מאסטר באינדיזיין- 10
15 הטיפים הראשונים שהצגנו בסדרת מאמרים זו ממחישים שניתן לעבוד באופן יסודי ונמרץ עם תוכנה ועדיין להכיר רק מעט ממאפייניה. אינדיזיין מאפשרת לייבא תמונות לתוכנה במספר אופנים, החל בפקודה Place מתפריט File, עבור בגרירת משולחן העבודה או מ-Bridge וכלה בגרירת נכס מהספרייה. על אף שאפשרויות אלו מוכרות לרובכם, לעיתים שינוי קטן בשימוש בפקודות אלו יכול לעשות את ההבדל. במאמר זה נציע טיפים להזזה נוחה של תמונה בגבולות התיבה, טיפ שימושי לגרירת נכס מהספרייה למיקומו המקורי, 5 טיפים שימושיים על דחיית מלל, נדון באיכות תצוגת התמונות באינדיזיין, נסביר מה קורה אם אובייקט מיובא ללא שקיפות ועוד. למאמר זה שישה חלקים זהו חלקו השלישי- כדאי לעקוב! (לחלק הרביעי של המאמר)
16 הזזה נוחה של תמונה בגבולות התיבה
לעיתים יש צורך בהצבת תמונה בגבולות הקטנים מגודלה. במקרה זה רק חלק מהתמונה יוצג. סימון תיבת התמונה יציג עיגול במרכזה ולחיצה עליו תאפשר הזזת התמונה בגבולות התיבה. עד כאן מוכר וידוע. לחיצה ממושכת על העיגול תציג את כל התמונה בתצוגת רשת ותאפשר גרירה ׳חכמה׳ יותר. לא מעט מעצבים לא אוהבים את העיגול המוצג במרכז התמונה. זאת מאחר ו׳לוכד התכולה׳ (Content Grabber) מפריע להם ויזואלית. להסתרת העיגול יש להפעיל את הפקודה Hide Content Grabber מתפריט View>Extras. כעת להזזת התמונה בגבולות התיבה יש ללחוץ לחיצה כפולה על התמונה ולגרור אותה למיקום הרצוי. ניתן אף להזיז את הסמן מחוץ לגבולות התמונה, לקרב את הסמן לאחת מנקודות הפינה ולסובב את התמונה ו/או לשנות את מימדיה. ניתן לשלוט במאפייני התמונה גם באמצעות סרגל אפשרויות בכלי.
17 גרירת נכסים מהספרייה למיקומם המקורי
לא הרבה יודעים, אבל כשאתם מוסיפים אובייקט, או קבוצה מאינדיזיין לספרייה (Window>CC Libraries), אינדיזיין מתעדת את מיקומו המקורי בדף. אולי בשלב זה נתון זה ייראה לכם זניח, אבל נניח שיש מרכיבים במסמך המופיעים תמיד באותו מיקום, למשל מספרי העמודים, הסמל או הסמליל שלכם, או המותג של הלקוח שלכם וכדומה. גרירת מרכיב זה בעיצוב מהספרייה ישירות למיקום המדוייק שלו עשוייה לחסוך לכם לא מעט זמן לא?
כדי לעשות זאת יש לגרור את הנכס (כל עצם או קבוצה ששמרתם בספריה) למסמך. בשלב זה סמן העכבר ישתנה לסמן המוכר הטעון בתצוגה המקדימה של האובייקט.
כעת החזיקו את מקש option במק, או alt בחלונות. בשלב זה דמות הסמן תשתנה ולחיצה על לחצן העכבר תציב את האובייקט באותו מיקום ממנו הוא נגרר במקור לספריה- שימושי ויעיל!
-
בדחיית המלל בהתאם לצורת הקובץ המלבנית. גם כאן ניתן לעקוף מגבלה זו בדרך הבאה: יש לסמן את התמונה ולהעניק לה דחיית מלל צורנית (B). כעת יש להפעיל את הפקודה Options מתפריט Object>Clipping Path. בחלון שנפתח, בתפריט Type יש לבחור באפשרות Detect Edges (D). אינדיזיין תנסה לאתר את קצוות העצם בתמונה וליצור לו מסלול שייאפשר את דחיית המלל בצורת האובייקט. מתחת לתפריט זה שני מכוונים- מכוון Threshold ייאפשר לשלוט ברמת דיוק העקיבה של העצם בהתאם לרקע הלבן סביבו, מכוון Tolerance ייאפשר לוותר על פרטים בקו המתאר של האובייקט ולהחליק אותם (E) ושדה Inset Frame (F) מאפשר להקטין את המסלול (ערך חיובי) ולאפשר למלל לעלות מעט מעל האובייקט, או להגדיל את המסלול ולדחות את המלל רחוק יותר מהמסלול (ערך שלילי). ניתן לשלוט על מאפיינים אלו גם בחלון דחיית המלל בתפריט Type. התפריט יהיה פעיל רק בדחייה צורנית (G).
-
מעבר לדחיית המלל הרגילה חלון דחיית המלל מציע תחת תפריט Wrap to דחיות מלל מותנות כמו דחייה לכיוון השדרה או הרחק ממנה (Side Towards Spine / SideAway from Spine), בחירה באפשרות Largest Area תדחה את המלל בהתאם למיקום האובייקט הדוחה- במידה והאובייקט ממוקם באזור הימני של גוש המלל הוא ידחה אותו כלפי שמאל ובמידה והוא ממוקם באזור השמאלי של גוש המלל הוא ידחה את המלל כלפי שמאל (H).
18 5 טיפים שימושיים על דחיית מלל
אינדיזיין מאפשרת לדחות מלל באמצעות תמונה או אובייקט גראפי בעזרת חלון Text Wrap הזמין מתפריט Window. בטיפ זה נספק מספר טיפים בנושא זה.
-
כברירת מחדל, כאשר מעניקים לאובייקט תכונת דחיית מלל המלל יידחה מכל צדדיו. אינדיזיין מאפשרת (בחלק מהמקרים) לקבוע דחייה שונה לכל כיוון על ידי ביטול הקישור בין השדות (A) והזנת ערכים שונים בהם.
-
אך כל זה ידוע ומוכר. אינדיזיין מאפשרת דחייה צורנית באמצעות שימוש בכפתור דחייה ייעודי (B). בחירה באפשרות זו תאפשר דחייה של המלל במרווח שווה סביב האובייקט. רגע, ואם אנו מעוניינים למקם מלל, למשל כותרת, בגבולות הצורה, זו הדוחה את המלל? הרי שאינדיזיין תדחה גם את מלל זה, לא? התשובה חיובית אך ניתן לעקוף זאת באמצעות סימון תיבת המלל (זו שבגבולות הצורה) והפעלת הפקודה Text Frame Options מתפריט Object. בחלון שנפתח יש לסמן את האפשרות Ignor Text Wrap ולאשר את החלון- אינדיזיין תאפשר למלל להתעלם מהדחייה.
-
עד כה דנו בדחיית מלל הרחק מהצורה, אך אינדיזיין מאפשרת לדחות את המלל באופן הפוך- לתוך הצורה. כדי לעשות זאת יש למקם את הצורה המבוקשת מעל המלל ולסמן את אפשרות דחייה צורנית (B). כעת יש לסמן את אפשרות C) Invert). אינדיזיין תכניס את המלל לגבולות הצורה.
-
דחייה צורנית של אובייקט וקטורי היא דבר פשוט ואפילו שקוף. אך מה קורה אם האובייקט שלנו הוא תמונה שלא נוצר עבורה מסלול נגזר? הרי שאינדיזיין לא תתחשב בצורת האובייקט ותטפל
19 הצמדת הערות לתמונות במסמך
אינדיזיין מאפשרת להוסיף למלל הערות ולנהל אותן באמצעות חלון ההערות. אבל מה קורה אם אתם מעוניינים להצמיד הערה גם לאובייקט או תמונה? אם למשל אתם רוצים להצמיד לתמונה מסויימת הערה בסגנון ״לא לשכוח להחליף את התמונה בתמונה באיכות טובה יותר״, או הערה אחרת שהלקוח מסר טלפונית, אינדיזיין מאפשרת לעשות זאת באמצעות באמצעות חלון Script Label הזמין באמצעות הפקודה Utilities>Script Label. יש לסמן את האובייקט לו מעוניינים להצמיד הערה ולאחר יש להקליד בחלון את ההערה הרצוייה. כעת כדי להציץ בהערה יש לבחור את האובייקט ואינדיזיין תציג אותה בחלון Script Label.
20 הצבת תמונות באינדיזיין ישירות מ-Bridge
כידוע, ניתן לגרור תמונות לאינדיזיין ישירות משולחן העבודה, או מחלון Adobe Bridge. להזנקת Bridge ניתן להיעזר בפקודה Browse in Bridge מתפריט File, או פשוט להשתמש בקיצור המקלדת Cmd+option+O במק, או Ctrl+alt+O בחלונות. זהו, אגב, גם קיצור המקלדת למעבר מ-Bridge חזרה לאינדיזיין.
Adobe Bridge מאפשר להציב מספר תמונות ישירות לאינדיזיין באמצעות סימון התמונות בחלון המרכזי והפעלת הפקודה In Indesign מתפריט File>Place. בשלב זה אינדיזיין תוצג וסמן הצבת התמונות יוצג. כל שנותר הוא ללחוץ במסמך להצבת כל תמונה בנפרד, או להיעזר בטיפ מס׳ 11 להצבת מספר רב של תמונות בתבנית מהירה. אגב, ניתן לגרור את התמונות ישירות מ-Bridge לאינדיזיין, צריך קודם רק להקטין מעט את חלון תוכנת Bridge כדי שניתן יהיה לגרור את התמונות לאינדיזיין.
-
כדי לעשות זאת יש ליצור בצמוד לתמונה תיבת מלל ולקבץ אותה עם התמונה באמצעות הפקודה Group מתפריט Object. כעת יש ללחוץ על תיבת המלל עם כלי המלל וללחוץ על כפתור יצירת ההפנייה (A). בחלון שנפתח ניצור קטגוריה שתכלול הפנייה לכל התמונות בחוברת. בשדה הראשון נקליד את המילה ׳תמונות׳ (D) ובשורה מתחת נקליד שם לתמונה, בדוגמא זו ניצור הפנייה לתמונת הנושא של המאמר (תמונת נושא- עשרה טיפים) (E). ונאשר את החלון (OK).
-
כעת מבט בחלון Index תחת האות ת׳ יציג את הערך וההפניה לעמוד (F). בפעם הבאה שניצור הפנייה לתמונה לא נשכח בשדה הראשון להקליד את המילה תמונות (D) כדי שזאת תופיע באותה קטגוריה.
-
בסופו של תהליך יהיה עליך ליצור את מפתח הערכים באמצעות לחיצה על כפתור Generate Index בתחתית חלון (G) Index, לאשר את החלון וללחוץ עם הסמן במסמך להצבת המפתח.
21 יצירת הפנייה לתמונה
אינדיזיין מאפשרת יצירת רשימה של ערכים ולמיין אותם לפי סדר האלף-בית כהפניות לעמודים, לרוב בסוף ספר, או חוברת. יצירת מפתח ערכים (אינדקס) נתפסת כעבודה מתישה ומורכבת מאחר והיא מצריכה הקפדה על הפניה לכל ערך. אך מדובר במרכיב חיוני בכל ספר, או חוברת הכוללים מידע בעל ערך לימודי. טיפ זה לא מתכוון ללמד את כל התורה על רגל אחת, לשם כך יש ספרים המפרטים את כל התהליך. הטיפ יתמקד בהכנסת תמונה כהפנייה. על תהליך יצירה וניהול המפתחות וההפניות אחראי חלון האינדקס הזמין באמצעות הפקודה Index מתפריט Window>Type & Tables. נניח שבגוש המלל הנוכחי אני רוצה ליצור הפנייה למילה אינדיזיין.
-
יש לסמן את המילה וללחוץ בחלון Index על כפתור יצירת הפניה (או להשתמש בקיצור המקלדת Cmd+7 במק, או Ctrl+7 בחלונות) (A). בחלון שנפתח אנו מעוניינים (במקרה זה) להפנות לעמוד הנוכחי ולכן נסתפק בתפריט Type ב-(B) Current Page ונאשר את החלון (OK).
-
כעת אם נגלול בחלון Index ל-Hebrew נוכל לראות באות א׳ את ההפנייה שקבענו לעמוד 2 (C). אבל זה כמובן לא הטיפ. מה קורה אם אנו רוצים לכלול כערך, משהו שאיננו מלל, למשל תמונה. מה אם אנו רוצים לכלול את שם התמונה והפנייה לעמוד בה היא נמצאת?
גרירת המכוונים ימינה תגדיל את האיכות.
ראוי לציין שגם אם קבעתם איכות תצוגה בינונית לתמונות ולעצמים וקטוריים, תוכלו לקבוע עבור כל אחד מהאובייקטים שיובאו למסמך את את איכותם. כך למשל תוכלו לקבוע שכל התמונות במסמך יוצגו באיכות בינונית, כאמור על ידי קביעת העדפות התצוגה, או באמצעות הפעלת הפקודה Typical Display מתפריט View>Display Performance.
כעת, כדי לקבוע שתמונה, או אובייקט וקטורי מיובא, יוצגו באיכות גבוהה- סמנו אותם באמצעות לחיצה ימנית בעכבר ומהתפריט הנשלף בחרו ב- High Quality Display.
במידה והפעלת פקודה זו לא משנה את התצוגה, וודאו שהאפשרות Allow Object-Level Display Settings שבתפריט View>Display Performance מסומנת. אם עדיין אין שינוי בתצוגה, יתכן ויש בעיה במטמון התצוגה והגיע הזמן לרוקן אותו. כדי לעשות זאת הפעילו את הפקודה Clear Object Level Display Settings מתפריט View>Display Performance. אם עדיין התצוגה ירודה- יתכן ובמקור התמונה באיכות ירודה...
22 על איכות תצוגת התמונות באינדיזיין
אם אתם מרגישים שהגירסאות האחרונות של אינדיזיין איטיות יותר מקודמותיהן יש לכך מספר סיבות והראשונה שבהן היא שהתוכנה נשענת יותר ויותר על הכרטיס הגראפי שלכם. משמע, אם בעבר התוכנה התבססה על המעבד של המחשב שלכם, כעת הכרטיס הגראפי של המחשב מעניין אותה יותר. כתוצאה מכך, אם המחשב שברשותכם מצוייד בכרטיס גראפי ישן או לא מעודכן- התוכנה תקרטע מעט. איך זה קשור לתמונות? בעבר, כברירת מחדל אינדיזיין הציגה את התמונות באיכות בינונית. כדי להציג את התמונות באיכות גבוהה היה על המשתמש להפעיל את הפקודה High Quality Display מתפריט View>Display Performance. אם תצוגה זו כבדה מדי על המחשב שברשותכם, תוכלו לקבוע שאינדיזיין תסתפק בתצוגה בינונית. כדי לעשות זאת יש לפתוח את חלון העדפות התוכנה (Cmd+K במק, או Ctrl+K בחלונות).
כעת בקטגוריה Display Performance (A) ניתן לקבוע בתפריט Default View (B) שתצוגת ברירת המחדל תהיה בינונית (Typical) (C) ובדיוק מתחת, בתפריט Adjust View Settings לקבוע עד כמה בינונית תהיה האיכות בשלושה מאפיינים שונים-
23 מה קורה אם אובייקט לא מיובא עם השקיפות?
אחת השאלות הנפוצות לגבי ייבוא של אובייקטים וקטוריים היא ״מדוע האובייקט שלי מגיע עם רקע לבן ולא שקוף?״ הסיבה לכך נעוצה בשלב ייבוא הקובץ. לאחר הפעלת הפקודה Place מתפריט File ובחירת הקובץ, יש לוודא בתחתית החלון שמסומנת האפשרות (A) Show Import Options (אם אינכם רואים אותה, לחצו על כפתור Options בתחתית החלון (B). אישור החלון (C) יציג את חלון האפשרויות ושם וודאו שהאפשרות Transparent Background (D) מסומנת. עדיין אין שקיפות? פתחו את קובץ המקור וודאו שאין רקע מאחורי האובייקט...
24 הצבת תמונה בתוך צורה
תמונה לא חייבת להיות מלבנית. למעשה ניתן להשתמש בכל צורה כמסגרת המכילה תמונה. כל שיש לעשות הוא לסמן את הצורה ולהפעיל את הפקודה Place מתפריט File. כעת יש לסמן את התמונה הרצוייה ולאשר את החלון. בשלב זה יש ללחוץ עם הסמן המכיל את התמונה על הצורה והתמונה תיכנס לגבולות הצורה. כעת כדי לשלוט על מאפייני התמונה (גודל, סיבוב וכדומה) יש ללחוץ על העיגול שבמרכז הצורה- גבולות התמונה יסומנו וניתן יהיה לגרור את אחת מנקודות הפינה, למקם את הסמן קרוב לאחת מהנקודות, עד להופעת סמן הסיבוב ולסובב את התמונה ועוד. ניתן לשלוט על מאפייני התמונה גם בסרגל השליטה, או בחלון Properties.
רגע, אלו כל הטיפים שכדאי לדעת על שימוש בתמונות באינדיזיין? ברור שלא, יש כל כך הרבה שברור שכיסינו רק את חלקם. טיפים נוספים, לא פחות טובים, יפורסמו בסדרת הטיפ השבועי ובחלק הרביעי של המאמר- כדאי לעקוב!