצה על מקש i) ודגמנו אזור בהיר באדמה.

  2. בשלב זה נוסיף שכבת מילוי בצבע שנדגם באמצעות לחיצה על כפתור הוספת שכבת התאמה או מילוי שבתחתית חלון השכבות ובחירה ב-Solid Color- יש לאשר את חלון בורר הצבע שנפתח (OK).

  3. שכבת המילוי כיסתה את כל התמונה- כדי להסתיר את כל תכולתה יש ללחוץ על המסיכה המוצמדת לה ולהפוך את צבעה באמצעות הפקודה Invert מתפריט Image>Adjustment.

  4. כעת בחרנו בכלי המכחול ובמברשת רכה וגדולה ובאפשרויות הכלי שינינו את שיטת השילוב ל-Dissolve (A) ואת אטימות הכלי ל-10% (B).

  5. כל שנותר הוא ללחוץ באזור הגלגלים מספר פעמים ליצירת גרגירי החול.

  6. הבעיה היא שגרגירי החול שלנו נראים בשלב זה מפוקסלים וזה די הגיוני מאחר וכך פועלת שיטת השילוב Dissolve. כדי לפתור את הבעיה ולרכך את הגרגירים נציג את חלון Properties מתפריט Window ונקבע בשדה Feather את הערך 0.5 פיקסלים (C). אפשר להמשיך לצבוע בכל עת.

 

תמונה מנוקדת

כאמור, שיטת השילוב Dissolve יוצרת חורים זעירים בגודל של פיקסל בודד. אפקט זה מתקבל כתוצאה מהפחתת אטימות השכבה או המילוי. ככל שאטימות השכבה נמוכה יותר, כך גדל המרווח בין הפיקסלים. עובדה זו מאפשרת ליצור אפקט בו התמונה עשוייה מנקודות זעירות. בתרגיל הבאה נשלוט גם על גודלם.

  1. בשלב ראשון יש להמיר את שכבת הרקע לשכבה רגילה באמצעות לחיצה על דמות המנעול שלצד שם השכבה.

  2. כעת יש ליצור שכבה חדשה ולמלא אותה בצבע לבן.

  3. יש לגרור את השכבה הלבנה לתחתית חלון השכבות.

  4. כעת יש לסמן את שכבת התמונה ולשנות את שיטת השילוב שלה ל-Dissolve.

  5. יש להפחית את אטימות השכבה ל-10%. בשלב זה ניתן יהיה לראות את התמונה בקושי רב.

  6. כעת יש לסמן את שלושת השכבות ולהמיר את כולן ביחד לשכבת פילטרים חכמה בעזרת הפקודה Convert for Smart Filters מתפריט Filter. יש לאשר את חלון האזהרה.

  7. על מנת לעבות את הנקודות יש להפעיל את הפילטר Minimum מתפריט Filter>Other. בתחתית החלון שנפתח יש לבחור בתפריט Preserve ב-Roundness (A).

  8. בשדה הרדיוס יש לקבוע ערך הנע בין פיקסל בודד לשני פיקסלים בהתאם לאפקט אותו אתם מבקשים להשיג. אנחנו קבענו את הערך 1.8 (B) ואישרנו את החלון (OK).


 

מה למדנו עד כה

  1. שיטות השילוב Normal ו-Dissolve חברות במשפחה של שיטות שילוב שאינן משפיעות על השכבות תחתיהן. בפועל הפיקסלים הפעילים (אלו הכוללים מידע) בשכבה זו יסתירו את הפיקסלים שבשכבות תחתיהם.

  2. הדרך היחידה לשילוב המידע שבשכבה עם המידע של השכבות תחתיה היא באמצעות הפחתת אטימות השכבה (Opacity) או אטימות המילוי (Fill).

  3. שיטת השילוב Normal לא מתקיימת במודלי הצבע Indexed-Color או Bitmap. במודלים אלו השיטה תוחלף ב-Threshold.

  4. בעת הפחתת אטימות השכבה, או אטימות המילוי מציגה שיטת השילוב Dissolve חורים זעירים בגודל של פיקסל בודד.

  5. החורים שנוצרים כתוצאה משימוש בשיטת השילוב Dissolve הם אקראיים.

  6. שיטת השילוב Dissolve היא היחידה הפעילה בכל מודלי הצבע כולל Bitmap!

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page