top of page

כל מה שרצית לדעת על: כלי הדלי

Secrets of the Paint Bucket-Article.jpg

פוטושופ מציעה לא פחות מ-69 כלים, חלקם שימושיים על בסיס יומי וחלקם לא מוכרים למרבית המשתמשים. כלי הדלי נחשב לכלי בסיסי שמקצוענים נמנעים ממנו. הרי לצביעת אזור בחירה ניתן להיעזר בקיצור מקלדת, לא? אמנם כלי מסורתי זה מלווה את התוכנה מראשית דרכה, אך בשימוש נכון הוא מאפשר להאיץ משימות צביעה של איורים ותרשימים. לכלי זה חיסרון בולט אחד (עליו נדון בהמשך), אך עם קצת תושיה ניתן להתגבר עליו. מאמר זה מציג טיפים שימושיים לשימוש בכלי שיסייעו להפיק ממנו את המירב. 

Choose Paint Bucket Tool.png
G for paint Bucket Tool.png

כלי הדלי זמין באמצעות לחיצה על מקש G במקלדת. הכלי שוכן בצוותא עם כלי מעבר הצבע וכלי החומרים התלת־מימדי. במידה וכלי אחר מופיע בחלון הכלים לחיצה על שילוב המקשים Shift+G לבסוף את הכלי. ניתן לבחור אחד מכלים אלו גם באמצעות לחיצה עם לחצן ימני בעכבר על הכלי הפעיל ובחירה בכלי הרצוי בתפריט הנשלף.
ראוי לציין שלחלק מהמשתמשים דמות הכלי מפריעה בניסיון לדייק בלחיצה באזור הרצוי. במקרה זה לחיצה על מקש CapLock תחליף את דמות הכלי בדמות כוונת שתסייע. זו אגב, גם הסיבה לכך שבחירה בכלי עלולה שלא להציג אותו...

1

  • טווח פעולה- בשדה זה ניתן לקבוע את טווח הפעולה של הכלי- קביעת ערך נמוך תצבע רק אזורים שטווח הגוונים בהם דומה מאוד לאזור הלחיצה ואילו ערך גבוה ייצבע גם אזורים שדומים פחות. טווח הערכים שניתן לקבוע נע בין 0 (שייצבע רק את הפיקסלים הזהים לנקודת הלחיצה) ל-255 שייצבע את כל הגוונים בתמונה (E).

  • החלקת קצוות- אפשרות זו מונעת קצוות מזוגזגים על ידי החלקת הפיקסלים באזורים שאינם ישרים. סימון האפשרות מוודא שקצוות האזור שייצבע ישתלבו באופן חלק יותר עם גווני האזור הקיימים (F).

  • רציפות- כשאפשרות זו מסומנת לחיצה עם הכלי תשפיע רק על אזור הלחיצה בעל צבע או בהירות רציפים. ביטול הסימון ישפיע על כל האזורים בתמונה שגווניהם דומים לנקודת הלחיצה (G).

  • כל השכבות- סימון אפשרות זו ייאפשר לכלי הדלי לזהות צבעים דומים בכל השכבות המוצגות במסמך. לחיצה עם הכלי תשפיע רק על השכבה הפעילה בחלון השכבות (H).

כלי זה משמש ככלי מילוי ומבוסס על טווח גוונים. לחיצה על אזור בתמונה תצבע אותו בהתאם לגוונים הדומים לאזור הלחיצה. טווח הגוונים נקבע על ידי המשתמש בסרגל אפשרויות הכלי בקטגוריה Tolerance. הכלי מאפשר צביעה בצבע אחיד, או בתבנית.

  • סוג המילוי- תפריט זה מאפשר בחירה במילוי בצבע אחיד שנקבע  בחלון הכלים בצבע החזית (Foreground), או בתבנית (Pattern) (A).

  • חלון התבניות- בחירה במילוי מסוג תבנית (Pattern) תציג חלון שלחיצה עליו תאפשר בחירה באחת מהתבניות המובנות בתוכנה, או כזאת שהמשתמש הגדיר באמצעות הפקודה Define Pattern מתפריט Edit (B).

  • שיטת שילוב- תפריט זה מאפשר בחירה בשיטת שילוב (C).

  • אטימות- שדה זה מאפשר לקבוע את אטימות הצביעה. ניתן לשלוט באטימות הצביעה כשהכלי פעיל באמצעות מקשי הספרות במקלדת. הקשה 1 תקבע אטימות מילוי של 10% , 2- 20% וכן הלאה. לחיצה על מקש 0 תקבע אטימות מלאה (100%) (D).

2

Paint Bucket Tool Options-2.png
  • שימו לב- במידה וסרגל אפשרויות הכלי לא זמין יש ללחוץ על מקש Tab במקלדת להצגתו. סרגל אפשרויות הכלי לא זמין גם בתצוגת מסך מלא ללא תפריטים.

dragon Base.png

עבודה נכונה עם הכלי- בדוגמא שלפניך איור קווי והמטרה היא לצבוע את הדרקון באופן שלא יוותרו קווי מתאר. מיד נבין את הבעייתיות שבצביעה עם כלי הדלי, אך קודם נסביר כיצד כדאי לעבוד איתו. הרעיון הוא לצבוע כל אזור באובייקט (בדוגמא זו הדרקון) בשכבה נפרדת, למשל, הקרניים בנפרד, הגוף בנפרד, הציפורניים וכן הלאה- זאת כדי שיהיה קל יותר בהמשך לערוך את הצבע. בשלב ראשון יש ליצור שכבה חדשה. רגע לפני הצביעה יש לקבוע את אפשרויות הכלי בהתאם לדוגמא בסעיף 2- שימו לב שאפשרויות אלו הכרחיות כדי שנוכל לצבוע אזורים באיור בשכבות נפרדות ובנוסף שכל לחיצה תצבע רק את האזורים שהתתכוונו לצבוע.

3

Paint Bucket Tool Options-3.png
  • מאחר ומהות העבודה עם הכלי היא צביעה מהירה, מומלץ ׳לטעון׳ את צבע החזית וצבע הרקע בחלון הכלים בשני צבעים שיישמשו לצביעה מהירה. ניתן לדגום צבעים אלו מחלון דוגמיות הצבע (Window>Swatches) או לבחור בצבעים הרצויים בחלון בורר הצבע. כעת ניתן לעבור בין צבע החזית לצבע הרקע באמצעות לחיצה על מקש X.

  • אפשרות נוספת היא למקם את חלון Swatches בקרבת אזור הצביעה ולדגום ממנו צבעים באופן מהיר ונוח.

  • ניתן לסמן את שדה ה-Tolerance באמצעות קיצור המקלדת Shift+Enter/Return. בשלב זה יסומן שדה האטימות (Opacity). לחיצה על מקש Tab תעבור לשדה Tolerance השולט בטווח הגוונים עליו משפיע הכלי. כעת ניתן להפחית או להגדיל את טווח פעולת הכלי באמצעות מקשי החצים. החזקת מקש Shift בעת לחיצה על מקשי החצים תשנה את הערך בעשר יחידות.

  • השתמשתם בכלי והוא לא צובע? יכולות להיות לכך מספר סיבות. ראשית בדקו את שיטת השילוב של הכלי בסרגל אפשרויות הכלי. שיטת השילוב הצפוייה ביותר היא Normal. אם סרגל אפשרויות הכלי מציג שיטת שילוב אחרת- החליפו אותה חזרה ל-Normal ובדקו אם הכלי מציג עאת התוצאה לה ציפיתם. לאחר מכן בדקו שאטימות הכלי גבוהה מספיק. במידה ובחירה בכלי מציגה סימן של ׳אין כניסה׳- יתכן ואף שכבה לא מסומנת בחלון השכבות, או שהשכבה המסומנת נעולה לעריכה.

להלן מספר טיפים לעבודה עם כלי זה:

  • לצביעת האיור, יש להציג את חלון דוגמיות הצבע (Window>Swatchs), לדגום את הצבע הרצוי וללחוץ עם כלי הדלי באזור לצביעה. שימו לב שפוטושופ תאתר אזורים רציפים באזור הלחיצה ותצבע אותם- מאחר ולאיור שבדוגמא קווי מתאר סגורים- פוטושופ תצבע רק את השטח שסביב הלחיצה. זאת בהנחה שהאפשרות Contiguous מסומנת בסרגל אפשרויות הכלי.

  • מומלץ להעניק לשכבה שם המתאר את האזור שנצבע.

4

  • אם אתם מנסים לצבוע את האיור בהתאם לתמונה, או לאיור אחר, החזקת מקש option במק, או alt בחלונות תחליף זמנית את כלי הדלי בכלי דוגם הצבע ותאפשר לדגום צבע מתמונה אחרת הפתוחה ברקע.

  • לעומת זאת, החזקת מקש Cmd במק, או Ctrl בחלונות תחליף את כלי הדלי זמנית בכלי ההזזה ותאפשר לגרור את השכבה המסומנת בחלון השכבות.

  • מאחר והצביעה עלולה להסתיר את האיור מומלץ כבר בשלב ראשון להמיר את שכבת הרקע לשכבה רגילה על ידי לחיצה על דמות המנעול שלצד שם השכבה בחלון השכבות. כעת יש לגרור את השכבה לראש חלון השכבות ולהחליף את שיטת השילוב שלה ל-Multiply.

Dragon Stage-1.png
Bucket switches to eyedropper.png
Swatches Panel.png
Dragon Stage-2.png
Minimum Trick.png

שימוש בפילטרים לפתרון בעיה נפוצה- במידה וצביעת האזור לא מכסה את כולו ויוצרת הילה לבנה סביב קווי המתאר ניתן להגדיל את טווח פעולת הכלי (ערך ה-Tolerance). אם גם זה לא עוזר- אפשר להיעזר בשיטה שבסעיף הבא.
מה קורה אם החלטנו עם סיום הצביעה שאיננו מעוניינים בקווי המתאר של האיור? אם נכבה את תצוגת השכבה נקבל חללים לבנים- לא משהו שתכננו... כדי לפתור את הבעיה ולהרחיב את שטח הצבע, ניתן לסמן בחלון השכבות את אחת משכבות הצביעה ולהפעיל את הפילטר
Minimum מתפריט Filter>Other. בחלון שנפתח כדאי לקבוע ערך נמוך- בהתאם לרוחב קו המתאר של האיור (1-2.5 פיקסלים) (A). בתפריט Preserve מומלץ לבחור ב-Roundness (B) וזאת כדי שקצוות האובייקט יהיו מעוגלים וגם כדי שנוכל לקבוע ערך עשרוני ליתר דיוק.
כעת ניתן לאשר את החלון
(OK). אם ערך זה עבד טוב ניתן להפעיל את הפילטר שוב על כל אחת מהשכבות בנפרד באמצעות סימונה ושימוש בקיצור המקלדת Cmd+Ctrl+F במק, או באמצעות הפקודה Minimum מתפריט Filter.

5

Limit to Selection.png

הגבלת פעולת הכלי- צביעת אזורים באמצעות כלי הדלי קלה וידידותית גם למשתמשים בתחילת דרכם. אך על אף הטיפים שסיפקנו במאמר זה, התוצאה עלולה להיראות חד־מימדית וחסרת עומק. זאת מאחר וצביעת אזורים מספקת למעשה רק את השלד של היצירה וכדי לתבל אותה ניתן להיעזר כלי הדלי בשילוב עם כלי בחירה. משמע, אם אנו מעוניינים להגביל את פעולתו של הכלי על אזור מסויים, ניתן לסמן אותו באמצעות כלי הלאסו, או כל כלי בחירה שנוח לנו ולאחר להשתמש בכלי לצביעת האזור.

6

Fill With Pattern.png

מילוי בתבנית- כברירת מחדל הכלי צובע את האזור עם צבע החזית, אך ניתן להיעזר בו כדי לצבוע אזורים במילוי תבנית. כל שיש לעשות הוא לבחור בסרגל האפשרויות בתפריט ב-(A) Pattern. בחירה באפשרות זו תציג חלונית קטנה (B)- לחיצה עליה תאפשר לבחור את התבנית הרצוייה. שימו לב שהחל בגירסה CC2020 חלון זה מציג מגוון רחב יותר של תבניות (C). גם כאן מומלץ, לפני שימוש בכלי, ליצור שכבה חדשה ולסמן בסרגל אפשרויות הכלי העליון את האפשרות All Layers.
מאחר ותבנית זו איננה ניתנת להחלפה, בדומה לשימוש בשכבת מילוי מסוג תבנית, במידה וצבעתם אזור בתבנית ואינכם בטוחים שזו התבנית המתאימה, פשוט הסתירו את השכבה באמצעות לחיצה על דמות העין שלצד דמות השכבה בחלון השכבות, צרו שכבה חדשה ומלאו בתבנית אחרת.

7

שימוש באטימות מופחתת- לחיצה באמצעות הכלי תמלא את האזור כברירת מחדל ב-100% צבע מלא, או תבנית. אך סרגל אפשרויות הכלי מאפשר להשתמש בכלי זה באטימות מופחתת באמצעות קביעת הערך הרצוי בשדה (A) Opacity. היתרון שבשימוש באטימות מופחתת בכלי לעומת אטימות השכבה, הוא בכך שהתוצאה מיידית וניתנת לשימוש באופן משתנה על שכבה אחת באטימות אחידה. לקביעת אטימות הכלי יש ללחוץ על המילה (B) Opacity שבסרגל אפשרויות הכלי ולגרור שמאלה להפחתת האטימות, או ימינה להגדלתה. אפשרות אחרת היא פשוט להקליד את אחוז האטימות הנדרשת. הקשה 5 תקבע 50% אטימות, 3 ל-30% וכן הלאה. לחיצה על מקש 0 תקבע אטימות מלאה (100%). אם אינכם בטוחים איזו אטימות נדרשת לכם, קיבעו לכלי אטימות מלאה ולאחר הפחיתו את אטימות השכבה.
בדוגמא שלפניך צבענו את דמות החתול בתבנית ב-
50% אטימות (C). כדי שנוכל להגביל את התביעה רק לגוף החתול ללא אישוני העיניים, סימנו בסרגל האפשרויות את האפשרות (D) Contiguous וכך רק אזורים רציפים נצבעו. באופן זה צבענו את אישוני החתול.

שימוש בכלי באטימות חלקית בתוספת שיטת שילוב יכול ליצור אפקטים מעניינים.

Pattern+Opacity.png
Before-After-Pattern-50%.png

8

Bucket-Blending Modes.png

שיטות שילוב- אמנם כברירת מחדל שיטת השילוב של מרבית כלי הצביעה בפוטושופ היא Normal, אבל אין זה אומר שאי אפשר לשנות את זה. ניתן להחליף את שיטת השילוב של הכלי בסרגל אפשרויות הכלי, אך הדרך המהירה יותר היא ללחוץ עם לחצן ימני בעכבר על הקנבס ומהתפריט הנשלף לבחור בשיטת השילוב הרצוייה. רוצים להחליף את שיטת השילוב באופן מהיר יותר? השתמשו בקיצורי מקלדת. יש להחזיק את המקשים  alt/option+Shift ולהקיש:

M להחלפה ל-Multiply

C ל-Color

O ל-Overlay

S ל-Screen

ו-N לחזרה ל-Normal.

אם אינכם מכירים מספיק שיטות שילוב, צבעו בשיטת שילוב Normal והחליפו את שיטת השילוב של השכבה עצמה.

9

Colorize Canvas.jpg

תכונה נסתרת- כלי הדלי מחזיק בתכונה מיוחדת השייכת רק לו- מדובר בכלי היחיד שמסוגל לצבוע את הקנבס סביב המסמך.

כל שעליכם לעשות הוא לבחור את הצבע הרצוי, להחזיק את מקש Shift וללחוץ מחוץ לגבולות המסמך (A). זוהי דרך מצויינת לבחינת התמונה על רקע לבן- בדומה להצגתה ברשתות חברתיות. להשבת הצבע המקורי לחצו עם לחצן ימני בעכבר על האזור שמסביב לקנבס ומהתפריט הנשלף בחרו ב-(B) Dark Gray.

10

דמות השכבה בחלון השכבות. כל שנותר הוא להסתיר את השכבה הצבועה ולהשתמש באזור הבחירה ליצירת מסיכה, או להוסיף שכבת התאמה לטיפול בבהירות או צבעוניות האזור הנבחר. יתרונו של כלי זה לעומת שימוש בפקודות כגון Color Range הוא באפשרות לסימון מהיר של אזור בודד בתמונה בה פזורים צבעים דומים באזורים שונים.

טיפ בונוס- אמנם כלי הדלי נועד לצביעה, אך ניתן לרתום אותו למשימת בחירה. כל שיש לעשות הוא ליצור שכבה חדשה, לבחור בכלי הדלי ולוודא שבסרגל אפשרויות הכלי מסומנת האפשרות All Layers. כעת יש לצבוע את האזורים לבחירה באמצעות כלי הדלי. עם סיום הצביעה ניתן ליצור אזור בחירה מהשכבה שנצבעה באמצעות החזקת מקש Cmd במק, או Ctrl בחלונות ולחיצה על

*

bottom of page