עשר דרכים להיות מעצב טוב יותר
מעצב טוב, כמו כל בעל מקצוע אחר, מחפש באופן קבוע דרכים להשתפר, לשדרג יכולות בתוכנות גראפיות ,לשכלל מיומנויות ולהעשיר את הידע .אין ספק שככל שחולף הזמן חלק מזה בא מעצמו, בייחוד אם היקף עבודתו נרחב ועבודתו נמרצת לאורך זמן. במאמר זה ריכזנו עשר עצות שימושיות שנאספו ממעצבים ותיקים ומורים לעיצוב שיסייעו לכם להיות מעצבים טובים יותר. לא מדובר בנוסחת קסם המאפשרת להשיג תוצאות בין לילה. הצלחה בכל תחום כמעט כרוכה בעבודה קשה, במסירות ובהקרבה. להצלחה בתחום העיצוב הגראפי נדרש גם כישרון, אך זה לבד לא יספיק. סקרנות תמידית ואהבה למקצוע חשובים לא פחות. יש לכם הארות, הסתייגויות, או תוספות? שתפו אותנו בדף הפייסבוק של האתר ואנו, במידת הצורך ,נעדכן את המאמר.
01 למד לשרבט
המעבר לעיצוב במחשב גרם למעצבים לזנוח את העיפרון ולהתחיל את כל התהליך שם .זו כמובן טעות איומה מאחר ורישום פשוט ומהיר יותר ומאפשר להמחיש רעיון כללי במהירות רבה יותר .מומלץ לרכוש פנקס רישומים קטן ולהסתובב איתו בכל מקום. אם יש לכם רעיון, או תובנה כדאי להעלות אותה בפנקס בקוים כלליים ורק אחר כך להעביר אותו למדיום הדיגיטלי. שרבוט ,אגב, היא אומנות בפני עצמה, אמנם היא אולי פחות מוערכת, אך ביכולתה לחדד יכולות ומיומנויות .כך שגם אם אינכם מחשיבים עצמכם ציירים, עדיין מומלץ להיעזר בכלי שעבד עבור אומנים גדולים מאות בשנים.
02 למד על ההיסטוריה של עיצוב
בתי ספר גבוהים לעיצוב מקפידים ללמד את ההיסטוריה של העיצוב ,מתוך הכרה שלא ניתן לחדש ללא ידיעת העבר. זיהוי מגמות עיצוביות ,יסודות בטיפוגרפיה והשראות והשפעות מהעבר יסייעו להבין טוב יותר את התחום. מומלץ לרכוש ספרים בתחום הסוקרים זרמים באומנות, המסבירים רעיונות העומדים מאחורי יצירות מפורסמות ומניחים את היסודות לתחום. על הדרך מומלץ גם ללמוד את יסודות האומנות. עיצוב כידוע ,הוא בחלקו אומנות ובחלקו מדע .לצידה של האומנות מומלץ ללמוד ולהעמיק בין היתר בקומפוזיציה ,תורת הצבע וטיפוגרפיה המהוות אבני יסוד בעיצוב.
אתר מעניין ללימוד ההיסטוריה של העיצוב הגראפי.
ספר מעניין בשם "ההיסטוריה של העיצוב הגראפי לימים גשומים" הסוקר את תולדות העיצוב הגראפי מהמהפכה התעשייתית ועד הדיגיטלית.
03 למד במוסד ללימודי עיצוב
רשת האינטרנט אמנם מספקת מידע עצום שלא ניתן לבטלו במחי יד. יחד עם זאת, על מנת להתמקצע בתחום, מומלץ להירשם ללימודים במוסד המתמחה במקצוע בו תרצה לעסוק. קורסים אינטרנטיים הם כלי ככל כלי, אך כדי לרכוש ידע ומיומנות מומלץ ללמוד במוסד בו תוכלו לשאול שאלות, לבצע תרגילים לקבל משוב ובמיוחד להשיג הנחיה צמודה שתסייע לכם בהתפתחות כמעצבים. ביקורת בונה של עבודותיכם תסייע לכם להשתפר ולהגיע להישגים מהר יותר.
04 עצב כל הזמן
אחת ההמלצות שלי לתלמידים המסיימים את לימודיהם היא לא להפסיק לעצב. גם אם אין לכם כרגע עבודה ,או פרוייקטים על השולחן, מומלץ ליזום פרוייקטים על ידי עבודה בהתנדבות עבור ארגונים ללא מטרות רווח, עיצוב עבור בני משפחה וכדומה. הרעיון הוא לשמור על כושר- עבודה בנפח גבוה יוצרת מיומנות ,משכללת ומשפרת יכולות. דמיינו את יכולות העיצוב שלכם כשריר הדורש טיפוח על בסיס יומי. הפסקות ממושכות לעומת זאת, יוצרות חלודה המצטברת במהירות.
05 קבל משובים ולמד לקבל ביקורת
הציגו בפני עמיתים למקצוע את עבודותיכם, רצוי להשיג חוות דעת גם ממעצבים העוסקים בתחום מספר שנים. אם זה אפשרי ,כדאי להשיג ליווי מקצועי של מעצב ותיק שיוכל לבקר את עבודותיכם באופן אובייקטיבי. נכון, הרשתות החברתיות מציעות קבוצות העוסקות בעיצוב והמאפשרות הצגת עבודות ,אך לא תמיד התגובות ענייניות ולא ניתן לאמוד באמת את איכות הביקורת, מאחר ואינכם מכירים את המבקר .מעבר לכך כדאי ללמוד לקבל ביקורת .בעבודה היומיומית עבודותיכם יוצגו בפני לקוחות ואלו לא תמיד ניחנים בחוש אסתטי, או עיצובי משובח ועלולים שלא לראות עין בעין את רעיונותיכם. הרעיון באופן כללי הוא לא לקחת את הביקורת באופן אישי ולהתייחס אליה באופן ענייני. לא מדובר חלילה במשימה קלה) ויקום המעצב שלא רצה, בשלב כזה או אחר ,לשלוח ללקוח הלם חשמלי דרך הנייד) ,אבל פיתוח עור קרנף הוא חלק מכללי המשחק.
06 שאב השראה על בסיס יומי
אין מעצב שלא סבל מחסמים יצירתיים ונתקל בפרוייקט בו לא ידע מאיפה להתחיל. בתחילת דרכי ניהלתי קלסר השראות ובו גזירי מגזינים, תמונות מתערוכות ובעצם כל דבר שעורר אצלי עניין והצית בי ניצוץ .כיום ניתן להיעזר ברשת האינטרנט כדי לשאוב השראה ולשמור אותה לימים גשומים. אספנו לכם כמה דוגמאות בולטות ,חלקן מוכרות לכל ומקצתן רק לעכברי רשת:
Pinterest- רשת חברתית המתפקדת כלוח בו משתמשים נועצים רעיונות והשראות שאספו מאתרים אחרים. כל משתמש יכול ליצור מספר לוחות הנחלקים לנושאים ולעיין בלוחות השראה של אחרים. האתר מאפשר חיפוש השראות לפי נושאים, לאתר לוחות הכוללים את מילות החיפוש ולנעוץ רעיונות שנמצאו ללוח מסויים. לדוגמא, אם מעוניינים ליצור לוח הכולל השראות בטיפוגרפיה, ניתן להקליד את המילה טיפוגרפיה, או ,Typography לאתר יצירות מעניינות בנושא זה ולנעוץ אותן ללוח שיצרת העוסק בתחום זה.
Instagram- רשת חברתית נוספת המספקת מגוון אפשרויות להשראה. כאן, הרעיון הוא לסמן 'באהבתי' רק תמונות שמספקות השראה )ולא תמונות סלפי של חבריכם...) .כעת ,כדי לצפות בתמונות אלו ,יש לגשת לפרופיל האישי, יש ללחוץ על כפתור האפשרויות בפינה ימנית העליונה של המסך ולבחור באפשרות .Posts You've Liked ניתן לצפות בתמונות שאהבתם בסדר כרונולוגי .מעבר לכך ניתן לעקוב אחר מעצבים שאתם אוהבים ואף להדליק את אפשרות ההתראות שפוסט שלהם מפורסם (פתיחת דף הבית של המעצב, לחיצה על כפתור Follow ולאחר לחיצה על כפתור שלוש הנקודות בפינה הימנית העליונה של המסך ובחירה באפשרות
.(Turn on Post Notifications
Behance- הרשת החברתית היצירתית של Adobe מספקת גישה לכמות עצומה של עבודות של אומנים מתחומים שונים. הרשת מאפשרת לקבוע תחומי עניין ,לקרוא מידע מועיל בבלוג ועוד.
Devian Art- אחד האתרים הותיקים והמרתקים ברשת כולל קשת רחבה של איכויות, החל במעצבים חובביםוכלה באומנים מהשורה הראשונה. גם כאן ניתן לסנן את תחומי העניין לפי קטגוריות.
Designinspiration- אתר המציג עבודות איכותיות של מעצבים, צלמים ואומנים מכל העולם.
Dribble- אתר שנוצר עבור קהילת המעצבים והאומנים המאפשר להציג עבודות, תהליכי עבודה על פרוייקט ויצירות בעבודה .בדומה לרשתות חברתיות, גם כאן ניתן להגיב על יצירות, לסמן אותן כאהובות ואפילו להוריד את פלטת הצבעים בה נעשה שימוש ביצירה.
Abduzeedo - אתר זה מציג קולקטיב של מחברים מתחומים שונים וביניהם עיצוב המפרסמים מאמרים מעניינים בתחומם.
בנוסף האתר מציג השראה יומית המציגה לראווה את התהליך שעברה יצירה עד למוצר המוגמר. בדומה לאתרים שהוזכרו לעיל, גם אתר זה פוקח את העיניים ופותח את הראש לרעיונות.
בקרוב נפרסם מאמר הכולל העוסק באופן בלעדי באתרי השראה.
07 חשוב קונספטואלית
אחד המשפטים שנחקקו בראשי בעת לימודי העיצוב נגע דווקא בעבודה יפה שהגשתי .חבריי לכיתה התלהבו ממנה והרחיבו את ליבי ואישוניי עוד לפני שהשיעור התחיל. למרבה הפלא המורה בחר לקטול את העבודה, בטענה שעיצוב לא עוסק בעד כמה העבודה יפה ,אלא עד כמה היא מדוייקת ונכונה .מקצוען אמיתי מבצע עבודת הכנה לפני כל עיצוב. עבודה זו יכולה לכלול תחקיר אודות הנושא, או המותג ,בירור מעמיק לגבי ערכיו, בניית המסר שיועבר לקהל היעד ועוד. בעיצוב טוב ,המשרת את הלקוח יש הבט אסטרטגי ושיווקי ובכוחו לעורר רגש כלפי המוצר שהוא מייצג. מעצב טוב רואה את התמונה הכוללת ויודע לתרגם את השפה העיצובית שבנה למדיות השונות ,תוך שימור הקונספט.
08 הרחב אופקים על בסיס קבוע
עיסוק בעיצוב כמקצוע מחייב טיפוח סקרנות ויצר למידה. ברור שמשפט זה בר ויכוח, הרי סקרנות היא תכונת אופי שאיננה מושרשת בכל אדם .אך אין זה אומר שלא ניתן לתרגל ולהטמיע אותה, גם אם באופן הדרגתי .ההמלצה הקבועה שלנו היא לשלב למידה כחלק בלתי נפרד מסדר היום. למידה יכולה להתחיל בספר טוב העוסק במקצוע, בלוג מקצועי איכותי, סרטון הדרכה מעשיר ,אתר המספק השראות, כנסים, הרצאות, תערוכות ועוד .תכונה זו של חקרנות לעומק, חתירה לגילוי רעיונות חדשים ותשוקה לידע -נרכשת, לא פעם בעבודה קשה והתמדה ,אך זו מחזירה את ההשקעה גם בטווח הקצר.
09 הקשב ללקוח
הטענה הרווחת שהלקוח לא מבין כלום ואפילו לא יודע מה הוא רוצה לא תמיד נכונה ולרוב גם לא רלוונטית. נכון, יש בידכם ידע, הבנה וניסיון רב יותר. נכון, הלקוח שכר את שירותיכם במטרה לנצל את הידע והכישרון שבידכם כדי לענות על צרכיו, אך עדיין הוא זה שמשלם את הכסף .הקשבה לצרכים ולחזון של הלקוח מאפשרת לקבל זווית ראייה נוספת. רשמו בנקודות הערות והארות שיסייעו להשיג תוצאה שתתאים לו, שאלו אותו את השאלות הנכונות, תאמו ציפיות ולימדו, לצד המותג- גם את הלקוח.
10 השג מומחיות בתחום מסויים
ההמלצה הכי טובה שאפשר לתת לכל אחד הוא לעסוק במה שהוא אוהב. כשעוסקים בתחום החביב עליכם, האנרגיות חיוביות והסיכוי לתוצאה טובה גדל .אם יש תחום מסויים בעיצוב שמעניין אתכם יותר - לימדו אותו לעומק, התמקצעו בוו השיגו מומחיות בשדה זה. יצירת מוניטין בשדה מסויים תמשוך לקוחות לשכור את שירותיכם ותביא עבודה גם בתחומי עיצוב נוספים.
עצה אחרונה לסיום
המפתח להצלחה בתחומים רבים הוא התשוקה. גם אם אתם מקצוענים, מנוסים ומיומנים- שמרו על הרעב. אם אתם חושבים שאתם יודעים הכל, כבר קשה ללמד אתכם ולחדש לכם - זהו סימן מובהק שאתם בירידה. עבודה מרובה לאורך זמן עשוייה לשחוק גם אנשים עמידים המצויידים במנה גדושה של אורך רוח .כדי לשמר את התשוקה למקצוע צאו מדי פעם לחופשות ארוכות .התנתקו ומלאו מצברים. בקרו בתרבויות זרות, למדו משהו חדש מדי יום ושמרו על האש. יש לכם תובנות והמלצות נוספות מנסיונכם האישי? שתפו אותנו בתגובות ואנו נשמח להוסיף אותן במאמר הבא.
תגיות: עיצוב, מעצב, מומחה, קונספט, השראה, לקוח, בריף, משוב, ביקורת, שרבוט, לשרבט, פוטושופמאסטר, יגאל לוי, Concept, Sketch, Client, Designer, Design, Photoshopmaster