טיפולי פנים- הפרדת תדרים

"דברים שרואים מכאן לא רואים משם" שרה פעם יהודית רביץ וידעה כנראה למה. ריטוש מקצועי עוסק בעיקר בפרטים. אך בניגוד לציירים שהעשירו את יצירותיהם בפרטים קטנים וגדולים, גלויים וחבויים, אומן הריטוש עוסק קודם כל בצמצום פרטים, בהפשטת היצירה ובניסיון למקד את עיני הצופה בנושא או בסיפור. אמנם בכך הוא איננו שונה מהותית מהצלם, אך בעוד זה משתדל להיצמד לסיפור מזווית תיעודית, אומן הפוטושופ עסוק בלשפר את הקיים. טיפול דיגיטלי בפגעי עור הוא אחד הנושאים המורכבים והנפוצים ביותר בפוטושופ. מדובר בנושא בעל דרגות קושי רבות, אך גם כזה הכולל מספר כללים אתיים המקובלים על העוסקים בענף. על כתפיו של אומן הפוטושופ מונחת משימה לא קלה- עליו לשפר את מראה הדמות המצולמת, אך בד בבד לא לשנות את מאפייניה. התוצאה שישיג יכולה להיות נקייה ויפה, אך יחד עם זאת חייבת להיראות טיבעית. על הצופה להאמין שהמצולם נצפה ביומו הטוב ביותר. טכניקת הפרדת תדרים בפוטושופ מאפשרת להחליק את מעברי הצבע בעור תוך שימור המרקם הטבעי שלו. המטרה היא לחפות על מצב זמני בו העור סובל מכתמי צבע הפוגעים ברציפות גווני העור, או במקרים בהם התאורה לא החמיאה לעורו של המצולם. בשיטה זו מופרדים התדרים הנמוכים המבוטאים בצבע לשכבה נפרדת מהתדרים הגבוהים המבוטאים בפרטים. באופן זה ניתן לטפל בשני המרכיבים בנפרד, להחליק את הצבע תוך שימור מרקם העור.

בתדרים אלו התנודות בין האזורים מתונות יחסית ואילו בתדרים הגבוהים, המבוטאים בדוגמא כגל כחול, התנודות קיצוניות יותר- מאחר וההבדלים בין אזורים עשויים להיות קיצוניים ולהשתנות מפיקסל לפיקסל במהירות גבוהה יותר מהתדרים הנמוכים. במילים אחרות- התדרים הנמוכים מבוטאים בתמונה כצבע העור ואילו התדרים הגבוהים מבוטאים בפרטים, משמע המרקם של העור. התהליך בו אנו מטפלים בתדירות הגבוהה בתמונה (הפרטים) בנפרד מהתדירות הנמוכה (הצבע) נקרא הפרדת תדרים-  Frequency Separation.

ההסבר המדעי

המונח הפרדת תדרים (Frequency Separation) נלקח דווקא מתחום סֵיסְמוֹלוֹגְיָית כוכבים- ענף בגיאולוגיה החוקר את רעידות האדמה והתנודות של כוכבים. מכיוון שלכל כוכב מצבי תנודה שונים הרגישים לחלקים שונים שלו, ניתן לנצל מידע זה כדי ללמוד על המבנה הפנימי של הכוכב- מידע שלא ניתן ללמוד באופן ישיר מהמאפיינים הכוללים כמו בהירות וטמפרטורת פני השטח. רגע, איך זה קשור לטיפולי עור? לכל צבע תדירות משלו ולכן ניתן לתאר תמונה דיגיטלית בצורה של תדרים. לכל תמונה מגוון רחב של תדרים- אך כאמור ניתן לחלק אותם לתדרים נמוכים המבוטאים בצבע ותדרים גבוהים המבוטאים בפרטים. אם נפריד בין שני תדרים אלו נוכל להחליק את צבעי העור ועדיין לשמר את המרקם שבו.

בדוגמא, לצורך ההמחשה מבוטאים התדרים הנמוכים כגל אדום-

לאחר הסרת פגמים זמניים

תמונת המקור

01 שלב ראשון- תיקונים כלליים

בכל עיבוד תמונה אנו מתחילים במאקרו- משמע הבעיות הכלליות הגדולות בתמונה ורק לאחר מכן אנו עוסקים במיקרו- משמע הפרטים הקטנים. לאחר פתיחת התמונה יש לטפל, במידת הצורך, בחשיפה ובאיזון הלבן. לאחר מכן מומלץ ליצור שכבה חדשה, לבחור בכלי מברשת הריפוי (        ), או מברשת הריפוי הנקודתי (        ), באפשרויות הכלי  לבחור ב-Current & Bellow או Sample All Layers ולתקן פגמים גדולים, לדוגמא פצעונים, שריטות וכל פגם זמני שאינו מאפיין את הדמות. בדוגמא שלפניך הוסרו בעיקר פצעונים ושיערות סוררות בולטות.

את הפקודה Apply Image. בחלון שנפתח בתפריט Layer נבחר בשכבת Color (A) ובתפריט Blending נבחר ב-Subtract (B) מאחר ואנו מעוניינים להחסיר את התדירות הנמוכה. בשדה Scale נקבע את הערך 2 (C) ובשדה Offset נקבע את הערך 128 (ההסבר הוא פשוט- הערך 2 הוא הערך המירבי והוא נקבע כדי לבצע הסרה מירבית של התדירות והערך 128 מציין 50% אפור (D). שיטת השילוב שנבחר תבטל את האפורים ותשאיר רק את הפרטים בשכבה- בדיוק מה שאנחנו צריכים). אשר את החלון (OK).
שים לב! במידה והתמונה עליה אתה עובד היא במרחב צבע של 16 סיביות בחלון הפקודה Apply Image יש לבחור בתפריט Blending ב-Add, בשדה Scale יש לקבוע את הערך 2 ובשדה Offset את הערך 0. אשר את החלון (OK).

  • כעת החלף את שיטת השילוב של השכבה ב-Linear Light.

  • על מנת לבדוק שביצעת את השלבים כהלכה הסתר את שתי שכבות אלו (Color ו-Details) ובדוק שאינך רואה כל שינוי. במידה ויש שינוי כלשהו בתמונה- זהו סימן שמשהו בשלבים השתבש- אם כך חזור לאחור והתחל שוב... (בדוגמא לאחר אישור חלון Apply Image).

02 הפרדת התדרים- שלב ראשון

  1. בשלב שני יש ליצור עותק משוטח של התמונה באמצעות החזקת מקש Option/alt והפעלת הפקודה Merge Visible מתפריט Layer, או באמצעות קיצור המקלדת Cmd+Option+Shift+E במק, או Ctrl+alt+Shift+E בחלונות. יש להעניק לשכבה את השם Color. שכבה זו תכלול את התדירות הנמוכה- משמע הצבע.

  2. כעת יש לשכפל את השכבה (Cmd+J במק, או Ctrl+J בחלונות) ולהעניק לה את השם Details- שכבה זו תכלול את המידע עם התדירות הגבוהה- משמע הפרטים.

  3. בשלב זה יש לכבות את תצוגת שכבת Details באמצעות לחיצה על דמות העין (       ) שלצד דמות השכבה.

  4. יש לסמן את שכבת Color ולטשטש אותה באמצעות הפילטר Gaussian Blur הזמין מתפריט Filter>Blur. בחלון שנפתח יש לטשטש את התמונה עד שהפרטים בעור הדמות נעלמים. אין כאן ערך קבוע, אלא בהתאם לתמונה. לרוב מדובר בערכים הנעים בין 6 ל-30 פיקסלים. המטרה היא לבטל את התדירות הגבוהה (הפרטים).

  5. כעת, לאחר שביטלנו את התדירות הגבוהה, נבטל את התדירות הנמוכה- יש להציג את שכבת הפרטים (      ), לסמן אותה ולהפעיל

יותר. יש ליצור שכבה חדשה מעל שכבת Color ולשנות את שמה ל-Color Fix.

  • כעת יש לבחור בכלי המכחול ובאפשרויות הכלי לקבוע אחוז אטימות נמוך (5%-10%). המטרה כעת היא להתגבר על כתמיות בעור ולהשיג רציפות ואחידות בעור. כדי לעשות יש להחזיק את מקש Option במק, או alt בחלונות, לדגום אזור בעל גוון טוב בעור ולצבוע במשיכות קצרות באזור העור.

  • שים לב! יש לצבוע בהתאם לכיוון העור. לדוגמא- באזור הלחיים כיווניות הצביעה צריכה להיות אלכסונית ואילו באזור המצח אופקית. צביעת ה׳שקיות׳ מתחת לעיניים תעמעם אותן. מדי פעם ניתן להציג לרגע את שכבת Details כדי לעקוב אחר התקדמות העבודה. מומלץ להימנע מצביעה בקרבת השיער, השפתיים, העיניים, נחירי האף וקמטי הצחוק- אם הם קיימים בתמונה.

03 הפרדת התדרים- שלב שני

כעת, משיצרנו את שתי השכבות הכוללות את הפרטים והצבע, נוכל לטפל בכל מרכיב בנפרד ולהשיג מראה של עור בריא.

  1. בשלב ראשון הסתר את שכבת הפרטים (Details) וסמן את שכבת הצבע (Color). ליצירת מראה חלק תוכל להיעזר בשתי שיטות- האחת קצרה אך לא מדוייקת והשניה מעט ארוכה אך משיגה את התוצאות המדוייקות ביותר.

  2. בשיטה הקצרה תוכל לבחור באמצעות כלי הלאסו אזורים בהם יש כתמי צבע, או חסרי רציפות צבע ולטשטש אותם באמצעות הפילטר Gaussian Blur מתפריט Filter>Blur. שים לב ששכבת Color מסומנת ובנוסף שהטשטוש לא מוגזם עד כי הוא יוצר הילות בקצוותיו. מומלץ לפני הטשטוש לרכך מעט (5-2 פיקסלים) את אזור הבחירה באמצעות הפקודה Feather מתפריט Select>Modify.
    השיטה השנייה דורשת זמן עבודה, אך תשיג תוצאות מדוייקות ומתונות

  • במידה והמטרה היא לעמעם קמט או שקית מתחת לעין ניתן לדגום מאזור נקי ולצבוע את האזור. כעת יש להפעיל את הפקודה Fade Healing Brush מתפריט Edit ובחלון שנפתח לגרור את מכוון האטימות שמאלה להפחתת עוצמת הכלי. ניתן לפעול כך בכל פגם אותו מעוניינים לעמעם. שים לב שיש להפעיל פקודה זו מיד לאחר הצביעה. ביצוע פעולה אחרת תבטל את האפשרות לשימוש בפקודה. במידה ונוח לכם לעבוד עם כלי מברשת הריפוי הנקודתי (        )- ודאו שבאפשרויות הכלי לא מסומנת האפשרות Sample All Layers. במידה ודווקא כלי הטלאי (         ) חביב עליכם, ודאו באפשרויות הכלי שבתפריט Patch נבחרה האפשרות Normal. כאמור המטרה היא לנקות את העור מפגמים זמניים, או לעמעם פגמים קבועים הבולטים מדי לעין. בדוגמא הימנית תמונת המקור ומשמאל לאחר הטיפול.

04 הפרדת התדרים- שלב שלישי

לאחר שסיימת עבודה על שכבת הצבע (Color) הגיע העת למשימה העיקרית והיא עבודה על שכבת הפרטים (Details).

  • סמן את שכבת Details בחלון השכבות, בחר בכלי מברשת הריפוי (         )  ובאפשרויות הכלי בחר בתפריט Sample ב-Current Layer- באופן זה הדגימה נעשית משכבה זו בלבד. כעת תוכל לעמעם או להעלים פגמים בעור, כגון פצעונים, שריטות וכדומה. שים לב שהמטרה הראשונית היא לטפל בפגמים זמניים שאינם מאפיינים את המצולם. במידה וקיימים פגמים המפריעים למצולם, לדוגמא שקיות בעיניים, או קמטים שצצו, או בלטו בעת הצילום, מותר לעמעם אותם באמצעות שיטה שתפורט בהמשך. כעת יש להחזיק את מקש Option/alt ולדגום מאזור נקי מפצעים או קמטים ולצבוע את האזור.

מסוג זה, אך אופי העבודה דורש רגישות ודיוק המתאפשרים לעיתים רק באמצעות כלים אלו. לצילום איכותי יתרונות רבים, אך לעיתים דווקא חדות התמונה יכולה להדגיש נקבוביות עור שאינן מובחנות במבט במצולם ביום יום, אך בולטות בתמונה. על טיפול במצב זה נפרט במאמר נפרד, בינתיים כדי לעמעם מעט נקבוביות עור ניתן להוסיף מסיכה לשכבת הפרטים (Details), לבחור בכלי המכחול, בצבע חזית שחור ובאטימות כלי נמוכה מאוד (3%-6%) ולצבוע את האזורים בהם הנקוביות בולטות. שימו לב שהמסיכה בשכבה מסומנת. שימו לב שפעולה זו מסתירה מעט את הפרטים ומעמעמת את נקבוביות העור. השתמש בשיטה זו במתינות רבה ורק כשאין ברירה. במידה והגזמת בחר בצבע חזית לבן וצבע באזורים אלו.

05 המלצות לסיום

עבודת הטיפול בעור כרוכה לעיתים בעמל רב, בדקדקנות ובמנה גדושה של רגישות. על מבצע העבודה מוטלת משימה מעט מתעתעת. עליו לשפר את הדמות המצולמת, אך בד בבד לשמר את אופיה. האם הפרדת התדרים היא הטיפול היעיל היחידי לשיפור מראה העור? בודאי שלא. למעשה, לעיתים יהיה עליך להשתמש בשיטות נוספות כדי לשפר את התוצאה. באם מדובר בהבהרה ובהכהיית אזורים בעור כדי להבליט אזורים בפנים, כמו עצמות הלחיים ואם בטיפול יסודי בגוון העור. על שיטות אלו נדון במאמרים נפרדים. אך לפני כן שתי המלצות עיקריות. על מנת להשיג תוצאות מדוייקות ככל האפשר מומלץ להשתמש בעט ובלוח רגיש ללחץ. צביעה באמצעות כלים אלו, לעומת עכבר, תאפשר השגת תוצאות מדוייקות ומהירות יותר. אמנם ניתן לבצע טיפולי פנים ללא שימוש בעזרים

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
  • Wix Twitter page