top of page
תמונת הסופר/תיגאל לוי

5 טעויות שצלמים עושים

על כל בעל מקצוע לשאול עצמו איפה הוא מבחינה מקצועית לעומת השנה החולפת. האם השיג ידע חדש, האם למד מטעויות, האם התקדם והאם שכלל מיומנויות. כל אחד יכול לצלם תמונות יפות, אבל לא כולם יודעים ללכוד באופן שיטתי את היופי, הרגש והסיפור של כל רגע. בין אם אתם צלמים חובבים, או מקצוענים המתפרנסים מצילום, במאמר זה נדון במספר טעויות נפוצות שאולי אתם עושים וכיצד להימנע מהן. נשתף אתכם ב-5 עצות חשובות שיוכלו לקחת את הצילום שלכם לשלב הבא ולצלם תמונות טובות יותר.

 

01 אתם לא מכירים טוב את הציוד שלכם

לא מעט צלמים משוכנעים שקניית מצלמה יקרה ומשוכללת תעזור להם להיות צלמים טובים יותר. העניין הוא שגם אם ברשותכם מכונית מירוץ, הסיכוי שתדעו לנהוג בה כראוי נמוך למדיי. מצלמות מכל סוג כוללות שלל מאפיינים, תכונות ואפשרויות הידועות למתי מעט. אז נכון שאף אחד לא מצפה מכם לקרוא את כל מדריך ההפעלה, אבל מומלץ ללמוד את המצלמה באמצעות סרטוני הדרכה שאפשר למצוא עבור כל דגם ביוטיוב. אבל זה לא נגמר כאן, על מנת לבחון את מידת היכרותכם עם הציוד שברשותכם בצעו מבחן כשירות עיוור - עצמו את העיניים ועברו בין מצבי צילום באמצעות מישוש הכפתורים - ודאו שאתם יודעים לשלוט ברגישות החיישן (ISO), מהירות התריס ומפתח הצמצם, ודאו, למשל, שאתם יכולים לבצע במהירות פיצוי חשיפה, או לעבור לצילום רציף וכל זאת, כאמור, בלי להביט במצלמה. מבחן בסיסי זה מאפשר לוודא שתוכלו לצלם בתנאי צילום שונים ולתפקד במהירות כדי לא לפספס את הרגע.

תמונת המחשה למבחן הכרת המצלמה שלכם
מבחן עיוור אינו נחשב פשוט ולא קובע אם אתם צלמים טובים או פחות טובים - הוא פשוט מאלץ אתכם לשנן מיקומים של כפתורים ובקרות כדי שבבוא העת לא תפספסו תמונה כי הייתם עסוקים בהתאמת הגדרות הצילום.
 

02 טיפול בציוד

טיולי צילום לימדו אותי שמרבית הצלמים לא דואגים לציוד שלהם.

הטיפים הבאים יישמרו על הציוד שלכם בכל תנאי מזג האויר:

  1. מציאת עובש בעדשה, או במצלמה היא כנראה אחת ההפתעות המגעילות ביותר שעלולות לקרות לכם כצלמים. חלק מהמצלמות טוענות שהן "אטומות למזג האוויר", אבל ההמלצה היא לקחת את הסימונים הללו בערבון מוגבל, אלא אם כן הדגם משווק כעמיד למים במפורש. גם אם המצלמה שלכם חסינה יחסית לפגעי מזג האויר, מטריה או שמשייה הן דרך מצוינת להרחיק את הגשם או השמש מהגב ומהציוד שלכם.

  2. מגן העדשה לא נועד רק להגנה מקרני השמש, אלא גם כדי להגן על העדשה מחבטות שיכולות לרסק אותה. לצד מכסה העדשה, שניהם מונעים מהאבק לנחות על החלקים הרגישים במצלמה וחוסכים ניגובים תכופים של העדשה.

  3. רוח עלולה להיות האוייב הכי גדול שלכם. בימים סוערים - עגנו את הציוד באמצעות שקי חול, או פשוט תלו את תיק המצלמה מהחצובה כדי לספק יציבות והתנגדות נוספת.

  4. במעברים בין טמפרטורות קיצוניות מומלץ להגן על הציוד כדי למנוע, למשל, עיבוי של טיפות מים. מומלץ להכניס את המצלמה לשקית לפני שאתם יוצאים החוצה או נכנסים לחדר. מומלץ להשאיר את המצלמה בשקית עד שהיא מגיע לטמפרטורת החדר. מומלץ להחזיק גם שקיות ג׳ל סיליקה המשמשות לספיגת לחות ולשמירה על יובש - מרבית היצרנים מוסיפים אותם למוצרים חדשים כדי להגן עליהם מפני רטיבות.

  5. מסנני UV לא באמת נחוצים היום וחנויות צילום אף טורחות להדגיש זאת. אבל הם מהווים פתרון סביר למניעת שריטות, אבק ולכלוך ועשויים אפילו למנוע נזק לעדשה במקרה של הפלת המצלמה, אם כי זה תלוי כמה קשה הפגיעה. אם אתם מוצאים עצמכם באופן קבוע מצלמים בתנאים קשים או מסוכנים, זו השקעה שכדאי לעשות. אם אתם מוותרים על התענוג, לפחות החזיקו במכסה עדשה רזרבי שניתן לקנות בזול ברשת.

  6. סיימתם יום צילומים? הגיע הזמן לתחזוקה - השתמשו במטליות לניקוי עדשות ונקו אותן ביסודיות. מדי מספר שימושים מומלץ לנקות באמצעות אלכוהול את המחבר המתכתי של העדשה. נקו את החיישן באמצעות ציוד מתאים. אם אתם לא מרגישים בטוחים לעשות זאת - פנו למעבדה שתעשה זאת עבורכם. ציוד נקי ייספק תוצאות טובות יותר ויחסוך מכם עבודה מיותרת בזמן פיתוח הקובץ בלייטרום או פוטושופ.

  7. השקיעו בתיקי מצלמה מקצועיים - תיקים אלו מציעים תאים מופרדים שמונעים מציוד שונה לגעת אחד בשני, מגינים על הציוד מחבטות ומשאירים אותו נקי ומוכן בדיוק כמו שארזתם אותו.

  8. שמרו על הציוד קרוב אליכם ונגיש - אם אתם משתמשים במספר עדשות, או מספר גופים ודאו שהם שליפים, הן באמצעות תיקים המאפשרים שליפה מהירה, או באמצעות פאוץ׳ שניתן לחבר לחגורה. בכל מקום בעולם, גם באזור המגורים שלכם, הקפידו לשמור את הציוד קרוב אליכם. אם אתם משתמשים בשני גופים בעת ובעונה אחת - היעזרו בחגורת מוצלבת שמאפשרת לעבור בין הגופים במהירות.

שימו לב שהרבה יותר קל לשמור על ציוד לטווח ארוך מאשר להשקיע בציוד חדש אחרי שהקודם הפך לבלתי שמיש.

תמונה זו מציגה צלם חכם המנקה את הציוד שלו לאחר שימוש
באותו אופן בו אתם דואגים לבריאות גוף שלכם, טיפול קבוע בציוד יאריך את ימיו, יתרום לתמונות חדות ונטולות לכלוך וייאפשר לכם, בבוא העת, למכור אותו ללא התמקחויות מיותרות.
 

03 אתם מזניחים את איזון הלבן

איזון לבן הוא הגדרת מצלמה הקובעת את הצבע האמיתי של לבן. פעולה זו יוצרת קו בסיס שממנו נמדדים כל שאר הצבעים. איזון לבן שגוי עלול ליצור תמונות חמות מדי (גוונים כתומים-אדומים), או קרירות מדי (גוונים כחולים). הבנה והתאמה של איזון לבן היא חיונית לייצוג צבעים מדויק. עד כאן ברור ומובן, אבל מעטים מנצלים את האיזון הלבן להדגשת תאורה מסויימת או ליצירת אפקטים שתומכים בנושא. לדוגמא, בעת צילום שקיעה, המצלמה עשוייה שלא להבחין בעוצמת צבעים החמים שהעיניים שלנו קולטות. אחת השיטות להעצמת צבעים אלו היא באמצעות בחירה באחת מערכות האיזון הלבן המובנות במצלמה שלכם, תחת WB (White Balance). בחירה, למשל ב-Shade אומרת למצלמה שאתם כרגע נמצאים בתנאי תאורה קרה ועל האיזון הלבן לחמם את התמונה. בצילום כוכבים למשל, עודף האור הסביבתי המוחזר מהאטמוספירה יוצר זוהר חם לשמיים, ולכן באזורים עירוניים קביעת טמפרטורה קרה יותר (3,400-3,900K) תהיה מתאימה יותר. נכון, ניתן לערוך את טמפרטורת הצבע גם בפוטושופ ולייטרום, בייחוד אם צילמתם בפורמט Raw, אבל למה לא לעשות זאת עוד בזמן הצילום?

דוגמא לצילום זריחה באמצעות ערכת Shade
תפריט האיזון הלבן במצלמה (WB) מאפשר קביעה ידנית של טמפרטורת הצבע, אך מציע גם ערכות מוכנות לתיקון סטיית הצבע. בצילום שקיעות וזריחות ניתן לחמם את התמונה באמצעות ערכת Cloudy וערכת Shade. (צילום: יגאל לוי)
 

04 אתם מתעלמים מהפרטים

מי שיצא לטיולי צלמים ודאי מכיר את אותו צלם שמכוון את העדשה למקום שנדמה שאין בו התרחשות, או משהו מעניין. השאלה הראשונה שרצה בראש היא מה הוא מצלם, או מה הוא רואה שאנחנו לא רואים. ראייה צילומית היא שריר שכל צלם חייב לפתח. היא מאפשרת לנו לזהות מצבים והתרחשויות עוד לפני שהן קורות, קומפוזיציות מעניינות, תבניות ועוד. לא כל צלם מצויד בחזון, אבל החדשות הטובות הן שאפשר לאמן שריר זה ולשפר את הפוטנציאל שלכם כצלמים. כל זאת על ידי ביצוע מספר תרגילים ובחירה מכוונת של ההיבטים הטובים ביותר שיוצרים תמונה המספרת סיפור. לדוגמא, הוטל עליכם לצלם תמונות של דמות מסויימת. אמנם תמונת דיוקן מתבקשת, אבל היא מספרת חלק קטן מהסיפור. נסו לצלם בעדשה רחבת זוית את הדמות בסביבה הטבעית שלה, בחדר העבודה, בחדר השינה, תמונה של כפות הידיים של עובד אדמה, תמונה של הדמות עם חיית המחמד - אלו בדיוק התמונות המעידות על הדמות המצולמת ומאפשרת לצופה הצצה לחיים הפרטיים שלהם.

דוגמא לתמונת דיוקן לצד תמונה המציגה את הסביבה בה המצולמת חיה
אלוהי הפרטים הקטנים - אמנם תמונת דיוקן מתבקשת במדינה זרה, אבל דווקא התמונות המציגות את סביבת החיים של הדמות משכנעות את הצופה להתעכב מספר שניות על התמונה, לבחון אותה ולספר לעצמו את הסיפור שלה. (צילום: יגאל לוי)
 

05 דילוג על עיבוד

לא מעט צלמים מדגישים, בייחוד ברשתות החברתיות, שהתוצאה נוצרה ללא כל עריכה - ישר מהמצלמה. הגאווה על תמונה שצולמה כהלכה מובנת, אך בינינו, גם בעבר, ללא חדר החושך, מה היה שווה סרט הצילום? עיבוד התמונה הוא שלב חשוב בתהליך, בדומה לפיתוח בצילום האנלוגי. את החדר החשוך מחליפות תוכנות לעיבוד תמונה והתקני אחסון דיגיטליים ממלאים את מקומו של סרט הצילום. מטרת העיבוד היא לשפר את התוצאה, להבליט את מה שהעין שלנו ראתה בזמן הצילום ולעמעם מרכיבים שמסיחים את הדעת, או לא תורמים לסיפור. עיבוד תמונה לא מחליף צילום איכותי - על הצלם מוטלת האחריות לעשות את העבודה באופן מיטבי ולא לסמוך על יכולתו לתקן את התוצאה בשלב מאוחר יותר. למעשה, צילום נכון חוסך שלבים רבים בעיבוד. יחד עם זאת תוכנות כמו לייטרום ופוטושופ מאפשרות לשפר קומפוזיציה, לתקן חשיפה, להדגיש צבעים מסויימים, להפחית רעש ולחדד את הדרוש חידוד. עיבוד טוב עושה יותר מלתקן את הדרוש תיקון, הוא מספק פרשנות לתמונה מעביר את המסר, או מספר את הסיפור טוב ומהר יותר והופך את החומר הגולמי לטעים יותר… בשורה התחתונה המוצר המוגמר עובר הערכה ללא קשר לשלבים שעבר. במילים אחרות, אם הארוחה טעימה, לסועד פחות משנה כמה שעות עבדתם עליה.

(צילום: יגאל לוי)

התוצאה חשובה יותר מהתהליך, שהרי לצופה לא באמת משנה באיזה תנור נאפתה העוגה.

בדוגמא מימין תמונה שצולמה באתיופיה בעדשת עין הדג. המרחק מהמצולמים היה רב ולא ניתן היה להתקרב. בשלב העיבוד ויתרתי על מרכיבים שאינם חשובים לסיפור - הזוג מצד ימין ופחי המים מצד שמאל. ההתמקדות הייתה בצמד הנשים המשוחחות ובמרכולתן שהייתה מונחת על שטיח. ניתן לצמצם עוד יותר את התמונה באמצעות בחירה בגזירה ריבועית - אבל העיקרון ברור - החיתוך, שניתן היה לביצוע עוד בעידן האנלוגי, יצר קומפוזיציה טובה יותר וסייע לספר סיפור שהצופה היה מפספס אילולי בוצע.

287 צפיות2 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

2 Comments


samnon
Nov 01, 2023

תמיד נהנה לקרוא מאמרים שלך. תודה.

Like

samnon
Oct 04, 2023

תודה יגאל. נהנתי מאד.

Like
bottom of page